Sid Meier’s Civilization VII (11.2.2025) (PC, PlayStation, Xbox, Nintendo Switch)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rusna
  • Aloitettu Aloitettu
Kovin vaikeat vaikeusasteet ei huvita kun vihut alkaa saada semmosia bonuksia mitkä omasta mielestä rikkoo sit peliä (kaupunkeja suunnilleen jäätikölle yms.).
En nyt muista kuinka oli aiemmissa, mutta kutosessa ainakin niin, että noi vaikeimmat tasot (tai ehkä jopa vain vaikein) olivat ainoat jotka oikeasti antoivat haastetta ja niissä sitten sattumallakin oli valtava merkitys.
 
En nyt muista kuinka oli aiemmissa, mutta kutosessa ainakin niin, että noi vaikeimmat tasot (tai ehkä jopa vain vaikein) olivat ainoat jotka oikeasti antoivat haastetta ja niissä sitten sattumallakin oli valtava merkitys.
No se, että se haaste tulee pelkästään siitä, että AI saa vitusti bonuksia peittääkseen typeryytensä nii ei oikeen napostele. Mulla on aina ollut vähän tämä ongelma, että vihaan strategiapeleissä tätä ominaisuutta, että vaikeusaste tule lähinnä siitä paljonko ilmasta asiaa AI saa verrattuna pelaajaan ja kuinka erisäännöillä se sit lopulta pelaa muutenkin(ei tartte välittää joistakin asioista joissakin peleissä).

Emperorilla saa jo ylimääräsen settlerin, kaks warrioria alkuun, +2 bonusta tappeluun, 30% kokemusta, 24% tiedettä ja kulttuuria ja 60% productionia. Tuo Prince/King on ollut siinä mielessä ihan ok.

Menee ehkä vähän ohi aiheen, joten kysytäämpä että mites tässä pelissä, onko AI edelleen samanlainen?
 
Mun mielestä kutosessa oli lopulta se loppupelikin vähän mielenkiintoisempi kun piti reagoida mm. ilmastonmuutokseen. Siitä on aikaa kun on pelannut viimeksi mutta oli kait siinä jotakin muutakin reagoitavaa loppupuolella. Toki jos oot ylivoimainen jo 50 vuoroa ennen loppua, toihan on tosiaan vaan busyworkkia mutta kuitenkin.

Ainakin muistan yhden pelin jossa olin about 10 vuoron päässä voitosta niin pahin kilpailija heitti läjän death robotteja kimppuuni. Siinä sai vähän vääntäkin koska oli jo ajat sitten luullut ettei kukaan enää uhkaa ainakaan sotilaallisesti.
 
No se, että se haaste tulee pelkästään siitä, että AI saa vitusti bonuksia peittääkseen typeryytensä nii ei oikeen napostele. Mulla on aina ollut vähän tämä ongelma, että vihaan strategiapeleissä tätä ominaisuutta, että vaikeusaste tule lähinnä siitä paljonko ilmasta asiaa AI saa verrattuna pelaajaan ja kuinka erisäännöillä se sit lopulta pelaa muutenkin(ei tartte välittää joistakin asioista joissakin peleissä).

Emperorilla saa jo ylimääräsen settlerin, kaks warrioria alkuun, +2 bonusta tappeluun, 30% kokemusta, 24% tiedettä ja kulttuuria ja 60% productionia. Tuo Prince/King on ollut siinä mielessä ihan ok.

Menee ehkä vähän ohi aiheen, joten kysytäämpä että mites tässä pelissä, onko AI edelleen samanlainen?

Tuo tylsä loppupeli on kyl ollut ongelma pitkään ja itellä ainakin on nelosesta asti jo mennyt siihen, että pääasiassa pelit pelaan niillä nopeimmilla nopeusasteilla. Tämä toki sit vähentää sotimisen merkitystä kun yksiköt voi tehdä nopeampaa ku niitä pystyy liikuttamaan. Nelosen jälkeen vihollisten sodankäyntikin on ollut aika hepposta kun ei voi vain doomstackata tavaraa. Nytkin pelasin kutosen äskön läpi niin, että rajasin vain kulttuuri, tiede ja sotavoitot mahdolliseksi ja pyrin vain ja ainoastaan kahteen jälkimmäiseen noista. Silti voitin kulttuurivoiton vaikka oli ehkä yks kulttuuri district alueella. Vihollisia ei tuntunut kiinnostavan minkää voiton saavuttaminen eikä ne kokenut minua oikeen uhkana vaikka voitto lähestyi. Kovin vaikeat vaikeusasteet ei huvita kun vihut alkaa saada semmosia bonuksia mitkä omasta mielestä rikkoo sit peliä (kaupunkeja suunnilleen jäätikölle yms.).

Paradoxin peleissä on ollut hyviä tasapainotusmekanismeja sen suhteen, että jos olet voimakas, niin sit muut alkaa aktiivisemmin lyödä kapuloita rattaisiin.

Mitään realistisia nää civit ei tosiaan ole, ehkä juurikin lautapelin jatkeita, mutta toisaalta ite oon pelannut näitä kauemmin ku oon pelannut kunnon lautapelejä joten *shrug*.

Toisaalta itelle nämä civit on ollut jo pitkään sellasia, että ne pysyyy kuitenkin ihan pelattavina pitkään, joten uuden pelin osalta voi hyvin odotella sitä paria isoa lisuripakettia ennen ku lähtee kokeilemaan, muutenki pelit muuttuu niissä aika paljon eikä pelkästään tule vain lisäsisältöä.

Yleisesti se neuvo kai tuohon tilanteeseen kuuluu, että nallekarkit ei mee tasan oikeassakaan elämässä. Ajattele se niin, että tulet myöhemmin peliin mukaan ja tehottomampana sivilisaationa käyt kehittyneempiä vastaan. En tiedä onko hyvä neuvo, mutta en parempaakaan keksi.

Veikkaan, että AI olisi helppo saada yhtä hyvä (tai siis helppo ja helppo, mutta täysin toteutettavissa Firaxiksen resursseilla), mutta sitten se immersio kärsii kun AI pelaa niin kuin pelaaja ja eikä niin kuin oikea valtio. Tuosta aiheesta löytyy netistä paljon devien mietteitä pelihistorian aikana. Nyt jo tulee valitusta siitä kutosessa, että kaikki yhtäkkiä alkavat lopussa äänestämään pelaajalle vähemmän diplomatic victory pointseja, vaikka kuinka olisivat sinun liittolaisia.

Silti kyllä samoilla linjoilla ja ehkä se suurin ongelma on, että peruspelin vaikein astekin on niin helppo, jolloin tulee tosiaan se ongelma, että loppupeli tuntuu ihan järjettömältä kun olet ajat sitten jo voittanut. En tiedä onko se idea, että pentti peruspelaajakin voi tuntea itsensä huippustrategiksi kun saa sotvittua vaikeimmallakin pelin läpi.

Modeilla kutosen vaikeusasteen saa tappiin asti (masokisteille deity++ vaikeimmalla), mutta aikalailla raastavaa pelata jos vastustaja pystyy valloittamaan yhdellä warriorilla 8 pop muurittoman pääkaupungin, jota vartioi vastaavasti yksi sinun warriori, joten sotaa pitää välttää millä tahansa keinoilla ja alkupeli on ihan vitun kammottavaa optimointia ja lopulta pelin voittaa lähinnä sen takia, että AI on huono päättämään peliä, vaikka siihenkin olisi lisännyt modin, jossa AI selvemmin päättää keskittyä yhteen victory conditioniin. Hyvä puoli on kuitenkin se, että loppuun asti on panosta pelissä.

Sekin on päätöntä jos koko ajan on tekniikassa kauheasti jäljessä ja koko peli on catch uppia. Vielä kun on joku Babylon mukana ja barbaarit on jotain muskettimiehiä kun itsellä tekniikan keihäänkärki vetelee vielä miekan kanssa.
 
Eikös tuo kulta miinukselle ole ihan tarkoituksellinen juttu, joka ollut jokaisessa civilizationissa. Aiheuttaa kapinahenkeä ja jossain tapauksissa yksikköjen tuhoutumista ilman ennakkovaroitusta. Käytännössä tapahtuu jos ensin vedät menot tappiin asti ja sitten tulot syystä tai toisesta tippuu.
Siis tuotto oli plussalla ja kultaa oli riittävästi ostoksiin, se vain näytti negatiivista ja pystyi edelleen ostamaan. Harmi kun en huomannut ottaa näyttökuvaa asiasta, niin olisi voinut tehdö bugin tuonne kantaan
 
Onko tämä peli 70€ arvoinen? Mietin jos ostaisi viikonloppuna tän pelin, aikasempaa kokemusta löytyy vähän 5:sta ja 6:sta mutta olen kyllä ihan täysmaallikko näiden kanssa.

Tuo 70€ Steamissa on vaan aika suolanen hinta mutta kerranhan se vaan kirpasee
 
Ei se ainakaan itselle ole vaikka useampaan civiä on tullut paljon pelailtua.

Varsinkin kun arvostelut steamissa on suht surkeat. Varmaan tulee päivityksiä ja parannuksia, mutta aika keskeneräiseltä tuo arvostelujen perusteella vaikuttaa. Itse ajattelin ostaa joskus tulevaisuudessa edullisemmin ja kun jotain parannuksia tulee..
 
Ostin Civ seiskan tänään ja taisi kolme tuntia tulla pelailtua ajan kulumista huomaamatta, antiikin aika kokonaan läpi. Kyllä minä ainakin tuosta nyt näin ensi alkuun tykkäsin. Varmaan uutuuden viehätystä tietysti mukana näin ekalla pelikerralla, mutta eipä tullut kyllä vastaan mitään toivottoman häiritsevääkään.

Civ on silleen ennestään tuttu juttu, että ykkösestä lähtien olen näitä pelannut. Onhan tämä taas erilainen kuin aikaisemmat kyllä.
 
No se, että se haaste tulee pelkästään siitä, että AI saa vitusti bonuksia peittääkseen typeryytensä nii ei oikeen napostele. Mulla on aina ollut vähän tämä ongelma, että vihaan strategiapeleissä tätä ominaisuutta, että vaikeusaste tule lähinnä siitä paljonko ilmasta asiaa AI saa verrattuna pelaajaan ja kuinka erisäännöillä se sit lopulta pelaa muutenkin(ei tartte välittää joistakin asioista joissakin peleissä).

Emperorilla saa jo ylimääräsen settlerin, kaks warrioria alkuun, +2 bonusta tappeluun, 30% kokemusta, 24% tiedettä ja kulttuuria ja 60% productionia. Tuo Prince/King on ollut siinä mielessä ihan ok.

Menee ehkä vähän ohi aiheen, joten kysytäämpä että mites tässä pelissä, onko AI edelleen samanlainen?
Vaihtelevia näkemyksiä ja kokemuksia. En ole kerennyt pelata enkä edes jaksa pelata tällaisia kunnolla vaan fiiliksen mukaan.

Toiset sanoo että osassa peleistä tulee kova vastus Civ 6 tason deity tasolaisille. Toiset sanoo että ei tule. Olisiko johtopäätös että joku typeryys hajottaa AI:n pelin.

Mutta Civfanaticsin nimimerkki notque on ottanut elämäntehtäväkseen parantaa civien AI:ta. Hän peluttaa firetunerilla AI:ta toisiaan vastaan pelkästään (eikä itse edes pelaa peliä). Mutta hänen modiketjussa ja hän itse väittää että AI on viisastunut jo kovasti hänen käsittelyssään. Lisäksi hän sanoo että on taskussa vielä paljon parannuksia:
 
Itsellä nyt 20h alla uutta civiä ja maistuuhan se. Aiempi kokemus vain CIV VI:stä, ja onhan tämä selkeästi vähän vajavainen ominaisuuksien ja UI:n osalta. Mutta tykkään kyllä kovasti ja 2-3v päästä varmasti jo erinomainen😁👍 En kadu menetettyjä euroja. En toki ostanut steamistä vaan hämäräsivustoila parikymppiä halvemmalla. 73€ maksoin deluxe editionista, normiversio olisi ollut 50€.
 
Onhan tuossa kyllä viilaamistakin vielä. Esim. AI:n vuorolla ei zoomata automaattisesti käynnissä olevaan taisteluun. Ihmettelin pari kertaa kun oma joukko oli kadonnut jonnekin… no nehän oli tietämättöni tuhottu.

Eikä peli edes ekan kierroksen tutoriaalimoodissa opasta aina tarpeeksi. Joitain juttuja vaan ilmestyy esim. era-tavoitteisiin ilman mitään briiffuä annetaan niistä eikä edes linkkiä lisätietoihin. Joskus taas kerrotaan enempi ihan suoraan.

Loistava parannus kun ei tarvii tuhrata enää workerien kanssa (OG civistit muistaa sen kun samat piti tehdä settlereillä…), kaupunkien districtien kanssa säätämisestä luovuttiin jne.

Moderni aika seuraavana vuorossa. Sitä on moitittu keskeneräiseksi. Sekä muutenkin mutta erityisesti siksi, kun jää aikakaudellisesti kesken pelin päättyessä 1950(?). Kenties avaruusajan DLC tulee aikanaan ja kieltämättä ärsyttävää on, että nyt julkaistu eka versio pelistä ei yletä koko Civ-sarjan aiemmalle ajan- ja kehitysjaksolle.
 
Nyt tuli pelattua läpi, aika 13,2 h. Oli toiseksi helpoin vaikeustaso ja tiedevoittoon se päättyi vuonna 1897. Olisi varmaan tullut valittua nyt jo alkuun pykälää korkeampi vaikeus jos olisin alun perin tiennyt mistä se valitaan. Se asetus on piilotettu omituisesti parin mutkan taakse enkä sitä uutta peliä luodessa ollut löytänyt vaan peli lähtikin käyntiin kun klikkasin continue. Ei mitään, aloin pelailla sitten sillä harjoittelumielessä ja pelin ominaisuuksien vaivattomaksi opiskeluksi.

Civ-veteraanin kokemuksia koko pelin pelaamisen jälkeen. Tämä siis helpolla vaikeustasolla, voi olla että joku asia ärsyttäisi enemmän jos olisi haastavampi peli tullut pelattua.
+ oli viihdyttävä vaikka edelleen pelin loppuvaihe oli melko tylsää kaupunkikehitysklikkailua
+ tykkään tästä uudesta systeemistä, jossa peli jaettu kolmeen aikakauteen ja jokaisen jälkeen tulee tietynlainen välistoppi
--> + jaksottaa peliä, kun on välitavoitteet ja aina joku muutos kolme kertaa
--> + tasaa myös pelitilannetta, kun jokainen kansakunta aloittaa pelin uudelleen uusilla tavoitteilla, mutta aiempi menestyskin hyödyttää
--> + ja tasaa sotilaallisia voimasuhteita, kun joukot ja kalusto päivittyy aina uuden aikakauden alkutasolle
--> +/- se, että oma kansakuntakin vaihtuu joka kerta on vähän hassu ja mielestäni jopa melko tarpeeton ratkaisu, vaikka ei se varsinaisesti pelissä näy kuin kansakohtaisina spesiaalijuttuina ja uusien kaupunkien nimivalikoimassa - tosin antaa mahdollisuuden eri aikakausilla yrittää hyötyä eri kansojen omista bonuksista eli pientä taktista plussaa tarjolla. Jotenkin loogisempi vaan olisi, että johtaja vaihtuu mutta kansa pysyy samana.
+ puuduttavaa managerointia, säätämistä ja osaoptimointia on vähennetty ihan oikeista paikoista,
--> - ehkä jotain olisi voitu tehdä silti vähän monimutkaisemmaksikin (ainakin vakoilu tehty ihan liian helpoksi), toisaalta kutosversion hyvät trade routet taas seiskassa jostain syystä palautettu yksittäisen ukon siirtelyyn perustuviksi
+ vanhan barbaarisysteemin yhdistäminen uudempaan kaupunkivaltiosysteemiin on ihan kiva uudistus

- peli ei ole nyt niin valmis kuin voisi olla, etenkin pelin päättyminen ennen nykyaikaa on puute, siitä ei pääse mihinkään vaikka ei se pelaamista estä
- UI kaipaa hiomista:
--> esim. uutena havaintona rakentelin pommikoneita vihollisten kiusaksi ja aloin myöhemmin ihmetellä kun niitä ei näy missään: löytyivät sitten erikseen silmä kädessä etsien kartalta lentokentille sijoitettuna todella pikkuruisen lentokonelogon takaa ja sitä kautta niitä pääsi operoimaan, mitään impulssia niiden käyttämiseen ei peli antanut
--> joukkojen symbolit on liian pieniä muutenkin, vaikea löytää kartalta ja joskus jopa vaikea osua niihin hiirellä
--> osa sotajoukkojen toiminnoista löytyy vasta ylimääräisen klikkauksen takaa avautuvasta ikkunasta, kuten tarpeellinen rest until healed
--> peli ei tosiaan myöskään zoomaa käynnissä oleviin taisteluihin jne.
--> kun peli tarjoaa erikoistumismahdollisuutta kaupungille, ei ilmoitusta voi kuitata mitenkään pois, vaan joka kerta aukeaa kaupungin näkymä erikseen suljettavaksi lisäten turhaa klikkailua
--> aiempia Civejä pelannut joutui googlailemaan ja tutkimaan Civilopediaa jne. päästäkseen kärryille miten mikäkin toimii ja miksi ei toimi, olisihan tälle voinut jonkun ohjekirjankin tehdä etukäteen silmäiltäväksi niin kuin oli ainakin vitosessa ja kutosessa
--> ym.
- Se ärsytti kun peli rankaisi loppuvaiheessa siitä, että aiemmin oli pärjännyt hyvin. Nimittäin sillä tavalla, että olin rakennellut omasta kansakunnasta oikein hurjan tiedekehityskoneen. Pelin loppupuolella ei ollut sitten enää mitään muuta kehitettävää kuin future techejä, joista jokainen vähentää aikakauden jäljellä olevaa aikaa 10%. Siinä meinasi tulla oikeasti kiire saada peli voitettua ennen ajan loppua. Toinen future tech ei onneksi ehtinyt valmistua muutaman vuoron marginaalin jäätyä, muuten olisi peli loppunut kesken. En tiedä onko tietoinen ratkaisu mutta en kyllä oikein mitään järkeä näe tuollaisessa. Alakynnessä oleva pelaaja pystyy tietty tuolla pakottamaan pelin päättymään ennen vastustajan voittoa, mutta voitolla oleva pelaaja taas kärsii siitä. Pitäisi olla jotenkin niin, että future techillä ei pakolla tule 10% aikakauden edistymistä lisää vaan voisi valita jonkun muunkin lopputuloksen.

Vielä en osaa sanoa, onko AI parempi vai huonompi kuin ennen. Vastustajista yksi oli onnistunut kiipeämään aika lähelle kulttuurivoittoa. Taas tuli koettua Civien klassikko: vuosisatoja on voitu naapurien kanssa sulassa sovussa ja sitten puolet aloittaa sodan yhtä aikaa.

Läheskään kaikkea en kokeillut enkä opetellut. Kaupunkien erikoistumista, muita kuin tieteeseen perustuvia aikakausitavoitteita jne. Monenkaan asian toimivuudesta, hyödyistä, vaikutuksista pelikokemukseen en osaa siten mitään sanoa.

Eli joo, nyt on jo pelaamiskelpoinen, saa ihan oikean tuntuisen Civilization-kokemuksen ja potentiaalia on jatkokehitykselle vaikka millä mitalla. Makuasia, kannattaako odotella vielä. Patcheja on tullut jo 3 ekan viikon aikana ja tuleehan varmasti jatkossakin. Isompaa DLC:tä jne. tipahtelee ennen pitkää tietysti. Mutta ei tämä mielestäni missään nimessä ole niin keskeneräinen tai puutteellinen, etteikö ihan pelattava peli olisi nytkin.
 
- peli ei ole nyt niin valmis kuin voisi olla, etenkin pelin päättyminen ennen nykyaikaa on puute, siitä ei pääse mihinkään vaikka ei se pelaamista estä
Tämähän taitaa olla pelinä tarkoituksella karsittu melkoiseksi luurangoksi. Hintakin vain 69,99€ steamissa ellei sitten jopa enemmän kun early access.
Rumaa laskelmoitua rahastusta ja (hyvätkin) uudistukset esim. aikakaudet ovat muunneltuna pöllitty Humankind -pelistä.
En ole pelannut 7 mutta striimien perusteella jotenkin miellyttävämpi kuin 6. Hankintaan kun koko paketin saa noin 50€, eli pitkään saa pelailla esim. KCD2 ja Stalker2
 
Tämähän taitaa olla pelinä tarkoituksella karsittu melkoiseksi luurangoksi. Hintakin vain 69,99€ steamissa ellei sitten jopa enemmän kun early access.
Rumaa laskelmoitua rahastusta ja (hyvätkin) uudistukset esim. aikakaudet ovat muunneltuna pöllitty Humankind -pelistä.
En ole pelannut 7 mutta striimien perusteella jotenkin miellyttävämpi kuin 6. Hankintaan kun koko paketin saa noin 50€, eli pitkään saa pelailla esim. KCD2 ja Stalker2
No Humankind koko peli oli pöllitty Civ-sarjasta. :) En ole tosin itse pelannut, mutta era-systeemi siinä muistuttaa lukemani perusteella aika paljonkin Civ kutosen vastaavaa jatkokehiteltynä.

Seiskassa on nyt uutuutena se, että aikakaudet vaihtuu kaikille pelaajille aina yhtä aikaa samanlaisina, erona esim. kutos-civistä (ja Humankindistä), mikä omalla tavallaan on pelin kannalta mielenkiintoinen juttu ja kaikkein isoimpia jos ei isoin pelin etenemisen perustan uudistus koko Civ-pelisarjassa ikinä.

Tässä vaiheessa kyllä itsellenikin tämä seiska tuntuu kiinnostavammalta kuin kutonen. ”Less is more” on tässä pelisarjan kehitysvaiheessa tervetullut steppi. Mutta kyllä se kaipaa vielä työtä että olisi ”täysi” Civ-sarjan peli.
 
No Humankind koko peli oli pöllitty Civ-sarjasta.
Eihän juuri nuo aikakaudet esim. ole civeistä kopioitu, nyt tarkkana. Pointtina tässä että pöhöttynyt civ-sarja ei koe juuri tarvetta uusiutua, ainakaan tavalla mikä toisi säröä menestyskaavaan. Tietenkin aina uusi versio on taattu myyntimenestys ei juuri motivoikaan tekijöitä ottamaan riskejä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämähän taitaa olla pelinä tarkoituksella karsittu melkoiseksi luurangoksi. Hintakin vain 69,99€ steamissa ellei sitten jopa enemmän kun early access.
Rumaa laskelmoitua rahastusta ja (hyvätkin) uudistukset esim. aikakaudet ovat muunneltuna pöllitty Humankind -pelistä.
En ole pelannut 7 mutta striimien perusteella jotenkin miellyttävämpi kuin 6. Hankintaan kun koko paketin saa noin 50€, eli pitkään saa pelailla esim. KCD2 ja Stalker2
Tuo humankind pöllintä on aivan höpöhöpöä. Sisäisesti Firaxis oli vääntämässä konseptia jo menemään ennen kuin kuulivat koko humankindista.

Ei kannata kesiä mitään omia teorioita asioihin.
 
Tuo humankind pöllintä on aivan höpöhöpöä. Sisäisesti Firaxis oli vääntämässä konseptia jo menemään ennen kuin kuulivat koko humankindista.

Ei kannata kesiä mitään omia teorioita asioihin.
Eipä tässäkään juuri muusta kun omasta teoriasta puhuta ellei jotain faktaa ole tarjota. Uskomattoman hyvä ajoitus keksiä aikakaudet juuri tähän versioon. No uskon sun sanaa ja pahoittelen jos pelisarjan ystävät pahoittivat mielensä.
 
Eihän juuri nuo aikakaudet esim. ole civeistä kopioitu, nyt tarkkana. Pointtina tässä että pöhöttynyt civ-sarja ei koe juuri tarvetta uusiutua, ainakaan tavalla mikä toisi säröä menestyskaavaan. Tietenkin aina uusi versio on taattu myyntimenestys ei juuri motivoikaan tekijöitä ottamaan riskejä.
Mielestäni koko kysymys siitä, kuka kopioi mitäkin on aika turha kun pelejä kehitellään omaan tahtiin ja ideoidaan omissa porukoissaan. Mutta esim. koko Humankindin niin kuin muutaman muunkin nykyisen tai entisen pelin koko idea on ollut olla jonkinlainen uusi ja vähän erilainen versio siitä mitä Civilization on siihen mennessä ollut eikä siitä mihinkään pääse että aika paljon niihin on Civistä kopioitu kaikenlaisia ideoita. Humankindiä en tosiaan ole pelannut, mutta olihan Civ kutosessakin jo aikakaudet 8 kpl, toimivat osittain eri tavalla kuin Humankindissä, mutta ei se pelin jaksottaminen aikakausiin mikään uusi juttu ollut enää silloin 2020 kun Humankind tuli. Se oli Humankindissä kai sitten uutta, että aikakauden vaihtuessa valitaan uusi kansakunta johdettavaksi ja tämä asia on nyt Civ seiskaan tuotu omanlaisenaan toteutuksena.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä nyt oikein kyllä minua vakuuta. Hakattiinko kiveen jo tuolloin kyseiset ominaisuudet aikakausista? Lisäksi ihan mahdollista että oli ennen Humankindin julkistusta dev diaryä tms. mistä kävi selville ko. ominaisuudet tai sanotaankos paremminkin todennäköistä:)
Ne dev diaryt on Youtubessa HUMANKIND. Kyllähän noista alkupään jutuista jo voi päätellä, minkä tyylinen aikakausimalli pelissä on.

Riippumatta siitä, kuka keksi minkäkin ensin vai keksittiinkö yhtä aikaa tai toisista tietämättä, minusta Civ seiskassa on mielenkiintoista ja jopa mullistavaa se, että aikakauden vaihtuminen on tietynlainen resetti kaikille pelaajille ja yhtäaikaisesti. Ehkä 10 pelin päästä olen lopullisesti varma, onko se hyvä juttu vai ei, mutta mielenkiintoinen uudistus se on ainakin.
 
Tämä nyt oikein kyllä minua vakuuta. Hakattiinko kiveen jo tuolloin kyseiset ominaisuudet aikakausista? Lisäksi ihan mahdollista että oli ennen Humankindin julkistusta dev diaryä tms. mistä kävi selville ko. ominaisuudet tai sanotaankos paremminkin todennäköistä:)

Varmasti pitchattu jo tuo idea siinä vaiheessa kun 2K:lta on alettu vinkumaan rahaa ja lupaa tehdä. Kuitenkin sen verran erilainen kuin aikaisempi. En tiedä sitten miten hyvää pataa Firaxis on 2K kanssa. Tuskin kuitenkaan on mennyt niin että "Hei me tehään Civ7 antakaa rahaa ei me vielä tiedetä mitä tehdään"
 
Taas tuli koettua Civien klassikko: vuosisatoja on voitu naapurien kanssa sulassa sovussa ja sitten puolet aloittaa sodan yhtä aikaa.
Tämä pisti itsellä silmään, että se vihamielinen kansa naapurissa ja vielä vahva sellainen, ei muuttunut mihinkään, kun lähestyi loppuratkaisua, mutta se läheisin liittolainen julisti sodan heti toisen kansan kanssa. Ne oli kuitenkin niin paljon jäljessä, että ei luonut mitään vastustusta. Ja siis sillä default tasolla pelasin, kuten suosittelivat myös veteraani pelaajille.
 
Mitä enemmän historiaa lukee niin sitä enemmän tuntuu et tuo on ihan realistinen juttu, toisin ku joku liittoutuma joka kestää ja kestää. Aika harvassa on monisatavuotiset liitot, varsinkaan naapurimailla. Toisaalta ite taas toivon nimenomaan sitä, että jos pelaaja alkaa näyttää siltä että on ottamassa kaikki voitot helposti takataskuun niin tietenki AIn pitäs sillon yrittää lyödä kaikin keinoin rattaisiin kapuloita.
 
Vaihtelevia näkemyksiä ja kokemuksia. En ole kerennyt pelata enkä edes jaksa pelata tällaisia kunnolla vaan fiiliksen mukaan.

Toiset sanoo että osassa peleistä tulee kova vastus Civ 6 tason deity tasolaisille. Toiset sanoo että ei tule. Olisiko johtopäätös että joku typeryys hajottaa AI:n pelin.

Mutta Civfanaticsin nimimerkki notque on ottanut elämäntehtäväkseen parantaa civien AI:ta. Hän peluttaa firetunerilla AI:ta toisiaan vastaan pelkästään (eikä itse edes pelaa peliä). Mutta hänen modiketjussa ja hän itse väittää että AI on viisastunut jo kovasti hänen käsittelyssään. Lisäksi hän sanoo että on taskussa vielä paljon parannuksia:

Tuo vaikuttaa siltä, että tuo modi vaikeuttaa ainoastaan warmongeria. Rauhaiselle pelaajalle se tarkoittaa ainoastaan sitä, että AI käyttää turhaan kriittisiä resursseja sotavoiman rakentamiseen. Kutosessa ylivoimaisesti vaikein vastus on kaukaisella contentilla oleva Korea, jota kukaan ei sotilaallisesti uhkaa. Se ei tee ollenkaan unitteja default-tilassa ja on täysin rampa siinä suhteessa, mutta käyttää kaikki tuotantoresurssit tieteeseen ja voi snowballata pahasti ennen kuin pääset avomeren yli häiritsemään Korean peliä. Ei vaikuta siten äkkiseltään yhtään hyvältä modilta jos oletuksena on, että se parantaa AI:ta kaikissa tilanteissa. Ongelmana on ollut kutosen kanssa, ettei firaxis ole julkaissut AI:n koodia, joten sitä ei ole päästy muokkaamaan modaajien toimesta samalla tapaa kuin vitosessa. Voi ainoastaan muuttaa parametrejä, jotka ohjaavat vihua.

Vaikeusasteesta sen verran, että jossain patchissä oli sellaisia sattumalla generoituja mappeja, joita kukaan ei pystynyt civfanaticsilla pääsemään läpi deityllä. Käytännössä siis joku aikainen aggressio naapurilta tai kahdelta ja itse olet joku Mali, jonka aavikkoaloitus ja tuotantomiinukset estivät saamaan riittävästi puolustusta teki mitä tahansa ja AI:ta ei pystynyt huijjaamaan olemaan hyökkäämättä mitä varsinkin viimeisessä patchissa pystyy. Sillä tavalla toki voi joku pitää vaikeana kun on mahdollisuus saada mahdoton kartta, mutta jos alusta selviää edes jollain tapaa, niin käytännössä mediaani civfanatics-foorumin pelaaja voittaa aina deityn. Vaikeusaste on yleisin valituksen kohde ollut jo vuosia ja sen takia sitä on keinotekoisesti seiskassa yritetty nostaa sillä, että aikakausi muuttuu (ei välttämättä ainoa tai edes tärkein syy sille, mutta kuitenkin) ja tulee jonkinlainen kriisi, jonka pitäisi olla jollain tapaa tasoittava, mutta käytännössä ei ole tai näin olen ymmärtänyt.

Itsellä korkkaamatta civ 7, mutta eikö tuo aikakauden vaihtuminen tarkoita myös sitä, että jos olet juuri valloittamassa naapurin pääkaupungin, niin se sota loppuu kun aikakausi vaihtuu (ilmeisesti juuri aloitettu sota ei lopu, mutta ainakin jollain parametreillä se loppuu?)
 
Devaaja vastasi minun arvioon Steamissa. Hauskaa! :D

1740085697443.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 742
Viestejä
4 646 738
Jäsenet
76 303
Uusin jäsen
vihreäkettu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom