Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

säästin ja ostin manuaali potkulaudan ei sähköä. nyt hituttaa hiukan. hiki tulee ja reidet huutaa. vääntöä on niin paljon kun herkkua löytyy kuskilta. Sähköstä voi taas unelmoida.
 
Nyt kun Xiaomi m365 perusmallilla 210km takana niin hieman analyysia ranskalaisin viivoin:

-Softa päivitetty 1.51
-Cruiser ihan ehdoton kun kilsoja "tarpeeks" takana eikä meno enää jännitä.
-Jarrulevy vääntyi kun lainassa kolahti kadun kivetykseen. (uusi jo tulossa kiinasta alle 10e) Taluttaessa kuulee et hinkaa joka kierroksella.
-Cruiser putoo hetkeksi pois päältä kun akun taso putoo alle 50%
-Pisin yhtäjaksoinen lenkki 12km jolloin akku 92%->45% 106kg kuormalla jatkuvalla cruiserilla täysiä. Hiljentäen mummot ja koirat josta selvittyä täysillä cruiserilla jatkoon. (lenkin jälkeen bootti ja akku näytti 53%)
-Nyt olisi aika kiristää jarruvaijeria kun menee jo kahva tankoon kiinni jos hätäjarrua, mutta vielä pysähtyy suht normisti.
-30% akulla kiipeää vielä suht normaalisti mäet, mutta akun ollessa <20% niin menee hetkessä alle 10% jolloin edetään vain tasaisella.

Ainoa mitä custom-softalta kaipaan on cruiserin kytkentänopeuden laskeminen alle 5s.
 
Taas löysin hyvän vaihtoehdon tuolle Ninebot Maxille:
Eli siis Widewheelin tekijöiltä jossain yhteistyössä tehty tuolle Zero 8 jonkinlainen seuraaja
48V 500W 10-13Ah
2019 HORIZON
2019 HORIZON - Practical All Round Electric Scooter - Great Value

+Jousitus edessä ja takana ja videolla näyttää aika jämäkältä
+500 w moottori eli huippunopeus 40kmh+
+jarru takana eikä edessä
+vain eturengas ilmatäytteinen eli helpompi vaihtaa

-ei tietoa onko rajoitusmahdollisuutta tai mahdollisuutta piilottaa tuo "sporttimode" esim jonkin näppäinyhdistelmän taakse
-pienemmät 8-tuumaiset renkaat
-Hintaa näyttää posteineen ja veroineen 750 € ostoskorissa
 
Täällä mennään vastoin foorumin mielipidettä ja ES2 tulossa Bikesteriltä. Jäi hintaa 432€ ja akku toisesta kaupasta 200€. Ninebot houkutti lähinnä koska näyttää paremmalle kuin muut ja tuntui verrokkeja tehokkaammalle. Tosin ainut ES2/ES4 jota olen päässyt testaamaan on Tierin rajoitettu lauta.

Saa nähdä milloin pääsee kolvaushommiin :smiley:

Bikesterin lauta on 2019-malli, jotka pitäisivät Redditin mukaan olla hardware-versiolla 1.3. Tähän olisi muka tuo piirilevy korjattu, mutta aika näyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun Xiaomi m365 perusmallilla 210km takana niin hieman analyysia ranskalaisin viivoin:

-Softa päivitetty 1.51
-Cruiser ihan ehdoton kun kilsoja "tarpeeks" takana eikä meno enää jännitä.
-Jarrulevy vääntyi kun lainassa kolahti kadun kivetykseen. (uusi jo tulossa kiinasta alle 10e) Taluttaessa kuulee et hinkaa joka kierroksella.
-Cruiser putoo hetkeksi pois päältä kun akun taso putoo alle 50%
-Pisin yhtäjaksoinen lenkki 12km jolloin akku 92%->45% 106kg kuormalla jatkuvalla cruiserilla täysiä. Hiljentäen mummot ja koirat josta selvittyä täysillä cruiserilla jatkoon. (lenkin jälkeen bootti ja akku näytti 53%)
-Nyt olisi aika kiristää jarruvaijeria kun menee jo kahva tankoon kiinni jos hätäjarrua, mutta vielä pysähtyy suht normisti.
-30% akulla kiipeää vielä suht normaalisti mäet, mutta akun ollessa <20% niin menee hetkessä alle 10% jolloin edetään vain tasaisella.

Ainoa mitä custom-softalta kaipaan on cruiserin kytkentänopeuden laskeminen alle 5s.
Täällä perusmalli myös mutta 66km alla. Custom softaan en ole vielä perehtynyt että tehtaan rasvoissa menty vielä.
Kiinnostaisi kokeilla toki jaksaako tuo puuskuttaa sen ~30km/h

Ensimmäinen rengasrikko maanantaina. Takarengas tyhjeni ja löytyi todella pieni reikä.
Pelkästään takakumin vaihto oli työn ja tuskan takana joten toivottavasti etukumi ei jätä tielle tulevaisuudessa.

-Hyvin jaksaa vääntää mäkiä +50% akulla. Jyrkempiin vähän potkii avustavaa.
-Noin ~10km reittejä tullut tehtyä ja akku aikalailla 100%->50% ja tästä alaspäin vähän nopeammin.
-Cruiserin löysin ihan sattumalta kun päästin kaasusta irti. Pitkillä matkoilla ehdoton ominaisuus.

Mietin jos laittaisi silikonit tai vastaavat massat tuonne akkukannen väliin ja suojan tuohon keskikonsoliin.
Lähinnä jos sade yllättää. Tuohan ei kai roiskevettä enempää kestä? Tuohon myydään jotain valmiiksi leikattuja silikonisuojia myös
mutta maksaako vaivaa?

Tilasin "reunalistat" ja kuviollisen hiekkapaperitarran tuohon maton päälle.
Lisäksi 0.6mm tärinänvaimentajan tuohon saranaan.

Pullo ja lukkoteline suunnitelmissa kiinnittää stongaan myös.

Onko näitä sähköpotkulautoja 110kg painaville?
Paino heittelee +/- satasen paikkeilla eikä tuo perus m365 ole yskinyt ainakaan.
 
Kamerankin jos askartelisi kiinni. :think:

0dk5EPM.jpg
 
Täällä perusmalli myös mutta 66km alla. Custom softaan en ole vielä perehtynyt että tehtaan rasvoissa menty vielä.
Kiinnostaisi kokeilla toki jaksaako tuo puuskuttaa sen ~30km/h

Ensimmäinen rengasrikko maanantaina. Takarengas tyhjeni ja löytyi todella pieni reikä.
Pelkästään takakumin vaihto oli työn ja tuskan takana joten toivottavasti etukumi ei jätä tielle tulevaisuudessa.

-Hyvin jaksaa vääntää mäkiä +50% akulla. Jyrkempiin vähän potkii avustavaa.
-Noin ~10km reittejä tullut tehtyä ja akku aikalailla 100%->50% ja tästä alaspäin vähän nopeammin.
-Cruiserin löysin ihan sattumalta kun päästin kaasusta irti. Pitkillä matkoilla ehdoton ominaisuus.

Mietin jos laittaisi silikonit tai vastaavat massat tuonne akkukannen väliin ja suojan tuohon keskikonsoliin.
Lähinnä jos sade yllättää. Tuohan ei kai roiskevettä enempää kestä? Tuohon myydään jotain valmiiksi leikattuja silikonisuojia myös
mutta maksaako vaivaa?

Tilasin "reunalistat" ja kuviollisen hiekkapaperitarran tuohon maton päälle.
Lisäksi 0.6mm tärinänvaimentajan tuohon saranaan.

Pullo ja lukkoteline suunnitelmissa kiinnittää stongaan myös.


Paino heittelee +/- satasen paikkeilla eikä tuo perus m365 ole yskinyt ainakaan.
Tuli itsekin just äsken vararenkaan rakentelun kanssa jumpattua siihen malliin että nyt alkaa jo riittämään vähäksi aikaa, kaks kertaa kasattu takarengas ja uusi / ehyenä asennettu sisukumi vuotaa kummallakin kerralla kun rengas on kasassa, tuleepahan treeniä.
Vaikein homma koko renkaan kasauksessa on sisukumin ehyenä säilyttäminen.
Pitää paikata ja kokeilla vielä kerran kun jaksaa, huh huh.
 
Tuli itsekin just äsken vararenkaan rakentelun kanssa jumpattua siihen malliin että nyt alkaa jo riittämään vähäksi aikaa, kaks kertaa kasattu takarengas ja uusi / ehyenä asennettu sisukumi vuotaa kummallakin kerralla kun rengas on kasassa, tuleepahan treeniä.
Vaikein homma koko renkaan kasauksessa on sisukumin ehyenä säilyttäminen.
Pitää paikata ja kokeilla vielä kerran kun jaksaa, huh huh.
Youtubesta katsoin jonkun videon jossa asennetaan umpikumiset renkaat Xiaomiin. Sitten ei ainakaan enää puhkea. :) En vaan enää muista mikä video ja mitkä renkaat ne oli.
 
Youtubesta katsoin jonkun videon jossa asennetaan umpikumiset renkaat Xiaomiin. Sitten ei ainakaan enää puhkea. :) En vaan enää muista mikä video ja mitkä renkaat ne oli.

Noista umpikumisista renkaista on vähän väliä puhetta tuolla Xiaomin Facebook-ryhmässä ja konsensus on kait että ei suositella koska tärinä tappaa elektroniikan. Renkaat on suositeltu vaihtamaan kitillä 10”n renkaiksi jolloin paikkaaminen ja vaihto on ilmeisesti helpompaa.
 
Youtubesta katsoin jonkun videon jossa asennetaan umpikumiset renkaat Xiaomiin. Sitten ei ainakaan enää puhkea. :) En vaan enää muista mikä video ja mitkä renkaat ne oli.
En mistään hinnasta laita umpikumisia, yksi syy miksi ostin tämän Xiaomin oli ilmarenkaat.
Eipä tuossa vielä puhjennut ole kumit mitkä laudassa tuli mukana mutta toista vararengasta taakse kun yritin kasata niin rengasraudalla saa näköjään tehtyä reiän äärettömän helposti sisuskumiin kun vääntää päälykumia paikalleen.
 
Tilasin ton 399e maksavan Xiaomin gigantista kun oli tarjous. Ens viikolla pitäisi tulla. Painoa on kans yli ton 100kg mut youtubesta olen katsonut kun joku 125kg painava hemmokin sillä painelee meneen niin eiköhän tolla pärjää kun pahimpia töyssyjä ja hyppimisiä välttelee. Alunperin haaveilin Pro mallia mut 699e hinta on jo turhan kova. Jos tolla nyt pari kesää pärjäis jotenkin niin eiköhän uusia tehokkaampia malleja saa jo sit järkihinnalla.

Onneksi ei ole peukalo keskellä kämmentä ja tyyppiviat aika hyvin jo tiedossa niin uskalsi ostaa ja säätää vehkeen sit mieleiseksi. Voi olla etten tälle loppukesälle mitään ihan ihmeitä tee mut ens kesäksi vois viritellä lisäakkua ja miettiä asentaisko vähän isompaa rengasta. Mut testataan nyt ensin mitä sieltä tulee. Löytyy kolvia ja muutakin osaamista elektroniikasta niin saa nähdä asenteleeko ton Pron mittariston tohon perusmalliin :)
 

Olen nyt ajanut sillä Niu M+ Sport noin 1400km. Hyvä mopo ihan on. Noin 65km pääsee akullisella järkevästi kaasu pohjassa. Sen jälkeen kun varaus laskee alle 10%, niin menee eco-moodiin ja sitten pääsee vain kävelyvauhtia loput. Isompiin pitempiin mäkiin vauhti hyytyy alle 40, suorilla menee melkein 50 ja huiput alamäkeen 56km/h. Ei vielä ainakaan kolise eikä rämise ylimääräisiä. Pienipyöräisenä oltava tarkkana ettei aja monttuihin.
 
Sama homma täällä. Vetosivat minun tilaukseni kohdalla ylimääräiseen pakkausmateriaaliin jota joutuvat käyttämään, ja pyysivät maksamaan 25 dollaria lisää. Totesin ASPAn chatissa, että en maksa ja perutaan sitten kaupat johon eivät inttäneet vastaan. Vähän sen jälkeen tuli sähköposti jossa pahoittelivat virhettä, että tuohon ei tulekaan mitään lisämaksua ja lähettävät potkulaudan piakkoin.... :|

Kuulostaa vähän siltä, että heillä on toimitusvaikeuksia ja tämä on jotain viivytystaistelua mitä pelaavat...

Sain nyt taistelun jälkeen peruttua tuon Tomtopin tilauksen ja laitoin uuden tilauksen vetämään Gearbestiin.

Tuolla on vielä muutama M365 Pro jäljellä flash sale hintaan tälle päivälle (https://www.gearbest.com/promotion-bestsellers-special-1485.html?lkid=42439099).
Eli posteineen hintaa jäi 483 € Puolan varastolta toimitettuna. Ei mielestäni huono hinta tuokaan.
 
Mun M365 Pro tuli pari päivää sitten Tomtopilta. En suostunut maksamaan extraa postituksesta ja paketti lähti kuitenkin tulemaan. Eli 525€ jäi loppusummaks. Puolasta tuli UPS:lla vaikkakin piti tulla Saksan varastolta... heh. No onneks EU-maasta kuitenkin :D Tohon hintaan jos saatte niin voi suositella, en kyllä Tomtopista suosittele tilaamaan, sen verran huijauksen maku jäi firmasta.

Hyvin on toiminu ja n. 25km ajoa takana. Helppo on ajaa ja toimintojen käytettävyys on kohdallaan. Työmatka on n. 4km ja se hurahtaa tolla 10 min ajassa, vaikka pari isompaa mäkeä välissä. Eli nopeammin kuin mitä ajaisin pyörällä selkä hiessä...
 
Mun M365 Pro tuli pari päivää sitten Tomtopilta. En suostunut maksamaan extraa postituksesta ja paketti lähti kuitenkin tulemaan. Eli 525€ jäi loppusummaks. Puolasta tuli UPS:lla vaikkakin piti tulla Saksan varastolta... heh. No onneks EU-maasta kuitenkin :D Tohon hintaan jos saatte niin voi suositella, en kyllä Tomtopista suosittele tilaamaan, sen verran huijauksen maku jäi firmasta.

Hyvin on toiminu ja n. 25km ajoa takana. Helppo on ajaa ja toimintojen käytettävyys on kohdallaan. Työmatka on n. 4km ja se hurahtaa tolla 10 min ajassa, vaikka pari isompaa mäkeä välissä. Eli nopeammin kuin mitä ajaisin pyörällä selkä hiessä...

Taisit saada sitten minun edestä viimeisimpiä kun minulle lupailivat toimitusta vasta loppukuuksi. Siksi(kin) peruin kaupat.
 
Tuolla on vielä muutama M365 Pro jäljellä flash sale hintaan tälle päivälle (https://www.gearbest.com/promotion-bestsellers-special-1485.html?lkid=42439099).
Eli posteineen hintaa jäi 483 € Puolan varastolta toimitettuna. Ei mielestäni huono hinta tuokaan.
Vielä olisi 66 kpl Pro mallia. Aika helppo oli tilata ja alennuskuponki laitettiin vasta osoitteen laittamisen jälkeen.

"Item Sub-total
506.16€
Coupon
-31.08€
Shipping Cost
8.88€
Grand Total
483.96€

Original Xiaomi Mijia Electric Scooter Pro 45KM Mileage EU Version Ship From EU Warehouse
ColorBlack
Ships FromPoland"
 
Aika mesevä 35kg paino ei tee tosta kyllä helposti kuljetettavaa verrattuna xiaomin perusmalliin joka on reilu 12kg. Itse ainakin pidän yhtenä ehtona sitä et on helppo viedä portaita kolmanteen kerrokseen tai heittää auton perään tai muuten vaan julkisiin välineisiin.
 
Luin jostain et näistä xiaomeista olisi piraattejakin olemassa missä on käytetty halvempia osia ja nimettömiä kiinalaisia akkuja. En tiedä onko euroopan alueella mut jostain "alibabalta" kun menee tilaan niin ei välttämättä saa originaalia.
 
Tänään päättyi pitkä odotus ja oma Meepo V3 saapui vihdoin postipaten kyydissä. Kyseessä siis n. 380 euroa maksanut sähköinen longboard.

Itsellä aiempi kokemus skeittilaudoista tai longboardeista vähäistä, mutta lumilautailua ja surffausta tullut harrastettua aiemmin. Laudan kanssa oppi kuitenkin liikkumaan hyvin nopeasti. Noin vartti piti hakea tuntumaa alimmilla asetuksilla ja bushingsit piti vaihtaa jäykempiin ja noin tunnin harjoittelun jälkeen tulla ajoi jo ilman ongelmia high-asetuksen tasaista 30km/h vauhtia kaasu pohjassa.

Huippunopeudeksi tasaisella tuli 42km/h mikä on varsin kiitettävä suoritus kun painan kuitenkin lähemmäs 100kg. Akun kestävyyttä en ehtinyt vielä testata kunnolla. Mihinkään kaupungin keskustaan tällä ei kannata lähteä surffaamaan, mutta keskustan ulkopuolella pyöräteillä todella kätevä.

Toistaiseksi ei ole mitään pahaa sanottavaa laitteesta ja erittäin hauskaa puuhaa tuolla ajaminen.
 
Viimeksi muokattu:
Ajoin tänään ekaa kertaa Xiaomilla sateessa ja tuulessa. Tuntui tuo vastatuuli verottavan jonkin verran enemmän akkua. Kuinkahan hyvät tiivisteet näissä on? Pesin koko masiinan liasta, kevyellä paineella normaali suihkulla toki. Onko joku availlut akkukoteloa M365 Pro mallista?
 
Ajoin tänään ekaa kertaa Xiaomilla sateessa ja tuulessa. Tuntui tuo vastatuuli verottavan jonkin verran enemmän akkua. Kuinkahan hyvät tiivisteet näissä on? Pesin koko masiinan liasta, kevyellä paineella normaali suihkulla toki. Onko joku availlut akkukoteloa M365 Pro mallista?

Tällä videolla pääsee näkemään akkukotelon sisään Pro ja ei-Pro malleissa.

 
Vielä olisi 66 kpl Pro mallia. Aika helppo oli tilata ja alennuskuponki laitettiin vasta osoitteen laittamisen jälkeen.

"Item Sub-total
506.16€
Coupon
-31.08€
Shipping Cost
8.88€
Grand Total
483.96€

Original Xiaomi Mijia Electric Scooter Pro 45KM Mileage EU Version Ship From EU Warehouse
ColorBlack
Ships FromPoland"

Onko noita Flash Saleja miten usein? Itse missasin tuon ylläolevan. Ja jos ei sellaista malta odottaa, niin onko Gearbest silti kätevimmästä päästä ostaa laite? Ja Pro-mallista puhutaan siis.
 
Itsekkin laitoin omani tulemaan ebaystä eräältä käyttäjältä ja tänään sai m365 Pron UPS:lle kuljetukseen. Pitäisi tulla perjantaina....tai sitten ensi viikon alussa. Kyseessä pitäisi olla EU malli, ainakin EU johto kuuluu pakettiin, myös otsikossa mainintaa EU:sta ja koko komeus lähti Puolasta matkaan. Jos vehje on mallia CN eikä EU niin onko ainoat erot, mallinumero Kiinalla, manuaali Kiinaksi, merkki Kiinaksi ja mukana EI tule EU johtoa?

Mites takuu näissä, myyjä sanoi tässä olevan 1v takuu mutta voisiko se olla kuitenkin 2v koska lähti Puolasta tulemaan?? o_O

Niin ja 29.6 tilasin ja hintaa oli posteineen yms. 529e mikä tuntui ainakin silloin olevan hyvä hinta pl. ^^ ylempi 483e :shy: Kiitti vaan @jm82 :lol: No, innolla odotetaan ja paljon lisävarusteita tähän ostinkin jo samalla "reissulla" kun oli ostohousut hyvän matkaa jalassa :greedy::drool:
 
Mites takuu näissä, myyjä sanoi tässä olevan 1v takuu mutta voisiko se olla kuitenkin 2v koska lähti Puolasta tulemaan?? o_O

Luin jostain että Xiaomi on aika nihkeä tuon takuun kanssa niissä tapauksissa joissa tuotteet on ostettu jostain muualta kuin heidän kaupataan. Tuo Gearbest nyt on perus kiinakauppa joten lähtisin siitä olettamasta että takuu noilla on aika heikko jos lainkaan ja vaatinee tappelua jonkun kanssa.
 
Voihan sitä aina yrittää, mutta EU-säädösten mukaan pitää silti oikeasti antaa kahden vuoden takuu.

Tuolla on merkitystä jos ostaa tavaraa firman piikkiin. 12kk kuitin mukaisesti yritysten välisessä kaupassa, 24kk kuluttajakaupassa. Se miten näppärästi 12-24kk välillä tapahtuvat takuukeissit hoituu riippuu sitten valmistajasta yms.

Itse vastaavia olen joskus hoitanut eri alalla, toisille valmistajille riitti kun soitti helppariin että tarttis takuuajan pidennystä (jotta vehkeet voi ylipäätään lähettää korjattavaksi) ja toisille täytettiin lippulappuja ja kuittikopioita mitä sitten faksilla ja myöhemmin sentään sähköpostilla lähetettiin hyväksytettäväksi.

Samasta syystä ostin työpuhelimen omalla rahalla yksityishenkilönä ja tein siitä työnantajalle kululaskun. Jos puhelin joskus hajoaa, voin käyttää kuluttajansuojaa ja virhevastuutakin takuun lisäksi hyväkseni.
 
Ajoin tänään ekaa kertaa Xiaomilla sateessa ja tuulessa. Tuntui tuo vastatuuli verottavan jonkin verran enemmän akkua. Kuinkahan hyvät tiivisteet näissä on? Pesin koko masiinan liasta, kevyellä paineella normaali suihkulla toki. Onko joku availlut akkukoteloa M365 Pro mallista?

Itse itselle vastaten (kiitos videosta donza) eipä näytä kestävän vesisadetta. Hajosi nimittäin tänään. Kerran ajettu sateessa ja vika paikallistui kojelaudan piirilevyyn. Virtanäppäin ei reagoinut mitenkään painalluksiin, laite pysyi jatkuvasti päällä. Bluetooth toimi ja kaasu, sekä moottori jne. Ihan laatutuote ja suunniteltu ulkokäyttöön! :rofl:



Hapettumaa kojelaudan piirilevyn alapuolella. Huom! tällä ajettu vasta kerran sateessa! Linkki suurempaan kuvaan: M365



Veikkaus, että vesi pääsee pystyputken kautta piirilevylle. Kun laite taitellaan putkeen kertyneet vesipisarat valuvat kohti piirilevyn alapuolta, eikä välissä ole mitään tiivisteitä. Moni oli perusmallin virtapainiketta syyttänyt, että se laskisi vettä sisään. Tässä PRO-mallissa tuntuu olevan aika hyvä kumi siinä virtapainikkeen mekanismissa. Piirilevyn päällinen oli minulla OK. Vika poistui kun suihkutin piirilevylle kontaktispraytä (Kontakt Chemie 60), harjasin ja pesin aineet pois isopropanolilla.

Pitänee varmaan hommata piirilevyn suojalakkaa ja suihkia sillä reilusti ja ehkä tuonne voisi töräyttää putkeen sikaflexiä väliin, että estäisi alapuolelta veden pääsyn "ylöspäin".
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on Gearbestillä taas tarjous päällä Xiaomi M365 Pro:sta. 492,25€ lähti tililtä tässä vaiheessa. 483,30€ varsinainen myyntihinta. Puolasta.
 
Electric scooter rider killed in lorry crash
A woman riding an electric scooter has been killed in a crash with a lorry in south-west London.

The 35-year-old was pronounced dead at the scene at the Queen Circus roundabout, Battersea following the crash at about 08:30 BST.
...
"Sadly, despite the extensive efforts of medics, a woman died at the scene."
Lontoossa tuntuu olevan aika tavallista, että kevyt liikenne jää raskaan murjomaksi
In July last year a cyclist was killed at the roundabout after being hit by a bin lorry.

Briteissä näyttää muuten olevan terve lähestymistapa näihin sähköhärpäkkeisiin:
A Department for Transport spokeswoman said: "We extend our deepest sympathies to all those involved in this tragic incident, and fully support the police as they carry out their investigations.

"Safety is at the heart of all our road laws and it is important that retailers continue to remind people at the point of sale that it is illegal to ride e-scooters on public roads."

Milloin Suomessa?
 
Kumpi? Että joku kuolee vai kielletään?

Viittaa varmaan molempiin, mutta jos kielloista puhutaan, niin tuo UK on kai aika erikoinen tapaus ihan muutenkin ja tuo myös sähköpotkulaudat kieltävä laki on siis vuodelta 1835, joka kieltää ajamisen julkisilla teillä, jalkakäytävillä yms. Olisiko silloin ollut vaarallisia velosipedit tai se originaali fat-bike eli isopyörä :lol: Yksityisillä mailla saa kai vapaasti ajella ymmärtääkseni ja on siellä olympialaisista joku stadioni tai puisto missä saa ajaa koska ei ole määritelty julkiseksi tilaksi tai jotain. Vaikka aina sääntö-Suomesta puhutaan, niin onneksi ei ihan näin älyvapaata ole täällä meininki (ainakaan vielä) :rofl:
 
Joo, UK:n lainsäädäntöhän ei näitä nimenomaisesti ole kieltänyt, on vaan ikivanha lain parsi tulkittu kielloksi nykyaikana. Pisti vain silmään tuo ”terve lähestymistapa” -> illegal. Mikä tuosta lähestymistavasta tekee terveen?
 
Mites näiden (ja sähköpyörien) tuominen Kiinasta, kun Lipoja ei saa postitella?

Pitääkö siihen ottaa erikseen joku DHL:n kallis erikoislähetys, vai antaa lähettäjälle speksinä että pitää lähettää laivarahtina?
 
Mites näiden (ja sähköpyörien) tuominen Kiinasta, kun Lipoja ei saa postitella?

Pitääkö siihen ottaa erikseen joku DHL:n kallis erikoislähetys, vai antaa lähettäjälle speksinä että pitää lähettää laivarahtina?
Li-ion akut näissä pääsääntöisesti on lipojen sijasta, mutta kaikki (ainakin irralliset) litium-akut taitavat aiheuttaa ongelmia lentorahdissa.
 
Mites näiden (ja sähköpyörien) tuominen Kiinasta, kun Lipoja ei saa postitella?

Pitääkö siihen ottaa erikseen joku DHL:n kallis erikoislähetys, vai antaa lähettäjälle speksinä että pitää lähettää laivarahtina?

Eikös nuo suurimmaksi osaksi tule Kiinasta maata pitkin josta myös pitkä toimitusaika. Helpoimmalla pääsee kun tilaa Euroopasta
 
Joo, UK:n lainsäädäntöhän ei näitä nimenomaisesti ole kieltänyt, on vaan ikivanha lain parsi tulkittu kielloksi nykyaikana. Pisti vain silmään tuo ”terve lähestymistapa” -> illegal. Mikä tuosta lähestymistavasta tekee terveen?

En tiennytkään, että UK:n lainsäätäjä olisi ollut noin kaukaa viisas...

Liikenne nyt on varsin tarkasti säänneltyä ja tällä sääntelylle on yleisesti ottaen ihan hyvät perusteet. Yksi tärkeä tekijä on ennakoitavuus: on pystyttävä ennakoimaan kohtuudella muiden tienkäyttäjien käyttäytyminen. Tähän sopii aika huonosti ajatus, että liikenteeseen lähdetään sompailemaan milloin milläkin härpäkkeellä. Erityisen huonosti se sopii vilkkaaseen kaupunkiliikenteeseen.

Sähköpotkulaudat nyt vaikuttavat ongelmallisilta yksinäänkin, jo ilman muuta liikennettä. Nopeus on samaa luokkaa kuin polkupyörällä mutta entä hallittavuus?
 
Mitä ihmettä tilasin gearbest.com kautta Xiaomi m365 pro laudan Puolan varastolta ja sain viestin että osoitteen syrjäisellä alueella (remote area). Asun Oulussa. Onko kenelläkään muulla käynyt näin?
 
Mitä ihmettä tilasin gearbest.com kautta Xiaomi m365 pro laudan Puolan varastolta ja sain viestin että osoitteen syrjäisellä alueella (remote area). Asun Oulussa. Onko kenelläkään muulla käynyt näin?

kuriirifirmat voi pitää sun sijaintia syrjäisenä. Sieltähän se ilmoitus myyjälle tulee sun osoitteen perusteella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom