Nyt tuli pelattua läpi, aika 13,2 h. Oli toiseksi helpoin vaikeustaso ja tiedevoittoon se päättyi vuonna 1897. Olisi varmaan tullut valittua nyt jo alkuun pykälää korkeampi vaikeus jos olisin alun perin tiennyt mistä se valitaan. Se asetus on piilotettu omituisesti parin mutkan taakse enkä sitä uutta peliä luodessa ollut löytänyt vaan peli lähtikin käyntiin kun klikkasin continue. Ei mitään, aloin pelailla sitten sillä harjoittelumielessä ja pelin ominaisuuksien vaivattomaksi opiskeluksi.
Civ-veteraanin kokemuksia koko pelin pelaamisen jälkeen. Tämä siis helpolla vaikeustasolla, voi olla että joku asia ärsyttäisi enemmän jos olisi haastavampi peli tullut pelattua.
+ oli viihdyttävä vaikka edelleen pelin loppuvaihe oli melko tylsää kaupunkikehitysklikkailua
+ tykkään tästä uudesta systeemistä, jossa peli jaettu kolmeen aikakauteen ja jokaisen jälkeen tulee tietynlainen välistoppi
--> + jaksottaa peliä, kun on välitavoitteet ja aina joku muutos kolme kertaa
--> + tasaa myös pelitilannetta, kun jokainen kansakunta aloittaa pelin uudelleen uusilla tavoitteilla, mutta aiempi menestyskin hyödyttää
--> + ja tasaa sotilaallisia voimasuhteita, kun joukot ja kalusto päivittyy aina uuden aikakauden alkutasolle
--> +/- se, että oma kansakuntakin vaihtuu joka kerta on vähän hassu ja mielestäni jopa melko tarpeeton ratkaisu, vaikka ei se varsinaisesti pelissä näy kuin kansakohtaisina spesiaalijuttuina ja uusien kaupunkien nimivalikoimassa - tosin antaa mahdollisuuden eri aikakausilla yrittää hyötyä eri kansojen omista bonuksista eli pientä taktista plussaa tarjolla. Jotenkin loogisempi vaan olisi, että johtaja vaihtuu mutta kansa pysyy samana.
+ puuduttavaa managerointia, säätämistä ja osaoptimointia on vähennetty ihan oikeista paikoista,
--> - ehkä jotain olisi voitu tehdä silti vähän monimutkaisemmaksikin (ainakin vakoilu tehty ihan liian helpoksi), toisaalta kutosversion hyvät trade routet taas seiskassa jostain syystä palautettu yksittäisen ukon siirtelyyn perustuviksi
+ vanhan barbaarisysteemin yhdistäminen uudempaan kaupunkivaltiosysteemiin on ihan kiva uudistus
- peli ei ole nyt niin valmis kuin voisi olla, etenkin pelin päättyminen ennen nykyaikaa on puute, siitä ei pääse mihinkään vaikka ei se pelaamista estä
- UI kaipaa hiomista:
--> esim. uutena havaintona rakentelin pommikoneita vihollisten kiusaksi ja aloin myöhemmin ihmetellä kun niitä ei näy missään: löytyivät sitten erikseen silmä kädessä etsien kartalta lentokentille sijoitettuna todella pikkuruisen lentokonelogon takaa ja sitä kautta niitä pääsi operoimaan, mitään impulssia niiden käyttämiseen ei peli antanut
--> joukkojen symbolit on liian pieniä muutenkin, vaikea löytää kartalta ja joskus jopa vaikea osua niihin hiirellä
--> osa sotajoukkojen toiminnoista löytyy vasta ylimääräisen klikkauksen takaa avautuvasta ikkunasta, kuten tarpeellinen rest until healed
--> peli ei tosiaan myöskään zoomaa käynnissä oleviin taisteluihin jne.
--> kun peli tarjoaa erikoistumismahdollisuutta kaupungille, ei ilmoitusta voi kuitata mitenkään pois, vaan joka kerta aukeaa kaupungin näkymä erikseen suljettavaksi lisäten turhaa klikkailua
--> aiempia Civejä pelannut joutui googlailemaan ja tutkimaan Civilopediaa jne. päästäkseen kärryille miten mikäkin toimii ja miksi ei toimi, olisihan tälle voinut jonkun ohjekirjankin tehdä etukäteen silmäiltäväksi niin kuin oli ainakin vitosessa ja kutosessa
--> ym.
- Se ärsytti kun peli rankaisi loppuvaiheessa siitä, että aiemmin oli pärjännyt hyvin. Nimittäin sillä tavalla, että olin rakennellut omasta kansakunnasta oikein hurjan tiedekehityskoneen. Pelin loppupuolella ei ollut sitten enää mitään muuta kehitettävää kuin future techejä, joista jokainen vähentää aikakauden jäljellä olevaa aikaa 10%. Siinä meinasi tulla oikeasti kiire saada peli voitettua ennen ajan loppua. Toinen future tech ei onneksi ehtinyt valmistua muutaman vuoron marginaalin jäätyä, muuten olisi peli loppunut kesken. En tiedä onko tietoinen ratkaisu mutta en kyllä oikein mitään järkeä näe tuollaisessa. Alakynnessä oleva pelaaja pystyy tietty tuolla pakottamaan pelin päättymään ennen vastustajan voittoa, mutta voitolla oleva pelaaja taas kärsii siitä. Pitäisi olla jotenkin niin, että future techillä ei pakolla tule 10% aikakauden edistymistä lisää vaan voisi valita jonkun muunkin lopputuloksen.
Vielä en osaa sanoa, onko AI parempi vai huonompi kuin ennen. Vastustajista yksi oli onnistunut kiipeämään aika lähelle kulttuurivoittoa. Taas tuli koettua Civien klassikko: vuosisatoja on voitu naapurien kanssa sulassa sovussa ja sitten puolet aloittaa sodan yhtä aikaa.
Läheskään kaikkea en kokeillut enkä opetellut. Kaupunkien erikoistumista, muita kuin tieteeseen perustuvia aikakausitavoitteita jne. Monenkaan asian toimivuudesta, hyödyistä, vaikutuksista pelikokemukseen en osaa siten mitään sanoa.
Eli joo, nyt on jo pelaamiskelpoinen, saa ihan oikean tuntuisen Civilization-kokemuksen ja potentiaalia on jatkokehitykselle vaikka millä mitalla. Makuasia, kannattaako odotella vielä. Patcheja on tullut jo 3 ekan viikon aikana ja tuleehan varmasti jatkossakin. Isompaa DLC:tä jne. tipahtelee ennen pitkää tietysti. Mutta ei tämä mielestäni missään nimessä ole niin keskeneräinen tai puutteellinen, etteikö ihan pelattava peli olisi nytkin.