Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Eikös paneelit tuota sähköä vain siihen aikaan vuodesta, kun sähköä ei itse tarvi talon lämmittämiseen? Saahan sitä ylijäämätuottoa myytyä kesällä takaisin verkkoon, mutta talviaikaan on täysin riippuvainen verkosta ostetusta sähköstä.

Paneelit alkaa tuottamaan jo helmikuussa kun aurinko nousee ylemmäksi, eli tienaat silloinkin jo vähäsen kun sähkönhinta huippulukemissa pakkasten takia, huhtikuussa tuottoa vielä enemmän, ja hinnat edelleen korkealla.

Ja tuntuu tuota sähköä kuluvan kesällä vaikkei lämmitäkkään taloa..

Paneelit alkaa tuottamaan jo helmikuussa kun aurinko nousee ylemmäksi, eli tienaat silloinkin jo vähäsen kun sähkönhinta huippulukemissa pakkasten takia, huhtikuussa tuottoa vielä enemmän, ja hinnat edelleen korkealla.

Ja tuntuu tuota sähköä kuluvan kesällä vaikkei lämmitäkkään taloa..

Ennen paneeleita kannattaa laittaa joka tapauksessa se lämmityspuoli kuntoon. Vähintään ILP. Maalämpö tietysti paras. Sen jälkeen voi sen pohjakulutuksen tappaa paneeleilla.

Viime kevääseen asti paneeleitakaan ei kannattanut asentaa sen enempää kuin pohjakulutukseen tarvitsi. Myydyllä sähköllä ei koskaan olisi kuolettanut investoitua rahaa. Nyt tilanne on taas se, että paneeleita kannattaisi jo olla sen mitä pääsulakkeet kestävät sähköä myydä. Jos itse asentelee, niin takaisinmaksuajan saisi noilla hinnoilla jo viiden vuoden kieppeille. Toisaalta kukaan ei siltikään osaa useamman vuoden päähän sähkönhintoja sanoa. Saattaa kannattaa tai sitten takaisinmaksuaika lähtee venymään kohti ääretöntä. Avaimet käteen asennuksessa vähän siinä ja tässä kannattaako edes nykyisillä sähkönhinnoilla.

Paneelit eivät ole lämmitysratkaisu!

Asiasta hyvin tietämätön mutta paneeleita käytetään juuri veden lämmitykseen ulkomailla joten koin yllä kuvatun lauseen höpön pöppönä. Lähteenä ulkomailla oleva asunto jossa vesi lämmitetään nimenomaan vain paneelilla, koska sähkö on niin v kallista etelässä. Meillä varmaan lämminvesi on niin halpaa ja helppoa saada hanasta että ei tollasta ole meille ?

Asiasta hyvin tietämätön mutta paneeleita käytetään juuri veden lämmitykseen ulkomailla joten koin yllä kuvatun lauseen höpön pöppönä. Lähteenä ulkomailla oleva asunto jossa vesi lämmitetään nimenomaan vain paneelilla, koska sähkö on niin v kallista etelässä. Meillä varmaan lämminvesi on niin halpaa ja helppoa saada hanasta että ei tollasta ole meille ?

Nyt Suomessa viimeiset viikot sähkö on maksanut suunnilleen sama mikä se on maksanut ulkomailla etelässä... Eli täälläkin paneelit olisi erittäin kannattavaa investointi jos nämä hinnat jatkuvat.

Itse tilasin paneelit, mutta saa nähdä tuleeko vai ei. Yleensä teen investointeja just väärään asiaan tai vrällä ajankohdalla, että varmaan sähkön hinta tippuu nollaan sen jälkeen kun mulla on ylimitoitettu aurinkovoimala katolla, ja takaisinmaksuaika karkaa sinne 30 vuoteen. Saatte kiittää minua sitten kun sähkön hinta romahtaa.

Jäähdytysratkaisuna paneelit ainakin toimivat, eli aurinkosähköä saa periaatteessa aina silloin, kun jäähdytykselle on suurin tarve.

Oli pakko ottaa Oomin 24kk määräaikainen. Alkukesän uskottelin itselleni, että kyllä tämä tästä halpenee. Nykyinen halpa soppari oli loppumassa elokuun lopussa.

Pahalta kyllä näyttää vanhempien suorasähköllä lämpiävien talojen omistajien kannalta. Loppuu eläkkeet ja pienemmät palkat kesken näillä sähkön hinnoilla varsinkin jos nousua vielä tapahtuu (sieltähän tämä näyttää).

Pakko tulla aikamoinen taantumakin, kun ylimääräinen raha siirtyy kulutuksesta sähköön ja polttoaineisiin.
Olen puhunut jo vuoden ajan että sähkö tulee nousemaan.

Ja se tulee nousemaan tästäkin lisää. Oma soppari nyt €0kk 5 snt kWh ja vaikka toiset mitä sanoo, säästän joka kilowattitunnin. Kulutukseni on n. 85 kWh kk ja enää ei voi mistään säästää.

Olen jopa vähentänyt uunin ja tuulettimen käyttöä.

En voi tajuta miten ihmeessä sähkö maksaisi minulle nyt €2 kk ja 20 snt kWh jos se olisikin vatsa nyt pakko kilpailuttaa,
Silloinhan merkittävä osa budjetista menisi sähkölaskuun :(

Miten jatkossa on tarkoitus elää, jos se siirtomaksukin vielä tulee päälle kuten nytkin.

Ja se tulee nousemaan tästäkin lisää. Oma soppari nyt €0kk 5 snt kWh ja vaikka toiset mitä sanoo, säästän joka kilowattitunnin. Kulutukseni on n. 85 kWh kk ja enää ei voi mistään säästää.

En voi tajuta miten ihmeessä sähkö maksaisi minulle nyt €2 kk ja 20 snt kWh jos se olisikin vatsa nyt pakko kilpailuttaa,

Miten jatkossa on tarkoitus elää, jos se siirtomaksukin vielä tulee päälle kuten nytkin.
Lyhyellä aikavälillä sähkön hinta voi nousta vaikka kuinka korkealle, koska markkina on poikkeuksellisen sekaisin ja sähkönhinta kuluttajille muodostuu markkinoilla, koska harvalla on omaa tuotantoa. Mutta itse olen hyvin luottavainen siitä, että pitkän ajan trendi on alaspäin. Toki muuttujia on tulevaisuudessakin paljon, eli lähinnä verotus - lisäksi kulutus voi tulevaisuudessa lisääntyä, jos kesät vaikka kuumenevat entisestään ja liikenne sähköistyy. Siirtohintaa suojaa se, että siirron hinta ei määräydy markkinoilla, sillä se on säänneltyä.

Ennen paneeleita kannattaa laittaa joka tapauksessa se lämmityspuoli kuntoon. Vähintään ILP. Maalämpö tietysti paras. Sen jälkeen voi sen pohjakulutuksen tappaa paneeleilla.

Viime kevääseen asti paneeleitakaan ei kannattanut asentaa sen enempää kuin pohjakulutukseen tarvitsi. Myydyllä sähköllä ei koskaan olisi kuolettanut investoitua rahaa. Nyt tilanne on taas se, että paneeleita kannattaisi jo olla sen mitä pääsulakkeet kestävät sähköä myydä. Jos itse asentelee, niin takaisinmaksuajan saisi noilla hinnoilla jo viiden vuoden kieppeille. Toisaalta kukaan ei siltikään osaa useamman vuoden päähän sähkönhintoja sanoa. Saattaa kannattaa tai sitten takaisinmaksuaika lähtee venymään kohti ääretöntä. Avaimet käteen asennuksessa vähän siinä ja tässä kannattaako edes nykyisillä sähkönhinnoilla.

Paneelit eivät ole lämmitysratkaisu!

Suorasähkölämmitys taloon maalämpö on aika kallis investointi, ilmalämpöpumppu löytyy, talvella sillä lämmitetään, ja kesällä tarpeen mukana viilennetään.

Ja kesällä voi päivällä paneeleilla lämmittää myös lämminverivarsaa (varaajaa).

Puilla lämmittäminen on myös niin ja näin, kun on ostopuun varassa.

Ja tuottaahan se paneeli sähköä katolla seuraavat 30 vuotta, joten mitä väliä sillä onko takaisinmaksu aika 5 vuotta tai 15 vuotta..

Pieni on budjetti tosiaan jos 20c/kWh hinnalla sähköön menisi 17€/kk + 2€/kk + siirto.

Viimeksi muokattu:
Etelämpänä nuo tyhjiöputkikeräimet ja varaaja on helppo nakata katolle. Käyttävesi sitten vedetään sitä kautta. Suomessa noita on tehyt 70-luvultä lähtien mutta kun tuonne pitää tehdä erillinen glugolikierto pumppuineen ja lämmönvaihtimineen niin hinta on sitten yllättäen ihan jotain muuta. Olen parin härkäpäisen tyypin tekemää järjestelmää katsellut, öljykattilan kaverina tuolla saa öljyn vuosikulutuksesta 30% pois. Vesikiertoisen lattialämmityksen kanssa jopa 40% kun hyötysuhde on parempi.

Sähköä lykkäävät panelit on vain helpompia ja halvempia ylläpitää täällä missä on ulkona pakkastakin. Sähkön hinnan kannalta tuo tosin on sitten vähän ongelma, eli sähkö tulee kesällä päivällä. Keskitalven kulutushuipussa sitten melkein nollaa. Talven kulutushuippuun auttaa vain se että saa sen 2-3kk:n kulutuksen energiat jonnekkin varastoon, tuon jälkeen se sähkö halpenisi oikeasti. Tämän akun kokoa voi sitten laskeskella erikseen..

Mikäli ~19,5 euroa kuussa on merkittävä osa budjetista niin aika höyryillä mennään. Veikkaan että siinä vaiheessa on helpompi säästää muista asioista kuin sähköstä ja saada suurempia kuukausisäästöjä jotta rahat riittävät ruokaan ja vaatteisiin.

Mikäli ~19,5 euroa kuussa on merkittävä osa budjetista niin aika höyryillä mennään. Veikkaan että siinä vaiheessa on helpompi säästää muista asioista kuin sähköstä ja saada suurempia kuukausisäästöjä jotta rahat riittävät ruokaan ja vaatteisiin.
Tosiaan se sähkön ja lämmityksen hinta kallistuu ihan meillä kaikilla Kallion kermaperseilläkin, ja siihen on viimeistään nyt syytä varautua.

Kyllä aurinkopaneelit vuoden kokonaiskustannuksia leikkaa jos järjestelmä on mitoitettu oikein. Jos vielä omistaa sähkövimpaimia, joita voi ladata joustavasti - aina parempi. Ainakin sähköauto tulee mieleen.

Tällä hetkellä järjestelmät tuottavat ylimitoitettunakin euroja jos sattuu olemaan pörssisähköä edullisempi ostosoppari ja saa ylijäämän myytyä pörssihinnalla pois.

Kaveri sanoi, että hänen tuttunsa kuulemma myy kaiken aurinkosähkön, mitä paneelit tuottavat, pörssihintaan ja kaikki oman kulutuksen sähkö tulee kiinteällä ~5snt/kwh -sopparilla. Jää kuulemma joka päivä näillä hinnoilla reilusti plussalle. Voi toki olla HTT:n uutisia, en ota siihen kantaa,

Kaveri sanoi, että hänen tuttunsa kuulemma myy kaiken aurinkosähkön, mitä paneelit tuottavat, pörssihintaan ja kaikki oman kulutuksen sähkö tulee kiinteällä ~5snt/kwh -sopparilla. Jää kuulemma joka päivä näillä hinnoilla reilusti plussalle. Voi toki olla HTT:n uutisia, en ota siihen kantaa,
Ihan tottahan tuo on. Nykyisin ei ole pakko myydä sille, jolta ostaa tai jonka verkossa on, vaan voi kilpailuttaa ostajat. Se on nyt mahdollista yleensä pörssihinta - sähköyhtiön marginaali. Paitsi toki vain ylijäämäsähköä, se minkä käyttää itse ei päädy markkinoille.

Kyseinen kirjoittaja on minimalisti joka omistaa 250 tuotetetta elämässään. Ihan näin sivuhuomiona.

Ainoa keino palautua takaisin normaaliin on Ukrainan sodan loppuminen, mutta sille ei voi määrittää hintalappua..ei ainakaan siten, että Venäjä voittaisi missään suhteessa.
Itse näin ainoana pakotienä tilanteesta ulos enää sen ulos että euroopassa puhkeaa laajamittaisempi konflikti. Venäjän intressinähän tällä toiminnalla on nimenomaan aiheuttaa tuhoa eripuraa euroalueella. Paha sanoa monta vuotta ihmisten pinna kestää nousevia energianhintoja varsinkin kun tuntuu että valtion johdolla ei ole mitään intressejä auttaa tilanteessa rivikansalaisia.

Nykyisellään sodan voi olettaa kestävän vähintään yhtä pitkään kuin Chechenian sodan. Eikä ongelmat sodan loppumisenkaan jälkeen varmasti ole ohi. Energian hinnat tulee varmasti jatkamaan korkealla tasolla niin kauan kun venäjältä voidaan/aletaan taas ostaa energia eurooppaan.

Vaikka sota loppuisi periaatteessa kylmää energiapoliittista sotaa voidaan jatkaa vielä vuosia varsinaisen rähisemisen jälkeen. Kaikkien etuna olisi että Venäjä jyrättäisiin alas puhtaasti raa-alla voimalla (euro/usa alueen avoin sota venäjää vastaan eli ww3 ts) tai Putin kuolisi "sydänkohtaukseen"

Viimeksi muokattu:
Kovin vain aneemista ollut tuulivoiman tuotanto nyt heinäkuussakin. Yli 2000MW:n tuulivoimapäiviä ei ole tainnut olla yhtään, useampi päivä jolloin tuulivoimatuotanto ollut 0-500MW eli alle 10% kapasiteetista. Bravo!

Uusiutuvissa kannattaa erottaa teoreettinen max tuotto ja todellinen tuotto.

Tämä kesä ollut tuulen puolesta heikko, vuodet vaihtelee. Uusiutuvien (tuuli+aurinko) todellinen tuotto liikkuu jatkuvasti 500MW-1500MW haitarissahaitarissa (tällä hetkellä n. 900MW). Välillä menee toki alle, välillä päälle mutta aika tarkkaan tuossa välissä pysytään.

Ei tuolla Suomen sähköpulaa ratkaista mutta vuosituotanto on n. 10-15% kaikesta tuotannosta joten ei se ihan mitätönkään ole. Ilman tuotakin tuotantoa tilanne olisi vielä huonompi.

Miten tällee voi tehdä? Kaksi liittymää?

Miten tällee voi tehdä? Kaksi liittymää?
Senhän tuo taitaa vaatia. En ainakaan itse ole kuullut, että samaan aikaan saman liittymän/kaapelin kautta sähkö kulkisi kahteen suuntaan. Todennäköisemmin kyse on siitä, että kaikki oman kulutuksen yli menee myyntiin, kun paistaa, ja muulloin sitten ostetaan sähköä halvalla.

Hyvää päivää.

Määräaikainen Välkky-sähkö:

Kuukausimaksu
1,98 €/kk
Energiamaksu +/- kulutusvaikutus
25,48 snt/kWh

Etusi asiakkaana:

Avainturva (vakuutusmäärä 500 €/v)
0 €
Fiksuruoka.fi -alennuskoodi (arvo 10 €)
0 €
Kotipizza-pizza arvo (12,90 €)
0 €

Aurinkopaneeleista tulee ns. toinen liittymä.

Ei tule.

Senhän tuo taitaa vaatia, en ainakaan itse ole kuullut, että samaan aikaan saman liittymän/kaapelin kautta sähkö kulkisi kahteen suuntaan. Todennäköisemmin kyse on siitä, että kaikki oman kulutuksen yli menee myyntiin, kun paistaa, ja muulloin sitten ostetaan sähköä halvalla.

Varmaankin näin, että oman kulutuksen yli. Jolloin myyntiin menee todennäköisesti vähemmän mitä itse käyttää. Ja sitten ei oikein tiedetä asiosita niin mainostetaan jotain muuta tai muuta väärinymmärtämistä tarinan matkalla.

Olisi kohtuu kallista ylläpitää toista liittymää myyntiä varten. Ei ihan kotitalouden paneeleilla kannata, mutta joku maajussi millä pellon syrjällä vähän enempi paneelia vois olla järkevä jos sattuu edullisesti liittymän saamaan.

Uusiutuvissa kannattaa erottaa teoreettinen max tuotto ja todellinen tuotto.

Tämä kesä ollut tuulen puolesta heikko, vuodet vaihtelee. Uusiutuvien (tuuli+aurinko) todellinen tuotto liikkuu jatkuvasti 500MW-1500MW haitarissahaitarissa (tällä hetkellä n. 900MW). Välillä menee toki alle, välillä päälle mutta aika tarkkaan tuossa välissä pysytään.

Ei tuolla Suomen sähköpulaa ratkaista mutta vuosituotanto on n. 10-15% kaikesta tuotannosta joten ei se ihan mitätönkään ole. Ilman tuotakin tuotantoa tilanne olisi vielä huonompi.
Näinhän se menee, mutta kun teoriittinen maksimi on riittävän suuri nousee myös todellinenkin tuotto. 2022 maaliskuussa suomessa oli suunnitteilla maatuulivoimaa 44 466MW edestä ja merituulivoimaa 9 905MW. Nämäkin kun tuottaisivat vaikka vaan 20% maksimista sekin olisi noin 11 000MW.

Hyvää päivää.

Määräaikainen Välkky-sähkö:

Kuukausimaksu
1,98 €/kk
Energiamaksu +/- kulutusvaikutus
25,48 snt/kWh

Etusi asiakkaana:

Avainturva (vakuutusmäärä 500 €/v)
0 €
Fiksuruoka.fi -alennuskoodi (arvo 10 €)
0 €
Kotipizza-pizza arvo (12,90 €)
0 €

Joo ei paljon tarvinnut pohtia jatkaako Vären asiakkaana enään elokuun jälkeen vai ei. Keväällä maalis-/huhtikuussa taisi ensimmäinen muistutus tulla sähkösopparin loppumisesta, tarjosivat n.13snt/kwh + perusmaksua vanhalle asiakkaalle. Ei siellä ainakaan mitään parempaa tarjousta tarjottu vanhoille asiakkaille. Saman sai netistä myös.

Pientuotannoille tulee ns. toinen käyttöpaikka, jossa on aivan oma käyttöpaikkanumero ja gsrn-tunnus. Datahubissakin nämä ovat erillisiä kohteita. Kulutus ja tuotantokäyttöpaikoissa on yleensä kuitenkin sama mittari, jonka eri laskurit ovat kytketty näille kahdelle käyttöpaikalle.

Sopimuksen voi tehdä molemmille käyttöpaikoille eri myyjän kanssa. Esim Helen myy kulutuskäyttöpaikalle 5snt/kwh ja Oomi ostaa tuotantokäyttöpaikalta spottihinnalla. Yleensä molemmissa sama myyjä, mutta poikkeukset ovat mahdollisia.

Pientuotannoille tulee ns. toinen käyttöpaikka, jossa on aivan oma käyttöpaikkanumero ja gsrn-tunnus. Datahubissakin nämä ovat erillisiä kohteita. Kulutus ja tuotantokäyttöpaikoissa on yleensä kuitenkin sama mittari, jonka eri laskurit ovat kytketty näille kahdelle käyttöpaikalle.

Sopimuksen voi tehdä molemmille käyttöpaikoille eri myyjän kanssa. Esim Helen myy kulutuskäyttöpaikalle 5snt/kwh ja Oomi ostaa tuotantokäyttöpaikalta spottihinnalla. Yleensä molemmissa sama myyjä, mutta poikkeukset ovat mahdollisia.

Kiitos selvityksestä.

Mistä mun tuottama sähkö tietää kulkea mittariin ennenkuin käytän sen jollain laitteella? Invertteri on kuitenkin kiinni mittarin jälkeen...

Miten ihmeessä pärjäät alle 100kWh:n kuukausikulutuksella tietokoneharrastajana, kun meillä kuluu kolmen hengen taloudessa 300 (kesäaika) - 400kWh (talviaika) kuukaudessa?

Eli ei todellakaan aleta uuninkäytöstä säästelemään, tai tuulettimien. Sähköä kuluu mukavasti myös satunnaisesti juoksumaton käytössä ja meillä on olohuoneessa 300W halogeeni + 40W hehkulamppujakin käytössä. PC:iden powereina vuoden 2009 Corsaireja, jotka ovat vain 80 Plus-standardoituja (se matalin 80+ luokka).

Ja mieti, tätä kulutustasoa ylläpidetään työttömän ja opiskelijoiden kotitaloudessa.

Älä vain sano, että tuo alle 100kWh:n kuukausikulutuksesi sisältää myös pesukoneen käytön, sillä meillä kulutus oli jo mainittua suurempaa, mikäli emme käyttäisi taloyhtiön pesukoneita vaatteiden pesemisessä.

Miten ihmeessä pärjäät alle 100kWh:n kuukausikulutuksella tietokoneharrastajana, kun meillä kuluu kolmen hengen taloudessa 300 (kesäaika) - 400kWh (talviaika) kuukaudessa?

Eli ei todellakaan aleta uuninkäytöstä säästelemään, tai tuulettimien. Sähköä kuluu mukavasti myös satunnaisesti juoksumaton käytössä ja meillä on olohuoneessa 300W halogeeni + 40W hehkulamppujakin käytössä. PC:iden powereina vuoden 2009 Corsaireja, jotka ovat vain 80 Plus-standardoituja (se matalin 80+ luokka).

Ja mieti, tätä kulutustasoa ylläpidetään työttömän ja opiskelijoiden kotitaloudessa.

Älä vain sano, että tuo alle 100kWh:n kuukausikulutuksesi sisältää myös pesukoneen käytön, sillä meillä kulutus oli jo mainittua suurempaa, mikäli emme käyttäisi taloyhtiön pesukoneita vaatteiden pesemisessä.
Sisältää myös pesukoneen käytön.

Ei televisiota tai muuta elektroniikkaa. Läppäri on. Pesukone pyörii noin 1 krt vk, 2 vko välein 2 krt vko. Tunnin pesu.

Asun yksin. Sähkösopimus voimassa marraskuuhun 2023 hintaan 5 snt kWh ei kk-maksua. Halvalla pääsee. Noin 10e lasku tulee 2 kk välein.

Hieman pyöristyttävää että nykymenola sähkölaskuni on arvoltaan viisinkertaista.

Sisältää myös pesukoneen käytön.

Ei televisiota tai muuta elektroniikkaa. Läppäri on. Pesukone pyörii noin 1 krt vk, 2 vko välein 2 krt vko. Tunnin pesu.

Asun yksin. Sähkösopimus voimassa marraskuuhun 2023 hintaan 5 snt kWh ei kk-maksua. Halvalla pääsee. Noin 10e lasku tulee 2 kk välein.

Hieman pyöristyttävää että nykymenola sähkölaskuni on arvoltaan viisinkertaista.

Vaikka tuo lasku viisinkertaistuisi, olisi silti edelleen halpa. Miten tuo voisi olla merkittävä osa budjetista kuten aiemmin sanoit?

Vaikka tuo lasku viisinkertaistuisi, olisi silti edelleen halpa. Miten tuo voisi olla merkittävä osa budjetista kuten aiemmin sanoit?
Edelleen: kirjoittaja on MINIMALISTI joka omistaa 250 esinettä.
E: ihan vaan että ei mene saman jankkaamiseksi tässäkin säikeessä.
Tässä lisää:

Näin itsekin teen ja en ole minimalisti. Itsellä maksaa kuukausimaksuineen, veroineen ja siirtoineen n. 14 senttiä sähkö. Joten aina kun myyntihinta on yli sen, en pese astioita, lataa autoa tai pyykkää vaan surutta pistän myyntiin kaiken. Onhan se ihan jees kun kuukausitasolla myyntiin menee 250-300 euroa ja oma sähkölasku menee miinukselle. Eikä tuo vaadi propellihattuilua edes.

Tuossahan häviäisi yksi paneelien etu, jos kaiken myy: itse tuotetusta sähköstä ei ole tarvinnut maksaa sähkön siirrosta.
Jos myy kaiken, niin spot hinnan - sähkön ostavan yhtiön marginaalin on siis oltava suurempi kuin siirtohinnat.
Esimerkinomaisesti tuo ei milloinkaan kannattaisi, jos itsekin ostaisi spot-hintaista sähköä, jolla on kuitenkin myös spot+marginaali+kuukausimaksu hintana.

Näin itsekin teen ja en ole minimalisti. Itsellä maksaa kuukausimaksuineen, veroineen ja siirtoineen n. 14 senttiä sähkö. Joten aina kun myyntihinta on yli sen, en pese astioita, lataa autoa tai pyykkää vaan surutta pistän myyntiin kaiken. Onhan se ihan jees kun kuukausitasolla myyntiin menee 250-300 euroa ja oma sähkölasku menee miinukselle. Eikä tuo vaadi propellihattuilua edes.
Tämä sen sijaan kuulostaa fiksulta.

Itselläni oli kulutus kesä 2020 - kesä 2021 1002 kwh ja kesä 2021 - kesä 2022 1100kwh enkä säännöstellyt mitenkään kulutusta. Yksin asuvana ei vain kulu sähköä enempää. Kulutuslasku nousee 3.5e-4.5e kuukausihinnasta yli 12e kuukausihintaan. Pihille korotus on iso.

Viimeksi muokattu:

Tuohan on ihan normaalia ylijäämä sähkön myymistä. Lainatussa tekstissä väitetään, että myydään kaikki itse tuotettu sähkö kun samaan aikaan kulutetaan halpaa kiinteähintaista tuonti sähköä.

Mua ainakin kiinnostaisi jos tuo on mahdollista normaalissa yhden liittymän kiinteistössä. Ei riitä mielenkiinto seurata mitä pörssihinnoittelu on ja ajotella vehkeitä päälle/pois, mutta nyt kun se yleisestiottaen on korkealla voisin myydä ennemmin kaiken ja käyttää juuri halpaa ostosähköä.

Itselläni oli kulutus kesä 2020 - kesä 2021 1002 kwh ja kesä 2021 - kesä 2022 1100kwh enkä säännöstellyt mitenkään kulutusta. Yksin asuvana ei vain kulu sähköä enempää. Kulutuslasku nousee 3.5e-4.5e kuukausihinnasta yli 12e kuukausihintaan. Pihille korotus on iso.

Vähän hankala uskoa, että ~80kWh/kk selviäisi ilman säännöstelyä. Todella pihistelemällä varmasti mahdollista, ei saunaa/lattialämmitystä pesuhuoneessa/pyykkikonetta/tiskikonetta/pakastinta/tv:tä/juuri mitään elektroniikkaa jne. Yksi tehokkaampi pöytäkone vie yksistään jo suunnilleen tuon verran kuukaudessa.

Vähän hankala uskoa, että ~80kWh/kk selviäisi ilman säännöstelyä. Todella pihistelemällä varmasti mahdollista, ei saunaa/lattialämmitystä pesuhuoneessa/pyykkikonetta/tiskikonetta/pakastinta/tv:tä/juuri mitään elektroniikkaa jne. Yksi tehokkaampi pöytäkone vie yksistään jo suunnilleen tuon verran kuukaudessa.
Ihan tyypillinen esim. opiskelijayksiön kulutus tuo, kun ei ole apk/pk, sähkönkulutus monella vain läppäri, kännykkä ja valaistus. Tuostakin sähköstä puolet menee jääkaappiin.

Meillä kesälomakauden tyhjillään olevan kaupunkiasunnon ainoat päällä olevat vehkeet eli täyskorkeat erilliset jääkaappi ja pakastin + minimitehollla 1 oleva talotuuletin vievät meillä sen 80-90 kWh/kk.
Kylppärin mukavuuslämmitys on sammutettuna. Kaikki asunnon töpselit irroitettuna.

Jep, tuohon 80kWh:iin päässee varmaan kun mennään pelkällä A-luokan jääkaapilla, kannettavalla tietokoneella + tabletilla (iPadin laturi imee 10W) sekä LED-lampuilla. Eli astianpesukoneet, pyykinpesukoneet, hehkulamput, halogeenit, lämmittimet sekä tehokkaat pöytätietokoneet veks. Myös pöytäkoneen näytöllä on väliä, sillä Led-valaistu näyttömme vie 40W luokkaa kun taas CCFL-tekniikalla varustettu samankokoinen näyttö 75W luokkaa (melkein 2x). Näiden eron huomaa jo lämmössä, sillä vanhempi näyttö lämmittää työpistettä selvällä erolla verrattessa tuohon uudempaan.

Onko minimialistimme työelämässä vai tuilla? Sähköstä säästäminen kuulostaa hieman samantyyliseltä säästämiseltä, kuim mitä yksi tuttavamme tuttu teki Ingmannin varastoilla - säästi työlounaista syömällä jäätelöä lounaaksi… Siinä todellakin saa kyllä säästöä kasaan, toisin kuin sähkönkulutuksesta.

Tuohan on ihan normaalia ylijäämä sähkön myymistä. Lainatussa tekstissä väitetään, että myydään kaikki itse tuotettu sähkö kun samaan aikaan kulutetaan halpaa kiinteähintaista tuonti sähköä.

Mua ainakin kiinnostaisi jos tuo on mahdollista normaalissa yhden liittymän kiinteistössä. Ei riitä mielenkiinto seurata mitä pörssihinnoittelu on ja ajotella vehkeitä päälle/pois, mutta nyt kun se yleisestiottaen on korkealla voisin myydä ennemmin kaiken ja käyttää juuri halpaa ostosähköä.

Tuohan onnistuu lähtökohtaisesti / suoraan mikäli sähkönsiirtoyritys ei tue netotusta vaiheiden välillä (esim Elenia) käyttämällä sähköä ainoastaan jostakin vaiheesta ja syöttämällä sähköä ainoastaan toisiin vaiheisiin.

Saman sähkön kyseessä ollessa alkavat varmaankin jossain vaiheessa syyttää petoksesta.

Jep, tuohon 80kWh:iin päässee varmaan kun mennään pelkällä A-luokan jääkaapilla, kannettavalla tietokoneella + tabletilla (iPadin laturi imee 10W) sekä LED-lampuilla. Eli astianpesukoneet, pyykinpesukoneet, hehkulamput, halogeenit, lämmittimet sekä tehokkaat pöytätietokoneet veks. Myös pöytäkoneen näytöllä on väliä, sillä Led-valaistu näyttömme vie 40W luokkaa kun taas CCFL-tekniikalla varustettu samankokoinen näyttö 75W luokkaa (melkein 2x). Näiden eron huomaa jo lämmössä, sillä vanhempi näyttö lämmittää työpistettä selvällä erolla verrattessa tuohon uudempaan.

Onko minimialistimme työelämässä vai tuilla? Sähköstä säästäminen kuulostaa hieman samantyyliseltä säästämiseltä, kuim mitä yksi tuttavamme tuttu teki Ingmannin varastoilla - säästi työlounaista syömällä jäätelöä lounaaksi… Siinä todellakin saa kyllä säästöä kasaan, toisin kuin sähkönkulutuksesta.
Toimeentulotuella olevan ei varmaan kannattaisi sähkössä erityisemmin säästää, kun se kuitenkin huomioidaan menona laskelmalla, niin ei siitä säästöstä itselle hyötyä olisi…

Kyllä se vaan on. Ei ole saunaa eikä tiskikonetta. Pyykit 1 tai 2 kertaa kuukaudessa. Läppäri aamuisin pari tuntia päällä ja telkkari 6-8h päivittäin ja konsoli myös usein. Jääkaappi pakastin 24/7. Talvisin myös lämpöpuhallin silloin tällöin ja kesäisin tuuletin ollut tuossa 1100 kulutuksella käytössä. Jonkin verran uunia, mutta mikro joka päivä. Naapurin mummon viime kuun käyttö alle 70kwh vertailun vuoksi.

Tuohan onnistuu lähtökohtaisesti / suoraan mikäli sähkönsiirtoyritys ei tue netotusta vaiheiden välillä (esim Elenia) käyttämällä sähköä ainoastaan jostakin vaiheesta ja syöttämällä sähköä ainoastaan toisiin vaiheisiin.

Saman sähkön kyseessä ollessa alkavat varmaankin jossain vaiheessa syyttää petoksesta.
Alkaa datahubin myötä olla historiaa tuo. Ja on viimeistään 1.1.2023 jolloin netotus on pakollista sähköyhtiöille.

Meilläkin on Helenin alle 5 snt/kWh vielä pitkälle marraskuuhun. Kyselin tarjouksia, ja juurikin Oomilta sanottiin, että voivat tehdä tarjouksen vain kolmen kuukauden päähän. Saiko Oomin nettisivulla tehtyä sopimuksen alkamaan marraskuusta? Itse en kokeillut sitä kautta, vain puhelimen välityksellä kyselin tarjousta.
Äsken tein Oomin kanssa sopimuksen joulukuulle tuolla 24 kk määräaikaisella.

Ihan tyypillinen esim. opiskelijayksiön kulutus tuo, kun ei ole apk/pk, sähkönkulutus monella vain läppäri, kännykkä ja valaistus. Tuostakin sähköstä puolet menee jääkaappiin.

Meillä kesälomakauden tyhjillään olevan kaupunkiasunnon ainoat päällä olevat vehkeet eli täyskorkeat erilliset jääkaappi ja pakastin + minimitehollla 1 oleva talotuuletin vievät meillä sen 80-90 kWh/kk.
Kylppärin mukavuuslämmitys on sammutettuna. Kaikki asunnon töpselit irroitettuna.

Opiskelijalle varmaan ihan tyypillinen kulutus kun kaikesta pitää säästää. Muuten sanoisin ettei ole. Niin tuossa teillä tyhjillään olevassa kämpässä menee ilman elämisen kulutusta jo tuon verran. Siihen ruuanlaitot, valaistukset, pesukoneet, saunat, tv, tietokoneet ym. ym. niin kulutus onkin ihan jotain muuta.

Kyllä se vaan on. Ei ole saunaa eikä tiskikonetta. Pyykit 1 tai 2 kertaa kuukaudessa. Läppäri aamuisin pari tuntia päällä ja telkkari 6-8h päivittäin ja konsoli myös usein. Jääkaappi pakastin 24/7. Talvisin myös lämpöpuhallin silloin tällöin ja kesäisin tuuletin ollut tuossa 1100 kulutuksella käytössä. Jonkin verran uunia, mutta mikro joka päivä. Naapurin mummon viime kuun käyttö alle 70kwh vertailun vuoksi.

Kuten sanoin pihistelemällä tuohon varmasti pääsee. Ihan vertailuksi tuttava eläkelläiselläkin menee yli 100kWh/kk (yksinasuva kerrostalo) ei lattilämmityksiä päällä, astianpesukonetta, tietokonetta jne. Ai mistäkö tiedän? No satun maksamaan hänen laskunsa, kun ei omista älypuhelinta/tietokonetta. Keskiarvokin on muistaakseni 1500kWh/v (yksinasuva kerrostalossa ilman sähkölämmitystä/saunaa ym ym.) ja nyt kun ollaa tietotekniikka foorumilla, niin olettaisin harrastajien kuluttavan keskivertoa enemmän sähköä.

Toimeentulotuella olevan ei varmaan kannattaisi sähkössä erityisemmin säästää, kun se kuitenkin huomioidaan menona laskelmalla, niin ei siitä säästöstä itselle hyötyä olisi…

Jep, Kelassa oli joskus ohjeellisena sääntönä 50e/kk sähköön, jossa jokainen lisähenkilö nostaa sallittua kulumäärää sähkössä aina 5 eurolla lisää. Käytännössä kolmelta hengeltä toivottava normi oli siis 60 euron luokkaa, ja ongelmia ei ole ollut, vaikka sähkömenomme ovat olleet noin 83 euron luokkaa kuukaudessa (energia+siirto). Eli jos ei ylitä kovin paljoa noita ohjeellisia rajoja, niin ei tarvitse selitellä mitään.

On myös selvää, että Kela joutuu hyväksymään talvella suurempia hintoja, mikäli ja kun sähkön hinta Suomessa nousee kaikilla toimijoilla. Toimeentulotuen asiakkaalta ei voida edellyttää sellaista skarppiutta, että olisi osannut ostaa viime syksynä 5-7 snt tarjouksessa olleita kahden vuoden määräaikaisia sähkösopimuksia, joilla suojautua sähkön hinnan nousua vastaan.

Loppupeleissä sitten viimeistään kunnan harkinnanvarainen toimeentulotuki turvaa sähkölaskun maksun, koska sähkö tulkitaan television tavoin perustarpeeksi, johon jokaisella suomalaisella on oltava oikeus. Myös seurakuntien diakoniatoiminnalle tulee varmasti tarvetta tulevana talvena noiden sähkölaskujen suhteen, erityisesti omakotitaloissa asuvien eläkeläismummojen ja pappojen osalta.

Tämän vuoksi uskallamme mennä toistaiseksi voimassaolevalla sopimuksella, koska toimeentulotuki on takapontena varmistamassa sähkömenojen maksun, jopa koventuvien hintojen Suomessa.

Tommoset summat häviää taustakohinaan. Joillakin voi nousta sähkölasku useita tuhansia vuodessa totutusta tasosta...

Kuten sanoin pihistelemällä tuohon varmasti pääsee. Ihan vertailuksi tuttava eläkelläiselläkin menee yli 100kWh/kk (yksinasuva kerrostalo) ei lattilämmityksiä päällä, astianpesukonetta, tietokonetta jne. Ai mistäkö tiedän? No satun maksamaan hänen laskunsa, kun ei omista älypuhelinta/tietokonetta. Keskiarvokin on muistaakseni 1500kWh/v (yksinasuva kerrostalossa ilman sähkölämmitystä/saunaa ym ym.) ja nyt kun ollaa tietotekniikka foorumilla, niin olettaisin harrastajien kuluttavan keskivertoa enemmän sähköä.

Pihistelemällä, joo.

Sitten kun tätä menoa ensi vuonna sähkö maksaa sen 50-85 senttiä kWh, niin kummasti auttaa, kun kaikki muut joutuvat keksimään kuinka sitä kulutusta voi laskea.

Siltikään koen ettei 1000 kWh/v kulutuksella hirveästi menetä elämänlaadusta ja samalla sähkölaskut on olleet pieniä.

Nythän ne povaa että sähkö loppuu kesken talvella, niin tuskin ne ala pihistelijöiden sähköä rajoittamaan?

Saunakin täällä on, mallia lenkkisauna.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 336
Jäsenet
78 642
Uusin jäsen
indice

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom