Jälkikäteenhän tämä on helppo todeta. Tiesit varmaan kesällä, että sähkönhinta on reilu 10 snt/kWh. Mikä sähkön hinta tulee olemaan ensi kesänä? Entä vuoden päästä? Jos tiedät, niin helpottais omaakin päätöksentekoa sopimusten suhteen.
Totta, siksi kirjoitinkin:
"
Toki jos haluaa itseään ruoskia näkee milloin olisi kannattanut ottaa se sopimus (jälkikäteen) että olisi saanut noin 3snt / kWh ja ketjuttaa vähintään 3 vuodeksi mutta jos haluaa päästä vähällä kuten itse tekee vain noin ja yleensä kesä-elokuun aikoihin katselen noita ja haen seuraavan tarjouksen vaikka tuo virallisesti loppuukin vasta marraskuun lopulla, esim. tuo nykyinen Lumme Energian sopimus, sovin samalla myös porukoilleni sen ja heillä se alkaa 22.3.2022 vaikka samana päivänä (30.7.2021) nuo tilaukset tein ja solmin.
"
Eli ei tarvitse olla erityisen älykäs henkilö että osaa "tietää" tai ainakin kohtuu suurella varmuudella ennustaa että JOS "nyt" (kesällä) kun hetken on tilannetta seurannut tekee sähkösopimuksen 12 tai 24kk ajalle vaikka se oma (tai vanhempien) sopimus loppuisikin vasta marras/joulukuun vaihteesta tai maaliskuun loppupuolella NIIN silloin hinta vastaavan pituista sopimusta tehdessä olisi kalliimpi.
NYT kun katsoo niin kas, olin oikeassa ja näin on AINA ollut. Eli AINA kun olen kesällä tehnyt sen sopimuksen niin se olisi tullut KALLIIMMAKSI tehdä talvella. Ei siis ihan ydinfysiikkaa tarvita tähän.
Voin jo nyt etukäteen sanoa että KUN tulen tekemään seuraavan sopimukseni kesällä 2023 se TULEE olemaan halvempi kuin jos tekisin sen vastaavan pituisen sopimuksen saman firman kanssa marraskuun alkupuolella tai vanhempiani ajatellen maaliskuun alussa.
Eli ettei kukaan väitä että vasta jälkikäteen viisastelisin (kuten ehkä käyttäjä
@Cumbo luuli minun tekevän) teen jo NYT tämän törkeän väitteeni. Eli väitän että kun teen seuraavan sopimukseni 2023 kesällä se on HALVEMPI kuin jos esim. NYT irtisanoisin sopimukseni ja tekisin uuden tai JOS 2023 vuoden alkutalvesta sen sopimuksen tekisin.
En väitä tietäväni paljonko se sähkön hinta tulee olemaan, mutta yleensä kuukausimaksut ja kWh hinnat OVAT olleet kalliimpia talvella. Siksi VAIKKA se sähkösopimus loppuisikin vasta talvella tehkää kuten minä ja ETUKÄTEEN (ei siis jälkikäteen) tehkää kesällä se sopimus sellaisen firman kanssa joka siihen suostuu.
Koska erityisesti käyttäjä
@Cumbo tarvitsi apua täten asiaa hänelle avasin. Olepas hyvä ja toivottavasti sinun päätöksen tekosi helpottuu. ODOTA siis KESÄÄN ja tee sopimus silloin ÄLÄ tee sopimusta talvella kun hinnat ovat korkeita vaan kesällä kun ne ovat halvempia.
Sinun EI tarvitse tietää etukäteen tulevia hintoja sentin tarkkuudella, riittää kun tiedät että AINA ne hinnat tulevat nousemaan talvella ja laskemaan kesällä. Otaksuen että asut Suomessa.
Toivottavasti oli nyt tarpeeksi rautalangasta.