Ketjussa aika usein hehkutetaan pörssisähköä jonkinlaisen pitkän aikavälin keskiarvon perusteella, joten päätin huvikseni vähän pyöritellä viimeisen tasan vuoden toteutuneita pörssihintoja, mutta jyvittäen ne erikseen kesä- ja talvikuukausille, sekä yö- ja päiväsähköön.
3.8.2022 - 3.8.2023 | Koko aikajakso | Kesäkuukaudet (kesä-elo) | Talvikuukaudet (syys-touko) |
Sähkön keskihinta snt/kWh | 13.98 | 13.38 | 14.18 |
Päivähinta (06-22) | 16.76 | 16.67 | 16.79 |
Yöhinta (22-06) | 9.35 | 7.91 | 9.85 |
Kesäkuukausien keskihintaa hilaa ylöspäin viime vuoden elokuu, joka poikkeuksellisen kallis. Sitten jos tarkastellaan hommaa kuukausittain:
Nähdään, että yö on kyllä ollut johdonmukaisesti edullisempi ja nyt kesällä sähkö on ollut todella halpaa. Toisin sanoen, jos olet saanut ohjattua kulutustasi halvoille yötunneille, olet luultavasti säästänyt merkittävästi. Mutta se mitä minä ja muutamat muut ketjussa olemme koko ajan toitottaneet, pelkät laskennalliset keskiarvot ei kerro vielä yhtään mitään, vaan kaikki riippuu omasta kulutusprofiilistasi.
Itselläni on ollut koko tämän ajanjakson kiinteä 13.29 snt/kWh sopimus. Päätin käydä tonkimassa tuon aikajakson tuntikohtaisen kulutukseni ja naitin sen hintadatan kanssa. Lopputulos oli tämä:
Nähdään siis, että minun kulutusprofiilillani, olen kiinteällä sopparillani maksanut sähköstä tuolla ajanjaksolla
2243€, siinä missä pörssisähköllä hintaa olisi tullut
2432€, jossa ei vielä ole vielä edes sähköyhtiön marginaalia. Jos otetaan keskimääräinen 0.25 snt/kWh marginaali, voidaan tuohon pörssisähkön kokonaislukemaan lisätä vielä 42.20€. Jälkiviisana voin siis todeta, tällä
kyseisellä tarkastelujaksolla ja minun kulutusprofiilillani olen jäänyt kiinteällä sopparilla voitolle reilu parisataa euroa verrattuna pörssisähköön. Toisaalta tulosta vääristää poikkeuksellisen kallis sähkö erityisesti viime syksynä ja talvena ja kuten erotuksestakin näkee, olisin itseasiassa säästänyt tähän mennessä kuutisen sataa euroa jos olisinkin vaihtanut heti alkuvuodesta pörssisähköön. Toisaalta tässä viime vuosina on pelmahtanut rantaan varsinainen parvi mustia joutsenia, joten mitään varsinaisia takeita ei ole siitä, etteikö ensi talvena sähkö voisi olla taas sikakallista, sanoi futuurit mitä hyvänsä.
Tarinan opetus? Pörssisähköä tarkastellessa keskimääräinen hinta ei välttämättä kerro vielä kovin paljoa, vaan kulutusprofiilin suhde pörssisähkön heilahteluun merkitsee paljon enemmän. Pörssisähköön en ajatellut edelleenkään vaihtaa koska en jaksa miettiä optimointia, mutta edes hieman edullisempi kiinteä kelpaisi, nyt kun niitä on vielä tällä hetkellä tarjolla...