Energiaviraston sivuilla on itse asiassa jo nykyisin kohtuullisen hyvä kuvaus. Jos nyt kesken olevan selvityksen jälkeen tuleva päätös on yhtään sen nykyisen logiikan mukainen, ei kannata ihan liikoja odottaa siltä suunnalta.En ole noi optimisti, ellei valtiovalta pakota lain voimalla. Energiaviraston päätöstä odotettaan kovasti.
Sen jälkeen sitten Kuluttajaliiton toimenpiteitä esim. mitä kartellimainen toiminta tässä yhteydessä voisi tarkoitaa. Pörssisähköhän pitää hinnat samoina, kun isot yhtiöt vain( tai ainakin pyrkivät asiakkaansa siihen sillä siirryttämään) myyvät.
”Sähkön hinnalle ei ole asetettu laissa hintasääntelyä. Sähkömarkkinoilla vallitsee sopimusvapaus, jonka vuoksi sähkönmyyjät saavat pääsääntöisesti itse päättää, miten ne hinnoittelevat sähkötarjouksensa.
Sähkön vähittäishinnat määräytyvät tukkumarkkinoilla. Kun sähkön vähittäismyyjät ostavat sähköä nyt erittäin korkeaan hintaan, tämä näkyy suoraan kuluttajille tarjolla olevien sähkösopimusten hinnoissa.
Sähkön hinnoittelun sopimusvapaudessa on poikkeus toimitusvelvollisen sähkönmyyjän kohdalla. Jokaisen jakeluverkkoyhtiön alueella toimii toimitusvelvollinen myyjä, jonka tulee myydä toimitusvelvollisuuden piiriin kuuluville asiakkaille sähköä kohtuulliseen hintaan. Myyjä saa lähtökohtaisesti päättää itse, millaisia tuotteita se tarjoaa toimitusvelvollisuustuotteina ja miten ne on hinnoiteltu. Sopimuksissa ei saa olla kohtuuttomia tai vähittäismarkkinan kilpailua rajoittavia ehtoja ja hinnan pitää olla kohtuullinen.
Hinnan kohtuullisuutta arvioidaan sekä kuluttajan että vähittäismyyjän kannalta. Kohtuullinen hinta suhteutuu siis tukkumarkkinoilla vallitsevaan hintaan, jolla vähittäismyyjä hankkii sähköä asiakkaille. Hinnan kohtuullisuutta ei arvioida suhteessa kuluttajien aiemmin maksamaan sähkön hintaan.
Energiaviraston päätöksen mukaan toimitusvelvollisuustuote ei voi olla määräaikainen, mutta Energiavirasto ei ole toistaiseksi antanut päätöstä toimitusvelvollisuustuotteiden kohtuullisen hinnan määrittelystä.”