Itse tein Heleniltä (olin silloin Väreen asiakas) tilauksen viime vuonna seuraavalla aikajanalla:
- 08.08.2025 tilattu Helenin sivujen kautta pörssisähkösopimus alkamaan 01.02.2026
- 08.08.2025 saatu sähköposti otsikolla "Tilauksesi on vastaanotettu" ja sisältönä mm. "Kun sopimuksen aloituspäivämäärä on vahvistunut, lähetämme sinulle sopimusvahvistuksen. Tarkistathan vielä lopulliset sopimustietosi vastaanottamaltasi vahvistukselta."
- 03.11.2025 saatu sähköposti otsikolla "Sopimuksen XXXXXX vahvistus" jossa liitetiedoston pdf:ssä tarkemmat speksit sopimuksesta, sopimuksen peruuttamisesta, peruuttamistalomake jne.
KKV kertoo (
Peruuttamisoikeus ja peruuttamisaika):
- "Jos kuluttajalle ei ole annettu tietoa peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevista ehdoista, peruuttamisaika pitenee 12 kuukauteen. Kuluttajalle on kerrottava, miten ja minkä ajan kuluessa ostoksen perumisesta on ilmoitettava."
- "Palvelut: 14 päivän peruuttamisaika alkaa heti, kun palvelusopimus on tehty."
ECC linjaa tilausvahvistuksesta (
Tilausvahvistus.)
- "Vahvistuksen on sisällettävä muun muassa peruuttamisoikeutta ja sopimuksen kestoa koskevat tiedot. Vahvistus on toimitettava pysyvällä tavalla niin, ettei tietoja voida jälkikäteen muuttaa, esimerkiksi sähköpostiosoitteeseen tai paperilla."
Jos peruuttamisaika lähtisi rullaamaan ensimmäisestä viestistä:
- Mistä tarkalleen ottaen on sovittu, kun esim. aloituspäivämäärä vaatii myöhäisempää vahvistusta?
- Helen ei ilmeisesti voi tehdä sopimusta, ennenkuin se tietää että kyseiselle aloituspäivämäärälle on mahdollista tehdä sopimus.
- Itse tulkitsen, että koska käyttäjälle ei ole toimitettu peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevia ehtoja/tietoja pysyvällä tavalla, peruuttamisaika pitenee 12 kuukauteen tai siihen asti jolloin peruuttamisoikeuteen liittyvät tiedot on annettu ja 14pv lähtee silloin rullaamaan. (Tässä tapauksessa tiedot tulivat 3.11 sopimusvahvistuksen mukana, joten siitä 14pv eteenpäin.)
Oman käsitykseni mukaan sopimus muodostuu silloin, kun molemmat osapuolet ovat sen hyväksyneet. Itse hyväksyin sen tässä tapauksessa 08.08.2025 ja Helen kuittasi nimensä paperiin 03.11.2025, jolloin siis myös sopimus muodostui. Eli peruutusoikeus lähtisi tästä päivämäärästä juoksemaan.
Tietenkin näkemyseroissa kuluttajan ja myyjän välillä viime kädessä oikeuslaitos päättää sitten, miten asia menee, mutta sinne ei taida kellään osapuolella olla intressejä mennä tälläistä asiaa selvittämään.
Helpoin tie taitaa kuluttajalle olla tälläisissä tilanteissa vältellä Heleniä (tai vähintään tiedostaa ko. asia), ja suosia Lumme/Oomi/Korpelan Voima/jne jotka linjaavat selkeästi, että sopimusvahvistuksesta lähtee peruutusoikeuden 14pv aikaraja juoksemaan.