Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Kyllä ennen mailmaa menivät pyörilläkin 2-3 päällä vaarallista kyytiä nuoret ja mopilla rällättiin vaarallisesti kuten nykyäänkin. Se mikä näillä firmoilla on et niiden pitäs jotenkin pakottaa parkkeeraa noi asiallisiin paikkoihin. Toki ilkivallan seurauksena noita heitellään muutenkin pitkin teitä.

Muuten ihmetyttää tää närästys näitä lautoja kohtaan suuresti..

Nytkin kun kävin illasta kaupassa omalla laudalla niin eiköhän joku suppo taalasmaa sitte halunnu hypätä eteen ja ihmettelen kun ajoin pyöräily baanaa missä hänen ei olis pitäny edes olla..
Kultaako aika muistin vai mistä johtuu, muistan mitä oli olla teini joku vuosikymmen sitten ja jos silloin olisi ollut mahdollisuus näihin kevyisiin sähkövekottimiin niin olisihan niitä käytetty. Mutta silloin oli vanhemmilla munaa pistää vastaan, eli edes jotenkin opittiin käyttäytymään.

Varmasti olisi silloinkin tullut ylilyöntejä ja niin tulikin mutta bensalla. Moniko muistaa niitä rättikatollisia invamopoja? Tai "50cc" suitsaa tai apinaa? Ja kuinka moni niitä ajoi kännissä? Tai miten "pappatunturin" sai kulkemaan?

Sanon vain, ongelmat ei ole muuttuneet, tavat ovat.
 
Ehkäpä kypäräpakko sakon uhalla ikärajan sijaan olisi ollut järkevin ratkaisu, koska ne pahimmat tapaukset on aiheuttanut ihmiset, jotka ei varmana pitäisi kypärää ja olisi helppo valvoa. Tietysti vuokralaudoilla tämä on ongelmallista kun pitäisi kehittää joku universaali kypäräkoko ja joku kertakäyttöinen halpa aluspäähine hygienian takia. Bisnes varmasti kärsisi silti melkoisesti, mutta turvallisuus kohenisi niin ajajan kuin muidenkin osalta.
 
Ehkäpä kypäräpakko sakon uhalla ikärajan sijaan olisi ollut järkevin ratkaisu, koska ne pahimmat tapaukset on aiheuttanut ihmiset, jotka ei varmana pitäisi kypärää ja olisi helppo valvoa. Tietysti vuokralaudoilla tämä on ongelmallista kun pitäisi kehittää joku universaali kypäräkoko ja joku kertakäyttöinen halpa aluspäähine hygienian takia. Bisnes varmasti kärsisi silti melkoisesti, mutta turvallisuus kohenisi niin ajajan kuin muidenkin osalta.
Pahin ongelma on ollut käsittämättömän kännissä olleet kuljettajat jotka on kuvitelleet kykenevänsä kuljettamaan muitakin kuin omia jalkojaan. Ja nuoret jotka luulevat olevansa yhtä kuolemattomia kuin minäkin luulin aikanaan.

E: Ainakin tovin noissa vuokraskuuteissa oli myös kypärä tarjolla, mutta itse en ilennyt käyttää kun repussa kulki oma kuitenkin..
 
Mietin kanssa missä menee raja.
Oma lauta on tehokas, 2x1200w.
Tuli tehtaalta rajoitettuna 25km. Vipu löytyi mittarin takaa, kytkin.
Otin pois ja rajoitin p asetuksista vitosen pidempään.

Eihän herranjestas sääntöä voida lukea siten, että konstaapeli osaa p asetuksilla säätää laudan maksimiin ja kirjoittaa penalttia mitä laudalla voisi tehdä.

Maksan tietty vakuutusta ja osakaskoa, sillä lauta painaa yli 30kg
Tehojen puolesta joka tapauksessa laiton vehje ajella yleisillä teillä.
 
Oliko muuten se jo selvinnyt, että onko tuo 1000W tehoraja nimellisteho vai hetkellinen huipputeho? En löytänyt tästä mitään virallista tulkintaa.
 
Jos ostas käytettynä laudan Torista esim, mihin kaikkeen kannattas kiinnittää huomiota ja mitä testata/huomioida esim. koeajolla?
 
Jos ostas käytettynä laudan Torista esim, mihin kaikkeen kannattas kiinnittää huomiota ja mitä testata/huomioida esim. koeajolla?
Ainakin ajetut kilometrit, renkaiden kunto ja koittaa tiedustella onko seissyt pitkään käyttämättä ilman ylläpitolatausta, ettei akku ole vioittunut varastoinnissa.

Sitten tietenkin klassinen, tuleeko laturi mukaan ja ettei se ole hukkunut muutossa. Ilman laturia myydyt ovat melkoisella varmuudella pöllittyjä.

Ostokuittia kannattaa myös kysellä jos sellaista olisi saatavilla, vaikka takuu olisi umpeutunut. Rehelliseltä myyjältä tämmöinen löytyy melko varmasti vaikka sähköpostista.
 
Ainakin ajetut kilometrit, renkaiden kunto ja koittaa tiedustella onko seissyt pitkään käyttämättä ilman ylläpitolatausta, ettei akku ole vioittunut varastoinnissa.

Sitten tietenkin klassinen, tuleeko laturi mukaan ja ettei se ole hukkunut muutossa. Ilman laturia myydyt ovat melkoisella varmuudella pöllittyjä.

Ostokuittia kannattaa myös kysellä jos sellaista olisi saatavilla, vaikka takuu olisi umpeutunut. Rehelliseltä myyjältä tämmöinen löytyy melko varmasti vaikka sähköpostista.
Ja varmaan itse koeajossa kokeilla (jos mahdollista) jotain ylämäkeä ajaa tms. että miten vetää ja jarrut yms?
 
Ja varmaan itse koeajossa kokeilla (jos mahdollista) jotain ylämäkeä ajaa tms. että miten vetää ja jarrut yms?
Jarruja voi itse säätää ja jarrupaloja vaihtaa jos on vähänkään kiinnostusta ja teknistä osaamista ja Youtubesta löytyy paljon hyviä videoita niihin.

Itselläni on ninnibotissa edessä rumpujarru ja takana moottorijarru. Rumpujarrulle ei ole tarvinnut tehdä vielä mitään noin 4000km ajon aikana.

Toki vaijerin kiristystä on pakosti joutunut säätämään jos etupäätä on pitänyt irroittaa jousituksen lisäämisen tai renkaan vaihtamisen jälkeen.

Sitten jos kyseessä on Ninebotin lauta, niin myyjän täytyy poistaa (unbind) kännykkäapista oma omistajuus, että saat sen käyttöön itsellesi.
 
Sitten jos kyseessä on Ninebotin lauta, niin myyjän täytyy poistaa (unbind) kännykkäapista oma omistajuus, että saat sen käyttöön itsellesi.
Uusimmissa ninebotin firmiksissä saattaa olla myös päällä se laiteparituksen lukitus, eli kannattaa sekin ostotilanteen aikana tarkistaa
(Eli siis rekisteröi lauta omaan appiisi ja tarkista että sähkölukitus toimii vielä kun edellinen omistaja on paikan päällä)
 
Haasteena Ninebot max 30. Teinit käräyttivät kontrollerin kaapelit. Virta tulee näyttöpaneeliin, mutta rengas/moottori urisee vaimeasti kaasuttaessa eikä liiku. Lataus ei toimi ja laturi vilkuttaa epämääräisesti. Valon laittaessa näyttöpaneeli sammuu(ehkä ajaneet virrat loppuun).

Tube ohjeiden mukaisesti vaihdettu uudet liittimet sulaneiden liittimien tilalle(kontrollerin sin, kelt ja ruskea) sekä latausportin sulakeliitin, mutta ei vaikutusta. Kontrollerin valo palaa. Sulakkeet, virta ja lataus, näyttäisi olevan kunnossa. Akusta ulos näyttäisi mittarilla tulevan virtaa(musta ja pun, muistaaseni 41v mittasin). Latausportin virtaa en osaa mitata(toiset musta ja pun kaapeli). Laitteeseen vaihdettu aikanaan 48v tehokkaampi akku. Ei siis alkuperäinen(löytyy sekin).

Mitäs ehdotuksia vian kartoittamiseksi? Vienkö suosiolla johonkin huoltoon arvioitavaksi ja korjattavaksi vai voinko itse vielä vähäisillä sähkötaidoilla taiteilla tämän kanssa?
 
Yleensä samalla menee kontrolleri ja sen tietää siitä, ettei moottori pyöri ollenkaan kun akun ja kontrollerin väliset virtakaapelit on kytkettynä ja silloin ainakin alkuperäisessä akussa on vilkkunut punainen valo.

Kerran jouduin pyytämään kaverin autolla hakemaan ja toisella sekä kolmannella kerralla sain raahattua laudan kotiin, kun en ollut kuin noin kilometrin päässä kotoa.

Kolme kontrolleria on päästänyt savut pihalle ja joka ikinen kerta ne ovat myös haisseet voimakkaasti "sähkölle".
 
Kinkkinen kysymys; miten kuljettaisitte 2 pitsalaatikkoa laudalla? ;)
Tarpeeksi iso kestokassi tankoon roikkumaan on toiminut hyvin itsellä. Suurkuluttaja tilaa tietysti tämmöisen niin kulkee se pizza ja päälle syötävä kebab helpommin mukana:
1751463735304.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 239
Viestejä
4 834 064
Jäsenet
78 216
Uusin jäsen
PaSilBa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom