Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Parikkalan Valon tarjouslaskuri taas käytössä huollon jälkeen! Ei kovin isoja hintoja 6kk sopimuksille jos haluaa määräaikaisen kesään asti. 29c/kwh 6kk sopimus tuli omilla tiedoilla. En kerkeä nyt venkslata aloitus- ja lopetuspäiviä että vieläkö saisi hinnan valuteltua alas ;)

itellä ei laskuri hyväksy osoitetta, pukkaa vaan erroria. ei kait siinä
 
Onkohan se edes enää käytössä? Etusivulla ei kyllä mitään ihmeempää mainintaa mutta Sähkönmyynti :: Parikkalan Valo on
"Hintalaskurimme ei ole käytössä.
Määräaikaisia sähkönmyyntisopimuksia ei ole myynnissä toistaiseksi!" Voi toki olla toisinkinpäin että eivät ole vaan muistaneet vaihtaa tohon sähkönmyynti-sivulle että se olisi (ainakin hetken ollut) taas käytössä.

Suosittelen tätä: Kieltopalvelut

Homma hoituu robotin kanssa 30 sekunnissa.
Joo, tuo on kyllä yllättävän näppärä. Huomattavasti vähentyneet nuo random-puhelut minulle (joihin en kyllä ikinä vastaa muutenkaan) kun parisen viikkoa sitten tein tuon. Hämmentää kyllä vähän tuo konsepti just kun siellä on vain robotti jolle sanotaan tyyliin "Kyllä" ja sit toi on auki vain Ma-Pe 8:00 - 18:00 :D Mut joo ehkä ovat tehneet sit just vain lain kirjaimen mukaan sen että mikä on minimi joka riittää kun eivät halua liian helpoksi ihmisille tehdä sitä.
 
Fortumin myyjä soitti viime keskiviikkona, kauppasi firmalle sähköliittymää. Sanoin, että firma asuu postilaatikossa niin ei tarvita sähköä. Myyjä kertoi, että voin ottaa kotiinkin sen saman liittymän. Olin autolla liikenteessä niin vastasin, että laita tiedot meiliin ja jos otan liittymän niin vastaan takaisin..

Tämä oli keskiviikkona klo 9.30.
Torstaina klo 9.30 tuli Fortumilta tilausvahvistus liittymästä ja siinä luki, että liittymä avataan ylihuomenna lauantaina.

En ollut edes avannut tämän liittymämyyjän meiliä vielä..

Jonotin Fortumin AsPaan reilu 20min ja selitin asian. Asia oli kuulemma tällä selvä.

Myyjä soitti vielä perään ja pahoitteli, että oli mennyt sotkemaan tilauksen. Vastasin. että Fortumista kerrottiin asian olevan kunnossa ja mitään sopimusta ei aktivoida, kun en ollut itse mitään tarjousta alunperin hyväksynytkään.

Sunnuntaina kirjauduin OmaHeleniin ja siellä ei ollutkaan enään omia tietoja tai voimassa olevaa sähkösopimusta.

Samaan aikaan Fortumilta tuli sähköpostia, että kotiosoitteessasi virtaa nyt Fortumin sähköä.

Helenin sähkö maksoi reilu 4snt/kWh
Fortumin sähkö maksaa 24snt/kWh

Fortumin asiakaspalvelu vastasi, että asia on selvityksessä...
4+jotain senttiä täytyy olla helenin määräaikainen? Soita sinne ja sano että et sä ole purkanut sitä sopimusta tai valtuuttanut sitä mitenkään. Jos ne palauttaisi sen.
 
Fortumin myyjä soitti viime keskiviikkona, kauppasi firmalle sähköliittymää. Sanoin, että firma asuu postilaatikossa niin ei tarvita sähköä. Myyjä kertoi, että voin ottaa kotiinkin sen saman liittymän. Olin autolla liikenteessä niin vastasin, että laita tiedot meiliin ja jos otan liittymän niin vastaan takaisin..

Tämä oli keskiviikkona klo 9.30.
Torstaina klo 9.30 tuli Fortumilta tilausvahvistus liittymästä ja siinä luki, että liittymä avataan ylihuomenna lauantaina.

En ollut edes avannut tämän liittymämyyjän meiliä vielä..

Jonotin Fortumin AsPaan reilu 20min ja selitin asian. Asia oli kuulemma tällä selvä.

Myyjä soitti vielä perään ja pahoitteli, että oli mennyt sotkemaan tilauksen. Vastasin. että Fortumista kerrottiin asian olevan kunnossa ja mitään sopimusta ei aktivoida, kun en ollut itse mitään tarjousta alunperin hyväksynytkään.

Sunnuntaina kirjauduin OmaHeleniin ja siellä ei ollutkaan enään omia tietoja tai voimassa olevaa sähkösopimusta.

Samaan aikaan Fortumilta tuli sähköpostia, että kotiosoitteessasi virtaa nyt Fortumin sähköä.

Helenin sähkö maksoi reilu 4snt/kWh
Fortumin sähkö maksaa 24snt/kWh

Fortumin asiakaspalvelu vastasi, että asia on selvityksessä...
Ja samaan aikaan porukka miettii täällä et ”pääseks määräaikaisesta eroon” :)
 
Kuten aiemmin on useaan otteeseen todettu niin määräaikaisen saa poikki ilman selittelyjä kun uusi henkilö tekee käyttöpaikalle sähkösopimuksen, näköjään myös yritys käy. Siis kenen tahansa, vaikka vaimon tai kaverin, tekemä sopimus "ajaa yli" määräaikaisesta. Toki tällainen ei sopimuksissa ole sallittua kuin muuttotilanteessa mutta aikoinaan jopa Helenin ständimyyjä neuvoi katkaisemaan määräaikaisen tekemällä uuden sopimuksen vaimon nimiin.
 
Huhtikuun alkuun loppuu nykyinen Helenin soppari ja tänään viestittivät 12kk määräaikaisesta 26.76c/kwh alkaen siitä (tarjous voimassa vain muutaman päivän).

5kk etukäteen on aika pitkä aika mainostaa, oletan sähkön sitten olevan halvempaa keväällä?
 
Fortumin myyjä soitti viime keskiviikkona, kauppasi firmalle sähköliittymää. Sanoin, että firma asuu postilaatikossa niin ei tarvita sähköä. Myyjä kertoi, että voin ottaa kotiinkin sen saman liittymän.

Kai soitit Fortumin yrityspuolen aspalle? Itse tein reklamaation puhelimen kautta ja homma hoitui sillä sen jälkeen kuin puhelinmyyjä teki samanlaiset temput. Mikäli Helenin soppari tosiaan katoaa vaadit että ne selvittää sitä sun puolesta tai sitten sinä kuluttajana pitää saada sähköä samaan hintaa kuin Heleniltä.

Fortumin yritysaspa tiesi myös kertoa että verottaja ei tykkää siitä että postilaatikkofirmalla olisi sähkösopimus.
 
Huhtikuun alkuun loppuu nykyinen Helenin soppari ja tänään viestittivät 12kk määräaikaisesta 26.76c/kwh alkaen siitä (tarjous voimassa vain muutaman päivän).

5kk etukäteen on aika pitkä aika mainostaa, oletan sähkön sitten olevan halvempaa keväällä?

Minulla tuli sama ja en kyllä ota tässä vaiheessa.
 
Fortumin yritysaspa tiesi myös kertoa että verottaja ei tykkää siitä että postilaatikkofirmalla olisi sähkösopimus.
Mitään ongelmaa verottajan kanssa ei ole kun ei laita niitä sähkölaskuja firman kirjanpitoon lainkaan vaan maksaa ihan itse omasta pussistaan. Jos siis näkee että muuten on fiksua ja taloudellista ottaa kotinsa sähkösopimus firman nimiin.
 
Saako helenillä 2v kiinteähintaisen sähkösopparin siirrettyä uuteen osoitteeseen?
Heilllä on tuo muuttopalvelu, mutta päättääkö se nykyisen sopparin ja uusi on tehtävä nykyisillä hinnoilla?
 
Jonkinlaisia Black Friday tarjouksiakin on tai on tulossa sähkösoppareista:

Mutta todennäköisesti on/ovat 2 vuoden määräikaisia, joihin ei kannata nykyisellä hintatasolla sitoutua.

Itse tällä hetkellä mietiskelen lähinnä pörssisähkön sekä KSS II:n välillä. KSS IISI voi tulla näin talvella itselle edullisemmaksi, kun pörssisähkö näillä pienillä pakkasillakin käy jo 40 centin hujakoilla päivällä.
 
Saako helenillä 2v kiinteähintaisen sähkösopparin siirrettyä uuteen osoitteeseen?
Heilllä on tuo muuttopalvelu, mutta päättääkö se nykyisen sopparin ja uusi on tehtävä nykyisillä hinnoilla?
Ainakin minun kahdessa Helenin sopimuksessa lukee selkeästi, että sama sopimus siirtyy uuteen osoitteeseen.
 
Jos saisi vaikka 20cnt 12kk, ottaisin heti.

Vaikka saisin tuolla hinnalla neljäksi kuukaudeksi en ottaisi.

Pörssisähkö palannee 5-10 senttiin viimeistään keväällä, eikä nytkään keskihinta ole vielä 20 snt enempää. Ehkä nousee lyhyeksi aikaa oikein kovilla pakkasella, paitsi jos OL3 tulee käyttöön niin vain laskee.
 
Parikkalan valon laskuri rupes toimimaan nyt ja tarjoaa itelle kerrostalo yksiöön:

22,86cnt/24kk
29,47cnt/12kk
31,09cnt/6kk
 
Huhtikuun alkuun loppuu nykyinen Helenin soppari ja tänään viestittivät 12kk määräaikaisesta 26.76c/kwh alkaen siitä (tarjous voimassa vain muutaman päivän).

5kk etukäteen on aika pitkä aika mainostaa, oletan sähkön sitten olevan halvempaa keväällä?
Itsellä loppuu Helenin sopppari 8.12 eikä vieläkään ole mitään jatko"tarjousta" tullut :confused:
No eipä siinä, ei tulisi tartuttuakaan vaan pörssisähköllä ensi kesään asti ainakin ja sen jälkeen uusi arvio tilanteesta.
 
Kai soitit Fortumin yrityspuolen aspalle? Itse tein reklamaation puhelimen kautta ja homma hoitui sillä sen jälkeen kuin puhelinmyyjä teki samanlaiset temput. Mikäli Helenin soppari tosiaan katoaa vaadit että ne selvittää sitä sun puolesta tai sitten sinä kuluttajana pitää saada sähköä samaan hintaa kuin Heleniltä.

Fortumin yritysaspa tiesi myös kertoa että verottaja ei tykkää siitä että postilaatikkofirmalla olisi sähkösopimus.

Heh. Kysyin tänään mikä tässä nyt kestää? Sopimusmyyjä näppäilee yhden kerran väärin ja Fortumilla kestää vastauksen mukaan 2-3 viikkoa selvittää asiaa.

Laitan niille oman työaikani tuhlaamista laskun perään 75€/h +alv.

Tässä luultavasti lähettävät myös laskun kulutetusta sähköstä, jota en ole heiltä ostanut. En sitä maksa. Tulee karhu, en maksa. Menee perintään, en maksa ja jne.
 
Heh. Kysyin tänään mikä tässä nyt kestää? Sopimusmyyjä näppäilee yhden kerran väärin ja Fortumilla kestää vastauksen mukaan 2-3 viikkoa selvittää asiaa.

Laitan niille oman työaikani tuhlaamista laskun perään 75€/h +alv.

Tässä luultavasti lähettävät myös laskun kulutetusta sähköstä, jota en ole heiltä ostanut. En sitä maksa. Tulee karhu, en maksa. Menee perintään, en maksa ja jne.

Minusta tämän tason perseily on luokkaa juttuvinkki Iltalehdelle, niin saisi lisää näkyvyyttä tuollainen ihmisten kiusaaminen.
 
Minusta tämän tason perseily on luokkaa juttuvinkki Iltalehdelle, niin saisi lisää näkyvyyttä tuollainen ihmisten kiusaaminen.
On ehdottomasti, jos ei selviä helposti ja sukkelaan. Odotellaan juttua.

ilmeisesti niissä sopimusten veivaamisessa yhtiöiden välillä yhtiötä vaihdettaessa menee kuitenkin aikansa.
 
Itse toivoisin datahubbiin sopimuksenvaihtoesto mahdollisuuden. Että tällaiset villit myyjät eivät voisi laittaa sopimukset poikki.
 
Voisiko tavan tallaaja suojata johdannaisten avulla sähkön hintansa samalla tavalla kuin yritykset? Tunteeko kukaan pörssihai sähkön johdannaismarkkinaa? Oletan, ettei liene järjen häivääkään kaukolämmöllä varustetussa asunnossa, mutta idea kiehtoo.

EDIT: Toki tavan tallaajalle on olemassa suojaamisvaihtoehto nimeltä määräaikainen sopimus, mutta jos unohdettaisiin se hetkeksi, ihan vain ajatusleikiksi.
 
On ehdottomasti, jos ei selviä helposti ja sukkelaan. Odotellaan juttua.

ilmeisesti niissä sopimusten veivaamisessa yhtiöiden välillä yhtiötä vaihdettaessa menee kuitenkin aikansa.

Siinä meni 48h, kun Fortum sai sanottua Helenin sopimuksen irti ja omansa tilalle. Nyt on mennyt huomenna aamulla 7 päivää, että on odoteltu vaihtoa takaisin..

Heleniltä tuli äsken loppulasku sähköpostiin.
 
Siinä meni 48h, kun Fortum sai sanottua Helenin sopimuksen irti ja omansa tilalle. Nyt on mennyt huomenna aamulla 7 päivää, että on odoteltu vaihtoa takaisin..

Heleniltä tuli äsken loppulasku sähköpostiin.
No joo, eli Helen on taatusti hyvin hyvin tyytyväinen kun pääsi eroon 4snt sopimuksesta. Voi olla, että Fortumin korvattavaksi jää tuo menetys, eli myytävä sinulle sillä 4snt hinnalla. Voi olla jopa ihan ennakkotapaus kyseessä?

Eikös nuo puhelinmyynnit kuitenkin saa peruttua 14vrk kuluessa?
 
No joo, eli Helen on taatusti hyvin hyvin tyytyväinen kun pääsi eroon 4snt sopimuksesta. Voi olla, että Fortumin korvattavaksi jää tuo menetys, eli myytävä sinulle sillä 4snt hinnalla. Voi olla jopa ihan ennakkotapaus kyseessä?

Eikös nuo puhelinmyynnit kuitenkin saa peruttua 14vrk kuluessa?

En voi perua, kun en ole mitään sopimusta alunperin tehnytkään
 
Voisiko tavan tallaaja suojata johdannaisten avulla sähkön hintansa samalla tavalla kuin yritykset? Tunteeko kukaan pörssihai sähkön johdannaismarkkinaa? Oletan, ettei liene järjen häivääkään kaukolämmöllä varustetussa asunnossa, mutta idea kiehtoo.

EDIT: Toki tavan tallaajalle on olemassa suojaamisvaihtoehto nimeltä määräaikainen sopimus, mutta jos unohdettaisiin se hetkeksi, ihan vain ajatusleikiksi.
Esimerkiksi Pohjois-Karjalan Sähkö tarjoaa pörssisähkön kuluttaja-asiakkailleen mahdollisuuden hintakiinnityksiin, jotka on käytännössä sama asia.

D5B94486-8CFA-4AC2-A6D7-A65B47A34912.jpeg
 
No joo, eli Helen on taatusti hyvin hyvin tyytyväinen kun pääsi eroon 4snt sopimuksesta. Voi olla, että Fortumin korvattavaksi jää tuo menetys, eli myytävä sinulle sillä 4snt hinnalla. Voi olla jopa ihan ennakkotapaus kyseessä?

Eikös nuo puhelinmyynnit kuitenkin saa peruttua 14vrk kuluessa?

Yrityksen välisessä ei ole tuollaista automaattista peruutusoikeutta.
 
Heh. Kysyin tänään mikä tässä nyt kestää? Sopimusmyyjä näppäilee yhden kerran väärin ja Fortumilla kestää vastauksen mukaan 2-3 viikkoa selvittää asiaa.

Laitan niille oman työaikani tuhlaamista laskun perään 75€/h +alv.

Tässä luultavasti lähettävät myös laskun kulutetusta sähköstä, jota en ole heiltä ostanut. En sitä maksa. Tulee karhu, en maksa. Menee perintään, en maksa ja jne.

Periaate kuulostaa hyvältä ja oikeuskäsityksen mukaan tuon pitäisi toimia noin. Tosin voi olla että pahimmillaan menee vuosia että asiaa aletaan käsitellä oikeudessa minkä aikana luottotiedot menevät jne. Toki sitten Fortum teoriassa maksaa kaiken ja hieman lisääkin maineen menetyksestä jne.

Lisäksi voi olla mielenkiintoista jos Fortum vaan katkaisee sen sähkön ja pahoittelee tilannetta sekä laittaa oman laskun (mitä et maksa => menee perintään => tulee merkintää jne) eikä kuitenkaan mitään sähköä Heleniltä tule ja liittymä katkaistaan => et suostu maksamaan mistään muusta ja talo menee pilalle, vesiputket paukkuvat ja odotat että Fortum lopulta joutuu maksamaan ehkä asunnon purkamisen, täydellisen uudelleen rakentamisen ja kaiken ansiomenetyksen mitä sinulle on ehkä vuosien odotuksen aikana kertynyt.

Ennakkotapausta löytyy myös, 350€ maksusta tulikin 3300€ oikeudenkäyntikulut mukaanlukien:
 
Viimeksi muokattu:
Siinä meni 48h, kun Fortum sai sanottua Helenin sopimuksen irti ja omansa tilalle. Nyt on mennyt huomenna aamulla 7 päivää, että on odoteltu vaihtoa takaisin..

Heleniltä tuli äsken loppulasku sähköpostiin.
Edit. Olikin kyse yritysasiakkaasta.
Itse olisin yhteydessä kuluttaja-asiamiehen toimistoon. Koska sähkön puhelinmyynnissä on geelitukat perseilleet vuosikausia, ja erityisessä maineessa on ollut Fortumin nykyään omistama Kotimaan Energia, niin tapauksesi ei varmasti ole ainutlaatuinen ja heillä lienee rutiinia näissä jeesaamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olisin yhteydessä kuluttaja-asiamiehen toimistoon. Koska sähkön puhelinmyynnissä on geelitukat perseilleet vuosikausia, ja erityisessä maineessa on ollut Fortumin nykyään omistama Kotimaan Energia, niin tapauksesi ei varmasti ole ainutlaatuinen ja heillä lienee rutiinia näissä jeesaamiseen.

Edelleen Fortum (yritys) avasi sähköliittymän/sopimuksen _yritykselleni_ ilman, että olisin hyväksynyt mitään sopimusta. Ei tässä tarvita tai voi käyttää kuluttajaneuvontaa. En myöskään ala perumaan tai irtisanomaan tätä Fortumin sopimusta, kun en ole sitä tehnyt tai millään tavalla allekirjoittanut tai sanallisesti vahvistanut, että ottaisin heiltä sähköä.

Taidan laittaa sille liittymämyyjä Jerelle postia, että homma on nyt tämä ja siirrän mahdollisesti tulevat laskut suoraan hänelle.
 
Edelleen Fortum (yritys) avasi sähköliittymän/sopimuksen _yritykselleni_ ilman, että olisin hyväksynyt mitään sopimusta. Ei tässä tarvita tai voi käyttää kuluttajaneuvontaa. En myöskään ala perumaan tai irtisanomaan tätä Fortumin sopimusta, kun en ole sitä tehnyt tai millään tavalla allekirjoittanut tai sanallisesti vahvistanut, että ottaisin heiltä sähköä.

Taidan laittaa sille liittymämyyjä Jerelle postia, että homma on nyt tämä ja siirrän mahdollisesti tulevat laskut suoraan hänelle.
Jaa yritykselle. No eipä se sitten auttaisikaan. Sitten tilanne on hankalampi. Yritysten välisessä riitelyssä voi olla vaikea menestyä ilman lakimiestä. Varsinkin kun se liittymämyyjä Janne saattaa vielä olla alihankkijan eli ihan eri yrityksen väkeä.
 
Myynti taitaa olla ostopalvelu, juu.

Itse kun tein Fortumin Yittsmyynnille reklamaation puhelimitse, aspa sanoi että myynti on ostopalvelu ja vähän vihjaisi ettei ihan pinaalin terävimmät kynät.
 
Fortumin myyjä soitti viime keskiviikkona, kauppasi firmalle sähköliittymää. Sanoin, että firma asuu postilaatikossa niin ei tarvita sähköä. Myyjä kertoi, että voin ottaa kotiinkin sen saman liittymän. Olin autolla liikenteessä niin vastasin, että laita tiedot meiliin ja jos otan liittymän niin vastaan takaisin..

Tämä oli keskiviikkona klo 9.30.
Torstaina klo 9.30 tuli Fortumilta tilausvahvistus liittymästä ja siinä luki, että liittymä avataan ylihuomenna lauantaina.

En ollut edes avannut tämän liittymämyyjän meiliä vielä..

Jonotin Fortumin AsPaan reilu 20min ja selitin asian. Asia oli kuulemma tällä selvä.

Myyjä soitti vielä perään ja pahoitteli, että oli mennyt sotkemaan tilauksen. Vastasin. että Fortumista kerrottiin asian olevan kunnossa ja mitään sopimusta ei aktivoida, kun en ollut itse mitään tarjousta alunperin hyväksynytkään.

Sunnuntaina kirjauduin OmaHeleniin ja siellä ei ollutkaan enään omia tietoja tai voimassa olevaa sähkösopimusta.

Samaan aikaan Fortumilta tuli sähköpostia, että kotiosoitteessasi virtaa nyt Fortumin sähköä.

Helenin sähkö maksoi reilu 4snt/kWh
Fortumin sähkö maksaa 24snt/kWh

Fortumin asiakaspalvelu vastasi, että asia on selvityksessä...
Mitä tästä opimme? Jos sinulla on neljän sentin sähkösopimus, niin ei kannata ottaa vastaan 24 sentin tarjouksia. Vai ajattelitko, että Fortumin tarjous on ehkä sittenkin alle neljän sentin?
 
Mitä tästä opimme? Jos sinulla on neljän sentin sähkösopimus, niin ei kannata ottaa vastaan 24 sentin tarjouksia. Vai ajattelitko, että Fortumin tarjous on ehkä sittenkin alle neljän sentin?
Tarkoitatko tätä myös niin että ei kannata ottaa vastaan mitään tarjousta ellei samalla sitoudu sitä hyväksymään?
 
Tarkoitatko tätä myös niin että ei kannata ottaa vastaan mitään tarjousta ellei samalla sitoudu sitä hyväksymään?
En tietenkään tarkoita, mutta oma kokemukseni puhelinmyyjistä on, että jos päästää vähänkin jalkaa oven väliin, voi tapahtua melkein mitä vain. Puhelinmyynti voitaisiin kieltää kokonaan. Kyllä minä uskon, että simo teräsjään tapaus selviää, mutta kuluttavaahan tuollainen on.
 
En tietenkään tarkoita, mutta oma kokemukseni puhelinmyyjistä on, että jos päästää vähänkin jalkaa oven väliin, voi tapahtua melkein mitä vain. Puhelinmyynti voitaisiin kieltää kokonaan. Kyllä minä uskon, että simo teräsjään tapaus selviää, mutta kuluttavaahan tuollainen on.

Puhelinmyynti on kyllä täysi syöpä. Voitaisiin tosiaan kieltää kokonaan. Jos ihminen tarvitsee itse jotain, niin soittaa itse/ostaa verkosta/menee liikkeeseen tai sitten vaikka savumerkeillä ilmoittaa halukkuutensa ostaa. Onhan sillä alalla asiallisestikin toimivia, mutta niin paljon on tälläistä suoranaista kusetusta, että ei olisi kyllä mikään menetys lopettaa nykymuodossaan.
 
no tuleva ”vaatii kirjallisen vahvistuksen” -pykälä on kyllä hyvä pointti tälläiseen. Veikkaan et sähkösopparimyyjä saa provikat heti joten kannustaa tekemään valesoppareita.
 
Pitäisihän se vahva tunnistautuminen olla kaikessa kaupassa pakollista… Veikkaan että en voisi sopia Fortumin pääkonttoriin uutta sopparia puhelimitse.
 
Tämäkään sitten tuskin koskee yrityksiä?
Tätä minä vähän ihmettelin, kun aloituksen mukaan hän oli sanonut, että pöytälaatikkofirma ei tarvitse sähkösopimusta, mutta sitten sitä tarjottiin myös kotiin. Luulisi, että se kotiin otettu sopimus on kuluttajansuojan alainen, ellei senkin sopijaosapuoli ole ko. pöytälaatikkoyritys tai jokin muu yritys?
 
Tätä minä vähän ihmettelin, kun aloituksen mukaan hän oli sanonut, että pöytälaatikkofirma ei tarvitse sähkösopimusta, mutta sitten sitä tarjottiin myös kotiin. Luulisi, että se kotiin otettu sopimus on kuluttajansuojan alainen, ellei senkin sopijaosapuoli ole ko. pöytälaatikkoyritys tai jokin muu yritys?
Kysymykseni koski enemmän tuota "vaatii kirjallisen vahvistuksen" pykälää joka on puhelimyyntiin tulossa.

Tuosta simo teräsjään tapauksesta ymmärsin että uusi sopimus oli tehty samaan käyttöpaikkaan mutta yrityksen nimiin, näin se uusi sopimus oli automaattisesti irtisanonut nykyisen määräaikaisen sopimuksen koska sopimuksen tekijä vaihtui.
 
Kuluttajansuoja ei koske yritysten välisiä sopimuksia eikä siten tuota sopimusta. Mutta vanha sopimus oli kuluttajasopimus joten koskeeko kuluttajansuoja sen lopettamista?
 
En tietenkään tarkoita, mutta oma kokemukseni puhelinmyyjistä on, että jos päästää vähänkin jalkaa oven väliin, voi tapahtua melkein mitä vain. Puhelinmyynti voitaisiin kieltää kokonaan. Kyllä minä uskon, että simo teräsjään tapaus selviää, mutta kuluttavaahan tuollainen on.

Niitähän tapauksia on ollut aika paljon, jossa puhelinmyyjä on ruksinut menemään kenelle sattuu tilauksia riippumatta siitä mitä puhelimen päässä on vastattu tai onko edes soittanut hänelle.

Alan ongelmat johtuvat käsittääkseni paljon siitä, ettei alalla ole mitään yleissitovaa työsopimusta vaan palkka saattaa olla pelkkä surkea provisiopalkka. Ja vielä kun myytävä tuote ja/tai sen hinta on paska, niin tulot voivat jäädä puhelinmyyjällä alle euroon tunnissa. Kun nälkä kurnii mahassa rahattomana myyjällä ja vuokrakin pitäisi kenties maksaa ettei häätöä tule, niin saattaa olla kiusaus pistää järjestelmään olemattomia tilauksia.

Saisi kieltää lailla kaiken puhelinmyynnin ilman etukäteistä kirjallista suostumusta. Ja silti tilaus ei saisi olla koskaan sitova ennen kuin on saanut paperisen kirjallisen tilausvahvistuksen ja palauttanut sen allekirjoitettuna.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 990
Viestejä
4 891 592
Jäsenet
78 925
Uusin jäsen
sina.jr021

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom