Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Jos sopimus on määräaikainen, kiinteähintainen ja jälkikäteen laskutettava, niin mikä siinä voisi mennä vikaan?
Ööö, kaikki? Eihän se sopimus itsessään kerro ettei firma perseile mitään. Toki voit voittaa keissit jos jotain tapahtuu ja viet asiat johonkin instanssiin ratkottavaksi mutta onko se sitten vaivan/ajan/rahan arvoista? :)

Toinen juttu mainittu oli se, että asiakaspalvelu on olematon, josta ei saa mitään irti - ei varmaan kannata 20e hintaeron takia ottaa.
Tämä on kanssa hyvä pointti, jos asioita firman kanssa on vaikea hoitaa niin siihen yleensä uppoaa ne säästöt mitä teit vähän halvemmalla sopparilla. Tosin, ainakin tällä hetkellä, Helenin sähköinen asiakaspalvelu on sellaista, että joka viidenteen sähköpostiin saa vastauksen. :(
 
Olin Lumon asiakkaana yhteensä 8,5 kk, ensin 6 kk määris ja sitten toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen halvat kuukaudet. Ei valittamista.

Jos sopimus on määräaikainen, kiinteähintainen ja jälkikäteen laskutettava, niin mikä siinä voisi mennä vikaan?

Voi joutua käyttämään tunteja aikaa siihen, että taistelee Lumon kanssa, jotta määräaikainen, kiinteähintainen ja väärin laskutettu toimitus saadaan menemään oikein. Ja koko ajan on pieni pelko siitä, että muutaman euron säästö meneekin satasien tappiolle, kun ei huomannut jotakin pienestä präntistä.
 
Onko jengi ton kilpailuttaja.fin kautta tehnyt soppareita tulevaisuuteen? Kauanko on kestänyt varsinaisen sopimusvahvistuksen saamisessa sähköyhtiöltä?
Tein kaks viikkoa sitten sieltä Helenille syyskuussa alkavan sopparin, johon tuli heti vastaus, mutta varsinaista sopimusvahvistusta ei oo vielä tullut. Onko siis normaalia että kestää?
 
Itsellä kesti vajaan kolme viikkoa, mutta tuohan on kiinni siitä sähkönmyyjästä. Eli kilpailuttaja.fi lähetti sähköpostivahvistuksen ja sitten Vaasan sähkö paperisen sopimuksen noin kolmessa viikossa. Vaasan sähkölle pitää antaa tuosta positiivista mainintaa, paperin pohjalta nimittäin onnistui e-laskun tilaus suoraan. Yleensä kaikki tiedot löytyy vasta ensimmäisestä paperilaskusta, mikä on vähän typerää.

Kaveri otti Vattenfallilta, sieltä tuli sähköpostilla se sopimuskin heti samantien.
 
Tuo ois kyllä kova tarjous, jos voisi laittaa sähköt tulemaan viimeistään 1.9. Valitettavasti omalla kohdalla voi laittaa tulemaan vasta 1.10.

 
4,44c/kWh 0€/kuukausimaksu - Helen - kai tuo paras on mitä viimeaikoina on ollut, parin vuoden sopparilla.

Kilpailutuksia tehnyt, tosin en tiedä "kannatteeko" nyt odotella vielä syksymmälle (edellinen soppari loppuu 30.9.2020) - vai vetäisikö Helenin kanssa jatkot tähän.

Kulutus nätisti about 5k vuodessa rivarissa.
 
4,44c/kWh 0€/kuukausimaksu - Helen - kai tuo paras on mitä viimeaikoina on ollut, parin vuoden sopparilla.

Kilpailutuksia tehnyt, tosin en tiedä "kannatteeko" nyt odotella vielä syksymmälle (edellinen soppari loppuu 30.9.2020) - vai vetäisikö Helenin kanssa jatkot tähän.

Kulutus nätisti about 5k vuodessa rivarissa.
Aika vastaava tilanne kokonaisuutena itsellä päivämääriä myöden ja tuolla hintaa voisi vaikka ajatella jatkaa. Soittelitko vai netistäkö tuo hinta? Se normaali "sopparisi päättyy, jatka tästä" kun ei pelkästään perusmaksunsa vuoksi kiinnosta pätkääkään. Keväällä jo odottelin mutta sitä ei olisi kannattanut tehdä. On vähän niin ja näin, onko järkevää katsoa vielä vähän vai suosiolla vaan uusi soppari. Alle neljän tuskin ollaan menossa joten eipä se ero iso kyllä pienemmällä kulutuksella ole jos vähän hinta elää.

Tosin jos ei jaksa tuota puupuolta hoitaa kuntoon niin kyllähän se kulutus on sen 10k, muuten samaa luokkaa tai vähän enemmän kuin tuo omasi.
 
Aika vastaava tilanne kokonaisuutena itsellä päivämääriä myöden ja tuolla hintaa voisi vaikka ajatella jatkaa. Soittelitko vai netistäkö tuo hinta? Se normaali "sopparisi päättyy, jatka tästä" kun ei pelkästään perusmaksunsa vuoksi kiinnosta pätkääkään. Keväällä jo odottelin mutta sitä ei olisi kannattanut tehdä. On vähän niin ja näin, onko järkevää katsoa vielä vähän vai suosiolla vaan uusi soppari. Alle neljän tuskin ollaan menossa joten eipä se ero iso kyllä pienemmällä kulutuksella ole jos vähän hinta elää.

Tosin jos ei jaksa tuota puupuolta hoitaa kuntoon niin kyllähän se kulutus on sen 10k, muuten samaa luokkaa tai vähän enemmän kuin tuo omasi.

Antoivat erillistarjouksena kun kysyin, mutta sama tarjous tuli netin kilpailutuksen kautta vastaan myös. Kyllähän toi nyt helppoutena houkuttaisi ja soppari jatkuisi saman firman kanssa kuin aiemmin. Epäilen kans että hirveänä rahallisesti eroa tässä nyt tekee, varmaan voisi nyt vkl aikana tuon hyväksyä jos ei muuta tule.
 
Antoivat erillistarjouksena kun kysyin, mutta sama tarjous tuli netin kilpailutuksen kautta vastaan myös. Kyllähän toi nyt helppoutena houkuttaisi ja soppari jatkuisi saman firman kanssa kuin aiemmin. Epäilen kans että hirveänä rahallisesti eroa tässä nyt tekee, varmaan voisi nyt vkl aikana tuon hyväksyä jos ei muuta tule.
Soittaa olen ajatellut myös itse mutta työkiireiltä ei oikein ole ollut aikaa. Nyt päättymässä olevan nappasin myös soittamalla. Oli tosin joku täällä mainittu tarjous mutta voimassaolo oli jo päättynyt. Venuivat silti siihen.
Jos samassa pysyy, säilyy myös kulutuksen seuranta. Ei paljoa tule katseltua mutta toisaalta pieni lisäkulu siitä ei varsinaisesti harmita. Itseä kun ei verkkoyhtiön tarjoama viehätä ollenkaan.

Ja helppous painaa myös itsellä. Teoriassa vaihto on helppo mutta käytännössä ovat kerran sotkeneet omalta kohdaltani asioita huolella ja selvittely otti aikaa ja aiheutti kulujakin. Jäin siis sähkön osalta sekoilun vuoksi sopimuksettomaan tilaan ja käytännössä vahingossa huomasin asian. Eli koitin siis uuden yhtiön seurantaan kirjautua mutta asiakkuutta ei ollutkaan. Eikä ollut enää vanhassakaan.
 
Voi joutua käyttämään tunteja aikaa siihen, että taistelee Lumon kanssa, jotta määräaikainen, kiinteähintainen ja väärin laskutettu toimitus saadaan menemään oikein. Ja koko ajan on pieni pelko siitä, että muutaman euron säästö meneekin satasien tappiolle, kun ei huomannut jotakin pienestä präntistä.
No se on ihan totta, että säästö ei ole silloin vaivan arvoinen. Onko tässä ketjussa ketään, jolla olisi ollut Lumon kanssa ongelmia? Googlettelin aikoinaan itsekin asiakaskokemuksia ennen sopparia ja silloin sai kyllä kuvan, että suomi24-ketjun vatipäät olivat ottaneet Lumo Markka -tuotteen, jossa energian hinta oli alussa 30% alle muun markkinan edullisimpien tarjousten ja sitten kun hinta tokan laskun jälkeen nousi (okei, lähes tuplaantui), tuli se joillekin yllätyksenä. Osa oli vielä jättänyt ilmoituksen hinnan noususta lukematta ja tilanne valkeni vasta kolmannella laskulla. Sitten keskustelupalstalle haukkumaan firma kusettajaksi. :facepalm:

Mulla ei ole mitään kytköksiä Lumoon, mutta huomasin vain tuon edukkaan hinnan, kun haettiin tyttärelle sopparia uuteen kämppään. Voin tulla perumaan sanani, jos ongelmia tulee.
 
No se on ihan totta, että säästö ei ole silloin vaivan arvoinen. Onko tässä ketjussa ketään, jolla olisi ollut Lumon kanssa ongelmia? Googlettelin aikoinaan itsekin asiakaskokemuksia ennen sopparia ja silloin sai kyllä kuvan, että suomi24-ketjun vatipäät olivat ottaneet Lumo Markka -tuotteen, jossa energian hinta oli alussa 30% alle muun markkinan edullisimpien tarjousten ja sitten kun hinta tokan laskun jälkeen nousi (okei, lähes tuplaantui), tuli se joillekin yllätyksenä. Osa oli vielä jättänyt ilmoituksen hinnan noususta lukematta ja tilanne valkeni vasta kolmannella laskulla. Sitten keskustelupalstalle haukkumaan firma kusettajaksi. :facepalm:

Mulla ei ole mitään kytköksiä Lumoon, mutta huomasin vain tuon edukkaan hinnan, kun haettiin tyttärelle sopparia uuteen kämppään. Voin tulla perumaan sanani, jos ongelmia tulee.

Itsekin näemmä laitoit pyytämäsi huonot kokemukset siitä, että ei ole kerrottu tarpeeksi selkeästi, minkälaista markkinointikalastelua kyseinen yritys harrastaa. Jättäisin yhtiön tuotteet ostamatta.
 
Olin kaupassa ja siellä oli helen myyjät. Itellä soppari loppuu helenin kanssa ensivuonna ja se maksaa 5.29kwh ja 3e kk. Kuuntelin nyt mitä niillä oli tarjota ja tarjos 4.44kwh hintaa ja 0e kk . Hämmästys oli suuri kun ne sanoi että kyllä ne sen vanhan sopimuksen voi poikkasta ja laittaa uuden uudella hinnalla.. näköjään määräaikaisenkin voi päivittää
 
Helen sopimus katkolla parin kuun päästä, tarjosivat jatkoa 4,45 c/kWh + 3€ /kk.
Vaihdoin Lumme energialle 4,38 c/kWh + 0€ /kk.

Noh, Helenin täti soitti ja tarjosi 3,99 c/kWh + 0€ /kk. Jatketaan tällä 12 kk. Pieni kolmio Helsingissä eli pieni kulutus.
 
Helen sopimus katkolla parin kuun päästä, tarjosivat jatkoa 4,45 c/kWh + 3€ /kk.
Vaihdoin Lumme energialle 4,38 c/kWh + 0€ /kk.

Noh, Helenin täti soitti ja tarjosi 3,99 c/kWh + 0€ /kk. Jatketaan tällä 12 kk. Pieni kolmio Helsingissä eli pieni kulutus.
Itselle Helen ei ole soitellut, tuli viime viikolla jo vahvistuskirja Lummeen sopimuksesta.
 
Mulla on tapana tehdä sähkön kilpailutus parin vuoden välein kun määräaikainen sähkösopimus umpeutuu. Hinnat harvemmin tulee halvemmiksi kun soppari päättyy. Harmi kun sähkön siirtoa ei voi kilpailuttaa. Olen käyttänyt monia eri palveluita, viimeksi muistaakseni kilpailutin sähkön helppohinta kilpailutus palvelun kautta: Sähkön kilpailutus 2020 - Halvin sähkön hinta minuutissa - Helppohinta.fi
 
Mulla on tapana tehdä sähkön kilpailutus parin vuoden välein kun määräaikainen sähkösopimus umpeutuu. Hinnat harvemmin tulee halvemmiksi kun soppari päättyy. Harmi kun sähkön siirtoa ei voi kilpailuttaa. Olen käyttänyt monia eri palveluita, viimeksi muistaakseni kilpailutin sähkön helppohinta kilpailutus palvelun kautta: Sähkön kilpailutus 2020 - Halvin sähkön hinta minuutissa - Helppohinta.fi
Onko sulla itselläsi jotain tekemistä tuon palvelun kanssa? Ihan mainospuheelta kuulostaa.

Eihän tuossa palvelussa ole edes mitään järkeä, kun ainut mitä tarjoaa on nordic green energy ja sekin kalliilla hinnalla ja tuosta firmasta mitään muutenkaan kannata ostaa.
 
Onko sulla itselläsi jotain tekemistä tuon palvelun kanssa? Ihan mainospuheelta kuulostaa.

Eihän tuossa palvelussa ole edes mitään järkeä, kun ainut mitä tarjoaa on nordic green energy ja sekin kalliilla hinnalla ja tuosta firmasta mitään muutenkaan kannata ostaa.

En ole kyseistä palvelua käyttänyt kuin vuosi sitten viimeksi. Kuten sanoin että kilpailutan sopparin aina kun edellinen soppari päättyy. Luulen sen olevan ihan järkevää. Olen käyttänyt myös Kilpailuttajaa ja juuri nyt tuon Helppohinnan hinnat eivät kyllä näytä kovin halvoilta. Viimeksi siellä oli ihan hyvät hinnat. Silloin otin sähkösopimuksen Loisteelta.
 
Mulla on tapana tehdä sähkön kilpailutus parin vuoden välein kun määräaikainen sähkösopimus umpeutuu. Hinnat harvemmin tulee halvemmiksi kun soppari päättyy. Harmi kun sähkön siirtoa ei voi kilpailuttaa. Olen käyttänyt monia eri palveluita, viimeksi muistaakseni kilpailutin sähkön helppohinta kilpailutus palvelun kautta: Sähkön kilpailutus 2020 - Halvin sähkön hinta minuutissa - Helppohinta.fi

Suosittelen jatkossa käyttämään tätä. Saat parempia tarjouksia ja enemmän valinnanvaraa. Pääset myös säätämään arvioidun kulutuksen oikeaksi. Tuolla ehdottamallasi palvelulla en saanut laitettua vuosikulutusarviota lähellekään oikeaksi ja ainoa tarjottu sopimus oli 24 kk määräaikainen 5,89 snt/kWh + 1,50 €/kk ylihinnalla. Muutenkin vaikutti aika bugiselta.
 
Ihan täyttä cusetusmoa on se palvelu, tarjoaa yhden vaihtoehdon, joka on noin 300% kalliimpi kuin esimerkiksi oma nykyinen sopimukseni (kesäkuu 2,2 senttiä/kWh + 2,52 e). Taitaa olla vaan yhden toimijan oma mainoskampanja tuo?
Joo aika syvältä tuo helppohinta sivusto. ei jatkoon
Samaa mieltä, mutten halunnut sanoa sitä ääneen. Siksi poistin omasta lainauksestani myös linkin kyseiseen sivustoon.
Sähkösopparin ja kilpailutussivuston tarjoajien toimipisteet muuten majailee samassa kaupungissa länsirannikolla, sattumaako :hmm:
 
Onhan tuolla ihan selvä kytky tiettyihin sähköyhtiöihin. Näkyvät sivuston lopussa.
kytky.png
 
Itselleni Helen laski sähkön hintaa ihan oma-aloitteisesti kun soittelin että sopimus on päättymässä, sain kahden vuoden sopimuksen:
CO2-vapaa kiinteähintainen perusmaksu 0,00 e/kk 12.06.2020-31.03.2022 energia 4,38 c/kWh 12.06.2020-31.03.2022. Ihan tyytyväinen olen.
 
No se on ihan totta, että säästö ei ole silloin vaivan arvoinen. Onko tässä ketjussa ketään, jolla olisi ollut Lumon kanssa ongelmia? Googlettelin aikoinaan itsekin asiakaskokemuksia ennen sopparia ja silloin sai kyllä kuvan, että suomi24-ketjun vatipäät olivat ottaneet Lumo Markka -tuotteen, jossa energian hinta oli alussa 30% alle muun markkinan edullisimpien tarjousten ja sitten kun hinta tokan laskun jälkeen nousi (okei, lähes tuplaantui), tuli se joillekin yllätyksenä. Osa oli vielä jättänyt ilmoituksen hinnan noususta lukematta ja tilanne valkeni vasta kolmannella laskulla. Sitten keskustelupalstalle haukkumaan firma kusettajaksi. :facepalm:

Mulla ei ole mitään kytköksiä Lumoon, mutta huomasin vain tuon edukkaan hinnan, kun haettiin tyttärelle sopparia uuteen kämppään. Voin tulla perumaan sanani, jos ongelmia tulee.
Saitkin jo sen vastauksen jonka täältä voi saada, hatusta vedetty luulo että kaikki ei-verkkoyhtiöt ovat kusettajia.
Kuluttajabisneksessä kovimpaan huutaa yleensä ne, jotka eivät sopimuksiaan lue. Ja täälläkin fiksut tekkiläiset luulee automaattisesti yhden tähden arvosteluja harkituiksi ja perustelluiksi, kun taas hyvät arvostelut ovat 100% maksettuja :rolleyes:
 
Saitkin jo sen vastauksen jonka täältä voi saada, hatusta vedetty luulo että kaikki ei-verkkoyhtiöt ovat kusettajia.
Kuluttajabisneksessä kovimpaan huutaa yleensä ne, jotka eivät sopimuksiaan lue. Ja täälläkin fiksut tekkiläiset luulee automaattisesti yhden tähden arvosteluja harkituiksi ja perustelluiksi, kun taas hyvät arvostelut ovat 100% maksettuja :rolleyes:
Lumo voi olla myös jo parantanut tapansa, sillä sehän on nykyisin amerikkalaisen pääomasijoitusyhtiön omistuksessa, eikä enää näiden perustajaketkujen, joilla on jo ihan uudet firmat menossa.
Kun lukee sopimuksen tarkkaan, niin voi melkein minkä tahansa firman kanssa tehdä sopparin. Jos kuluttajaaa kusetetaan, se tehdään nimenomaan sopimusehdoilla. Ja silloin yleensä siihen on kolme tapaa.
- Ehtoihin piilotettu kuluttajalle kallis hinnanmuutosmekanismi.
- Arviolaskutus (joka sitten ammutaan yli), jolla tehdään hetkellisesti kassaan rahaa. Mutta joka lopulta toki tasataan, eli tämä ei oikeastaan ole muuta kuin koroton laina.
- Siirtohinnan laskutusvaltuutus. Sama juttu, on ainoastaan koroton laina, sillä myyjä joutuu välittämään sen kuitenkin siirtoyhtiölle.

Eräs sankari ja kaikki hänen sähkönmyyntiyhtiönsä on yli vuosikymmenen verran harjoittanut näitä kaikkia. Ilmeisesti kuitenkin ollut siinä mielessä hyvä bisnes, että on pystynyt näin toimimaan ja myymään yhtiönsä eteenpäin ilman, että olisi tehnyt kovin montaa konkurssia. Googlaamalla tai ketjua lukemalla löytyy lisätietoa sitten kyllä.
 
Lumo voi olla myös jo parantanut tapansa, sillä sehän on nykyisin amerikkalaisen pääomasijoitusyhtiön omistuksessa, eikä enää näiden perustajaketkujen, joilla on jo ihan uudet firmat menossa.

...
Eräs sankari ja kaikki hänen sähkönmyyntiyhtiönsä on yli vuosikymmenen verran harjoittanut näitä kaikkia. Ilmeisesti kuitenkin ollut siinä mielessä hyvä bisnes, että on pystynyt näin toimimaan ja myymään yhtiönsä eteenpäin ilman, että olisi tehnyt kovin montaa konkurssia. Googlaamalla tai ketjua lukemalla löytyy lisätietoa sitten kyllä.
Tässä hyvä esimerkki foorumitietäjyydestä, Lumon perustajissa ei ole viittamiasi ketkuja ollutkaan koskaan taustalla. Täälläkin siitä vain toistuvasti huudellaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Tässä hyvä esimerkki foorumitietäjyydestä, Lumon perustajissa ei ole viittamiasi ketkuja ollutkaan koskaan taustalla. Täälläkin siitä vain toistuvasti huudellaan.
No jaa. Voihan se olla, että mainostoimiston pyörittämisestä voi hypätä äärimmäisen kilpailulle energia-alalle ilmankin, että olisi taustalla kokenutta toimijaa... vai voiko.
 
No jaa. Voihan se olla, että mainostoimiston pyörittämisestä voi hypätä äärimmäisen kilpailulle energia-alalle ilmankin, että olisi taustalla kokenutta toimijaa... vai voiko.
Niin ehkä ne kaksi muuta, alalla toiminutta henkilöä, pyysivät toimitusjohtajaksi kokeneemman yrittäjän.
Varmaan hieman kaivelemalla löydät kuka on ollut mitäkin firmaa pyörittämässä, ettei tarvitse enempää mutuilla. Ylempi virke on toki minultakin mutuilua.

Lisättäköön tässä vaiheessa, etten ole Lumolla töissä, enkä ole koskaan ollut.
 
Kertokaa nyt ihmeessä jos noissa lumoenergian sopimusehdoissa nykyään on jotain sellaista minkä vuoksi sopimusta sinne ei kannata tehdä?
 
Kertokaa nyt ihmeessä jos noissa lumoenergian sopimusehdoissa nykyään on jotain sellaista minkä vuoksi sopimusta sinne ei kannata tehdä?

Ihan historian pohjalta kannattaa jättää firma huomiotta. Tämä pätee etenkin nykyhetkeen ja tulevaan.
 
Itse tein Lumon kanssa 12kk määräaikaisen sopimuksen ja ehdoissa lukee selkeästi, että hinta ei voi muuttua määräaikaisuuden aikana. Vai enkö osaa lukea rivienvälistä. Liitteenä sopimusehdot.
 

Liitteet

  • 20200731_174623.jpg
    20200731_174623.jpg
    406,1 KB · Luettu: 130
  • 20200731_174651.jpg
    20200731_174651.jpg
    434,6 KB · Luettu: 128
Itse tein Lumon kanssa 12kk määräaikaisen sopimuksen ja ehdoissa lukee selkeästi, että hinta ei voi muuttua määräaikaisuuden aikana. Vai enkö osaa lukea rivienvälistä. Liitteenä sopimusehdot.
Hieno homma.

Ite ainakin nostan hattua, jos Lumo tosiaan on lopettanut edellä mainitun jekkuilun + laskujen maksullisuuden (jonka aiemmin unohdin) Energiaviraston huomautusten jälkeen.

Otan sen verran takaisin, että voihan heillä olla pyrkimys hyvään bisnekseen.
On vaan ikävää, että asioiden pitää mennä valitusten, tutkinnan ja huomautusten kautta.
 
Kyllähän nuo lumoenergian sopimusehdot ovat jopa tällaiselle maantiehevoselle selkeät ja helposti ymmärrettävät. En ainakaan itse sieltä pysty löytämään mitään yllättävää.
 
Kertokaa nyt ihmeessä jos noissa lumoenergian sopimusehdoissa nykyään on jotain sellaista minkä vuoksi sopimusta sinne ei kannata tehdä?
Lumon kiinteähintaisiasa määräaikaisissa ei ole nyt eikä ole koskaan ollut mitään ongelmia eikä ole edelleenkään.

Ongelmia oli lukutaidottomilla jotka ostivat määräaikaisia muuttuvahintaisia. Ja näiden sopimusten korotusten perusteluissa jne jotka kaikki on tarkkaan säädeltyjä.
 
Lumon kiinteähintaisiasa määräaikaisissa ei ole nyt eikä ole koskaan ollut mitään ongelmia eikä ole edelleenkään.

Ongelmia oli lukutaidottomilla jotka ostivat määräaikaisia muuttuvahintaisia. Ja näiden sopimusten korotusten perusteluissa jne jotka kaikki on tarkkaan säädeltyjä.
KKV on antanut niille huomautuksen sekä harhaanjohtavasta markkinointitavasta 2019, samoin Energiavirasto siitä, että pyysivät vastoin sähkömarkkinalakia paperilaskusta hintaa (2016).

On hyvä, jos nykyisin toimivat oikein.
Kuitenkin: Ei niitä huomautuksia (jotka löytyy googlaamalla sekunneissa) olisi annettu, jos olisivat toimineet oikein alunperinkin. Eikä siksi, että asiakkaat olisi lukutaidottomia.
Yleensä elämässä tulevaisuutta on järkevintä ennustaa menneisyyden perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
KKV on antanut niille huomautuksen sekä harhaanjohtavasta markkinointitavasta 2019, samoin Energiavirasto siitä, että pyysivät vastoin sähkömarkkinalakia paperilaskusta hintaa (2016).

On hyvä, jos nykyisin toimivat oikein.
Kuitenkin: Ei niitä huomautuksia (jotka löytyy googlaamalla sekunneissa) olisi annettu, jos olisivat toimineet oikein alunperinkin. Eikä siksi, että asiakkaat olisi lukutaidottomia.
Yleensä elämässä tulevaisuutta on järkevintä ennustaa menneisyyden perusteella.
Jos tarkoitat tätä: Sähkön hinnan muuttamismenettely niin mitään harhaanjohtavaa markkinointia ei ole tapahtunut. Eikä siitä ole mitään huomautusta annettu. Kyse on pelkästään lukutaidottomista asiakkaista sen osalta.

Päätös tuli siitä että hinnankorotukset olivat liian suuria ja niitä ei osattu perustella lain mukaisesti. Erikseen vielä todetaan että hinnankorotusperuste oli tosiasiallinen ja se olisi voitu tehdä jos se olisi osattu perustella ja tehdä oikein.
 
Jos tarkoitat tätä: Sähkön hinnan muuttamismenettely niin mitään harhaanjohtavaa markkinointia ei ole tapahtunut. Eikä siitä ole mitään huomautusta annettu. Kyse on pelkästään lukutaidottomista asiakkaista sen osalta.

Päätös tuli siitä että hinnankorotukset olivat liian suuria ja niitä ei osattu perustella lain mukaisesti. Erikseen vielä todetaan että hinnankorotusperuste oli tosiasiallinen ja se olisi voitu tehdä jos se olisi osattu perustella ja tehdä oikein.
Eli sun mielestä asiakasta saa vedättää esim. 48% hinnankorotuksella, jos sen tekee joko osaamattomuuttaan ja lähettää samalla lipevän kirjeen. Tai harkitusti, uskoen, että siihen ei viranomainen puutu, kuin sanomalla soo soo, korotelkaa tulevaisuudessa vähemmän ja oikeiden perusteiden mukaan.
Härskiä tuossa oli nimenomaan toimintatapa. Ja kokonaan uuden hintaelementin eli perusmaksun tuominen (0 -> 3.98€/kk) mukaan.

Luulenpa, että silloiset asiakkaat ei sellaista unohda ikinä.

Ala on sen verran tiukasti säädelty, että yleensä kaikki muidenkin yhtiöiden muutkin jekkuilut on kyllä esillä kun lukee sopimusehdot.
Siksi alkuperäisessä huomautuksessani lähinnä huomautin boldilla: ”Kannattaa sitten lukea sopimusehdot todella tarkkaan läpi ennen kuin tekee sopimuksen.”
Jos (ja niin kuin tällä kertaa näyttää olevan, toivottavasti tulevaisuudessakin) sopimusehdoissa ei mitään yllätyksiä ole, minkään sähkönmyyntiyhtiön on hankala jekutella asiakasta.

BTW, ilmeisesti lisäksi 2019 on annettu toinenkin huomautus, joka ei vaan ole noissa julkisissa ratkaisuissa haettavissa.
”Esimerkiksi hintavertailulistan kärjessä keikkuvasta Lumo Energia Oyj:stä tulee Kaakkolan mukaan keskivertoa enemmän valituksia.
”Olemme antaneet heille huomautuksen markkinointitavasta, jota he käyttävät sähkön hintavertailusivulla”, Kaakkola sanoo.”



[Itse en ole ollut Lumo energian asiakas, vaan firmassa kiinnitti alun perin oman huomion se, että käyttämällä jo parilla muulla toimialalla olevaa sinällään hyvämaineista brandia he nappasivat itselleen suoraan näiden maineen ja tunnettuuden. Sehän sinällään oli fiksua, mutta ajattelin heti, että jotain muutakin jekkuilua on tulossa.]
 
Viimeksi muokattu:
Heinäkuun toteutunut pörssisähköhinta 1,92 senttiä kilowattitunnilta, kulutus 716 kWh.
 
Eli sun mielestä asiakasta saa vedättää esim. 48% hinnankorotuksella, jos sen tekee joko osaamattomuuttaan ja lähettää samalla lipevän kirjeen. Tai harkitusti, uskoen, että siihen ei viranomainen puutu, kuin sanomalla soo soo, korotelkaa tulevaisuudessa vähemmän ja oikeiden perusteiden mukaan.
Härskiä tuossa oli nimenomaan toimintatapa. Ja kokonaan uuden hintaelementin eli perusmaksun tuominen (0 -> 3.98€/kk) mukaan.

Luulenpa, että silloiset asiakkaat ei sellaista unohda ikinä.

Ala on sen verran tiukasti säädelty, että yleensä kaikki muidenkin yhtiöiden muutkin jekkuilut on kyllä esillä kun lukee sopimusehdot.
Siksi alkuperäisessä huomautuksessani lähinnä huomautin boldilla: ”Kannattaa sitten lukea sopimusehdot todella tarkkaan läpi ennen kuin tekee sopimuksen.”
Jos (ja niin kuin tällä kertaa näyttää olevan, toivottavasti tulevaisuudessakin) sopimusehdoissa ei mitään yllätyksiä ole, minkään sähkönmyyntiyhtiön on hankala jekutella asiakasta.

BTW, ilmeisesti lisäksi 2019 on annettu toinenkin huomautus, joka ei vaan ole noissa julkisissa ratkaisuissa haettavissa.
”Esimerkiksi hintavertailulistan kärjessä keikkuvasta Lumo Energia Oyj:stä tulee Kaakkolan mukaan keskivertoa enemmän valituksia.
”Olemme antaneet heille huomautuksen markkinointitavasta, jota he käyttävät sähkön hintavertailusivulla”, Kaakkola sanoo.”



[Itse en ole ollut Lumo energian asiakas, vaan firmassa kiinnitti alun perin oman huomion se, että käyttämällä jo parilla muulla toimialalla olevaa sinällään hyvämaineista brandia he nappasivat itselleen suoraan näiden maineen ja tunnettuuden. Sehän sinällään oli fiksua, mutta ajattelin heti, että jotain muutakin jekkuilua on tulossa.]


Hyvää keskustelua täällä puolin ja toisin.

Kun 2015 vuonna Lumo Energia valikoitui yrityksen toiminimeksi, ei Kojamo tuolloin ollut saavuttanut merkittävää tunnettuutta Lumo-brändillään. Nimen valintaan ei rehellisesti liittynyt minkäänlaista taktikointia.

Perustajista ainostaan yhdellä oli yrittäjä tai vastuuasema-taustaa. Postaukset, jossa viitataan Lumo Energian perustajilla olevan useita yrityksiä tai kytköksiä ties mihin ovat perättömiä.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää keskustelua täällä puolin ja toisin.

Kun 2015 vuonna Lumo Energia valikoitui yrityksen toiminimeksi, ei Kojamo tuolloin ainakaan ollut saavuttanut merkittävää tunnettuutta Lumo-brändillään. Nimen valintaan ei rehellisesti liittynyt minkäänlaista taktikointia.

Perustajista ainostaan yhdellä oli yrittäjä tai vastuuasema-taustaa. Postaukset, jossa viitataan Lumo Energian perustajilla olevan useita yrityksiä tai kytköksiä ties mihin ovat perättömiä.
Lumo on 2014 vuodesta ollut käytössä asuntojen markkinoinnissa ja 90% kyseisen firman asunnoista on lumo-merkin alla markkinoituja eli kyllä se lumo on erittäin tunnettu brändi ollut ja on sitä edelleenkin. Ihan kiva kuitenkin tulla sähköfirman asioita puolustelemaan. Varmasti halutessaan voisivat vaatia nimen vaihtoa, kun noilta löytyy semmoiset lakimiesarmeijat omasta takaa, että pienet firmat jää jalkoihin kyllä oikeudessa jos vain niin haluavat ja kassasta löytyy myös rahaa.
 
Kilpailutettu taas kahdeksi vuodeksi sähköt. Jatkoin Helenillä: 4,36 snt / kWh, ei perusmaksua. Kilpailuttaja.fi oli paras. Edellinen 2 vuotta meni 3,99 snt/kWh, ei perusmaksua. Siihen nähden hinta nousee vaikka onkin edelleen edullinen.

Lumo ym. olis tarjonnu muutamia euroja halvemmalla, mutta ei mielestäni sen arvoista potentiaalisten ongelmien takia. Helenillä menee rahat vielä osin takas omaan taskuun, kun on kaupungin firma.

Edit: Korjattu, niputin Lumpeen samaan sarjaan kuin Lumo virheellisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Kilpailutettu taas kahdeksi vuodeksi sähköt. Jatkoin Helenillä: 4,36 snt / kWh, ei perusmaksua. Kilpailuttaja.fi oli paras. Edellinen 2 vuotta meni 3,99 snt/kWh, ei perusmaksua. Siihen nähden hinta nousee vaikka onkin edelleen edullinen.

Lumo / Lumme ym. olis tarjonnu muutamia euroja halvemmalla, mutta ei mielestäni sen arvoista potentiaalisten ongelmien takia. Helenillä menee rahat vielä osin takas omaan taskuun, kun on kaupungin firma.

Lumme Energia on ihan perinteisten kunnallisten sähkölaitosten yhteinen markkinointinimi. Suur-Savon Sähkö, Etelä-Savon Energia, Järvi-Suomen Energia (verkot).
 
Jep, itse tilasin Lumpeelta edullisemman sopimuksen mutta sain Heleniltä vastatarjouksen (3,99 snt/kWh, ei kuukausimaksua) niin pysyin Helenissä. Lumpeen sopimus piti peruuttaa itse soittamalla mutta bonuksena heillä on täysin ilmaiset asiakaspalvelunumerot ja peruuttaminen meni ongelmitta.
 
Lumme Energia on ihan perinteisten kunnallisten sähkölaitosten yhteinen markkinointinimi. Suur-Savon Sähkö, Etelä-Savon Energia, Järvi-Suomen Energia (verkot).
Kiitos tästä tiedosta. En enää ikinä ota sähkösopimusta yhdeltäkään yksityiseltä firmalta. Otin joskus aikoja sitten halvimman sähkösopimuksen yksityiseltä firmalta(220 Energia) ja huijasivat minua nostamalla energian hintaa kesken sopimuskauden. Neljättä vuotta mennään nyt Helenin asiakkaana 12kk hintaan 4,64snt/kWh ilman perusmaksua. Ensi vuonna sitten Lumme energia on mukana kilpailutuksessa.
 
Viimeksi muokattu:
itse tilasin Lumpeelta edullisemman sopimuksen mutta sain Heleniltä vastatarjouksen (3,99 snt/kWh, ei kuukausimaksua) niin pysyin Helenissä.
Taitaa olla näillä sähköfirmoilla samaa epämääräistä virpomista kuin telefirmoilla että kuka saa ja kuka ei, täällä kaksi käyttökohdetta (pieni kulutuksinen ja isompi kulutuksinen) lumpeelle mutta ei irronnut heleniltä 3,99 winback hintoja. Helen tarjosi winbackinä samoja hintoja mitä oli samalla hetkellä Kilpailuttaja.fi palvelussa.
 
Olin kaupassa ja siellä oli helen myyjät. Itellä soppari loppuu helenin kanssa ensivuonna ja se maksaa 5.29kwh ja 3e kk. Kuuntelin nyt mitä niillä oli tarjota ja tarjos 4.44kwh hintaa ja 0e kk . Hämmästys oli suuri kun ne sanoi että kyllä ne sen vanhan sopimuksen voi poikkasta ja laittaa uuden uudella hinnalla.. näköjään määräaikaisenkin voi päivittää

Itseäni lainaten. Nyt kun sopimuksen piti alkaa niin ei alkanut ja tuli ihan ihmeelliset sopimusvahvistukset joissa päivät oli ihan mitä sattuu.
Soitin Helenin aspaan ja siellä sanottii että ei tommoisia sopimuksia voi tehdä että niillä on kuulemma myyjä tehnyt virheen...Eli se siitä laadukkaasta toimittajasta.

Olisin luullut että Helenin sopimuksiin voi sentään luottaa mitä tehdään niiden myyntitiskeillä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 865
Viestejä
4 875 952
Jäsenet
78 711
Uusin jäsen
TopiM

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom