Kuten nousi monen muunkin maakaapelointeja tehneen sähköfirman - osan Carunaa enemmän. En löydä tähän hätään taulukkoa, mutta Carunan edellä oli monta enemmän sähkön hintoja nostanutta yritystä, joilla ei ollut ulkomaisia omistajia kun asiaa katsoin joitain vuosia ennen koronaa. Musta tossa on siis vain ajallinen yhteys ja sama nousu olisi tapahtunut Fortumin omistuksessa.
Jos muillakin hinnat nousivat - jopa enemmän - ei syy voi olla kaupoissa.
Mä taas olen sitä mieltä, että sillä ei nimenomaan ole mitään merkitystä. Syy on se, että jopa valtio-omistuksessa Fortum on vuosikausia kiertänyt veroja miten tahtoo ja tekee sitä yhä. Tässä vain yksi osoitus siitä:
Asiantuntija: Fortum jatkaa aggressiivista verosuunnittelua
Me voidaan aina arvailla, että entä jos. Mutta tämän valossa Caruna ei eroa mitenkään Fortumista verosuunnittelun osalta. Fortum on valtion enemmistäomistuksessa ja on vuosikausia tehnyt kaikkensa ettei tänne tarvitse maksaa veroja. Voidaan toki syytellä tästä kauppoja, mutta kun se on väärä kohde. Musta on silmien sulkemista ohittaa fakta Fortumin verosuunnittelusta.
(Ja ettei jää väärää käsitystä: Fortumin omistajana kannatan tuota verosuunnittelua kaikella tarmolla.)
Mihin hintaan tuo olisi ollut järkevä päätös: 40% alella? 20% alella? 10% alella? Fortum olisi verkot myynyt Suomeen, jos täältä olisi löytynyt ostaja. Omistaja hyötyy eniten jos verkoista saa maksimaalisen tuoton ja se onnistui. Alihintaan myyminen ei olisi ollut edes laillista, joten voidaan vain harmitella ettei kotimaassa löytynyt rahaa. Mä kannatan kaikkia sellaisia toimia, joilla kotimaista omistusta vahvistetaan, eli esim. lasketaan mun verotustani. Mutta ulinaahan sekin aiheuttaa.