Sähköauton kotilataus

Verkkoyhtiö lähestyy liittymän nostolla jos kovin useasti alat paukutella yli rajojen. :comp:

Noissa on aina sekin mahdollista et yhden käyttäjän törttöilystä lähtee sähköt useammalta käyttöpaikalta. Sopimusehtojen puitteissa voi joutua korvausvastuuseen muille sähköverkon käyttäjille aiheutuneista vahingoista ja sähköverkon kulut siihen päälle.

Onko noille suosituksille muuta perustetta kuin se että pääsulakkeen palaminen aiheuttaa mielenharmia? En keksi palovaaraa tai vakuutusvaaraa tuosta ja eipä taida sähköyhtiökään kiinnostua pienestä mutta jatkuvasta ylityksestä. Ja jos sähköyhtiö kiinnostuisikin niin ei siitä mitään korvausvelvollisuutta synny.
Tehomaksuahan tässä puuhataan...

Lisäksi jos korvausvelvollisuuksista on puhe, niin oletettavasti luulisi sulakkeen joka on verkonhaltijan katkaisevan syötön.

Viimeksi muokattu:
Motonetin Defan paketti on ainakin edullinen. Kokemuksia ei ole mutta pitäisi takuiden ja vastaavien onnistua helpommin kuin minkään pikkupuljujen kanssa. Mutta jos sulla on jotain hinkuja kotiautomaatioon niin sitten ehkä fiksumpia ratkaisuja. Itselleni kotiautomaatioksi riittäisi kellokytkin 01:00 - 07:00 ja manuaalinen munakello kytkin pakko-ohjaukseen niin se defa toimisi sen kanssa ihan ok.
Defan systeemi kuormanhallinnalla yllättävän toimiva. Pörssisähköohjaus ei toki ole ihan 100% aseta&unohda, vaan sehän nappaa vuorokauden halvimmat x:n määrän tunteja. Sinne kun saisi jonkun hinnan max-arvon asetettua, eli ei lataisi muuten kuin pakotettuna jos vrk:n alin hintakin on esim. yli 20 snt/kwh. Kuormanhallinta toimii oletetunlaisesti, eli alentaa latausvirtaa autolle jos samalla sattuu sauna ja uuni olemaan päällä (testattu kokeilumielessä)

Ai perhana tuo tehomaksu. Olin suunnittelut, että nakkaa auton laturin nokkaan töiden jälkeen niin akku täynnä ennen nukkumaanmenoa (=voi käydä irrottamassa johdon) mutta tuon takiahan kannattaa ajoittaa lataus yölle.

Onko noille suosituksille muuta perustetta kuin se että pääsulakkeen palaminen aiheuttaa mielenharmia? En keksi palovaaraa tai vakuutusvaaraa tuosta ja eipä taida sähköyhtiökään kiinnostua pienestä mutta jatkuvasta ylityksestä. Ja jos sähköyhtiö kiinnostuisikin niin ei siitä mitään korvausvelvollisuutta synny.
Ainakin meillä pääsulakkeet ovat sinetöidyssä rasiassa, eli sähköyhtiölle pitää ilmoittaa joka kerta kun palavat. Siitä en tiedä seuraako siitä jotain muuta ylimääräistä kulua tai selvitettävää.

Ainakin meillä pääsulakkeet ovat sinetöidyssä rasiassa, eli sähköyhtiölle pitää ilmoittaa joka kerta kun palavat. Siitä en tiedä seuraako siitä jotain muuta ylimääräistä kulua tai selvitettävää.
Voi olla, että ovat sinetöidyt, mutta ei tartte olla.

Sen kun vaihdat itse. Pääkytkimestä virrat pois, vanha sulake pois, uusi tilalle ja pääkytkin takaisin päälle.

esimerkkejä:

Mikäli pääsulakkeet sijaitsevat kiinteistön omassa pääkeskuksessa, voit itse vaihtaa ne sähköturvallisuusohjeita noudattaen.

• Pääsulakkeita on asennettu yleensä kolme kappaletta pylvääseen, jakokaappiin tai pääkeskukseen. Voit vaihtaa itse pääsulakkeet, jotka sijaitsevat kiinteistön sisällä olevassa pääkeskuksessa.
  • Muista noudattaa sähköturvallisuusohjeita ja katkaista sähköt pääkytkimestä kääntämällä kytkin 0-asentoon ennen sulakkeen vaihtoa. Huom! Pääsulakkeen varokepohjassa on jännite, vaikka sulake on poistettu ja pääkytkin on 0-asennossa.

Kaikissa näissä ja monissa muissa kerrotaan pääsulakkeen vaihdon olevan itse ok.

Voi olla, että ovat sinetöidyt, mutta ei tartte olla.

Sen kun vaihdat itse. Pääkytkimestä virrat pois, vanha sulake pois, uusi tilalle ja pääkytkin takaisin päälle.

esimerkkejä:

Mikäli pääsulakkeet sijaitsevat kiinteistön omassa pääkeskuksessa, voit itse vaihtaa ne sähköturvallisuusohjeita noudattaen.

• Pääsulakkeita on asennettu yleensä kolme kappaletta pylvääseen, jakokaappiin tai pääkeskukseen. Voit vaihtaa itse pääsulakkeet, jotka sijaitsevat kiinteistön sisällä olevassa pääkeskuksessa.
  • Muista noudattaa sähköturvallisuusohjeita ja katkaista sähköt pääkytkimestä kääntämällä kytkin 0-asentoon ennen sulakkeen vaihtoa. Huom! Pääsulakkeen varokepohjassa on jännite, vaikka sulake on poistettu ja pääkytkin on 0-asennossa.

Kaikissa näissä ja monissa muissa kerrotaan pääsulakkeen vaihdon olevan itse ok.
Vaihto on tottakai ok, mutta silti kuvittelisin että pitää ilmoittaa sinetin laittajalle että on vaihdettu. Oletan sinetin olevan siinä sitä varten että voidaan todeta jos joku suurentaa sulakkeita omin luvin

On peruste. Olet ostanut verkkoyhtiöltä kaistaa esim. 3x25A verran ja jos et siinä pysy, pääsulakekokoa pitää suurentaa tai kulutus rajoittaa alle. Verkkoyhtiöillä on sulakekokoihin pohjautuva hinnasto, joiden mukaan asiakkaat maksavat maksujaan. Jos ylitys on jatkuvaa, ymmärtääkseni yhtiö voi pistää sähköt poikki, ellei sulakekokoa nosteta.

Se on sitten ero juttu, miten ahkerasti yhtiöt näiden perään katsovat. Periaatteessa muut asiakkaat subventoivat sinun kaistasi ylitystä, kun verkkoyhtiö tekee kapasiteettiratkaisujaan.

On peruste. Olet ostanut verkkoyhtiöltä kaistaa esim. 3x25A verran ja jos et siinä pysy, pääsulakekokoa pitää suurentaa tai kulutus rajoittaa alle. Verkkoyhtiöillä on sulakekokoihin pohjautuva hinnasto, joiden mukaan asiakkaat maksavat maksujaan. Jos ylitys on jatkuvaa, ymmärtääkseni yhtiö voi pistää sähköt poikki, ellei sulakekokoa nosteta.

Se on sitten ero juttu, miten ahkerasti yhtiöt näiden perään katsovat. Periaatteessa muut asiakkaat subventoivat sinun kaistasi ylitystä, kun verkkoyhtiö tekee kapasiteettiratkaisujaan.
Kuvittelisin kapasiteetin laskennassa olevan huomioitu se mitä sulakkeet antavat, eli lyhyt ylitys ei varmastikaan ole ongelma.

Kuvittelisin kapasiteetin laskennassa olevan huomioitu se mitä sulakkeet antavat, eli lyhyt ylitys ei varmastikaan ole ongelma.
Jos alueella on vaikka 30 taloa, toissa kaikissa on 3x25A pääsulakkeet, niin tuskin sitä kapasiteettia kuitenkaan on 30 x 3x25A?

Ja ei tollaista käyttötapausta ole käytännössä edes mahdollista tulla eteen. Eiköhän joku 50-60% maksimista ole lähellä toteunutta maksimia tollaisessa setupissa? Toki sähköautot ja yölle siirtyvä kulutus nostaa varmasti yöllisiä huipputehoja lähemmäs maksimia.

Jos alueella on vaikka 30 taloa, toissa kaikissa on 3x25A pääsulakkeet, niin tuskin sitä kapasiteettia kuitenkaan on 30 x 3x25A?

Ja ei tollaista käyttötapausta ole käytännössä edes mahdollista tulla eteen. Eiköhän joku 50-60% maksimista ole lähellä toteunutta maksimia tollaisessa setupissa? Toki sähköautot ja yölle siirtyvä kulutus nostaa varmasti yöllisiä huipputehoja lähemmäs maksimia.
Ei varmaan olekaan, ja se on ihan toinen tarina mikä verkkoyhtiön tarkka kaava tuohon laskemiseen on. Väitän vaan että eiköhän se sisällä myös ne sulakkeen nimellisarvon ylitykset.

Ei tuosta tarvitse kuluttajan välittää. Omassa sopimuksessani ei ainakaan mainita ettei liittymän nimellisvirtaa saisi ylittää, vaan että sulaketta ei saa vaihtaa suurempaan. Se on sitten eri asia jos noita proppuja polttelee alvaariinsa..

Ei varmaan olekaan, ja se on ihan toinen tarina mikä verkkoyhtiön tarkka kaava tuohon laskemiseen on. Väitän vaan että eiköhän se sisällä myös ne sulakkeen nimellisarvon ylitykset.

Ei tuosta tarvitse kuluttajan välittää. Omassa sopimuksessani ei ainakaan mainita ettei liittymän nimellisvirtaa saisi ylittää, vaan että sulaketta ei saa vaihtaa suurempaan. Se on sitten eri asia jos noita proppuja polttelee alvaariinsa..

Mikäs verkkoyhtiö tämmöinen on? Ihmetys on suuri jos ei ao. löydy.

4.8. Sähkönkäyttöpaikan sähkönkäyttö tai -tuotanto ei saa ylittää verkkosopimuksessa tai
liittymissopimuksessa määriteltyä maksimivirtaa (sulakekoko) tai sovittua maksimitehoa. Jos
verkkosopimuksessa on sovittu liittymissopimusta pienemmästä maksimivirrasta tai
maksimitehosta, sovelletaan pienempää maksimivirtaa tai maksimitehoa.

Mikäs verkkoyhtiö tämmöinen on? Ihmetys on suuri jos ei ao. löydy.
Itse ymmärrän tuon niin että sulakokoa ei saa ylittää, kun en ole maksimivirrasta sopinut. Sulakkeet minulla ovat 3x25A gG, jotka sallivat n. 1,25x ylityksen tunnin ajalla.

Verkkoyhtiön omilla sivuilla on tieto että olen käyttänyt n. 60 % liittymän kapasiteetista (sisältää myös ajankohdan jolloin tuo on tapahtunut), vaikka tuo menee yli 25 A jo ilman autolataustakin.

Jos on posliini sulakkeet paasulakkeina niin sita voi pohtia omissa paissaan jos laittaa kuormanhallinnan rajaksi 28A. Sulakkeet eivat ihan helposti paukahda pienilla ylityksilla.
Joo ei... vaati 36A ja 45 minuuttia... ;) Selvittely tässä nyt vielä kesken, että miksi se noin ylös edes pääsi, koska mikäli kuormanhallinta oli yhtyedessä laturiin, niin laturin olisi pitänyt sitä rajoittaa ja mikäli kuormanhallinnalla eikä laturilla ollut yhteyttä, niin laturin olisi pitänyt merkittävästi rajoittaa latausvirtaa (3x6A). Ja kuumavesivaraajakaan ei ollut päällä.

Statistiikka

Viestiketjuista
291 337
Jäsenet
79 999
Uusin jäsen
Vallnet

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom