Salaliittoteoriat (Litteä maa, Reptiliaanit, NWO, Illuminati, HAARP ja muut)

Ja kuten totesin r&t -tredissä, koronarokotevastaiset salaliittoteoreetikot ovat todellisen salaliiton ydin. Rikkain promille tienaa paljon enemmän kuin ikinä, kun 20% kansasta hokee omaa lihaa ja hihaa.

Tää on ihanan ironista, kun todisteet reaalimaailmasta kertovat sitä, että salaliittoihmiset itseasiassa ovat se salaliitto ja ökyjen käsikassara rahan pumppaamiseen.

Aivan kaiken takana on Torvalds.

Suomi-siru projekti vuodelta 2017 pistettiin jäihin.

Meanwhile in Sweden:

The Covid-19 passport microchip implanted under your skin:

Grafeeni + siru + 5G = ?

Wonder material graphene connects to a 5G network, coffee machines and self-driving cars:

Meinaat että pelkkä materiaali riittää yhdistämään 5G -verkkoon :hmm:? Mikäli näin, niin miksi keleessä Äpöl on päättänyt alkaa kehittämään itse omaa modeemia? Mihin Äpöl sitä kehitystä tarvitsee kun pelkkä grafeeni riittää?

Pitääkö rokotteita ottaa monta siksi, että grafeenia olisi tarpeeksi elimistössä.

Kehossa oleva grafeeni korvaisi tarran.

Ei grafeeni tajua mitään, se tarvitsee kaveriksi chipin. Grafeeni ei riitä yksinään lähettämään /
vastaanottamaan mitään.

Screenshot_2021-12-21-01-12-51-592_com.android.chrome-01.jpeg

Viimeksi muokattu:
Pitääkö rokotteita ottaa monta siksi, että grafeenia olisi tarpeeksi elimistössä.

Kehossa oleva grafeeni korvaisi tarran.

Ei grafeeni tajua mitään, se tarvitsee kaveriksi chipin. Grafeeni ei riitä yksinään lähettämään /
vastaanottamaan mitään.

Screenshot_2021-12-21-01-12-51-592_com.android.chrome-01.jpeg

Taas ohitit osan kysymyksestä, eli sen 5G:n :facepalm:. Ja koitit korjata sen ihon PINNALLE LAASTARIN muodossa olevalla grafeenilla ja NFC-sirulla (kuten kuvassakin lukee etäisyys maks. 3cm), joilla EI ole mitään tekemistä 5G:n kanssa, eikä myöskään rokotteiden kanssa.

Älä siirtele maalitolppia.

Nyt on aika luovaa luonnontiedettä. Älyllinen kolmiloikka ilmeisesti sellaiseen ajatukseen, että ihminen muutetaan antenniksi pistoksilla, joiden sisältö pysyy salaisena. Ikään kuin 5G toimisi taikuudella tai radiotekniikka olisi jotain uutta.

Tällaisen päästä hitaan oksentelun takia ihmiset saattavat helpommin joutua pakkosirutettaviksi kuin koirat. Tällaiseen hybridivaikuttamiseen ei voi suhtautua kuin halveksunnalla. MT-potilastyyppinen salaliittoölinä edistäisi oletettua salaliittoa hyötyidioottityyppisesti. Ei luoda bisarreja harhaluuloja, jotka voisivat oikeasti toteutua. Se olisi vähän liian helppoa.

Mikä kiinalaisten/venäläisten viritys tämä Eroon koronasta -ryhmä oikeen on? Näitä vastaavia asiantuntijaryhmiä on useammassa maassa ja kaikille on yhteistä se, että haluavat aina mahdollisimman paljon kovia rajoituksia ja mukana ei välttämättä ole yhtään - tai ainakin hyvin vähän - epidemiologian tai infektiotautien asiantuntijoita, vaikka asiantuntijoita komeilla titteleillä ja tutkinnoilla onkin saatu mukaan. Toimintatapa on aina sama: avoimia vetoomuksia päättäjille kovien toimien puolesta. Itse luulin tämän huumoriryhmän jo lopettaneen, kun kävi ilmi, ettei koronaa voi tukahduttaa ihmisen toimilla (tämä asiantuntijaryhmähän piti sitä ainoana järkevänä toimintatapana koronan torjunnassa), väärässä olin. Mistä rahoitus tulee? Follow the money :)

Mikä kiinalaisten/venäläisten viritys tämä Eroon koronasta -ryhmä oikeen on? Näitä vastaavia asiantuntijaryhmiä on useammassa maassa ja kaikille on yhteistä se, että haluavat aina mahdollisimman paljon kovia rajoituksia ja mukana ei välttämättä ole yhtään - tai ainakin hyvin vähän - epidemiologian tai infektiotautien asiantuntijoita, vaikka asiantuntijoita komeilla titteleillä ja tutkinnoilla onkin saatu mukaan. Toimintatapa on aina sama: avoimia vetoomuksia päättäjille kovien toimien puolesta. Itse luulin tämän huumoriryhmän jo lopettaneen, kun kävi ilmi, ettei koronaa voi tukahduttaa ihmisen toimilla (tämä asiantuntijaryhmähän piti sitä ainoana järkevänä toimintatapana koronan torjunnassa), väärässä olin. Mistä rahoitus tulee? Follow the money :)
Mietin ihan samaa. Se ilmaantui taas näkyviin, kun omikron ilmaantui ja paniikkia aletaan taas lietsoa. Niiden uusimmassa kirjeessähän selitetään, että rokotteen teho vakavaa tautia vastaan olisi enää 35% ja kuolemaakin vastaan ainoastaan 50%. Ja nämä lukemat tulevat mallinnuksista joita ei ole edes vertaisarvioitu. Ja nuo luvut heitetään ilmaan ikään kuin faktana

Mietin ihan samaa. Se ilmaantui taas näkyviin, kun omikron ilmaantui ja paniikkia aletaan taas lietsoa. Niiden uusimmassa kirjeessähän selitetään, että rokotteen teho vakavaa tautia vastaan olisi enää 35% ja kuolemaakin vastaan ainoastaan 50%. Ja nämä lukemat tulevat mallinnuksista joita ei ole edes vertaisarvioitu. Ja nuo luvut heitetään ilmaan ikään kuin faktana
Joku tässä ryhmässä herättää voimakkaita epäilyksiä... Mediapelin ainakin osaavat, eli media on aina innolla uutisoimassa näiden asiantuntijoiden mielipiteitä. Ja toisaan ryhmä koostuu kovan luokan asiantuntijoista, minkä media muistaakin aina mainita. Toki jätetään mainitsematta, että minkä alan asiantuntijoita olivatkaan ;)

Linkkasin tämän PDF -tiedoston tuonne korona-keskusteluun, mutta kaiketi tämä on oikeampi säije (vielä). Etenkin tuo kohta 2.1.1 huolettaa, joku transhumanismi-agenda tässä on taustalla.

Itsellä on mennyt usko tähän koronaan jo yli vuosi sitten, 2020 syksyllä aloin epäilemään tätä koronaa, koska en tunne edelleenkään ketään, joka on tähän tautiin vakavasti sairastunut. Vasta nyt vuosi myöhemmin rokotusten alettua tuli parin työkaverin osalta tämä korona tartunta eteen. Itsellä kovin flunssa oli joulukuussa 2018, paha yskä ja nenä vuosi ihan kunnolla, töistä olen ollut pois flunssan takia lähemmäksi 4 vuotta sitten, että se tästä "pandemiasta". Ymmärrän kyllä vanhat ihmiset ja sairaat, jotka sairastuu tai kuolee jo vähemmästäkin. Mutta nämä rajoitukset ja toimet ampuu kyllä 100-0 yli, ammutaan tyyliin tykillä hyttystä.

Jotain muuta tämän koronan takana on kuin tämä "pöpö", epäilyksiä lisää tuon yllä olevan oman kokemuksen lisäksi nämä painostukset piikkeihin, laittomat lomautukset esim Sote-alalla, muutenkin virallisessa mediassa nuo selitykset on ihan puuta-heinää, jotka muuttuu joka viikko ja niissä ei ole mitään johdonmukaisuutta (=> on siis valetta!). Media jättää tarkoituksella asiat kertomatta, mm. Euroopan massiiviset mielenosoitukset, Australian tilanne, sensuuri muutenkin! Somen eri ryhmistä olen lukenut lisäksi näistä rokotehaitoista, jotka on jo aika mittavia. Itse olen rokottamaton ja tulen olemaan niin pitkälle kuin vain lihakseni toimii.

Tämmöisessä maailman tilassa ihan järkevää ottaa huomioon kaikki skenaariot, mitä hulluimmatkin foliohattu jutut ja suunnitella elämää sen varalta, koska jos paska alkaa osumaan kunnolla tuulettimeen, on sentään joku B-plan olemassa eikä jäätyä paikoilleen kusi lahkeesta hankeen valuen!

Olen mm. säästötililtä ostanut kultaa, ihan fyysisesti omaan kassakaappiin, omistan lisäksi korvessa olevan mökin, johon on ihan ok 4G-yhteys. Olen sinne järjestänyt jo jonkun aikaa säilykelihaa, kuivamuonaa ja muuta hyvin säilyvää. Siellä on muutama 11kg kaasupullo ja kaasulämmitin. Sinne pitää vielä järjestää esim. kamina, aktivoida sähköliittymä ja miksi ei hommata lämpöilmapumppu? Keväällä olisi aikomus muuttaa tuonne mökkiin kokonaan, toki tässä on taustalla myös se että haluan päästä vihdoin vuokranmaksusta eroon. Etätöitä teen 99% ajasta ja se onnistuu myös tuolta mökiltä käsin.

Tuolla mökillä on hyvä myös harjoitella omavaraisuutta, potun, porkkanan kasvatusta, mahdollisesti kasvimökin laittoa kesäisin, kalastusta, sienestystä syksyisin yms.

Noh tulipa purkaus, onneksi selvinpäin nyt :), mutta on vaan sisäisesti ollut jo fiilis lähemmäksi 12 vuotta, että maailmassa on jotain vialla ja tämä tunne vain vahvistuu vuosi vuodelta, toivottavasti olen väärässä!:thumbsup:

Viimeksi muokattu:
Linkkasin tämän PDF -tiedoston tuonne korona-keskusteluun, mutta kaiketi tämä on oikeampi säije (vielä). Etenkin tuo kohta 2.1.1 huolettaa, joku transhumanismi-agenda tässä on taustalla.

Itsellä on mennyt usko tähän koronaan jo yli vuosi sitten, 2020 syksyllä aloin epäilemään tätä koronaa, koska en tunne edelleenkään ketään, joka on tähän tautiin vakavasti sairastunut. Vasta nyt vuosi myöhemmin rokotusten alettua tuli parin työkaverin osalta tämä korona tartunta eteen. Itsellä kovin flunssa oli joulukuussa 2018, paha yskä ja nenä vuosi ihan kunnolla, töistä olen ollut pois flunssan takia lähemmäksi 4 vuotta sitten, että se tästä "pandemiasta". Ymmärrän kyllä vanhat ihmiset ja sairaat, jotka sairastuu tai kuolee jo vähemmästäkin. Mutta nämä rajoitukset ja toimet ampuu kyllä 100-0 yli, ammutaan tyyliin tykillä hyttystä.

Jotain muuta tämän koronan takana on kuin tämä "pöpö", epäilyksiä lisää tuon yllä olevan oman kokemuksen lisäksi nämä painostukset piikkeihin, laittomat lomautukset esim Sote-alalla, muutenkin virallisessa mediassa nuo selitykset on ihan puuta-heinää, jotka muuttuu joka viikko ja niissä ei ole mitään johdonmukaisuutta (=> on siis valetta!). Media jättää tarkoituksella asiat kertomatta, mm. Euroopan massiiviset mielenosoitukset, Australian tilanne, sensuuri muutenkin! Somen eri ryhmistä olen lukenut lisäksi näistä rokotehaitoista, jotka on jo aika mittavia. Itse olen rokottamaton ja tulen olemaan niin pitkälle kuin vain lihakseni toimii.

Tämmöisessä maailman tilassa ihan järkevää ottaa huomioon kaikki skenaariot, mitä hulluimmatkin foliohattu jutut ja suunnitella elämää sen varalta, koska jos paska alkaa osumaan kunnolla tuulettimeen, on sentään joku B-plan olemassa eikä jäätyä paikoilleen kusi lahkeesta hankeen valuen!

Olen mm. säästötililtä ostanut kultaa, ihan fyysisesti omaan kassakaappiin, omistan lisäksi korvessa olevan mökin, johon on ihan ok 4G-yhteys. Olen sinne järjestänyt jo jonkun aikaa säilykelihaa, kuivamuonaa ja muuta hyvin säilyvää. Siellä on muutama 11kg kaasupullo ja kaasulämmitin. Sinne pitää vielä järjestää esim. kamina, aktivoida sähköliittymä ja miksi ei hommata lämpöilmapumppu? Keväällä olisi aikomus muuttaa tuonne mökkiin kokonaan, toki tässä on taustalla myös se että haluan päästä vihdoin vuokranmaksusta eroon. Etätöitä teen 99% ajasta ja se onnistuu myös tuolta mökiltä käsin.

Noh tulipa purkaus, onneksi selvinpäin nyt :), mutta on vaan sisäisesti ollut jo fiilis lähemmäksi 12 vuotta, että maailmassa on jotain vialla ja tämä tunne vain vahvistuu vuosi vuodelta, toivottavasti olen väärässä!:thumbsup:
Omassa työssäni kohtaan vakavasti sairastuneita koronapotilaita lähes päivittäin. Aika jännä, että tauti, jota ei ole olemassa, aiheuttaa erittäin uniikin kuvioituksen potilaiden CT-kuviin keuhkojen alueella. Kohtaamani henkilöt eivät pääsääntöisesti edes ole kovin vanhoja, suurin osa on alle 60-vuotiaita, tämä tietysti voi johtua työyksikköni luonteesta.

Omassa työssäni kohtaan vakavasti sairastuneita koronapotilaita lähes päivittäin. Aika jännä, että tauti, jota ei ole olemassa, aiheuttaa erittäin uniikin kuvioituksen potilaiden CT-kuviin keuhkojen alueella. Kohtaamani henkilöt eivät pääsääntöisesti edes ole kovin vanhoja, suurin osa on alle 60-vuotiaita, tämä tietysti voi johtua työyksikköni luonteesta.
Joo mutta sä oletkin hallituksen käytyri jonka tehtävänä on lietsoa paniikkia ja vakuuttaa ihmisille että pandemia muka jyllää ja on vaarallinen

Tää on niin turhaa. Kun joku on salaliitoissa syvällä niin niden päätä ei käännä mikään. Eräänlaista vainoharhaisuutta tuokin.

On siinä kyllä jännä kun voi matkustaa useita valovuosia ja sitten tullaan maapallon ilmakehään lentelemään jollain vehkeellä joka ei ole yhtään aerodynaaminen sekä vauhtia ja käännöksiä siinä määrin että SR-71 Blackbirdkin varmaan sulaisi. Kai ne varmaan ovat jotain oman planeettansa punaniskoja sitten, jiiiihaaa! :hmm:
Tai sitten lentelemään aluksella, jonka ei tarvitse olla aerodynaaminen. Syytä siihen voikin sitten alkaa miettiä :D

Avaruudessa matkustamisen kannalta aerodynaamisuus ei ole kovin ollennaista ja muutenkin avaruuden etäisyyksillä ei "tavanomaiset" keinot oikein ole muutenkaan järkeviä. Joku Alcubierre drive tyyppinen ratkaisu olisi enemmän kuin todennäköinen jos asti joku olisi tullut. Eikä sekään ole järkevää, että täällä perillä vierailijat rakentaisi uudet koneet lähimatkustamiseen.

Toisin sanoen olisi Occamin partaveitsi periaatteella itseasiassa yksinkertaisempi ratkaisu, että täällä ufot lentäisivät, jollain muulla kuin meidän tuntemilla "tavanomaisilla" voimanlähteillä.

Avaruudessa lentely on kyllä siitä kätevää kun ei tarvitse kitkasta huolehtia ja voi rakentaa ihan sellaisen (Borgien) kuution tai muun muotoisen kuin haluaa, mutta joutuisi varmaankin nämäkin matkustajat miettimään että lähdetäänkö sillä aluksella energiaa tuhlailemaan planeetan pinnalle sekä ehkä riskeeraamaan tätä alusta, jos sattumoisin paikallisilla olisikin jokin sopiva tuikutin jolla tämä alus voidaan saada siihen kuntoon ettei pääse enää ns. kotiin. Tietysti materiaalit ja voimanlähteet ovat meidän näkökulmasta ihan scifiä tai magiaa miten sen nyt haluaa miettiä. Mutta ehdottomasti kehittyneempänä rotuna ihan ensimmäisenä kun tulee planeetalle jossa on sopivan kehittyneitä paikallisia, niin lähtisi sinne omalla aluksella lentelemään ja vittuilemaan kun eivät pysy omilla vehkeillään perässä. :geek:

Juuri tämmöistä infoa kaipaan, joka antaisi edes jotain faktaa tälle koronalle! Kiitos siis tästä!

Osaatko sanoa miksi valtamedia ei tee samoin ja kerro avoimesti näistä asioista?

Haluaisitko liittyä muuten rokotevastaisten (mRNA) ryhmään facessa ja kumota siellä näitä väärinkäsityksiä koronapiikeistä? Minä voin kutsua sinut sinne? Siellä on aika paljon sote-alalta myös ihmisiä!

Viimeksi muokattu:
Juuri tämmöistä infoa kaipaan, joka antaisi edes jotain faktaa tälle koronalle! Kiitos siis tästä!

Osaatko sanoa miksi valtamedia ei tee samoin ja kerro avoimesti näistä asioista?

Haluaisitko liittyä muuten rokotevastaisten (mRNA) ryhmään facessa ja kumota siellä näitä väärinkäsityksiä koronapiikeistä? Minä voin kutsua sinut sinne? Siellä on aika paljon sote-alalta myös ihmisiä!
Mistä se valtamedia ei ole kertonut avoimesti? Tuon saman jutun minkä Aukusti sanoi on voinut lukea valtamediasta epidemian alusta asti. Mutta ei kai se sitten teidän foliopipojen silmiin osu, koska ette sitä valtamediaa lue, kun nehän vaan valehtelee. Ei noita Aukustin kertomia juttuja sieltä vaihtoehtoisten medioiden jutuista jostain kumman syystä löydy. Nyt voitkin sitten hetken miettiä kumpi media ei kerro asioita avoimesti ja kumpi kertoo

Ainakin omaan silmään on osunut vaikka kuinka paljon juttuja hoitohenkilöstöstä, jotka kertovat korona-arjesta sairaalassa. Omalta alalta oli vähän aikaa sitten juttu hesarissa (olen siis röntgenhoitaja, joka ottaa noita kuvia, joita radiologit sitten tulkitsevat). Koronavirus | ”Tiivis läiskä” paljastaa, että nyt on tosi kyseessä – Suomalaisen rokottamattoman koronapotilaan keuhkokuvat näyttävät tuhon, jonka rinnalla tupakointi on lastenleikkiä

Ootko kuullu "Follow the money" ?

WHO alaisuudessa toimii IVI ( International Vaccine Institute ) siellä Hanna Nohynek.

IVI Rahoittajat, Hallitukset kohdassa
Sosiaali ja terveysministeriö STM jonka alaisuudessa toimii THL

Seuratkaa rahaa

Viimeksi muokattu:

WHO alaisuudessa toimii IVI ( International Vaccine Institute ) siellä Hanna Nohynek.

Seuratkaa rahaa

Mitähän yrität kertoa kertomalla että hallitukset rahoittaa rokoitetutkimusta ja lääkärit tekee hommia rokotteiden parissa?

Oliko pointti että kaikki näyttää menevän niin kuin pitääkin vai...?

Seuratkaa rahaa

Seuraapa rahan sijaan organisaatiokaaviota. WHO on YK:n järjestö. Sen toiminnan todellakin rahoittavat jäsenmaat. Kyseessä ei ole hallitusten välinen salaliitto, vaan liitto.

Kolme rokotusta on hihassa, mutta kyllähän tässä välillä kieltämättä mietityttää pandemian politisoituminen ja sen takana olevat mahdolliset motiivit esimerkiksi Kiinan kommunistisen puolueen taholta. Se, että persoonaton AVI voi tässäkin maassa laittaa ihmisten työpaikkoja säppiin ohi hallituksen ja eduskunnan - niin mitenkäs tämä meno eroaa vanhasta autoritäärisestä DDR:stä tai Kiinasta?

Lisäksi symboliikkaa tunteville on pelottavan ironista, että AVI:n pandemian aikaista rajoituksista päättävää elintä kutsutaan "nyrkiksi", mikä on vanha kommunistisen sosialismin tunnus.

Kun tähän vielä lisätään kaikki ilmastonmuutokseen lisääntyvät tarpeet säätelyn lisäämiseen globaalisti, niin toisinaan pelottaa ajatus että tässä ollaan laittamassa pakettiin ja rullalle nimenomaan länsimaisia vapaita demokratioita.

Kyllä vain. Hauska seurata kuin Marin vääntää tämän passin kohti digitaalista ID:tä. Moni on pettynyt kerta toisensa jälkeen kun kaikenmaailman huuhaafoliohattuantivaxer teoriat ovat muuttuneet todeksi. Sitten kun digi-ID on plakkarissa niin sen jälkeen ihmettelen kyllä isoon ääneen miksi minun niitä rokotteita piti alunperin edes ottaa?

Voisiko joku valaista minulle tätä digi-id:tä. Mikä se on ja miksi se niin kaikkia hörhöjä pelottaa? Tämä nimitys on tullut vastaan aika monessa yhteydessä.

Kun lähtökohtaisesti valtiolla on jo tieto siitä missä asut, millä autolla ajat, tieto sukulaisista, mitä omistat, kaikki terveystiedot, kaikki tulotiedot. Lisäksi ihmiset ovat käyneet antamassa vapaaehtoisesti sormenjälkensä poliisille, jotta voivat matkustaa. Jos on lisäksi törttöillyt, niin poliisilta löytyy myös dna. Koska tämä ei riitä, niin pitää kertoa vapaaehtoisesti kaikki mahdollinen sosiaalisessa mediassa. Meta ja Alphabet tietää kaikki kaverisi, ammattisi, kiinnostuksesi kohteet, koulutuksesi, työpaikkasi. Periaatteessa aivan kaiken. Olet sen itse omasta vapaasta tahdosta kertonut.

Pitäisi hälytyskellojen soida jo siinä vaiheessa, kun otat käyttöön uuden puhelimen, niin sille pitää ensitöikseen kertoa kuka olet. Tämä tuli ilmi eilen vanhan isäni kanssa jutellessa. Oli huolissaan, että jos puhelin häviää, niin katoaa kaikki numerot. Sanoin, että älä siitä ole huolissaan. Google tietää kaikki sinun tarvitsemat yhteystiedot. Jos olet huomannut, niin puhelinluettelo palautuu ilman mitään toimia puhelinta käyttöön ottaessa. Teet esimerkiksi puhelimella hakuja lääkkeisiin ja oireisiin liittyen, niin google tietää nopeammin kuin lääkärisi, että mikä sinua vaivaa. Oli kovin vaivaantunut, että häntä seurataan. Sanoin, että näin se vaan on.

Eli lakisääteisesti on kerätty jonkun verran jo tietoa, jotka ovat yhteiskunnalle välttämättömiä. Valtaosa tiedosta on sitten jokaisen vapaaehtoisesti kertomaa tietoa itsestään.

Mitä pahaa nyt sitten on tapahtumassa tämän digi id:n myötä?

Voisiko joku valaista minulle tätä digi-id:tä. Mikä se on ja miksi se niin kaikkia hörhöjä pelottaa? Tämä nimitys on tullut vastaan aika monessa yhteydessä.

Meinasin kommentoida myös, että väärä paikka tuo koronaketju pelätä jenkeistä (noh, ehkä jostakin muualtakin) puolivaloilla suoraan käännettyä pelottelua digi-id:stä, kun Suomessa on jo vuosikausia ollut.

Mun vanhin rokotepassi on varmaan 30 vuotias. Tollaset pahviset on surkeita, ku olen hukannut ainakin intistä saadun, niin en ole selvillä mihin on rokotteet voimassa.

Kun lähtökohtaisesti valtiolla on jo tieto siitä missä asut, millä autolla ajat, tieto sukulaisista, mitä omistat, kaikki terveystiedot, kaikki tulotiedot. Lisäksi ihmiset ovat käyneet antamassa vapaaehtoisesti sormenjälkensä poliisille, jotta voivat matkustaa. Jos on lisäksi törttöillyt, niin poliisilta löytyy myös dna. Koska tämä ei riitä, niin pitää kertoa vapaaehtoisesti kaikki mahdollinen sosiaalisessa mediassa. Meta ja Alphabet tietää kaikki kaverisi, ammattisi, kiinnostuksesi kohteet, koulutuksesi, työpaikkasi. Periaatteessa aivan kaiken. Olet sen itse omasta vapaasta tahdosta kertonut.

Pitäisi hälytyskellojen soida jo siinä vaiheessa, kun otat käyttöön uuden puhelimen, niin sille pitää ensitöikseen kertoa kuka olet. Tämä tuli ilmi eilen vanhan isäni kanssa jutellessa. Oli huolissaan, että jos puhelin häviää, niin katoaa kaikki numerot. Sanoin, että älä siitä ole huolissaan. Google tietää kaikki sinun tarvitsemat yhteystiedot. Jos olet huomannut, niin puhelinluettelo palautuu ilman mitään toimia puhelinta käyttöön ottaessa. Teet esimerkiksi puhelimella hakuja lääkkeisiin ja oireisiin liittyen, niin google tietää nopeammin kuin lääkärisi, että mikä sinua vaivaa. Oli kovin vaivaantunut, että häntä seurataan. Sanoin, että näin se vaan on.

Eli lakisääteisesti on kerätty jonkun verran jo tietoa, jotka ovat yhteiskunnalle välttämättömiä. Valtaosa tiedosta on sitten jokaisen vapaaehtoisesti kertomaa tietoa itsestään.

No se nyt on lähtökohtaisesti vapauksien ja yksityisyyden kannalta huono peruste jatkaa yksityisten asioiden jakamista verkkoon, kun "ne tietää jo valmiiksi kaiken". Valtiolla on kyllä monelaisia tietoja ja niitä käytetään eri tarkoituksiin. Niiden käyttäminen on säänneltyä ja niitä kaikkia ei saa (saisi) käyttää mihin tarkoitukseen viranomainen milloinkin haluaa. Meta tietää juuri sen mitä sinne on itse syöttänyt. Google hakuihin tallentuu vain googlella haetut asiat. On ihmisiä, jotka haluavat pitää tietojaan yksityisinä ja minusta se on ainakin ihan ymmärrettävää. Nämä ihmiset käyttävät esim. vaihtoehtoisia hakukoneita. Kaiken yksityisen tiedon tallentaminen johonkin avaa suuren väärinkäyttöpotentiaalin.

Eihän mistään digi ID:stä ole edes mitään tarkkaa tietoa mikä se tulisi olemaankaan jos edes tulisi. Sen takia siitä ollaan huolissaan, koska se saattaa avata lisää mahdollisuuksia päästä tallentamaan ja käyttämään yksityisiä tietoja. Eikä se pääpaha välttämättä ole edes valtio. Käyttämällä hiukan mielikuvitusta ja ajattelemalla laatikon ulkopuolelta voi tehdä aika pelottavia ajatusketjuja.

Miltä sinusta tuntuisi jos joku hakkeri ottaisi sinut jonkun some postauksesi perusteella kohteeksi vain siksi, koska hän oli henkilökohtaisesti eri mieltä jostain asiasta ja suuttui sinun julkaisustasi? Ei edes kovin epätodennäköinen tapahtuma, koska kaikenlaisia trolleja on paljon ja monet aika äkäisiä tapauksia. No, mitäs jos tämä trolli/hakkeri onkin todella pätevä tunkeutumaan järjestelmiin. Hän pääsee muokkaamaan hakuhistoriaasi siten, että olet googletellut jotain epämääräistä, kuten pommin tekoohjeita, seksuaalista sisältöä alaikäisistä, väkivaltaan liittyviä asioita, huumeiden valmistusohjeita, jne. Sitten jossain vaiheessa hän löytää aukon lähiverkostasi ja työntää tallennustilasi täyteen noita em. asioita sisältäviä tiedostoja. Käyttää sitä tunkeutumiseen viranomaisten verkkoihin ja järjestää asian näyttämään siltä kuin sinä olisit sen tehnyt. Eräänä kauniina aamuna poliisit ovat ovellasi ja ottavat kaikki tietotekniset laitteesi takavarikkoon ja kuljettavat sinutkin sinne poliisi maijaan. Niistä laitteista alkaa selvitä hyvin epämääräisiä asioita ja sinua voidaan alkaa epäillä rikoksesta. Asiaa tutkitaan ja ehkä käykin niin, että löytyy jokin logi-tiedosto, joka näyttää, että et ole syyllinen, ehkä käy niin, että sitä ei löydy ja alat näyttää entistä syyllisemmältä. Joka tapauksessa asiasta jää jäljet rekistereihin ja naapurit ovat nähneet kuinka koneitasi ja itseäsi talutetaan poliisiautoon. Päätät hakea vaikkapa turvallisuusalan tehtäviin ja sinusta tehdää laaja turvallisuusselvitys. Tiedoissa näkyy, että olet ollut epäiltynä monesta epämääräisestä asiasta, mutta siitä on tehty syyttämättäjättämispäätös. Toisen hakijan rekisterit ovat tyhjät. Sinulle lähetetään kirje, jossa toivotetaan onnea seuraavassa haussa. Seuraavana kesänä päätät lähteä politiikkaan ja asetut ehdolle kuntavaaleissa. Media saa jostain tietoonsa, että sinua on epäilty epämääräisistä asioista ja julkaisee otsikon "kuntavaaliehdokasta on epäilty tietomurrosta ulkoministeriöön". Tarinalle ei ole onnellista loppua. Hakkeri jatkaa kiusaamistasi ja louhii koneillasi kryptokolikoita ja käyttää niitä silloin tällöin osana botnettiä, joka tekee kyberhyökkäyksiä "just for lolz".

Kaikki tämä voisi tapahtua jo nyt jos hyökkääjällä olisi paljon resursseja (aikaa, suorituskykyä, kokemusta, tietoa, jne). Mitä enemmän työnnämme yksityisiä asioitamme digitaaliseksi ja johonkin pilvialveluihin ym. rekistereihin ja järjestelmiin, niin sitä enemmän tarjoamme hyökkäysvektoreita mahdollisille pahantahtoisille ihmisille. Siksi kaikkea tällaista vastustetaan. Mikään järjestelmä ei ole 100% turvallinen. Kun se tieto on ryppyisellä paperilapulla taskussasi. Voit olla varma, että ainoa joka sen asian julkipäätymiseen voi vaikuttaa olet sinä itse. Eikä toki mikään estä jota kuta aseella uhaten tulla kysymään sinulta haluamiaan tietoja, mutta kynnys sellaiselle on paljon suurempi kuin tehdä se näppäimistöllä näyttöruudun takaa.

Minusta tuntuu, että ne jotka eivät koe yksityisyyttä suojeltavana asiana, eivät ehkä tiedä mitä nykyinen teknologia ja sen suorituskyky mahdollistavat, kun resursseja on tarpeeksi. He eivät ehkä myös ole ajatelleet asioita kuin yhdeltä suunnalta ja mahdollisesti perustavat luottamuksensa kuviteltuihin järjestelmiin virheellisen tiedon perusteella, eivätkä he tiedä tai halua uskoa kuinka pahoja ihmiset voivat halutessaan olla.

edit. Ja unohtui vielä sellainen, että kun tänään sallitaan tai mahdollistetaan jotain, minkä pitäisi olla turvallista, niin viimeistään 10 vuoden päästä järjestelmä on reikäinen kuin oltermanni. Näiden järjestelmien suunnittelun lähtökohtana harvemmin, jos koskaan on yksityisyyden turvaaminen, tietoturva ja tulevaisuuden kyberuhilta suojautuminen. Lähtökohtana on ennemminkin maksimoida niistä saatava hyöty niille, jotka järjestelmiä hyödyntävät.

Viimeksi muokattu:
Hyvä postaus, etenkin valveutumattomalle. Nuo sinun esittämät skenaariot eivät ole lainkaan kaukaa haettuja. Mutta siis digi-id on mielikuvituksen tuote, joka pelottaa kun ei ymmärretä, että paljon pahempaa tapahtuu joka ikinen päivä.

Omalla postauksellani halusin ottaa kantaa siihen, että vaikka tulisi laki, että viranomaiset saisivat täysin surutta käyttää hallussaan olevia rekisterimerkintöjä, niin google ja facebook nauraa niiden rekistereiden mitättömyydelle. Veikkaan, että 99% ei suojaa omaa yksityisyyttään, kuten haluaisi sen olevan suojattu. En tiedä ketään, jolla olisi netin selaamiseen erillinen kone, joka vpn:n läpi tor-verkon kautta kulkien toimisi. Evästeet tietysti kytkettynä pois päältä.

Kun katsot youtube-videon, niin evästeet tallentaa tiedon ja ip jää googlelle. Jollain aikaa jotain kautta tämä katsomasi video saadaan yhdistettyä tiedonmurusia kokoamalla juuri sinuun. "Mutta kun luin facebookista, että Marin tämmöstä eu:n määräämänä tekee" Ja tykkäyksen jälkeen facebook ja google tietää sinun olevan kiinnostunut kaikesta eu-vastaisesta yms. mitä tageja tekoäly sille postaukselle asettaa. Minulla ei ihan syystä ole facebookin kanssa muuta tekemistä, kuin joudun whatsappia käyttämään perheen kanssa asiointiin. Google tili on. Ei ainakaan yhtään parempi asia.

Lisätään:
Siis pelko kannattaisi keskittää sinne, mitä on aiheellista pelätä. Valtion/EU:n kyky kerätä tietoa on ihan mitätön verrattuna noihin internetin jättiläisiin.

Viimeksi muokattu:
Hyvä postaus, etenkin valveutumattomalle. Nuo sinun esittämät skenaariot eivät ole lainkaan kaukaa haettuja. Mutta siis digi-id on mielikuvituksen tuote, joka pelottaa kun ei ymmärretä, että paljon pahempaa tapahtuu joka ikinen päivä.

Omalla postauksellani halusin ottaa kantaa siihen, että vaikka tulisi laki, että viranomaiset saisivat täysin surutta käyttää hallussaan olevia rekisterimerkintöjä, niin google ja facebook nauraa niiden rekistereiden mitättömyydelle. Veikkaan, että 99% ei suojaa omaa yksityisyyttään, kuten haluaisi sen olevan suojattu. En tiedä ketään, jolla olisi netin selaamiseen erillinen kone, joka vpn:n läpi tor-verkon kautta kulkien toimisi. Evästeet tietysti kytkettynä pois päältä.

Kun katsot youtube-videon, niin evästeet tallentaa tiedon ja ip jää googlelle. Jollain aikaa jotain kautta tämä katsomasi video saadaan yhdistettyä tiedonmurusia kokoamalla juuri sinuun. "Mutta kun luin facebookista, että Marin tämmöstä eu:n määräämänä tekee" Ja tykkäyksen jälkeen facebook ja google tietää sinun olevan kiinnostunut kaikesta eu-vastaisesta yms. mitä tageja tekoäly sille postaukselle asettaa. Minulla ei ihan syystä ole facebookin kanssa muuta tekemistä, kuin joudun whatsappia käyttämään perheen kanssa asiointiin. Google tili on. Ei ainakaan yhtään parempi asia.

Ihmisillä on eri syitä pelätä. Tietotekniikan ja kyberasioiden suhteen valveutuneet ymmärtävät, että tuo on yksi lisäkeino muiden joukossa ja jokainen lisäkeino on liikaa jos hyöty ei merkittävästi ylitä siihen kohdistuvia riskejä. Sille ei voi enää mitään, mikä on jo tehty, mutta omalla "kyberkäyttäytymisellä" voi vaikuttaa siihen miten paljon sinusta kerätään ja identifioidaan asioita.

Sitten on vielä se muiden "kyberkäyttäytyminen" sinun tietojasi käsiteltäessä. Miten kukaan voi olla varma tietojensa oikeasta säilytyksestä tai edes siitä, että palveluntarjoaja todellisuudessa käsittelee tietoja, kuten lupaa. Jos hänellä onkin ammattitaidoton IT tuki, niin homma on aika riskialtista, eikä palveluntarjoajan puolella kukaan edes tiedosta asiaa. Vastaamonkin asiakkaat varmaan luottivat tietojensa olevan turvassa. Sitten ilmeisesti pelkkä mahdollisuus johti siihen, että tiedot keikattiin ja loppu onkin jo hist... lakaistu maton alle.

Sehän on ihan julkista tietoa, että esim. google myy dataa mainostajille. Mutta millä perusteilla sitä ostetaan ja kenelle sitä saadaan myydä? Sitä ei niin helposti selvitetäkkään. Jos menet googlen ovelle heiluttelemaan suurta rahatukkoa, niin voitko ostaa vaikkapa minun gmail tunnukseen liitetyt tiedot? Et ehkä ihan niin tarkkaan, mutta ehkäpä saat tiedot samalla paikkakunnalla asuvien saman ikäisten ja samaa sukupuolta olevista kerätyt tiedot, joista voisit alkaa yksilöimään tietoja ja päästä selville minun tekemisistäni. Viranomaisten touhuja sentään seurataan ja säännöstellään, mutta yksityisellä puolella on ihan villin lännen meininki!

Tuo tekoäly tai youtuben algoritmi on muuten mielenkiintoinen asia. Olin aikanaan kieltänyt kaiken mahdollisen youtubelta, jolloin se ei juurikaan ehdotellut minulle mitään uusia videoita. Jossain vaiheessa kyllästyin siihen ehdotuksien vähyyteen ja ajattelin, että kokeillaan mitä tapahtuu, kun sallin kaikki. No se algoritmi alkoi ehdottaa ihan kaikkea paskaa laidasta laitaan, jota en todellakaan halunnut katsoa... Se siis päätteli keräämiensä tietojen perusteella mitä haluaisin nähdä, mutta meni ihan vituiksi. Eli jos huonon tekoälyn tai algoritmin tuloksiin luottaa sokeasti, voi käydä niin, että ei se ole ollenkaan paikkaansa pitävää tietoa mitä se algoritmi kertoo. Jos jotain ihmisiä nyt profiloitaisi huonon tekoälyn avulla, niin se voisi johtaa ihan vääriin profilointeihin ja ihan vääriin toimenpiteisiin, joita profiloinnin tulosten perusteella tehtäisi. Ei ole ihan valmis tämä maailma vielä...

Voi että kun ajattelin että jokainen on tämän jo sisäistänyt. Kaikki tuo mitä tuossa yläpuolella kerrot on täysin totta ja käytössä tietysti jo tänä päivänä. Noissa kaikissa toiminta on kuitenkin yksisuuntaista.

Digi ID tulee (pahimmallaan) olemaan sosiaalinen pisteytysjärjestelmä, jonka avulla sinun oikeuksiasi voidaan kontrolloida. Jos joudut aina leimaamaan itsesi sisään/ulos.

Miltä tuntuisi opskelijana että sinun oikeuttasi ostaa olutta kaupasta rajoitetaan sen perusteella ettei opiskelusi ole edennyt eteenpäin. Entä jos Kiinan tapaan et ole oikeutettu käyttämään junaa liikkumiseesi, koska et ole nostanut pisteitäsi hyväntekeväisyystyöllä?

Tämä nyt oli tietysti "off topic" postaus tälle palstalle, koska tämähän on jo käytössä Kiinassa. Saatan vain kuvitella kuinka nykyisillä ministereillä kuola valuu ajatellessaan kuinka helppoa "johtaminen" voisi olla tulevaisuudessa.

Vaarallisin asenne nykymaailmassa on "ei koske minua", "minulla ei ole mitään salattavaa", "aina minulla on kännykkä mukana, joka seuraa minua".

Kiinan systeemi:

Tuota, eikös tuo digi-id ole vain hanke jolla vahva tunnistautuminen netissä kansallistettaisiin, nykyäänhän se on käytännössä pankkien hallussa, missä on ehkä omia huonoja puoliaan... Tuskinpa valtiolla on halua tai edes kykyä laajentaa vahvan tunnistautumisen palveluita paljoa nykyistä laajemmalle.

Varmaan pidemmän päälle vahva tunnistautuminen ja ylipäänsä anonymiteetin murentaminen tulee laajenemaan kaikessa taloudellisessa toiminnassa, koska se on vain niin tehokas tapa rajoittaa rikoshyötyjä monenlaisessa omaisuusrikollisuudessa, huumekaupassa, veronkierrossa, terrorismin rahoituksessa jne. Periaatteessa tähän liittyy samalla yksityisyysongelmia ihan lailliseen toimintaan liittyen, paljonko katsot maksullista pornoa, paljonko menee viinaan ja tupakkaan jne. Mutta tätä ei mikään digitaalinen id sinänsä rajoita tai mahdollista.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 465
Jäsenet
78 662
Uusin jäsen
Qwerty2112

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom