Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Mulla on laudan valikoissa vaihtoehdot 36V/48V/52V/60V/72V ja oletuksena 52V. Jos vaihdan volttimäärän isompaan, onko sillä vaikutusta akun (tai muiden sähköosien) kestävyyteen ja toimintaikään? Ilmeisesti isommalla volttimäärällä saisi enemmän vääntöä?
 
Mulla on laudan valikoissa vaihtoehdot 36V/48V/52V/60V/72V ja oletuksena 52V. Jos vaihdan volttimäärän isompaan, onko sillä vaikutusta akun (tai muiden sähköosien) kestävyyteen ja toimintaikään? Ilmeisesti isommalla volttimäärällä saisi enemmän vääntöä?
Eihän akku ole vaihdettava? Luulisi, että pitää valita akkua vastaava jännite.
 
3-vuotiaan Denverin akku pääsi vajaan vuoden seisottamisen jälkeen tyhjenemään ja nyt kun sillä kokeilin ekaa kertaa ajella lataamisen jälkeen niin vehje veti ihan normaalisti, mutta yhtäkkiä 7,5 kilometrin jälkeen akkupalkit tippuivat neljästä punaiselle ja vekotin sammui siihen paikkaan eikä lähtenyt enää käyntiin. Kotona kun laitoin lataukseen minuutiksi niin näyttää taas iloisesti neljää palkkia.

Vetää siis ihan normaalisti kuten neljällä palkilla kuuluu eikä havaittavissa ole mitään kahdelle palkille tunnusomaista hyytymistä suorituskyvyssä, mutta sitten vaan ilmoittaa, ettei pysty edes olemaan päällä. Jos yrittää käynnistää niin saa starttimelodiasta ekan nuotin soitettua kunnes näyttö pimenee. En uskaltanut jättää yöksi latautumaan ihan täyteen, vaan annoin olla vähän reilut 3 tuntia virroissa älypistorasiassa ja päivällä jatkoin lataamista, kunnes älypistorasia näytti, että lauta ottaa vastaan enää 100 watin sijaan 10 wattia, eli on aika lähellä täyttä.

Syksyllä laitoin tuon talviteloille kolmella akkupalkilla. Kesken talven katsoin kertaalleen, että kolme palkkia on edelleen tallella ja alkukesästä uudelleen: kolme palkkia. Nyt kesän aikana kuitenkin vehje oli hyytynyt eikä lähtenyt enää käyntiin kuin tunnin laturissa pitämisen jälkeen. Aiemmin tuon range on ollut reilun 20 kilomerin luokkaa ja nytkään mitään heikentymistä suorituskyvyssä ei siis tuntunut tuon 7 kilometrin jälkeen, katkaisee vaan kaiken menon yhtäkkisesti 7,5 kilometrin kohdalla. Tuntuisi siis enemmän kalibrointiongelmalta kuin akkukennojen mädäntymiseltä. Onkohan tuolle mitään tehtävissä, että sen saisi virvottua takaisin normaaliksi?
 
Jotkut akut "saattavat" elpyä jos jättää lataukseen vielä senkin jälkeen kun se on täynnä.

En sitten tiedä onko tämä kovin suositeltavaa, kun näissäkin on tapahtunut paljon akkupaloja ja onko siitä mitään hyötyä jos alykäs BMS-piirillä oleva akku lopettaa lataamisen kun määrätty varaustaso on täyttynyt.

Alyttömien akkujen kanssa en uskaltaisi lähteä kokeilemaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 109
Viestejä
4 878 200
Jäsenet
78 764
Uusin jäsen
Jonny

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom