Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Kuvittelenko vain kun tuossa päivitin joku aika sitten oman ninebot max 2 uusimpaan firmikseen ok samalla tuli jotain akkuun ja bluethoothin liittyvää parannusta niin toi nykyään tuntuu kiihtyvän hitaammin. Vai onko tuossaa joku hajoamassa kun tuntuu olevan selkeä viive siinä kun painaa kaasun pohjaan ennenkuin moottori rupeaa vääntää
Mä päivitin aivopieruna itse kanssa tuon laudan kun en mennyt ajattelemaan niin sama mulla et kiihtyy hitaasti ja laiskistaa ylämäkeen toden teolla ja asetukset samat vanhat oikeat. Laudan mittari näytti 25 ja gps 20 kun työkaveri ajeli ja on 65kg nainen ja suoralla asfaltti tiellä lämpösellä ja akku täynnä..

En tiedä sit nerffaavatko nyt näitä lautoja.

Jaahas, enpä taida sitten päivittää, kiitos tiedoista. Sattumalta tämä uusi firmis tullut saataville juuri silloin kun uudempi G3 lauta saatavilla, sattumaako? *kiristää foliohattua*
 
G30:seen tuli viimevuonna vastaava päivitys missä katosi tehoja ja max nopeus alkoi putoamaan akkutason myötä

Saattoi johtua sulaneista virtajohdoista
 
Kuvittelenko vain kun tuossa päivitin joku aika sitten oman ninebot max 2 uusimpaan firmikseen ok samalla tuli jotain akkuun ja bluethoothin liittyvää parannusta niin toi nykyään tuntuu kiihtyvän hitaammin. Vai onko tuossaa joku hajoamassa kun tuntuu olevan selkeä viive siinä kun painaa kaasun pohjaan ennenkuin moottori rupeaa vääntää

Mä päivitin aivopieruna itse kanssa tuon laudan kun en mennyt ajattelemaan niin sama mulla et kiihtyy hitaasti ja laiskistaa ylämäkeen toden teolla ja asetukset samat vanhat oikeat. Laudan mittari näytti 25 ja gps 20 kun työkaveri ajeli ja on 65kg nainen ja suoralla asfaltti tiellä lämpösellä ja akku täynnä..

En tiedä sit nerffaavatko nyt näitä lautoja.

Kuinkas vanhoista versioista päivititte ja mihin versioon? G2:sta on nerffattu etenkin noin vuosi sitten kun laudoilla ilmeni ylikuumenemisongelmia tietyissä tilanteissa ja lisäksi oli haamujarrutusta. Noita säädettiin ainakin firmiksien 1.4.8 ja 1.7.0 välillä. Miinuksena vääntöä tosiaan katosi mutta plussana noi mainitut ongelmat katosivat ja ilmeisesti akkukesto vähän parani. Tom's Gadget Garage on noita jonkin verran testaillut mutta tuoreemmista versioista ei testejä ole enää ymmärrettävästi näkynyt kun malli vanhenee ja on muuta uudempaa testattavaa. Tämmöinen Joybabcockin wiki tuli redditissä vastaan jonne on ainakin kerätty jonkinlaista versiohistoriaa firmiksistä. Muutokset ovat siis mahdollisia mut itse en oikein jaksa uskoa mihinkään tarkoitukselliseen uusien mallien myynninedistämisnerffailuun kun ei se vaikutus nyt niin iso ole ja on varmasti parempaakin tekemistä. Siellä oli myös tommoinen Nitro firmikseksi kutsuttu 1.10.11 beta firmware kehitteillä, jonka piti tuoda kiihtyvyyttä ja muita ominaisuuksia mut en tiedä mitä tolle on tapahtunut. Toinen sitten olikohan koskaan edes tulossa Eurooppaan. Mulle ainakaan ole koskaan tommoista tarjonnut ja appi väittää uusimmaksi tota nykyistä Master Control 1.7.8. Bluetooth 1.11.0 ja Battery 1.7.5.7 komboa.

 
Viimeksi muokattu:
Kuinkas vanhoista versioista päivititte ja mihin versioon? G2:sta on nerffattu etenkin noin vuosi sitten kun laudoilla ilmeni ylikuumenemisongelmia tietyissä tilanteissa ja lisäksi oli haamujarrutusta. Noita säädettiin ainakin firmiksien 1.4.8 ja 1.7.0 välillä. Miinuksena vääntöä tosiaan katosi mutta plussana noi mainitut ongelmat katosivat ja ilmeisesti akkukesto vähän parani. Tom's Gadget Garage on noita jonkin verran testaillut mutta tuoreemmista versioista ei testejä ole enää ymmärrettävästi näkynyt kun malli vanhenee ja on muuta uudempaa testattavaa. Tämmöinen Joybabcockin wiki tuli redditissä vastaan jonne on ainakin kerätty jonkinlaista versiohistoriaa firmiksistä. Muutokset ovat siis mahdollisia mut itse en oikein jaksa uskoa mihinkään tarkoitukselliseen uusien mallien myynninedistämisnerffailuun kun ei se vaikutus nyt niin iso ole ja on varmasti parempaakin tekemistä. Siellä oli myös tommoinen Nitro firmikseksi kutsuttu 1.10.11 beta firmware kehitteillä, jonka piti tuoda kiihtyvyyttä ja muita ominaisuuksia mut en tiedä mitä tolle on tapahtunut. Toinen sitten olikohan koskaan edes tulossa Eurooppaan. Mulle ainakaan ole koskaan tommoista tarjonnut ja appi väittää uusimmaksi tota nykyistä Master Control 1.7.8. Bluetooth 1.11.0 ja Battery 1.7.5.7 komboa.



Master v 1.7.5 battery 1.2.1 bluetooth 1.6.6

Tollasta näyttää.

En muista mikä oli ennen mut tosissaan nyt kyllä toi kiihtyminen ja nopeus on hyytyny ihmeellisesti verratuna entiseen. Täytyy tehdä pienia akku testejä onko parantunu sitten vai ei.

Toki tuli samalla vaihdettua eturenkaan laakerit vanhat oli ihan hirveessä hapessa ja uusilla nyt ei nopeus muuttunu mihinkään toki loppui ne sivuäänet kun rasvas paikat. Aika jännä kyllä et toi on lyöty ihan kuivana kasaan.
 
Nyt on oikeastaan Kuopiossakin päässyt kauden polkaisemaan käyntiin. Neljäs kesä Ninebot G30 kanssa lähtee. Kilsoja noin 2600km takana ja vielä toivottavasti paljon edessä. Ekat kurvailut itsellä viime sunnuntaina.

Pikkusäätö piti ottaa tähän vuoteen josko nyt vihdoin saisin tuon cruisen käyttöön. Noh, katselin tuota XiaoDashia ja asentelin sen tablettiin. Jotain se valitteli että ei olisi lauta tuettuna, sit löysin sieltä kohdan mistä ilmeisesti sai serialin vaihdettua (uskon että näin teki) ja siellä oli vaihtoehtona muistaakseni Wordwide 25km/h. No nappasin sen päälle. Kappas kun tuli tuohon omaan ohjelmaan nyt Cruise mode täppä.

Se perkule lähti toimimaan ja samalla saisi tuon 0km/h aloitusnopeudenkin jos haluaisi. Ei tarttenut säätää sen enempää XiaoDashin kanssa tai maksella mitään kun tuo oli se mitä halusin. Päivityksiä en ole nyt pitkään aikaan asentanutkaan tuohon.

Nyt parina päivänä ajellut tuon cruisen kanssa niin toiminta on täysin samaa kuin ns. stock laudassa eli kulkee max 25km/h ja toiminto täysin sama pl. tuo cruise tuli nyt käyttöön.

Toihan on oikeasti ihan pirun hyvä lauta, kun miettii. Käytännön tasolla pistät ilmaa renkaisiin silloin tällöin ja annat mennä vaan. Rangea itsellä tällä hetkellä taitaa olla täydellä akulla 30-35km - ehkä. En ole koittanut ajaa loppuun mutta 6.5km työmatkalla - työrepun kanssa - meni 17% akkua. Muistelen että uudemapana olisi menny vähemmän akkua.

IMG_6380.jpeg
 
Kaupunkiolosuhteissa cruise control on jopa hengenvaarallinen, kun muutenkin täytyy olla koko ajan kaasuvivun ja jarrun kanssa tekemisessä ja sitten kun cruise control aktivoituu, reagoiminen nopeisiin tilanteisiin esim. jarruttamiseen on lähes mahdotonta.

Muutenkin ninnibotissa on peukalokaasu, joka ei rasita sormea vaikka joutuisi painamaan sitä tunnin ajan putkeen pohjassa.
 
Kaupunkiolosuhteissa cruise control on jopa hengenvaarallinen, kun muutenkin täytyy olla koko ajan kaasuvivun ja jarrun kanssa tekemisessä ja sitten kun cruise control aktivoituu, reagoiminen nopeisiin tilanteisiin esim. jarruttamiseen on lähes mahdotonta.

Muutenkin ninnibotissa on peukalokaasu, joka ei rasita sormea vaikka joutuisi painamaan sitä tunnin ajan putkeen pohjassa.
Itsellä on työmatkalla pidempiä pätkiä pyörätietä niin musta toimi oikein hyvin. Muutenkin noissa kohti olisi ns. kaasu pohjassa. Keskustassa ei tuota kauheammin kerkeäisi hyödyntääkkään.

Cruise tuossa aktivoituu kun 5 sekuntia on ollut sama vauhti. Sen jälkeen voi peukkukaasun päästää irti.

Cruise menee pois päältä jos jarrutat tai aktivoit peukkukaasun uusiksi.
 
Kaupunkiolosuhteissa cruise control on jopa hengenvaarallinen, kun muutenkin täytyy olla koko ajan kaasuvivun ja jarrun kanssa tekemisessä ja sitten kun cruise control aktivoituu, reagoiminen nopeisiin tilanteisiin esim. jarruttamiseen on lähes mahdotonta.

Muutenkin ninnibotissa on peukalokaasu, joka ei rasita sormea vaikka joutuisi painamaan sitä tunnin ajan putkeen pohjassa.
En kyllä ole kokenut cruisen olleen millään tavalla vaarallinen kaupungin keskustassa, tai muissa ruuhkaisissa paikoissa oman viiden vuoden lautailun aikana. Se ei vaikuta ainakaan omaan ajoon millään tavalla, paitsi helpottaen pitkillä pätkillä, joissa ajellaan kaasupohjassa.

En kyllä edes keksi, miten se voisi vaarantaa turvallisuutta.
 
En kyllä ole kokenut cruisen olleen millään tavalla vaarallinen kaupungin keskustassa, tai muissa ruuhkaisissa paikoissa oman viiden vuoden lautailun aikana. Se ei vaikuta ainakaan omaan ajoon millään tavalla, paitsi helpottaen pitkillä pätkillä, joissa ajellaan kaasupohjassa.

En kyllä edes keksi, miten se voisi vaarantaa turvallisuutta.
Kokeilin cruisea pari kertaa ja tietenkin se oli aktivoituinut juuri siinä vaiheessa kun alkaa lähestymään valoristeystä ja vanhasta tottumuksesta päästin kaasun irti, että moottorijarrutan ja rullaan valoihin, mutta cruise päällä matka vaan jatkui.

Meinasi tulla paskat housuun ja päässä pyöri monta asiaa siitä mihin kannattaa törmätä ja miten niistä tulisi vähiten vahinkoa.
 
Tuli tilattua Xiaomi Electric Scooter 5 Pro mistore.fi:stä 521,55€ ilmaisella kotiinkuljetuksella vanhan M365 Pron tilalle, toivottavasti riittää teho kun ehti jo tottua M365:n muokattuun firmikseen mikä kuljetti sitä varsin mukavasti. Muita parannuksiahan tässä onkin sitten reippaasti tuohon vanhaan nähden. Kyllähän tuo Segway Max G3 mitä alun perin katselin olisi varmasti vääntänyt ja kiihtynyt aivan eri tavalla mutta lähes 400€ hintaero kallisti kuitenkin Xiaomiin. Oletettavasti Segway F3 Pronkin hinta tulee olemaan lähempänä 700€.

Edit: Aloin miettimään minkä verran tuossa vanhassa M365 Pro olisi voinut olla tehoa, tehtaalta luvattu 300W nomimal 600W peak, virtarajoitusta muistelen että nostin 28-30A eli ilmeisesti olisi voinut olla luokkaa 400/800W. Noh varmaan melko samoissa pitäisi kulkuja tässä uudessa olla kun spekseissä 400W nominal ja 1000W peak.
Tämä Xiaomi 5 Pro on nyt ollut ajossa muutaman päivän ja 20km, sen perusteella jotain huomioita vanhaan M365 Pro nähden:

- Koko tuntuu massiiviselta M365 pro nähden. En ole 5v aikana muita lautoja ajanut niin en tiedä onko yleinen trendi että joka generaatiossa vähän koko ja paino kasvanut. Itselle 176cm pituisena tuntuu jo että onko ohjaustanko liiankin korkealla, ainakin nyt on siinä rajoilla. Tämän kantaminenkin alkaa olla jo melko hankalaa vaikka painoa "vain" 22,5kg. Ei tule nosteltua ellei ole ihan pakko, vanhaa 14kg M365:ttä kanteli portaaat ja esim. junaan helposti. Koko tekee tästä myös kämpelömmän tuntuisen siirrellä ja käsitellä esim varastoon siirrettäessä, kääntösäde on paljon isompi. toki iso astinlauta plussaa.

- Ei enää ikinä lautaa ilman jousitusta! Aah, ei enää tarvitse ajaa pienistä kanttareista, asfalttiin jyrsityistä vesiurista ja mukulakivistä polvet joustaen ja kantapäät ilmassa jotta paikat ei lähtisi hampaista. Toki varmaan myös isommat renkaat tekevät oman osansa.

- Tubeless renkaista aika näyttää miten kestävät, tämä oli suurimpia syitä vaihtaa lautaa kun ei jaksanut enää renkaan vaihtoa joka kesä.

- Tehoa on "ihan riittävästi" jos ei tarvitse todella jyrkkiä nousuja mennä (tai elopainoa reilusti yli 100kg), niihin tämä hyytyy. Tämän tehottomampaa (400w/1000w) en ehkä kuitenkaan ottaisi. "Kaasuvivun" vaste on ehkä hieman jyrkkä, tykkäisin että myös S-modessa voisi ilman millin tarkkaa sormen asentoa ajaa myös hiljaista vauhtia, nyt alkaa mielestäni turhan pienestä liikkeestä jo kiihtyä.

- Vilkkujen napit saisivat olla vähän kauempana kahvasta, nyt niihin osuu peukalo melko usein vahingossa. Ehkä voi olla tottumisjuttu kun enemmän ajelee. Muutenkaan en kyllä tiedä tarvitseeko koko vilkkuja edes kovinkaan usein, ainakin täällä päin on todella vähän pelkkiä jalkakäytäviä, yleensä aina kevyen liikenteen väylää missä voi ajaa. Autojen sekaan ei mielellään lähde 25km/h kulkevalla laitteella.

- "Ajonvakautus" / luistonesto epäilyttää toimiiko tuo miten, vähän epäilen että tuosta hirveää hyötyä ole.

Kaikkiaan ainakin toistaiseksi varsin tyytyväinen lautaan tähän hintaan (~520€ posteinen Mistoresta 5% uutiskirjeen tilauksen alennuskoodilla). Aika näyttää kestääkö yhtä hyvin kuin tuo ensimmäisen generaation M365 Pro. Segwayn F3 on varmaan lähimpänä tämän kilpailija, saa nähdä paljonko sille tulee hintaa kun joskus tulee myyntiin. Segway ainakin huomattavasti kevyempi (18kg) muiden ominaisuuksien ollen jotakuinkin samat joten jos sen olisi heti hyllystä saanut ja hintaa alle 600€ niin varmaan olisin sen valinnut, nyt ei malttanut odottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Meinasi tulla paskat housuun ja päässä pyöri monta asiaa siitä mihin kannattaa törmätä ja miten niistä tulisi vähiten vahinkoa.

Ehkä kyse on omista tottumuksistasi.
En ole viimeisen kuuden vuoden aikana kokenut yhtään cruiseen liittyvää vaaratilannetta.
Suurin ongelma on että 3s cruise aktivoituu kesken kiihdytyksen jolloin kiihdyttäessä joutuu muuttamaan hieman kaasun asentoa ettei tätä tapahdu.
Tietysti oma valinta, voisihan se cruise olla 5s:kin jos jaksaisi odotella sen aktivoitumista niin kauan.
 
Itselle tulisi ensimmäisenä mieleen, painaa jarrua?
Oma ajotapa on kyllä ehkä vähän vauhdikas ja tulee vedettyä aina melko vauhdilla risteyksiin ja vasta myöhäisessä vaiheessa tartuttua jarruihin, kun ne on kuitenkin sen verran tehokkaat ettei tarvitse kovin montaa metriä pysähtymiseen.

Vaatisi kyllä melkoisen ajotapamuutoksen ja opettelemisen jos ottaisin cruisen käyttöön.
 
Oma ajotapa on kyllä ehkä vähän vauhdikas ja tulee vedettyä aina melko vauhdilla risteyksiin ja vasta myöhäisessä vaiheessa tartuttua jarruihin, kun ne on kuitenkin sen verran tehokkaat ettei tarvitse kovin montaa metriä pysähtymiseen.

Vaatisi kyllä melkoisen ajotapamuutoksen ja opettelemisen jos ottaisin cruisen käyttöön.
Joo hengenvaaralliseksi väittäminen nyt on aika raskaasti ylimitoitettua. Toi on kuitenkin ihan arkikäytössä suurin piirtein kaikilla esim. jenkkilässä. Enemmän tossa nyt on omista ajotottumuksistasi kyse ja siitä että olet tehnyt vain lyhyitä kokeiluita ilman että olisit tottunut sen käyttöön. Ei sitä nyt vahingossa kovin helposti päälle saa kun kaasun herkkyydestä johtuen aktivoituu todellisesti vain kaasua pohjassa pitkään pitäessä. Lisäksi sitten kun sitä hetken käyttää niin ymmärtää kyllä mistä on kyse ja tajuaa heti hipaista kaasua tai jarrua jos haluaa sen pois. M365 Prossa muistaakseni päästi vielä piippauksen kun aktivoituu mutta riippuu varmaan mallista miten on toteutettu. On tota vähän jäänyt kaipaamaan G2:n kanssa mutta ilmankin kyllä pärjännyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 039
Viestejä
4 740 578
Jäsenet
77 260
Uusin jäsen
Stupa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom