Itse odottelisin kesä-elokuulle ja katsoisin esim.
Sähkön hintavertailu parasta tarjousta omavaraiselta yhtiöltä minkä en otaksuisi menevän nurin lähiaikoina (eli kestäisi ainakin sen pari vuotta minkä ajan sopimuskin).
Mieluusti alle 5snt/kWh + 0€/kk. En ihan hirmuisesti yllättyisi jos ihan tuohon ei päästäisi mutta toivottavasti edes jonnekin 5 tai 6 sentin pintaan.
Oma oletukseni on että hinnat ovat nyt korkeat, kesällä laskevat hieman, taas talveksi nousevat ja toivottavasti (osittain oletus, tietysti mitään varmaa ei voi sanoa) jo vuoden 2023 kesäksi tilanne on ns. normalisoitunut, Olkiluoto tuottaa sähköä tasaisesti ja Putinista on päästy tai ainakin sota on ohitse.
Tilanteen normalisoitumisella tarkoitan sitä että 24kk sopimuksen saa tehtyä (kesällä) ilman kuukausimaksua ja alle 5snt/kWh jo hieman etukäteen (sopimus jatkuu 2023 marraskuun loppuun joten mieluusti elokuun loppuun mennessä kuten tähänkin saakka)
Uskoisin että kaikilla (?) yhtiöillä sopimus jatkuu ns. "automaattisesti" toistaiseksi voimassaolevana ellei sitä erikseen katkaise tai tee toista sopimusta. Yleensä nuo myös pyrkivät soittelemaan ja tarjoamaan uutta määräaikaista jo hyvissä ajoin (ettei asiakas ehtisi / pääsisi itse sitä kilpailuttamaan) ennen sopimuksen loppumista.
En ole ikinä kuullut tapauksesta missä yhtiö itse olisi "ilman mitään syytä" katkaissut sähköt asiakkaalta vain siksi että tämän määräaikainen sopimus olisi loppunut eikä tämä olisi erikseen tehnyt uutta sopimusta (minkään) yhtiön kanssa. Uskoisin että jos tälläistä tapahtuisi siitä nousisi aika iso haloo ja käsittääkseni varsinkin vanhemmilla ihmisillä / vasta uuteen kotiin muuttavilla nuorilla ensiasunnon hankkijoilla sopimus monesti on "ikuisesti jatkuva" mitä eivät kilpailuta ja se on toistaiseksi voimassa oleva eikä heihin edes oteta (oman yhtiön kautta) ikinä yhteyttä. Paitsi heti kun aikovat vaihtaa yhtiötä jolloin heille tulee kiire tehdä tarjousta ettei asiakas lähde.
Edit: jos juuri NYT olisi pakko solmia uusi sopimus tekisin 2kk toistaiseksi voimassaolevan 4,95€/kk (2 ensimmäistä kk ilmaiseksi) ja 0,49snt/kWh + SPOT. Se ei ole paras mahdollinen mutta pääsee sillä nyt ainakin kesään saakka: Tee edullinen ja vihreä sähkösopimus kanssamme