Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Hieman offtopic, mutta laitoin toiseen ketjuun viestiä/raporttia kulutusvaikutussopimuksesta vuodelta 2024, jos jotakuta kiinnostaa :)

Olikos tuossa edellisen viestin yritys se kusetus firma?

Edit. Taitaa olla
Itellä Hehkusta hyvä kokemus, Fortum sen sijaan kusi silmään 13 vuoden asiakkuuden jälkeen.

Aika pieniä oppirahoja. Voin kertoa että elämässä luultavasti jokainen mokaa suht pahasti olettamalla asioita. Ei kannata olettaa jos on yhtään tärkeämpi asia. Mistäkö tiedän...
No, oppirahoja on kyllä makseltu ihan eri mittakaavassa, tässä ei rahalla ole merkitystä, periaatteellisesti vaan ärsyttää paljon. Tuossa kohteessa energia on maksanut keskimäärin alle sen vitosen kk-maksun verran, ja tosiaan kuukausimaksuttoman Vattenfallin vaihdoin "kuukausimaksuttomaan" Fortumiin.. Ja joo, edelleen tulee vaan oletettua, että suuret perinteiset firmat ovat luotettavia, ja että niiden kanssa suulliset sopimukset ovat päteviä.

Tällä asenteella saat laittaa suunnilleen kaikki firmat boikottiin. Feissarit/puhelinmyyjät ym. kaupustelijat on keskimäärin sellaista porukkaa, että huijaamisen riski sopimuksissa on melko korkea omien kokemuksien perusteella. Syykin on hyvin selvä, ovat provikkapalkalla, joten houkutus on suuri "unohtaa" mainita asia x. Aina pitää tarkistaa sopimuehdot kun näiden veijareiden kanssa asioi. Onko näissä feissareiden myymissä sopimuksissa edes sitä 14pv perutusoikeutta?
Yleensä kierrän feissarit kaukaa, joten ei ole paljoa kokemusta. Kyllä mä luulen, että tässä on käyny tahaton virhe, ja siksi oletin, että Fortum palauttaisi virheellisesti perityt kk-maksut. No, äsken sieltä soitettiin, ja tuloksena: hyvittävät seuraavassa laskussa 15 euroa. Seuraava ja viimeinen laskuhan on todennäköisesti ehkä euron sen kirotun kuukausimaksun lisäksi, koska kyse on kesäpaikasta. Saan siis viimisen kk-maksun sovitusti ilmatteeksi. Juu, ei ole peruutusoikeutta - Vattenfall tarjosikin 6kk lisää ilmasta kk-maksua winbäkkinä, mutta ei onnistunu tuosta syystä. Jatkossa pitää lukea sopimusvahvistuksista edes suuri präntti.

Viimeksi muokattu:
No, oppirahoja on kyllä makseltu ihan eri mittakaavassa, tässä ei rahalla ole merkitystä, periaatteellisesti vaan ärsyttää paljon. Tuossa kohteessa energia on maksanut keskimäärin alle sen vitosen kk-maksun verran, ja tosiaan kuukausimaksuttoman Vattenfallin vaihdoin "kuukausimaksuttomaan" Fortumiin.. Ja joo, edelleen tulee vaan oletettua, että suuret perinteiset firmat ovat lutettavia, ja että niiden kanssa suulliset sopimukset ovat päteviä.
Sulta uupui vaan tietoa, itse muistan taas puolestaan että aika monikin firma on jo ns. kärynnyt tällä foorumilla julkaistuistakin epämääräisistä tarjouksista. Niitä vain on vähemmän näillä "kunnollisilla".

Sulta uupui vaan tietoa, itse muistan taas puolestaan että aika monikin firma on jo ns. kärynnyt tällä foorumilla julkaistuistakin epämääräisistä tarjouksista. Niitä vain on vähemmän näillä "kunnollisilla".
Sen enempää viestejä takaisinpäin lukematta, niin onko jollekkin myyty 0€/kk soppari mutta ollut kuitenkin perusmaksu?

Sen enempää viestejä takaisinpäin lukematta, niin onko jollekkin myyty 0€/kk soppari mutta ollut kuitenkin perusmaksu?
Itselle ei näinpäin, mutta toisinpäin kylläkin.
Vielä 2kk voimassa 0€/kk pörssisoppari, jossa myös muuttorauha etu vaikka en ole muuttanut mihinkään.
Eli 0€/kk ja vielä perusmaksun verran alennusta sähköstä.

Aika erikoista jos todella on noin. Itsellä on tainnut näissä kk-maksuttomissa soppareissa olla laskussa kk-maksurivi esim. 4,99 e/kk ja toisella rivilla -4,99 e/kk.
Kyllä on juurikin samalla tavalla omissakin laskuissa, paitsi että kolmannella rivillä vielä lisäksi muuttorauha etu -4,99 €/kk.
Winback soittajan kanssa sopparin 4kk sitten tein.

Pörssisopparia vähän paremmilla ehdoilla kuin pari päivää sitten.

Screenshot_2025-02-14-17-41-14-463_com.android.chrome.jpg

Kyllä on juurikin samalla tavalla omissakin laskuissa, paitsi että kolmannella rivillä vielä lisäksi muuttorauha etu -4,99 €/kk.
Winback soittajan kanssa sopparin 4kk sitten tein.
Ok, meinaakohan tuo kuitenkin että normaalisti etu maksaisi 4,99 e/kk, mutta nyt se on sinulle maksuton (0 e) eli laskusta ei enää tuon lisäksi vähennetä 4,99 euroa.

e. tai siis noin sen olisi varmaan pitänyt mennä mutta ilmeisesti tapahtunut sitten virhe ja yksi rivi jäänyt pois, harvemmin kai palvelujen hintaa vähennetään käytetystä sähköstä

Ok, meinaakohan tuo kuitenkin että normaalisti etu maksaisi 4,99 e/kk, mutta nyt se on sinulle maksuton (0 e) eli laskusta ei enää tuon lisäksi vähennetä 4,99 euroa.

e. tai siis noin sen olisi varmaan pitänyt mennä mutta ilmeisesti tapahtunut sitten virhe ja yksi rivi jäänyt pois, harvemmin kai palvelujen hintaa vähennetään käytetystä sähköstä
Virhehän siinä on selkeästi jollakin käynyt, mutta en valita.
Fortumilla on muuttorauha etu, jolla saa 6kk perusmaksut ilmaiseksi kun ottaa sähköt heiltä muuttaessaan uuteen asuntoon. Jostain syystä omalle sopparille tuli myös perusmaksuedun lisäksi.
IMG_20250214_175510.jpg

Kiasus et näin tänään yhen sähkölaskun johon maksaja ollu tyytyväinen ko sama hinta joka kk.. mutta esim tammikuussa käytti 89kwh noin.. mä käytin 1300kwh.. ja mun sähkön osuus oli vähemmän ko sillä, toki si kiitos carunan siirto osassa maksan enempi.. mutta siis mä ostin yli kymmenkertaisen määrän vähemmällä rahalla..
Soppari on niitä jotka jo menneisyyttä sama hinta joka kk.. mutta ko on puoltoistavuotta vanha yli ni just sitä aikaa ko niiden kk summat paisui sikana..
edit ja siis tämä nyt joulu ja tammikuun ajalta.. sama kk maksu menee siellä kesälläkin kiinteänä.. eli takkiin tulee viellä enempi. näytinki sille et katos ko mä oon kuluttanu esim yhtenäpäivänä tammikuussa jo pelkästään enempi ko sä koko kk, ja silti mun sähkön osuus on pienempi koko kuukaudelta

Viimeksi muokattu:
Kiasus et näin tänään yhen sähkölaskun johon maksaja ollu tyytyväinen ko sama hinta joka kk.. mutta esim tammikuussa käytti 89kwh noin.. mä käytin 1300kwh.. ja mun sähkön osuus oli vähemmän ko sillä, toki si kiitos carunan siirto osassa maksan enempi.. mutta siis mä ostin yli kymmenkertaisen määrän vähemmällä rahalla..
Soppari on niitä jotka jo menneisyyttä sama hinta joka kk.. mutta ko on puoltoistavuotta vanha yli ni just sitä aikaa ko niiden kk summat paisui sikana..
No jos hän itse oli tyytyväinen.. 🤷‍♂️ Kaikki ei jaksa kikkailla ja maksavat sitten siitä. Tuota viimeistä en ihan ymmärtänyt, siis ensin oli sama hinta joka kk ja nyt ei ole kun kk-summat paisuu vai onko se paisunut summa sitten sama joka kuukausi?

No jos hän itse oli tyytyväinen.. 🤷‍♂️ Kaikki ei jaksa kikkailla ja maksavat sitten siitä. Tuota viimeistä en ihan ymmärtänyt, siis ensin oli sama hinta joka kk ja nyt ei ole kun kk-summat paisuu vai onko se paisunut summa sitten sama joka kuukausi?
Tarkotin et sopparien myyntihinnat lähti paisuun ennen ko loppuivat.. monethan tuollaisen sopparin tehneet saivat ilmon et kk hinta on seuraavaks tää ja tää...
Juuh ei siinä mitään on tyytyväinen ko tietää mitä sähkö maksaa joka kk.. mutta samalla miettii voiko syödä makaroonia vai lihalientä ko rahat ei riitä.. jne pal muuta.
Ja samassa sopparissa oli myyty kiva lisä ,x€/kk
Edit sähköä oli käytetty 88kwh/kk vissiin.. sen osuus oli about 48€ laskussa...(En muista tarkaan kaikkia lukuja ko kävin si katsoo omiakin ja laskeskelin äkkiä jne)
Edit 2: sama kysyi miks 24 vuonna menny samalla kk:lla 120kwh.. sanoin etten voi tietää mitä on käytetty, mutta et paremmalla hinnalla sillon si ees oot ostanu ko sama kk hinta ja saanu kuitenki enempi

Viimeksi muokattu:
No noissa kiinteän kuukausihinnan ns pakettisoppareissa nousi ne kuukuasihinnat aivan taivaisiin vrt ennen Putinin uhitteluja. Niitä sai ennen suht järkevilläkin hinnoilla jos oma kulutus osui sinne haitarin yläpäähän. Itelläkin sellainen oli tyyliin 10€/kk 3000kwh vuosikulutusrajalla.

Kyllä noita jotka on jumissa ns paskassa sopparissa on paljon, toisia se ei edes paljon hetkauta.
Isäukolle myyty aivan susipaska soppari Fortumilta, en ole edes selvittänyt miten v*tussa tuollainen on soppari on lukittu 24kk, jossa ei edes kwh-hinta ole lukittu vaan se vaihtelee. Nytkin jotain 28c/kwh talven ajan.
Vielä sama paska soppari kotona ja mökillä, yli vuosi sitten kielsin ettei hyväksy enää yhtään sähkösopparia itse kun ei ymmärrä mihin sitoutuu. Vappuna saa niille varmaan jonkun 24kk 8c/kwh sopparin vihdoin sorvattua kun määräaikaisuus poistuu.

Ja kyllä se tuosta omasta sopparistaan sen verran on ahdistunut että mökki on ollut nyt kuluvan talven ns kylmänä.

No noissa kiinteän kuukausihinnan ns pakettisoppareissa nousi ne kuukuasihinnat aivan taivaisiin vrt ennen Putinin uhitteluja. Niitä sai ennen suht järkevilläkin hinnoilla jos oma kulutus osui sinne haitarin yläpäähän. Itelläkin sellainen oli tyyliin 10€/kk 3000kwh vuosikulutusrajalla.

Kyllä noita jotka on jumissa ns paskassa sopparissa on paljon, toisia se ei edes paljon hetkauta.
Isäukolle myyty aivan susipaska soppari Fortumilta, en ole edes selvittänyt miten v*tussa tuollainen on soppari on lukittu 24kk, jossa ei edes kwh-hinta ole lukittu vaan se vaihtelee. Nytkin jotain 28c/kwh talven ajan.
Vielä sama paska soppari kotona ja mökillä, yli vuosi sitten kielsin ettei hyväksy enää yhtään sähkösopparia itse kun ei ymmärrä mihin sitoutuu. Vappuna saa niille varmaan jonkun 24kk 8c/kwh sopparin vihdoin sorvattua kun määräaikaisuus poistuu.

Ja kyllä se tuosta omasta sopparistaan sen verran on ahdistunut että mökki on ollut nyt kuluvan talven ns kylmänä.
Tämä, mäkin sanoin et ny ko soppari loppuu ni laita viestiä ni katotaan parempi.. no tiiän jo et enskuun jälkeen voidaan ottaa koska 3kk jälellä ja sillon saa kaikken sopimaan ilman kikkailua ko se on se maksimi kk.. ja myös et ihan pörssi vaikket kattois hintoja ois parempi.. johon saanu eniten nytkin niitä ilman kk maksua
Edit: fortum oli tääkin...

On noi yhtiöt joskus aika härskejä varsinkin jos asiakkaan ymmärrys asioista ei enää parhaalla tolalla kun ikää tulee. No hyvä jos saatte hommattua heille paremmat sopparit ja ottavat neuvoja/apuja vastaan. Joskus on semmoista jääräpäisyyttä että "kyllä minä tiedän" tai voidaan melkein suuttua niin en itse ole puuttunut kun eivät sentään makaronivelliä syö ja istu kylmässä ja pimeässä torpassa tms.

On noi yhtiöt joskus aika härskejä varsinkin jos asiakkaan ymmärrys asioista ei enää parhaalla tolalla kun ikää tulee. No hyvä jos saatte hommattua heille paremmat sopparit ja ottavat neuvoja/apuja vastaan. Joskus on semmoista jääräpäisyyttä että "kyllä minä tiedän" tai voidaan melkein suuttua niin en itse ole puuttunut kun eivät sentään makaronivelliä syö ja istu kylmässä ja pimeässä torpassa tms.
Jep.. no sain mäkin vähän jo järkeä ko näytin omat lukemat ja laskut...
Ny menee hiukan oftopick. Mut just ne perkeleen puhelinmyyjät. Varsinkin jos ne hokaa et ny ei tiietä ni alkavat myymäänvaikka mitä 🤬 nimimerkkiä kokemusta on ko aloin hoitaa edesmennen äitini asioita ko sairastui alzhaimeriin.. sai soitella aika paljon ja päästellä kirosanoja ja uhkauksia perään ko kaikki myivät sille vaikka mitä ja vasta laskun tultua selvis mulle. Hän ko tykkäs jutella, ja mistään tienny mitä sopis

Kerrostalokämpässä on kulutus reilut 200kWh kuukaudessa. Kylppärin lattialämmitys, pyykinpesukone ja astianpesukone oikeastaan ainoat enemmän sähköä syövät joiden käyttöön voi vaikuttaa, eli ei käytä kun on kallista sähköä. Kannattaako ottaa pörssisähkö vai esim. tuollanen 24kk kiinteähintainen soppari 7,7snt/kWh-hinnalla? Pörssisähkön toteutunut keskihinta taitaa olla parin viime vuoden ajalta selvästi halvempi. Kiinteällä sopparilla kuukaudessa tulisi jotain 25€ hinnaksi ja saisi varmuutta parin vuoden ajalle, pörssisähköllä ehkä 5-10€ kk-hinnasta pois, jos ei hinta pomppaa?

tolla kwh määrällä ei mitää väliä monta senttiä sähkö maksaa
Tämä se on itselläkin ollut ajatuksena pitkään, enkä ole juurikaan hintoihin kiinnittänyt huomiota, mutta nykyinen toistaiseksi voimassa oleva soppari on sellainen, että siitä saa ainakin kympin pois vaihtoi mihin tahansa.

Kerrostalokämpässä on kulutus reilut 200kWh kuukaudessa. Kylppärin lattialämmitys, pyykinpesukone ja astianpesukone oikeastaan ainoat enemmän sähköä syövät joiden käyttöön voi vaikuttaa, eli ei käytä kun on kallista sähköä. Kannattaako ottaa pörssisähkö vai esim. tuollanen 24kk kiinteähintainen soppari 7,7snt/kWh-hinnalla? Pörssisähkön toteutunut keskihinta taitaa olla parin viime vuoden ajalta selvästi halvempi. Kiinteällä sopparilla kuukaudessa tulisi jotain 25€ hinnaksi ja saisi varmuutta parin vuoden ajalle, pörssisähköllä ehkä 5-10€ kk-hinnasta pois, jos ei hinta pomppaa?
Sama täällä ja otin Lumpeen 7,88/0e/kk/6kk

Tai sit Helenin 6.5snt/kwh syyskuun 2026 loppuun olevalla sopparilla.

Tämä kiinnostais, mutta kaks kesää menis tuolla hinnalla, ja aika kallis tuo kk maksu
Kesästä tulee aina (nykyhintaisilla) kiinteillä takkiin mutta toisaalta säästyy huokean sopparin metsästykseltä syksyllä. Tosin siitäkään ei taida olla yksimielisyyttä mihin aikaan vuodesta on parhaat tarjoukset. Kk-maksu on turhan kova. Jokohan lähitulevaisuudessa olisi mahdollista esim. 6,5 c/kWh 0,00 e/kk 24 kk, tarttuisin samoin tein.

Statistiikka

Viestiketjuista
268 248
Jäsenet
76 176
Uusin jäsen
Hirvosen_Tiina77

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom