Hintaa korottamaalla se käyttö ei enää oleellisesti vähene.
Pörssiin jätetyt tarjoukset kertovat muuta. Ajoittain periaatteessa kaikki myyntitarjoukset hyväksytään, ja ne on jätetty aika kohtuullisella hintatasollakin. Ostajapuoli sitten tuplaa sen sähkön hinnan kunnes tarpeeksi moni jättää sen sähkön ostamatta.
Kesällä oli toinen tilanne, myyntipuolella oli paljon sellaisia "me ollaan oikeastaan kesälomalla mutta jos maksatte ihan perseen hyvä hinta tulemme lomilta ja laitetaan laitos käyntiin", ja ostopuolella kaikki ostotarjoukset oli jätetty maksimihintaan, maksoi mitä maksoi sähkö piti saada.
Ja ihan vähittäismarkkinallakin toimii, esimerkkinä jos Helenin tuotanto maksaa Helenille 20 senttiä ja kattaa puolet myyntimäärästä, jos Helen myy sähkösopimuksia hintaan 20 senttiä Helenillä on pian puolet Suomesta asiakkaina, ja oma tuotanto kattaa enää murto-osan myynnistä. Jos Helen nostaa hintojaan 100 senttiin, ja Fortum myy edelleen määräaikaisia hintaan 22 senttiä, Helen pääsisi eroon asiakkaista kunnes oma tuotanto riittäisi, ja sitten Helen voisi olla ottamatta uusia asiakkaita mutta voisi myydä jäljellä oleville oman tuotannon hinnalla.
Hinta ohjaa niin herkästi että se suorastaan pelottaa.
Ehkä tämä onkin hintakorotuksien syy? Kaikki kysyy miksi sähkö on niin kallis kun tuotanto ei maksa sen enempää kuin ennenkin. Noh, pistetään asiakaskunta pienemmäksi hintaohjauksella kunnes oma tuotanto kattaa kulutuksen Joulu ja Tammikuussa. Harmi vaan että sitä tuotantoa ei löydy riittävästi mistään muualtakaan.
Öljy on jo sähkön kanssa kilpailukykyinen.
Ja hyvä näin! Kun isoja voimalaitoksia missä voisi polttaa öljyä ei löydy, on se nyt vain hyvää että löytyy vielä öljykattiloita.
Nestekaasukin kilpailukykyinen, ja moni onkin hankinnut kaasulämmittimiä. Itse olen harkinnut kassulieden ostoa, kun nyt oma toteutunut pörssisähkln hinta kärsii ruoanlaitosta. MLP käy päivisin minimiteholla ja yöllä vasta ajaa käyrän mukaan. Eilen mulla oli niin kylmää että pistin täydet kierrokset ja vastukset päälle tunniksi illalla. Maksoi jotain 3 euroa.
Edit: Sähkö on vaan välttämätön perushyödyke (kuten vesikin) eikä sillä yhteiskunnan kokonaisedun kannalta katsoen pitäisi saada, ottaa näin kohtuuttomia voittoja. Sen kokonaisedun varjolla ne sähköyhtiöt saavat meiltä
infraa ja maanomistajan joutuvat luopumaan maastaan pakolla, korvauksen ollessa mitä on.
Edelleen pitäisi sitten ensin keksi miten päätetään kuka jää ilman sähköä ja kuka saa sähköä. Kun sähkön hinta määrätään alemmaksi, kulutus nousee. Itse olen kiertävien sähkökatkojen kannalla, reiluin tapa että kaikilta katkotaan vuorotellen riippumatta onko köyhä vai rikas.