Samsung Galaxy S23 / S23+ / S23 Ultra

Ei tullut mieleen että kaikkia ei huvita kurotella sinne ruudun keskelle ettei vahingossa tee jotain elettä? Eleiden kanssa myös task switcherin esille saaminen vaatii näytön alareunasta puoliväliin asti vetämisen. Todella epäergonomista hommaa ja hidas käyttää.
Kurotella? Peukalohan on aika tarkkaan keskellä näyttöä kun luuria pitää kädessä, ei sinne tarvi kurotella. Eikä tosiaankaan tarvi mihinkään puoliväliin asti näyttöä vetää, ehkä puoli senttiä ja sovelluksia saa muutenkin vaihdeltua kunhan swaippailee näytön alareunaa.

Turn-on-Show-contacts-when-sharing-content.jpg

Tämä asetus on poistunut OneUI 7:ssa. Tällä sai yhteistietojen pakkosyötön jakomenusta pois. Toki vanillasta peritty idioottimainen ominaisuus eikä vanillassa toki ole koskaan vastaavaa asetusta ollutkaan.

Mutta siis Samsungilla oli vuosikausia tämä vaakasuuntainen valikko. Ja nyt kun siihen on vuosia tottunut, vaihdetaan ihan vaan huvin vuoksi vertikaaliseen. Eihän tässä olisi mitään ongelmaa, kun sen vaakatasoisen saa takaisin käyttöön, jos ne sovellukset myös pysyisivät tuolloin aakkosjärjestyksessä...
Olisihan se toki kiva että teille jotka haluaa etsiä jostain aakkoslistasta olisi sekin asetus tarjolla.
Kurotella? Peukalohan on aika tarkkaan keskellä näyttöä kun luuria pitää kädessä, ei sinne tarvi kurotella. Eikä tosiaankaan tarvi mihinkään puoliväliin asti näyttöä vetää, ehkä puoli senttiä ja sovelluksia saa muutenkin vaihdeltua kunhan swaippailee näytön alareunaa.
No ei todellakaan ole :D Eihän tämmöisessä S23 Ultran kokoisessa yletä edes puoliväliin ruutua ilman että pitää siirtää puhelinta kädessä. Näköjään olin tuon vedon pituuden kanssa väärässä. Pitääkin vetää ja pitää vähän aikaa paikallaan niin tulee näkyviin task switcher. Eli taas on hidasta. Sain vain aiemmin triggeröityä se kun koitin iOS tyylisesti eri pituisilla eleille käyttää ja kauas vetäessä tuli ilmeisesti vahingossa sitten pidettyä paikallaan sormea tarpeeksi pitkään että se riittävän usein triggeröi task switcherin esille.

Ei tullut mieleen että kaikkia ei huvita kurotella sinne ruudun keskelle ettei vahingossa tee jotain elettä? Eleiden kanssa myös task switcherin esille saaminen vaatii näytön alareunasta puoliväliin asti vetämisen. Todella epäergonomista hommaa ja hidas käyttää.
Taidatte puhua eri eleistä kuin minä. Käytän siis Samsungin sovellusta One Hand Operation+. Sillä voi määritellä pyyhkäisyalueita näytön vasempaan ja/tai oikeaan reunaan. Kuvassa esimerkki task switcheristä; tulee mulla esiin kun pyyhkäisee oikeasta reunasta yläviistoon. Ja tosiaan sovelluskohtaisesti voi myös määrätä, ovatko eleet käytössä.

pZz3tF6dXO.png

No ei todellakaan ole :D Eihän tämmöisessä S23 Ultran kokoisessa yletä edes puoliväliin ruutua ilman että pitää siirtää puhelinta kädessä. Näköjään olin tuon vedon pituuden kanssa väärässä. Pitääkin vetää ja pitää vähän aikaa paikallaan niin tulee näkyviin task switcher. Eli taas on hidasta. Sain vain aiemmin triggeröityä se kun koitin iOS tyylisesti eri pituisilla eleille käyttää ja kauas vetäessä tuli ilmeisesti vahingossa sitten pidettyä paikallaan sormea tarpeeksi pitkään että se riittävän usein triggeröi task switcherin esille.
En kyllä tiedä miten puhelinta pidät. :tdown: Ei mun ainakaan tarvi pidellä sormea yhtään missään, vaan tuo task switcher tulee näkyviin heti kun vaan ylöspäin sen puoli senttiä liu'uttaa sormea alhaalta. Mutta joo, en jaksa asiasta vängätä enempää, kun ei mikään edes etene mihinkään.

toisaalta olis kiva jos ei aina tarvis venytellä ylhäälle asti vaan sen ikkunan vaihdon voisi suorittaa muualta mutta en ole ainakaan vielä löytänyt että mistä sen voisi tehdä.
Jos tarkotat siirtymistä ilmoitusten ja pika-asetusten välillä, niin itsellä ainakin svaippaus oikealta vasemmalle tai toisin päin vaihtaa toiseen näkymään. Kunhan siis jompi kumpi näkymä on jo esillä.

Eipä korjannut Spotifyn toimivuutta tämäkään päivitys. Mikä näissä Samsungin vehkeissä on vikana, että lataa biisien kuvakkeita soittolistoissa kauan, kun muissa kapuloissa ne tulee siihen samantien? Toinen on myös lockscreenin playerin tai ilmoitusvalikon playerin biisin nimi. Laita spotify kylmiltään soimaan, niin voit vaihtaa biisejä menemään, niin biisin nimeksi jää jumittamaan se ensimmäinen biisi. Googlettanut tätä ongelmaa, niin yllätys yllätys kaikilla on Samsungin puhelin. Ei ole itellä ollut tätä ongelmaa missään Sonyn, Motorolan, Nokian, iphonen, OnePlussan tai Nothingin kanssa. Oli Nova Launcherkin yhdessä vaiheessa ja tuolla kyseisellä bugilla sai Nova Launcherinkin kaadettua kun taarpeeksi nopeesti rämpytti uutta biisiä tulemaan.

Onko noin? Spotifyta kyllä käytän, mutta myönnän että laitan soimaan ja sitten pistän puhelimen piiloon joten ei tuollaista näe, että jäävätkö nimet vaihtumatta. No, onneksi sentään soi. Mitenkähän tuo vaikuttaa kellon ruudulla näkyvään biisin nimeen/mediapainikkeet, täytyy seurailla.

Viimeksi muokattu:
En kyllä tiedä miten puhelinta pidät. :tdown: Ei mun ainakaan tarvi pidellä sormea yhtään missään, vaan tuo task switcher tulee näkyviin heti kun vaan ylöspäin sen puoli senttiä liu'uttaa sormea alhaalta. Mutta joo, en jaksa asiasta vängätä enempää, kun ei mikään edes etene mihinkään.
Miten sulla sitten toteutuu home screenille meno? Koska tuo kuvaamasi ele tekee mun puhelimessa home screenille menemisen.

Eipä ole mulla ollu Spotifyn kanssa mitään ongelmaa näissä. Hyvin on toiminu.

Miten sulla sitten toteutuu home screenille meno? Koska tuo kuvaamasi ele tekee mun puhelimessa home screenille menemisen.

Eipä ole mulla ollu Spotifyn kanssa mitään ongelmaa näissä. Hyvin on toiminu.
Sori kun huutelen sivusta, mutta kiinnostaa teidän tehokkuusnäkemykset. Eikö home screenille meneminen ole nimenomaan aika ylimääräinen ja aikaa vievä toiminto? Nämä puhelimet pystyvät tehokaaseen moniajoon, joten yksi tärkeimmistä jutuista on pystyä vaihtamaan kätevästi sovelluksesta toiseen. Minusta tuo perus-task manager on todella kankea siinä suhteessa verrattuna vaihtoehtoon, jonka edellisessä viestissä näytin.

Niin ja home screenille mennään pyyhkäisemällä näytön oikeasta reunasta alaviistoon :lol:

Itse painan siitä alhaalta keskeltä. Menu-sivuja ei muutenkaan kuin yksi (aina poistan ne uutis yms turhat), kuten viimeiset 20v itsellä ollut, kokomusta tausta ja muutama kuvake(tai no yksi on kansio jossa joitain kuvakkeita). Sovellukset toki sitten sen sovellukset-painikkeen kautta omalla ruudulla .

Sori kun huutelen sivusta, mutta kiinnostaa teidän tehokkuusnäkemykset. Eikö home screenille meneminen ole nimenomaan aika ylimääräinen ja aikaa vievä toiminto? Nämä puhelimet pystyvät tehokaaseen moniajoon, joten yksi tärkeimmistä jutuista on pystyä vaihtamaan kätevästi sovelluksesta toiseen. Minusta tuo perus-task manager on todella kankea siinä suhteessa verrattuna vaihtoehtoon, jonka edellisessä viestissä näytin.

Niin ja home screenille mennään pyyhkäisemällä näytön oikeasta reunasta alaviistoon :lol:
Mistä sä sen sovelluksen mitä haluat avata avaat jos et home screeniltä tai sovellusvalikosta? Ja jätätkö aina puhelimen lukitessa auki jonkun appin ruudulle?

Mitä mieltä olette uudesta OneUI Homesta, kannattaisiko opetella? Olen vuosia käyttänyt Microsoftin launcheria, kun Nova alkoi arveluttaa. Kokeilin taas Sampan viritystä lyhyesti, mutta oli surkean pientä fonttia ja Forecan widgettiä ei saanut sopivaan kokoon, niin palasin saman tien Microsoftiin. Paras olisi minusta Niagara Launcher, mutta pyytävät turhan suolaista hintaa.

Mistä sä sen sovelluksen mitä haluat avata avaat jos et home screeniltä tai sovellusvalikosta? Ja jätätkö aina puhelimen lukitessa auki jonkun appin ruudulle?
Ihan mistä haluan, valikon saa auki One Hand Operationista jos tarvitsee :) Ja voi sinne määritellä komennon avata myös perussovellusvalikko. Eihän ne sovellukset mihinkään katoa listasta, ellei erikseen pakota sulkeutumaan. Avaamisen jälkeen löytyvät ihan samalla tavalla kuin muutenkin.

Muokkaus:
Omassa käytössä olen huomannut, että varsinkin päivittäin käytettävien sovellusten joukko on aika pieni. Varsinaista kaikkien sovellusten valikkoa tarvitsee ylipäätään avata harvoin.

Ihan mistä haluan, valikon saa auki One Hand Operationista jos tarvitsee :) Ja voi sinne määritellä komennon avata myös perussovellusvalikko. Eihän ne sovellukset mihinkään katoa listasta, ellei erikseen pakota sulkeutumaan. Avaamisen jälkeen löytyvät ihan samalla tavalla kuin muutenkin.

Muokkaus:
Omassa käytössä olen huomannut, että varsinkin päivittäin käytettävien sovellusten joukko on aika pieni. Varsinaista kaikkien sovellusten valikkoa tarvitsee ylipäätään avata harvoin.
Mulla menis hitaammin jos alkaisin task switcheristä etsimään sen sijaan että painan home screenille ja sieltä suoraan tutusta kohtaa ikonista auki :) Task switcherissä muutenkin näkyvillä vain pari appia kerrallaan niin joutuu rullailemaan jos haluaa muuta tehdä kuin vaihtaa kahden saman välillä (joka onnistuu vielä nopeammin tuplanäpäyttämällä task switcherin nappia navigaatiopalkissa).

Mulla menis hitaammin jos alkaisin task switcheristä etsimään sen sijaan että painan home screenille ja sieltä suoraan tutusta kohtaa ikonista auki :) Task switcherissä muutenkin näkyvillä vain pari appia kerrallaan niin joutuu rullailemaan jos haluaa muuta tehdä kuin vaihtaa kahden saman välillä (joka onnistuu vielä nopeammin tuplanäpäyttämällä task switcherin nappia navigaatiopalkissa).
Sama mieltä tuota Task switcheristä, ja siksi käytänkin sitä OHO+:n vastaavaa. Kaikki auki olevat (hiljattain olleet) sovellukset siistissä listassa, josta voi vaihtaa niihin. Tuosta kolmen pisteen valikosta voi lisäksi lukita sovelluksen niin, ettei se poistu listalta vaikka sen sulkee, sekä ottaa split screenin käyttöön.

Olen jo aika kauan piilottanut ne alapalkin nappulat, kun mieluummin käytän ruudusta sovelluksille mahdollisimman suuren tilan.

Moukkaus:
Niin muuten, jos joku päättää tuota One Hand Operationia kokeilla, niin sehän ei mitenkään vaikuta muihin navigointijuttuihin. Ne pysyvät joka tapauksessa käytettävissä.

Viimeksi muokattu:
Ei jestas mitä pöljyyttä nämä uudet Live Notificationssit. Kuka tämmöisiä on muka halunnut?

Jos kuuntelet mediaa, on vasemmassa yläkulmassa notifikaatioissa kokoajan tästä ilmoitus. Biisi vaihtuu ja menet kotisivulle, niin se ilmoitus liikkuu siellä yläkulmassa kokoajan kiinnittäen silmän huomion. Noh, tämän saa pois päältä Live notificationsseista, mutta samalla koko media soitin menee pois notificationeista ja myös lukitusnäytöltä! Sen saa näkyviin vain vetämällä kahteen kertaa ilmoitusvalikkoa (tai oikeasta reunasta jos asetukset on niin).

Vaikea nähdä tässä One UI 7:ssa yhtään parannusta, mutta monia huononnuksia.

Jos kuuntelet mediaa, on vasemmassa yläkulmassa notifikaatioissa kokoajan tästä ilmoitus. Biisi vaihtuu ja menet kotisivulle, niin se ilmoitus liikkuu siellä yläkulmassa kokoajan kiinnittäen silmän huomion. Noh, tämän saa pois päältä Live notificationsseista, mutta samalla koko media soitin menee pois notificationeista ja myös lukitusnäytöltä! Sen saa näkyviin vain vetämällä kahteen kertaa ilmoitusvalikkoa (tai oikeasta reunasta jos asetukset on niin).
Kuulostaa käyttökelvottomalta.
En ole vielä päivittänyt seiskaan.

Tuohon ei varmaan ole mitään korjausta edes Good Lockilla? Eli saisi mediasoitinta käytettyä entiseen malliin.

Ei jestas mitä pöljyyttä nämä uudet Live Notificationssit. Kuka tämmöisiä on muka halunnut?

Itse pidän tästä yhden vuorokauden kokemuksen perusteella kun näkee suoraan mikä biisi soi. Kätevä.

Sen verta vähän itse musiikkia kuuntelen niin että olisi puhelin kädessä ettei tuo häiritse mutta erittäin hyvä tuossa live notificationissa on että kun on ajastin päällä niin se näkyy siellä ylänurkassa eikä tarvitse erikseen katsella notifikaatiolistasta paljonko jäljellä aikaa.

Huomasin sellaisen kusisen homman päivityksen jälkeen, että kello-sovelluksella ei ollut enää ilmoitukset sallittu, joten herätyskello jäi aamulla soimatta.

Huomasin sellaisen kusisen homman päivityksen jälkeen, että kello-sovelluksella ei ollut enää ilmoitukset sallittu, joten herätyskello jäi aamulla soimatta.
Jep, itsellä ei käynyt yhtä pahasti mutta sattumalta huomasin että monelta ihan perussovellukselta oli mennyt päivityksessä ilmoitukset kielletyiksi.
Listan mistä nopeasti tarkistaa ja muuttaa kielletyt/sallitut ilmoitukset kaikille sovelluksille, löytää vasemmasta alasvetovalikosta ja sieltä alareunasta Ilmoitusasetukset.

Täysin samaa mieltä (postasin ja valitin jo eilen). Tuntuu vähän hätäisesti tehdyltä, ettei vaan tullut kiire ennen kuin Google tuo omansa nimeltään Live Updates Android 16:een.

Esim. ajastimeen tuo on kyllä kätevä.

Viimeksi muokattu:
Huitaisen vain näytön alhaalta ylöspäin tai sitten toisesta reunasta pyyhkäisemällä. Task switcher aukeaa sitä mukaa kun sormea alhaalta liu'uttaa. Pysäyttää vaan sormen liikkeen niin se on auki. Ei tarvitse odotella sen aukeamista tms.

Huitaisen vain näytön alhaalta ylöspäin tai sitten toisesta reunasta pyyhkäisemällä. Task switcher aukeaa sitä mukaa kun sormea alhaalta liu'uttaa. Pysäyttää vaan sormen liikkeen niin se on auki. Ei tarvitse odotella sen aukeamista tms.
No kyllä siinä käytännössä pitää vähän odottaa että se tajuaa sen olevan sormen pysäytys eikä vain eleen lopetus mistä menisi home screenille. On tämä kyllä sen verran epämääräistä että selkeät omat napit eri toiminnoille edelleen mielestäni parempi. Ei tarvitse arpoa miten puhelin tällä kertaa tulkitsee sormen huitaisun.

Saako OneUI 7 tilariville kaikkien sovellusten ilmoituskuvakkeet? Nyt jos ilmoituksia eri sovelluksista on paljon, muutaman ilmoituksen jälkeen tilarivillä on vain piste. Koskee sekä näyttö avattuna että aod:tä.

Saako OneUI 7 tilariville kaikkien sovellusten ilmoituskuvakkeet? Nyt jos ilmoituksia eri sovelluksista on paljon, muutaman ilmoituksen jälkeen tilarivillä on vain piste. Koskee sekä näyttö avattuna että aod:tä.
Eihän siihen määräänsä enempää mahdu mutta vähän lisätilaa saa Good Lockin kilkkeillä (Quick Star). Voi siirtää kellon takaisin oikealle puolelle niin vasen puoli jää kokoonaan ilmoituksille.
Screenshot_20250501_004118_QuickStar.jpg

Statistiikka

Viestiketjuista
276 003
Jäsenet
77 417
Uusin jäsen
Esapertti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom