• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Sananvapaus.

Sananvapauden ydintä on se, että jokaisella on vapaus sanoa mitä itse parhaaksi näkee. Se, että viranomainen määrittäisi, kenellä on oikeus sanoa ja sääntelisi sisältöjä, olisi itäblokin sosialististen tyrannioiden märkä päiväuni. Siellä taidettiin pitää kirjaa mm. kirjoituskoneista, jotta voitiin tunnistaa kuka on kirjoittanut.

Lisäisin tähän vielä sen että siihen sananvapauteen kuuluu vähän itsestäänselvyytenä ehdottomasti myös se että kukaan ei tule jälkeenpäin yrittämään tulla lyömään lakikirjalla päähän tai sanktioimaan.

Muuten voidaan teeskennellä että jossain Stalinin Neuvostoliitossakin oli sananvapaus. Sait sanoa kyllä ihan mitä lystäsit, mitä nyt pääsit vähän leireilemään jos sanoit tiettyjä asioita.

Onko tämä nyt oikeaa käytännön tietoa ankkojen korjauksista vai jotain somesta luettua?

Tämä on ihan fakta. Tarkista nyt lähteesi. Mitä järkeä tällaista on yrittää väittää kun selvästi et asiaa tiedä.

Julkisen sanan neuvosto (lyh. JSN,Opinionsnämnden för massmedier) on Suomessa toimiva joukkoviestinnän julkaisijoiden ja toimittajien vapaaehtoisuuteen perustuva itsesääntelyelin, joka on perustettu vuonna 1968.

Alleviivasin olennaisen

Edelleen JSN:n alaisuuteen kuuluminen on täysin vapaaehtoista. Jos et kuulu siihen niin JSN ei edes ota kantaa niihin julkaisuihin ja kuten sanoin niin vaikka kuuluisit JSN:ään niin ei minkäänlaisia mekanismeja ole että joutuisit noudattamaan. Voit vaikka täysin ignoroida ne jos siltä tuntuu. JSN:n ehkä erottaa neuvostosta mutta mitäs väliä.

Viimeksi muokattu:
Tämä on ihan fakta. Tarkista nyt lähteesi. Mitä järkeä tällaista on yrittää väittää kun selvästi et asiaa tiedä.

Julkisen sanan neuvosto (lyh. JSN,Opinionsnämnden för massmedier) on Suomessa toimiva joukkoviestinnän julkaisijoiden ja toimittajien vapaaehtoisuuteen perustuva itsesääntelyelin, joka on perustettu vuonna 1968.

Alleviivasin olennaisen
Ok, eli jotain netistä luettua "faktaa" siis nyt taas oli. Tossa taas oikeen kerrassaan tuota mun kritisoimaa wikipediatuubaa, sun lainaamassa osassa ei ole edes lähdeviitettä. Tämä siis nykyään olevinaan sullekkin "tietoa"...

Mulla on vain toisen käden tietoa siitä että niitä langettavia päätöksiä on käytännössä pakko noudattaa. Itse en ole toimituksessa ollut.

Ok, eli jotain netistä luettua "faktaa" siis nyt taas oli. Tossa taas oikeen kerrassaan tuota mun kritisoimaa wikipediatuubaa, sun lainaamassa osassa ei ole edes lähdeviitettä. Tämä siis nykyään olevinaan sullekkin "tietoa"...

Mulla on vain toisen käden tietoa siitä että niitä langettavia päätöksiä on käytännössä pakko noudattaa. Itse en ole toimituksessa ollut.

:sdarra:

Tuossa on JSN:n itsensä kertomana että käsittely vaatii asianomaisen hyväksynnän.

"Neuvosto ratkaisee käsittelyyn otetut tapaukset, joista sille on kanneltu. Kantelun voi neuvostolle tehdä kuka tahansa, jonka mielestä mediassa on loukattu hyvää journalistista tapaa. Asian ei tarvitse koskea kantelijaa itseään, mutta asianomistajan on annettava suostumus kantelun käsittelylle."

:sdarra:

Tuossa on JSN:n itsensä kertomana että käsittely vaatii asianomaisen hyväksynnän.

"Neuvosto ratkaisee käsittelyyn otetut tapaukset, joista sille on kanneltu. Kantelun voi neuvostolle tehdä kuka tahansa, jonka mielestä mediassa on loukattu hyvää journalistista tapaa. Asian ei tarvitse koskea kantelijaa itseään, mutta asianomistajan on annettava suostumus kantelun käsittelylle."
Joo, JSN kertoo myös montaa muuta ja itselleen luonnollisesti parhain päin jotta saisi säilyttää käytännön viranomaismaisen semansa ilman sen tuomia vastuita ja motivoitua omaa toimintaansa "julkisen sananvapauden vastuullisena valvojana".

En tosiaan pysty JSN itse sanomaan kuin toisen käden tietoa joten vaikeaa sen enempää asiasta keskustella, sullakaan ei mitään käytännön tietoa ilmeisesti ole.

Joo, JSN kertoo myös montaa muuta ja itselleen luonnollisesti parhain päin jotta saisi säilyttää käytännön viranomaismaisen semansa ilman sen tuomia vastuita ja motivoitua omaa toimintaansa "julkisen sananvapauden vastuullisena valvojana".

En tosiaan pysty JSN itse sanomaan kuin toisen käden tietoa joten vaikeaa sen enempää asiasta keskustella, sullakaan ei mitään käytännön tietoa ilmeisesti ole.

Mitä ihme "käytännön viranomaisen" ?? JSN ei ole mikään ihme viranomainen. Viranomainen joko ollaan tai ei olla. JSN ei viranomainen ole. :facepalm:

Ihan hyvää hyvyyttäni neuvoisin nyt olemaan kaivamatta tätä kuoppaa syvemmäksi. Minulla on ihan tietoa ja olen sinulle nyt yrittänyt tätä jakaa. Sinulle tämä on nyt selvästi tullut uutena asiana.

Väännän nyt vielä rautalangasta:

JSN:ään kuuluminen on vapaaehtoista ja heillä ei ole varsinaisia rangaistusmekanismeja jos joku ei halua heidän päätöksiään noudattaa vaikka kuuluisivatkin. JSN ei edes ota käsittelyyn medioita jotka ei siihen kuulu.

Näin ollen mikään pakko ei suomalaisilla medioilla ei ole kirjoittamaansa oikaista tai edes kirjoittaa totuudenmukaisesti, kunhan eivät Suomen lakeja riko.

Viimeksi muokattu:
Ihan hyvää hyvyyttäni neuvoisin nyt olemaan kaivamatta tätä kuoppaa syvemmäksi. Minulla on ihan tietoa ja olen sinulle nyt yrittänyt tätä jakaa. Sinulle tämä on nyt selvästi tullut uutena asiana.
Niin onko sulla ihan käytännön oikeaa tietoa esim. JSN oikaisuprosesseista, kenties JSN:ssä tai JSN kanssa asioimisesta, JSN käytännön asemasta ja mitä tapahtuu jos kantelun käsittelyyn ei suostu, vai onko nyt jotain google"tietoutta" tämä sinun tietosi mitä yrität minulle jakaa?

Keskustelu on ihan turhaa jos molemmat on yhtä pihalla asiasta. Osaan ihan itsekkin googlettaa, mutta siitä ei ihminen juurikaan viisastu. Jos sulla on jotain omaa käytännön tietoutta niin olen kyllä kiinnostunut siitä lukemaan. Silloin ei luulisi olevan tarvetta jaella mitään markkinointimateriaaleja ja wikipedia linkkejä.

Niin onko sulla ihan käytännön oikeaa tietoa esim. JSN oikaisuprosesseista, kenties JSN:ssä tai JSN kanssa asioimisesta, JSN käytännön asemasta ja mitä tapahtuu jos kantelun käsittelyyn ei suostu, vai onko nyt jotain google"tietoutta" tämä sinun tietosi mitä yrität minulle jakaa?

Keskustelu on ihan turhaa jos molemmat on yhtä pihalla asiasta. Osaan ihan itsekkin googlettaa, mutta siitä ei ihminen juurikaan viisastu. Jos sulla on jotain omaa käytännön tietoutta niin olen kyllä kiinnostunut siitä lukemaan. Silloin ei luulisi olevan tarvetta jaella mitään markkinointimateriaaleja ja wikipedia linkkejä.

Kyllä minulla on tietoa. :facepalm: Jos käsittelyyn ei suostu niin silloin JSN ei ota asiaan käsittelyyn. JSN automaattisesti ei ota asiaa käsittelyyn jos kys. asianomistaja ei kuulu julkisen sanan neuvostoon.

Koen nyt kuitenkin, että tämä ei ole minun tehtäväni alkaa opettamaan JSN toimintaa sinulle. Annan vaan vinkin että tämä ei nyt lainkaan näytä hyvältä että olet sananvapaudesta keskustelemassa ja sitten et tiedä miten JSN toimii ja et edes usko kun yritän rautalangasta vääntää.

Kyllä minulla on tietoa. :facepalm: Jos käsittelyyn ei suostu niin silloin JSN ei ota asiaan käsittelyyn. JSN automaattisesti ei ota asiaa käsittelyyn jos kys. asianomistaja ei kuulu julkisen sanan neuvostoon.

Koen nyt kuitenkin, että tämä ei ole minun tehtäväni alkaa opettamaan JSN toimintaa sinulle. Annan vaan vinkin että tämä ei nyt lainkaan näytä hyvältä että olet sananvapaudesta keskustelemassa ja sitten et tiedä miten JSN toimii ja et edes usko kun yritän rautalangasta vääntää.
OK, tämä on erilainen kokemus kuin mitä itse olen toisen käden tietona kuullut ja lähinnä lehdistöstä lukenut kritiikkiä JSN omituisesta asemasta. Kiinnostavaa.

JSN ei ole viranomainen eikä tuomioistuin sen enempää kuin Reiskan Mutteri & Pultti Oy tai suomenruotsalaisten veneseurat yms. järjestöt. Tämä lukee suoraan JSN:n sivulla: Julkisen sanan neuvosto – JSN
JSN ei ole tuomioistuin eikä se käytä julkista valtaa.
JSN on tiedotusvälineiden ja journalistien itseregulaatioelin eli sinänsä täysin turha, mutta sitä ympäröivä uutisointi antaa kuvan kuin kyseessä olisi viranomainen tai tuomioistuin...koska se on medioiden itseregulaatioelin. Yllätys. JSN siis voi tuomita ankarimmalla mahdollisella tavalla jonkin lehteen kirjoitetun jutun, mutta siitä seuraa vain "mainehaittaa" jos JSN tuomion sellaiseksi haluaa laskea.

Toiseksi JSN:lle tehtävät kantelut on julkisia kantelijan henkilöllisyyden osalta joten jos kantelet vaikka Hesarin uutisesta/pääkirjoituksesta yms. niin Hesarin toimittajat tietävät kuka sinä olet ja voivat aloittaa lokakampanjan sinua kohtaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
264 824
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom