Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Itse otin tuon oomin 2 vuoden sopparin+muutosturva. Saapahan vuoden päästä irtisanoa jos syytä.
Otin saman paketin, käsittääkseni voi vaihtaa vain oomin omiin tuotteisiin jos heidän hinnat tippuu. Aloin juuri miettimään olikohan tuo muutosturva täysin turha mutta otin sen kuitenkin. Silti vähintään 3 senttiä halvempi kuin yksikään kilpailija.
 
Miksi ihmiset jauhavat täällä muutosturvasta yms irtisanomis sakoista, jos kerta sähkösopparin voi vain vaihtaa toisen nimeen? Eihän tuossa tartte tehdä edes muuttoilmoitusta, yksinkertaisesti toinen henkilö ottaa sopparin samaan osoitteeseen -> ei tartte itse olla edes yhteydessä vanhaan myyjään koska uusi myyjä "katkaisee" vanhan sopparin.

Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
 
Jos kovin merkittävä muutos tulee halvempaan päin, niin aika pian moni pääsee kuitenkin irti määräaikaisista kohtuu pienellä sopimussakolla. Esim 50€ sopimussakko on luokkaa ei mitään jos kulutus on yli 10MWh, samoin esim itselläni se 50-60€ 4000kWh kulutuksella on luokkaa 1,5c/kWh...
Toisinpäin voi olla ikävempi asia jos tarjolla on kallista, tai vielä kalliimpaa. Olen itse käyttänyt 15 vuotta määräaikaisia ja vielä en ole takautuvastikaan saanut laskettua järkevää tilannetta, jossa toistaiseksi voimassaoleva olisi kannattanut. Lisäksi ei ole tarvinnut vapaa-ajalla seurata ja miettiä energian hintoja...
Itsellä on nyt noin 7 senttiä/kWh toistaiseksi voimassaoleva sopimus ja en tiedä kuinka pitkään hinnoittelu jatkuu tällä. Parhaassa tapauksessa jopa yli talven, sen näkee sitten. Pitäisikö nyt siis vaihtaa 15 sentin/kWh määräaikaiseen eli alkaisin heti maksamaan enemmän. Jos olisi kristallipallo niin vastaus olisi helppo, mutta itselläni ei ole.
 
Tässähän kohta pukkaa taantumaa ja OL3 kohta tulilla. Myös kesäkuun lopussa tuulivoimakapaa oli 4037MW ja vielä tämän vuoden lopulla tuulivoimakapa nousee 5000MW:hen. Enkä myöskään ymmärrä miksi saksan yms sähkönhinta nostaisi meidän hintoja, kiitos rajallisten sähkönsiirtoyhteyksien ja suomen oman kasvavan tuotannon.
 
Miksi ihmiset jauhavat täällä muutosturvasta yms irtisanomis sakoista, jos kerta sähkösopparin voi vain vaihtaa toisen nimeen? Eihän tuossa tartte tehdä edes muuttoilmoitusta, yksinkertaisesti toinen henkilö ottaa sopparin samaan osoitteeseen -> ei tartte itse olla edes yhteydessä vanhaan myyjään koska uusi myyjä "katkaisee" vanhan sopparin.

Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Sinkkutalouksien maassa kaikilla ei ole sitä toista ihmistä, joka sen uuden sopimuksen tekisi.
Lisäksi moni lainkuuliainen ihminen ei edes halua erehdyttää sähköyhtiötä.
 
Sinkkutalouksien maassa kaikilla ei ole sitä toista ihmistä, joka sen uuden sopimuksen tekisi.
Lisäksi moni lainkuuliainen ihminen ei edes halua erehdyttää sähköyhtiötä.


Totta tuokin, mutta yleensä ne sinkkukämpät pienempiä jolloin pienempi sähkönkulutus. Jokaisella oma moraalikäsitys, itseä ei häiritse vaihtaa ylihintainen sähkösopimus halvempaan yli 10K/Kwh vuosikulutuksella.
 
Pitäisinkö helenin sopimuksen voimassa jossa 17,43c/kwh + 3e/kk vai peruutanko tuon tulevan sopimuksen vielä kun olisi aikaa ja otan tuon oomin tarjouksen syyskuussa alkavaksi? Mitä mieltä porukka tästä?
 
Miksi ihmiset jauhavat täällä muutosturvasta yms irtisanomis sakoista, jos kerta sähkösopparin voi vain vaihtaa toisen nimeen? Eihän tuossa tartte tehdä edes muuttoilmoitusta, yksinkertaisesti toinen henkilö ottaa sopparin samaan osoitteeseen -> ei tartte itse olla edes yhteydessä vanhaan myyjään koska uusi myyjä "katkaisee" vanhan sopparin.

Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

Veikkaan siksi, että tätä ei mielestäni kukaan ole vielä kertonut tehneensä. Eli onnistuuko todellisuudessa ilman mutinoita?
 
Tein itekki ton oomin sopparin ilman muutosturvaa pariksi vuodeksi. Kikkailen sitten itseni siitä irti, jos tulee merkittävästi halvempaa tarjolle. Muutosturvalla sai vaihtaa sopparia kerran sopimuskauden aikana.. maksu ois kuitenki ollu vuodessa 200€+, eikä sillä tosiaan saa ku oomin tuotteisiin vaihdettua.
 
Lumo Energian kanssa ei voi tällä hetkellä tehdä sähkösopimuksia? Mikähän lie syynä? :hmm:

Oma sopimus alkaa tuolla tämän kuun lopussa, toivottavasti on firma vielä pystyssä...
 
Lumo Energian kanssa ei voi tällä hetkellä tehdä sähkösopimuksia? Mikähän lie syynä? :hmm:

Oma sopimus alkaa tuolla tämän kuun lopussa, toivottavasti on firma vielä pystyssä...

Useampi toimija tässä nyt on rajoittanut sähkösoppareiden tekoa. Tosin useimmat vain määräaikaisten osalta. En nyt välttämättä lähtisi ihan heti konkurssia pelkäämään vaan voi olla ihan vain markkinoiden nykytilaan liittyvää epävarmuutta.
 
Itsellä määräaikainen sähkö voimassa marraskuuhun asti ja omalla nykyisellä yrityksellä uusi tarjous hinta alkaa olla päälle 20snt/kWh.

Olen vähän ketjua lukenut, mutta jäänyt epäselväksi, että kannattaako teidän mielestä tuohon Oomin 14-15kWh tarjoukseen nyt lähteä vai onko siinä Oomissa jotain riskejä?

Tuleeko muita kuluja vai onko se pelkästään tuo tarjous hinta mitä luvataan (14,39 snt/kWn +4,90€/kk)?

Kiitos kaikille jo etukäteen, jotka viitsivät vastata apua tarvitsevalle!

Meilläkin on Helenin alle 5 snt/kWh vielä pitkälle marraskuuhun. Kyselin tarjouksia, ja juurikin Oomilta sanottiin, että voivat tehdä tarjouksen vain kolmen kuukauden päähän. Saiko Oomin nettisivulla tehtyä sopimuksen alkamaan marraskuusta? Itse en kokeillut sitä kautta, vain puhelimen välityksellä kyselin tarjousta.
 
Meilläkin on Helenin alle 5 snt/kWh vielä pitkälle marraskuuhun. Kyselin tarjouksia, ja juurikin Oomilta sanottiin, että voivat tehdä tarjouksen vain kolmen kuukauden päähän. Saiko Oomin nettisivulla tehtyä sopimuksen alkamaan marraskuusta? Itse en kokeillut sitä kautta, vain puhelimen välityksellä kyselin tarjousta.


Juuri meinasin tästä tulla kysymään tänne foorumille, kun olin sopimusta tekemässä niin en pysty valitsemaan marraskuuta sopimuksen tekovaiheessa, että onko bugi vai todella rajoitus. Iso pettymys.


Eli vastaus kysymykseesi: ei pysty vaan asia sanottiin Oomin puhelinpalvelusta kuten se on. Sattui meille molemmille ikävään saumaan tuo sähkösopimuksen loppuminen. :/


No ei kai auta, kun jatkaa nykyisellä sähköyhtiöllä korkeampaan hintaan, koska en usko, että hinnat tulevat laskemaan ainakaan ennen marraskuuta, niin moni sähkönmyyjä on tällä hetkellä jopa kieltäytynyt tekemään uusia sopimuksia.
 
Meilläkin on Helenin alle 5 snt/kWh vielä pitkälle marraskuuhun. Kyselin tarjouksia, ja juurikin Oomilta sanottiin, että voivat tehdä tarjouksen vain kolmen kuukauden päähän. Saiko Oomin nettisivulla tehtyä sopimuksen alkamaan marraskuusta? Itse en kokeillut sitä kautta, vain puhelimen välityksellä kyselin tarjousta.
Itse tein viikko sitten netissä oomin sivuilla uuden sopimuksen ja silloin ainakin pystyin laittamaan aloituksen 1.11. Tälle tosin en ole saanut vielä vahvistusta mikä minua vähän epäilyttää... Olen siis oomin asiakas jo entuudestaan ja nykyinen 4.39c/kwh soppari päättyy lokakuun viimeinen päivä.
 
Itse tein viikko sitten netissä oomin sivuilla uuden sopimuksen ja silloin ainakin pystyin laittamaan aloituksen 1.11. Tälle tosin en ole saanut vielä vahvistusta mikä minua vähän epäilyttää... Olen siis oomin asiakas jo entuudestaan ja nykyinen 4.39c/kwh soppari päättyy lokakuun viimeinen päivä.
Tein juuri Oomin sivuilla sopparin 7.10. loppuvan tilalle. Vahvistus tuli heti.

Soittivat Oomilta muuten pari kuukautta sitten ja myyjä uhkasi että hinnat nousee kohta, ota 12,3 snt hintainen alkamaan lokakuulle. Pidin uhkailuna ja en ottanut..

Edit:
Olikin vain kuittaus, mutta kyllä siinä ehdot lukee
 
Tein juuri Oomin sivuilla sopparin 7.10. loppuvan tilalle. Vahvistus tuli heti.

Soittivat Oomilta muuten pari kuukautta sitten ja myyjä uhkasi että hinnat nousee kohta, ota 12,3 snt hintainen alkamaan lokakuulle. Pidin uhkailuna ja en ottanut..

Edit:
Olikin vain kuittaus, mutta kyllä siinä ehdot lukee
Sama juttu. Mullekin tarjottiin toukokuussa 12.29c/kwh sopparia mutten suostunut. Ei ollut vielä tiedossa olkiluoto 3 lykkäys
 
No niin, nyt taas yöllä olisi halpaa sähköä. Meillä on kertynyt aikamoinen pyykkivuori kun koko viime viikko oli kallis ympäri vuorokauden.
 
Näillä hinnoilla alkaa jo aurinkopaneelit kiinnostamaan. Vuoden verran tässä kerkeää vielä nauttimaan puoli-ilmaisesta sähkösopparista, mutta sitten voi olla melko shokki edessä. Josko saisi tehtyä jotain liikkuja omavaraisuuden suuntaan sitä päivää odotellessa.
 
Näillä hinnoilla alkaa jo aurinkopaneelit kiinnostamaan. Vuoden verran tässä kerkeää vielä nauttimaan puoli-ilmaisesta sähkösopparista, mutta sitten voi olla melko shokki edessä. Josko saisi tehtyä jotain liikkuja omavaraisuuden suuntaan sitä päivää odotellessa.

Eikös paneelit tuota sähköä vain siihen aikaan vuodesta, kun sähköä ei itse tarvi talon lämmittämiseen? Saahan sitä ylijäämätuottoa myytyä kesällä takaisin verkkoon, mutta talviaikaan on täysin riippuvainen verkosta ostetusta sähköstä.
 
Oli pakko ottaa Oomin 24kk määräaikainen. Alkukesän uskottelin itselleni, että kyllä tämä tästä halpenee. Nykyinen halpa soppari oli loppumassa elokuun lopussa.

Pahalta kyllä näyttää vanhempien suorasähköllä lämpiävien talojen omistajien kannalta. Loppuu eläkkeet ja pienemmät palkat kesken näillä sähkön hinnoilla varsinkin jos nousua vielä tapahtuu (sieltähän tämä näyttää).

Pakko tulla aikamoinen taantumakin, kun ylimääräinen raha siirtyy kulutuksesta sähköön ja polttoaineisiin.
 
Eikös paneelit tuota sähköä vain siihen aikaan vuodesta, kun sähköä ei itse tarvi talon lämmittämiseen? Saahan sitä ylijäämätuottoa myytyä kesällä takaisin verkkoon, mutta talviaikaan on täysin riippuvainen verkosta ostetusta sähköstä.
Juu lämmityskustannuksien osalta kylmimpinä kuukausina nuo ovatkin ongelmallisia, mutta auttaisi kuitenkin viilentämisen ja käyttösähkön suhteen kaikkina muina kuukausina.
 
Eikös paneelit tuota sähköä vain siihen aikaan vuodesta, kun sähköä ei itse tarvi talon lämmittämiseen? Saahan sitä ylijäämätuottoa myytyä kesällä takaisin verkkoon, mutta talviaikaan on täysin riippuvainen verkosta ostetusta sähköstä.

Kyllä aurinkopaneelit vuoden kokonaiskustannuksia leikkaa jos järjestelmä on mitoitettu oikein. Jos vielä omistaa sähkövimpaimia, joita voi ladata joustavasti - aina parempi. Ainakin sähköauto tulee mieleen.

Tällä hetkellä järjestelmät tuottavat ylimitoitettunakin euroja jos sattuu olemaan pörssisähköä edullisempi ostosoppari ja saa ylijäämän myytyä pörssihinnalla pois.
 
Oli pakko ottaa Oomin 24kk määräaikainen. Alkukesän uskottelin itselleni, että kyllä tämä tästä halpenee. Nykyinen halpa soppari oli loppumassa elokuun lopussa.

Pahalta kyllä näyttää vanhempien suorasähköllä lämpiävien talojen omistajien kannalta. Loppuu eläkkeet ja pienemmät palkat kesken näillä sähkön hinnoilla varsinkin jos nousua vielä tapahtuu (sieltähän tämä näyttää).

Pakko tulla aikamoinen taantumakin, kun ylimääräinen raha siirtyy kulutuksesta sähköön ja polttoaineisiin.

Kuluttajan kannalta paska tilanne, tai oikeastaan kaikkien kannalta. Ankeutuksen aika on alkanut. Olikin liian monta hyvää vuotta taustalla hintojen osalta. Tiedän, että tämä on sähköketju, mutta samasta haasteesta kärsii öljylämmitteiset talot. Itsellä puolet asunnosta lämpenee öljyllä + käyttövesi, ja loput sähköllä. Kohtuuhintaista sähkösopparia on pari vuotta vielä jäljellä eikä ole mitään aavistusta missä kolmen vuoden päästä ollaan. Öljyn hinta on tuplaantunut verrattuna 2021 loppuvuoteen, joten kaikki kulut kasvavat ja vauhdilla. Kuten sanoit, pienituloiset ja eläkeläiset kärsii.. mutta niin kärsii myös kaikki muut joiden tulotaso ei riitä kasvaviin kustannuksiin. Tämä jengi sisältää myös ne hyvätuloiset jotka ovat mitoittaneet kulut sille tasolle mitä on tähän asti totuttu näkemään. Ainoa keino palautua takaisin normaaliin on Ukrainan sodan loppuminen, mutta sille ei voi määrittää hintalappua..ei ainakaan siten, että Venäjä voittaisi missään suhteessa. Seuraavaksi kotitalouksissa alkaa halvempien tuotteiden ostaminen ja turhakkeiden karsiminen. Tuon avulla osa selviää kuivin jaloin, mutta osa ei.
 
Eikös paneelit tuota sähköä vain siihen aikaan vuodesta, kun sähköä ei itse tarvi talon lämmittämiseen? Saahan sitä ylijäämätuottoa myytyä kesällä takaisin verkkoon, mutta talviaikaan on täysin riippuvainen verkosta ostetusta sähköstä.
Käyttöveden lämmitys on n. neljäsosa vuoden energiakuluista. Hyvin mitoitettu aurinkovoimala tarkoittaa käytännössä ilmaista energiaa maaliskuusta lokakuun lopulle (jonkin verran jo helmikuussa), tai no, ilmaista ja ilmaista, pitäähän se voimala kuolettaa.
Takaisinmaksuaika on yleensä 8-12 vuotta riippuen kohteesta. Mutta huomattavasti lyhyempi, jos on sähköauto, jota lataa (ja järjestelmä mitoitettu sen mukaan).
 
Kuluttajan kannalta paska tilanne, tai oikeastaan kaikkien kannalta. Ankeutuksen aika on alkanut. Olikin liian monta hyvää vuotta taustalla hintojen osalta. Tiedän, että tämä on sähköketju, mutta samasta haasteesta kärsii öljylämmitteiset talot. Itsellä puolet asunnosta lämpenee öljyllä + käyttövesi, ja loput sähköllä. Kohtuuhintaista sähkösopparia on pari vuotta vielä jäljellä eikä ole mitään aavistusta missä kolmen vuoden päästä ollaan. Öljyn hinta on tuplaantunut verrattuna 2021 loppuvuoteen, joten kaikki kulut kasvavat ja vauhdilla. Kuten sanoit, pienituloiset ja eläkeläiset kärsii.. mutta niin kärsii myös kaikki muut joiden tulotaso ei riitä kasvaviin kustannuksiin. Tämä jengi sisältää myös ne hyvätuloiset jotka ovat mitoittaneet kulut sille tasolle mitä on tähän asti totuttu näkemään. Ainoa keino palautua takaisin normaaliin on Ukrainan sodan loppuminen, mutta sille ei voi määrittää hintalappua..ei ainakaan siten, että Venäjä voittaisi missään suhteessa. Seuraavaksi kotitalouksissa alkaa halvempien tuotteiden ostaminen ja turhakkeiden karsiminen. Tuon avulla osa selviää kuivin jaloin, mutta osa ei.
Sulla on edessä sen gamblaaminen, kannattaako öljylämmöstä poistua nykyisen tuen kanssa, vai nostetaanko tukea jonkun ajan kuluttua suuremmaksi (jotta saadaan loputkin liikkumaan). Kallis remppa joka tapauksessa.
 
Tässähän kohta pukkaa taantumaa ja OL3 kohta tulilla. Myös kesäkuun lopussa tuulivoimakapaa oli 4037MW ja vielä tämän vuoden lopulla tuulivoimakapa nousee 5000MW:hen. Enkä myöskään ymmärrä miksi saksan yms sähkönhinta nostaisi meidän hintoja, kiitos rajallisten sähkönsiirtoyhteyksien ja suomen oman kasvavan tuotannon.
Kovin vain aneemista ollut tuulivoiman tuotanto nyt heinäkuussakin. Yli 2000MW:n tuulivoimapäiviä ei ole tainnut olla yhtään, useampi päivä jolloin tuulivoimatuotanto ollut 0-500MW eli alle 10% kapasiteetista. Bravo!
 
Eikös paneelit tuota sähköä vain siihen aikaan vuodesta, kun sähköä ei itse tarvi talon lämmittämiseen? Saahan sitä ylijäämätuottoa myytyä kesällä takaisin verkkoon, mutta talviaikaan on täysin riippuvainen verkosta ostetusta sähköstä.

Paneelit alkaa tuottamaan jo helmikuussa kun aurinko nousee ylemmäksi, eli tienaat silloinkin jo vähäsen kun sähkönhinta huippulukemissa pakkasten takia, huhtikuussa tuottoa vielä enemmän, ja hinnat edelleen korkealla.

Ja tuntuu tuota sähköä kuluvan kesällä vaikkei lämmitäkkään taloa..
 
Paneelit alkaa tuottamaan jo helmikuussa kun aurinko nousee ylemmäksi, eli tienaat silloinkin jo vähäsen kun sähkönhinta huippulukemissa pakkasten takia, huhtikuussa tuottoa vielä enemmän, ja hinnat edelleen korkealla.

Ja tuntuu tuota sähköä kuluvan kesällä vaikkei lämmitäkkään taloa..

Ennen paneeleita kannattaa laittaa joka tapauksessa se lämmityspuoli kuntoon. Vähintään ILP. Maalämpö tietysti paras. Sen jälkeen voi sen pohjakulutuksen tappaa paneeleilla.

Viime kevääseen asti paneeleitakaan ei kannattanut asentaa sen enempää kuin pohjakulutukseen tarvitsi. Myydyllä sähköllä ei koskaan olisi kuolettanut investoitua rahaa. Nyt tilanne on taas se, että paneeleita kannattaisi jo olla sen mitä pääsulakkeet kestävät sähköä myydä. Jos itse asentelee, niin takaisinmaksuajan saisi noilla hinnoilla jo viiden vuoden kieppeille. Toisaalta kukaan ei siltikään osaa useamman vuoden päähän sähkönhintoja sanoa. Saattaa kannattaa tai sitten takaisinmaksuaika lähtee venymään kohti ääretöntä. Avaimet käteen asennuksessa vähän siinä ja tässä kannattaako edes nykyisillä sähkönhinnoilla.

Paneelit eivät ole lämmitysratkaisu!
 
Asiasta hyvin tietämätön mutta paneeleita käytetään juuri veden lämmitykseen ulkomailla joten koin yllä kuvatun lauseen höpön pöppönä. Lähteenä ulkomailla oleva asunto jossa vesi lämmitetään nimenomaan vain paneelilla, koska sähkö on niin v kallista etelässä. Meillä varmaan lämminvesi on niin halpaa ja helppoa saada hanasta että ei tollasta ole meille ?
 
Asiasta hyvin tietämätön mutta paneeleita käytetään juuri veden lämmitykseen ulkomailla joten koin yllä kuvatun lauseen höpön pöppönä. Lähteenä ulkomailla oleva asunto jossa vesi lämmitetään nimenomaan vain paneelilla, koska sähkö on niin v kallista etelässä. Meillä varmaan lämminvesi on niin halpaa ja helppoa saada hanasta että ei tollasta ole meille ?

Nyt Suomessa viimeiset viikot sähkö on maksanut suunnilleen sama mikä se on maksanut ulkomailla etelässä... Eli täälläkin paneelit olisi erittäin kannattavaa investointi jos nämä hinnat jatkuvat.

Itse tilasin paneelit, mutta saa nähdä tuleeko vai ei. Yleensä teen investointeja just väärään asiaan tai vrällä ajankohdalla, että varmaan sähkön hinta tippuu nollaan sen jälkeen kun mulla on ylimitoitettu aurinkovoimala katolla, ja takaisinmaksuaika karkaa sinne 30 vuoteen. Saatte kiittää minua sitten kun sähkön hinta romahtaa.
 
Jäähdytysratkaisuna paneelit ainakin toimivat, eli aurinkosähköä saa periaatteessa aina silloin, kun jäähdytykselle on suurin tarve.
 
Oli pakko ottaa Oomin 24kk määräaikainen. Alkukesän uskottelin itselleni, että kyllä tämä tästä halpenee. Nykyinen halpa soppari oli loppumassa elokuun lopussa.

Pahalta kyllä näyttää vanhempien suorasähköllä lämpiävien talojen omistajien kannalta. Loppuu eläkkeet ja pienemmät palkat kesken näillä sähkön hinnoilla varsinkin jos nousua vielä tapahtuu (sieltähän tämä näyttää).

Pakko tulla aikamoinen taantumakin, kun ylimääräinen raha siirtyy kulutuksesta sähköön ja polttoaineisiin.
Olen puhunut jo vuoden ajan että sähkö tulee nousemaan.

Ja se tulee nousemaan tästäkin lisää. Oma soppari nyt €0kk 5 snt kWh ja vaikka toiset mitä sanoo, säästän joka kilowattitunnin. Kulutukseni on n. 85 kWh kk ja enää ei voi mistään säästää.

Olen jopa vähentänyt uunin ja tuulettimen käyttöä.

En voi tajuta miten ihmeessä sähkö maksaisi minulle nyt €2 kk ja 20 snt kWh jos se olisikin vatsa nyt pakko kilpailuttaa,
Silloinhan merkittävä osa budjetista menisi sähkölaskuun :(

Miten jatkossa on tarkoitus elää, jos se siirtomaksukin vielä tulee päälle kuten nytkin.
 
Olen puhunut jo vuoden ajan että sähkö tulee nousemaan.

Ja se tulee nousemaan tästäkin lisää. Oma soppari nyt €0kk 5 snt kWh ja vaikka toiset mitä sanoo, säästän joka kilowattitunnin. Kulutukseni on n. 85 kWh kk ja enää ei voi mistään säästää.

Olen jopa vähentänyt uunin ja tuulettimen käyttöä.

En voi tajuta miten ihmeessä sähkö maksaisi minulle nyt €2 kk ja 20 snt kWh jos se olisikin vatsa nyt pakko kilpailuttaa,
Silloinhan merkittävä osa budjetista menisi sähkölaskuun :(

Miten jatkossa on tarkoitus elää, jos se siirtomaksukin vielä tulee päälle kuten nytkin.
Lyhyellä aikavälillä sähkön hinta voi nousta vaikka kuinka korkealle, koska markkina on poikkeuksellisen sekaisin ja sähkönhinta kuluttajille muodostuu markkinoilla, koska harvalla on omaa tuotantoa. Mutta itse olen hyvin luottavainen siitä, että pitkän ajan trendi on alaspäin. Toki muuttujia on tulevaisuudessakin paljon, eli lähinnä verotus - lisäksi kulutus voi tulevaisuudessa lisääntyä, jos kesät vaikka kuumenevat entisestään ja liikenne sähköistyy. Siirtohintaa suojaa se, että siirron hinta ei määräydy markkinoilla, sillä se on säänneltyä.
 
Ennen paneeleita kannattaa laittaa joka tapauksessa se lämmityspuoli kuntoon. Vähintään ILP. Maalämpö tietysti paras. Sen jälkeen voi sen pohjakulutuksen tappaa paneeleilla.

Viime kevääseen asti paneeleitakaan ei kannattanut asentaa sen enempää kuin pohjakulutukseen tarvitsi. Myydyllä sähköllä ei koskaan olisi kuolettanut investoitua rahaa. Nyt tilanne on taas se, että paneeleita kannattaisi jo olla sen mitä pääsulakkeet kestävät sähköä myydä. Jos itse asentelee, niin takaisinmaksuajan saisi noilla hinnoilla jo viiden vuoden kieppeille. Toisaalta kukaan ei siltikään osaa useamman vuoden päähän sähkönhintoja sanoa. Saattaa kannattaa tai sitten takaisinmaksuaika lähtee venymään kohti ääretöntä. Avaimet käteen asennuksessa vähän siinä ja tässä kannattaako edes nykyisillä sähkönhinnoilla.

Paneelit eivät ole lämmitysratkaisu!

Suorasähkölämmitys taloon maalämpö on aika kallis investointi, ilmalämpöpumppu löytyy, talvella sillä lämmitetään, ja kesällä tarpeen mukana viilennetään.

Ja kesällä voi päivällä paneeleilla lämmittää myös lämminverivarsaa (varaajaa).

Puilla lämmittäminen on myös niin ja näin, kun on ostopuun varassa.

Ja tuottaahan se paneeli sähköä katolla seuraavat 30 vuotta, joten mitä väliä sillä onko takaisinmaksu aika 5 vuotta tai 15 vuotta..
 
Olen puhunut jo vuoden ajan että sähkö tulee nousemaan.

Ja se tulee nousemaan tästäkin lisää. Oma soppari nyt €0kk 5 snt kWh ja vaikka toiset mitä sanoo, säästän joka kilowattitunnin. Kulutukseni on n. 85 kWh kk ja enää ei voi mistään säästää.

Olen jopa vähentänyt uunin ja tuulettimen käyttöä.

En voi tajuta miten ihmeessä sähkö maksaisi minulle nyt €2 kk ja 20 snt kWh jos se olisikin vatsa nyt pakko kilpailuttaa,
Silloinhan merkittävä osa budjetista menisi sähkölaskuun :(

Miten jatkossa on tarkoitus elää, jos se siirtomaksukin vielä tulee päälle kuten nytkin.

Pieni on budjetti tosiaan jos 20c/kWh hinnalla sähköön menisi 17€/kk + 2€/kk + siirto.
 
Viimeksi muokattu:
Asiasta hyvin tietämätön mutta paneeleita käytetään juuri veden lämmitykseen ulkomailla joten koin yllä kuvatun lauseen höpön pöppönä. Lähteenä ulkomailla oleva asunto jossa vesi lämmitetään nimenomaan vain paneelilla, koska sähkö on niin v kallista etelässä. Meillä varmaan lämminvesi on niin halpaa ja helppoa saada hanasta että ei tollasta ole meille ?
Etelämpänä nuo tyhjiöputkikeräimet ja varaaja on helppo nakata katolle. Käyttävesi sitten vedetään sitä kautta. Suomessa noita on tehyt 70-luvultä lähtien mutta kun tuonne pitää tehdä erillinen glugolikierto pumppuineen ja lämmönvaihtimineen niin hinta on sitten yllättäen ihan jotain muuta. Olen parin härkäpäisen tyypin tekemää järjestelmää katsellut, öljykattilan kaverina tuolla saa öljyn vuosikulutuksesta 30% pois. Vesikiertoisen lattialämmityksen kanssa jopa 40% kun hyötysuhde on parempi.

Sähköä lykkäävät panelit on vain helpompia ja halvempia ylläpitää täällä missä on ulkona pakkastakin. Sähkön hinnan kannalta tuo tosin on sitten vähän ongelma, eli sähkö tulee kesällä päivällä. Keskitalven kulutushuipussa sitten melkein nollaa. Talven kulutushuippuun auttaa vain se että saa sen 2-3kk:n kulutuksen energiat jonnekkin varastoon, tuon jälkeen se sähkö halpenisi oikeasti. Tämän akun kokoa voi sitten laskeskella erikseen..
 
En voi tajuta miten ihmeessä sähkö maksaisi minulle nyt €2 kk ja 20 snt kWh jos se olisikin vatsa nyt pakko kilpailuttaa,
Silloinhan merkittävä osa budjetista menisi sähkölaskuun :(

Mikäli ~19,5 euroa kuussa on merkittävä osa budjetista niin aika höyryillä mennään. Veikkaan että siinä vaiheessa on helpompi säästää muista asioista kuin sähköstä ja saada suurempia kuukausisäästöjä jotta rahat riittävät ruokaan ja vaatteisiin.
 
Mikäli ~19,5 euroa kuussa on merkittävä osa budjetista niin aika höyryillä mennään. Veikkaan että siinä vaiheessa on helpompi säästää muista asioista kuin sähköstä ja saada suurempia kuukausisäästöjä jotta rahat riittävät ruokaan ja vaatteisiin.
Tosiaan se sähkön ja lämmityksen hinta kallistuu ihan meillä kaikilla Kallion kermaperseilläkin, ja siihen on viimeistään nyt syytä varautua.
 
Kyllä aurinkopaneelit vuoden kokonaiskustannuksia leikkaa jos järjestelmä on mitoitettu oikein. Jos vielä omistaa sähkövimpaimia, joita voi ladata joustavasti - aina parempi. Ainakin sähköauto tulee mieleen.

Tällä hetkellä järjestelmät tuottavat ylimitoitettunakin euroja jos sattuu olemaan pörssisähköä edullisempi ostosoppari ja saa ylijäämän myytyä pörssihinnalla pois.

Kaveri sanoi, että hänen tuttunsa kuulemma myy kaiken aurinkosähkön, mitä paneelit tuottavat, pörssihintaan ja kaikki oman kulutuksen sähkö tulee kiinteällä ~5snt/kwh -sopparilla. Jää kuulemma joka päivä näillä hinnoilla reilusti plussalle. Voi toki olla HTT:n uutisia, en ota siihen kantaa,
 
Kaveri sanoi, että hänen tuttunsa kuulemma myy kaiken aurinkosähkön, mitä paneelit tuottavat, pörssihintaan ja kaikki oman kulutuksen sähkö tulee kiinteällä ~5snt/kwh -sopparilla. Jää kuulemma joka päivä näillä hinnoilla reilusti plussalle. Voi toki olla HTT:n uutisia, en ota siihen kantaa,
Ihan tottahan tuo on. Nykyisin ei ole pakko myydä sille, jolta ostaa tai jonka verkossa on, vaan voi kilpailuttaa ostajat. Se on nyt mahdollista yleensä pörssihinta - sähköyhtiön marginaali. Paitsi toki vain ylijäämäsähköä, se minkä käyttää itse ei päädy markkinoille.
 
Mikäli ~19,5 euroa kuussa on merkittävä osa budjetista niin aika höyryillä mennään. Veikkaan että siinä vaiheessa on helpompi säästää muista asioista kuin sähköstä ja saada suurempia kuukausisäästöjä jotta rahat riittävät ruokaan ja vaatteisiin.
Kyseinen kirjoittaja on minimalisti joka omistaa 250 tuotetetta elämässään. Ihan näin sivuhuomiona.
 
Ainoa keino palautua takaisin normaaliin on Ukrainan sodan loppuminen, mutta sille ei voi määrittää hintalappua..ei ainakaan siten, että Venäjä voittaisi missään suhteessa.
Itse näin ainoana pakotienä tilanteesta ulos enää sen ulos että euroopassa puhkeaa laajamittaisempi konflikti. Venäjän intressinähän tällä toiminnalla on nimenomaan aiheuttaa tuhoa eripuraa euroalueella. Paha sanoa monta vuotta ihmisten pinna kestää nousevia energianhintoja varsinkin kun tuntuu että valtion johdolla ei ole mitään intressejä auttaa tilanteessa rivikansalaisia.

Nykyisellään sodan voi olettaa kestävän vähintään yhtä pitkään kuin Chechenian sodan. Eikä ongelmat sodan loppumisenkaan jälkeen varmasti ole ohi. Energian hinnat tulee varmasti jatkamaan korkealla tasolla niin kauan kun venäjältä voidaan/aletaan taas ostaa energia eurooppaan.

Vaikka sota loppuisi periaatteessa kylmää energiapoliittista sotaa voidaan jatkaa vielä vuosia varsinaisen rähisemisen jälkeen. Kaikkien etuna olisi että Venäjä jyrättäisiin alas puhtaasti raa-alla voimalla (euro/usa alueen avoin sota venäjää vastaan eli ww3 ts) tai Putin kuolisi "sydänkohtaukseen"
 
Viimeksi muokattu:
Kovin vain aneemista ollut tuulivoiman tuotanto nyt heinäkuussakin. Yli 2000MW:n tuulivoimapäiviä ei ole tainnut olla yhtään, useampi päivä jolloin tuulivoimatuotanto ollut 0-500MW eli alle 10% kapasiteetista. Bravo!

Uusiutuvissa kannattaa erottaa teoreettinen max tuotto ja todellinen tuotto.

Tämä kesä ollut tuulen puolesta heikko, vuodet vaihtelee. Uusiutuvien (tuuli+aurinko) todellinen tuotto liikkuu jatkuvasti 500MW-1500MW haitarissahaitarissa (tällä hetkellä n. 900MW). Välillä menee toki alle, välillä päälle mutta aika tarkkaan tuossa välissä pysytään.

Ei tuolla Suomen sähköpulaa ratkaista mutta vuosituotanto on n. 10-15% kaikesta tuotannosta joten ei se ihan mitätönkään ole. Ilman tuotakin tuotantoa tilanne olisi vielä huonompi.
 
Kaveri sanoi, että hänen tuttunsa kuulemma myy kaiken aurinkosähkön, mitä paneelit tuottavat, pörssihintaan ja kaikki oman kulutuksen sähkö tulee kiinteällä ~5snt/kwh -sopparilla. Jää kuulemma joka päivä näillä hinnoilla reilusti plussalle. Voi toki olla HTT:n uutisia, en ota siihen kantaa,

Miten tällee voi tehdä? Kaksi liittymää?
 
Miten tällee voi tehdä? Kaksi liittymää?
Senhän tuo taitaa vaatia. En ainakaan itse ole kuullut, että samaan aikaan saman liittymän/kaapelin kautta sähkö kulkisi kahteen suuntaan. Todennäköisemmin kyse on siitä, että kaikki oman kulutuksen yli menee myyntiin, kun paistaa, ja muulloin sitten ostetaan sähköä halvalla.
 
Hyvää päivää.

Määräaikainen Välkky-sähkö:

Kuukausimaksu
1,98 €/kk
Energiamaksu +/- kulutusvaikutus
25,48 snt/kWh

Etusi asiakkaana:

Avainturva (vakuutusmäärä 500 €/v)
0 €
Fiksuruoka.fi -alennuskoodi (arvo 10 €)
0 €
Kotipizza-pizza arvo (12,90 €)
0 €

 
Aurinkopaneeleista tulee ns. toinen liittymä.

Ei tule.

Senhän tuo taitaa vaatia, en ainakaan itse ole kuullut, että samaan aikaan saman liittymän/kaapelin kautta sähkö kulkisi kahteen suuntaan. Todennäköisemmin kyse on siitä, että kaikki oman kulutuksen yli menee myyntiin, kun paistaa, ja muulloin sitten ostetaan sähköä halvalla.

Varmaankin näin, että oman kulutuksen yli. Jolloin myyntiin menee todennäköisesti vähemmän mitä itse käyttää. Ja sitten ei oikein tiedetä asiosita niin mainostetaan jotain muuta tai muuta väärinymmärtämistä tarinan matkalla.

Olisi kohtuu kallista ylläpitää toista liittymää myyntiä varten. Ei ihan kotitalouden paneeleilla kannata, mutta joku maajussi millä pellon syrjällä vähän enempi paneelia vois olla järkevä jos sattuu edullisesti liittymän saamaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 208
Viestejä
4 453 179
Jäsenet
73 674
Uusin jäsen
Eemeli77

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom