- Liittynyt
- 29.10.2016
- Viestejä
- 8 906
Monet tuon tietää, muttei ihmeemmin yleensä sitä mainosteta, koska ihan hyvä että monet muut ei tiedä.Törmäsin tämmöiseen uutiseen.
*snip*
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>
Monet tuon tietää, muttei ihmeemmin yleensä sitä mainosteta, koska ihan hyvä että monet muut ei tiedä.Törmäsin tämmöiseen uutiseen.
*snip*
Onkohan tuohon Verkkokauppa.comin E-Way 600 tuotesivulle tulossa jotain muutosta, kun ainakin arvostelut on siitä nollautuneet:
Lähettämäni kysymys oli lyhyesti: "Mihin kaikki tuotteesta tehdyt arvostelut ovat kadonneet?", johon tänään tuli vastuaksena: "Lähettämäsi kysymys hylättiin"Laitoin kysymyksen VKlle aiheesta... katsotaan tuleeko vastausta ollenkaan.
| Sen jälkeen?
Ainaki omalla kohdalla SoftTuneria ei tarvitse enempää availla, nopeus rajoituksen poisto jää sähköpotkukautaan muistiin, ja sovelluksen voi sulkea rauhassa.
| Mitäs sitten wilfan oman sovelluksen kanssa?
Kun pistät wilfan oman softan aukin, sinulla pysyy nopeus rajoittamattomana(ainakin itsellä), mutta mikäli haluat rajoittaa, pistät minkä tahansa rajoituksen päälle, ja lauta kulkee salittuja numeroita jälleen.(Voi olla, että jos vaihdat vaihdetta sovelluksen kautta silloin myös rajoittuu, tai muita asetuksia, en ole testannut.) Wilfan oma voi olla auki taustalla vaikka SoftTuneri olisi auki, mut ei varmaan suotavaa.
Edit. Soft Tunerista on sitten tullut uudempi versio mitä tyrkyttää kokoajan. Se on erittäin epävakaa ja ei yhdistä enää E-Waun lautoihin. Joten älkää päivittäkö sovellusta. Näyttää siltä et Wilfa on tietoinen asiasta ja varmaan nyt yrittävät päivityksillä estää säätämisen joten on nyt riskiä et jos Eway Scooter sovellus päivittyy niin saattaa tulla joku esto.
Näyttäisi samalta. En ole vielä vaihtanut mutta sanoisin että samaa väriä kuin vanha näin pintapuolisesti katsottuna. Itsellä on tuo hieman vaaleaan taittava eikä punainen punainen valo haljenneessa. Ja uudessa on luonnollisesti tuo sama suunnitteluvika. Voi olla että vahvistan tuon toista kohtaa ennen asennusta niin ei tarvitsisi heti kerjätä uutta.Onko valon väri sama kuin "alkuperäisessä" ? Aikaisemmin oli puhetta tuosta valon-väristä ja mulla on pinkihtävä joka ei ole lohkeillut tai hajonnut.
Pyysin erikseen heti alussa kun oma aloitti halkeamisen. Itselle on tulossa myös tuo stongan pystyputken lukituksen varmistin. Alkanut rasitusmurtua (itsellä on velcroa varmistimen varmistimena).Kiitos tiedoista, hyvinkin mahdollista että uudessa vara parempi. Mahdollisesti ovat jotain muutoksia tehneet ja tämä uusi on sitten rev.2. Saitko automaattisesti tuon uuden vai pyysitkö erikseen?
Ottaako muuten kenelläkään muulla pattiin nuo sähköpotkulautojen vuokrauspalvelut joiden sähköpotkulaudat lojuvat viikkokausia keskellä katua, pyörätietä tai ties missä tienpientareella pysäköitynä mihin sattuu? Noi palvelut itse väittävät keräävänsä laudat talteen päivittäin, mutta ainakin oma kokemus on, että noiden laudat lojuvat välillä kuukaudenkin jossain kadunkulmassa hylättynä täysin samassa paikassa.
Lähetä viesti esim sähköpostilla laudan vuokraajalle jos tosiaan on ollut kuukauden samassa paikassa. Toinen hyvä idea olisi muuten alkaa ilmoittamaan jos näkee veteen heitettyjä lautoja. Itse en tajua tuota lauta vihaa.
No tuo järveen/puskaan tms heittely nyt on ihan haista paska touhua. En kiellä että varsinkin keskustassa välillä vituttaa nähdä noita vuokralautoja mitä oudoimmissa paikoissa keskellä väyliä ja mielellään kaatuneina. Tällä erää ongelmaan helpoin ratkaisu on kuitenkin kiertää tai nostaa lauta sivuun.En yhtään ihmettele, että noita viskotaan järveen, koska jos lauta seisoo kuukausia hylättynä keskellä kapeaa pyörätietä ja hylättyjä sähköpotkulautoja ilmaantuu kokoajan lisää ja lisää samaan paikaan, josta juuri ja juuri mahtuu pyörällä ohi ihmisiä alkaa vituttaa niin paljon, että moni käy itse heittämässä ne järveen siellä ne eivät ainakaan enää tule jököttämään keskelle pyörätietä kuukausiksi. Jos lauta jököttää keskellä pyörätietä kuukauden ei sen omistajaa selkeästi itsekään enää kiinnosta missä se seisoo.
Ja jos ei viranomaisikaan kiinnosta roskaaminen jossa sähkölautoja hylätään sinne tänne ei ihme että lentävät järveen sitten.
No tuo järveen/puskaan tms heittely nyt on ihan haista paska touhua. En kiellä että varsinkin keskustassa välillä vituttaa nähdä noita vuokralautoja mitä oudoimmissa paikoissa keskellä väyliä ja mielellään kaatuneina. Tällä erää ongelmaan helpoin ratkaisu on kuitenkin kiertää tai nostaa lauta sivuun.
Uhm... Pliis ole vain trolli. Jos ajat autoa kuten sillä ns tulisi ajaa... Miten helvetissä sä ajat tosta vaan tiellä olevan liikkumattoman ison potkulaudan yli. Vai oletko näitä päiväajovaloilla pimeällä ajavia? Lisähupina, vuokralaudat ovat varsin pirteän värisiä ja heijastimia on joka lähtöön. Eli aika vaikea noita on olla havaitsematta. Mutta hei... jos et ole trolli niin toivon todella että et aja samoilla seuduilla missä liikun koska en halua menettää henkeäni kun ajatkin vahingossa pyörätiellä jota luulit pimeällä autotieksi.Niin, mutta paska touhua on myös mahdollistaa se, että jos pimeällä ajaa autolla tuollaiseen kaatuneeseen hylättyyn lautaan ja menee vanteita tai alustaa autosta paskaksi. Varsinkin jos käy niin, että ei saa mistään korvauksia. Fakta nyt vain on, että kun noita lautoja tuodaan kenen tahansa känniääliön vuokrattavaksi parilla eurolla lopputulos on sitten se, että noita lautoja jököttää kaikkialla myös vaarallisissa paikoissa hylättynä. Kommunismi ja yhteisomistus ei toimi eikä ole koskaan toiminut.
Tuossa todennäköisesti tulisi lainsäädäntö vastaan. Voisi vahingossa kuvata vähän sitä ja tätä mitä laki ei salli vaikkei lautaa himaan tms vietäisikään.Tallinnassa ajoin kymmeniä reissuja kolmen eri lautavuokraamon vehkeillä. Kaikissa oli sama juttu kun pysäköi laudan, niin siitä pysäköinnistä piti ottaa kuva josta näkyi että lauta on pysäköity hyvin. Ehkä noihin kaikkiin tulee tulevaisuudessa sisäänrakennettu 360 kamera tekemään tuon automaattisesti pysäköinnin ohessa ja silloin myös kun joku valopää on heittämässä lautaa jokeen.
Tuossa todennäköisesti tulisi lainsäädäntö vastaan. Voisi vahingossa kuvata vähän sitä ja tätä mitä laki ei salli vaikkei lautaa himaan tms vietäisikään.
Juu voi mutta mihin kategoriaan lasketaan erillisen firman omistamat kamerat joita et itse hallitse ja mitäs jos kamera kuvaa sopivasti toki sääntöjä rikkoen käyttäjän toimesta väärään paikkaan viety lauta jotain mitä ei saisi. Aiheuttaisi aikamoisia veikeitä tilanteita. On valvontakameroiden kanssa kokemusta 10+ vuotta. Periaatteessa vaikka olisi laillista niin ongelmia syntyisi enemmän kuin hyötyjä ja käyttäjien aiheuttamia tilanteita tulisi enemmän kuin kerran tai kaksi. Ketä syyttää ja millä pykälillä jne jne.Omalla kameralla yleisella paikalla voit kuvata mitä haluat.
Kello vaan olisi tässäkin voinut aiheuttaa enemmän ongelmaa. Koira olisi kuullut, omistaja ei. Pysähdyin ja käytiin kyllä asia läpi ja omistaja totesi että ei kuullut että tulen (avainketjut ja lukko helisee kyllä kuuluvasti mutta omistajalla kuulokkeet korvilla).Kannattaa käyttää soittokelloa herkästi, koska siinä vaiheessa ulkoilijat ja ulkoiluttajat ehtivät reagoida tulevaan paremmin.
Suoraan sanottuna vituttaa koiranulkoiluttajat, jotka pitävät flexiä löysänä ja antavat koiriensa säntäillä puolelta toiselle katsomatta selkänsä taakse välillä.
Itse olisin pysähtynyt ja pitänyt "pienen" puhuttelun asiasta.
Itsellä koira ja on kovasti tapana tarkkailla ympäristöä aktiivisesti. Silti se kellon soitto on toivottavaa. Pari kertaa on pyöräilijä soittanu kelloa jo kauempaa, koira lyhyelle hihnalle ja tien sivuun. Ei tarvi ees katsoa taakse kun tietää että sieltä on pyöräilijä tulossa. Pari pyöräilijää on ohimennessään näyttäny peukkua. Se kellon merkinantoääni tarkoittaa että "olen tulossa täältä", se ei ole "painu helvettiin mun edestä, omistan tämän tien" merkkiääni. Pitäs itse opetella käyttämään kelloa aktiivisemmin, on vain sellanen olo ettei halua vaikuttaa mulkulta, vaikka ei se sitä ole.Kannattaa käyttää soittokelloa herkästi, koska siinä vaiheessa ulkoilijat ja ulkoiluttajat ehtivät reagoida tulevaan paremmin.
Suoraan sanottuna vituttaa koiranulkoiluttajat, jotka pitävät flexiä löysänä ja antavat koiriensa säntäillä puolelta toiselle katsomatta selkänsä taakse välillä.
Itse olisin pysähtynyt ja pitänyt "pienen" puhuttelun asiasta.
Riippuu niin ihmisestä. On tullut ties mitä reaktiota eteen ihmisiltä jos on soittanut kelloa. Samoin tuo että monella on kuulokkeet joten koira kuulee mutta omistaja ei. Oma koira ei onneksi säntäile tien yli ja fleksiä en omista enkä tule koskaan omistamaan mutta itsellä on kuulokkeet aina päässä enkä todnäk kuulisi kelloa itse vaikka joku moista soittaisi ellei olisi jo liian lähellä reagointiin (ainakaan siihen positiiviseen reaktioon).Itsellä koira ja on kovasti tapana tarkkailla ympäristöä aktiivisesti. Silti se kellon soitto on toivottavaa. Pari kertaa on pyöräilijä soittanu kelloa jo kauempaa, koira lyhyelle hihnalle ja tien sivuun. Ei tarvi ees katsoa taakse kun tietää että sieltä on pyöräilijä tulossa. Pari pyöräilijää on ohimennessään näyttäny peukkua. Se kellon merkinantoääni tarkoittaa että "olen tulossa täältä", se ei ole "painu helvettiin mun edestä, omistan tämän tien" merkkiääni. Pitäs itse opetella käyttämään kelloa aktiivisemmin, on vain sellanen olo ettei halua vaikuttaa mulkulta, vaikka ei se sitä ole.
Mulla myös välillä kuulokkeet. Silloin myös se ympäristön havainnointi pään pyörittelyllä kasvaa kun kuuloaisti katoaa siitä työstä. Kyllähän se niin on että olet koirastasi vastuussa ja pidät sen poissa pyöräilijöiden alta jne. Koiran voi rinnastaa 2-3 vuotiaaseen lapseen joka liikkuu nopeampaan kuin sinä itse.Riippuu niin ihmisestä. On tullut ties mitä reaktiota eteen ihmisiltä jos on soittanut kelloa. Samoin tuo että monella on kuulokkeet joten koira kuulee mutta omistaja ei. Oma koira ei onneksi säntäile tien yli ja fleksiä en omista enkä tule koskaan omistamaan mutta itsellä on kuulokkeet aina päässä enkä todnäk kuulisi kelloa itse vaikka joku moista soittaisi ellei olisi jo liian lähellä reagointiin (ainakaan siihen positiiviseen reaktioon).
Juu oma pää pyörii kuin puolukka pillussa kyllä jos pyörätiellä tms ollaan. Etenkin kun tuntuu että oma koira on sen verran vanha että ei aina enää havainnoi muita koiria kuin viimetingassa ja reagoi vahvasti kun herää tilanteeseen että toinen koira onkin jo lähellä. Ja koiraan kun pitää suhtautua todella todella varoen. Pienessä elukassa voi olla tosi raju nopeus ja voima ja sakemannin kokoisessa perkeleenmoinen. Aikanaan odotin sakemannin kanssa bussia ja bussi oli tulossa joten en katsonut taakse... Koira katsoi ja näki jonkun eläimen tms ja sen jälkeen tajuankin raahautuvani asfaltilla selällään koiran perässä (mutsin koira joten ei kauhasti totellut muita kuin sitä valitettavasti). Eli etenkin pyöräteillä ja vastaavilla tuo tuntuu unohtuvan monelta koiranomistajalta. Koira seilaa ties missä, omistaja kävelee pyöräpuolella, on fleksi lukitsematta tai parhaimillaan vapaana (näitä näkee tasaisen varmasti) ja hupi on taattu. Muutenkin tuo pyörätiekulttuuri on jotain ihan absurdia. Seilataan pyörillä ties miten pahasti puolelta toiselle (yks sankari meinas pistää mut penkkaan tänään kun ajoin ylämäessä ohi), kävellään ns liikennettä vastaan pyöräpuolella, annetaan lasten juosta vapaasti ties missä (lapsien tulee saada leikkiä mutta vanhempana tulisi kyllä huomioida ettei lapsi tajua varoa tai muut eivät välttämättä tajua varoa lasta) ja ei saa unohtaa näitä nuorten tai eläkeläisten kokouksia koko pyörätien ja kävelytien leveydellä.Mulla myös välillä kuulokkeet. Silloin myös se ympäristön havainnointi pään pyörittelyllä kasvaa kun kuuloaisti katoaa siitä työstä. Kyllähän se niin on että olet koirastasi vastuussa ja pidät sen poissa pyöräilijöiden alta jne. Koiran voi rinnastaa 2-3 vuotiaaseen lapseen joka liikkuu nopeampaan kuin sinä itse.
Keskimmäisestä kuvasta ei ihan selviä, mitä kehää kuulien siellä emäputken sisällä olevassa osassa pitäisi koskettaa. Siis jokin kaareva pinta siellä pitäisi olla, joka yhdessä tuon alimman kuvan irtonaisen renkaan kanssa pitää kuulat paikallaan. Se ohut rengas lienee tiiviste eli stefa, se kai tulee uloimmaksi/alimmaiseksi, mikäli oikein arvaan.Nyt on Max G30:n etuhaarukka irroitettu ja tarkistettu, mistä laakerin kuulat tipahteli. Eli alemmasta laakerista tulivat, ylempi on kunnossa. Kiinasta totesivat, että tarvitsen "new front shaft", eli ilmeisimmin etuhaarukan, jonka sanoivat lähettävänsä. Käsittääkseni se ei kuitenkaan tilannetta ratkaise, ellei sisällä tuota alalaakeria. Voisikohan tolle itse jotain tehdä? Osa tuosta alalaakerista on vielä putkessa kiinni, kuten kuvista näkyy. En tiedä, sainko kaikki kuulat talteen. Vissiin toi putken sisällä oleva osa pitäisi poistaa ja asentaa kokonaan uusi laakeri? Tohon kuvissa olevalle osalle on hiukan hankala saada noita kuulia pysymään, osaaminen loppuu. Eka kuva on ylhäältä alaspäin ja toinen alhaalta ylöspäin.
Jep, täytyy käydä huomenna hakemassa laakerirasvaa ja kokeilla kasata. Jos ei tuolla korjaannu, lienee syytä yrittää saada toi putken sisässä oleva osa irti, jos saisin kokonaan uuden laakerin tilalle. Ilmeisimmin kotikonstein lievästi haastavaa saada uusi laakeri sisään. Josko joku pyöräkorjaamo suostuisi vaihtamaan.Keskimmäisestä kuvasta ei ihan selviä, mitä kehää kuulien siellä emäputken sisällä olevassa osassa pitäisi koskettaa. Siis jokin kaareva pinta siellä pitäisi olla, joka yhdessä tuon alimman kuvan irtonaisen renkaan kanssa pitää kuulat paikallaan. Se ohut rengas lienee tiiviste eli stefa, se kai tulee uloimmaksi/alimmaiseksi, mikäli oikein arvaan.
Laakerikuulat kasataan ohjauksessa käyttäen riittävä määrä kuulalaakerirasvaa. Sitä samaa, jota siellä olisi pitänyt alunpitäenkin olla. Tahmea rasva pitää kuulat ojennuksessa siihen saakka, että saat paketin kasaan. Jos kuulien määrä tuntuu jäävän kovinkin vajaaksi (1 tai 2 tyhjää paikkaa ei vielä haittaa), kannattaa yhden kuulan halkaisija mitata digitaalityöntömitalla tai jopa mikrometrillä, ja marssia polkupyöräkorjaamoon – josko siellä saattaisi olla jopa oikeaa kokoa varaosana. Mittaus kannattaa tehdä jopa ennen sitä vaseliinin kanssa rotjaamista. Ja työnnä sitä rasvaa sormella reilusti myös sen ehjän laakerin rakosista sisään.
Mielenkiintoista olisi tietää, mikä tuossa laakerissa on antautunut, jos se on ns. prässätty kasaan. Ettei vaan kuulat valuisi ulos ajaessakin, kasaamisen jälkeen. Se saattaa tehdä kipeää...
Ilmeisesti noiden ohjauksen laakerien voitelu on tehtaalla jätetty käyttäjälle, mikäli hän huomaa sen tehdä. Ja tyypillisesti taitaa jäädä tekemättä, joten takuuajan jälkeen valmistaja saa myydä uudet laakerit tai uuden potkulaudan. Itse ostin yhden käytetyn halpislaudan kaadettuna (E-SCO) ja siinä oli ohjauslaakerit jo edellisen kesän jäljiltä ruosteessa. Ja pelkällä pöysuojalla (ZZ) suojatut etupyöränlaakerit myös erittäin väljät, moottori takapyörässä. Parempi etupyörä jo tilauksessa Ali-kaupasta.
Gossen edustajia taas pyörii lukemassa tätä palstaaEn nyt tiedä pitäiskö olla Ilonen siitä että Suomen ainut rajoittamaton agument Es 210lr on omassa hallussa. Fasessakin kyselevät apua rajottimen poistoon mutta siellä en uskalla vinkkejä antaa kun agumentin edustaja heiluu samalla palstalla XD
Tämä pääsi hukkumaan viestitulvaan. Edelleen olen suosituksia vailla hyvästä upgradesta, eli haluaisin laudan jossa olisi ainakin jonkun verran enemmän tehoja. Tästä loppuu vauhti pahasti kesken ihan loivassakin nousussa jos akkua on jäljellä enää 75% tai alle.Olen ajellut syksystä lähtien Xiaomi M365:llä. Muuten hyvä peli, mutta toivoisin että loivassa ylämäessä vauhti ei tippuisi niin paljon 75kg kuskilla. Mikä olisi hyvä upgrade jos laittaisin laudan vaihtoon? Ajan enimmäkseen 4km/päivä työmatkaa, eli mikään +30km range ei välttämättä ole tarpeen.
Ootko vaihtanut jo firmiksen sillä tulee tehoja aika paljon lisää.Tämä pääsi hukkumaan viestitulvaan. Edelleen olen suosituksia vailla hyvästä upgradesta, eli haluaisin laudan jossa olisi ainakin jonkun verran enemmän tehoja. Tästä loppuu vauhti pahasti kesken ihan loivassakin nousussa jos akkua on jäljellä enää 75% tai alle.
@Hcc itsellä sama lauta ja suunnilleen samat ajot, mutta painoa vähän enemmän.
Jos hommaisin uuden vehkeen olisi se ninebot max g30. Jokapäiväisellä reitillä ei isoja mäkiä niin tällä lelulla mennään vielä ainakin tämä (kolmas) kesä.
Joo olen heti uutena. En enää edes muista mitä sille tein, mutta parani huomattavasti. Jos akku on täynnä, tuo kulkee oikein hyvin, mutta tosiaan kun varaus tippuu täydestä sinne 60-70% paikkeille, kyyti alkaa olemaan aika onnetonta.Ootko vaihtanut jo firmiksen sillä tulee tehoja aika paljon lisää.
Sanoisin että etpä liikaa hyötyä saa. Voit toki yrittää ohjata ilmaa moottorin/vanteen pintaan mutta jos et lisää jäähdytyspinta-alaa enpä usko että saat liikaa hyötyä. Pitäisi olla nuo elementit metallia ja valettu suoraan tuohon moottorin/vanteen pintaan jotta jotain isompaa hyötyä saisi (jos silloinkaan tarpeeksi merkittävää hinnan/vaivan arvoisesti).Onko joku testannut moottorinjäähdyttimiä?
Tuli vaan mieleen, kun oman pro 2:n moottorin päällä voisi paistaa kananmunia puolen tunnin työmatkan päätteeksi. (Firmiksen päivityksellä 30km/h.) Eli jos moottorin lämpötilaa saisi esim tällaisella alaspäin, niin sen luulisi lisäävän moottorin elinikää.
Googlella löytyi vain pari myyjää, jotka noita myy ja youtubesta löytyi yksi video aiheeseen liittyen. He tietysti kehuvat omia tuotteitaan, mutta olisiko tuosta oikeasti hyötyä?
Yläpuolelta tuohon kaulukseen varovasti naputtelemalla jollain ei terävällä, niin uskoisin että irtoaa. On helpompi kasatakin kun on koko laakeri pöydällä. Kevyesti naputtelemalla varmaan menee takaisin paikkaansakin suht helposti. Ei kai näiden laakerit niin tiukassa ole että sen kummempia erikoistyökaluja tarvitsisi.Jep, täytyy käydä huomenna hakemassa laakerirasvaa ja kokeilla kasata. Jos ei tuolla korjaannu, lienee syytä yrittää saada toi putken sisässä oleva osa irti, jos saisin kokonaan uuden laakerin tilalle. Ilmeisimmin kotikonstein lievästi haastavaa saada uusi laakeri sisään. Josko joku pyöräkorjaamo suostuisi vaihtamaan.
Riippuu niin ihmisestä. On tullut ties mitä reaktiota eteen ihmisiltä jos on soittanut kelloa. Samoin tuo että monella on kuulokkeet joten koira kuulee mutta omistaja ei. Oma koira ei onneksi säntäile tien yli ja fleksiä en omista enkä tule koskaan omistamaan mutta itsellä on kuulokkeet aina päässä enkä todnäk kuulisi kelloa itse vaikka joku moista soittaisi ellei olisi jo liian lähellä reagointiin (ainakaan siihen positiiviseen reaktioon).
Moni on saattanut törmätä häiritsevästi lojuviin sähköpotkulautoihin Helsingissä. Potkulautoja on toisinaan hylätty esimerkiksi keskelle kulkuteitä, liikkeiden sisäänkäyntien eteen ja junalaitureille.
Harva kuitenkaan tietää, että huolimattomasti pysäköidyistä laudoista voi ilmoittaa kyseiselle sähköpotkulautayhtiölle. Helsingissä toimii tällä hetkellä kolme sähköpotkulautoja tarjoavaa yritystä: Tier, Voi ja Lime.
Yhtiöt pystyvät paikantamaan lautansa niiden tankojen keskellä lukevan kuusinumeroisen ID-luvun perusteella ja tarkistamaan, kuka on käyttänyt kulkupeliä viimeisimmäksi.
Toistuvasti väärin parkkeeranneet käyttäjät voidaan asettaa ajokieltoon.
Sähköpotkulaudalla liikkuvalla on aina väistämisvelvollisuus jalankulkijaan nähden]