mRkukov
Hrrrr...
Itse olen herkkä välkynnälle ja ei ole luurien PWM juuri silmiä rasittanut.On. Useissa kiinalaisissa puhelimissa on 2000hz luokassa ja tarjolla on myös DC modea. Kyse ei kuitenkaan ole siitä pystyykö vilkkumisen näkemään, vaan aiheuttaako se oireita. Itsellä s23ultra ei ollut lainkaan noin paha ja siinä pwm taajuus on 240hz. Kuitenkin minulla oireena tulee päänsärkyä ja näön sumentumista ("kuivat silmät", joutuu räpyttelemään että katse tarkentuu jälleen yms). Jollakin toisella oireet sitten jotakin muuta. Valtaosa ei noista ongelmista kärsi ja hyvä niin. On hieman turhauttavaa käyttää TFT/IPS näytöllä olevia puhelimia vain tuon takia, mutta eipä tuolle mitään voi niin kauan kun tämä PWM himmennys on muodissa ja vieläpä suhteellisen alhaisella taajuudella.
Silmä tekee siis tällaista liikettä aina kun valon määrä muuttuu, eikä sitä ihminen itse huomaa. Siitä syntyvät sitten oireet
Tämän artikkelin mukaan tuo 2000hz olisi jo hyvin siedetty ja yli 3000hz sitten jo oikeasti hyvä taajuus
PWM Dimming in phones explained: What is it, why it matters
PWM is a technique used in phone displays to control brightness and many are unaware of the fact that this tech plays an important role in addressing screen flicker sensitivity concerns.www.indiatoday.in
Parhaiten tuon voi "maallikko" testata esim AOD päälle pimeässä huoneessa ja heiluttaa puhelinta nopeasti ees taas. Kello ei siirry tasaisesti ilmassa vaan pätkittäin. Menee kyllä todella hiusten halkomiseksi jos väittää näkevänsä 500Hz taajuuden mitä S24 sarjassa käytetään.
Tässä 240fps video himmeästä näytöstä:
Ja 960fps:
Viimeksi muokattu: