Itse en laskisi sen varaan, että määräaikaisesta sopimuksesta pääsisi eroon kustannuksitta ilman hyväksyttävää syytä. Koko määräaikaisen sopimuksen idea vesitettäisiin, eli jos järjestelmää aletaan väärinkäyttää laajalti, se kyllä katsotaan vielä oikeudessa, se voi olla puhtaille myyntiyhtiöille elinehto, jos ovat jopa suojanneet määräaikaisia soppareitaan hinnakkailla johdannaisilla ja sitten sähkön hinta romahtaa ja asiakkaat lähtevät, kynnys katsoa tilanne loppuun asti on varmasti matala. Olennaista on, että kannattaa solmia sopimuksia, joissa on hyvin selvät sävelet, niin ne pienetkin riskit pysyvät hallinnassa. Esim. Helenin soppari kandee nykyehdoilla ottaa ennemmin kuin samanhintaisen yhtiön, jolla sopimussakkoa ei ole kirjattu sopimukseen. Helenin määräaikaisesta tietää 100% varmuudella pääsevänsä eroon summalla x, joka ainakin vielä on ihan pikkusumma ja pysyy tietty koko sopimuksen ajan samana kuin sopimukseen on kirjattu.
Tossa taidetaan hyödyntää vaan sitä porsaanreikää että tuo tilanne vastaa teknisesti sähkönmyyjän näkökulmasta normaalia muuttoa (karrikoiden sinä "muutat pois", puoliso "muuttaa tilalle") jolloin on "irtisanomisoikeus" eikä sähköntoimittaja saa todellista tietoa siitä kuka kiinteistössä asuu tai kuka muuttaa minnekin. Käytännössä siis hyödynnetään teknisistä olosuhteista syntyvää porsaanreikää, jolle sähkönmyyjäyritys ei voi oikein mitään. Itse en ole testannut mutta on tässä threadissa tainnut jo useampi kymmenen sanoa että olisi toiminut. Toki foorumitarinat on foorumitarinoita ja vaikka toimisikin niin ei ole mikään 100% varma muttei nyt ihan yhden ihmisen keksintökään. Sopimussakko nyt toki on varmempi ja reilumpi mutta sitä tarjoavia yrityksiä on todellisuudessa kovin vähän (itse en tiedä kuin neljä firmaa) joka ajaa tässä hintatilanteessa puljailuun. Jos nyt en väärin muista niin vanhemmille oli kerran jopa sähkönmyyjä tota ehdottanut kun oli kerrottu että on kalliimpi määräaikainen päällä.