Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Minulla on nykyisessä asunnossani määräaikainen sähkösopimus. Muutto tulossa lähiaikoina. Voiko määräaikaisen sähkösopimuksen katkaista muuton yhteydessä, vai onko se pakko siirtää myös uuteen asuntoon?
Tähän tulokseen olen itsekkin päätynyt satunnaisella seurannalla. Elenia antaa kännykkäsovellukselle ainakin tuntikulutuksetkin mutta noita ei saa weppipalvelusta exceliin kun viimeksi kokeilin. Silmämääräisesti tullut muutaman kerran vertailtua talvella miten ne pörssihinnat tuohon sattuisi ja aika kovilta ne vaikuttaa kiinteän hintaan verrattuna. Tarkka laskeminen tehty turhan vaikeaksi näin peruskuluttajalle. Lisänä tässä kiinteässä hinnassa on tietysti se että ei tarvitse välittää milloin saunoo tai pistää kinkun uuniin.Vaikea uskoa että sähkölämmitys + pörssisähkö keskimäärin voisi vuositasolla kannattaa suhteessa hyvään kiinteähintaiseen sopimukseen.
Onkohan missään saatavilla esim. viimeisen vuoden pörssisähkön hintoja näppärästi? Voisi läväyttää oman vuorokausikulutuksen exceliin ja sitten laskea sieltä keskihinnan. Ei-varaavalla sähkölämmityksellä tuo pitänee paikkansa suhteellisen hyvin, saisi oikeaa vertailupohjaa pörssisähkö vs. kiinteä soppari välille. Noiden vertailu kun on muuten aika vaikeaa ja pörssisähkön hinta sahaa tehokkaasti laajalla skaalalla. Näin omalla seurannalla talvikuukaudet tekee kuitenkin sen +50 - +100% sähkönkulutukseen ja tuolloin pörssisähkö on kalleimmillaan. Lämmitykauden ulkopuolellahan kiinteä tekee puhdasta tappiota.
Korjaampa tietojani, piti tarkistaa mitä Elenia nykyään tarjoaa ja sieltä löytyy nyt sitten nappi "Lataa kulutus tuntitasolla". Kun valitsee graafiin esim. vuoden 2019 ja painaa nappia niin pienen pohdinna jälkeen se sylkäisee koko vuoden tuntikulutukset yhtenä Excelinä. Excelissä on sitten vielä lisäbonuksena kulutuspaikkakunnan vuorokausikeskilämpötilakin. Kehitys kehittyy ja pitää joskus muistaa antaa palautetta että hyvä toiminto tehty. Pitää tässä joku ilta excelöidä nordpoolin FI hintojen kanssa ja katsoa miten käy.Elenia antaa kännykkäsovellukselle ainakin tuntikulutuksetkin mutta noita ei saa weppipalvelusta exceliin kun viimeksi kokeilin.
Olethan huomioinut että yösähköä käyttääksesi siirtotuotteen pitää myös olla yösähkö ja siinä myös siirtohinnat on eri yö- ja päiväaikaan? Oikeastaan tuo siirtohintojen vertailu on se tärkeämpi homma. Aikasiirtoon voi ostaa yleissähköä, mutta toisin päin ei.Olen tänään kilpailuttanut sähkösopimusta omakotitaloon johon muutettiin juuri, huono tuuri kun näköjään tuo Lumme tarjous päättyi eilen. Uuden 12 kk tarjouksen hinta 4,39 snt/kWh (tai 24 kk 4,55 snt/kWh). Taidan päätyä Helenin 24 kk tarjoukseen 4,34 snt/kWh (1. vuosi ilman perusmaksua ja 2. vuosi 3€/kk).
Onko jollain mielipidettä yösähköstä? Talossa on sähkölämmitys (lattialämmitys + kattolämmitys + ilmalämpöpumppu), mutta tavoitteena lämmittää talvella lisäksi leivinuunilla. Jos käyttö olisi päivän ja yön välillä 50%/50% niin tulisi halvemmaksi mutta vaikea sano ennakolta miten paljon sähköä tulee yöllä menemään.
Onko jollain mielipidettä yösähköstä?
Riippuu ihan siirtoyhtiön hinnastosta kannattaako.Onko jollain mielipidettä yösähköstä?
Olethan huomioinut että yösähköä käyttääksesi siirtotuotteen pitää myös olla yösähkö ja siinä myös siirtohinnat on eri yö- ja päiväaikaan? Oikeastaan tuo siirtohintojen vertailu on se tärkeämpi homma. Aikasiirtoon voi ostaa yleissähköä, mutta toisin päin ei.
Itsellä jako sähkölämmitteisessä talossa on noin 40% yö ja 60% päivä. Ainut asia joka on säädetty käyttämään nimenomaan yösähköä on käyttövesivaraaja. Osa siirtoyhtiöistä on hinnoitellut aikasiirron siten, että se on kannattaa vain maatiloilla ja muilla rajusti sähköä kuluttavilla kohteilla. Omassa yhtiössä siirron osalta raja tulee vastaan jossain 15 000kwh:n kohdalla. Oma kulutus kun on ollut 16-17MWh:n välillä, olen toistaiseksi pitänyt aikasiirron. Myyntisopimus on tosin välillä ollut myös yleissähköä, kun on välillä saanut halvemmalla noin.
Voithan sinä tehdä sen sopimuksen niin että alkaa vaikka vuoden päästä kun nykyinen loppuu.Oma neuvo on ollut jo pitempään että kannattaa järjestää sähkösopimuksen uusiminen huhti-kesäkuun välimaastoon, tuolloin on aina Norjassa hyvä vesitilanne talven lumien sulaessa ja keskivertohinta laskemassa kun talven kulutushuiput on takana. Ellei sähkösoppari tuohon luontevasti mene niin sitten toistaiseksi voimassa oleva joksikin aikaa ja katsoo seuraavana kevättalvena sen 12-24kk määräaikaisen kuntoon. Itsellä katko on 1.7. mikä on vähän turhan myöhään, saa olla todella tarkkana että ehtii saamaan kevään edullisen voimaan ajoissa toukokuun aikana.
Minkähän ikäinen / kokoinen rakennus mahtaa olla kyseessä? Sillä on vaikutusta siihen, mikä kannattaa valita. Ja koska kyseessä ei selkeästi ole uusi rakennus, edelliseltä kannattaa toki kysellä, paljonko on sähköä mennyt.Olen tänään kilpailuttanut sähkösopimusta omakotitaloon johon muutettiin juuri, huono tuuri kun näköjään tuo Lumme tarjous päättyi eilen. Uuden 12 kk tarjouksen hinta 4,39 snt/kWh (tai 24 kk 4,55 snt/kWh). Taidan päätyä Helenin 24 kk tarjoukseen 4,34 snt/kWh (1. vuosi ilman perusmaksua ja 2. vuosi 3€/kk).
Onko jollain mielipidettä yösähköstä? Talossa on sähkölämmitys (lattialämmitys + kattolämmitys + ilmalämpöpumppu), mutta tavoitteena lämmittää talvella lisäksi leivinuunilla. Jos käyttö olisi päivän ja yön välillä 50%/50% niin tulisi halvemmaksi mutta vaikea sano ennakolta miten paljon sähköä tulee yöllä menemään.
Olethan huomioinut että yösähköä käyttääksesi siirtotuotteen pitää myös olla yösähkö ja siinä myös siirtohinnat on eri yö- ja päiväaikaan? Oikeastaan tuo siirtohintojen vertailu on se tärkeämpi homma. Aikasiirtoon voi ostaa yleissähköä, mutta toisin päin ei.
Riippuu ihan siirtoyhtiön hinnastosta kannattaako.
Minkähän ikäinen / kokoinen rakennus mahtaa olla kyseessä? Sillä on vaikutusta siihen, mikä kannattaa valita. Ja koska kyseessä ei selkeästi ole uusi rakennus, edelliseltä kannattaa toki kysellä, paljonko on sähköä mennyt.
Tämä ei pidä paikkaansa, vaan verkkoyhtiöllä on nimenomaan velvollisuus toimittaa myyjälle tieto siitä minkälainen siirtotuote asiakkaalla on sekä siirtotuotteen mukaan jaotellut kulutustiedot (tuntitietojen lisäksi). Myyjä voi sitten käyttää tai olla käyttämättä noita tietoja. Jotkut myyjät edelleen vaativat, että myyntituotteen on vastattava verkkotuotetta.Missään tuota ei ole säädetty mutta sähköverkon omistava yhtiö ei saa välittää sähköenergian myyjälle mitään muuta kuin energian myyjän pyytämän kulutusmittauksen. Esim. se käytössä oleva siirtotuote on salassa pidettävä tieto. Tästä sitten seuraa että kun energian myyjä ei saa tietään siirtotuotetta niin energian saa ostaa siinä mittausmuodossa kuin asiakas haluaa.
Voithan sinä tehdä sen sopimuksen niin että alkaa vaikka vuoden päästä kun nykyinen loppuu.
Kiitos neuvoista! Taidanpa alkuun katsella kiinteään hintaan minkälainen kulutus muodostuu yölle ja päivälle.
Tätä en muuten olisikaan osannut huomioida ollenkaan! Täytyy kysyä Järvi-Suomen Energialta mikä heillä on hinnasto.
1990 rakennettu n. 120 m^2 puurunkoinen talo. Lämmöneristys ei ole huippuluokkaa. Edellisen omistajan mukaan vuodessa meni jopa noin 20 000 kWh, mutta lämmittivätkin ainoastaan lattia- ja kattolämmityksellä (ei edes lämpöpumpulla), myös autotallia.
Enpä tiennyt koko vuodenaikasiirrosta, hyvä tietää niin voi verrata!
Taidan päätyä Helenin 24 kk tarjoukseen 4,34 snt/kWh (1. vuosi ilman perusmaksua ja 2. vuosi 3€/kk).
Kilpailuttaja.fi:n kautta näyttäis olevan Helenille 24kk soppari 4,44c/kWh + 0€/kk.Oma soppari katkolla syyskuussa ja Helenillä tällä hetkellä
Kiinteähintainen sopimus 30.6.2022 asti:
energia 4,58 c/kWh
perusmaksu 0 € koko sopimuskauden ajan
www.helen.fi/kampanjat/kiinteahintainen
Suomisähkö 24 kk:
energia 4,48 c/kWh
perusmaksu ensimmäisenä vuonna 0 €, toisena vuonna 3 €/kk
www.helen.fi/kampanjat/suomisahko-ennakkotilaajan-etu
Kerrostalokolmiossa mennään.
Onkohan noissa järkeä, tai toi ylempi lähinnä näillä kulutuksilla.
Itse olen ymmärtänyt, että niillä joilla on valitettavaa ovat ottaneet jonkin spot-/markkina-/mitänäitänyton-tyylisen vaihtuvahintaisen sopparin ja sitten on tullut ihan hirvittävänä yllätyksenä, kun ei ole enää toista kuukautta saanutkaan sentillä per kilowattitunti. Ei kai noissa kiinteähintaisissa pitäisi isompia ongelmia tai yllätyksiä olla eikä voida syntyä. Taidan pistää itsellekin 6 kuukautta lokakuusta alkaen, niin pääsee sitten sen puolen vuoden päästä vähän vielä keväisemmille hinnoille kuin nyt enää heinäkuussa.Sattuipa nyt vielä silmään Lumo energian 6 kk tarjous 3,97 snt/kWh tai 12 kk 4,20 snt/kWh (0€/kk perusmaksu). Täytynee harkita josko kuitenkin vaihtaisi vielä siihen kun on kahden viikon peruutusaika Helenistä, vai onko Lumosta jollain huonoja kokemuksia?
Nyt saat Vuosi Lumme 12 kk -sopimuksen tarjoushintaan: 4,39 snt/kWh + 0 €/kk
Huomioitavaa:
- arvonta on 1.10.2020, joten tämä tarjous saattaa olla voimassa 30.9.2020 asti.
- kirjoitushetkellä, kun vertaa kilpailuttaja.fi vastaavaan Lumme Energian tarjoukseen (4,38 snt/kWh + 0€/kk) tämä on mahdollista ottaa myös yli kolmen kuukauden päähän alkavaksi ja yli 5000 kWh vuosikulutuksella.
Itse sain juuri Heleniltä vuoden kuukausimaksuttoman ja 3,99 senttiä/kWh kun olin tilannut Lumme Energian tarjouksen. Kulutus on tosin melko vähäistä (ensimmäinen vastatarjous olisi ollut hieman kalliimpi kuin Lumme Energia).
Ilmeisesti osa sähkömyyjistä on ruvennut vaatimaan, että asiakas itse peruu tilauksen sillä Helen ei voinut sitä tehdä - piti itse soitella Lumme Energiaan.
Tänne koitti Helen kanssa 3,99 snt/kWh tarjousta vasta sen jälkeen kun siirto oli Lumme Energiaan menossa.Itse sain juuri Heleniltä vuoden kuukausimaksuttoman ja 3,99 senttiä/kWh kun olin tilannut Lumme Energian tarjouksen.
Ilmeisesti osa sähkömyyjistä on ruvennut vaatimaan, että asiakas itse peruu tilauksen sillä Helen ei voinut sitä tehdä - piti itse soitella Lumme Energiaan.
Näemmä joillekin tarjotaan winbackkia ja toisille ei. Itselle ei tullut mitään viestiä heleniltä kun vaihdoin lumpeeseen.
Sinne pitää ottaa itse yhteyttä, jos haluaa hyvän tarjouksen. Tosi hintava "tarjous" tuli ensiksi mutta kun otin yhteyttä niin tuli tuo 3.98c. Mutta eihän näistä ikinä tiedä kuka saa ja kuka ei.Näemmä joillekin tarjotaan winbackkia ja toisille ei. Itselle ei tullut mitään viestiä heleniltä kun vaihdoin lumpeeseen.
Robinson-palvelu on voimassa 3 vuotta ja se pitää itse uusia. Jos ei ole vanhentunut niin sitten teet valituksen Vattenfallista. Vattenfall on ASML:n jäsen joten heidän tulisi toimia oikein jos kielto on voimassa.Vattenfal oli kyllä käytössä 3vuotta sitte. Markkinointi esto on päällä puhelimessa.
Paljon helpompaa on 3 vuoden välein uusia Robinson-estopalvelu. Mulle ei ikinä tule mitään puhelinmyyntiä, se toimii niin hyvin tuo ASML:n Robinson.Itse pääsääntöisesti kiellän firmaa itsessään jos tulee ärsyttävää puhelinmyyntiä tai muuta markkinointia.
No näinhän se menee. Sitä en tiedä onko tuo nyt laitonta tahi laillista, mutta noin päättyy määräaikainen.Kilpailutin sopparin vähän aikaa sitten ja nyt uudesta firmasta soitettiin ja sanottiin että olikin vaimon nimissä tähän asti ja jos vaihdetaan minun nimiin niin se lasketaan "muutoksi", jolla pääsee eroon määräaikaisistakin soppareista. Olisivat halunneet että aloittaisin heti uudella sopparilla.
Meneeköhän ihan laillisesti tuo markkinointi?