Samsung Galaxy S24 / S24+ / S24 Ultra

Ei taida loppupeleissä ollu kovinkaan mullistavaa eroa 25 vs 45W latureiden latausnopeudessa. Joskus videoita tuosta latausnopeudesta katsoin ja ero 10-100% ladatessa oli luokkaa 1min.30s :D
Minulla oli tarkoitus hankkia se Samsungin 45W laturi heti ensimmäiseen sitä tukevaan luuriini, mutta emännän Galaxy S22:n mukana kylkiäisenä tullut näppäränkokoinen 25W laturi sai minussa aikaiseksi jo tämän vuosikymmenen AHA-elämyksen, joten se isompi 45W saa jäädä tässä vaiheessa väliin.

Silloin kun on "riittävän nopea", ei ehkä välttämättä tarvitse enää sitä nopeinta. Perustilanteessaa tuo 25W laturi lataa kuitenkin puhelimen 15%-->80% jo niin lyhyessä ajassa, että se palvelee erinomaisesti niitä viime tingan lataustarpeita, jos on vaikka lähdössä kotoa illalla ulos ja jättää puhelimen suihkun ajaksi laturiin kiinni.

Millä näytönsuojalasilla ootte saanu sormenjälkilukijan toimimaan?

Ostin tällasen ja asentelin jo ennen kun edes käynnistin puhelimen ja en saa sormenjälkeä lisättyä.

Ostin tällasen ja asentelin jo ennen kun edes käynnistin puhelimen ja en saa sormenjälkeä lisättyä.
Ei tahdo oikein lasikalvojen kanssa toimia odotetusti. Otin gigantilta jonkun ylikalliin muovikalvon. Tosin ajattelin nyt nypätä pois ja mennä paljaalla.

Ultran näyttö on todella vähän valoa heijastava ja mikä tahansa lasikalvo tulee nostamaan heijastukset maksimiin. En siis suosittele laseja tähän luuriin, ellei oikeasti ole tapana hajotella näyttöä jatkuvasti.

Minä en ole sitten Alcatel HC800:n jälkeen käyttänyt mitään suojaa, vaan paljaalla mennyt, kun se tuntuu paremmalta. Periaatteeni on, että kun olen pienen, ohuen ja tarkkanäyttöisen vehkeen hankkinut, en halua sitten sen päälle kääriä kaiken maailman krääsää ja varsinkaan näytön päälle.

Olen varmaan muutenkin ehkä astetta huolellisempi jampsesteri ja aina tarkka siitä, ettei samaan taskuun mene muuta, kuin se puhelin. Oikea housuntasku on sitten kolikoita, avaimia sunmuita varten.

Matkan varrella on toki jokin luuri vähän parvekkeen betonia nuolassu ja siitä hyvästä puhelimen takakannen lasi hajonnut. Muistaakseni Galaxy S8.

Se minun asia kuitenkin on se, että oletteko muut huomanneet sellaista, että nykypuhelimien näyttö naarmuuntuisi helpommin, kuin vaikka pari versioa taakse päin?

Jossain vaiheessa (heti käyttöönoton jälkeen tietenkin, silloinhan nämä aina tapahtuu) sain aikaiseksi pitkän ohuen naarmun S24:n näytön lasiin. Sitä ei onneksi näe muuta kuin silloin, kun puhelinta katsoo oikeassa kulmassa valo tietystä suunnasta, mutta ainahan se hetken aikaa vituttaa. Jotenkin tuntuu, ettei esimerkiksi edellinen pari vuotta käytössä ollut A52s naarmuuntunut yhtään niin helposti, vaikka muutaman kerran sen vahingossa olen taskusta pudottanut.

Onko ollut huhuja milloin mahtaisi Android 15 tulla S24 sarjalle? Onko Samsung aina näin hidas näissä?

Ultran näyttö on todella vähän valoa heijastava ja mikä tahansa lasikalvo tulee nostamaan heijastukset maksimiin. En siis suosittele laseja tähän luuriin, ellei oikeasti ole tapana hajotella näyttöä jatkuvasti.
Se heijastamaton pinnoite myös kuluu pois ilmeisesti aika nopsaan swaippailukohdista, ja sittenhän se on ruma. Eli joku valoa heijastamaton kalvo kannattaa ottaa.

Se heijastamaton pinnoite myös kuluu pois ilmeisesti aika nopsaan swaippailukohdista, ja sittenhän se on ruma. Eli joku valoa heijastamaton kalvo kannattaa ottaa.
Öö... luuri ollut julkaisusta asti ilman suojaa ja nyt ekaa kertaa kuulin moisen väitteen. Onko tälle jotain lähdettä muuten kuin "ilmeisesti"? Itsellä ei kyllä mitään jälkiä näy vaikka valoa vasten yrittää peilata.

Itselläni on kans nyt pian vuoden ollut Ultra kovalla käytöllä, ilman mitään suojia. En ole huomannut mitään tuollaista pinnoitteen kulumista? Sen lisäksi täytyy sanoa, että Ultran Gorilla Armor on kestänyt todella hyvin. Näytössä ei ole mitään käytön jälkiä vieläkään.

Itselläni on kans nyt pian vuoden ollut Ultra kovalla käytöllä, ilman mitään suojia. En ole huomannut mitään tuollaista pinnoitteen kulumista? Sen lisäksi täytyy sanoa, että Ultran Gorilla Armor on kestänyt todella hyvin. Näytössä ei ole mitään käytön jälkiä vieläkään.
Sama juttu. Ei naarmun naarmua.

E: “Scratches at level 7, with deeper grooves at level 8”

Viimeksi muokattu:
Itseasiassa et puhu nyt heijastamattomasta pinnasta vaan oleofobisesta pinnoitteesta (estää sormenjälkiä yms.). Se on kyllä kulunut, mutta tasaisesti. Eli kyllä, näyttö kerää huomattavasti enemmän sormenjälkiä kuin alkuun. Siihen tuollainen heijastamaton kalvo toki auttaa. Itse menen vielä pyyhkimisellä.

Öö... luuri ollut julkaisusta asti ilman suojaa ja nyt ekaa kertaa kuulin moisen väitteen. Onko tälle jotain lähdettä muuten kuin "ilmeisesti"? Itsellä ei kyllä mitään jälkiä näy vaikka valoa vasten yrittää peilata.
Redditistä löytyy ainakin juttua ja on tuosta asiasta myös jotain videoita.

Uutisen muodossa löytyy myös.

Olen vuoden päivät käyttäny puhelinta "nakuna" enkä sen erityisemmin varonnut näytön naarmuuntumista. Ollut normaalien housujen taskussa, takin taskussa, auton keskikonsolin lokerossa, repun taskussa. Samsungin oma flip cover käytössä. Välillä ollut hiekkaa tms tomua sormissa. Normaalissa valaistuksessa ei huomaa mitään naarmua tai kulumaa. Oikein kirkkaassa valossa lyystäen huomaa pari yksittäistä hiusnaarmua, mutta mitään swaippailujälkiä ei ainakaan minun yksilöön ole tullut. Onko siis laitteiden välillä eroa? Laitetta olen puhdistanut A12T (etanoli 80%) ei ole ollut ongelmia.

Redditistä löytyy ainakin juttua ja on tuosta asiasta myös jotain videoita.

Uutisen muodossa löytyy myös.

Ja jos noita lukee niin kyse juuri oleofobisesta pinnoitteesta, ei heijastamattomasta pinnasta. How to Restore or Apply an Oleophobic Coating

Onkohan tuon S24 128Gt -mallin hinta putoamassa missä vaiheessa uusien mallien julkistamisen myötä? Ois muijalle kiikarissa tuo malli ja koska S23 ei oikeen saanut enään mistään, niin päätettiin odotella uusien julkistusta ja tätä myötä S24 -mallien hinnan putoamista sinne 500€ budjettimme tienoille.

Onkohan tuon S24 128Gt -mallin hinta putoamassa missä vaiheessa uusien mallien julkistamisen myötä? Ois muijalle kiikarissa tuo malli ja koska S23 ei oikeen saanut enään mistään, niin päätettiin odotella uusien julkistusta ja tätä myötä S24 -mallien hinnan putoamista sinne 500€ budjettimme tienoille.
Vaikea ennustaa kun näiden "parasta ennen" ei ole vielä moneen vuoteen menossa umpeen. Toki jossain kohtaa hinnat laskee ja parhaan käsityksen saa tutkimalla esim hinta.fi kautta s23 s22 s21 hintahistoriaa ja sitä miten 1v jälkeen hinta käyttäytyi.

Kannattaa seurailla tarjouksia silmä kovana. Itse ostin S24 plussan jo viime kesänä 600 € hintaan (alennus + vanha risa vaihdossa).

Tässä Suomen mallissa taitaa olla se exynos 2400 eikä snapdragon 8. Onko puhelimen omistajilla antaa ensikäden tietoa akun kestosta eri tilanteissa. Lähinnä verrokkina Pixel 8a jossa tuntuu akku kuluvan nopeasti, tosin puhelin ollut vasta vähän aikaa niin voi vielä siitä parantua kun optimointi valmis. Mutta joo samsunkiin tekisi mieli vaihtaa jos akku hyvä. Myös tuo Samsungin käyttöjärjestelmä mietityttää näin vuosia puhtaan Androidin jälkeen jos siinä paljon bloatwarea, jota ei saa pois.

Tässä Suomen mallissa taitaa olla se exynos 2400 eikä snapdragon 8. Onko puhelimen omistajilla antaa ensikäden tietoa akun kestosta eri tilanteissa. Lähinnä verrokkina Pixel 8a jossa tuntuu akku kuluvan nopeasti, tosin puhelin ollut vasta vähän aikaa niin voi vielä siitä parantua kun optimointi valmis. Mutta joo samsunkiin tekisi mieli vaihtaa jos akku hyvä. Myös tuo Samsungin käyttöjärjestelmä mietityttää näin vuosia puhtaan Androidin jälkeen jos siinä paljon bloatwarea, jota ei saa pois.
Eipä tuo samsungi akun kesto ole ollut mitenkään kaksinen, lisäksi suhteessa hidas lataus niin ei ainakaan akun keston takia mielestäni kannata vaihtaa. Bloatwarea jotain, mutta saa poistettua/piilotettua helposti.

Lähinnä verrokkina Pixel 8a

näin vuosia puhtaan Androidin jälkeen
Pixelit ei ole lähelläkään puhdasta androidia.

Mutta akunkestoon. Ei se mikään mullistava ole, mutta aivan riittävä. Löytyy myös Battery Protect, jolla lataus pysähtyy 80%, ja akku kestää käyttöä paljon pidempään. Jos siis haluaa puhelimen joka kestää vuosia ilman että se akku alkaa hyytymään niin voin vahvasti suositella Samsungia. Tässä myös se akun suhteellisen rajoittunut latausnopeuskin auttaa. Ei tarvitse olla vaihtamassa akkua 2v välein.

Ei taida loppupeleissä olla kovinkaan mullistavaa eroa 25 vs 45W latureiden latausnopeudessa. Joskus videoita tuosta latausnopeudesta katsoin ja ero 10-100% ladatessa oli luokkaa 1min.30s :D

Vanha viesti, mutta samaa mieltä. Ero on pieni latausnopeudessa, mutta luultavasti akku kuumentuun enemmän 45W:lla ja lyhentää käyttöikää ja lisäksi 45W laturi on isompi ja painavampi (tyyliin 50g vs 90g). Joten jatkossakin latailen 25W laturilla.

Mikä tämän pointti oli? Pixeleissä on puhdas Android sellaisena kun Google sen näkee. Kai sen nyt heikkolahjaisempikin älyää, että myös Pixeleihin on tehty järkevä ja siisti käyttöliittymä. Se on silti Googlen näkemys ja puhutaan puhtaasta Androidista matkapuhelinmaailmassa.

Oliko tässä S24:n S Penissä jotain yhteyshäiriöitä tai jotain, kun S25:n S Penissä ei enää ole bluetoothia, eli kaukosäädin- ja Air Actions -ilmaeletoiminnot ei toimi?

Oliko tässä S24:n S Penissä jotain yhteyshäiriöitä tai jotain, kun S25:n S Penissä ei enää ole bluetoothia, eli kaukosäädin- ja Air Actions -ilmaeletoiminnot ei toimi?
Näin oli tuolla uutisthreadin puolella todettu
Samsungin perustelu tähän oli, että heidän datansa mukaan ko. ominaisuutta käytti niin pieni osuus käyttäjistä, ettei ollut järkevää käyttää rahaa Bluetooth-toteutukseen.

Sillä puhtaalla androidilla tarkoitin lähinnä ettei ole tupla sovelluksia ja liikaa ylimääräistä eli yksinkertainen. Tiedä jos Samsungin ostan Pixel 8a tilalle niin kumman appeja käytän Googlen vai sampan. Vielä sellainen tapa, että vain täysin pakollisilla on lupa ja kaikki muut jopa pois käytöstä. Vasta kun käyttää niin antaa luvan ja käytön jälkeen lupa pois. Tämä taitaa sampan kanssa olla hankalampaa. Jostakin syystä sellainen mielikuva, että Samsungin käyttöjärjestelmä on sekainen ja monimutkainen. Vai olenko vain vainoharhainen näiden appien lupien kanssa.

Tämä taitaa sampan kanssa olla hankalampaa. Jostakin syystä sellainen mielikuva, että Samsungin käyttöjärjestelmä on sekainen ja monimutkainen. Vai olenko vain vainoharhainen näiden appien lupien kanssa.
Luvat menevät Androidin tasolla samalla tavalla. Eli esim. paikannukselle voi antaa luvan vaikka vain yhden kerran käyttöön, tai kun sovellus on käytössä. Samsungilla Settingsistä Permission Manager -hakusanaksi. Itse olen siis siirtynyt Pixel 4a:sta S23:seen, ja jätin Samsungin softista vain galleryn ja cameran käyttöön.

Jostakin syystä sellainen mielikuva, että Samsungin käyttöjärjestelmä on sekainen ja monimutkainen.
Se oli, vuosia sitten. TouchWitz

Sillä puhtaalla androidilla tarkoitin lähinnä ettei ole tupla sovelluksia ja liikaa ylimääräistä eli yksinkertainen.
Samsung disabloi sovelluksia taustalta jos et niitä käytä pitkään aikaan. Onkohan kerran kk. kun ilmoittaa että taas on menossa disablointiin xx sovellusta. Samoin ne oikeudet. Jos et käytä niin oikeudet pois. Lupia voi antaa esim kameraan "tällä kerralla" tai esim galleriasta tasan yhteen kuvaan.

Lähinnä ne hieman paksut pixelin suruneunat ja samsungin pienempi koko ja paino houkuttelevat vaihtamaan vaikka ei isosta erosta ole kyse😅

Lainaan tähän pari päivää sitten kirjoittamaani tekstiä käyttökkemuksista S24 perusmallin kanssa kun Exynoksen ”hyvyydestä” oli puhetta, jos tämän vastais osaltaan sun miettimisiin. Samsungin versio Androidista on ollut ihan hyvä, mutta vähän ärsyttää se että monet sovellukset on siellä tuplana eikä kaikkea Samsungin bloattia saa poistettua ainakaan ilman kikkailua. Nyt uusin versio joka S24:llekin pian muuttaa juttuja jonkin verran nykyiseen verrattuna.

Akunkesto ollut mun käyttöln täysin riittävä, kestää/kestäis mulla kaks päivää latauksella, just männä päivänä 2h SOTilla 20 tunnin käytön jälkeen akkua oli jäljellä muistaakseni 72 vai 76%.

Itselleni siis tulossa S25 tämän nykyisen tilalle ja viesti sieltä ketjusta.

.. Tämän S24:n kanssa käyttökokemus on Exynoksesta huolimatta ollut pääpiirteiltään parempi kuin mitä se oli S23+:n kanssa. Tiedä sitten johtuuko se softan paremmasta optimoinnista vai mistä, mutta mun subjektiivinen kokemus oli että S23+:n kanssa välillä jopa perus käyttöliittymätoiminnot tökki ja lagas kun S24 on ollut täysin smooth perustoimintojen osalta, ja muutenkin suurimman osan ajasta. Paljon olen kyllä lukenut S22 sarjan ongelmista, mutta vastaavia en ole havainnut S24 sarjan kanssa itse, joten oletan jotain tehdyn eri tavalla/paremmin näissä uusissa kuin miten tehtiin S22:ssa.

Tämän kanssa tökkimistä ja reloadia tapahtuu tosiaan lähinnä juuri useiden raskaiden selaintabien välillä siirtyessä, sovelluksesta toiseen siirtyessä jne tilanteissa, mikä vihjais mielestäni vahvasti sinne suuntaan että ongelma on enemmänkin pienessä muistissa kuin suorittimen suorituskyvyssä. S23 sarjassakaan ei pitäis mitään ihmeempiä suorityskykyongelmia olla raudan puolesta, joten ehkä sen tilanne on parantunut softan optimoinnin myötä uudemmissa päivityksissä. Mulla on kuitenkin tämä S24 ollut käytössä jo maaliskuusta lähtien niin softaa on varmaan S23:ssakin päivitetty jo tässä välissä. Ja nämä samat ongelmat raskaissa tehtävissä oli silloin myös S23+:n kanssa, niin senkin perusteella osoittaisin syyttävällä sormella ennemmin 8GB muistia kuin suoritinta.

Tuo muisti nyt oli ehkä se suurin yksittäinen syy miksi lähdin päivittämään tässä vaiheessa. Se oli kysymysmerkki jo silloin kun S24:ää hankin, etenkin "future proofness" mielessä, joten nyt kun sitä tuli perusmalliinkin 50% lisää niin toivon sen auttavan näihin muutamiin harvinaisiin ärsytyksen aiheisiin mitkä mulla tämän puhelimen kanssa on ollut. Uuden Snapdragonin pitäis olla vielä aika mukavasti tehokkaampi kuin S24:n Exynos, joten parannusta lienee tulossa silläkin puolella.

Mielenkiinnolla myös odotan korjautuuko tuo dual simin toiminta S25:ssä. S24 nimittäin tekee mulla ja monilla muillakin sitä että katkoo yhteyksiä selittämättömästi jos on molemmissa korttipaikoissa simmi sisällä. Ei onneks iso ongelma mulle, pitäisin lähinnä varmuuden vuoksi Elisan korttia Telian kyljessä, mutta tuon pätkimisen takia menen yhdellä simmillä.

Kyllä ne on niin puhtaita käyttikseltään kuin mitä nykyään sillä puhtaalla käyttiksellä tarkoitetaan.
LineageOS ilman Googlen ja romin devaajan mahdollisia kikottimia taitaa olla vielä puhtaampi kokemus? :smoke:
Tosin LineageOS:ssa tulee mm. trebuchet vai mikä se nyt ikinä olikaan app launcher mukana, että saa ylipäätään sovellukset käynnistettyä... Joten onko sekään riittävän vanilla kokemus?

LineageOS ilman Googlen ja romin devaajan mahdollisia kikottimia taitaa olla vielä puhtaampi kokemus? :smoke:
Tosin LineageOS:ssa tulee mm. trebuchet vai mikä se nyt ikinä olikaan app launcher mukana, että saa ylipäätään sovellukset käynnistettyä... Joten onko sekään riittävän vanilla kokemus?
Joo kyllähän LineageOS saa varmasti vanilla kokemuksen kuten muillakin CustomRomeilla.

Onneksi S24 Ultrassa vielä on. Kameran laukaisuun tullut käytettyä monet kerrat.

Ehkä yrittävät saada sormuksia myytyä kun sehän taisi toimia laukaisuun. :kahvi:
Jos löytyy Samsungin kello, niin ei tarvitse kuin tuplanapauttaa etusormea ja peukaloa yhteen, niin puhelin ottaa kuvan. Kellosta näkee myös kameran näkymän. Huomattavasti näppärämpi kuin kynän laukaisuun käytettävä nappi, jota en ainakaan S23 Ultrassa löydä sormituntumalla kovin helposti.

Jos löytyy Samsungin kello, niin ei tarvitse kuin tuplanapauttaa etusormea ja peukaloa yhteen, niin puhelin ottaa kuvan. Kellosta näkee myös kameran näkymän. Huomattavasti näppärämpi kuin kynän laukaisuun käytettävä nappi, jota en ainakaan S23 Ultrassa löydä sormituntumalla kovin helposti.
Tosin kolikon kääntöpuolena sitten se että joutuu käyttämään Samsungin kelloa. :D

Statistiikka

Viestiketjuista
266 452
Jäsenet
75 834
Uusin jäsen
Pilotmake

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom