Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Jännä juttu. Nykyinen 4,95snt sopimus päättyy 31.10 ja tein jatkosopimuksen myös Lumpeelle pörssisähköstä 1.11 alkaen.
Tänään OmaLumme sivulle tupsahti uusi tarjous 24kk 8,56snt/ ja 3,95eur/kk. Skippaan sen koska en halua sitoutua kahdeksi vuodeksi tuohon hintaan. Taidan tehdä vastatarjouksen eli jos tarjoavat tuon ilman kk- maksua niin sitten nappaan kiinni.
 
Liukurin hinnoissa ALV mukana, taitaa laskea miinushinnat väärin.
Näytti olevan juu, että kaikissa on alvi mukana plussahinnoissa ja ainoastaan liukurin miinushinnoissa on alvi.
Sähköyhtiöt oletettavasti alvin lisää vasta kuukauden kokonaishintaan ja jos sopimusehdoissa miinushintainen sähkö alentaa kuukauden kokonaissummaa (esim vaasan sähkö laskee miinushinnan nollana, voi olla muitakin) niin eikös tuo alvillinen miinushinta ole silloin oikea.

Juuri näin. Liukuri näyttää oikein.
 
Itselle kävi nyt niin että irtisanoin Kokkolan Energian määräaikaisen 20% sopimussakolla viikko sitten ja tilasin samalla Lumpeelta uuden. Mitään ei kuulunut viikkoon välittömän tilausvahvistuksen jälkeen, joten otin nyt chatillä yhteyttä jossa kerrottiin että sopimus on mennyt automaattisesti hylkyyn eikä voida aktivoida koska datahubin mukaan vanha määräaikainen on 90vrk voimassa. Mulla datahubissa lukee että se on voimassa 15.9. saakka eli irtisanottu tuolloin, johon olin ajoittanut samanaikaisesti Lumpeelta uuden sopparin aktivoimisen ja ilmoitin tuon Kokkolan Energiallekin irtisanomisviestissä. Siihen Lumme totesi että Kokkolan Energia on toiminut väärin eikä vanhaa sopparia saisi koskaan irtisanoa koska vaihdosta voi tulla sähkökatko asiakkaalle. Vaihto pitäisi hoitaa hallittuna myyjänvaihtona, jossa uusi myyjä irtisanoo vanhan. Kysyin tota nimenomaan Kokkolan Energian aspasta etukäteen ja ohjeistivat päinvastoin eli tilaamaan korvaavan ensin ja kertomaan sitten heille koska irtisanotaan. Katotaan nyt sit mitä Kokkolan aspa vastaa ja millainen soppa tästä tulee. Ainakin vaihto taisi siirtyä väkisin 15pv eteenpäin mutta kuulemma saan alkuperäisellä hinnalla edelleen kun saadaan vaihto sumplittua.
 
Itselle kävi nyt niin että irtisanoin Kokkolan Energian määräaikaisen 20% sopimussakolla viikko sitten ja tilasin samalla Lumpeelta uuden.

Millainen soppari oli Kokkolasta? 10.86c/kWh 36kk?

Itse sanoin tuommoisen irti 20% sanktiolla. Nyt PKS Priima Q3 5.5c ja Q1 8.2c kiinnitetty. Futuurit laskee niin pian ehkä saa halvemmalla. Ehkä.
 
Millainen soppari oli Kokkolasta? 10.86c/kWh 36kk?

Itse sanoin tuommoisen irti 20% sanktiolla. Nyt PKS Priima Q3 5.5c ja Q1 8.2c kiinnitetty. Futuurit laskee niin pian ehkä saa halvemmalla. Ehkä.

Vähän vielä huonompi eli 14,20snt/24kk. Priimaa kans arvoin mutta ilmeisesti niissäkin on kulutusvaikutus joka ei omalla profiililla oikein nappaa.
 
PKS:n tuote on Priima, ja tuo alkuperäinen eka linkki on Priiman live-demo-palveluun, jossa näkyvät samat, ihan oikeat hinnat millä asiakkaansa voivat kiinnityksiä eri aikaväleille tehdä. Esim.syksy 2023= 1.10.-31.12.2023 olisi nyt 6,703 snt/kWh. Siihen kiinnitetyn hinnan päälle tulisi sitten kulutusvaikutus+toimitusmaksu 0,45 snt/kWh + kk-maksu 4,5 e/kk.
Mites tuo toimii jos tuonne tekee sopparin alkamaan esim. Lokakuun puolesta välistä, voiko kiinnityksiä tehdä jo ennen kuin sähkön toimitus alkaa ja jos voi antaako kiinnittää jaksoja joita ei ole kokonaan asiakkaana em. syystä?
 
Mites tuo toimii jos tuonne tekee sopparin alkamaan esim. Lokakuun puolesta välistä, voiko kiinnityksiä tehdä jo ennen kuin sähkön toimitus alkaa ja jos voi antaako kiinnittää jaksoja joita ei ole kokonaan asiakkaana em. syystä?
Enpä osaa varmaksi sanoa, ehkä kannattaa PKS:n asiakaspalvelusta kysyä. Päivän-parin viive niillä on sopimuksen käsittelyssä (jos sopimus alkaa <90 päivän sisällä) ja sitten rekisteröitymällä pankkitunnuksillaan niiden OmaPKS-palveluun voi tehdä kiinnityksiä tulevaan. Luulisi toki, että vajaallekin sopimuksen alussa tulevalle kvartaalille voi kiinnittää, ainakin kuluvalle kvartaalille niiden sivujen Hyvä tietää-osiossa on mainittu voivan tehdä kiinnityksen.

Itsellä oli tuo Priima kesällä harkinnassa, vaan en sitten kuitenkaan ottanut, kun ei-älykkäällä sähkölämmityksellä kulutusvaikutus ei kovin paljon hyvää anna.
 
Mielenkiintoinen vaihtoehto tämäkin, kun pääsee tarvittaessa nopeasti eroon. Kiitos kun toit esiin. Ja jos nyt oikein ymmärsin, niin tuo hinta ilmeisesti voimassa koko jakson riippumatta milloin tulee mukaan. Eli tuon voisi tarpeen mukaan lukita alkamaan vaikka joulukuun alusta, jolloin pelkän joulukuun hintana tuo 8,4c (+ kulutusvaikutus) olisi varsin hyvä. Sitten voisi mahdollisesti jatkaa (uudella hinnalla) vaikka tammi-helmikuun ja laittaa loppumaan maaliskuun alkuun.

Juu hinta on voimassa tuon ajan. Mutta sähköyhtiöllä ei ole mitään velvollisuutta myydä tuota sopimusta koko sen ajan. Jos sähkön markkinahinta nousee reippaasti niin alle markkinahintaiset sopimukset häviää tarjonnasta, jos niiden hintaa ei voida nostaa tarpeeksi nopeasti, kuten tuon hintaa voi nostaa vasta tammikuusta alkaen.

Itselle kävi nyt niin että irtisanoin Kokkolan Energian määräaikaisen 20% sopimussakolla viikko sitten ja tilasin samalla Lumpeelta uuden. Mitään ei kuulunut viikkoon välittömän tilausvahvistuksen jälkeen, joten otin nyt chatillä yhteyttä jossa kerrottiin että sopimus on mennyt automaattisesti hylkyyn eikä voida aktivoida koska datahubin mukaan vanha määräaikainen on 90vrk voimassa. Mulla datahubissa lukee että se on voimassa 15.9. saakka eli irtisanottu tuolloin, johon olin ajoittanut samanaikaisesti Lumpeelta uuden sopparin aktivoimisen ja ilmoitin tuon Kokkolan Energiallekin irtisanomisviestissä. Siihen Lumme totesi että Kokkolan Energia on toiminut väärin eikä vanhaa sopparia saisi koskaan irtisanoa koska vaihdosta voi tulla sähkökatko asiakkaalle.

Vaihto pitäisi hoitaa hallittuna myyjänvaihtona, jossa uusi myyjä irtisanoo vanhan. Kysyin tota nimenomaan Kokkolan Energian aspasta etukäteen ja ohjeistivat päinvastoin eli tilaamaan korvaavan ensin ja kertomaan sitten heille koska irtisanotaan. Katotaan nyt sit mitä Kokkolan aspa vastaa ja millainen soppa tästä tulee. Ainakin vaihto taisi siirtyä väkisin 15pv eteenpäin mutta kuulemma saan alkuperäisellä hinnalla edelleen kun saadaan vaihto sumplittua.

Aika raflaava ajatus siellä aspassa, ettei Suomessa asiakkalla ole erivapautta irtisanoa sähkösopimusta ilman että on joku toinen sopimus tekeillä sen tilalle.

Ehkä se sopimus ei juuri vielä ollut näkynyt päättyväksi juuri silloin kun olit tehnyt sitä uutta sopimusta? Varsinkin tuollaisessa tapauksessa kun on ollut määräaikainen se on väkisinkin ensin irtisanottava, koska sitä ei voi normaalina yhtiön vaihtona tehdä. Jos on mahdollista että yritit tilata tuota liian nopeasti, niin kannattaa kysyä josko se nyt onnistuisi heiltä laittaa alkamaan uutena sopimuksena 16.9 alkaen kerta se heillä nyt pitäisi näkyä. Siis jos siellä datahubissa nyt edelleen näkyy että se on päättymässä 15 päivä...
 
Mites tuo toimii jos tuonne tekee sopparin alkamaan esim. Lokakuun puolesta välistä, voiko kiinnityksiä tehdä jo ennen kuin sähkön toimitus alkaa ja jos voi antaako kiinnittää jaksoja joita ei ole kokonaan asiakkaana em. syystä?
Ite tein soppari heinäkuussa ja alkoi tänään. Ja heti pystyi hintoja kiinnittämään lokakuusta eteenpäin.
 
Aika raflaava ajatus siellä aspassa, ettei Suomessa asiakkalla ole erivapautta irtisanoa sähkösopimusta ilman että on joku toinen sopimus tekeillä sen tilalle.

Ehkä se sopimus ei juuri vielä ollut näkynyt päättyväksi juuri silloin kun olit tehnyt sitä uutta sopimusta? Varsinkin tuollaisessa tapauksessa kun on ollut määräaikainen se on väkisinkin ensin irtisanottava, koska sitä ei voi normaalina yhtiön vaihtona tehdä. Jos on mahdollista että yritit tilata tuota liian nopeasti, niin kannattaa kysyä josko se nyt onnistuisi heiltä laittaa alkamaan uutena sopimuksena 16.9 alkaen kerta se heillä nyt pitäisi näkyä. Siis jos siellä datahubissa nyt edelleen näkyy että se on päättymässä 15 päivä...

Enemmän tossa oli kai kyse siitä että sopimus saadaan vaihdettua ilman sähkökatkoja. Tosin vähän sitäkin ihmettelin kun eikös siellä ole toimitusvelvoiteyhtiö vastuussa ettei niin pariin kuukauteen tapahdu sopimuksettomassakaan tilassa. En tosin tiedä miten siinä kustannukset menee. Kysyin tota aikataulun vaikutustakin erikseen ja sanoivat epämääräisesti että saattoi vaikuttaa muttei silti muuta tilannetta. Käytännössä tilasin saman maanantaina aikana Lumpeen lomakkeella liittymän, maksoin sakkomaksun Kokkolalle ja sain vielä maanantaina aikana kuittauksen Kokkolan aspaasta että sopimus on nyt irtisanottu kahden viikon päähän. Eli ellei Lumpeen järjestelmä tee tuota automaatiotarkastusta samalla sekunnilla kun lomakkeen lähettää niin noiden olisi kai irtisanomisen pitänyt Datahubissakin jo näkyä. Kokkolan aspasta en ole vielä saanut mitään vastausta tilanteeseen. Mietin kans että pitäiskö kokkolan nyt muuttaa määräaikaisen irtisanominen esim. toistaiseksi voimassaolevaksi sopimukseksi jotta sopimus voidaan hallitusti vaihtaa uuden myyjän toimesta vai miten tämä menee. En tiedä johtuuko tämä hässäkkä nyt puhtaasti jonkun osapuolen kädetyksestä vai onko seurausta määräaikaisen keskeyttämisestä kesken kauden joka on jotenkin epänormaali prosessi.
 
No Tampereen Sähkölaitoksen asiakkaita mekin ollaan, ja näköjään pysytäänkin. Tämän päivän kokemusten perusteella juurikin pysytään asiakkaina. Asiat selvisi vauhdilla, ja sieltä sentään osattiin pahoitella että sekaannusta on.
Lumpeella lähinnä osattiin närkästyä ja kysellä ollaanko kerrottu osoitteet oikein vai väärin. Sitten hiljentyivät kun sanoin että teillä on ristissä sekä osoite että käyttöpaikka, eikä käyttöpaikkaa edes voi ilmoittaa tilauksessa..... :D

edit. Vkl aikana 2h puhelimessa selvittelyä Lumpeen aspan kanssa, tänään aloitin chattiin jonottamisen vähän 13 jälkeen. Nyt on asiat vasta hoidossa.

Lumpeen irtisanominen hoidettu, se olikin ainoa asia mikä heiltä meni hyvin. Tänään soittivat Treen Sähkölaitokselta, sopimukset näkyivät vapautuneen ja tein sinne kiinteän samalla soitolla sinne.
Voimassa huomisesta lähtien.
 
Ja näinhän siinä kävi, että eilen oli tullut uusi lasku johon on lisätty 5€ Repo capitalin maksumuistutuskuluja. Oma lumpeesta ei ole vieläkään tullut emailiin vahvistuspostia, joten sinne on turha yrittää kirjautua edelleenkään tarkistamaan mitä tästä sopimuksesta nyt sinne on päivitettykään. Osaan myös vilkaista spammi-folderiin. Lumpeelta ei ole tullut kuin sopimusvahvistus ja liuta pahoitteluita. Tulee väkisinkin mieleen, että kyseinen lafka on nyt haalinut liikaa asiakkaita ja järjestelmä ei vain ole pysynyt vauhdissa mukana.

Alkuperäinen (2.) lasku maksettu ajallaan, mutta en edelleenkään meinaa maksaa siinä taas olevaa 3.99€ kk-maksua. Kyseisessä laskussa siis tuo 3.99€ kk-maksu piti olla miinusmerkkinen, eli hyvitys ensimmäisessä laskussa tehdystä yliveloituksesta. Edes korkoja en ollut vaatimassa. Nyt olenkin jo 5€ maksumuistutuksesta pystyssä tähän päälle :facepalm:

e. tuon vitosen päälle on näköjään kertynyt myös 0.05€ viivästyskorkoa. Kyllä ne osaa joilla on matikkapää kohdillaan tai jotain. Itse taidan käyttää lumme-chatin sijaan aikani kkv:n lomakkeen täyttöön.
Nyt uudessa, täänän saapuneessa laskussa on vähennetty kuluvan kuukauden kk-maksu. Askel eteenpäin. Vitostakaan ei kuulemma tarvitse maksaa Ropo-lisää. Ensimmäisen kk:n kk-maksu hyvitetään kuulemma seuraavassa. Dejavu tms.
The saga continues... Ropo capital karhuaa saataviaan nyt jo lähettelemällä omia paperilaskujaan. Oma lumpeeseen en ole päässyt kirjautumaan ikinä ja chatin sanomisiin ei voi näköjään luottaa pätkääkään. Kielsin jo alkukesästä sisartani maksamasta penniäkään enempää kk-maksuja tai muita perintä/viivästyskuluja. Pelkästään sen sähkön osuuden laskuista. Sen verran olin armollinen että ensimmäisen virheellisen kk-maksun maksoimme, koska lupasivat sen hyvittää. Seuraavan laskun kk-maksu jäi siis maksamatta ja nyt sitä sitten karhutaan. Pakko nähdä vielä se vaiva että kirjautuu tuon perintäyhtiön palveluun ilmoittamaan että saatava on riitainen ja riitauttaa saatava asianmukaisesti.

Käsittämätöntä miten huonosti Lumme Energia pystyy hoitamaan yksinkertaisen asian. Tuntuu että heidän chat-aspassaan osataan tasan kaksi lausetta "annatko vielä henkilötietosi..." ja "asia tämän myötä kunnossa, oliko vielä muuta..". Konepellin alla ei kuitenkaan tapahdu sitten yhtään mitään. Lisävaivana tietysti vielä se, että en ole vielä onnistunut koskaan kirjautumaan "oma lumme" palveluun, että voisi suoraan koneelta alleviivata mitä ja miltä laskulta on jätetty maksamatta. Myös omat sopimustiedot olisi ihan kiva nähdä.

Ei ole oikein, että yhtiö kovapäisesti vaatii kuukaudesta toiseen liikaa maksettavaa ja lopulta pistää nämä saatavat perintään. Vieläpä lukuisista yhteydenotoista huolimatta. Mielenkiinnosta haluaisin kyllä tietää onko vika järjestelmässä, vai onko aspassa henkilö/henkilöitä, jotka luulevat että asiat korjaantuvat pelkästään kertomalla asiakkaalle että "homma on hoidossa".

e. näköjään joku appsikin löytyy. täytyy vielä yrittää kirjautua sillä. Firefox, Chrome ja täysin lisäosista puhdas Edge eivät pääse edes pankkitunnistusvaiheeseen asti. Joskus pääsin luomaan tunnuksen, mutta vahvistussähköpostia tästä ei koskaan saapunut.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan raportoinnin vuoksi niin itselleni tuo Lumpeen pörssisähkösopparin tekeminen vaikuttaisi menneen varsin mutkitta (toki itse soppari alkaa vasta kuun lopulla). 31.8 tein Lumpeen sivulla tilauksen, josta tuli heti automaattiviesti, että se on otettu käsittelyyn. Seuraavana päivänä 1.9. tuli sitten sopimusvahvistus, missä liitteenä sopimus, jossa tarkemmat tiedot ja kaikki tiedot oli kuten sovittu (eli marginaali 0.49 ja 6 kk ajan -3.99e/kk -alennus).

Tämä välihuomiona vaan, kun on täällä negaa tullut paljon niin ainakin itsellä on tosiaan tähän asti mennyt kaikki sujuvasti, vaikka ei aiempaa asiakkuutta Lumpeelle ollut. Tilin luominen ja kirjautuminen + äppikin näyttää toimivan ihan niin kuin pitää.

Katsotaan toki sitten uudestaan kun sähköntoimitus alkaa ja eka lasku tulee...
 
Ja minä taas tilasin 25.8 Lumpeen pörssisopimuksen, automaattiviesti tuli heti mutta sen jälkeen ei ole kuulunut yhtään mitään, sopimusta ei myöskään näy oma lumpeessa...

Taidan tilata sähköni muualta.
 
Ja minä taas tilasin 25.8 Lumpeen pörssisopimuksen, automaattiviesti tuli heti mutta sen jälkeen ei ole kuulunut yhtään mitään, sopimusta ei myöskään näy oma lumpeessa...

Taidan tilata sähköni muualta.
Eiköhän siellä ole kiirettä nyt kun jengi pää märkänä tilailee määräaikaisia soppareita..
 
Ihan raportoinnin vuoksi niin itselleni tuo Lumpeen pörssisähkösopparin tekeminen vaikuttaisi menneen varsin mutkitta (toki itse soppari alkaa vasta kuun lopulla). 31.8 tein Lumpeen sivulla tilauksen, josta tuli heti automaattiviesti, että se on otettu käsittelyyn. Seuraavana päivänä 1.9. tuli sitten sopimusvahvistus, missä liitteenä sopimus, jossa tarkemmat tiedot ja kaikki tiedot oli kuten sovittu (eli marginaali 0.49 ja 6 kk ajan -3.99e/kk -alennus).

Tämä välihuomiona vaan, kun on täällä negaa tullut paljon niin ainakin itsellä on tosiaan tähän asti mennyt kaikki sujuvasti, vaikka ei aiempaa asiakkuutta Lumpeelle ollut. Tilin luominen ja kirjautuminen + äppikin näyttää toimivan ihan niin kuin pitää.

Katsotaan toki sitten uudestaan kun sähköntoimitus alkaa ja eka lasku tulee...
Täällä samanlaiset positiiviset kokemukset pörssisähkön suhteen. "Pyyntösi on vastaanotettu" -sähköposti oli tullut 7.8. ja "Sopimusvahvistus sähkösopimuksesta" -sähköposti 9.8. Sopimuksessa myös kaikki ok:

Kuukausimaksu 3.99 €/kk (Alv 24%) 01.10.2023 -
Marginaali 0.49 snt/kWh (Alv 24%) 01.10.2023 -
Kuukausimaksualennus
yleissähkö
-3.99 €/kk (Alv 24%) 01.10.2023 - 31.03.2024
 
Ja minä taas tilasin 25.8 Lumpeen pörssisopimuksen, automaattiviesti tuli heti mutta sen jälkeen ei ole kuulunut yhtään mitään, sopimusta ei myöskään näy oma lumpeessa...

Taidan tilata sähköni muualta.
Sunnuntaina 3.9.2023 laitoin lumpeen pörssin tilaukseen, heti tuli spostiin että olemme vastaanottaneet pyyntösi. Maanantaina tuli sopimusvahvistus.
 
Eiköhän siellä ole kiirettä nyt kun jengi pää märkänä tilailee määräaikaisia soppareita..
Luulisin varsinkin, kun niiden systeemit mainosti sitä 8,3 hintaa, mutta soppareihin tuli 8,4? Joten joutuneet käsin korjaamaan noita ties kuinka monta?
 
Kyllä niitten on korjattava hintavirhe vaikkei sitä 14pvä aikana saisi hoidettuakaan sopimukseen saakka kuntoon. Kun vastaa sähköpostiin pyydetysti, niin on toimittu ohjeiden ja määräajan puitteissa oikein. Jos heillä on ruuhkaa käsitellä asioita, niin ei se ole asiakkaan vika.

Mutta eipä tullut minullekaan vahvistusta, kun sähköpostilla ilmoitin asiasta. Odotellaan siis vielä tai otetaan yhteyttä chatissa.
Tämäpä Lumpeen hintakorjaus onnistui hyvin sähköpostilla kuten ohjeistettiinkin. Ei pidä liikaa hötkyillä vaan antaa pikkasen aikaakin heidän hoitaa hommmansa.
 
Onkohan Oomi määräaikainen tällä hetkellä edullisin (12kk 7,99 ja 24kk 7,98)?

Kokkolan energian 10,86 alkaa käymään kalliiksi, ja sopimuksen purku on tosi lähellä.
Haussa nimenomaan kulutusvaikuteuksellinen sopimus,. Liukurin laskurin mukaan kulutusvaikutus vuodelle 2023 olisi ollut reilu -2c/kWh, joten tällä pääsisi alle 6c/kwh hintaan, eikä pörssisähkön hintapiikit pääsisi yllättämään (itseasiassa näyttää siltä että kulutusvaikutus on sitä suurempi mitä suurempi on pörssisähkön hinta).
 
Onkohan Oomi määräaikainen tällä hetkellä edullisin (12kk 7,99 ja 24kk 7,98)?

Kokkolan energian 10,86 alkaa käymään kalliiksi, ja sopimuksen purku on tosi lähellä.
Haussa nimenomaan kulutusvaikuteuksellinen sopimus,. Liukurin laskurin mukaan kulutusvaikutus vuodelle 2023 olisi ollut reilu -2c/kWh, joten tällä pääsisi alle 6c/kwh hintaan, eikä pörssisähkön hintapiikit pääsisi yllättämään (itseasiassa näyttää siltä että kulutusvaikutus on sitä suurempi mitä suurempi on pörssisähkön hinta).
Viimeksi kun parikkalan valoa katsoin niin 7,90 oli 6kk kulutusvaikutuksellinen sopimus.
 
Onkohan Oomi määräaikainen tällä hetkellä edullisin (12kk 7,99 ja 24kk 7,98)?

Kokkolan energian 10,86 alkaa käymään kalliiksi, ja sopimuksen purku on tosi lähellä.
Haussa nimenomaan kulutusvaikuteuksellinen sopimus,. Liukurin laskurin mukaan kulutusvaikutus vuodelle 2023 olisi ollut reilu -2c/kWh, joten tällä pääsisi alle 6c/kwh hintaan, eikä pörssisähkön hintapiikit pääsisi yllättämään (itseasiassa näyttää siltä että kulutusvaikutus on sitä suurempi mitä suurempi on pörssisähkön hinta).

PKS.llä karvan yli 7snt
 

Liitteet

  • pks.png
    pks.png
    19,4 KB · Luettu: 323
Viimeksi muokattu:
Eiköhän siellä ole kiirettä nyt kun jengi pää märkänä tilailee määräaikaisia soppareita..
Näin taisi olla, eilen illalla tulikin lopulta se sopimusvahvistus, eli 12 päivää kesti vaikka luvattiin kahden päivän sisään. Outoa tosin että toiset saaneet "heti" vahvistuksen vaikka tilanneet mun jälkeen...
 
Haussa nimenomaan kulutusvaikuteuksellinen sopimus,. Liukurin laskurin mukaan kulutusvaikutus vuodelle 2023 olisi ollut reilu -2c/kWh, joten tällä pääsisi alle 6c/kwh hintaan, eikä pörssisähkön hintapiikit pääsisi yllättämään (itseasiassa näyttää siltä että kulutusvaikutus on sitä suurempi mitä suurempi on pörssisähkön hinta).

Korkea spot-hinta itsessään ei muuta kulutusvaikutusta mitenkään, mutta korkean pörssihinnan yhteydessä hintapiikit ovat monesti suuria. Tällöin oikeasti halvat tunnit ovat edullisia suhteessa keskiarvoon, jolloin ajastamalla noille tunneille voi saada kulutusvaikutuksen miinukselle. Jos taas heilunta on vähäistä, niin halvatkin tunnit ovat vain vähäsen keskiarvoa parempia, jolloin kulutusvaikutus jää maltilliseksi.
 
Korkea spot-hinta itsessään ei muuta kulutusvaikutusta mitenkään, mutta korkean pörssihinnan yhteydessä hintapiikit ovat monesti suuria. Tällöin oikeasti halvat tunnit ovat edullisia suhteessa keskiarvoon, jolloin ajastamalla noille tunneille voi saada kulutusvaikutuksen miinukselle. Jos taas heilunta on vähäistä, niin halvatkin tunnit ovat vain vähäsen keskiarvoa parempia, jolloin kulutusvaikutus jää maltilliseksi.

Kulutusvaikutuksesta - syyskuun alun tilanne. Keskihinta 6c. Kulutusvaikutus -3c :-D Lämmityskauden ulkopuolella sähköauto ja lämminvesivaraaja riittävät hurjiin kulutusvaikutuslukemiin.
 
Onkohan Oomi määräaikainen tällä hetkellä edullisin (12kk 7,99 ja 24kk 7,98)?

Kokkolan energian 10,86 alkaa käymään kalliiksi, ja sopimuksen purku on tosi lähellä.
Haussa nimenomaan kulutusvaikuteuksellinen sopimus,. Liukurin laskurin mukaan kulutusvaikutus vuodelle 2023 olisi ollut reilu -2c/kWh, joten tällä pääsisi alle 6c/kwh hintaan, eikä pörssisähkön hintapiikit pääsisi yllättämään (itseasiassa näyttää siltä että kulutusvaikutus on sitä suurempi mitä suurempi on pörssisähkön hinta).
Mistä nämä hinnat oomille?
 
PKS.llä karvan yli 7snt
Tää jännä, kun katson tuolla demolla, niin näyttää hinnaksi 7,818c. Mietityttää onko nuo demon lukemat ajantasaisia, vaiko tuleeko kirjautuneille sitten oikeat luvut?
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2023-09-06 094533.png
    Näyttökuva 2023-09-06 094533.png
    20,9 KB · Luettu: 72
Mulla alkaa soppari PKS kanssa tammikuun lopulla ja siinä on sellanen, että jos sopimus alkaa kesken kiinnityskauden niin sitä ei voi ennakkoon kiinnittää. Ekan kiinnityksen helmikuulle ja maaliskuulle voin tehdä tammikuussa kun soppari alkaa. Nyt pystyn tekemään kiinnityksiä vasta huhtikuun alusta ja kiinnityshinnat on nämä:
1693983309442.png
 
Aika vahvasti haiskahtaa Lumme Energian hinnoittelu menneillä viikoilla rahastamiselta, sillä 12kk määräaikainen on tippunut hintaan 8,7snt / kWh + 3,99€ /kk.

Näinhän tuo näissä kiinteissä määräaikaisissa menee, liian halvalla ei kannata myydä jos kysyntää on. Näillä otetaan ne rahat sitten kun pörssisähköllä se tuotta on vain sen marginaalin verran
 
Tää jännä, kun katson tuolla demolla, niin näyttää hinnaksi 7,818c. Mietityttää onko nuo demon lukemat ajantasaisia, vaiko tuleeko kirjautuneille sitten oikeat luvut?
Demon luvut ovat ajantasaisia.

Ainut mikä vaikuttaa pitkiin kiinnityksiin on jo aikaisemmin tehdyt kiinnitysket. Ne lasketaan mukaan pitkiin kiinnityksiin. Ja jos on tehnyt hyviä kiinnityksiä, niin ne laskevat pitkän kiinnityksen hintaa. Ja päinvastoin.

Eli väittäisin, että tuossa esimerkissä jossa hinta pikkuisen yli 7 c alla on hyvinä kiinnityksiä (esim ajalta ennen viimeistä nousua)
 
Aika vahvasti haiskahtaa Lumme Energian hinnoittelu menneillä viikoilla rahastamiselta, sillä 12kk määräaikainen on tippunut hintaan 8,7snt / kWh + 3,99€ /kk.

Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka paniikissa maksaa heti kun on joku hintahäiriö nostamassa kiinteiden hintoja. Ihan odotettua heiluntaa.
 
Aika vahvasti haiskahtaa Lumme Energian hinnoittelu menneillä viikoilla rahastamiselta, sillä 12kk määräaikainen on tippunut hintaan 8,7snt / kWh + 3,99€ /kk.

No jep, katoin just samaa. Taisin mainita, että vuoden ja kahden vuoden sopimuksia hinnoitellaan parin seuraavan viikon tapahtumien perusteella..
 
Mulla alkaa soppari PKS kanssa tammikuun lopulla ja siinä on sellanen, että jos sopimus alkaa kesken kiinnityskauden niin sitä ei voi ennakkoon kiinnittää. Ekan kiinnityksen helmikuulle ja maaliskuulle voin tehdä tammikuussa kun soppari alkaa. Nyt pystyn tekemään kiinnityksiä vasta huhtikuun alusta ja kiinnityshinnat on nämä:
1693983309442.png
Voisko joku hiukan selventää tätä kiinnitys asiaa, onko tämä joku pörssisoppariin liittyvä juttu vai ihan erikseen joku muu? Löytyykö muiltakin sähköyhtiöiltä?
 
No jep, katoin just samaa. Taisin mainita, että vuoden ja kahden vuoden sopimuksia hinnoitellaan parin seuraavan viikon tapahtumien perusteella..

Tämän pitäisi olla kyllä lähtökohtaisesti kiellettyä, sillä lakiinkin on kirjattu, että kuluttajan on saatava riittävästi tietoa siitä, mistä ja miten sähkön hinta muodostuu.

Veikkaan, että sekä KKK että kuluttaja-asiamies tulevat viemään useamman sähkönmyyjän vielä markkinaoikeuteen nykyisestä tavasta yrittää sitoa asiakkaita pitkiin sopimuksiin laskevassa hintatrendissä.
 
The saga continues... Ropo capital karhuaa saataviaan nyt jo lähettelemällä omia paperilaskujaan. Oma lumpeeseen en ole päässyt kirjautumaan ikinä ja chatin sanomisiin ei voi näköjään luottaa pätkääkään. Kielsin jo alkukesästä sisartani maksamasta penniäkään enempää kk-maksuja tai muita perintä/viivästyskuluja. Pelkästään sen sähkön osuuden laskuista. Sen verran olin armollinen että ensimmäisen virheellisen kk-maksun maksoimme, koska lupasivat sen hyvittää. Seuraavan laskun kk-maksu jäi siis maksamatta ja nyt sitä sitten karhutaan. Pakko nähdä vielä se vaiva että kirjautuu tuon perintäyhtiön palveluun ilmoittamaan että saatava on riitainen ja riitauttaa saatava asianmukaisesti.

Käsittämätöntä miten huonosti Lumme Energia pystyy hoitamaan yksinkertaisen asian. Tuntuu että heidän chat-aspassaan osataan tasan kaksi lausetta "annatko vielä henkilötietosi..." ja "asia tämän myötä kunnossa, oliko vielä muuta..". Konepellin alla ei kuitenkaan tapahdu sitten yhtään mitään. Lisävaivana tietysti vielä se, että en ole vielä onnistunut koskaan kirjautumaan "oma lumme" palveluun, että voisi suoraan koneelta alleviivata mitä ja miltä laskulta on jätetty maksamatta. Myös omat sopimustiedot olisi ihan kiva nähdä.

Ei ole oikein, että yhtiö kovapäisesti vaatii kuukaudesta toiseen liikaa maksettavaa ja lopulta pistää nämä saatavat perintään. Vieläpä lukuisista yhteydenotoista huolimatta. Mielenkiinnosta haluaisin kyllä tietää onko vika järjestelmässä, vai onko aspassa henkilö/henkilöitä, jotka luulevat että asiat korjaantuvat pelkästään kertomalla asiakkaalle että "homma on hoidossa".

e. näköjään joku appsikin löytyy. täytyy vielä yrittää kirjautua sillä. Firefox, Chrome ja täysin lisäosista puhdas Edge eivät pääse edes pankkitunnistusvaiheeseen asti. Joskus pääsin luomaan tunnuksen, mutta vahvistussähköpostia tästä ei koskaan saapunut.

Jee, tänään pääsin lopulta yrittämään pankkitunnuksilla kirjautumista oma lumpeeseen ja riemu oli ylimmillään :giggle:

...kunnes tunnukset syötettyäni..
lumme.png

...täytyi vielä kerran mennä tarkistamaan jospa se kuitenkin olisi roskapostissa tms, tai ehkä lumpeella on sähköpostiosoitteeni väärin, eikä postit tule läpi. Läpi tulee, sieltähän löytyi mm. lumpeen eilen lähettämä email, eli ainakin sähköpostiosoite pitäisi heiltä löytyä. Vähän kyllä tuntuu jo vittuilulta...
lumme2.png

Kun kerran pankkitunnistukseen asti on päästy, niin ei voinut luovuttaa. Luova ratkaisu, eli kokeillaan luoda kokonaan uusi lummetunnus eri pankin tunnistautumisella ja käyttämällä eri emailia tunnusta luodessa. Tunnistuksen jälkeen aukesi tyhjä lomake, eli ei muuta kuin perustiedot sisään. Tässä vaiheessa tuli jo vähän voittajafiilis, kunnes "tallenna" napin painamisen jälkeen ruutuun ilmestyy pienellä punaisella fontilla...
lumme3.png

Huoh, uhosin elokuun alussa että enää en tuhlaa aikaa lumpeen aspaan, vaan että kkv olisi seuraava osoite. Kuitenkin tässä taas häntä koipien välissä jonotetaan että Noora tai Neea tai ehkä joku uusi lummetyttö pääsee sanomaan "asioiden olevan kunnossa" :hmm:

Kieltämättä vähän hymyilyttää muutenkin toi sivujen hierarkia. "Tarvitsetko apua?" linkkiä klikkaamalla pääsee kohtaan jossa pyydetään lummetunnusta. "Tunnistaudu pankkitunnuksilla" vaihtoehto taas kertoo että "Pankkitunnuksilla tunnistautumista varten sinulla tulee olla Lummetunnus." o_O
 
Nyt vaan mahdollisimman hämäräfirmasta soppis et säästää muutaman sentin. Ku eihän se oma aika maksa mitään.
 
Eikös tuo Lumme ole ihan kunnollinen firma, Suur-Savon sähkön tytäryhtiö. Omistajana kuntia.
Kunnollinen se todellakaan ei ole :D Mutta ei myöskään mikään hämäräfirma. Suur-Savon Sähkön ja Etelä-Savon Energian sähkönmyyntifirma tosiaan ja varmaan toistasataatuhatta asiakasta. Siksikin ehkä olettaisi ihan perusasioiden hoituvan vähintään kohtuullisesti.
 
Tää jännä, kun katson tuolla demolla, niin näyttää hinnaksi 7,818c. Mietityttää onko nuo demon lukemat ajantasaisia, vaiko tuleeko kirjautuneille sitten oikeat luvut?
Tuntuu olevan aina vähän edullisempi kun katsoo kirjautuneena mitä seurannut
 
Kulutusvaikutuksesta - syyskuun alun tilanne. Keskihinta 6c. Kulutusvaikutus -3c :-D Lämmityskauden ulkopuolella sähköauto ja lämminvesivaraaja riittävät hurjiin kulutusvaikutuslukemiin.
Laskeskelin tätä kanssa itse puhdetöinä yhden illan. Koemielessä aloin ajoittamaan sähköauton latauksen halvimmille tunneille alkuvuonna. Tuohon asti kulutusvaikutus on ollut +-0.
Pelkästään sähköauton latauksen ajoittamisella kulutusvaikutus asettui -2c/kWh - -3c/kwh kuukaudessa. Meillä siis kaukolämpö, ja sähköauton lataukseen kuluva energia suhteellisen suuri kokonaiskulutuksesta.
 
Onko jollain kokemuksia tuleeko haasteita tehdä uutta sopimusta mikäli vanhan purkaa? Ilmeisesti uusi myyjä ei voi purkua tehdä, mutta voiko sopimuksen tehdä alkavaksi vaikka vanha on vielä voimassa.
Kokkolan energia lupasi lakkauttaa vanhan sopimuksen 14+1 päivässä siitä kun tuo sopimuksen purkaminen tehdään.
 
Onko jollain kokemuksia tuleeko haasteita tehdä uutta sopimusta mikäli vanhan purkaa? Ilmeisesti uusi myyjä ei voi purkua tehdä, mutta voiko sopimuksen tehdä alkavaksi vaikka vanha on vielä voimassa.
Kokkolan energia lupasi lakkauttaa vanhan sopimuksen 14+1 päivässä siitä kun tuo sopimuksen purkaminen tehdään.
Uusi pitänee alkaa laittamaan edellsien loppumisen jälkeisenä päivänä.
 
Voisko joku hiukan selventää tätä kiinnitys asiaa, onko tämä joku pörssisoppariin liittyvä juttu vai ihan erikseen joku muu? Löytyykö muiltakin sähköyhtiöiltä?
Tämä myös kiinnostaa. Priima live demoa kokeillessa kiinnitykset osiossa on infoteksti:
"Pitkä kiinnitys, jossa on laskettu käyttöpaikkakohtaisen kulutusennusteen mukaisesti kiinnityshinta neljän seuraavan kvartaalin hinnoista. Hinta päivittyy reaaliaikaisesti Nasdaq OMX -pörssihintojen muutosten mukaan. Huomioithan, että kiinnityshintaan lisätään Kulutusvaikutus toteutuneen mukaisesti."

Onko kiinnityksen hinta kaikille aina sama, vai onko tuo henkilökohtainen? Eli jos lähtökohtaisesti oma sähkönkäyttöprofiili on sellainen, että kulutusvaikutus on suuri, nostaako tämä perushintaa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 593
Viestejä
4 459 856
Jäsenet
73 780
Uusin jäsen
Albert89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom