Sähköauton kotilataus

Totta mut monesti ongelma ett esim yöllä on kaikki autot pihassa ja GPS tarkkuus ei tietänee mikä niistä on piuhan päässä.
Se sijainti olikin vain lisäehto jolla erotellaan se, että auto ei ole latauksessa jossain aivan muualla. Varsinainen latauksessa/ei latauksessa tieto voidaan ottaa joko lataustehosta (yli 0 kW) tai latauksen tilasta (päällä/ei päällä) tai latauskaapelin tilasta (kytketty/ei kytketty) riippuen siitä mitä tietoja autosta saadaan irti.
 
HA:n EVCC integraatiossa pystyy määrittelemään useita autoja ja niille erilaisia ominaisuuksia. En kyllä tiedä millä perusteella se auton tunnistaa -lieköhän juuri tuosta, että kun laturissa on auto ja auton pilvipalvelu kertoo, että auto on latauksessa? Eli omalla laturilla kun sisko tökkäsi autonsa kiinni, niin evcc sanoi "tuntematon ajoneuvo". Eli jotenkin se tunnistaa oman käyttöauton
 
Aika yleinen ja hyvä mallihan on se, että vaikkapa puolisoilla on omat tilinsä omien asioidensa hoitoon ja sitten yhteinen taloustili josta maksetaan yhteisiä kuluja, kuten esim talon sähkölasku. Jos tällaiseen talouteen hankitaan kaksi sähköautoa, menee koko homma vaikeaksi mikäli kustannukset haluaisi jyvittää edelleen samaan malliin, ellei siihen ei mitään viisasta järjestelmää ole olemassa. Vaikuttaa myös monimutkaiselta, jos aina sähkölaskun sekä siirtolaskun tullessa pitäisi alkaa laskemaan ja siirtelemään rahaa edestakaisin.
Onko teillä omat vessapaperitkin? En kyllä jaksaisi alkaa senttejä laskemaan tai edes kymppejä, mutta jos haluaa välttää nuo lätkät jne. yksi yksinkertainen tapa voisi olla, katsoa paljonko autoilla ajetaan vuodessa ja jakaa ne kustannukset samassa suhteessa. Ellei tätä summaa pidä päästä karhuamaan heti... Tämä kuitenkin edellyttää, että tiedetään paljonko sille laturille on mennyt virtaa. Mutta olisi sellainen once-a-year -juttu.
 
Se sijainti olikin vain lisäehto jolla erotellaan se, että auto ei ole latauksessa jossain aivan muualla. Varsinainen latauksessa/ei latauksessa tieto voidaan ottaa joko lataustehosta (yli 0 kW) tai latauksen tilasta (päällä/ei päällä) tai latauskaapelin tilasta (kytketty/ei kytketty) riippuen siitä mitä tietoja autosta saadaan irti.
Näin toki jos saa auton yhdistettyä HA:n, mut jos pelkällä laturin infralla yrittää niik ei onnistu tietyn auton tunnistaminen.
 
Onko tälle jokin lähde?


Toivottavasti työnantajan sähköenergialle asettama hinta on sinulle suotuisa, jos tuollaisia pisteitä joskus tulee. Itse en ehkä kuitenkaan laskisi pelkästään sen varaan, vaan hankkisin kotiaseman, jos tarvetta ja mahdollisuutta on.

Tuossa jälkimmäisessä ei puhuta 10% mitään, mutta jossain uutisessa, jota en nyt löydä mistään tuo mainittiin.

"Latauspisteen on oltava yli 3,7 kW:n tehoinen ja tarkoitettu sähköautojen latausta varten, ja sen tulee olla varustettu joko Type 2 ja/tai CCS- tyypin liittimellä.". Tuosta kai tuo 11kW tulee, onko yli 3,7 mutta alle 11kW ratkaisuja?

Mitä kustannuksiin tulee, niin aika vähän sitä kotiasemaa tarvitsee jos töissä on latausmahdollisuus. Hintaa kuitenkin asennettuna ja kuormantasaajalla tuollaiselle taitaa tulla puolentoista tonnia, niin taloudellisesti tuo ei kyllä kannata suurin piirtein ikinä, koska ei firman tuosta mitään bisnestä kannata tehdä (=hinta ei tule olemaan kuin korkeintaan marginaalisesti kovempi kuin kotona ladattaessa).
 
Viimeksi muokattu:

Tuossa jälkimmäisessä ei puhuta 10% mitään, mutta jossain uutisessa, jota en nyt löydä mistään tuo mainittiin.

"Latauspisteen on oltava yli 3,7 kW:n tehoinen ja tarkoitettu sähköautojen latausta varten, ja sen tulee olla varustettu joko Type 2 ja/tai CCS- tyypin liittimellä.". Tuosta kai tuo 11kW tulee, onko yli 3,7 mutta alle 11kW ratkaisuja?
Kai tuo tarkoittaa lähinnä sitä että asennetaan 11 kW asemia joita sitten rajoitetaan 3,7 kW (1x16A) asti jos esim. kuormanhallinta tai asennuspaikan rajoitteet niin vaatii.
 
Tuossa jälkimmäisessä ei puhuta 10% mitään, mutta jossain uutisessa, jota en nyt löydä mistään tuo mainittiin.
Eikä ensimmäisessäkään. Tuo astui voimaan jo 2024-25 vuodenvaihteessa, ei 2025-26, ja sen puitteissa ei tarvitse asentaa latauspisteitä 10 %:iin kaikista pysäköintiruuduista.

"Latauspisteen on oltava yli 3,7 kW:n tehoinen ja tarkoitettu sähköautojen latausta varten, ja sen tulee olla varustettu joko Type 2 ja/tai CCS- tyypin liittimellä.". Tuosta kai tuo 11kW tulee, onko yli 3,7 mutta alle 11kW ratkaisuja?
Totta kai on. Esimerkiksi kaikki 1x16 A ja 3x16 A välillä: 1x 17 A, 3x6 A jne.
 
Vaikea uskoa 10% sääntöön. Kunnan virastojen, koulujen yms. pihoihin noita on ilmestynyt ja ihan jees ne ovat mutta eivät ne kotilatausta tule korvaamaan.
 
Tuossa jälkimmäisessä ei puhuta 10% mitään, mutta jossain uutisessa, jota en nyt löydä mistään tuo mainittiin.

"Latauspisteen on oltava yli 3,7 kW:n tehoinen ja tarkoitettu sähköautojen latausta varten, ja sen tulee olla varustettu joko Type 2 ja/tai CCS- tyypin liittimellä.". Tuosta kai tuo 11kW tulee, onko yli 3,7 mutta alle 11kW ratkaisuja?

Mitä kustannuksiin tulee, niin aika vähän sitä kotiasemaa tarvitsee jos töissä on latausmahdollisuus. Hintaa kuitenkin asennettuna ja kuormantasaajalla tuollaiselle taitaa tulla puolentoista tonnia, niin taloudellisesti tuo ei kyllä kannata suurin piirtein ikinä, koska ei firman tuosta mitään bisnestä kannata tehdä (=hinta ei tule olemaan kuin korkeintaan marginaalisesti kovempi kuin kotona ladattaessa).
Olet kovasti väärässä. Nuo lain pakottamat latausasemat ovat pääasiassa kaupallisia latausasemia joissa latauksesta maksetaan markkinahinta. Esimerkiksi Jyväskylän kaupunki ulkoisti lain pakottamat latausasemat e-Parkingille. Ei noita kannata itse pystyttää ja ylläpitää, tulee pelkästään kustannuksia.

Meillä on kotona oma latausasema joka asennuksineen maksoi 700 euroa. Laskeskelin taannoin, että omilla ajoilla se maksaa itsensä takaisin noin kahdessa vuodessa. Sen päälle tulee vielä käyttömukavuus kun auton voi ladata täyteen omassa kotipihassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 930
Viestejä
4 908 321
Jäsenet
79 087
Uusin jäsen
Chipsness

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom