Jännää moderointiyritystä.
- miljardöörit tuplasivat omaisuutensa
- ei rokotteilla
- kyllä Bill Gates investoi rokotteisiin
- hyvin vähän suhteessa omaisuuteensa
- kyllä se tienasi 55M --> 550M
- edelleen hyvin pieni osa laajasta määrästä sijoituksia
---> 'tuo viimeinen ei kuulu ketjuun, pitäisi olla edes aasinsilta'
Kai salaliittoketjuunkin pitää voida vastata faktoilla? Vai pitääkö vain esittää uusia salaliittoja tai keksiä faktoja jotka tukee sitä?
(Mun käsirasvaesimerkkikin oli jostakin syystä raportoitu olkiukkoiluna, vaikka se oli loogisesti konsistentti, sisältäen saman tulkinnan syy-seuraussuhteista)
Keskustelun pitää voida vastata faktoilla, ja tässäkin ketjussa pitäisi ylläpitää forumin normaaleja sääntöjä.
Koska otit referaattiisi valikoivan otannan, tässä vielä muistutukseksi viesti josta keskustelu lähti:
En tiedä miksi vasta nyt sattui ostoskorin kautta luettavaksi aiheeseen liittyvä kirja eli Salaliittoteorioiden Ihmemaassa ( kirj. Pasi Kivioja ). "Kukaan ei ole niin helposti manipuloitavissa ja rahastettavissa kuin hyvin toimeentuleva valkoinen mies tai nainen, joka etsii itseään. Hän etsii itseään sillä hänellä on jokin ongelma."
Koronaviruskin oli joillekin pelkkä salaliitto, eli koronavirus tehtiin vain sen takia että eliitti tienasi sillä rahaa. Amerikassa näitä hörhöjä riittää suhteessa väestöön eniten, oon jo joskus miettinyt että vaatinee todella paljon luppoaikaa että jaksaa hurahtaa mihinkään todella selkeään valekuplettiin.
Miten perustelet että tässä olisi kausaliteetti vai pelkkä korrelaatio?
En minä väitä kumpaakaan, vaan päinvastoin olen nimenomaan tuosta kiinnostunut. Minähän esitin alkuperäisen
kysymyksen, että eikö "eliitti", johon edellisessä lainauksessa viitattiin, ole tienannut koronaviruksella rahaa? Kun vastasin jatkokysymyksiin lähdeviitteitä esittäen, että näyttää siltä, että ainakin rikkaat ovat tienanneet paljon rahaa, on tullut vastaukseksi ojisaman peräänkuuluttamien "faktojen" sijaan tyypillistä älyllistä epärehellisyyttä edustavia kannanottoja, kuten "no ehkä onkin, mut mitä sitten?", ja käsirasvawhataboutismit ja mitä lie lillukanvarsia. Varsinaista keskustelunaihetta on yritetty ajaa sivuraiteille samojen nimimerkkien toimesta, jotka tekevät samaa myös monissa muissa keskusteluissa.
Ensinnäkin jo odotusarvo maailman rikkaimpien miesten omaisuuden kehittymiselle on positiivinen. Jos poimit ihan random ajanjakson miltä tahansa pätkältä historiasta, on paljon todennäköisempää että maailman 10 rikkainta ihmistä on sillä pätkällä rikastunut kuin että ne olisivat köyhtyneet. Toisekseen, kiihtyvä nousukausi oli alkanut jo ennen koronaa. Kolmanneksi, aika lailla kaikki koronan alkuaikoina tulleet indeksien historiallisen tason ylittävät voitot sulivat koronan loppuaikoina, ja samoin suurimman osan noiden top 10 omaisuus.
Ja tuohon Oxfamin juttuun, joo, korona kyllä aiheutti köyhyyden vähentymiseen takapakkia, mutta jo kauan ennen pandemian päättymistä kulmakerroin alkoi taas osoittaa alaspäin.
Talouteen koronalla oli kaiken kaikkiaan yllättävän vähän vaikutusta. Se aiheutti sekä rahoitus- että reaalimarkkinoilla jyrkän V-dipin mutta tilanne korjautui nopeasti.
Kiitos sinulle, että pyrit selventämään kuviota edes jokseenkin. Aika geneeriselle tasolle jäi tuokin tulkinta, jotta voisin ottaa sen kummemmin kantaa. Jos nyt esitän sinulle kysymyksen, niin mitä olet mieltä alkuperäisestä keskustelunaiheesta: rikastuiko "eliitti" pandemian aikana vai ei? Voit myös halutessasi määritellä, mitä sana "eliitti" sinulle tarkoittaa. Minä en osaa sitä yksiselitteisesti määritellä, mutta olen ymmärtänyt sen käsittävän muutaman kymmenen henkilön joukon maailman vaikutusvaltaisimpia ihmisiä. Sen sijaan käyttäjän ravallo
mielestä "eliitti" ei ole tienannut rahaa, ja että suurin osa menetti sitä. Jos maailman rikkaimmat ihmiset eivät kuulu "eliittiin", kenestä tässä edes puhutaan?