Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Mikset ota tuota Lumpeen kuuden kuukauden kuukausimaksutonta pörssisähkösopimusta? Sillä sopparilla lähti liikkeelle oma veljeni nyt uudessa opiskelijayksiössään, jossa kulutus on todella maltillinen.
Vaihdoin tuohon lumpeeseen, kun tuntuu nykyään nuo marginaalit olevan kaikilla suht samat (kovat). Kulutusta piisaa kun on sähkölämmitys+kaksi sähköautoa.
 
Tietääkö kukaan miksi Lumpeella on niin kalliit pakettisähköt?

1693773174280.png


Eihän tuossa ole mitään järkeä että 30 euroa täytyy pulittaa sopparista, johon kuuluu 250 kWh. Senki hinta on 10 snt kWh, eli pörssillä/kiinteällä saa halvemmalla kWh.

Lisäksi löytyy

Toistaiseksi voimassa oleva
16 €/kk kuukausimaksu

Hinnat sis. alv. 24 %

sis. 125 kWh/kk eli n. 9,6 snt kWh miinustettuna oletettu 3,99 kk kuukausimaksu.

Tuo XS maksoi ennen KSS Iisinä esim. joku 5,99 euroa, mutta niitä sähkönhintoja ei kyllä tulla enää näkemään ikinä.
 
Tietääkö kukaan miksi Lumpeella on niin kalliit pakettisähköt?

1693773174280.png


Eihän tuossa ole mitään järkeä että 30 euroa täytyy pulittaa sopparista, johon kuuluu 250 kWh. Senki hinta on 10 snt kWh, eli pörssillä/kiinteällä saa halvemmalla kWh.

Lisäksi löytyy

Toistaiseksi voimassa oleva
16 €/kk kuukausimaksu

Hinnat sis. alv. 24 %

sis. 125 kWh/kk eli n. 9,6 snt kWh miinustettuna oletettu 3,99 kk kuukausimaksu.

Tuo XS maksoi ennen KSS Iisinä esim. joku 5,99 euroa, mutta niitä sähkönhintoja ei kyllä tulla enää näkemään ikinä.
Veikkaisin pakettisähkön kalleuden syyksi yleisemminkin sitä, että kohderyhmänä eivät ole laskutaitoiset tai taloustaitoiset ihmiset.
 
Samanlaisia noi ja muut toistaiseksi voimassaolevat on muillakin. Esim. Turku Energia 35e sis. 150 kwh kuukaudessa, hah.
 
Samanlaisia noi ja muut toistaiseksi voimassaolevat on muillakin. Esim. Turku Energia 35e sis. 150 kwh kuukaudessa, hah.
Lumpeen halvimmissa paketeissa XS ja S saa kuukauden maksutta, voiko siitä kenties nauttia ja siirtää soppari heti muualle? Sehän ei sido asiakasta.
 
Lumpeen halvimmissa paketeissa XS ja S saa kuukauden maksutta, voiko siitä kenties nauttia ja siirtää soppari heti muualle? Sehän ei sido asiakasta.

Luulis onnistuvan. Tein Fortumin kanssa juuri niin 1,5 vuotta sitten, eli kävin niiden pakettisopparissa kääntymässä vain ilmaiskuukauden ajan ilman ongelmia. Ja sain siitä vielä Bonuswayn kautta käsittämättömät n. 50 € bonusta. :rofl2:
 
Mulla mennyt nyt 12 päivää Lumme Energian nettisivuilta tehdystä tilauksesta (josta tuli kyllä spostikuittaus) mutta varsinaista sopimusvahvistusta ei ole siis tullut vaikka se luvataan kahdessa arkipäivässä. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Kannattaako vain odotella? Pari kertaa jonottanut 20+ minuuttia niiden aspaan tuloksetta.
 
Mulla mennyt nyt 12 päivää Lumme Energian nettisivuilta tehdystä tilauksesta (josta tuli kyllä spostikuittaus) mutta varsinaista sopimusvahvistusta ei ole siis tullut vaikka se luvataan kahdessa arkipäivässä. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Kannattaako vain odotella? Pari kertaa jonottanut 20+ minuuttia niiden aspaan tuloksetta.
Kannattaa soittaa aamu 8-10 välillä ja jonottaa kunnes vastaavat. Mulla pisin jonotus Lumpeen aspaan ~30min.

Kun tein oman jatkosopimuksen Lumpeelle meni 4-5 arkipäivää kun sain tilausvahvistuksen sähköpostitse, ja Oma lumpeesta kun katsoin Omat sopimukset -Ssopimukset - näkyi kanssa siellä vuorokautta ennemmin jatkosoppari oikeilla hinnoilla kuin itse tilausvahvistus meili tuli.
 
Mulla mennyt nyt 12 päivää Lumme Energian nettisivuilta tehdystä tilauksesta (josta tuli kyllä spostikuittaus) mutta varsinaista sopimusvahvistusta ei ole siis tullut vaikka se luvataan kahdessa arkipäivässä. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Kannattaako vain odotella? Pari kertaa jonottanut 20+ minuuttia niiden aspaan tuloksetta.

Mulle kävi samoin, mutta 9 päivän jälkeen menin chattiin ja siellä sanottiin "ei löydy tilausta" ja "en osaa sanoa minne se on joutunut".

Chattityyppi teki sopparin uudelleen, mutta tuttuun tyyliin sopimusvahvistus tuli silti hieman väärällä hinnalla (8,4 eikä 8,3 senttiä), vaikka aluksi se näkyi hetken OmaLumpeessa oikeallakin hinnalla. Siitä panin vain emailin, että korjatkaa hinta, johon ei ole vielä vastattu.
 
Itse en näe tälläisessä sopimuksessa mitään lisäarvoa pörssisähköön verrattuna. Joulu-Tammikuu on perinteisesti kaikkein huonoin aika vaihtaa sähkösopimustaan.

Edit: Ellei sitten ole ajatuksena ketjuttaa kahta sopimusta.

Toistaiseksi voimassa oleva, josta voi vapaasti irtautua 2 viikon irtisanomisajalla, toisin kuin määräaikaista sopimuksista.
 
Olenko tyhmä vai miten nuo 8.x sopimukset saa esille? Kävin läpi Lumpeen, Vattenfallin sekä muutaman muun. Molemmissa yli 10c. Onko tosiaan tilanne niin että vuorokaudessa nämä hinnat saattavat vaihdella näin paljon?
 
Olenko tyhmä vai miten nuo 8.x sopimukset saa esille? Kävin läpi Lumpeen, Vattenfallin sekä muutaman muun. Molemmissa yli 10c. Onko tosiaan tilanne niin että vuorokaudessa nämä hinnat saattavat vaihdella näin paljon?
Tampereen Energialla on ainakin vielä 8,85 cnt/kWh ja 3,98 €/kk 12kk ja ilman kulutusvaikutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Olenko tyhmä vai miten nuo 8.x sopimukset saa esille? Kävin läpi Lumpeen, Vattenfallin sekä muutaman muun. Molemmissa yli 10c. Onko tosiaan tilanne niin että vuorokaudessa nämä hinnat saattavat vaihdella näin paljon?
Näköjään heittelee nuo hinnat...
Eli et oo tyhmä

Lumme energialla noussut 12kk määräaikainen 9,48 snt/kWh
 
Kiitos, tämä tuli itse napattua (vajaa 10k talvikulutus). Futuurit lähteneet nousuun ja nyt esim. Priima-livessä 12kk kiinnityshinta on kulujen jälkeen noin 8,5 c/kwh. Eli tuo 7,99 soppari on oikein hyvä. Kulutusvaikutusta itse pystyn säätämään ehkä noin 1-2 c verran, etenkin talviaikaan.

Tässä on nyt toki vielä se perus 14 vrk peruutusoikeus, joten voi vielä pakittaa, jos futuurit lähtevät reiluun laskuun.
Futuurien hinnannousu koki (toistaiseksi) huippunsa viime torstaina. Nyt on tultu alaspäin niin perjantaina kuin tänäänkin. Nyt Priima-liven 12kk kiinnityshinta olisi kulujen jälkeen enää 7,49 c/kwh. Näin ollen tuli käytettyä tuo peruutusoikeus tuohon Oomin 7,99c soppariin ja pitäydyn toistaiseksi pörssissä.

Tällä hetkellä itse taidan tarkkailla Omavoiman Q1/24-kiinnityshintaa ja jos se laskee 8c tienoille (nyt 9c + kulut), niin luultavasti tulee lukittua. Talvella kuitenkin parhaat mahdollisuudet hyödyntää tuota kulutusvaikutusta. Harkinnassa myös tuo Q4/23-lukitseminen tai joulukuu. Talvikuukausina kulutus kuitenkin 1500-2000, joten pienestä varmuudesta voisi hieman maksaa "vakuutusta".

Mitä noihin normikiinteiden sopparien hintoihin (ei kulutusvaikutusta) tulee, niin ne tuntuvat tulevan aina vähän jälkijunassa futuureihin nähden. Nyt nousseet osin suuren kiinnostuksen + futuurien elokuun puolivälin jälkeisen nousun takia, mutta teoriassa niihin voi tulla lähiviikkoina taas laskua, jos ei voimalaitoksissa mitään yllättävää tapahdu.
 
Jos haluaa varmuutta loppuvuoden hintaansa, niin Korpelan Sähkö tarjoaa 1.10-31.12 toistaiseksi voimassa olevan 8,40snt/kwh + 3,90€/kk + kulutusvaikutus.

Mielenkiintoinen vaihtoehto tämäkin, kun pääsee tarvittaessa nopeasti eroon. Kiitos kun toit esiin. Ja jos nyt oikein ymmärsin, niin tuo hinta ilmeisesti voimassa koko jakson riippumatta milloin tulee mukaan. Eli tuon voisi tarpeen mukaan lukita alkamaan vaikka joulukuun alusta, jolloin pelkän joulukuun hintana tuo 8,4c (+ kulutusvaikutus) olisi varsin hyvä. Sitten voisi mahdollisesti jatkaa (uudella hinnalla) vaikka tammi-helmikuun ja laittaa loppumaan maaliskuun alkuun.
 
Mielenkiintoinen vaihtoehto tämäkin, kun pääsee tarvittaessa nopeasti eroon. Kiitos kun toit esiin. Ja jos nyt oikein ymmärsin, niin tuo hinta ilmeisesti voimassa koko jakson riippumatta milloin tulee mukaan. Eli tuon voisi tarpeen mukaan lukita alkamaan vaikka joulukuun alusta, jolloin pelkän joulukuun hintana tuo 8,4c (+ kulutusvaikutus) olisi varsin hyvä. Sitten voisi mahdollisesti jatkaa (uudella hinnalla) vaikka tammi-helmikuun ja laittaa loppumaan maaliskuun alkuun.

Näin ainakin itse ymmärsin tuotteen.

Seuraavan kvartaalin hinnat julkaistaan viimeistään kuukautta ennen voimaan tuloa, eli 30.11.2023.
 
Linkki ei vie mihinkään tarjoukseen, eikä PKS:n sivuilta löydy tuon hintaista tuotetta?
PKS:n tuote on Priima, ja tuo alkuperäinen eka linkki on Priiman live-demo-palveluun, jossa näkyvät samat, ihan oikeat hinnat millä asiakkaansa voivat kiinnityksiä eri aikaväleille tehdä. Esim.syksy 2023= 1.10.-31.12.2023 olisi nyt 6,703 snt/kWh. Siihen kiinnitetyn hinnan päälle tulisi sitten kulutusvaikutus+toimitusmaksu 0,45 snt/kWh + kk-maksu 4,5 e/kk.
 
PKS:n tuote on Priima, ja tuo alkuperäinen eka linkki on Priiman live-demo-palveluun, jossa näkyvät samat, ihan oikeat hinnat millä asiakkaansa voivat kiinnityksiä eri aikaväleille tehdä. Esim.syksy 2023= 1.10.-31.12.2023 olisi nyt 6,703 snt/kWh. Siihen kiinnitetyn hinnan päälle tulisi sitten kulutusvaikutus+toimitusmaksu 0,45 snt/kWh + kk-maksu 4,5 e/kk.

Priima ei ole toistaiseksi voimassa oleva sopimus kiinnitetyltä hintakaudelta, vaan määräaikainen.
 
Jahas, Lumpeesta negatiivinen kommentti.
Paritalo, tehtiin molempiin asuntoihin sopimukset Lumpeelle samana päivänä tuolla 8,3snt hinnalla.
Nyt sitten kävi ilmi sopimusvahvistuksista että Lumme on sekoittanut siirtoa tehdessään käyttöpaikkojen numerot ristiin, ja ainoa keino korjata tilanne on uusia sopimukset, jolloin 15pv siirtoraja lähtee uudelleen juoksemaan.
Niin ja vanha sopimus oli määrätty vanhalla yhtiöllä päättymään 12.9.....

Tätä selvittäessä kului siis 3,5h aikaa puhelimessa, epäselviä emaileja aspan kanssa sekä chatti joka löi luurin korvaan :D

Oli nyt tarjous sitten mikä tahansa, niin tähän puulaakiin en kyllä pitkällä tikullakaan enää koske. Sopparin peruutus lähti menemään perään.
 
Viimeksi muokattu:
Jahas, Lumpeesta negatiivinen kommentti.
Paritalo, tehtiin molempiin asuntoihin sopimukset Lumpeelle samana päivänä tuolla 8,3snt hinnalla.
Nyt sitten kävi ilmi sopimusvahvistuksista että Lumme on sekoittanut siirtoa tehdessään käyttöpaikkojen numerot ristiin, ja ainoa keino korjata tilanne on uusia sopimukset, jolloin 15pv siirtoraja lähtee uudelleen juoksemaan.
Niin ja vanha sopimus oli määrätty vanhalla yhtiöllä päättymään 12.9.....

Tätä selvittäessä kului siis 3,5h aikaa puhelimessa, epäselviä emaileja aspan kanssa sekä chatti joka löi luurin korvaan :D

Oli nyt tarjous sitten mikä tahansa, niin tähän puulaakiin en kyllä pitkällä tikullakaan enää koske. Sopparin peruutus lähti menemään perään.
Olisihan tuollaisesta paskasta aiheellista tarjota asiakkaalle jokin rahallinen korvaus - eikä siis alennuksena. Se kun lienee selvää ettei kukaan itseään arvostava jatka asiakkuutta ainakaan lähiaikoina.
 
Olisihan tuollaisesta paskasta aiheellista tarjota asiakkaalle jokin rahallinen korvaus - eikä siis alennuksena. Se kun lienee selvää ettei kukaan itseään arvostava jatka asiakkuutta ainakaan lähiaikoina.
Lumpeen chatti löi linjat kiinni kun kysyin kenen vika tää on, puhelimessa aspa kuulosti vaan vittuuntuneelta.
En tiedä, ei ole hetkeen vituttanut minkään firman asiakaspalvelu näin paljoa....

Mutta joo, jonkinlaista pahoittelua nyt vähintään odotin/toivoin, ei tullut sitäkään :D Ei tätä kyllä mitenkään voi suositella.
 
Korpela tuossa sopparissa tarkistaa hinnat neljänneksittäin, seuraavan kerran 1.10.
Tuota kanssa katsoin, mutta jotenkin sivujen kautta ymmärsin, että se tarkastus tehdään kuukautta ennen (ja ilmoitetaan silloin) ja tulee tuolloin 1.10. voimaan.
 
Lumpeen chatti löi linjat kiinni kun kysyin kenen vika tää on, puhelimessa aspa kuulosti vaan vittuuntuneelta.
En tiedä, ei ole hetkeen vituttanut minkään firman asiakaspalvelu näin paljoa....

Mutta joo, jonkinlaista pahoittelua nyt vähintään odotin/toivoin, ei tullut sitäkään :D Ei tätä kyllä mitenkään voi suositella.
Osittain huonon kokemuksesikin takia päädyin juuri Tampereen Energian kiinteään soppariin, arvoin sen ja Lumpeen pörssisähkön välillä. Toki siitä en sitten tiedä onko Tampereen Energialla asiakaspalvelu yhtään sen parempaa.

12kk kiinteä 8,85 cnt/kWh, 3,98 €/kk.
 
Lumpeen chatti löi linjat kiinni kun kysyin kenen vika tää on, puhelimessa aspa kuulosti vaan vittuuntuneelta.
En tiedä, ei ole hetkeen vituttanut minkään firman asiakaspalvelu näin paljoa....

Mutta joo, jonkinlaista pahoittelua nyt vähintään odotin/toivoin, ei tullut sitäkään :D Ei tätä kyllä mitenkään voi suositella.
Kaipa ne tälläkin markkinointityöllä muutaman sopparin sai... eiku. :D
 
Mitenhän nuo hinnat vaihtelee niin paljon eri palveluissa? Liukuri näyttää ensi yön alimmaksi hinnaksi -0,63c, sahko.tk -0,51c ja spot.ti -0,50c.
 
Osittain huonon kokemuksesikin takia päädyin juuri Tampereen Energian kiinteään soppariin, arvoin sen ja Lumpeen pörssisähkön välillä. Toki siitä en sitten tiedä onko Tampereen Energialla asiakaspalvelu yhtään sen parempaa.

12kk kiinteä 8,85 cnt/kWh, 3,98 €/kk.
No Tampereen Sähkölaitoksen asiakkaita mekin ollaan, ja näköjään pysytäänkin. Tämän päivän kokemusten perusteella juurikin pysytään asiakkaina. Asiat selvisi vauhdilla, ja sieltä sentään osattiin pahoitella että sekaannusta on.
Lumpeella lähinnä osattiin närkästyä ja kysellä ollaanko kerrottu osoitteet oikein vai väärin. Sitten hiljentyivät kun sanoin että teillä on ristissä sekä osoite että käyttöpaikka, eikä käyttöpaikkaa edes voi ilmoittaa tilauksessa..... :D

edit. Vkl aikana 2h puhelimessa selvittelyä Lumpeen aspan kanssa, tänään aloitin chattiin jonottamisen vähän 13 jälkeen. Nyt on asiat vasta hoidossa.
 
Mitenhän nuo hinnat vaihtelee niin paljon eri palveluissa? Liukuri näyttää ensi yön alimmaksi hinnaksi -0,63c, sahko.tk -0,51c ja spot.ti -0,50c.

Liukurista en tiedä, mutta noi sahko.tk ja spot.ti ero johtunee pyöristyksestä. Alin hinta taitaa olla -0.505.
 
Näytti olevan juu, että kaikissa on alvi mukana plussahinnoissa ja ainoastaan liukurin miinushinnoissa on alvi.
Sähköyhtiöt oletettavasti alvin lisää vasta kuukauden kokonaishintaan ja jos sopimusehdoissa miinushintainen sähkö alentaa kuukauden kokonaissummaa (esim vaasan sähkö laskee miinushinnan nollana, voi olla muitakin) niin eikös tuo alvillinen miinushinta ole silloin oikea.
 
Minulla Lumpeen kanssa ainoa ongelma oli, että alkamispäivämäärä oli väärä, vaikka ilmoitin sen oikein. Aspa korjasi sen hetkessä, mutta vaikutti silloin jo kesäkuussa juhannuksen tienoilla olevan tympääntynyt työhönsä. Ei ollut kovin iloinen aspatyttö, lähinnä oli vaivaantunut, sen mitä hänen teksteistä sai irti chatissa. Ei esimerkiksi kommentoinut mitään, että tarjosin nykyisen Vattenfallin sopparin päättymispäivän ja kysyin kai se on sitä seuraava päivä? Aspa sanoi vaan, että voidaan muuttaa, jos niin haluat. Ei esim. sanonut joo eihän tuo nykyinen oikea päivämäärä ole.

Nyt huomasin Lumpeen sivuilla seuraavaa: kirjauduin sisään:

Omissa tiedoissa osoite muodossa Oma tie A, postinumero, Paikkakunta. Puuttuu asunnon numero.

Sopimuksen tiedoissa se on oikein Oma tie A X, postinumero, Paikkakunta. Voisiko joku muu vahvistaa näkyykö osoitteenne Oma Lumme samalla tavalla.
Jos näkyy, voi olla niin kuin palvelu on suunnitelty sen näyttämään. En viitsi asiakaspalvelua vaivata asialla, niillä on varmaan nyt parempaakin tekemistä asikkaiden asioissa.

Soppari oli kohtuullinen, joten kaksi vuotta mennään. 3,99 kk ja 9,98 kWh. Kannattaa tarkistaa Lumpeen kanssa:
  1. Sopimuksen aloituspäivämäärä.
  2. Sopimuksen osoitetiedot ja käyttäjän osoitetiedot.
  3. Sopimuksen hintatiedot ja kesto.
 
Nyt huomasin Lumpeen sivuilla seuraavaa: kirjauduin sisään:

Omissa tiedoissa osoite muodossa Oma tie A, postinumero, Paikkakunta. Puuttuu asunnon numero.

Sopimuksen tiedoissa se on oikein Oma tie A X, postinumero, Paikkakunta. Voisiko joku muu vahvistaa näkyykö osoitteenne Oma Lumme samalla tavalla.
Jos näkyy, voi olla niin kuin palvelu on suunnitelty sen näyttämään. En viitsi asiakaspalvelua vaivata asialla, niillä on varmaan nyt parempaakin tekemistä asikkaiden asioissa.

On täsmälleen samalla tavalla, ja olen jo vanha asiakas. Kuuluu siis asiaan.
 
Jännä juttu. Nykyinen 4,95snt sopimus päättyy 31.10 ja tein jatkosopimuksen myös Lumpeelle pörssisähköstä 1.11 alkaen.
Tänään OmaLumme sivulle tupsahti uusi tarjous 24kk 8,56snt/ ja 3,95eur/kk. Skippaan sen koska en halua sitoutua kahdeksi vuodeksi tuohon hintaan. Taidan tehdä vastatarjouksen eli jos tarjoavat tuon ilman kk- maksua niin sitten nappaan kiinni.
 
Liukurin hinnoissa ALV mukana, taitaa laskea miinushinnat väärin.
Näytti olevan juu, että kaikissa on alvi mukana plussahinnoissa ja ainoastaan liukurin miinushinnoissa on alvi.
Sähköyhtiöt oletettavasti alvin lisää vasta kuukauden kokonaishintaan ja jos sopimusehdoissa miinushintainen sähkö alentaa kuukauden kokonaissummaa (esim vaasan sähkö laskee miinushinnan nollana, voi olla muitakin) niin eikös tuo alvillinen miinushinta ole silloin oikea.

Juuri näin. Liukuri näyttää oikein.
 
Itselle kävi nyt niin että irtisanoin Kokkolan Energian määräaikaisen 20% sopimussakolla viikko sitten ja tilasin samalla Lumpeelta uuden. Mitään ei kuulunut viikkoon välittömän tilausvahvistuksen jälkeen, joten otin nyt chatillä yhteyttä jossa kerrottiin että sopimus on mennyt automaattisesti hylkyyn eikä voida aktivoida koska datahubin mukaan vanha määräaikainen on 90vrk voimassa. Mulla datahubissa lukee että se on voimassa 15.9. saakka eli irtisanottu tuolloin, johon olin ajoittanut samanaikaisesti Lumpeelta uuden sopparin aktivoimisen ja ilmoitin tuon Kokkolan Energiallekin irtisanomisviestissä. Siihen Lumme totesi että Kokkolan Energia on toiminut väärin eikä vanhaa sopparia saisi koskaan irtisanoa koska vaihdosta voi tulla sähkökatko asiakkaalle. Vaihto pitäisi hoitaa hallittuna myyjänvaihtona, jossa uusi myyjä irtisanoo vanhan. Kysyin tota nimenomaan Kokkolan Energian aspasta etukäteen ja ohjeistivat päinvastoin eli tilaamaan korvaavan ensin ja kertomaan sitten heille koska irtisanotaan. Katotaan nyt sit mitä Kokkolan aspa vastaa ja millainen soppa tästä tulee. Ainakin vaihto taisi siirtyä väkisin 15pv eteenpäin mutta kuulemma saan alkuperäisellä hinnalla edelleen kun saadaan vaihto sumplittua.
 
Itselle kävi nyt niin että irtisanoin Kokkolan Energian määräaikaisen 20% sopimussakolla viikko sitten ja tilasin samalla Lumpeelta uuden.

Millainen soppari oli Kokkolasta? 10.86c/kWh 36kk?

Itse sanoin tuommoisen irti 20% sanktiolla. Nyt PKS Priima Q3 5.5c ja Q1 8.2c kiinnitetty. Futuurit laskee niin pian ehkä saa halvemmalla. Ehkä.
 
Millainen soppari oli Kokkolasta? 10.86c/kWh 36kk?

Itse sanoin tuommoisen irti 20% sanktiolla. Nyt PKS Priima Q3 5.5c ja Q1 8.2c kiinnitetty. Futuurit laskee niin pian ehkä saa halvemmalla. Ehkä.

Vähän vielä huonompi eli 14,20snt/24kk. Priimaa kans arvoin mutta ilmeisesti niissäkin on kulutusvaikutus joka ei omalla profiililla oikein nappaa.
 
PKS:n tuote on Priima, ja tuo alkuperäinen eka linkki on Priiman live-demo-palveluun, jossa näkyvät samat, ihan oikeat hinnat millä asiakkaansa voivat kiinnityksiä eri aikaväleille tehdä. Esim.syksy 2023= 1.10.-31.12.2023 olisi nyt 6,703 snt/kWh. Siihen kiinnitetyn hinnan päälle tulisi sitten kulutusvaikutus+toimitusmaksu 0,45 snt/kWh + kk-maksu 4,5 e/kk.
Mites tuo toimii jos tuonne tekee sopparin alkamaan esim. Lokakuun puolesta välistä, voiko kiinnityksiä tehdä jo ennen kuin sähkön toimitus alkaa ja jos voi antaako kiinnittää jaksoja joita ei ole kokonaan asiakkaana em. syystä?
 
Mites tuo toimii jos tuonne tekee sopparin alkamaan esim. Lokakuun puolesta välistä, voiko kiinnityksiä tehdä jo ennen kuin sähkön toimitus alkaa ja jos voi antaako kiinnittää jaksoja joita ei ole kokonaan asiakkaana em. syystä?
Enpä osaa varmaksi sanoa, ehkä kannattaa PKS:n asiakaspalvelusta kysyä. Päivän-parin viive niillä on sopimuksen käsittelyssä (jos sopimus alkaa <90 päivän sisällä) ja sitten rekisteröitymällä pankkitunnuksillaan niiden OmaPKS-palveluun voi tehdä kiinnityksiä tulevaan. Luulisi toki, että vajaallekin sopimuksen alussa tulevalle kvartaalille voi kiinnittää, ainakin kuluvalle kvartaalille niiden sivujen Hyvä tietää-osiossa on mainittu voivan tehdä kiinnityksen.

Itsellä oli tuo Priima kesällä harkinnassa, vaan en sitten kuitenkaan ottanut, kun ei-älykkäällä sähkölämmityksellä kulutusvaikutus ei kovin paljon hyvää anna.
 
Mielenkiintoinen vaihtoehto tämäkin, kun pääsee tarvittaessa nopeasti eroon. Kiitos kun toit esiin. Ja jos nyt oikein ymmärsin, niin tuo hinta ilmeisesti voimassa koko jakson riippumatta milloin tulee mukaan. Eli tuon voisi tarpeen mukaan lukita alkamaan vaikka joulukuun alusta, jolloin pelkän joulukuun hintana tuo 8,4c (+ kulutusvaikutus) olisi varsin hyvä. Sitten voisi mahdollisesti jatkaa (uudella hinnalla) vaikka tammi-helmikuun ja laittaa loppumaan maaliskuun alkuun.

Juu hinta on voimassa tuon ajan. Mutta sähköyhtiöllä ei ole mitään velvollisuutta myydä tuota sopimusta koko sen ajan. Jos sähkön markkinahinta nousee reippaasti niin alle markkinahintaiset sopimukset häviää tarjonnasta, jos niiden hintaa ei voida nostaa tarpeeksi nopeasti, kuten tuon hintaa voi nostaa vasta tammikuusta alkaen.

Itselle kävi nyt niin että irtisanoin Kokkolan Energian määräaikaisen 20% sopimussakolla viikko sitten ja tilasin samalla Lumpeelta uuden. Mitään ei kuulunut viikkoon välittömän tilausvahvistuksen jälkeen, joten otin nyt chatillä yhteyttä jossa kerrottiin että sopimus on mennyt automaattisesti hylkyyn eikä voida aktivoida koska datahubin mukaan vanha määräaikainen on 90vrk voimassa. Mulla datahubissa lukee että se on voimassa 15.9. saakka eli irtisanottu tuolloin, johon olin ajoittanut samanaikaisesti Lumpeelta uuden sopparin aktivoimisen ja ilmoitin tuon Kokkolan Energiallekin irtisanomisviestissä. Siihen Lumme totesi että Kokkolan Energia on toiminut väärin eikä vanhaa sopparia saisi koskaan irtisanoa koska vaihdosta voi tulla sähkökatko asiakkaalle.

Vaihto pitäisi hoitaa hallittuna myyjänvaihtona, jossa uusi myyjä irtisanoo vanhan. Kysyin tota nimenomaan Kokkolan Energian aspasta etukäteen ja ohjeistivat päinvastoin eli tilaamaan korvaavan ensin ja kertomaan sitten heille koska irtisanotaan. Katotaan nyt sit mitä Kokkolan aspa vastaa ja millainen soppa tästä tulee. Ainakin vaihto taisi siirtyä väkisin 15pv eteenpäin mutta kuulemma saan alkuperäisellä hinnalla edelleen kun saadaan vaihto sumplittua.

Aika raflaava ajatus siellä aspassa, ettei Suomessa asiakkalla ole erivapautta irtisanoa sähkösopimusta ilman että on joku toinen sopimus tekeillä sen tilalle.

Ehkä se sopimus ei juuri vielä ollut näkynyt päättyväksi juuri silloin kun olit tehnyt sitä uutta sopimusta? Varsinkin tuollaisessa tapauksessa kun on ollut määräaikainen se on väkisinkin ensin irtisanottava, koska sitä ei voi normaalina yhtiön vaihtona tehdä. Jos on mahdollista että yritit tilata tuota liian nopeasti, niin kannattaa kysyä josko se nyt onnistuisi heiltä laittaa alkamaan uutena sopimuksena 16.9 alkaen kerta se heillä nyt pitäisi näkyä. Siis jos siellä datahubissa nyt edelleen näkyy että se on päättymässä 15 päivä...
 
Mites tuo toimii jos tuonne tekee sopparin alkamaan esim. Lokakuun puolesta välistä, voiko kiinnityksiä tehdä jo ennen kuin sähkön toimitus alkaa ja jos voi antaako kiinnittää jaksoja joita ei ole kokonaan asiakkaana em. syystä?
Ite tein soppari heinäkuussa ja alkoi tänään. Ja heti pystyi hintoja kiinnittämään lokakuusta eteenpäin.
 
Aika raflaava ajatus siellä aspassa, ettei Suomessa asiakkalla ole erivapautta irtisanoa sähkösopimusta ilman että on joku toinen sopimus tekeillä sen tilalle.

Ehkä se sopimus ei juuri vielä ollut näkynyt päättyväksi juuri silloin kun olit tehnyt sitä uutta sopimusta? Varsinkin tuollaisessa tapauksessa kun on ollut määräaikainen se on väkisinkin ensin irtisanottava, koska sitä ei voi normaalina yhtiön vaihtona tehdä. Jos on mahdollista että yritit tilata tuota liian nopeasti, niin kannattaa kysyä josko se nyt onnistuisi heiltä laittaa alkamaan uutena sopimuksena 16.9 alkaen kerta se heillä nyt pitäisi näkyä. Siis jos siellä datahubissa nyt edelleen näkyy että se on päättymässä 15 päivä...

Enemmän tossa oli kai kyse siitä että sopimus saadaan vaihdettua ilman sähkökatkoja. Tosin vähän sitäkin ihmettelin kun eikös siellä ole toimitusvelvoiteyhtiö vastuussa ettei niin pariin kuukauteen tapahdu sopimuksettomassakaan tilassa. En tosin tiedä miten siinä kustannukset menee. Kysyin tota aikataulun vaikutustakin erikseen ja sanoivat epämääräisesti että saattoi vaikuttaa muttei silti muuta tilannetta. Käytännössä tilasin saman maanantaina aikana Lumpeen lomakkeella liittymän, maksoin sakkomaksun Kokkolalle ja sain vielä maanantaina aikana kuittauksen Kokkolan aspaasta että sopimus on nyt irtisanottu kahden viikon päähän. Eli ellei Lumpeen järjestelmä tee tuota automaatiotarkastusta samalla sekunnilla kun lomakkeen lähettää niin noiden olisi kai irtisanomisen pitänyt Datahubissakin jo näkyä. Kokkolan aspasta en ole vielä saanut mitään vastausta tilanteeseen. Mietin kans että pitäiskö kokkolan nyt muuttaa määräaikaisen irtisanominen esim. toistaiseksi voimassaolevaksi sopimukseksi jotta sopimus voidaan hallitusti vaihtaa uuden myyjän toimesta vai miten tämä menee. En tiedä johtuuko tämä hässäkkä nyt puhtaasti jonkun osapuolen kädetyksestä vai onko seurausta määräaikaisen keskeyttämisestä kesken kauden joka on jotenkin epänormaali prosessi.
 
No Tampereen Sähkölaitoksen asiakkaita mekin ollaan, ja näköjään pysytäänkin. Tämän päivän kokemusten perusteella juurikin pysytään asiakkaina. Asiat selvisi vauhdilla, ja sieltä sentään osattiin pahoitella että sekaannusta on.
Lumpeella lähinnä osattiin närkästyä ja kysellä ollaanko kerrottu osoitteet oikein vai väärin. Sitten hiljentyivät kun sanoin että teillä on ristissä sekä osoite että käyttöpaikka, eikä käyttöpaikkaa edes voi ilmoittaa tilauksessa..... :D

edit. Vkl aikana 2h puhelimessa selvittelyä Lumpeen aspan kanssa, tänään aloitin chattiin jonottamisen vähän 13 jälkeen. Nyt on asiat vasta hoidossa.

Lumpeen irtisanominen hoidettu, se olikin ainoa asia mikä heiltä meni hyvin. Tänään soittivat Treen Sähkölaitokselta, sopimukset näkyivät vapautuneen ja tein sinne kiinteän samalla soitolla sinne.
Voimassa huomisesta lähtien.
 
Ja näinhän siinä kävi, että eilen oli tullut uusi lasku johon on lisätty 5€ Repo capitalin maksumuistutuskuluja. Oma lumpeesta ei ole vieläkään tullut emailiin vahvistuspostia, joten sinne on turha yrittää kirjautua edelleenkään tarkistamaan mitä tästä sopimuksesta nyt sinne on päivitettykään. Osaan myös vilkaista spammi-folderiin. Lumpeelta ei ole tullut kuin sopimusvahvistus ja liuta pahoitteluita. Tulee väkisinkin mieleen, että kyseinen lafka on nyt haalinut liikaa asiakkaita ja järjestelmä ei vain ole pysynyt vauhdissa mukana.

Alkuperäinen (2.) lasku maksettu ajallaan, mutta en edelleenkään meinaa maksaa siinä taas olevaa 3.99€ kk-maksua. Kyseisessä laskussa siis tuo 3.99€ kk-maksu piti olla miinusmerkkinen, eli hyvitys ensimmäisessä laskussa tehdystä yliveloituksesta. Edes korkoja en ollut vaatimassa. Nyt olenkin jo 5€ maksumuistutuksesta pystyssä tähän päälle :facepalm:

e. tuon vitosen päälle on näköjään kertynyt myös 0.05€ viivästyskorkoa. Kyllä ne osaa joilla on matikkapää kohdillaan tai jotain. Itse taidan käyttää lumme-chatin sijaan aikani kkv:n lomakkeen täyttöön.
Nyt uudessa, täänän saapuneessa laskussa on vähennetty kuluvan kuukauden kk-maksu. Askel eteenpäin. Vitostakaan ei kuulemma tarvitse maksaa Ropo-lisää. Ensimmäisen kk:n kk-maksu hyvitetään kuulemma seuraavassa. Dejavu tms.
The saga continues... Ropo capital karhuaa saataviaan nyt jo lähettelemällä omia paperilaskujaan. Oma lumpeeseen en ole päässyt kirjautumaan ikinä ja chatin sanomisiin ei voi näköjään luottaa pätkääkään. Kielsin jo alkukesästä sisartani maksamasta penniäkään enempää kk-maksuja tai muita perintä/viivästyskuluja. Pelkästään sen sähkön osuuden laskuista. Sen verran olin armollinen että ensimmäisen virheellisen kk-maksun maksoimme, koska lupasivat sen hyvittää. Seuraavan laskun kk-maksu jäi siis maksamatta ja nyt sitä sitten karhutaan. Pakko nähdä vielä se vaiva että kirjautuu tuon perintäyhtiön palveluun ilmoittamaan että saatava on riitainen ja riitauttaa saatava asianmukaisesti.

Käsittämätöntä miten huonosti Lumme Energia pystyy hoitamaan yksinkertaisen asian. Tuntuu että heidän chat-aspassaan osataan tasan kaksi lausetta "annatko vielä henkilötietosi..." ja "asia tämän myötä kunnossa, oliko vielä muuta..". Konepellin alla ei kuitenkaan tapahdu sitten yhtään mitään. Lisävaivana tietysti vielä se, että en ole vielä onnistunut koskaan kirjautumaan "oma lumme" palveluun, että voisi suoraan koneelta alleviivata mitä ja miltä laskulta on jätetty maksamatta. Myös omat sopimustiedot olisi ihan kiva nähdä.

Ei ole oikein, että yhtiö kovapäisesti vaatii kuukaudesta toiseen liikaa maksettavaa ja lopulta pistää nämä saatavat perintään. Vieläpä lukuisista yhteydenotoista huolimatta. Mielenkiinnosta haluaisin kyllä tietää onko vika järjestelmässä, vai onko aspassa henkilö/henkilöitä, jotka luulevat että asiat korjaantuvat pelkästään kertomalla asiakkaalle että "homma on hoidossa".

e. näköjään joku appsikin löytyy. täytyy vielä yrittää kirjautua sillä. Firefox, Chrome ja täysin lisäosista puhdas Edge eivät pääse edes pankkitunnistusvaiheeseen asti. Joskus pääsin luomaan tunnuksen, mutta vahvistussähköpostia tästä ei koskaan saapunut.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
289 705
Viestejä
4 964 830
Jäsenet
79 669
Uusin jäsen
Vilho17

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom