Jaahas, kirjoitellaas välillä tänne vähän. Päivitin tietokoneen keväällä/kesällä ja nyt syksyllä olisi sitten tarkoitus pistää työpöytä ja erityisesti ergonomia uusiksi. Mulla on varsinkin koronan aikana tullut istumisen kanssa mitta täyteen (selkä) ja oonkin tehnyt aika paljon kuntosalia ja juoksua vastapainoksi. Nyt kuitenkin ajattelin, että pistäisin työpisteen ja työtavatkin uusiksi eli enemmän seisomisen ja uudenlaisen ergonomisen ajattelun suuntaan.
Olen jonkin verran katsonut näitä sähköpöytiä, mutta en ole oikein löytänyt mieleistäni. Rungot varmaan ihan ok, mutta siis kansien suhteen vaikuttaa, että joka paikassa on tarjolla enemmän tai vähemmän samanlaiset vaihtoehdot. Muovisia puujäljitelmiä, valkoisia melamiinipöytiä, laminaattia tai sitten tammea jne. Päätin sitten tarkistaa pöytälevyjen tarjontaa ihan ulkomailta asti ja löysin omasta mielestäni mielenkiintoisen vaihtoehdon saksalaisesta Faust Linoleumista (nomen est omen). Kyse on siis linoleumilla päällystetyistä pöytälevyistä, joissa on minun mielestäni tiettyä tyylikkyyttä; esimerkiksi Artekilla on joitain tällaisia ja näitä linoleum päällysteitä näkee muutenkin aika paljon tuollaisissa kalliimmissa design-pöydissä.
Faust Linoleum siis tekee mittatilauksena tällaisia linoleumilla päällystettyjä pöytälevyjä. Eli pöydän koon, pyöristykset ja leikkaukset saa valita itse ja sitten tietysti linoleumin värin, reunat ym. Itselle ainakin tuo omavalintainen koko on hyvä, kun aika tarkkaan rakoon yritän sovittaa pöytää. Joka tapauksessa nää Faustin linoleum pöydät kiinnostaa erityisesti sillä, että niillä saisi estetiikkaan vähän sellaista "mannermaista ja ajatonta arkkitehtityyliä". Tietysti jonkin verran kalliimpi kuin halvimmat pöytälevyt, mutta ei kai nyt hyvää voi olettaakaan saavansa halvemmalla kuin jotain muovisekoitteesta valmistettua peruslevyä (katsoin että oma pöytälevyn koko olisi ehkä jotain 150x85 ja hinta pyörisi 400-500e välissä).
Tilasin jo Faustin ilmaisen näytepaketin ja siinä on erilaisia näytepaloja eri väreistä + pari pöydän palikkaakin. Koitin kuviin saada vähän pöytälevyn rakennettakin näkyviin. Mutta näiden perusteella vaikuttaa ihan hyvältä. Linoleum on vähän "lämpimämpi" ja pehmeämpi kosketella kuin tavalliset melamiinilevyt ja täysin matta, mikä on ihan kiva. Itse lähden varmaan klassiseen täysin mustaan ja tammireunuksin. Saa nähdä miten kauan menee, että tulee perille ja mitä tulee maksamaan, mutta voisin tähän ketjuun päivitellä rakennusprojektia aina välillä kun etenee.
Faustin pöytälevyn meinasin naittaa Verkkokauppa.comin Elfen Ergodesk Pron kanssa. Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta hyväksihän (=tukevaksi) monet on täälläkin sitä kehuneet. Ehkä kinkkisin kohta tässä alussa on hahmottaa pöydän koko ja se, miten Elfenin jalat asettuvat sen alle, mihin pistän koneen lattialla ja paljonko jää oikeasti jalkatilaa. Myös jokin monitorivarsi tulee tähän varmaan hankittua. Kaavakuvia oon yrittänyt piirtää paperilla, että saisi jonkin käsityksen siitä, miten tilaa jää pöydälle ja sen alle.
Lopulta varmaan joku tuolikin pitäisi hommata, vaikka enemmän pitäisi yrittää seistä kuin istua. Olis mukava löytää sellaisesta perusröhnöttämisestä poikkeava ja ergonomisesti fiksu vaihtoehto, eli sellaisiakin saa ehdottaa jos jollekin tulee mieleen, että mikä olisi hyvä.