Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Mitä ominaisuuksia luulet löytyvän 2000e laudasta mitä ei ole yli puolet halvemmissa laitteissa? Olettaen että sillä pääsee vain laillisia nopeuksia.

Toimintamatka, kantokyky, jarrut, vääntö ylämäissä, jousitus, rakentamisen laatu -> laitteen pitkäikäisyys yms.? Verkkokauppa.comissa oli vielä vuosi sitten joku vajaa kahden tonnin potkis jota myytiin syksyllä pois muistaakseni 500 euroa halvemmalla, reilu tonnilla. Sitä ei enää näytä olevan valikoimissa enkä muista sen nimeä, oli mielenkiintoinen.
 
Muutaman päivän ollut Ninebot Max G30D (Saksan malli) käytössä, tässä vähän kokemuksia.

2020-08-21 09.33.53.jpg

Itsellä on painoa ~90kg, eikä skootterin jämäkkyydessä ole moittimista, runko ja ohjaustanko tuntuvat olevan vahvoja ja hyvin suunniteltuja aikuisen kokoiselle kuskille.

Samaa ei voi sanoa tuon Saksan version takavalosta. Sen yläpuolella on noin puolen sentin kokoinen rako, josta takarengas heittää kaduilta juuri sopivasti pieniä kiviä ja muuta roskaa sisään, jotka jäävät takavalon ja lokasuojan väliin rämisemään todella rasittavasti. Koitin pitää skootteria ylösalaisin, takarenkaalla ja lähes joka asennossa ravistaen takalokaria, mutta roskat ja kivet ovat tuolla pysyvästi pitäen räminää. Pitää vaihtaa jenkkimallin lokari/takavalo jossain välissä.

2020-08-23 14.06.16.jpg

Laitoin skootteriin custom firmiksen sisään ilman rajoituksia, lähinnä halusin saada moottorin toimimaan heti 0 nopeudesta ilman potkimisen tarvetta ja KERS on myös otettu pois käytöstä, jotta skootteri liukuu itsestään paljon pidemmän matkaa ilman kaasua. Tuo Saksan malli kulkisi normaalisti vain 20km/h sikäläisten lakien mukaisesti, mikä tuntui käytössä liian hitaalta, kun nämä eivät muutenkaan mitään hirveitä raketteja ole.

Oma skootteri on valitettavasti ensimmäistä sukupolvea (moottorin sarjanumero alkaa 6, toinen sukupolvi alkaa 9.) ja tuon kyllä huomaa. Huiput ovat ~30km/h kun akun lataus on 100%, 80% laite kulkee noin 27 km/h ja 50% latauksella mennään 24-25 km/h.

Toinen sukupolvi kulkee siis ~33 km/h akun loppumiseen saakka, mutta tuolla ei hirveästi ole väliä oikeassa maailmassa, kun itse ainakin huomasin lain mukaisen 25 km/h olevan melko täydellinen nopeus paikallisille pyöräteille. 30 km/h tuntui liian nopealta jos eteen tuli yllättävä töyssy tai routavaurio. Rajoitin firmiksen 26 km/h nopeuteen tänään, nyt skootteri menee GPS:n mukaan tasan 25 km/h. Skootterin suorituskyky pysyy akun varauksen kanssa nyt myös melko tasaisena.

Tässä Saksan mallissa on hieman erilainen jarrujärjestelmä normiversioon nähden. Elektronista takajarrua voi käyttää erikseen vasemman käden peukalolla, mikä on ihan kiva lisä. Jarrukahva käyttää eturumpua ja takajarrua kuten kaikissa muissakin malleissa.

Todellinen toimintasäde tuntuu olevan jossain 40-45km paikkeilla, itse olen ajellut pelkästään Sport-tilassa kun Eco-tila on jäätävän hidasta matelua eikä skootteri jaksa nousta siinä tilassa mäkiäkään.

Tähän saakka ollut varsin mainio laite kaupunkiajeluun, auto pysyy vielä toistaiseksi omistuksessa talven takia, mutta ensi kesäksi voisi kyllä laittaa auton seisontaan ja ajella pelkästään skootterilla. :)
 
Löysin keskustelun vasta juuri ja ekoilla sivuilla lueskelemassa... Tällä hetkellä olisi akuutti tarve renkaan vaihdolle, kun alkuperäinen sisäkumi (Xiaomi) meni puhkeamaan. Ebaysta mietin 10” renkaita ulkomitaltaan, sisämitta 8”. Onko joku mahdollisesti tälläiset tilannut ja ollut tyytyväinen? Linkkiä olisin vailla (myös sisäkumit), jotta ei tuu ostettua ihan mitä tahansa. :) Jos jotain muuta hyödyllistä ja toimivaksi todettua löytyy, niin saa laittaa niistä myös! Aliexpressin linkit jo kerkesin lukaisemaan, mutta sieltä tilaaminen ei innosta.
Toisenlaista etuvaloa myös miettinyt, esim. Gigantissa myytävän mallista, kun tuo laudan oma on suunnattu niin päin mäntyjä.
 
Löysin keskustelun vasta juuri ja ekoilla sivuilla lueskelemassa... Tällä hetkellä olisi akuutti tarve renkaan vaihdolle, kun alkuperäinen sisäkumi (Xiaomi) meni puhkeamaan. Ebaysta mietin 10” renkaita ulkomitaltaan, sisämitta 8”. Onko joku mahdollisesti tälläiset tilannut ja ollut tyytyväinen? Linkkiä olisin vailla (myös sisäkumit), jotta ei tuu ostettua ihan mitä tahansa. :) Jos jotain muuta hyödyllistä ja toimivaksi todettua löytyy, niin saa laittaa niistä myös! Aliexpressin linkit jo kerkesin lukaisemaan, mutta sieltä tilaaminen ei innosta.
Toisenlaista etuvaloa myös miettinyt, esim. Gigantissa myytävän mallista, kun tuo laudan oma on suunnattu niin päin mäntyjä.
Laita ilman sisäkumia, jos vaan mahdollista. On yksi hajoava osa vähemmän. Jos rengas ja vanne soveltuu tubeless käyttöön, niin hommaa sopiva venttiili vaan vanteeseen. Näissä on niin reilut rengaspaineet, että pitäis kyllä pysyä kumin vanteella ihan hyvin ilman sisustakin. Ja jos ei meinaa muuten pysyä, niin on olemassa myös liimaa jolla liimataan renkaan jalkaosa vanteeseen, tätä löytyy varmasti jokaisesta rengasliikkeestä joka tekee raskaankaluston rengastöitä. Jos kuitenkin laitat sisuksen, niin kannattaa laittaa talkkia pääli- ja sisäkumin väliin, estää sisuksen kiinni tarttumisen ja puhki hankautumisen.;)
 
Kertokaas joku hyvä lisävalo scuutailuun/pyöräilyyn? Linkkiä saa laittaa, kiitos
 
Laita vaan ihmeessä lisää kokemuksia vuokralaudoista kun kerran niitä olet kerryttänyt. Oman laudankin omistavana kiinnostaa yleisen tason lisäksi myös sillä, ottaako suosiolla vieraassa paikassa vuokrapelin alle vai raahaako omaa mukana. Ja kyllä vuokrapeleissä on pakko huomioida kestävyys aivan omalla tasollaan. Myös siksi aihe on kiinnostava.

Vuokraushan on yllättävänkin helppoa. Puhelimeen vain appi, maksukortin tiedot sisään, laudasta qr-koodin skannaus ja matkaan. Lopettaessa pysäköinti sallittuun paikkaan ja puhelimesta vain matkan lopetus.

Täällä Tampereella vuokralautoja on tarjolla jo mainitulta Tieriltä sekä Voilta. Voita tähän saakka suosinut parempien lautojen sekä suuremman huippunopeuden (25km/h vs. 20km/h) takia. Tämä viime yönä kokeilemani Tierin uusi malli vaikutti selkeältä edistysaskeleelta edellisiin malleihin nähden, joten tulevaisuudessa tulee otettua se, kumpi lähempänä sattuu olemaan.

Molempien firmojen ohjelmat kertovat myös laudassa jäljellä olevan latauksen määrän, Tier jopa arvioi jäljellä olevan matkan kilometreissä kun Voi näyttää vain akun prosentit. Auttaa huimasti jos pidempi matka suunnitelmissa ja haluaa varmistua perille pääsystä. Tyhjää lautaa et voi edes vuokrata.

Kestävyydestä pitää sanoa se, että itse en ole vuokralautoja juuri säästellyt, vauhdikkaita rotvallin ylityksiä tulee lähes joka reissulla. Omalla laudalla menisin huomattavasti rauhallisemmin ja koittaisin säästellä. Tietyön soralla tai ihan vaan nurmialueella tullut silloin tällöin käytyä ja hyvin on kulkenut. Hieman tietysti nopeutta pitänyt himmata ettei vaaraa muille aiheuta ja pysyy pystyssä.


Komea. Jos vuokrailet uudestaan, saisitko otettua vilkkujen käyttökytkimestä kuvia, kiitos?

Eipä niissä paljoa kuvattaa ole, napista päälle ja uudelleen painamalla pois päältä.

05.jpg
 
Noihin vuokralautoihin kun saisi vielä järkevän hinnan/pvä, nyt ihan näppäriä yksittäisiin matkoihin mutta kalliita jos tarvii vähänkään pidempään.
 
Kertokaas joku hyvä lisävalo scuutailuun/pyöräilyyn? Linkkiä saa laittaa, kiitos

Toi ainakin ihan näppärästi siirtyy pyörän takavalosta skootin lisä etuvaloksi. Osaa punasen valon ja kirkkaan valon vaihtamisen nappia painamalla. Takavalona todella kirkas punainen, siinä hommassa ei kaikkien mieleen, mutta kyllä ainakin näkyy. Polttoajaksi sanotaan 2,5h, ladataan usb portista.

500mAh 801350 akku sisällä.
 

Toi ainakin ihan näppärästi siirtyy pyörän takavalosta skootin lisä etuvaloksi. Osaa punasen valon ja kirkkaan valon vaihtamisen nappia painamalla. Takavalona todella kirkas punainen, siinä hommassa ei kaikkien mieleen, mutta kyllä ainakin näkyy. Polttoajaksi sanotaan 2,5h, ladataan usb portista.

500mAh 801350 akku sisällä.
Mitä hyötyä tuosta olisi? Tuo saattaa olla näppärä huomiovalo täysin valottomaan vehkeeseen, vaikka en tykkää ajatuksesta että nokalle saa vahingossakaan punaista valoa.

Normaali vakioajovalohan näyttää paljon enemmän. Lisävalon ideana olisi lisätä valoa vakiosta pykälän pari, jotta oikeasti näkisi ajaa pimeässä. Voisi vaikka nähdä tienpinnan laadun siinä missä vakiovalolla näkee sen verran että pysyy ojien välissä. Tavoitteena voisi olla, että pimeässä voi ajaa samalla nopeudella kuin päivällä. Nyt kai haettiin päivitystä tuota selvästi tehokkaampaan ajovaloon, ja ehkä erillisellä lähi- ja kaukovalotoiminnolla.

Alkaen 1000 lm voisi olla järjellinen suuruusluokka. 500 lm ei varmasti olisi liikaa hitaaseenkaan kännimopoon. Edes akkutarpeen kannalta. Tarkoitan toki suurinta valovirtaa, ja mielellään aidosti reguloituna tällaiseen käyttöön. Pienempien tehojen tai portaattoman säädön olemassaolo ei olisi pahitteeksi. Erityisen tärkeää liikennekäytössä on, ettei mitään haitallisia vilkkuvaloja, väärän värisiä(saa nähdä tuleeko varoitus) valoja ja muita pelletoimintoja ole edes piilotettuina olemassa.
 
Viimeksi muokattu:
Mä itse ajattelin vaan hakea jonkun tämäntyylisen kiinnikkeen ja käyttää olemassaolevia Olightin taskulamppuja. Niitä kulkee itselläni muutenkin aina kaikkialla mukana.
 
Mitä hyötyä tuosta olisi? Normaali vakioajovalohan näyttää paljon enemmän. Lisävalon ideana olisi lisätä valoa vakiosta pykälän pari, jotta oikeasti näkisi ajaa pimeässä. Voisi vaikka nähdä tienpinnan laadun siinä missä vakiovalolla näkee sen verran että pysyy ojien välissä. Tavoitteena voisi olla, että pimeässä voi ajaa samalla nopeudella kuin päivällä.

1000 lm voisi olla järjellinen suuruusluokka.
Ei oikein näe itsekään tuollaisen hyötyä. Ja oikeastaan mukavin olisi lamppu, jonka saisi kohtuuvaivalla kiinteäksi ja sähkö laudan akusta. Muutoin on aina lataamatta, unohtunut kotiin tai joku korjannut kaupan pihassa tms parempaan talteen.

Mutta 1000lm on jo oikeasti paljon, lähinnä ylimitoitettua. Tottakai sellasia saa mutta todellista valotehoa tuo niin ollaan äkkiä satasen hintaluokkaa. Sekin on kokonaan oma asiansa, miten pitkään edes niillä saa tuon valotehon.

Mä itse ajattelin vaan hakea jonkun tämäntyylisen kiinnikkeen ja käyttää olemassaolevia Olightin taskulamppuja. Niitä kulkee itselläni muutenkin aina kaikkialla mukana.
Ei todellakaan mitään tuollaisia vaan jotain StVZO 22A, TA 23 tai vastaavaa järjellisen valokuvion omaavaa. Nimittäin häikäisevät pahimmillaan aivan järkyttävän paljon ne miten sattuu suunnatut mitkä sattuu valot.

Vähän huonoja hakusanoja oli ilmeisesti itsellä. Fillarikeskusteluissa on mainittu jossain kohdassa parit järkevät vaihtoehdot muttei heti löytynyt.
 
Kypärään vaan fiksu lamppu missä tehonsäätö niin ei tarvitse miettiä toisten häikäisyä ja saa sen tehon kuin haluaa. Ja noita 1000lm lamppuja saa tarjouksesta ainakin alle 50e.
 
Wizard v3 Magneetti USB+18650 XP-L joku tämän tyyppinen otsavalo niin kyllä näkee. Välillä näitä saa alennuksella noin 50€. Liitteenä kuvat G30 Max valo vs edellä linkitetty.
 

Liitteet

  • 251BF411-E768-477F-B5F3-19321425740C.jpeg
    251BF411-E768-477F-B5F3-19321425740C.jpeg
    1,3 MB · Luettu: 48
  • F377FC29-EB89-4870-B1DC-EC714BF6DB2F.jpeg
    F377FC29-EB89-4870-B1DC-EC714BF6DB2F.jpeg
    1,6 MB · Luettu: 50
Hyvä valoteho tuossa, mutta etsin semmoista minkä saisi runkoon kiinni mielummin.
Saahan nuo Armytekit ja vastaavat ohjaustankoon, ohjaustangon pystytolppaan, kypärään tai otsaankin kiinni.
Itselläkin on Armytekin valaisin Xiaomin laudassa ohjaustolpassa, mikään kaukovalohan näissä ei sitten ole vaan näyttää aika lähelle olevaa isoa valokeilaa.
 
Itse pumppaan polkupyöränpumpulla ilman mitään mittareita, ei karkaile kaasut eikä ilmat! Sille joka kyseli jotai huippulautaa, niin toi israelilaisten Inokim OX hero tai superi vaikuttas aika pätevältä laitokselta, saa helposti myös laitettuu vauhtia pienemmälle jos meinaa sikapoliisien seassa ajella.
 
Mä käytän ainekin jalkoja vilkkuina toisinaan, samalla tavalla kuin jotkut mopopojat. Ei tarvitse käsiä irroitella...
Mulla on kypärässä punainen takavalo sekä vilkut ja niiden toimintapainikkeet lisätangossa vasemman käden sormien ulottuvilla.

Punaisen valon saa palamaan koko ajan tai vilkkumaan. Vilkkua painaessa, vilkku vilkuttaa joitakin sekunteja ja sammuu itsestään.

Ainoastaan hätävilkut puuttuu, että saisi kummankin vilkun vilkuttamaan samaan aikaan :lol:
 
Tuli nyt sitten vihdoin itellekki tuo Xiaomin akkukäyttöinen pumppu ja onhan se ihan huippulaite. Voisi sanoa että miksi en heti sitä ostanut kun ostoskorissa oli m365 pro vuosi sitten. Kyllä skuutin renkaiden täyttö on nyt yhtä juhlaa, eturenkaan venttiiliinkin tuon pumpun liitin sopii suoraan. Ei suhista kun laittaa kiinni, ensin kertoo paljon painetta renkaassa ja sitten vaan napista päälle kun on ensin asettanut sopivat paineet pumppuun. Sen jälkeen irti EIKÄ päästä ilmaa venttiilistä tai no inan pihastaa mutta käytännössä ei lainkaan. Kokeilin laittaa kiinni ja pois 3 kertaa ja lukemat pysyi muuttumattomina. Niin ja renkaan täyttö 37psi:stä 50-55psi meni joku 10s et aika nopea saa olla jos meinaa keretä juomaan kahvinsa ennen kuin skuutin rengas on täynnä :D

Tätähän voi käyttää myös auton renkaiden täyttämiseen ja miksei myös jalkapallojenkin tms :):thumbsup:
 
Tuli nyt sitten vihdoin itellekki tuo Xiaomin akkukäyttöinen pumppu ja onhan se ihan huippulaite. Voisi sanoa että miksi en heti sitä ostanut kun ostoskorissa oli m365 pro vuosi sitten. Kyllä skuutin renkaiden täyttö on nyt yhtä juhlaa, eturenkaan venttiiliinkin tuon pumpun liitin sopii suoraan. Ei suhista kun laittaa kiinni, ensin kertoo paljon painetta renkaassa ja sitten vaan napista päälle kun on ensin asettanut sopivat paineet pumppuun. Sen jälkeen irti EIKÄ päästä ilmaa venttiilistä tai no inan pihastaa mutta käytännössä ei lainkaan. Kokeilin laittaa kiinni ja pois 3 kertaa ja lukemat pysyi muuttumattomina. Niin ja renkaan täyttö 37psi:stä 50-55psi meni joku 10s et aika nopea saa olla jos meinaa keretä juomaan kahvinsa ennen kuin skuutin rengas on täynnä :D

Tätähän voi käyttää myös auton renkaiden täyttämiseen ja miksei myös jalkapallojenkin tms :):thumbsup:
Juu, n.16 minuuttia auton renkaisiin, pikkusen lupailevat pienempiä aikoja myyntipuheissa joten laittaa miettimään pitääkö muidenkaan renkaiden ja ilmavermeiden täyttöajat lähellekään paikkaansa, eli yli tunti kaikkien auton renkaiden täyttö jos akku riittää 4 renkaaseen ja sitten 2 tunnin lataus.


Pitänee ostaa joskus tarjouksesta tuo ja kokeilla itse.
Varmaan joissakin tarkoituksissa erittäinkin kätevä mutta en silti alkaisi tuolla laudan renkaita täyttelemään.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, n.16 minuuttia auton renkaisiin, pikkusen lupailevat pienempiä aikoja myyntipuheissa joten laittaa miettimään pitääkö muidenkaan renkaiden ja ilmavermeiden täyttöajat lähellekään paikkaansa.


Pitänee ostaa joskus tarjouksesta tuo ja kokeilla itse.
Varmaan joissakin tarkoituksissa erittäinkin kätevä mutta en silti alkaisi tuolla laudan renkaita täyttelemään.


Auton renkaat erikseen mutta noin kuin laitoin niin ei mene kauaan jos ei ihan tyhjä ole. Itellä kun on sähköläskipyöräkin josta välillä otan ilmat pois ni tommosella akkukäyttösellä pumpulla saa äkkiä ilmat takas kun pitää siirtyä takaisin päällystetyille teille :thumbsup: :)
Vai tarjouksesta, on kyllä jo hyvä hintainen 40eurolla
 
Auton renkaat erikseen mutta noin kuin laitoin niin ei mene kauaan jos ei ihan tyhjä ole. Itellä kun on sähköläskipyöräkin josta välillä otan ilmat pois ni tommosella akkukäyttösellä pumpulla saa äkkiä ilmat takas kun pitää siirtyä takaisin päällystetyille teille :thumbsup: :)
Vai tarjouksesta, on kyllä jo hyvä hintainen 40eurolla
No se on jo aika tarjous hinta jos 40€ hintaan suomesta saa, aluksi nuo maksoi 80€ luokkaa.
69€ näyttää Kärkkäisellä olevan tällä hetkellä ja 59,90€ verkkiksessä.
 
No se on jo aika tarjous hinta jos 40€ hintaan suomesta saa, aluksi nuo maksoi 80€ luokkaa.
69€ näyttää Kärkkäisellä olevan tällä hetkellä ja 59,90€ verkkiksessä.

Ei Suomesta vaan "naapurista", eikös näitä leluja yleensä ulkomailta osteta ;)
 
Ylilääkäri: Jos sähköpotkulautoja ei käytettäisi öisin, vammojen määrä puolittuisi – nyt yritys pohtii, toisiko kypärä turvaa
Kypärän käyttö estäisi vakavat pään vammat, mutta ei esimerkiksi kasvojen luunmurtumia. Ensiavussa tulon syy kysytään aina. Lista tulosyistä kertoo selvän ja karun viestin.

– Kaksi kolmesta sähköpotkulaudalla sattuneesta onnettomuudesta tapahtuu yöaikaan. Reilusti yli puolet uhreista on päihtyneenä, öiseen aikaan melkeinpä kaikki.

Tiedot kertoo Tampereen yliopistollisen sairaalan päivystyksen Acutan ylilääkäri Sami Mustajoki. Acuta hoitaa lähes koko Pirkanmaan päivystystä.
 
Muutaman päivän ollut Ninebot Max G30D (Saksan malli) käytössä, tässä vähän kokemuksia.

2020-08-21 09.33.53.jpg

Itsellä on painoa ~90kg, eikä skootterin jämäkkyydessä ole moittimista, runko ja ohjaustanko tuntuvat olevan vahvoja ja hyvin suunniteltuja aikuisen kokoiselle kuskille.

Samaa ei voi sanoa tuon Saksan version takavalosta. Sen yläpuolella on noin puolen sentin kokoinen rako, josta takarengas heittää kaduilta juuri sopivasti pieniä kiviä ja muuta roskaa sisään, jotka jäävät takavalon ja lokasuojan väliin rämisemään todella rasittavasti. Koitin pitää skootteria ylösalaisin, takarenkaalla ja lähes joka asennossa ravistaen takalokaria, mutta roskat ja kivet ovat tuolla pysyvästi pitäen räminää. Pitää vaihtaa jenkkimallin lokari/takavalo jossain välissä.

2020-08-23 14.06.16.jpg

Laitoin skootteriin custom firmiksen sisään ilman rajoituksia, lähinnä halusin saada moottorin toimimaan heti 0 nopeudesta ilman potkimisen tarvetta ja KERS on myös otettu pois käytöstä, jotta skootteri liukuu itsestään paljon pidemmän matkaa ilman kaasua. Tuo Saksan malli kulkisi normaalisti vain 20km/h sikäläisten lakien mukaisesti, mikä tuntui käytössä liian hitaalta, kun nämä eivät muutenkaan mitään hirveitä raketteja ole.

Oma skootteri on valitettavasti ensimmäistä sukupolvea (moottorin sarjanumero alkaa 6, toinen sukupolvi alkaa 9.) ja tuon kyllä huomaa. Huiput ovat ~30km/h kun akun lataus on 100%, 80% laite kulkee noin 27 km/h ja 50% latauksella mennään 24-25 km/h.

Toinen sukupolvi kulkee siis ~33 km/h akun loppumiseen saakka, mutta tuolla ei hirveästi ole väliä oikeassa maailmassa, kun itse ainakin huomasin lain mukaisen 25 km/h olevan melko täydellinen nopeus paikallisille pyöräteille. 30 km/h tuntui liian nopealta jos eteen tuli yllättävä töyssy tai routavaurio. Rajoitin firmiksen 26 km/h nopeuteen tänään, nyt skootteri menee GPS:n mukaan tasan 25 km/h. Skootterin suorituskyky pysyy akun varauksen kanssa nyt myös melko tasaisena.

Tässä Saksan mallissa on hieman erilainen jarrujärjestelmä normiversioon nähden. Elektronista takajarrua voi käyttää erikseen vasemman käden peukalolla, mikä on ihan kiva lisä. Jarrukahva käyttää eturumpua ja takajarrua kuten kaikissa muissakin malleissa.

Todellinen toimintasäde tuntuu olevan jossain 40-45km paikkeilla, itse olen ajellut pelkästään Sport-tilassa kun Eco-tila on jäätävän hidasta matelua eikä skootteri jaksa nousta siinä tilassa mäkiäkään.

Tähän saakka ollut varsin mainio laite kaupunkiajeluun, auto pysyy vielä toistaiseksi omistuksessa talven takia, mutta ensi kesäksi voisi kyllä laittaa auton seisontaan ja ajella pelkästään skootterilla. :)

Kiipeekö mäet paremmin tuolla custom firmiksellä? Itsellä olisi sama tarkoitus tehdä, että jättäisi nopeuden tuohon 25km/h, mutta jos saisi mäen ylitykseen hitusen enemmän apuja...
 
Kiipeekö mäet paremmin tuolla custom firmiksellä? Itsellä olisi sama tarkoitus tehdä, että jättäisi nopeuden tuohon 25km/h, mutta jos saisi mäen ylitykseen hitusen enemmän apuja...
Ainoastaan jos nostaa myös moottorin tehoa, itse pidin vakion 350W. Moottorin tehon nostaminen syö luonnollisesti akkua nopeammin, mutta auttaa kyllä kuulemma mäkien nousuun.

Olisi kiva, jos tuohon custom firmikseen saisi päättää eco/drive/sport modet erikseen. Jos nykyisen sportin saisi drive tilaan ja sport voisi olla vaikka 500W / 30 km/h, heittäisi jyrkempiin mäkiin järeämpää moodia kun muutoin ajelisi miedommalla setillä.
 
Eihän kenelläkään ole jäänyt 48V akun laturia ylimääräiseksi? Oma jäi sateeseen ja piirilevy otti hieman itseensä, kun yksi kulma pääsi uimaan. Muistaakseni reilu 54V max jännite alkuperäisessä Kugoo M4 laturissa.
 
Nyt lukee Hobbyhallin sivulla Xiaomin toimitusaiaka 1 viikko. Eli tässähän toiveita et tulis jo ensviikon alusta :) Ei menis sit ihan sitä 3 viikkoa, mitä näytti sillon ku tilasin. Odottavan aika on piiiitkä!
 
Parempi kypärässä. Thrust me. Kiva nähdä mihin menee eikä mihin stonga osoittaa
Tässähän on sellainen käytännön ongelma, että kaikki eivät aina käytä kypärää. Itse en aina käytä kypärää muidenkaan ajoneuvojen kanssa. Kypärän puuttuminen ei saisi johtaa vielä lisäksi muihin turvallisuuspuutteisiin.

Lasit ovat muuten joka tapauksessa tärkeämpi turvallisuusvaruste kuin pelkkä kypärä, oli sitten polkupyörästä, skuutista tai moposta kysymys. Aivan erityisen tärkeät pimeässä.
 
Kuljen 2,2km/suunta työmatkaa polkupyörällä, enimmäkseen hyväkuntoista asfalttia, mitä nyt jokunen kynnys siellä täällä autoteiden ylityksissä. Painan varusteiden kanssa ehkä 80kg. Minkähänlaista lautaa pitäisi alkaa katselemaan?
Matkalla on pientä ylämäkeä, eli sellaisestakin pitää suoriutua.
Toimintasädettä en luultavasti kaipaa yli 25-30km, ja vauhtia riittänee se 25km/h.
 
Noilla aluksi mainituilla kriteereillä käy mikä tahansa, mitä ylipäänsä kehtaa käyttää eikä hajoa heti käteen.

Toki toimintasädevaatimuksesi on aika korkea verrattuna kuvattuun skenaarioon. Sehän ei ihan jokaisella mopolla täyty, etenkään jos on vähän mäkeäkin.
 
Noilla aluksi mainituilla kriteereillä käy mikä tahansa, mitä ylipäänsä kehtaa käyttää eikä hajoa heti käteen.

Toki toimintasädevaatimuksesi on aika korkea verrattuna kuvattuun skenaarioon. Sehän ei ihan jokaisella mopolla täyty, etenkään jos on vähän mäkeäkin.
Arkikäytössä riittäisi joku 15km range, mutta satunnaisesti tulisi Helsingin reissuilla tarvetta pidemmällekin.
 
Arkikäytössä riittäisi joku 15km range, mutta satunnaisesti tulisi Helsingin reissuilla tarvetta pidemmällekin.
No perus m365 menee juurikin tuon 15km, mutta siihen ei montaa kilsaa kyllä sen päälle. Itse olen ihan tyytyväinen ollut 380e sijoitukseen. Jos tarve kuitenkin on oikeasti päästä pidempiä matkoja niin siinä tapauksessa hintahaitari varmaan nousee sinne 600-800e seutuville ja tuon hintaluokan vehkeiden omistajat varmaan osaavat paremmin kommentoida mikä on se juttu siellä. Todnäk taas se G30 MAX :)

Luvattua rangeahan tuolla m365 on 30km, joten siitä voi kans varmasti vetää jotain johtopäätöksiä mitä markkinointimiehen lukemat ovat verrattuna todellisiin. Itsellä aika samat speksit sinänsä, 80kg ruho liikkuu läppärirepun kanssa aamuin illoin n. ~7km työmatkaa joka ei ihan täysin tasaista ole. Ainut mikä on vähän meh, niin vekotin hyytyy yhteen ylämäkeen eli tehoa saisi olla hintsusti lisää. Ei siinä, tuo on kyllä niin jyrkkä kohta ettei sitä potkimallakaan oikein pääse ja eturenkaalla ei saa pitoa pidettyä. Custom firmiksellä revin vähän lisää vääntöä juurikin tuon mäen vuoksi, mutta ainut mitä onnistuin saavuttamaan on power cutoff, ilmeisesti koska BMS nappaa jonkun protectionin päälle kun virtaa pyydetään reilummin :D Ei ole jaksanut vielä tutustua enempää..

Kannattanee siis vähän niitä mäkiä katsoa että jos ne on oikeasti jyrkkiä ja haluaa vain vihellellen päästää menemään, niin hinnat alkaen lauta ei välttämättä toimi
 
Arkikäytössä riittäisi joku 15km range, mutta satunnaisesti tulisi Helsingin reissuilla tarvetta pidemmällekin.

Augment Eco? Täyttää vaatimukset ja huollot sisältyvät hintaan. Täällä oli jaossa jotain ale koodejakin tohon.

 
Itse olen kyseistä lautaa miettinyt Xiaomi m365 Pro:n korvaajaksi. Hyviä arvosteluja saanut ja aliexpressistä saa tilattua Panasonicin akuilla kohtuu hintaan, jos ei ole laudan saamiselle hirveä kiire.
 
Augment Eco? Täyttää vaatimukset ja huollot sisältyvät hintaan. Täällä oli jaossa jotain ale koodejakin tohon.

Onko kellään tietoa oliko muita alennuskoodeja tällä hetkellä tuohon kuin tuo mikä on augmentin sivulla (-10% ennakkotilauksesta)
Ainakaan tuo AESFR15 ei toiminut enään.
 
Jaahas, Kugoo S1 kotiutettu. Ihan asialliselta vaikuttaa eikä ihan miltään muovirmpulalta mutta kertokaas miten tuo tanko saadaan taitettua kun on sitten niin jäykkä kaataa tuo että :oops:
 
Jaahas, Kugoo S1 kotiutettu. Ihan asialliselta vaikuttaa eikä ihan miltään muovirmpulalta mutta kertokaas miten tuo tanko saadaan taitettua kun on sitten niin jäykkä kaataa tuo että :oops:


Meillä on myös samanlainen. Muovirimpula ei tosiaan ole, mutta inasen täristää kun on umpikumit, vaikka onkin jousitettu. Myöskin takarengas rupeaa aika sileä olemaan reilu 300km ajon jälkeen.
Mutta tykkään, että on kevyt ja muistuttaa niitä nuoruudessa olleita potkulautoja, juurikin keveytensä ja kokonsa puolesta.
 


Meillä on myös samanlainen. Muovirimpula ei tosiaan ole, mutta inasen täristää kun on umpikumit, vaikka onkin jousitettu. Myöskin takarengas rupeaa aika sileä olemaan reilu 300km ajon jälkeen.
Mutta tykkään, että on kevyt ja muistuttaa niitä nuoruudessa olleita potkulautoja, juurikin keveytensä ja kokonsa puolesta.


Joo katoin kans muutamat videot ja kovin helpolta näyttää, vaikea uskoa :D Onko tämä oma malli jotenkin eri mallia kun tässä on tuo vapautus klipsu sellainen leveä eikä tommonen pitkä puikula kuten tuossa videossa. Millanen sulla?

Jotenkin luulen että täristää saman verran kuin tuo m365 pro jossa sisäkumi renkaat, saas nähdä. Kevyt se on ja menee pieneen tilaan, sitten kun menee :p Nuo oli syyt ostaa tälläinen toiseksi skuutiksi ja tietty sekin että tälle luvataan kantavuudeksi 120kg :thumbsup:

Paljos tämän todellinen range on jos vauhtia sitä 25kmh jos elopainoa 80kg?
 
Tullut tehtyä tälläinen havainto kiinan fättisähköskootterin latauksesta.

Itsellä 2 akun malli jolle 2 erillistä laturia eli yksi laturi per akku. Nediksen kauko-ohjattavalla pistorasialla seurailen akkujen latautumista sillä että paljon laturit ottaa tehoa, latureiden valot muuttuu vihreäksi n. 30w kohdalla (eli 15w per laturi) mutta lataus jatkuu silti vielä senkin jälkeen. Vasta n. 7-10 watin kohdalla (molempien laturien ottama teho eli 3,5w-5w per laturi) akut ovat todellisuudessa täynnä. Ilmeisesti BMS vielä tasaa kennojen jännitettä jotka ovat jääneet vajaiksi ja ottaa vielä laturilta virtaa vastaan. Selvä ero on ajotehossa ja matkan pituudessa jos vertaa heti vihreän valon sytyttymisen jälkeen suoritettua matkaa tai sitä että antaa laturien ladata loppuun asti vaikka vihreä palaa ja vasta sitten lähtee ajamaan.

En ole aikaa mitannut kauan tuo loppulataus kestää vielä valojen vaihduttua vihreäksi mutta selvä ero on ja muistaakseni yllättävän pitkään vielä watit laskee että tais jopa yli tunnin kestää lataus vielä sen jälkeen kun vihreät valot ilmestyy laturiin.
 
valot muuttuu vihreäksi n. 30w kohdalla (eli 15w per laturi) mutta lataus jatkuu silti vielä senkin jälkeen. Vasta n. 7-10 watin kohdalla (molempien laturien ottama teho eli 3,5w-5w per laturi) akut ovat todellisuudessa täynnä. Ilmeisesti BMS vielä tasaa kennojen jännitettä jotka ovat jääneet vajaiksi ja ottaa vielä laturilta virtaa vastaan.
Ehdotan selitykseksi ihan vaan yksinkertaisesti sitä, että akku ei merkkivalon vaihtuessa ole vielä täynnä. Alkeellinen laturi(oikeasti tehonlähde/hakkurimuuntaja/verkkoliitäntälaite) vaihtaa valon väriä jollain jännitteen tai virran raja-arvolla, joka nyt tämän kombon mitoituksella ei vastaa ihan melkeinkään täyttä socia.

Virta liitäntälaitteelta vähenee muutenkin ajoneuvossa/akkumodulissa olevan varsinaisen lataussäätimen muuttaessa toimintaansa latauksen loppua kohden. Tyypillisessä li-ion-laturissa tarkemmin sanottuna CC-vaiheen päätyttyä kun CV-vaiheen alettua latausvirta alkaa pienentyä. Samalla liitäntälaitteelta mitattava napajännite muuttuu koko ajan. Tämä kaikki tapahtuu myös yksikennoisissa ja muissa 1S-järjestelmissä, eli ei vaadi selitykseksi mitään sarjaankytketyn akkupaketin tasapainotuskytkentää. Eikä sen tasapainotuksen pitäisi hyväkuntoisessa tuoreessa akussa muutenkaan joutua tekemään juuri mitään.

Näin siis tuntematta kytkentää ja rakennetta laitteessasi ja vain yleisellä tasolla.
 
Nuo Tierin uudet vuokravehkeet jotka on jo tampereella; onko sinne tullut myös akunvaihtopisteet käyttöön?

Päivän lehdessä oli juttua, on tulossa käyttöön myös täällä. Nettiversiosta ei pääse tilaamatta lukemaan kuin pari riviä:

Tier tuo Tampereelle ensimmäisenä kaupunkina Euroopassa uuden järjestelmän: jatkossa käyttäjät vaihtavat sähköpotkulautojen akut – Video ja kuvat näyttävät, miten toimii uusi lautamalli, jossa on ensikertaa mukana kypärä

Paperiversion esimerkkinä mainitaan keskustassa sijaitseva K-kauppa josta latausasema löytyy. Asemaan mahtuu kerrallaan 4 akkua ja ne latautuvat 3 tunnissa. Akun vaihtamisesta saa ilmaisen avauksen ja 15 maksutonta ajominuuttia. Sitä, miten akunvaihto oikeasti tapahtuu, ei kerrota.
 
Viimeksi muokattu:
Päivän lehdessä oli juttua, on tulossa käyttöön myös täällä. Nettiversiosta ei pääse tilaamatta lukemaan kuin pari riviä:

Tier tuo Tampereelle ensimmäisenä kaupunkina Euroopassa uuden järjestelmän: jatkossa käyttäjät vaihtavat sähköpotkulautojen akut – Video ja kuvat näyttävät, miten toimii uusi lautamalli, jossa on ensikertaa mukana kypärä

Paperiversion esimerkkinä mainitaan keskustassa sijaitseva K-kauppa josta latausasema löytyy. Asemaan mahtuu kerrallaan 4 akkua ja ne latautuvat 3 tunnissa. Akun vaihtamisesta saa ilmaisen avauksen ja 15 maksutonta ajominuuttia. Sitä, miten akunvaihto oikeasti tapahtuu, ei kerrota.

Kuulostaa ainakin paperilla hyvältä. Käytäntö on varmaan jotain muuta. Heräsi muutama ajatus:

Akkuja kohdellaan miten sattuu ja ainakin tippuilevat käsistä jolloinka voi olla vaikka räjähdys vaara jollekkin seuraavalle lainaajalle?

Sitten millanen tuo kypärä on? Kuinka hygienistä käyttää "toisen" kypärää ja näitä nyt ainakin pudotellaan ja sitä sanotaan että kerran maahan pudotettu kypärä tulisi vaihtaa uuteen... Kiva sitten kun joku luulee laittavansa "ehjän" kypärän päähänsä ja ei kestäkkään?

Lopuksi, mihin lisäakkua tarvitaan vuokralaitteissa? Eikös siirtymät ole aika lyhkäsiä ja ainahan voi ettiä uuden vuokralaitteenn ja jatkaa??
En siis lukenut artikkelia kun ei ole tunnuksia :)
 
Lopuksi, mihin lisäakkua tarvitaan vuokralaitteissa? Eikös siirtymät ole aika lyhkäsiä ja ainahan voi ettiä uuden vuokralaitteenn ja jatkaa??
En siis lukenut artikkelia kun ei ole tunnuksia :)
Asiakkaita palkitaan ilmaisilla matkoilla akkujen vaihtoa vastaan. Kai siinä on pääasiallisena tavoitteena laskea kaluston ylläpidon tarvetta, joka on tietty hyväksi bisnekselle.
 
Kuulostaa ainakin paperilla hyvältä. Käytäntö on varmaan jotain muuta. Heräsi muutama ajatus:

Akkuja kohdellaan miten sattuu ja ainakin tippuilevat käsistä jolloinka voi olla vaikka räjähdys vaara jollekkin seuraavalle lainaajalle?

Sitten millanen tuo kypärä on? Kuinka hygienistä käyttää "toisen" kypärää ja näitä nyt ainakin pudotellaan ja sitä sanotaan että kerran maahan pudotettu kypärä tulisi vaihtaa uuteen... Kiva sitten kun joku luulee laittavansa "ehjän" kypärän päähänsä ja ei kestäkkään?

Lopuksi, mihin lisäakkua tarvitaan vuokralaitteissa? Eikös siirtymät ole aika lyhkäsiä ja ainahan voi ettiä uuden vuokralaitteenn ja jatkaa??
En siis lukenut artikkelia kun ei ole tunnuksia :)
kypärä on kokoontaitettava kovakypärä eikä kovin syvä, jos lippistä pitää alla niin eipä hygieniakaan oo ongelma. toi lisäakkuhan on joku 800kwh, luulis et nois laudois on hyvin monessa nyt ilta-aikaanki vielä akkua reilusti jäljellä mikä on hyvä. näyttäisi melkein kaikki tierit olevan jo noita uusia täällä tampereella, tosin käsityksen mukaan kulkee vain 20km/h.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 422
Viestejä
4 495 276
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
manXela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom