Sähköauton kotilataus

Auton arvo ei siis laske jos se seisoo parkkipaikalla?
Kiinnostunut, että miten onnistuu.
Onhan niitä joissa arvo nousee kun pitää hallissa. En tiedä onko yhtään sellaista sähköautoa kylläkään.

Tuohon kotilatauksen tarpeellisuuteen. Asuin joskus paikassa missä ei ollut kotilatausta eikä myöskään töissä pystynyt latamaan. Kyllä se sköautoilu onnistui kun matkat oli kaupungin sisällä mutta silti vaati vähän suunnittelua että aina kun käy esim. kaupassa saisi auton laturiin kiinni.

Heti kun kotilaturin sain niin energifirma nurin ja ajauduin ottamaan sellaisen hienon 30c/kWh sopparin. Eli kaupan pihalla lataaminen oli halvempaa kuin kotona. Latasin silti kotona koska olen laiska.
 
Elli ID. Charger Pro ongelma

Keväällä 2025 laturi toimi kahdella vaiheella normaalisti. Nyt se ei enää lataa kunnolla:

  • Lataus käynnistyy, mutta keskeytyy heti 1–2 minuutin kuluttua.
  • Energiankulutus jää alle 0,10 kWh.
  • Lataushistoria näyttää vain lyhyitä pätkiä.
  • Laite on käynnistetty uudelleen useita kertoja, mutta vika ei korjaannu.

Onko muilla käyttäjillä ollut vastaavia kokemuksia? Voiko tämä johtua firmwaresta, auton latauselektroniikasta vai siitä, että laite ei enää hyväksy kahden vaiheen käyttöä?
  • Firmware: v3.9.0-rc3; v3.29.11
  • Käytössä vain kaksi vaihetta
 
Mistä/mikä mahdollisimman pieni Type 2 latauskaapeli? Vaatimuksena 7.4kW 1-vaihe, mutta sinänsä 22kW ei kait haittaa muuten kuin lisäten kokoa/painoa.
Tulee moottoripyörään niin kiinnostaisi pieni koko ja oletan että esim. 2m kaapeli riittäisi hyvin, mutta peruskaupoissa näyttää 5m olevan yleensä se lyhin mitta...
 
Mistä/mikä mahdollisimman pieni Type 2 latauskaapeli? Vaatimuksena 7.4kW 1-vaihe, mutta sinänsä 22kW ei kait haittaa muuten kuin lisäten kokoa/painoa.
Tulee moottoripyörään niin kiinnostaisi pieni koko ja oletan että esim. 2m kaapeli riittäisi hyvin, mutta peruskaupoissa näyttää 5m olevan yleensä se lyhin mitta...
Näemmä ainakin Deltacolta löytyy kolmemetrinen 1x32 A Type2-kaapeli. Tuotekoodi EV-1213.
 
Ei edes pahan hintainen :hmm:
Olin katsovinani jo tuolta ja huomasin vain 3.7kW version :facepalm:

Tuolta löytyisi 5m 7.4kW spiraali:
Onhan siinä 3m enemmän kaapelia, mutta noin spiraalina voi mennä ihan siistiin nippuun. Mietin onko tuollainen "joustava" kivempi käytettävä, mutta itselläni kokemusta vain schukosta ja kiintekaapelisesta dc-laturista niin ei osaa oikein arvioida.

Siellä olisi myös 2.5m 22kW, mutta veikkaan että kolmivaiheisena alkaa olla jo aika jämäkkää pakattavaa...
 
Eiköhän ne yksinkertaisimmat keinot sähkölaskun jakamiseen ole

1. Kiinteähintainen sähkösoppari + omat latauslaitteet per käyttäjä
2. Kiinteähintainen sähkösoppari + tagilla tunnistautuminen per käyttäjä

Pörssisähköllä menee sitten hieman enemmän säätämiseksi tai arvioinniksi.

Tässäkin omat laitteet per käyttäjä lienee se helpoin. Hintana voinee käyttää vaikka keskihintaa/kk, jos ei HA -säätäminen innosta.

Mulla kun oli työsuhdeauto ja Keba P30 laite kotona, niin se osasi kyllä ladatun sähkön hinnan kaivaa niin, että Drivalia aina keran kuussa mulle tilitti lataukset (appiin laitettiin siirrot + verot ja muut. Appista pystyi seuramaan sähköön mennyttä rahamäärää pitkin kuukautta). Jos ois ollut useampi auto käyttämässä tota laitetta, ois pitänyt ottaa tagit käyttöön. Meillä oli kolme sähköautoa ja jokaiselle oma laite, niin ei tarttenut tageja. Meillä oli siis 2 x Wallbox Pulsar Plus ja tämä Keba P30. Wallboxeista saa helposti ladatun sähkön määrän, mutta ei hintaa pörssisähköllä. Meillä 99% ladataan kahta omaa autoa aina samasta laturista, niin näkee ainakin kuinka paljon per auto siis ladattu.

Alla Wallboxin rapsaa. Tosta näkee laturin, käyttäjän (jos käytössä, meillä vain yksi), alotuksen ja lopetuksen, ladatun sähkön ja hinnan (vain appiin asetettu kiinteä kiinteä hinta).


1757914534552.png
 
Ja vielä tosta kustannusten jaosta.

Jos mulla ois alivuokralainen, niin sopisin jostain kiinteästä hinnasta, vaikka 15-20snt/kWh. Pitäähän tollaisesta mahdollisuudesta vähän ekstraa ottaa...

Ja jos puolison tai muun asuinkumppanin kanssa pitäisi kustannuksia jakaa, niin pörssisähkön keskihinta olisi se tapa. Reaalikustannus ei olisi pörssisähköllä täysin reilu, jos molemmat eivät pysty lataamaan samaan aikaan tai aina halutessaan (yksi laturi) toiselle voi osua paljon kalliimpi lataus / kalliimmat tunnit kuin toiselle.
 
Saapi nähdä onko Elli hereillä varttihinnottelun kanssa sovelluksen pörssisähkölatauksessa... Ja veivaakohan auton lataus sitten päälle/pois varttien mukaisesti :hmm:
Kukaan täällä tiedustellut Ellin supportista asian laitaa?

Tai sitten pitää vaihtaa pörssiohjaus evcc päälle, Nordpoolin virallinen integraatio ilmeisesti heti valmis varttihinnoille.
 
Saapi nähdä onko Elli hereillä varttihinnottelun kanssa sovelluksen pörssisähkölatauksessa... Ja veivaakohan auton lataus sitten päälle/pois varttien mukaisesti :hmm:
Kukaan täällä tiedustellut Ellin supportista asian laitaa?

Tai sitten pitää vaihtaa pörssiohjaus evcc päälle, Nordpoolin virallinen integraatio ilmeisesti heti valmis varttihinnoille.
Joko varttihinnoittelu on jossain rullut käyttöön? Itse toivon että tuon tulemiseen menisi vuosia. Aika ikävä, jos auton latauskin pätkäistään 20 kertaa yössä. Luulisi että jokin siinä jo kuluu mekaanisesti
 
Joko varttihinnoittelu on jossain rullut käyttöön? Itse toivon että tuon tulemiseen menisi vuosia. Aika ikävä, jos auton latauskin pätkäistään 20 kertaa yössä. Luulisi että jokin siinä jo kuluu mekaanisesti
Eikös tuo pitäisi nyt lokakuussa astua voimaan. Tuohan on lykkääntynyt jo monesti koska euroopan isot sähköyhtiöt eivät ole olleet valmiita. Toki lataus voisi toimia kuten nyt, mutta että lasketaan varttien hinnoista tunnin keskihinta eli täysin sama systeemi kuin nytkin tuntiseurannassa 🤣
 
Joko varttihinnoittelu on jossain rullut käyttöön? Itse toivon että tuon tulemiseen menisi vuosia. Aika ikävä, jos auton latauskin pätkäistään 20 kertaa yössä. Luulisi että jokin siinä jo kuluu mekaanisesti
Ensinnäkään se hinta ei uskoakseni niin paljoa vaihtele varttien välein, että kovin montaa pätkäisyä yöllä tulee ja toisekseen käsittääkseni lataus on ”päällä” koko ajan ja vasta kun latauksen autosta keskeyttää, se loppuu.
 
Joko varttihinnoittelu on jossain rullut käyttöön? Itse toivon että tuon tulemiseen menisi vuosia. Aika ikävä, jos auton latauskin pätkäistään 20 kertaa yössä. Luulisi että jokin siinä jo kuluu mekaanisesti
Jos sellä joku heikon komponentti kestää 100 000 vaihtoa, niin auton elinkaaren ylittää.

Jos ei ihan omia alkoritmeja sotke niin yötäkohtin kesimäärin ei ehkä ihan keuhesti tule tilanvaihtoja, joka lataus tarve ynnättään ja sille sitten haetaan optimiaika, hinta ikkuna. Jos haetaan pientälataus määrää, niin jos peräkkäisten varttien välillä pomppimista, niin voi ne halvimmat vartit poimia, mutta jos pitää vähän enemmän ladata, niin tarvitaan sitä latausaikaakin enemmän, jolloin alkaa viereiset vartit osuu hintaikkunaan.

Soppaa voi sekoittaa kuormanohjaus, joka sitten tiputtelee latauksia pois.

Mutta jos huolissaan asiasta, niin poimii ne edullisimmat tunin tai puelentunnin pätkät.

Keskimäärin ei ilmeisesti odoteta isoja vaihteluita, tavoite niitä vuorokauden piikkihetkiä tasata, joka oikeastaan alentaisi tunti keskiarvoa.
 
Jos riittää mielenkiintoa niin tuota lienee voi harjoitella vaikka excelillä interpoloinilla luomalla uusia datapisteitä tunnettujen arvojen pohjalta 24->96. Voisi veikata et jotain vastaavaa se sit on tosielämässäkin ja todennäköisesti ei vaikuta auton lataukseen yöllä pätkääkään? Vai näkyykö siellä sit klo 01:00-01:15 aivan julmettu piikki?
 
Joko varttihinnoittelu on jossain rullut käyttöön? Itse toivon että tuon tulemiseen menisi vuosia. Aika ikävä, jos auton latauskin pätkäistään 20 kertaa yössä. Luulisi että jokin siinä jo kuluu mekaanisesti
Voit ihan hyvin jatkossa tarkastella SPOT hintoja tunnin tarkkuudella. Katsot vain tunnin keskiarvo hintaa ja sen mukaan valkkaat halvimmat tunnit. Ei sen kummempaa.
 
Ensinnäkään se hinta ei uskoakseni niin paljoa vaihtele varttien välein, että kovin montaa pätkäisyä yöllä tulee ja toisekseen käsittääkseni lataus on ”päällä” koko ajan ja vasta kun latauksen autosta keskeyttää, se loppuu.
ei se lataus ole päälle kokoaikaa, jos evcc sanoo et ny loppu ni auto kuittaa puhelimeen et lataus valmis jne...
Joko varttihinnoittelu on jossain rullut käyttöön? Itse toivon että tuon tulemiseen menisi vuosia. Aika ikävä, jos auton latauskin pätkäistään 20 kertaa yössä. Luulisi että jokin siinä jo kuluu mekaanisesti
pätkiihän esim evss nytkin jo päivisin latausta jos paneelit katolla, parinminsan viive ja jollei tehoa tarpeeks ni loppuu ja jatkuu taas kun tehoa tarpeeksi, ni kun pilviä sopivasti ni saattaa pariin kolmeen kertaankin pätkiä jo vartin aikana.. no problemo
edit: ja säätämällä hintaa saat jo sen olemaan pätkimättä, ei se hinta mitään euroja muuttu vuorotellen plus miinus eri varteilla
 
Vaan ei lähde noissa pätkimisissä esim. Latausjohto irti, eli lataustapahtuma on päällä.
Alkoi kiinnostaa mitä käytännössä tarkoittaa "lataustapahtuma"
- Kotilataus missä tiedonsiirtoon kykenevä laturi, johto kiinni ja jotekin kätellään että nyt lopeta virran imeneminen, niin säästääkö se jotain komponenttia autossa, vs johto nyittäisiin irti. Onko siellä AC laturi kokoajan virroissa, imeekö se vähän virtaa kotilaturista.

- Kotilataus missä katkotaan virtoja laturilta, johto kiinni, mitä silloin on ? auto jossain lataustilassa, mutta luonollisesti ei ime virtaa. Lataus kamat ottaa energiansa auton akusta ?

- Kotilataus missä sähköt kokoajan, lataus katkotaan auton rajapintojen kautta, johto kiinni, ei lataa, mutta ottaako verkosta tarvitsemansa energian ?


Ajattelin 3 vaihe AC laturia, mutta sillä ei kai väliä monivaihenen.
 
Alkoi kiinnostaa mitä käytännössä tarkoittaa "lataustapahtuma"
- Kotilataus missä tiedonsiirtoon kykenevä laturi, johto kiinni ja jotekin kätellään että nyt lopeta virran imeneminen, niin säästääkö se jotain komponenttia autossa, vs johto nyittäisiin irti. Onko siellä AC laturi kokoajan virroissa, imeekö se vähän virtaa kotilaturista.

- Kotilataus missä katkotaan virtoja laturilta, johto kiinni, mitä silloin on ? auto jossain lataustilassa, mutta luonollisesti ei ime virtaa. Lataus kamat ottaa energiansa auton akusta ?

- Kotilataus missä sähköt kokoajan, lataus katkotaan auton rajapintojen kautta, johto kiinni, ei lataa, mutta ottaako verkosta tarvitsemansa energian ?


Ajattelin 3 vaihe AC laturia, mutta sillä ei kai väliä monivaihenen.
Hyvä että joku muukin tätä pohtii. Olen ajatellut että evcc:ssä "lopeta lataus" painaminen, on sama asia kuin johdon irti nykäisy. Täysin siis tietämättä mitä sisällä tapahtuu. Olen siis kuvitellut, että latauksen uudelleen aloittamisessa alkaa taas releet naksumaan ja "jotain" tapahtuu samalla tavalla riippumatta siitä, onko johto ollut irti autosta välissä vai ei
 
Joissakin latausasemissa on tiettyjä autoja varten toiminto, joka simuloi kaapelin irrottamista kun lataus ei lähde muuten uudelleen käyntiin tauon jälkeen.
 
Vaan ei lähde noissa pätkimisissä esim. Latausjohto irti, eli lataustapahtuma on päällä.
Ei siellä mitään lataustapahtumaa ole, vaikka pistoke fyysisesti kiinni! Esim omassa on autosta laitettu automaattinen dc avaus kun lataus loppuu ja piuha on ihan nykästävissä sillon.. auto vaan on valmis uuteen lataukseen koska piuha kii ko laturi alkaa antaa virtaa
Edit.. ja jos vaikka käyn autossa/laitan ilmastoinnin niin auto haluis ottaa virtaa koska tietää et piuha kii, ja ilmoo lataus ei onnistunut tarkasta latausasema koska se ei halua antaa virtaa jollei pyyntöä laturille annettu evvc:n toimesta
Eli kyllä se autolle on totaali stoppi lataukselle sitten.. se joko lataa tai ei lataa
 
Viimeksi muokattu:
Ei
Alkoi kiinnostaa mitä käytännössä tarkoittaa "lataustapahtuma"
- Kotilataus missä tiedonsiirtoon kykenevä laturi, johto kiinni ja jotekin kätellään että nyt lopeta virran imeneminen, niin säästääkö se jotain komponenttia autossa, vs johto nyittäisiin irti. Onko siellä AC laturi kokoajan virroissa, imeekö se vähän virtaa kotilaturista.

- Kotilataus missä katkotaan virtoja laturilta, johto kiinni, mitä silloin on ? auto jossain lataustilassa, mutta luonollisesti ei ime virtaa. Lataus kamat ottaa energiansa auton akusta ?

- Kotilataus missä sähköt kokoajan, lataus katkotaan auton rajapintojen kautta, johto kiinni, ei lataa, mutta ottaako verkosta tarvitsemansa energian ?


Ajattelin 3 vaihe AC laturia, mutta sillä ei kai väliä monivaihenen.

Alkoi kiinnostaa mitä käytännössä tarkoittaa "lataustapahtuma"
- Kotilataus missä tiedonsiirtoon kykenevä laturi, johto kiinni ja jotekin kätellään että nyt lopeta virran imeneminen, niin säästääkö se jotain komponenttia autossa, vs johto nyittäisiin irti. Onko siellä AC laturi kokoajan virroissa, imeekö se vähän virtaa kotilaturista.

- Kotilataus missä katkotaan virtoja laturilta, johto kiinni, mitä silloin on ? auto jossain lataustilassa, mutta luonollisesti ei ime virtaa. Lataus kamat ottaa energiansa auton akusta ?

- Kotilataus missä sähköt kokoajan, lataus katkotaan auton rajapintojen kautta, johto kiinni, ei lataa, mutta ottaako verkosta tarvitsemansa energian ?


Ajattelin 3 vaihe AC laturia, mutta sillä ei kai väliä monivaihenen.
Ei ime mitään sillon jos evcc ei anna/käskytä laturia, ja autolle on ei lataus mutta piuha kii etvoi lähtee ajaan.
Laturi ottaa virtaa kun lataus loppu 0.01kw joka pienin mitä näyttää, saman kuluttaa oli auto kii tai ei, lataus lopetettu. Eli vaan aseman oma kulutus enää näkyy
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
287 218
Viestejä
4 929 625
Jäsenet
79 318
Uusin jäsen
Backmaan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom