Muutaman päivän ollut Ninebot Max G30D (Saksan malli) käytössä, tässä vähän kokemuksia.
Itsellä on painoa ~90kg, eikä skootterin jämäkkyydessä ole moittimista, runko ja ohjaustanko tuntuvat olevan vahvoja ja hyvin suunniteltuja aikuisen kokoiselle kuskille.
Samaa ei voi sanoa tuon Saksan version takavalosta. Sen yläpuolella on noin puolen sentin kokoinen rako, josta takarengas heittää kaduilta juuri sopivasti pieniä kiviä ja muuta roskaa sisään, jotka jäävät takavalon ja lokasuojan väliin rämisemään todella rasittavasti. Koitin pitää skootteria ylösalaisin, takarenkaalla ja lähes joka asennossa ravistaen takalokaria, mutta roskat ja kivet ovat tuolla pysyvästi pitäen räminää. Pitää vaihtaa jenkkimallin lokari/takavalo jossain välissä.
Laitoin skootteriin custom firmiksen sisään ilman rajoituksia, lähinnä halusin saada moottorin toimimaan heti 0 nopeudesta ilman potkimisen tarvetta ja KERS on myös otettu pois käytöstä, jotta skootteri liukuu itsestään paljon pidemmän matkaa ilman kaasua. Tuo Saksan malli kulkisi normaalisti vain 20km/h sikäläisten lakien mukaisesti, mikä tuntui käytössä liian hitaalta, kun nämä eivät muutenkaan mitään hirveitä raketteja ole.
Oma skootteri on valitettavasti ensimmäistä sukupolvea (moottorin sarjanumero alkaa 6, toinen sukupolvi alkaa 9.) ja tuon kyllä huomaa. Huiput ovat ~30km/h kun akun lataus on 100%, 80% laite kulkee noin 27 km/h ja 50% latauksella mennään 24-25 km/h.
Toinen sukupolvi kulkee siis ~33 km/h akun loppumiseen saakka, mutta tuolla ei hirveästi ole väliä oikeassa maailmassa, kun itse ainakin huomasin lain mukaisen 25 km/h olevan melko täydellinen nopeus paikallisille pyöräteille. 30 km/h tuntui liian nopealta jos eteen tuli yllättävä töyssy tai routavaurio. Rajoitin firmiksen 26 km/h nopeuteen tänään, nyt skootteri menee GPS:n mukaan tasan 25 km/h. Skootterin suorituskyky pysyy akun varauksen kanssa nyt myös melko tasaisena.
Tässä Saksan mallissa on hieman erilainen jarrujärjestelmä normiversioon nähden. Elektronista takajarrua voi käyttää erikseen vasemman käden peukalolla, mikä on ihan kiva lisä. Jarrukahva käyttää eturumpua ja takajarrua kuten kaikissa muissakin malleissa.
Todellinen toimintasäde tuntuu olevan jossain 40-45km paikkeilla, itse olen ajellut pelkästään Sport-tilassa kun Eco-tila on jäätävän hidasta matelua eikä skootteri jaksa nousta siinä tilassa mäkiäkään.
Tähän saakka ollut varsin mainio laite kaupunkiajeluun, auto pysyy vielä toistaiseksi omistuksessa talven takia, mutta ensi kesäksi voisi kyllä laittaa auton seisontaan ja ajella pelkästään skootterilla.