Sähköauton kotilataus

Auton arvo ei siis laske jos se seisoo parkkipaikalla?
Kiinnostunut, että miten onnistuu.
Onhan niitä joissa arvo nousee kun pitää hallissa. En tiedä onko yhtään sellaista sähköautoa kylläkään.

Tuohon kotilatauksen tarpeellisuuteen. Asuin joskus paikassa missä ei ollut kotilatausta eikä myöskään töissä pystynyt latamaan. Kyllä se sköautoilu onnistui kun matkat oli kaupungin sisällä mutta silti vaati vähän suunnittelua että aina kun käy esim. kaupassa saisi auton laturiin kiinni.

Heti kun kotilaturin sain niin energifirma nurin ja ajauduin ottamaan sellaisen hienon 30c/kWh sopparin. Eli kaupan pihalla lataaminen oli halvempaa kuin kotona. Latasin silti kotona koska olen laiska.
 
Elli ID. Charger Pro ongelma

Keväällä 2025 laturi toimi kahdella vaiheella normaalisti. Nyt se ei enää lataa kunnolla:

  • Lataus käynnistyy, mutta keskeytyy heti 1–2 minuutin kuluttua.
  • Energiankulutus jää alle 0,10 kWh.
  • Lataushistoria näyttää vain lyhyitä pätkiä.
  • Laite on käynnistetty uudelleen useita kertoja, mutta vika ei korjaannu.

Onko muilla käyttäjillä ollut vastaavia kokemuksia? Voiko tämä johtua firmwaresta, auton latauselektroniikasta vai siitä, että laite ei enää hyväksy kahden vaiheen käyttöä?
  • Firmware: v3.9.0-rc3; v3.29.11
  • Käytössä vain kaksi vaihetta
 
Mistä/mikä mahdollisimman pieni Type 2 latauskaapeli? Vaatimuksena 7.4kW 1-vaihe, mutta sinänsä 22kW ei kait haittaa muuten kuin lisäten kokoa/painoa.
Tulee moottoripyörään niin kiinnostaisi pieni koko ja oletan että esim. 2m kaapeli riittäisi hyvin, mutta peruskaupoissa näyttää 5m olevan yleensä se lyhin mitta...
 
Mistä/mikä mahdollisimman pieni Type 2 latauskaapeli? Vaatimuksena 7.4kW 1-vaihe, mutta sinänsä 22kW ei kait haittaa muuten kuin lisäten kokoa/painoa.
Tulee moottoripyörään niin kiinnostaisi pieni koko ja oletan että esim. 2m kaapeli riittäisi hyvin, mutta peruskaupoissa näyttää 5m olevan yleensä se lyhin mitta...
Näemmä ainakin Deltacolta löytyy kolmemetrinen 1x32 A Type2-kaapeli. Tuotekoodi EV-1213.
 
Ei edes pahan hintainen :hmm:
Olin katsovinani jo tuolta ja huomasin vain 3.7kW version :facepalm:

Tuolta löytyisi 5m 7.4kW spiraali:
Onhan siinä 3m enemmän kaapelia, mutta noin spiraalina voi mennä ihan siistiin nippuun. Mietin onko tuollainen "joustava" kivempi käytettävä, mutta itselläni kokemusta vain schukosta ja kiintekaapelisesta dc-laturista niin ei osaa oikein arvioida.

Siellä olisi myös 2.5m 22kW, mutta veikkaan että kolmivaiheisena alkaa olla jo aika jämäkkää pakattavaa...
 
Eiköhän ne yksinkertaisimmat keinot sähkölaskun jakamiseen ole

1. Kiinteähintainen sähkösoppari + omat latauslaitteet per käyttäjä
2. Kiinteähintainen sähkösoppari + tagilla tunnistautuminen per käyttäjä

Pörssisähköllä menee sitten hieman enemmän säätämiseksi tai arvioinniksi.

Tässäkin omat laitteet per käyttäjä lienee se helpoin. Hintana voinee käyttää vaikka keskihintaa/kk, jos ei HA -säätäminen innosta.

Mulla kun oli työsuhdeauto ja Keba P30 laite kotona, niin se osasi kyllä ladatun sähkön hinnan kaivaa niin, että Drivalia aina keran kuussa mulle tilitti lataukset (appiin laitettiin siirrot + verot ja muut. Appista pystyi seuramaan sähköön mennyttä rahamäärää pitkin kuukautta). Jos ois ollut useampi auto käyttämässä tota laitetta, ois pitänyt ottaa tagit käyttöön. Meillä oli kolme sähköautoa ja jokaiselle oma laite, niin ei tarttenut tageja. Meillä oli siis 2 x Wallbox Pulsar Plus ja tämä Keba P30. Wallboxeista saa helposti ladatun sähkön määrän, mutta ei hintaa pörssisähköllä. Meillä 99% ladataan kahta omaa autoa aina samasta laturista, niin näkee ainakin kuinka paljon per auto siis ladattu.

Alla Wallboxin rapsaa. Tosta näkee laturin, käyttäjän (jos käytössä, meillä vain yksi), alotuksen ja lopetuksen, ladatun sähkön ja hinnan (vain appiin asetettu kiinteä kiinteä hinta).


1757914534552.png
 
Ja vielä tosta kustannusten jaosta.

Jos mulla ois alivuokralainen, niin sopisin jostain kiinteästä hinnasta, vaikka 15-20snt/kWh. Pitäähän tollaisesta mahdollisuudesta vähän ekstraa ottaa...

Ja jos puolison tai muun asuinkumppanin kanssa pitäisi kustannuksia jakaa, niin pörssisähkön keskihinta olisi se tapa. Reaalikustannus ei olisi pörssisähköllä täysin reilu, jos molemmat eivät pysty lataamaan samaan aikaan tai aina halutessaan (yksi laturi) toiselle voi osua paljon kalliimpi lataus / kalliimmat tunnit kuin toiselle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 961
Viestejä
4 922 000
Jäsenet
79 288
Uusin jäsen
Harduin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom