Sen verran voin kertoa prosessista mitä tapahtuu kun ydinvoimala poistetaan käytöstä että se kestää 20-30 vuotta itse päätöksestä ja prosessissa on muutamia kohtia joiden jälkeen päätöstä ei voi enää pyörtää. En ole ihan varma missä kohtaa prosessia noiden Ruotsin suljettujen neljän voimalan kohdalla mennään, mutta käsittääkseni ne suljetut voimalat olivat kaikkein huonokuntoisimmat joiden käyttöikää oli muutenkin vähiten jäljellä. Ja vaikka päätös voitaisiinkin pyörtää vielä, se "huolto" ei olisi ihan pieni juttu vaan todennäköisesti vuoden tai kahden massiivinen läpikäynti jonka lopputuloksena ei ole täyttä varmuutta siitä lähteekö laitos enää toivotusti käyntiin.
Sen verran kiinnosti, että katselin Wikistä:"
Ringhals 1 käyttöön otto 1.1.1976 suljettu 31.12.2020, 881MW sähkö, 2540 MW lämpö
Ringhals 2 käyttöön otto 1.5.1975 suljettu 31.12.2019, 900MW sähkö, 2660 MW lämpö
---
Ringhals 3 käyttöön otto 9.9.1981 käytössä , 1070MW, lämpö 3144 MW
Ringhals 4 käyttöön otto 21.11.1983 käytössä , 1120MW, lämpö3300 MW
Oskarshamn 1 käyttöön otto 6.2.1972 suljettu 17.6.2017, 473MW nettoteho, 1375 MW lämpö
Oskarshamn 2 käyttöön otto 1.1.1975 suljettu 14.10.2015, 638MW nettoteho, 1800 MW lämpö
--
Oskarshamn 35 käyttöön otto 14.8.85 käytössä, 1400MW nettoteho, 3900 MW lämpö
-tehoa lisätty 7-kertaa alun perin 1055MW/3000MW
Barsebäck 1 Käyttöönotto 1975 Sulkeminen 1999 ,lämpöteho 1800 MW Nettoteho 600 MW
Barsebäck 2 Käyttöönotto 1977 Sulkeminen 2005, l ämpöteho 1800 MW Nettoteho 600 MW "
Eli Ruotsissa suljettu 1972-77 käyttöön otetut ydinvoimalat. (viimeinen suljettu 3-vuotta sitten)
Suomessa on 4 kpl 1977-1980 kytkettyjä voimaloita, eikä niistä olla ollenkaan huolissaan.
Teknisesti ydinreaktorin pysäyttäminen lopullisesti ei eroa siitä vuosittaisesta tarkastuspysähdyksestä, jonka reaktorit käyvät läpi. Ainoa ero on se, ettei sammutettua reaktoria enää käynnistetä uudestaan.
www.is.fi
-purku vie noin 7-vuotta ja sen suunnittelu 2-4 vuotta.
-jätettä säilytetään 30-vuotta ennen lopullista sijoitusta.
-radioaktiiviset osat puretaan kaukoohjattavilla työkaluilla.
=> tosta voisi epäillä, että Ringhals 1 ja 2 voitaisiin vielä ottaa käyttöön, jos sitä haluttaisiin.
Kannattaa nyt muistaa että ei se Venäjän tuontikaan aina puksuttanut tänne Suomeen täyttä maksimitehoa vaan se tuonti vaihteli yleensä 450 ja 900MW:n välissä. Merkittävää, mutta ei missään tapauksessa maata mullistavaa kun se päättyi. Enemmän tässä painaa että ollaan osa yhteiseurooppalaista markkinaa ja se edullisen energian tuonti keski-Eurooppaan lakkasi Venäjältä ja se jos joku oli shokki koko systeemille. Paluuta 2010-luvun lintukotohintoihin on ihan turha haikalla ja silti siitä tullaan muistuttamaan tasaisen usein, milloin mihinkäkin vedoten. Ja kyllähän sen ymmärtää että jos hinnanmuodostus mekanismit ja markkinan luonne ovat mysteerejä niin on helppo osoitella sormella tahoja joilla ei ole oikeasti edes kykyä manipuloida hintaa muuten kuin täydellisissä virhetilanteissa (kts. Kinect Energy).
Aivan varmasti muistetaan, ainakin minä tulen muistuttamaan sähkömarkkinalain toimitusvelvollisen sähkön hinnan kohtuuttomuudesta tarvittaessa (mitä se nyt mielestäni on ainakin Helenillä ja Fortumilla).
Sähkö vaan on liian tärkeä yhteiskunnalle, jotta sähköyhtiöiden saa antaa ottaa kansalaisilta euroja 2-viimevuoden malliin . Kannattavaa sen pitää olla, mutta kuluttajan suojaa pitää parantaa.
Sekä kehittää toi pörssihinnoittelu (jos sillä on edes pakko jatkaa) järkevämmäksi. Nythän se vaan aika ajoin toimii paikkana missä hinnat nostetaan, kun ei voi olla ostamatta ja se halvinkin tuotantomuoto saa sen kalliimman hinnan. Kuluttajan kannalta sillä ei ole mitään merkitystä (kuin mahdollistaa se paheksunta) kuka sen hinnan sinne ylös nostaa.
Venäjän sähkö, öljy, puuhake ja kaasu tietysti vaikutti siihen, etteivät sähköyhtiöt päässeet niin helposti hintaa nostamaan kuin nyt.