• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

SDP - Sosialidemokraatit

Antti Lindtmanin kuuden kohdan sopeutuslista tulevia vaaleja varten.

1. Yhteisöveroalen peruutus (veronkorotus, ei leikkaus). Tämä ei ollut kenellekään yllätys, sillä demarin mielestä kasvu ja työpaikat tulevat työntekijöiltä, eivät työnantajilta.
...... *SNIP*

Kyllähän tässä on yksinkertainen viesti Suomelle. Meillä ei ole liikaa menoja vaan liian huonosti veroja maksavia yrityksiä ja rikkaita. Kun mikään ei riitä.

Eli SDP:n keino tilanteen parantamiseen on vanhusten kuolema tai se 20 vuotta odotettu talouskasvu.

Toivotaan talouskasvua ja lisää työpaikkoja ja päätetään raipata lisää yrityksiä.
 
Vas+vihr+sdp on melkeen 45% ja se mikä jos joku on pelottavaa.
Juu, kyllähän tämä tuntuu olevan isoksi osaksi kahta toisiaan halveksuvaa leiriä, jotka vastustavat kaikkea mitä toinen edustaa ja sitten siitä omasta leiristä valitaan teeman tai parin perusteella äänestettävä puolue.
Siinä samaa mieltä, että itse varsinaiset pelastavat toimet puuttuvat. Puolustusmäärärahojen korotus kotimaisiin voidaan laskea elvyttäväksi toimeksi. Periaatteessa jatketaan samaa kuin tällä hallituksella. Yritystukien leikkaus on ainoa uusi, siihen aiemmat eivät ole koskeneet. Siellä on paljon leikattavaa, osa taas hyödyllistä. Noiden hyldyllisten varjolla on jätetty muutkin koskematta.

Eläkepommiin ei taida kukaan uskaltaa koskea, ovat niin merkittävä äänestäjäjoukko. Suomen ongelma on, että kaikki ajavat omaa etuaan äänestäjiä myöten.
Yritystuet on kaksipiippuinen juttu. Sitä tukea tarvittaisiin pienissä ja keskisuurissa yrityksissä (potentiaalisissa kasvuyrityksissä erityisesti). Siellä se suora tuki tuntuu olevan suhteellisesti liian heikkoa, sillä investointirahaa ei usein ole ja kassavirta kasvaa hitaasti esim. yrityslainojen takaisinmaksuun. Äkkiseltään miettii, ettei suuret pörssiyhtiöt tarvitse suoria tukia, mutta kun ne ovat niitä verotulojen suurimpia kerryttäjiä ja punnitsevat investointien välillä perähikiälle Suomeen ja Brasiliaan niin joskus niidenkin investointeja täytyy tukea että investoivat Suomeen.
 
Yle voisi ihan hyvin lähettää kesäuusintana jaksonsa Kovan viikon illasta 4.10.2025, jossa Lindtmania kurmuutettiin mm. demareiden tavoitteiden epäselvyyksistä ja paljon muusta. Oikeastaan mikään ei ole muuttunut. Paitsi se, että noihin aikoihin Lindtman lupasi selkeitä tavoitteita syksyllä 2026, ja nyt ilmeisesti sellaisia saadaankin vasta alkuvuodesta 2027. Jakso löytyy Areenasta.
 
Yritystuet on kaksipiippuinen juttu. Sitä tukea tarvittaisiin pienissä ja keskisuurissa yrityksissä (potentiaalisissa kasvuyrityksissä erityisesti). Siellä se suora tuki tuntuu olevan suhteellisesti liian heikkoa, sillä investointirahaa ei usein ole ja kassavirta kasvaa hitaasti esim. yrityslainojen takaisinmaksuun.

Mitä sillä yrityksen koolla on merkitystä ? toki jos tueksi laskee kevyemmät velvoitteet, niin joo tarvii, ei pienellä ole resrusseja kaikkeen paperin pyörittelyyn ja vastuisiin joihin ei voi vaikuttaa.

Pääoma, riskipääoma on sitten eriasia, jos sitä mietit, ehkä se ei liity ko sanaan.


Äkkiseltään miettii, ettei suuret pörssiyhtiöt tarvitse suoria tukia, mutta kun ne ovat niitä verotulojen suurimpia kerryttäjiä ja punnitsevat investointien välillä perähikiälle Suomeen ja Brasiliaan niin joskus niidenkin investointeja täytyy tukea että investoivat Suomeen.

Jos yritystukiin lasketaan verotuet, se että haluttu laajentaa veropohjaan ja kehitelty kaikenlaista veroa, mutta ei haluta "vientitulleja", niin ne verotuet on optimointia , mistä jatkuvaa vääntöä, mutta niiden kanssa pitää olla pitkäjännitteinen, jos kovasti poukkoilevaa, niin menettää luottamuksen.
Kertaluenteiset tuet on selkeämpi ja siinä hyviä ettei niistä jää pysyvää menoa/vajetta.
 
Yle voisi ihan hyvin lähettää kesäuusintana jaksonsa Kovan viikon illasta 4.10.2025, jossa Lindtmania kurmuutettiin mm. demareiden tavoitteiden epäselvyyksistä ja paljon muusta. Oikeastaan mikään ei ole muuttunut. Paitsi se, että noihin aikoihin Lindtman lupasi selkeitä tavoitteita syksyllä 2026, ja nyt ilmeisesti sellaisia saadaankin vasta alkuvuodesta 2027. Jakso löytyy Areenasta.
Yle saisi kysyä demareilta ikäviä kysymyksiä oikeissa asiaohjelmissa. Tuo huumoriohjelma on yhtä tyhjän kanssa.

Minä antaisin Lindtmanille ja muille himoverottajille Pomperipossa i Monismanien -kirjan. Se aikoinaan herätti Ruotsissa keskustelun himoverottamisesta. Silloin alkoi keskustelu, jossa paikalliset demarit ymmärsivät, että pelkästään verottamalla ei tule lisää tuloja.
Ruotsissa alkoi jo vuosikymmeniä sitten sellaiset työelämän uudistukset demarien johdolla, jotka ovat hyödyttäneet maata tähän asti ja todennäköisesti tulevaisuudessakin.
Suomessa demarit Lipposen jälkeen ovat olleet toisella linjalla. Ajattelun huipennus oli Antti Rinteen "rahaa on" -politiikka.
– Meidän ei tarvitse lähteä leikkaamaan yhtään menoja. Hallitus voi käyttää merkittävästi lisää rahaa sekä pysyviin menolisäyksiin että investointiluonteisiin menoihin.
Valtion kirstunvartijoilla loksahti suu auki. Siitä on vasta kaksi viikkoa, kun valtiovarainministeriön valtiosihteeri Martti Hetemäki latasi neuvottelijoiden eteen talouden kovat luvut.Julkinen velka suhteessa Suomen bruttokansantuotteeseen nousee jyrkästi. Vuonna 2045 velkaa on yli sata prosenttia BKT:sta.
Yhtä kovaa vauhtia kasvaa yli 75-vuotiaiden määrä. Se tuplaantuu vuoteen 2040 mennessä.
Rahakirstun täytteeksi SDP on löytänyt aina yhtä mystisen veropohjan tiivistämisen ja lähdeveron institutionaalisille sijoittajille. Se tarkoittaa esimerkiksi eläkeyhtiötä. Rahaa voi saada myös valtion omaisuuden myynnistä.
 
Lyökää persuista ja kokoomuksesta ensi kauden leikkaukset tiskiin, ilman tuota suosittelen pitämään turvan kiinni. Tyhmää vaatia muilta listaa kun ei ole esittää omaakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä sillä yrityksen koolla on merkitystä ? toki jos tueksi laskee kevyemmät velvoitteet, niin joo tarvii, ei pienellä ole resrusseja kaikkeen paperin pyörittelyyn ja vastuisiin joihin ei voi vaikuttaa.
Sitä, että kaikkein lihavinta sikaa on turha ruokkia tarpeettoman paljon jos pienempiä kuolee samalla nälkään. Panostamalla oikeaan aikaan enemmän niihin ruipeloihin, saisi kokonaisuutena isomman kilomäärän teuraaksi.

Toinen vaihtoehtohan on panostaa vain suurimman potentiaalin omaavaan kuten Nokian kulta-aikana.
Yle saisi kysyä demareilta ikäviä kysymyksiä oikeissa asiaohjelmissa. Tuo huumoriohjelma on yhtä tyhjän kanssa.

Minä antaisin Lindtmanille ja muille himoverottajille Pomperipossa i Monismanien -kirjan. Se aikoinaan herätti Ruotsissa keskustelun himoverottamisesta. Silloin alkoi keskustelu, jossa paikalliset demarit ymmärsivät, että pelkästään verottamalla ei tule lisää tuloja.
Ruotsissa alkoi jo vuosikymmeniä sitten sellaiset työelämän uudistukset demarien johdolla, jotka ovat hyödyttäneet maata tähän asti ja todennäköisesti tulevaisuudessakin.
Suomessa demarit Lipposen jälkeen ovat olleet toisella linjalla. Ajattelun huipennus oli Antti Rinteen "rahaa on" -politiikka.
Vaikka suomalaisille demareille näytettäisiin A-studion suorassa lähetyksessä Suomen tulevaisuus veroprosenttien noustessa ja kertymän romahtaessa, niin jatkaisivat tottumuksesta samalla linjalla. Se on nähty.
 
Sitä, että kaikkein lihavinta sikaa on turha ruokkia tarpeettoman paljon jos pienempiä kuolee samalla nälkään. Panostamalla oikeaan aikaan enemmän niihin ruipeloihin, saisi kokonaisuutena isomman kilomäärän teuraaksi.

Sikalosita mitään ymmärrä, mutta yritystukia on kertaluenteisia, että jatkuvia, kertaluenteisi kai voi verratta liha sikoihin, ja jatkuvaa sitten jalostus sikoihin.


Toinen vaihtoehtohan on panostaa vain suurimman potentiaalin omaavaan kuten Nokian kulta-aikana.

No siellä omistajat mietti mikä pelastetaan, mitkä haudataan. Valtio teki teimia millä nyt mikä vain yritys voisi selvitä, kasvaa, kestävämmäksi.
Julkinen kehitys tuki, se Nokia tuki ole monesti ihan muuta kuin Nokian tukemista, vaan enemmänkin Nokian muiden tukemista.

Nokian haitta oli lähinnä se että yhdessä vaiheessa imi niin valtavasti työvoimaa että se oli muualta pois, tosin säällä supistuessa palauta työvoima markkinoilla valtavaa osaamista.
 
Demareiden lista on käytännössä lisää veroja. Yllättyneet riviin seisomaan. Yritystuet ovat aina listalla, mutta harvemmin niistä leikataan mitään. Teoriassahan noita ei tarvittaisi ja kaiken maailman datakeskushelpotukset voisi vetää roskiin, se olisi ihan jees. Hankintalain uudistuksen roskiin pistäminen on hyvä asia, mutta ei sekään ole mikään leikkauslista. Eläkeläisiin tai eläkkeisiin tuossa ei sanottu mitään, konkreettisia esimerkkejä lukuineen ei esitetty. Taitaa olla vaalipuhe päällä ja pelätään sanoa yhtään mitään, samalla kun SDP:n vasen laita nostaa mekkalaa kaikesta. Vihreillä vähän samaa ongelmaa, että hyvesignaloidaan mutta ei esitetä ratkaisuja. Tässä sentään Vasemmistoliitto on ollut "rehellinen", mistään ei mitään leikata piste.
 
Demareiden lista on käytännössä lisää veroja. Yllättyneet riviin seisomaan. Yritystuet ovat aina listalla, mutta harvemmin niistä leikataan mitään. Teoriassahan noita ei tarvittaisi ja kaiken maailman datakeskushelpotukset voisi vetää roskiin, se olisi ihan jees. Hankintalain uudistuksen roskiin pistäminen on hyvä asia, mutta ei sekään ole mikään leikkauslista. Eläkeläisiin tai eläkkeisiin tuossa ei sanottu mitään, konkreettisia esimerkkejä lukuineen ei esitetty. Taitaa olla vaalipuhe päällä ja pelätään sanoa yhtään mitään, samalla kun SDP:n vasen laita nostaa mekkalaa kaikesta. Vihreillä vähän samaa ongelmaa, että hyvesignaloidaan mutta ei esitetä ratkaisuja. Tässä sentään Vasemmistoliitto on ollut "rehellinen", mistään ei mitään leikata piste.

Niin.

Tämän ratkaisu ei vaan yritä edes ratkoa meidän ongelmaa, joka on liian suuret menot.

Meidän on pakko tasapainottaa taloutta leikkauksilla ja supistuksilla. Veroja täällä kerätään jo aivan tarpeeksi.
Ja ei me voida tätä meidän kulua perustella pelkästään ikääntyvillä. Meillä on rahat loppu ja ikääntyvät ovat meidän taakkana kunnes poistuvat.
Sitten joskus se talouskasvun ihme meillekin tapahtuu, niin voidaan taas miettiä kulupuolenkin kasvua.
 
SDP:n talousnero Matias Mäkynen ja Kaisa Vatanen haastavat puoluejohdon uudella esityksellään:
Mäkysen kanssa vaihtoehtoisen talouslinjan laatinut Kaisa Vatanen on Sdp:n entinen poliittisen valmistelun päällikkö.
Vatanen haki viime puoluekokouksessa puoluesihteeriksi, mutta kun Lindtman kertoi etukäteen kaksi suosikkiaan puoluesihteerivaalissa, Vatanen ja Matti Niemi jättivät kisan sikseen.
Näen sieluni silmin, kun Lindtman puhisee kiukkua. Mäkynen, Vatanen ja 31 perusteltua muutosta voi olla demarijohdolle vaikea asia.
Taitaa demarit jakautua entistä enemmän kahteen leiriin, ja Marin-fraktio lisää näkyvyyttään koko ajan. Demarien kokoontumisajot alkavat lauantaina.
 
SDP:n talousnero Matias Mäkynen ja Kaisa Vatanen haastavat puoluejohdon uudella esityksellään:

Näen sieluni silmin, kun Lindtman puhisee kiukkua. Mäkynen, Vatanen ja 31 perusteltua muutosta voi olla demarijohdolle vaikea asia.
Taitaa demarit jakautua entistä enemmän kahteen leiriin, ja Marin-fraktio lisää näkyvyyttään koko ajan. Demarien kokoontumisajot alkavat lauantaina.
Demareilta valuu nyt äänestäjiä vasemmistoliittoon ja se näkyy gallupeissa. Laitavasemmiston rajalliset voimat alkavat syödä enemmän ja enemmän puoluetta sisältä ulostuloillaan. Miksi äänestää "oikeistolaisia demareita", kun on vasemmistoliitto tarjolla. Ainoalla pääministeriyttä haastavalla voimalla (kokoomuksella) on pakka niin sekaisin nykyisen lapasen kanssa, että odottavat vain saattohoitoa.
 
Tämän ratkaisu ei vaan yritä edes ratkoa meidän ongelmaa, joka on liian suuret menot.

Tämähän se. Oikeastaan yllättävänkin vähän puhutaan Suomen massiivisestan julkisesta sektorista, josta leikkaaminen aiheuttaa aina loputtoman peppukivun vasemmistossa. Tässä listattu EU-maat, ja niiden julkisen sektorin menot BKT:hen suhteutettuna. Suomessa suhde on kaikkein suurin. Ja erot ovat suuria. Vain Ranska pääsee lähelle. En tiedä, milloin vasemmisto herää siihen että meillä on kategorisesti liian iso ja kallis julkinen sektori. Ja sitä on pienennettävä siitäkin huolimatta, että leikkaaminen aiheuttaa väliaikaisen piikin työttömyyteen. Tuota taakkaa ei vain ole varaa ylläpitää tällä taloudella.

 
Tämähän se. Oikeastaan yllättävänkin vähän puhutaan Suomen massiivisestan julkisesta sektorista, josta leikkaaminen aiheuttaa aina loputtoman peppukivun vasemmistossa. Tässä listattu EU-maat, ja niiden julkisen sektorin menot BKT:hen suhteutettuna. Suomessa suhde on kaikkein suurin. Ja erot ovat suuria. Vain Ranska pääsee lähelle. En tiedä, milloin vasemmisto herää siihen että meillä on kategorisesti liian iso ja kallis julkinen sektori. Ja sitä on pienennettävä siitäkin huolimatta, että leikkaaminen aiheuttaa väliaikaisen piikin työttömyyteen. Tuota taakkaa ei vain ole varaa ylläpitää tällä taloudella.

Eläkkeet selittävät suuren osan Suomen sijoituksesta.

Niihin puuttumista onkin vaadittu viime aikoina.
 
Niihin puuttumista onkin vaadittu viime aikoina.
Lähinnä Vihreistä ja siitä annakin heille krediittiä, siis ulostulosta ja uskalluksesta nostaa asia tapetille. Ulostulot ovat aina ulostuloja vaalien alla, mutta arvostan sitä työtä, mitä tekevät narratiivin kumoamiseksi. (ei ole pyhiä lehmiä) Demareille tällainen olisi täyttä myrkkyä, aatteen kuin kannatuksen puolesta.

Toisaalta, nämä ongelmat eivät poissulje toisiaan, joten kumpiakin tarvitaan.
 
Eläkkeet selittävät suuren osan Suomen sijoituksesta.

Niihin puuttumista onkin vaadittu viime aikoina.
Onko vaadittu (ihan kansanedustajien toimesta)? Mennyt suht ohi iteltä. Ehdottomasti olis tärkeetä, mutta en odota tätä näkeväni näissä vaaleissa. Epäilen näkemättä vaatimuksen olevan lähinnä leikkuri joihinkin massikeisarieläkkeisiin, joka on toki hyvä startti, mutta ei mitenkään riittävästi.
 
Tulos tuli: Näin SDP haluaa sopeuttaa Suomessa – ”Tervetullut”

Tulos tuli: Näin SDP haluaa sopeuttaa Suomessa – ”Tervetullut”​

Iltalehden selvityksestä ilmenee, että SDP:n puoluekokousväelle maistuvat sopeutustoimina lähinnä veronkorotukset. Leikkuriin kelpaavat vain yritystuet.

Tulos on paljon puhuva. Ainoa leikkaus, joka kelpasi yli puolelle vastaajista, oli yritystuista leikkaaminen. Sitä kannatti 88,3 prosenttia vastaajista. Sen jälkeen suosituimmat sopeutuskeinot olivat veronkorotukset. Yli puolet kannatti pääomien tiukempaa verotusta (81,6 prosenttia), ympäristölle haitallisten verojen kiristämistä (78,1 prosenttia), yhteisöveron korottamista (66 prosenttia) sekä terveysveron asettamista epäterveellisille elintarvikkeille (62,1 prosenttia).

Ja yllättyneitä ovat? Veroja, veroja lisää veroja. Suomi nousuun verottamalla.
 
Tulos tuli: Näin SDP haluaa sopeuttaa Suomessa – ”Tervetullut”

Tulos tuli: Näin SDP haluaa sopeuttaa Suomessa – ”Tervetullut”​

Iltalehden selvityksestä ilmenee, että SDP:n puoluekokousväelle maistuvat sopeutustoimina lähinnä veronkorotukset. Leikkuriin kelpaavat vain yritystuet.

Tulos on paljon puhuva. Ainoa leikkaus, joka kelpasi yli puolelle vastaajista, oli yritystuista leikkaaminen. Sitä kannatti 88,3 prosenttia vastaajista. Sen jälkeen suosituimmat sopeutuskeinot olivat veronkorotukset. Yli puolet kannatti pääomien tiukempaa verotusta (81,6 prosenttia), ympäristölle haitallisten verojen kiristämistä (78,1 prosenttia), yhteisöveron korottamista (66 prosenttia) sekä terveysveron asettamista epäterveellisille elintarvikkeille (62,1 prosenttia).

Ja yllättyneitä ovat? Veroja, veroja lisää veroja. Suomi nousuun verottamalla.
Voisko Purra ja Orpo tehdä vain ilmoituksen Suomesta IMF:lle ennen vaaleja, että ollaan konkassa ja tulkaa äkkiä apuun. Kreikkakin teki jo positiivisen tilin kun tekivät oikeita toimia.. Suomi ei tuolla Lindtmanin pelleilyllä tee positiivistä tiliä kymmeneen vuoteen ku vaikutukset näkyy vielä seuraavinakin kausina vaikka siellä olis ketkä seuraavina vuosina korjaamassa tilannetta.
 
Tulos tuli: Näin SDP haluaa sopeuttaa Suomessa – ”Tervetullut”

Tulos tuli: Näin SDP haluaa sopeuttaa Suomessa – ”Tervetullut”​

Iltalehden selvityksestä ilmenee, että SDP:n puoluekokousväelle maistuvat sopeutustoimina lähinnä veronkorotukset. Leikkuriin kelpaavat vain yritystuet.

Tulos on paljon puhuva. Ainoa leikkaus, joka kelpasi yli puolelle vastaajista, oli yritystuista leikkaaminen. Sitä kannatti 88,3 prosenttia vastaajista. Sen jälkeen suosituimmat sopeutuskeinot olivat veronkorotukset. Yli puolet kannatti pääomien tiukempaa verotusta (81,6 prosenttia), ympäristölle haitallisten verojen kiristämistä (78,1 prosenttia), yhteisöveron korottamista (66 prosenttia) sekä terveysveron asettamista epäterveellisille elintarvikkeille (62,1 prosenttia).

Ja yllättyneitä ovat? Veroja, veroja lisää veroja. Suomi nousuun verottamalla.
Taitaa tällä hetkellä Vihreillä olla tehokkain lista. Ennen vaaleja näkee sitten tarkemmat ehdotukset, kun demarit ovat sisäisesti saaneet sovittua toimenpiteet. On kaikille selvää, että joka puolueella täytyy olla mukana kohteita, joista he eivät haluaisi leikata.
 
Vielä kuvana. Todella pelottavaa, käppyrä pitäis olla päinvastainen terveysveroa lukuun ottamatta (ja ehkä ympäristölle todellisesti haitallisten verojen kohdalla, mutta todella tiukoin rajaehdoin). Tietty eläkeikää vois nostaa vaikka suoraa 90v asti, kunhan Terttu saa päivitettyä keittiönsä ja pitää täten kansantalouden rattaat pyörimässä.
1000080036.jpg
 
SDP:n talousasioista kommentoiva rattijuoppo Joona Räsänen ei muista edes kuinka paljon tienaa.
Näin kertoo HS:
Aina voi tehdä kaiken reilummin.
 
Joona Räsänen myöntää toverilleen, että ei tiedä mistä on puhunut eduskunnassa.
Ei mitenkään epätavallinen seikka bulkkipuhujien vakiopuheissa, mutta melko eeppinen moka. Miksi edes sanoa noin? No tietysti heikolla osaamisella omaa epävarmuutta on tarve päästä heti purkamaan eikä vartin päästä. Kyllähän se viereinen tavarits sen tietää ettei sanoja tiennyt mistä oli kyse, 50/50 tiesikö itsekään. Tuskin ainakaan ymmärtää aiheesta mitään, kun vasentuneistosta on kuitenkin kyse. Kuin kaljan ääressä heittäisi pientä a(na)rkis(tis)ta standuppia.
 
Just oli Tytti Tuppurainen jossain uutis extrassa 5 min sitten.Vaimon kanssa veikkaus iästä meni ihan puuhun.Mä veikkasin kun oli niin rupsahtuneen näköinen :lol: et väh yli tai karvan alle 60v ja vaimo veikkasi noin 55v......Vastaus oli 50v oli just täyttänyt.Politiikka vanhentaa aika pahasti näköjään.
 
Just oli Tytti Tuppurainen jossain uutis extrassa 5 min sitten.Vaimon kanssa veikkaus iästä meni ihan puuhun.Mä veikkasin kun oli niin rupsahtuneen näköinen :lol: et väh yli tai karvan alle 60v ja vaimo veikkasi noin 55v......Vastaus oli 50v oli just täyttänyt.Politiikka vanhentaa aika pahasti näköjään.
SDP:llä on oma nuorisosiipensä tai nuorisoa kalasteleva faktio, mutta olisiko tuo tietoinen tyylivalinta? Senioriväestön suosio on kuitenkin tuossa veneessä tärkeää.
 
SDP:llä on oma nuorisosiipensä tai nuorisoa kalasteleva faktio, mutta olisiko tuo tietoinen tyylivalinta? Senioriväestön suosio on kuitenkin tuossa veneessä tärkeää.
Itseä ei politiikka kiinnosta oikeastaan ollenkaan.Paskanjauhantaa koko ajan.Hyvin se SDP kuitenkin muisti ajaa tänne Vantaalle ratikan puolueen yhteistyöpuolueiden kanssa ja sai noin 7-800 miltsiä lisää velkaa.Huvittavinta tässä saatanan ratikka saagassa on se et esim martsarin ja myrtsin asukkaat ei siitä mitää hyödy.Ratikka ei edes mene flyggalle vaan jää siihen kilsan parin päähän :lol::eek:Vittu mitä aaseja kaupungin valtuustossa täällä on....Niin ja ei se kyllä mene edes Mellumäkeenkääm nninkuin alunperin piti.
 
Itseä ei politiikka kiinnosta oikeastaan ollenkaan.Paskanjauhantaa koko ajan.
En myöskään haluaisi olla kiinnostunut politiikasta vaan yhteiskunnallisista aiheista. :giggle:
Hyvin se SDP kuitenkin muisti ajaa tänne Vantaalle ratikan puolueen yhteistyöpuolueiden kanssa ja sai noin 7-800 miltsiä lisää velkaa.Huvittavinta tässä saatanan ratikka saagassa on se et esim martsarin ja myrtsin asukkaat ei siitä mitää hyödy.Ratikka ei edes mene flyggalle vaan jää siihen kilsan parin päähän :lol::eek:Vittu mitä aaseja kaupungin valtuustossa täällä on....Niin ja ei se kyllä mene edes Mellumäkeenkääm nninkuin alunperin piti.
Tuntematta tätä alueellista käännettä tuo vaikuttaa aika tyypilliseltä paikallispolitiikalta, peräti pupulismilta(jossa kunnostautuu Suomessa vastakkaisista luuloista huolimatta aivan erityisesti SDP) ja siltarumpupolitiikalta. Tällaisestahan on toki härskimpiäkin versioita maailmalta kuten tyhjiä moottoriteitä, lentokenttiä joita ei koskaan ole käytetty ja tarpeeksi kaukaa hakien kaupunkeja joissa ei asu ihmisiä.
 
Se oli kanssa hauskaa kun ajettiin valtuustossa ratikkaa sillä verukkeella kuulemma et ratikka kulkee sähköllä ja on vihreää tulevaisuutta....Ainoa juttu siinä on viimeiset varmaan ainakin 8 vuotta ratikan tilalla oleva linja on kulkenut pelkästään sähköllä.Täytyy varmaan kohta lähteä takaisin stadiin asumaan mistä tulin mutsin,faijan,broidin kanssa 53 vuotta sitten.Ei meinaan kiinosta maksaa tähän konkurssi kypsään kaupunkiin mitään valitettavasti.
 
Tulee mieleen etäisesti Telian logo.

Ehdottaisin tällaista vaakunaa, koska SDP:llä on yli satavuotinen historia SAK:n kanssa.

• SDP perustettiin vuonna 1899 nimellä Suomen Työväenpuolue
• Suomen ensimmäinen suuri ammattiyhdistysten keskusjärjestö SAJ (Suomen Ammattijärjestö) perustettiin vuonna 1907
• Varhaisessa vaiheessa ammattiyhdistysliike ja SDP olivat käytännössä osa samaa työväenliikettä. Joissain vaiheissa SAJ:n jäsenet olivat automaattisesti myös SDP:n jäseniä
• Nykyisen SAK:n historiallinen edeltäjä perustettiin 1930-luvulla osittain SDP:n vaikutuspiiriin vastavoimaksi kommunistiselle ay-liikkeelle
• Nykyinen SAK syntyi vuonna 1969 aiempien keskusjärjestöjen yhdistyessä, mutta historiallinen läheinen suhde SDP:hen säilyi

Kyseessä on 100 vuotta vanha historiallinen työväenliikkeen rakenne, jossa:
• SDP muodosti poliittisen siiven
• Ammattiyhdistysliike muodosti työmarkkina- ja edunvalvontasiiven

SDP:n ja ay-liikkeen läheinen puoluesidonnaisuus juontaa Suomessa jo 1800-luvun lopulle ja erityisesti 1900-luvun alkuun, vaikka yhteys on myöhemmin hieman löystynyt verrattuna 1900-luvun alkuun. Historiallinen side näkyy edelleen esimerkiksi vaalituen, henkilösuhteiden ja yhteisten tavoitteiden kautta.

SDP-SAK.png
 
SDP:llä on nyt puolueen linjanmukainen logo. HMV josta kukaan ei saa mitään tolkkua. :thumbsup:

1779523283833.png

ST, Suomen Tupakka, Suomen nortti .

Linkkisi (eväste, maksumuurin takana) esitellään uuden ja vanhan logon eroja
(Ylempi uusi, alempi vanha, eli pieni värisävy ero)

kuva_2026-05-23_113630045.png

Postaamasi kuva oli ilmeisesti uudistettu yksinkertaistettu ruusu-symbooli
 
ST, Suomen Tupakka, Suomen nortti .

Linkkisi (eväste, maksumuurin takana) esitellään uuden ja vanhan logon eroja
(Ylempi uusi, alempi vanha, eli pieni värisävy ero)

kuva_2026-05-23_113630045.png

Postaamasi kuva oli ilmeisesti uudistettu yksinkertaistettu ruusu-symbooli
Tässä vanha ruusu, oli selvempi
1779530825558.jpeg
 
Tässä vanha ruusu, oli selvempi
1779530825558.jpeg
Mikäs se viesti tuossa on, ja onko molemmissa sama.

IL linkin mukaan vain yksinkertaistettu, mutta ei avattu enempää.
Myös Ruusu-symbolia on yksinkertaistettu ja muutettu modernimmaksi, tiedotteessa kuvaillaan.


Siis oletan että jotain viestiä, toki jos vain luovassa myrskyssä piirelty ruusuja ja äänestetty voittaja. niin äänestäjän silmässä mitä sattunut näkee.

Uudessa S T kirjan vain sattumaa, vanhassa joku muumi vene jossa S , joku toinen näkee ei SPR ristin, vaan puolikuun / erään toisen veneen.

Toytota henkeen, niin kai uudessa voi nähdä jopa SOTE
 
Rattijuoppo Joona Räsänen kertoo, että aikoo nyt ihan vapaaehtoisesti ottaa yhteyttä syyttäjään.

Hän siis haluaa maksaa oikean määrän sakkoja rikoksestaan. Olisiko ollut yhteydessä syyttäjään, jos HS ei olisi kiinnittänyt asiaan huomiota?
Epäillä tuota sopii, sanoi alikersantti Mielonen Tuntemattomassa. Samaa sanon minäkin.
 
Hän siis haluaa maksaa oikean määrän sakkoja rikoksestaan. Olisiko ollut yhteydessä syyttäjään, jos HS ei olisi kiinnittänyt asiaan huomiota?
Epäillä tuota sopii, sanoi alikersantti Mielonen Tuntemattomassa. Samaa sanon minäkin.

Linkistä jäi käistys että viranomainen oli järjestelmästään tulot rangaistukseen katsonut, jos ei ole erikositunut asiaan, ja luottaa viranomaiseen, niin tuskin olisi soitellut perään että oliko nyt varmastioikein, ellei olisi saanut vihiä virheestä. En yllätty jos on enemminkin suurena pitänyt.
 
Linkistä jäi käistys että viranomainen oli järjestelmästään tulot rangaistukseen katsonut, jos ei ole erikositunut asiaan, ja luottaa viranomaiseen, niin tuskin olisi soitellut perään että oliko nyt varmastioikein, ellei olisi saanut vihiä virheestä. En yllätty jos on enemminkin suurena pitänyt.
En tiedä mitä Räsänen on ajatellut. Luulen, että ei mitään ja toivonut pääsevänsä kuin koira veräjästä. Kansanedustajalta voisi ajatella tarvittavan enemmän moraalista selkärankaa kuin tavalliselta palkansaajalta. Seuraavissa vaaleissa demariäänestäjät sitten päättävät.

SDP:lle kelpaa vanha kissangrillaaja puoluesihteeriksi. Ei tarvinnut edes äänestää. Kyllähän yksi rattijuoppo sitten varmaan kelpaa kansanedustajaksi ensi kerrallakin.
 
En tiedä mitä Räsänen on ajatellut. Luulen, että ei mitään ja toivonut pääsevänsä kuin koira veräjästä. Kansanedustajalta voisi ajatella tarvittavan enemmän moraalista selkärankaa kuin tavalliselta palkansaajalta. Seuraavissa vaaleissa demariäänestäjät sitten päättävät.
Sai reilun 2000 euron , luulet ettei mitään, ja sitten perään luulet että toivonut pääsevänsä kuin koira veräjästä.

Voidaan keksi erilaisia tarinoita, mutta en nyt ylläty jos on luottanut viranomaiseen joka reksitereistä katsonut oikeatluvut. Ei välttämättä soita kelloja joka reilun parintonnin sakko pienuudesta, vaan suuruudesta.

Jos on ajatellut ja tuntee miten päiväsakot määritellään ja tietää omat tulot mikä laskennan pohjana, ja siinä pikku pöhnässä ollut skarppina niin sitten. Mutta ei tuolla oikeassa mailmassa ne kuviot ole ihan noin kirkkaita, ei edes poliitikoidoin mailmassa jos keskittyy muihin asioihin.

Mikään vesiselvänä rattiin tyyppi tarinan perusteella ei ole. vaan enemmänkin puuttumiskynnyksen rajalla ajavaa.
 
SDP:n kantava ajatus on tasapainottaa Suomen velkaantunut julkinen talous kiristämällä veroja ja paisuttamalla julkista sektoria.
Kuvitelkaa että olen olemassa ihmisiä jotka uskoo tällaiseen paskaan. Bensallahan se tulipalokin sammuun. :tup:
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


SDP:n kehitys ryssän ohjailemaksi pähkähullun ääriaatteen puolueeksi senkun jatkuu. Ensin puoluekokouksen keskeytys "sukupuolivaikutusten" takia ja sitten tämä.
 
SDP:n kehitys ryssän ohjailemaksi pähkähullun ääriaatteen puolueeksi senkun jatkuu. Ensin puoluekokouksen keskeytys "sukupuolivaikutusten" takia ja sitten tämä.
Voitko omin sanoin selittää, miten päädyit tällaiseen tulkintaan? Uutisen perusteella en löytänyt mitään, mikä heikentäisi esim. rajaturvallisuutta.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


SDP:n kehitys ryssän ohjailemaksi pähkähullun ääriaatteen puolueeksi senkun jatkuu. Ensin puoluekokouksen keskeytys "sukupuolivaikutusten" takia ja sitten tämä.


Linkissä PS Vilhem Junnilla viserrys. (laitetaan linkkikin siihen x.com/vilhelmjunnila/status/2058863171922809206

SDP:n puoluekokous poisti maininnan siitä, että kansainvälisiin velvoitteisiin liittyviä ristiriitoja ongelmallisempaa olisi se, jos Suomi joutuisi tunnustamaan olevansa avuton hybridivaikuttamistilanteessa ja luovuttamaan Venäjälle päätösvallan siitä, keitä Suomen alueelle tulee

Olisko tuosta nyt jotain parempaa artikkellia ja nyt vähän avata enemmän ajatuksen juoksua.

SDP puoluekokouksesta on mediassa kirjoitettu paljon, ja puolueen johto valttu uudestaan ja puolueessa on vähemmistö joka ajaisi toisenlaista politiikkaa, venäjä, itäraja juttujen osalta Lindmanilaiset jatkaa.

Nasima jatkaa , ja on se opposition edustaja. Ongelma hänestä tulee hallitusneuvotteluissa, sillä häntä vaikea ohittaa ministeripaikkoja jakaessa. On ongelma Lindamanille ja usealla muulle ryhmälle.

Jos SDP oppositio ei menesty, niin Lindmanille helpomi tarjota hänelle salkkua misssä ei niin haitaksi.

(SDP hallituiksessa ei tietenkään mikään fakta, mutta olisi kovin yllättävää jos ei)
 
Viimeksi muokattu:
SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman kehui viime kuussa Espanjan sosialisteja hyvästä taloudenpidosta, josta Suomen pitää ottaa oppia:

Nyt Politico kertoo, että paikallisen sosialistipuolueen toimistot on ratsattu:
Spain’s anticorruption police on Wednesday raided the headquarters of Prime Minister Pedro Sánchez’s Socialist Party in Madrid.
According to Spanish media, agents of the Civil Guard’s elite Central Operative Unit (UCO) were deployed to obtain evidence for an ongoing probe into the alleged illegal financing of the country’s ruling party.

Joko Antti LIndtman on ehtinyt kommentoida tovereidensa touhua Espanjassa? Vieläkö pitäisi ottaa mallia?
 
SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman kehui viime kuussa Espanjan sosialisteja hyvästä taloudenpidosta, josta Suomen pitää ottaa oppia:

Nyt Politico kertoo, että paikallisen sosialistipuolueen toimistot on ratsattu:


Joko Antti LIndtman on ehtinyt kommentoida tovereidensa touhua Espanjassa? Vieläkö pitäisi ottaa mallia?
Ei sovi narratiiviin. Kyseessä on ajojahti ja vaikka olisivatkin syyllistyneet johonkin, kyllä ne silti teki oikein ja olivat enimmäkseen oikeassa. Mä en okein voi hyväksyä ketään politiikkoa fiksuna, joka pitää Espanjaa jotenkin verrokkina miten asiat pitäisi tehdä EU:ssa. Sehän on niin läpeensä korruptoitunut ja viheliäs maa, että taitaa Kreikkakin näyttäytyä siinä valossa oikein demokratian hohtavana esimerkkinä.
 
Voitko omin sanoin selittää, miten päädyit tällaiseen tulkintaan? Uutisen perusteella en löytänyt mitään, mikä heikentäisi esim. rajaturvallisuutta.
Eiköhän oma ajattelu ole ulkoistettu jo aikoja sitten. Samalla voidaan koittaa unohtaa myös seuraavat ikävät asiat kansan kollektiivisesta muistista:

Oman puolueen nykyinen ainoa europarlamentikko näyttelee peukkua kameralle Venäjän vaikutusleirillä Krimin valtauksen jälkeen.
SPD hallituspuolueena vie Suomen Natoon ennätysajassa sodan alkamisen jälkeen.
 
Finanssiala ry:n järjestämässä paneelikeskustelussa tiistaina SDP:n Nasima Razmyar on kertonut mielipiteensä:
"Razmyarin mukaan yksilöllinen eläkesäästäminen voi johtaa eriarvoisuuden lisääntymiseen ja eläkejärjestelmän tulisi riittää."

Razmyar kuulostaa pesunkestävältä sosialistilta. Ei kannata olla ahkera, yrittää ja onnistua.
 
Viimeksi muokattu:

Mikähän tässä Räsäsen keississä nyt on oikein epäselvää? Sakkotulot laskettu 4000e nettotulojen mukaan. Poliisin sakkolaskuri myös kysyy nimenomaan nettotuloa, eli mitä jää elämiseen verojen jälkeen.
Katsoin nopeasti verolaskurista: asuinpaikka Helsinki, ei kirkollisveroa, arvio tuloista 100 000e vuodessa, niin veroprosentiksi tulee 45%.

4000e nettotulot 45% veroprosentilla vastaisi noin 8800e bruttotuloa, joka lienee kansanedustajalle ihan hehtaarilla oleva liksa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 177
Viestejä
5 243 059
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom