No tämä onkin hyvä kysymys, että millä perusteella sähköfirma pitäisi valita ja miksi joku sähköfirma on huono. Edellä jo mainittiinkin, että firman kaataminen alta nyt ainakin on huono ominaisuus sähköfirmalle. Itse tiivistäisin, että hyvillä ja suositeltavilla firmoilla tavoitteena on tyytyväinen asiakas ja sitä kautta firmakin pärjää. Niillä paskemmilla sähköfirmoilla tavoitteena on nopeat voitot ja maksimaaliset katteet omistajien taskuun, asiakas on vain pakollinen paha ansaintavälineenä.
Miten tämä sitten käytännössä näkyy? Paskoilla sähköfirmoilla:
- aspaa ei saa kiinni, aspa on auki vain 9-15 parillisina viikonpäivinä, aspa on ulkoistettu chat-palveluksi Romaniaan, aspalle ei edes ole puhelinnumeroa, tai puhelinnumero on maksullinen palvelunumero
- sähköfirma on ulkoistanut laskutuksen jollekin verenhimoiselle perintätoimistolle, jonka ainoa bisnes on lähetellä laskuja joiden eräpäivä on 24.12., tai eräpäivä oli eilen, ja firman koko toimintaidea on lähetellä karhulaskuja, joissa 2 vrk myöhästymiskoron päälle lasketaan viivästymismaksu, käsittelymaksu, huomautusmaksu, arkistointimaksu, toimistomaksu ja muuten-vaan-maksu.
- muita laskutusperseilyjä: e-laskua ei pyynnöstä huolimatta tulekaan, vaan lähetellään paperilaskuja, jotka posti tuo joskus kolmen viikon päästä eräpäivästä.
- sisäänheittohinta toistaiseksi voimassa sähkösopparissa osoittautuukin kusetukseksi ja tuplaantuu heti kuukauden jälkeen.
- asiakkaalle paskasta sopimuksesta ei pääse irti edes rahalla
- yritykselle epäedullinen sopimus lakkaakin yksipuolisesti olemasta ja vaihtuu paskaan soppariin
- muita kusetuksia ja harhautuksia esim. puhelinmyynnissä
Näitähän riittää. Mitä tunnettuja kupruja vielä tulee mieleen?
Mitkä sähköfirmat sitten kohtelevat asiakkaita noin? Kertokaa te. Tunnetuin kusettaja lienee tämä Market Energia, GNP Energy, Finkraft, Hehku Energia, mitä muita nimiä se nyt onkaan käyttänyt. Norjassa myös Tinde Energi ja Oslo Kraft. 220 Energia, Googlatkaa ite, mutta sanoisin perseilyn syyksi ihan vaan sydämetön ahneus. Takana on ihan silkkoja laittomuuksia. Paska maine koetetaan nollata vaihtamalla nimeä. Nyt siellä sanotaan, että ei rikota lakia enää, eli ainakin yritetään riistää asikkaita vain laillisesti. Silti tarkoitus on selvä: silkka ahneus ja riisto.
Muita julkisesti varmasti paskoiksi tiedettyjä esim. soppareiden ostajia ja myyjiä ovat:
- Lumo Energia
- Vihreä Älyenergia
Nämä ovat selviä tapauksia, mutta eivät ne kaikki muutkaan sähköfirmat mitään pulmusia tässä ole. Mitä isompi ja nopeammin kasvanut, sitä enemmän firman toimintaa ohjaa ahneus. Voisi kuvitella, että kunnallinen toimija, sähkön tuottaja ja siirtoverkon omistaja tähtää asiakastyytyväisyyteen, mutta eipä se ihan niinkään aina ole. Kun firma on tarpeeksi suuri, kuten vaikka HelEn, alkaa kasvoton business päästä edelle päätöksenteossa ja sielläkin asiakas on aika kuraa. Yhtä ikävää asiakkaiden silmään kusemista on tehnyt keskisuuren kaupungin omistama KSS Energia.
Mutta nyt siis puhuttiin Lumme-Energiasta. Olin siellä itse asiakkaana, kun se oli vielä SSS eli Suur-Savon Sähkö, ja se oli ihan jees. Valitettavasti muutos ahneeksi paskakasaksi alkoi siitä, kun omistajat/johtoporras/joku sai kuningasidean organisoida firmat uusiksi, perusti Lumme-energian ja optimoi kannattavuuden ykköseksi asiakastyytyväisyyden kustannuksella. No, äänestin jaloillani ja vaihdoin pois. Siellä onkin ollut aggressiivista markkinointia ja asiakkaiden haalimista, jotta lisää kusetettavia löytyisi. Harmi. Mutta ahneus on nykypäivää, kuten varmasti kuntapäättäjiä ja Carunaa ja muita seuraamalla on jo huomattu.
Ja hei, te tässä haukutut sähköfirmat jotka tätä luette! Koettakaapa haastaa oikeuteen kunnianloukkauksesta. Antaa mennä, sitä vaan. Ei ole mahdollista, sillä suomalaisessa oikeuskäytännössä yrityksellä ei ole kunniaa, jota voisi loukata. Korostan siis uudestaan: ihan hirveitä kusetusfirmoja!