Miten lähettää (ainakaan aivan överi) arviolaskuja nykyisellä tuntipohjaisella mittauksella kun jokainen voi siirtoyhtiönsä sivuilta sen kk-kulutuksen koska tahansa tarkistaa?
Väittäisin että jos ekan laskun lähettävät arviona niin kk jälkeen joutuvat sen ja tulevat arviot reklamaatiota korjaamaan. Lisäksi tiukan paikan tullen joka laskun voi reklamoida ja elokuun 3. päivä maksaa heinäkuun laskusta riidattoman osan eli kk-maksu + siirtoyhtiönkulutus*määräaikaisen_kwh-hinta.
Hehkulla palaa niin paljon resursseja tuon sotkun selvittämiseen että eivät varmasti tuohon lähde. Sähköä eivät voi katkaista (tai no voi mutta siitä tulee heavy korvausvelvollisuus) kun laskut (siis ne aiheelliset) on maksettu.
Sulla on tuossa ihan perustavanlaatuinen väärinymmärrys. Hehku laskuttaa laskutusjakson sähköt aina etukäteen. Koska etukäteen ei tietenkään voi todellisia kulutuksia olla mitattuna, sallii sähkömarkkinalaki arvioon perustuvan laskutuksen. Ei sen suhteen muodostu mitään reklamaatioperustetta, joka menisi läpi yhtään missään, ihan sama mitä siellä verkonhaltijan mittaustiedoissa joskus 2 viikkoa laskun eräpäivän jälkeen seisoo.
Toki nykyisin arviolaskut on tasattava neljä kertaa vuodessa, joten ylimääräistä laskutusta ei pääse ihan niin paljoa kertymään kuin aiemmin.
Eli jos haluaa välttää prosessin "säätäminen, selvittäminen, vittuuntuminen, selvittäminen, rahojen takaisin penääminen, selvittäminen ja säätäminen" niin kannattaa tosiaankin valita joku muu sähkönmyyjä.