Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sähköavusteinen maasturi mielestäni paras vaihtoehto yleispyöräksi, sellainen itselläkin on omiin tarpeisiin varusteltuna. Ei sähköpyörässä yleiskäytössä 25 kilon paino mitenkään menoa haittaa. Maasturilla pärjää paremmin esim. loskassa, lumessa ja pehmeillä hiekkateillä.Miten tällainen perus kaupunkiajoon?
Trek Powerfly Sport 4 EQ
Edullinen, monipuolinen ja suorituskykyinen. Tämä sähköavusteinen maastopyörä sopii erinomaisesti arkikäyttöön, työmatkapyöräilyyn, maastopoluille ja vaativaan retkipyöräilyyn. Se on varustettu huippuluokan Bosch-moottorilla, RIB-akkujärjestelmällä ja ohjaimella, jotka ovat yhtä luotettavia kuin...www.iikanpyoravarikko.fi
Tuo painoa on kyllä melko paljon, 25kg. Ehkä vähän citympi tia hybridimpi olis kiva. Joku pitäis kattella kuitenkin.
Sähköpyörässä paino on sivuseikka, oma sähköläski painaa 27kg ja ajossa sitä ei huomaa.Miten tällainen perus kaupunkiajoon?
Trek Powerfly Sport 4 EQ
Edullinen, monipuolinen ja suorituskykyinen. Tämä sähköavusteinen maastopyörä sopii erinomaisesti arkikäyttöön, työmatkapyöräilyyn, maastopoluille ja vaativaan retkipyöräilyyn. Se on varustettu huippuluokan Bosch-moottorilla, RIB-akkujärjestelmällä ja ohjaimella, jotka ovat yhtä luotettavia kuin...www.iikanpyoravarikko.fi
Tuo painoa on kyllä melko paljon, 25kg. Ehkä vähän citympi tia hybridimpi olis kiva. Joku pitäis kattella kuitenkin.
Ehkä tuo lähtee sitten. Ihan älytön toi vääntö noissa nykyään vrt vaikka bensa mopot.Sähköavusteinen maasturi mielestäni paras vaihtoehto yleispyöräksi, sellainen itselläkin on omiin tarpeisiin varusteltuna. Ei sähköpyörässä yleiskäytössä 25 kilon paino mitenkään menoa haittaa. Maasturilla pärjää paremmin esim. loskassa, lumessa ja pehmeillä hiekkateillä.
Kyllä, mutta puhtaalla asfaltilla tms tulee äitiä ikävä, kun nopeus jää niin matalaksi (pidemmällä matkalla tai kuntolenkillä). Saisikohan avustusta helposti korotettua vaikka 2-3kmh? Shimanon sensori on helppo huijata, mutta sitten se avustus ei lopu ikinä...Sähköavusteinen maasturi mielestäni paras vaihtoehto yleispyöräksi, sellainen itselläkin on omiin tarpeisiin varusteltuna. Ei sähköpyörässä yleiskäytössä 25 kilon paino mitenkään menoa haittaa. Maasturilla pärjää paremmin esim. loskassa, lumessa ja pehmeillä hiekkateillä.
No tuo huijaaminen yli 25 km/h avustuksiin tarkoittaa sitä, että laite ei enää ole tieliikennekelpoinen sähköavusteinen pyörä. Tällaiseen pyörään sovelletaan suurin piirtein mopon velvollisuuksia ja lainsäädäntöä. Eli avustuksen sorkkimisen seurauksena on tiedossa rangaistuksia, mutta tarkkaan en tiedä minkälaisia.Kyllä, mutta puhtaalla asfaltilla tms tulee äitiä ikävä, kun nopeus jää niin matalaksi (pidemmällä matkalla tai kuntolenkillä). Saisikohan avustusta helposti korotettua vaikka 2-3kmh? Shimanon sensori on helppo huijata, mutta sitten se avustus ei lopu ikinä...
Joo, mutta sinun pitää myös polkea tuon väännön aikaansaamiseksiEhkä tuo lähtee sitten. Ihan älytön toi vääntö noissa nykyään vrt vaikka bensa mopot.
Ihan turha edes yrittää verrata vääntöjä, kun lähtökohtaisesti polkupyörän vaihteisto lisää pyörintänopeutta ja mopon alentaa.Ehkä tuo lähtee sitten. Ihan älytön toi vääntö noissa nykyään vrt vaikka bensa mopot.
Siinähän varoittelet. On useita syitä, miksi tuota mittarin näyttämää/avustuksen tasoa pitäisi saada nimeomaan hienosäädetty. Ei aina olla rikkomassa lakia. Virityslaitteet on ihan erikseen, ja niistä ei pitäisikään tässä ketjussa keskustella, enkä sellaisesta ole kiinnostunutkaan. Ihan järkeviä syitä on paljon, mm. mittarivirheen nollaus sekä vaikka vaihtamalla 26" kiekot orkkis 28" tilalle, niin ei enää pääsekään avustuksella todellisuudessa kuin n.20kmh. Olisi kuitenkin hyvä, että maantielle ja metsään olisi eri renkaat ja kun noita valmiiksi koottuja kiekkoja on jo valmiiksi, niin mieluiten käyttäisi niitä, eikä puljaisi yksille vanteille kumeja jatkuvastiNo tuo huijaaminen yli 25 km/h avustuksiin tarkoittaa sitä, että laite ei enää ole tieliikennekelpoinen sähköavusteinen pyörä. Tällaiseen pyörään sovelletaan suurin piirtein mopon velvollisuuksia ja lainsäädäntöä. Eli avustuksen sorkkimisen seurauksena on tiedossa rangaistuksia, mutta tarkkaan en tiedä minkälaisia.
Jos asfaltilla haluaa laillisesti kovaa ajaa, niin silloin pitää tehdä toisenlaisia pyörävalintoja. Mutta jos haluaa sähköavusteisen pyörän hankkia ympärivuotiseen yleiskäyttöön, niin silloin sähkömaasturi on hyvä valinta kuten aikaisemmassa viestissäni kerroin. Mutta kyllä maasturillakin pystyy aika helposti ilman avustusta ajamaan yli 25 km/h kovempaa korkeammilla rengaspaineilla.
Lisäksi tuollainen huijaamiseen viittaaminen on tällä sivustolla ollut varoituksen paikka!
Ainakaan omassa Shimanossa ei saa säädettyä mutta näyttää GPS mukaan hyvin lähelle oikeaa.Siinähän varoittelet. On useita syitä, miksi tuota mittarin näyttämää/avustuksen tasoa pitäisi saada nimeomaan hienosäädetty. Ei aina olla rikkomassa lakia. Virityslaitteet on ihan erikseen, ja niistä ei pitäisikään tässä ketjussa keskustella, enkä sellaisesta ole kiinnostunutkaan. Ihan järkeviä syitä on paljon, mm. mittarivirheen nollaus sekä vaikka vaihtamalla 26" kiekot orkkis 28" tilalle, niin ei enää pääsekään avustuksella todellisuudessa kuin n.20kmh. Olisi kuitenkin hyvä, että maantielle ja metsään olisi eri renkaat ja kun noita valmiiksi koottuja kiekkoja on jo valmiiksi, niin mieluiten käyttäisi niitä, eikä puljaisi yksille vanteille kumeja jatkuvasti
Edit. Nykyisessä maasturissani saa mittaristosta säädettyä mittarivirheen pois= olen säätänyt sinne 27kmh maksiminopeudeksi, jolloin avustus loppuu gps:llä mitattuna 25:een. Miten tosiaan noissa shimanon moottoreissa tämä mahtaa onnistua, kun sellainen todennäköisesti tulee kesällä alle?
Scott Boschin sähkövehkeillä avustaa mittarin lukemaan 26,5 km/h, joka GPS:n mukaan on n. 25 km/h. Mitään virityksiä en siis ole tuohon tehnyt. Olisihan se kivempi, jos saisi kalibroitua mittarin näyttämään oikein ja avustus olisi sen mukainen. Polkupyörässä renkaan pyörimiskehän mittaus on kuitenkin aika triviaali homma.Ainakaan omassa Shimanossa ei saa säädettyä mutta näyttää GPS mukaan hyvin lähelle oikeaa.
Shimanossa saa sopivalla softalla säädettyä +-5% mittarille. Se ei rajoittimeen vaikuta vaan mittarin näyttämään arvoon.Ainakaan omassa Shimanossa ei saa säädettyä mutta näyttää GPS mukaan hyvin lähelle oikeaa.
Ei taida muiden valmistajien pyöriin saada reaaliaikaista bt monitorointia noilla datoilla.
Saako tuon muutettua noissa ihan ohjelmallisesti? Itse haluaisin mökille metsään nostaa rajaa, mutta en halua mitään boxeja asentaa enkä myöskään jättää "viritystä" jatkuvaksi. Omassa Canyonissa on myös tuo CX gen 4.Itse ostin syksyllä työmatkalle Radonin missä Bosch CX Gen 4, nopeasti kävi selväksi että tuo 25km/h rajoitus vie kaiken fillaroinnin ilon.
Pakkohan se oli nostaa 32km/h joka täydellinen sweet spot itselle, ei vauhti enää katkea väärällä hetkellä.
Ei saaSaako tuon muutettua noissa ihan ohjelmallisesti? Itse haluaisin mökille metsään nostaa rajaa, mutta en halua mitään boxeja asentaa enkä myöskään jättää "viritystä" jatkuvaksi. Omassa Canyonissa on myös tuo CX gen 4.
Ei valitettavasti, 150€ ostos täytyy tehdäSaako tuon muutettua noissa ihan ohjelmallisesti? Itse haluaisin mökille metsään nostaa rajaa, mutta en halua mitään boxeja asentaa enkä myöskään jättää "viritystä" jatkuvaksi. Omassa Canyonissa on myös tuo CX gen 4.
Kyllä mitataan juuri noin, tuolta voit vielä tarkastaa kuvien kera miten mitataan.Tervehdys! Olen jo pitkään miettinyt polkupyöräni sähköistämistä. Nyt sitten rupeaa olemaan ajankohtaista.
Keskiömoottorilla olen ajatellut lähteä liikkeelle. Mutta heti huomasin että fillareissa voi olla erikokoisia keskiöitä.
Miten keskiön tunnistaa? Eli mitataanko se rungon putkiosa leveyssuunnassa ja sisähalkaisija? Pyörässä on Shimano Deore vaihteisto vm:2009. Onko keskiö, kaikissa Shimano Deore vaihteistolla varustetuissa pyörissä samanlainen? Leveys / halkaisija?
Itsellä on E290 ollut reilun vuoden, ja sillä olen noin 2000 km ajellut arkiajelua, kuntoilua, retkeilyä ja ehkä 25 % maastossa. Tähän käyttöön pyöräni sitten tuunasin, ja oikein tyytyväinen olen valintaani ollut. Moottorin vääntö on tiukkoihinkin paikkoihin riittänyt, enkä edes isointa avustusta tai boostia ole käyttänyt kuin kokeeksi. Eli avustustasotkin ovat olleet säädettynä. keskiasentoon. Pyörässä ei mitään vikoja ole ilmennyt - ja muutaman lipankin hyvin kestänyt, viimeksi eilisiltana Kokeilin arkiajossa ja kesäoloissa, miten pitkälle eri avustustasoilla akku riittää, kun avustukset keskiasennossa: Eco noin 85 km ja Trail noin 65 km.Morjensta kaikille asiantuntijoille ja asiaa tuntemattomille. Itse kuulun jälkimmäiseen kategoriaan ja siksi tulenkin kysymykseni kanssa tänne, mistä uskon ja toivon saavani apua/kommentteja/mielipiteitä jne.
Noin puolentoista vuoden jahkailun jälkeen olen vihdoin päättänyt hankkia työmatkoja, vapaa-aikaa ja kätköilyharrastusta varten sähköavusteisen maastopyörän. Juuri äsken kävin koeajamassa Tunturi E290 ME (2021) mallin pyörän. (e290 ME - 29" sähkömaastopyörä - Tunturi).
Tämän kilpailijaksi on asettunut Cuben reaction hybrid, jonka aion koeajaa huomenna. (Cube Reaction Hybrid Performance 500 65Nm 500Wh 22, sähköpyörä, maasto, unisex - Harmaa - Sähköpyörät | XXL).
Luulisin, että itse en osaa sanoa pyöristä mitään muita merkittäviä eroja kuin sen, miltä se tuntuu ajaa ja miten vaikkapa ajoasennon säädöt sopeutuvat omien välitysten ja kropan kanssa yhteen. Kysymykseksi tälle foorumille jäänee, että millainen maine/vikahistoria näiden valmistajien kyseisillä tai ainakin näitä lähellä olevilla malleilla on ja onko jotain erityistä minkä takia toista pitäis välttää tai suosia tmv. Hintaero on kuitenkin aika merkittävä. Uskon tekeväni valintani näiden kahden väliltä. Saa ehdottaa vaihtoehtoja myös laatikon ulkopuolelta, mutta todettakoon, että tuo Tunturi menee hinnassaan jo melkolailla kipurajalla.
Kiitos vastauksesta! Kävin tänään tosiaan testaamassa tuon linkkaamani Cuben mallin. Heti huomasin, että polvet tuntuivat olevan huomattavasti ahtaammalla kuin Tunturin kanssa. Ajattelin ensin, että se on säätöasia, mutta eipä siihen mikään auttanut. Muutoin laite kulki ihan nätisti, niinkuin kuuluukin. Satula oli myös jotenkin kummallisesti etukenossa (ehkä asennusvirhe?), että itseään joutui siinä päällä pitelemään.Itsellä on E290 ollut reilun vuoden, ja sillä olen noin 2000 km ajellut arkiajelua, kuntoilua, retkeilyä ja ehkä 25 % maastossa. Tähän käyttöön pyöräni sitten tuunasin, ja oikein tyytyväinen olen valintaani ollut. Moottorin vääntö on tiukkoihinkin paikkoihin riittänyt, enkä edes isointa avustusta tai boostia ole käyttänyt kuin kokeeksi. Eli avustustasotkin ovat olleet säädettynä. keskiasentoon. Pyörässä ei mitään vikoja ole ilmennyt - ja muutaman lipankin hyvin kestänyt, viimeksi eilisiltana Kokeilin arkiajossa ja kesäoloissa, miten pitkälle eri avustustasoilla akku riittää, kun avustukset keskiasennossa: Eco noin 85 km ja Trail noin 65 km.
Tämän ketjun sivulla 43 olen tuunauksistani kertonut useassa viestissä, tosin sen jälkeenkin olen pieniä viilauksia tehnyt kuten putkittanut takavalon johdon ja rakentanut kaarilukon telineen satulan alle.
Niitä juttujani tästä viestistä alkaen:
Juttuja
Edit, tämä unohtui:
Pulloteline
Helposti korjattavissa kuusiokoloavaimella. Satulassa siis on säätövara. Tuossa tapauksessa satula on asennettu väärään kulmaan. Satula tulee asentaa vaakasuoraan.Satula oli myös jotenkin kummallisesti etukenossa (ehkä asennusvirhe?), että itseään joutui siinä päällä pitelemään.
Kannattaa sitten tutustua miten pyörässä säädetään se ajoasento oikein, helpottaa ajamista eikä paikat väsy/tule kipeäksi.Kiitos vastauksesta! Kävin tänään tosiaan testaamassa tuon linkkaamani Cuben mallin. Heti huomasin, että polvet tuntuivat olevan huomattavasti ahtaammalla kuin Tunturin kanssa. Ajattelin ensin, että se on säätöasia, mutta eipä siihen mikään auttanut. Muutoin laite kulki ihan nätisti, niinkuin kuuluukin. Satula oli myös jotenkin kummallisesti etukenossa (ehkä asennusvirhe?), että itseään joutui siinä päällä pitelemään.
Tunturin koeajosta jäi paljon parempi kokemus kaiken kaikkiaan. Yksi liike ehdotti sähköpostilla vaihtoehdoksi Haibike tai Levitä -merkkejä, jotka putoavat samaan hintaluokkaa näiden kahden koeajetun kanssa.
Olet ihan oikeassa, tulipas tyhmä olo. Ehkä en kuitenkaan ole niin palikka, ettäkö en oman pyörän kanssa säätöjä osaisi tehdä, onhan tässä kuitenkin jo neljättä vuosikymmentä osattu pyöräillä ja pitkälti kolmattakymmenettä vuotta ihan itse säädelty menopelit.Kannattaa sitten tutustua miten pyörässä säädetään se ajoasento oikein, helpottaa ajamista eikä paikat väsy/tule kipeäksi.
Tunturissa parempi etuhaarukka (ilmalla säädettävissä ja boost akselilla, helpompi päivittää), paremmat jarrut (tuskin suurta eroa), enemmän vaihteita ja kalliimpi vaihtaja, leveämmät vanteet, paremmat renkaat (kalliimmat), leveämpi ohjaustanko. Sanoisin että tunturi on parempi jos meinaa maastossa ajaa.Ovatko tuon Tunturin osat 500€ arvosta paremmat kuin Cubessa, vai selittyykö hintaero jollain muullakin?
Kiitos vastauksesta! Itselle pyörien osat tai niiden laatuvertailu eivät koskaan ole olleet tuttuja, joten arvostan apua näissä kohdissa. Onhan tuo "kotimaisuuskin" Tunturissa yksi houkutteleva puoli, vaikka pyörien osalta mitään kotimaista ei taida olla nimen ja pääkonttorin lisäksi enää jäljellä. Pitäydyn siis e290 varauksessani, saan siitä vielä tuon juhlamallin, niin se on ihan päheän näköinen!Tunturissa parempi etuhaarukka (ilmalla säädettävissä ja boost akselilla, helpompi päivittää), paremmat jarrut (tuskin suurta eroa), enemmän vaihteita ja kalliimpi vaihtaja, leveämmät vanteet, paremmat renkaat (kalliimmat), leveämpi ohjaustanko. Sanoisin että tunturi on parempi jos meinaa maastossa ajaa.
Koitin etsiä vaihtoehtoja suomesta tuohon 3k€ budjettiin, niin kyllä tuo Tunturi siihen osuu melko hyvin. Canyon olisi hyvä, mutta tilaus ulkomailta ja ei saatavilla tällä hetkellä. Moottori olisi shimanon lippulaiva. https://www.canyon.com/fi-fi/sahkop...hmenfarbe=BK/WH&dwvar_2936_pv_rahmengroesse=L
Samat tuntemukset. Ostin viime vuonna äidilleni Helkama e-ainon, Shimanon steps e5000-sarjan moottorilla. Tuota kokeilleena painotain kaikille aina, että nämä ovat sähköAVUSTEISIA pyöriä. 25km/h kun tulee mittariin, niin meno on kuin ajaisi betoniin. Melkonen pettymys kaikenkaikkiaan sen tehon osalta. Odotukset oli jotain muuta.Itse ostin syksyllä työmatkalle Radonin missä Bosch CX Gen 4, nopeasti kävi selväksi että tuo 25km/h rajoitus vie kaiken fillaroinnin ilon.
Pakkohan se oli nostaa 32km/h joka täydellinen sweet spot itselle, ei vauhti enää katkea väärällä hetkellä.
Onko kellään kokemuksia tuosta bafang ultra tai 1000w bbshd moottorista. kiinasta vähän kysellyt kun ei näytä täältä löytyvän. pyörät maksaa sen 1000-1400€ mutta postikulut vaihtelevat 400-600€ välillä yksittäiselle pyörälle. siihen kun tullit ja alvit päälle kokonaishinta yleensä tasan 2200€. noita kahta mallia katellu. toisessa bbshd toisessa bafang ultra
1000w on ihan tieliikennelaillinen suomessa, nämä otsikot on vähän virheelliset.Moottorilla varustetut polkupyörät (L1e-a,L1e-b) (yli 250 W)
Noni tulipas nopeaan Amazonista ohjelmointikaapeli ja toimii ilman että täytyy pässiä uhrata välissä! :thumbsup:bbs.io-tech.fi
Sain vihdoin ja viimein ostettua itsellenikin sähkön. Hain eilen Silverback S-Electro Fat:n. Moottorina tässä on E7000 ja akkuna 720wh. Muuten osat ovat aika perustasoa, mutta 3500€:n hinta huomioiden olen tosi tyytyväinen ostokseen.
Tuossa on lyhyt esittely pyörästä:
On, mutta se ei taida olla polkupyörä, vaan menee johonkin toiseen ajoneuvoluokkaan. Eli yli 250w pyörä on1000w on ihan tieliikennelaillinen suomessa, nämä otsikot on vähän virheelliset.
250W pyörät antaa kyllä enemmän kuin 250W. Melkein kaikkien valmistajien huippumallit antaa sen liki 500W, vaikka ovat tieliikenne "250W" malleja.Mitäs jos viritän Trekin 250w pyörän 300w avustukselle ja avustuksen raja on 25kmh, niin voiko siihen vain hankkia liikennevakuutuksen ja kaikki on ok?
Tavaa kohta "polkupyörä", sama polkupyörä jolla on samat jokamiehen oikeudet kuin polkupyörällä.On, mutta se ei taida olla polkupyörä, vaan menee johonkin toiseen ajoneuvoluokkaan. Eli yli 250w pyörä on
"Kevyt kaksipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo / Moottorilla varustettu polkupyörä (L1e-A)"
Olen hyvin perillä miten nuo eroavat ja mitä ne tarkoittaa. Eikä tuo asianjako kahteen ketjuun ole minun ideani, enkä edes sitä ole kannattanut. Yritin vain vastata kysymykseen ja selittää mistä tuo jakaminen todennäköisesti johtuu tai minkä perusteella se on yritetty tehdäTavaa kohta "polkupyörä", sama polkupyörä jolla on samat jokamiehen oikeudet kuin polkupyörällä.
Ajoneuvoluokka tarkoittaa vain sitä että pitää olla liikennevakuutus, mutta silti kyseessä on tieliikennelaillinen polkupyörä.
Se toinen ketju on tarkoitettu niille +25km/h ja +1000w oleville laitteille...Olen hyvin perillä miten nuo eroavat ja mitä ne tarkoittaa. Eikä tuo asianjako kahteen ketjuun ole minun ideani, enkä edes sitä ole kannattanut. Yritin vain vastata kysymykseen ja selittää mistä tuo jakaminen todennäköisesti johtuu tai minkä perusteella se on yritetty tehdä
Unohda heti toi "apollo"Tuli vuokrattua lomareissulla sähköavusteinen fatbike ja pieni kipinä hommaanhan siitä sytty. Nyt miettinyt, jos itelle raaskisi semmoisen hankkia mutta ei oikein tietoa siitä että minkälainen ois fiksu ostos. Muutamaa halvemman pään mallia katsellut, oisko joku näistä mistään kotoisin, plussat/miinukset?
FitNord Rumble 300 sähköfatbike (690Wh tehoakku) - Kuntokauppa.fi
FitNord Rumble 300 on Suomessa laadukkaista komponenteista koottu rouhea sähköfatbike, joka jyrää varmasti ja tasaisesti niin lumessa, mudassa kuin asvaltillakin. Rumble 300 tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet sähköpyöräilyyn; sähköfatbikella poljet yhtä hyvin työmatkat, maastopyöräretket ja...www.kuntokauppa.fi
GZR Black Raw 26" sähköfatbike, 19"
Huippuluokan SRAM SX Eagle -osasarja, Bafang-keskiömoottori sekä loistava runkogeometria.Se on hintaluokassaan, jopa halpa sähkö fatbike, kun vertaa osia ja ominaisuuksia.www.verkkokauppa.com
Nimenomaan tässä ketjussa ei saa pääsääntöisesti keskustella yli 250w moottorilla olevista pyöristä, vaikka piikkinä nekin voivat ottaa kuitenkin tuon 1000w tai vaikka ylikin. Rajaksi on kuitenkin vedetty tuo 250w.Se toinen ketju on tarkoitettu niille +25km/h ja +1000w oleville laitteille...
Se on todennäköisesti se sama poliisi, joka laskeskelee mopon rattaiden piikkejä.mää haluan keskustella sen poliisin kanssa joka tulee tarkistaa mun polkupyörän tehoja