Noniin, ensifiiliksiä S25 256GB kanssa.
Ulkoisten ominaisuuksien puolesta uusi Navy-väri on kyllä tyylikäs, syvän sävyinen tumma sininen ja myös runko on sivuilta samaa väriä, tämä on kyllä hieno! Koon puolesta puhelin on lähes 1:1 S24 kanssa, ihan aavistuksen ohuempi, ja hämmentävästi sen myös jollain tasolla huomaa kun puhelimen ottaa käteen S24 jälkeen. Toisaalta taas kameroiden linssit töröttävät enemmän ulkona kuin S24:ssä. Näihin liitten myös vähän outoa designia, ulkoneman alalaidassa on pieni lovi, epäilen että tuo kerää aika helposti paskaa itseensä ja aiheuttaa ylimääräisen siivoustarpeen verrattuna aiempaan malliin jossa linssin sylinteri oli sileä. Jopa tuo sileä kerää pölyä juureensa niin varmaan lovi kerää sitä sitten ainakin tuplaten niin pahasti. Linssien sylinterien ulkoreuna on rungon sävyä mutta päältä musta kuten linssin ympäryskin, linssit tavallaan pomppaavat enemmän esiin kuin (ainakin mun vaaleassa) S24:ssä jossa linssien sylinterit oli hopeisia ja kevyemmän näköisiä.
Softan puolella uusi käyttisversio tuntuu ihan mukavalta ja toimivalta. Joitain toiminnallisuuksia, kuten ilmoitusalueen ja pika-asetusten toimintaa on oletuksena muutettu siten että asetukset tulevat esiin oikeasta yläreunasta pyyhkäisemällä ja muualla näytössä alaspäin pyyhkimällä esiin tulevat vain ilmoitukset. Itse asiassa tykkään tästä systeemistä koska nyt ilmoituksia näkyy helposti useammankin yhdellä kertaa ja useammin mä ilmoituksia katselen kuin säädän asetuksia niin mulle tämä toiminta sopii. Muistelen jostain lukeneeni että Samsungin olis tarkoitus tuoda launcheriinsa mahdollisuus selata appivalikkoa pystysuunnassa, mutta ainakaan vielä tälle ei näyttänyt löytyvän asetusta.
Sen mitä olen kerennyt näpyttelemään on puhelimen toiminta ollut 100% sulavaa ja sujuvaa. Käyttöliittymän animaatiot ei töki missään kohtaa eikä Chrome tukehtunut kertaakaan vaikka tahallaan aukaisin useita ikkunoita ja selailin raskaita saitteja pitäen useita välilehtiä auki. Käyttöliitytmän animaatioita on muutettu verrattuna edelliseen versioon S24:llä, oletusasetuksilla S24 tuntui omaan makuun joten tököltä ja piti nopeuttaa animaatiot kehittäjäasetuksista, mutta tässä ei tullut samanlaista oloa tullut, vaan kaikki näyttää vaan hyvältä ja sujuvalta.
Kamerasta en vielä osaa tässä vaiheessa sanoa onko sen algoritmejä paranneltu S24:stä ja tekeekö se kuvanlaatuun jotain merkittävää eroa. Muutamalla testikuvalla jotain pientä eroa näyttää olevan ainakin värien osalta uuden ja vanhan puhelimen kuvissa. Pitää ottaa vähän enemmän kuvia eri tilanteissa niin näkee, mutta olihan nuo kamerat jo S24:ssä varsin hyvät niin tiedä sitten kuinka paljon samalla (tietääkseni) raudalla voi laatua siitä parantaa pelkästään algoritmeja twiikkaamalla.
Techmo oli tehnyt hyvän lyhyehkön
videon missä käydään läpi kameroiden eroja, ja lopputulema tässäkin että erot ovat pieniä ja lähinnä tasoa "hienosäätö". S25 tekee ehkä vähän luonnollisempaa jälkeä ja S24 vähän ylisaturoi värejä, mutta se onko tämä positiivinen vai negatiivinen asia voi olla myös käyttäjän preferensseistä kiinni.
Uusia AI-ominaisuuksia en ole kerennyt edes testaamaan vielä. Jää nähtäväksi onko niistä mitään iloa mulle.
Ainiin, koteloiden/kuorien yhteensopivuus, kokoeroa on pieni, mutta heitin puhelimen päälle vanhan S24:n silikonikuoren, ja se tuntuu vähän löysältä, ei istu ihan täydellisesti, sinänsä kyllä käyttökelpoinen. Voi olla että sama homma sitten tuon kesällä hankkimani Benksin kevlar-kuoren kanssa mutta en ole testannut vielä miten se istuu, voi olla herkempikin koska on ns. jäykkä kuori...
Onkohan S25 245€ arvoinen päivitys S24:stä?
Tää on se kysymys mihin tämä mullakin lopulta tiivistyy. Vanha luuri on alle vuoden ikäinen S24 256 GB, ja pitäis päättää onko päivityksessä järkeä vai ei. Jos tätä ihan puhtaasti speksien puolesta katsoo niin en tiedä onko tolkkua pelkillä järkisyillä. Rauta on toki tehokkaampaa ja muistia jopa 50% enemmän kuin S24:ssä, joten "future proofness" on varmasti parempi kuin S24:llä.
Muotoilisin asiaa ehkä niin, että jos on ollut täysin tyytyväinen S24:ään niin päivityksessä ei välttämättä ole tässä vaiheessa mieltä, ainakaan puhtailla järkisyillä. Jos taas tekee paljon muisti-intensiivisiä asioita ja 8GB meinaa loppua kesken, tarvitsee lisätehoa tai on ollut haasteita akunkestossa (S25 pitäisi olla parempi akunkesto virtapihimmän suorittimen ansiosta) niin sitten päivityksessä voi olla ideaa. Mulla tämä tuon lisämuistin kanssa saattaa kallistaa asian niin että pidän S25:n, koska S24 on välillä tukehtunut tietyissä tilanteissa. Ehkä myös elättelen toiveita että oikeasti pitäisin puhelimen joskus useamman vuoden niin lisämuisti olis senkin kannalta paikallaan, kun ei nämä softat ja käyttikset kuitenkaan nykyisestä kevyemmiksi ainakaan muutu. Mukana voi olla myös ripaus turhamaisuutta, tämä S25 väri on hienompi kuin vanha vaalean sininen.
Kameroiden osalta mitään mullistavaa ei ilmeisesti ole vielä tiedossa tässä päivityksessä, mutta jotain eroja ilmeisesti on pellin alla tehty, kuten yllä mainitsin.