Sähköauton kotilataus

Olen korjaillut näitä varaamalla routerin dhcp-asetuksista tietyille iot-vermeille kiinteitä osoitteita - ongelmia on ollut just kaikenlaisten philips-hue / abb-kotiautomaatio / robotti-imuri jne. Vehkeiden kanssa jotka ovat ehkä pitkiäkin aikoja hiljaa verkossa tjsp.

Yleisesti näiden kanssa kannattaa toimia niin, että katsot ja tarvittaessa säädät reitittimen asetuksista mille alueelle se jakaa DHCP:llä osoitteita (DHCP pool, range tms. termi) ja sitten määrität suoraan iot-laitteille kiinteän (static) IP:n alueen ulkopuolelta. Tämän pitäisi onnistua kaikilla laitteilla ja on paljon luotettavampi tapa kuin varaukset DHCP:ltä.

Eli esimerkiksi reitittimen ip-osoite on 192.168.1.1 ja aliverkon peite 255.255.255.0 jolloin poolin ensimmäinen jaettava osoite voi olla vaikka 192.168.1.2 ja viimeinen 192.168.1.100. Tällöin on kiinteille määritettäväksi vapaana osoitteet alkaen 192.168.1.101 ja viimeinen mahdollinen 192.168.1.254.

Sitten käyt iot-laitteen hallintasivulla määrittämässä osoitteen kiinteäksi ja valitset jokaiselle vapaasti omasta päästä uniikin osoitteen tuolla välillä 101-254.

DHCP:n voi jättää käyttöön niille laitteille joiden osoitteen muuttumisella ei ole vaikutusta mihinkään.
 
Jos tämä pitää paikkansa, niin miten ihmeessä älykkäämpien kotilatausasemien pörssisähköohjaus voi mitenkään toimia?
Jos latausasema ei tiedä onko auton akusto 60% vai 5% latingissa, niin eihän se millään voi tietää montako tuntia pitää ladata. Kun ei tiedä miten pitkään pitää ladata niin hyvin vaikea arpoa niitä halvimpia tunteja. Ilman akuston varaustasotuetoa halvimpien tuntien optimointi on mielestäni mahdotonta, ainakin jos halutaan että lopputulemana auto on aina aamulla vaikka 80% lataustasossa, riippumatta lähtötasosta.
Se toimii sillä tavalla, että latausasemalle/home assistant serverille syötetään auton netin kautta toimivan etähallinnan käyttäjätunnukset ja se älyboksi (home assistant tai älykkäämpi laturi) hakee sitten sieltä soc-tietoa.

Onko markkinoilla edes yhtään latausasemaa joka tukee tuollaista? Veikkaan että ei, kun Teslankaan pömpeli ei taida tukea pörssisähköohjausta?

Noita fiksumpia protokolliahan on speksattu ja autotkin tukevat niitä, mutta tukeeko yksikään latausasema muuta kuin SAE J1772?
 
Viimeksi muokattu:
Yleisesti näiden kanssa kannattaa toimia niin, että katsot ja tarvittaessa säädät reitittimen asetuksista mille alueelle se jakaa DHCP:llä osoitteita (DHCP pool, range tms. termi) ja sitten määrität suoraan iot-laitteille kiinteän (static) IP:n alueen ulkopuolelta. Tämän pitäisi onnistua kaikilla laitteilla ja on paljon luotettavampi tapa kuin varaukset DHCP:ltä.

Eli esimerkiksi reitittimen ip-osoite on 192.168.1.1 ja aliverkon peite 255.255.255.0 jolloin poolin ensimmäinen jaettava osoite voi olla vaikka 192.168.1.2 ja viimeinen 192.168.1.100. Tällöin on kiinteille määritettäväksi vapaana osoitteet alkaen 192.168.1.101 ja viimeinen mahdollinen 192.168.1.254.

Sitten käyt iot-laitteen hallintasivulla määrittämässä osoitteen kiinteäksi ja valitset jokaiselle vapaasti omasta päästä uniikin osoitteen tuolla välillä 101-254.

DHCP:n voi jättää käyttöön niille laitteille joiden osoitteen muuttumisella ei ole vaikutusta mihinkään.
Varattujen IP:iden dokumentoimiseksi kannattaa mielestäni lisäksi myös lisätä sinne DHCP:lle sama staattinen varaus. Tällä välttää sen, että vuoden päästä laittaakin sen saman jo käytössä olevan IP:n myös jollekin toiselle laitteelle. En sano että näin olisi itselle käynyt...
 
Se toimii sillä tavalla, että latausasemalle/home assistant serverille syötetään auton netin kautta toimivan etähallinnan käyttäjätunnukset ja se älyboksi (home assistant tai älykkäämpi laturi) hakee sitten sieltä soc-tietoa.

Onko markkinoilla edes yhtään latausasemaa joka tukee tuollaista? Veikkaan että ei, kun Teslankaan pömpeli ei taida tukea pörssisähköohjausta?

Ei tuollaisen systeemin toteuttamiselle mitään kovin kummoisia estetitä ole, eli kyllähän jokin latausasema jonka saa naitettua jonkunlaisen kk maksullisen tilauksen kanssa voisi hyvinkin tuolle tuki olla.. Defan laite ainakin kehuu että pörssisähköohjaus on siinä kk-maksullisessa, mutta en ole tutkinut osaako se hakea auton palvelusta sen varaustason, vai onko se vaan simppeli, laturi päällä halvoilla tunneilla.
 
Ei tuollaisen systeemin toteuttamiselle mitään kovin kummoisia estetitä ole, eli kyllähän jokin latausasema jonka saa naitettua jonkunlaisen kk maksullisen tilauksen kanssa voisi hyvinkin tuolle tuki olla.. Defan laite ainakin kehuu että pörssisähköohjaus on siinä kk-maksullisessa, mutta en ole tutkinut osaako se hakea auton palvelusta sen varaustason, vai onko se vaan simppeli, laturi päällä halvoilla tunneilla.
Defasta en tiedä, mutta aika monessa laturissa on yksinkertainen hintaraja, tai parhaimmillaan tietty määrä halvimpia tunteja jolloin ladataan.

Homeassistantilla tai muulla vastaavalla saa sitten ladattua sen mukaan mitä auton akun taso on.

Edit. Omaa kokemusta ei ole, mutta tuttu aikanaan kehui gridiota. Se tekee tuon ajoituksen millä tahansa laturilla (käskyttää auton etäohjauksella latauksen päälle ja pois tarvittaessa)
 
Viimeksi muokattu:
Jos tämä pitää paikkansa, niin miten ihmeessä älykkäämpien kotilatausasemien pörssisähköohjaus voi mitenkään toimia?
Jos latausasema ei tiedä onko auton akusto 60% vai 5% latingissa, niin eihän se millään voi tietää montako tuntia pitää ladata. Kun ei tiedä miten pitkään pitää ladata niin hyvin vaikea arpoa niitä halvimpia tunteja. Ilman akuston varaustasotuetoa halvimpien tuntien optimointi on mielestäni mahdotonta, ainakin jos halutaan että lopputulemana auto on aina aamulla vaikka 80% lataustasossa, riippumatta lähtötasosta.
Keskivertoihmisen ajoilla pörssisähköä seuraava 11 kW laturi ja esim. 20 kWh/yö -lataustavoite tuottavat käytännössä yhtä hyvän tuloksen. Go-e:ssä sai vielä lisäksi hintarajan, jonka alle ladataan aina.

Auto latautuu parin edullisimman tunnin aikana ja asetuksiin tarvitsee koskea vain siinä (ainakin itselleni harvinaisessa) tapauksessa, että
  1. edellisenä päivänä on vedetty akku tyhjäksi,
  2. heti seuraavana aamuna on taas pitkä ajo tiedossa ja
  3. pörssisähkön hinta ei ole yöllä lähellä nollaa.
:tup:
 
Defan laite ainakin kehuu että pörssisähköohjaus on siinä kk-maksullisessa, mutta en ole tutkinut osaako se hakea auton palvelusta sen varaustason, vai onko se vaan simppeli, laturi päällä halvoilla tunneilla.
En tiedä mitä kuukausimaksullista tässä tarkoitetaan, mutta Defan Power (ei kuukausimaksuja) ei ainakaan ole tietoinen auton varaustasosta, vaan lataa käyttäjän määrittelemään kellonaikaan mennessä niin monena halvimpana tuntina, mitä käyttäjä on sovelluksesta määrittänyt. Esimerkiksi lataus päällä 5 halvimpana tuntina aamu kymmeneen mennessä.
 
En tiedä mitä kuukausimaksullista tässä tarkoitetaan, mutta Defan Power ei ainakaan ole tietoinen auton varaustasosta, vaan lataa käyttäjän määrittelemään kellonaikaan mennessä niin monena halvimpana tuntina, mitä käyttäjä on sovelluksesta määrittänyt. Esimerkiksi lataus päällä 5 halvimpana tuntina aamu kymmeneen mennessä.
Joo, no eihän tuo mikään suuri yllätys ole.

Olen tässä juuri haarukoinut eri latauslaitteita ja niiden dynaamista tehonhallintaa ja pörssisähkötukea, muistikuva on että defalla olisi ollut esitelehden jokin kk maksullinen palvelu jolla latauksen sai ohjattua pörssihinnan mukaan, mutta onhan se toki mahdollista että tuo pörssiohjaus oli jollain muulla toimijalla kk maksun takana.
 
Joo, no eihän tuo mikään suuri yllätys ole.

Olen tässä juuri haarukoinut eri latauslaitteita ja niiden dynaamista tehonhallintaa ja pörssisähkötukea, muistikuva on että defalla olisi ollut esitelehden jokin kk maksullinen palvelu jolla latauksen sai ohjattua pörssihinnan mukaan, mutta onhan se toki mahdollista että tuo pörssiohjaus oli jollain muulla toimijalla kk maksun takana.
Joo ei ole ainakaan tossa Defan Powerissa erillisiä kuukausimaksuja ja tuo pörssisähköohjaus on tuollainen "tyhmä" halvimpien tuntien valintaan perustuva.
 
Se toimii sillä tavalla, että latausasemalle/home assistant serverille syötetään auton netin kautta toimivan etähallinnan käyttäjätunnukset ja se älyboksi (home assistant tai älykkäämpi laturi) hakee sitten sieltä soc-tietoa.

Onko markkinoilla edes yhtään latausasemaa joka tukee tuollaista? Veikkaan että ei, kun Teslankaan pömpeli ei taida tukea pörssisähköohjausta?

Noita fiksumpia protokolliahan on speksattu ja autotkin tukevat niitä, mutta tukeeko yksikään latausasema muuta kuin SAE J1772?
VOOLilla ehkä on, en vain ole vielä kokenut tarpeelliseksi edes kokeilla.

Screenshot_20250901_220517_VOOL.jpg
 
Kyselevät netin yli autolta.
Helposti, vain click ja click! Valitsee vain optimointitason ja tuo 2-taso valitsee seuraavan jakson 1vrk n. 6 halvinta tuntia. Tällöin 11kwh laturilla tulee max 66kwh tehoa lisää ja kaikilla nykyautoilla kun akut ei ole kuitenkaan 0% tulee latautumaan täyteen. Heavy Userit voi käyttää 1-tasoa jolloin valitaan 8-9 halvinta tuntia 88-99kwh lataus rittää varmasti kaikille nykyautoille! Ja aina on toiminut!
 
Helposti, vain click ja click! Valitsee vain optimointitason ja tuo 2-taso valitsee seuraavan jakson 1vrk n. 6 halvinta tuntia. Tällöin 11kwh laturilla tulee max 66kwh tehoa lisää ja kaikilla nykyautoilla kun akut ei ole kuitenkaan 0% tulee latautumaan täyteen. Auton tietoja ei periaatteessa tarvita kun kaikki asettuu 60-100kwh.n välille. Heavy Userit voi käyttää 1-tasoa jolloin valitaan 8-9 halvinta tuntia, eli 88-99kwh lataus rittää varmasti kaikille nykyautoille! Ja aina on toiminut! Voin laittaa pari kuvaa kuvaa Ellin-appistä. kunhan latautuu pilveen...
 
En tiedä varmaksi, mutta käsittääkseni käyttäjä valitsee montako tuntia asema yrittää latausta optimoida, toisinsanoen latausajan?
Joo mutta lähes 95%.sti halvat tunnit on aina öisin klo 24-06, ainakin tähän asti on ollut! Niin melko helppoa lokiikkaa ottaa ne latausajaksi, mutta noi laturit haistelee ne halvat tunnit pörssisähkön laskureista.
 
Helposti, vain click ja click! Valitsee vain optimointitason ja tuo 2-taso valitsee seuraavan jakson 1vrk n. 6 halvinta tuntia. Tällöin 11kwh laturilla tulee max 66kwh tehoa lisää ja kaikilla nykyautoilla kun akut ei ole kuitenkaan 0% tulee latautumaan täyteen. Heavy Userit voi käyttää 1-tasoa jolloin valitaan 8-9 halvinta tuntia 88-99kwh lataus rittää varmasti kaikille nykyautoille! Ja aina on toiminut!
Niin, no tuossa on vaan just se, että jos tarvitseekin ladata vain 10kWh, niin se lataus tuskin osuu halvimpaan tuntiin.

Se on sitten ihan toinen tarina, että onko sillä epäoptimaalisuudella mitään merkitystä.
 
Niin, no tuossa on vaan just se, että jos tarvitseekin ladata vain 10kWh, niin se lataus tuskin osuu halvimpaan tuntiin.

Se on sitten ihan toinen tarina, että onko sillä epäoptimaalisuudella mitään merkitystä.
Voi ottaa aina tuon tason missä vain 2 tuntia otetaan halvimman mukaan, silloin kattaa just tuon. Pörssisähkö kun on ilmaista parhaimmillaan, niin sähkö-autoilukin on ns. ilmaista. Oman ajokäyttäytymisen suhteen voi muokata tuota haluamakseen. Omani on että kun alle 80kwh jäljellä niin niin piuha kiinni! Tulee mitä tulee, mut aina on ollut täysi aamulla. ts. aina on säkö halvinta öisin ja oikeastaan ilmaista. Kuten tänä yönäkin!
 
Voi ottaa aina tuon tason missä vain 2 tuntia otetaan halvimman mukaan, silloin kattaa just tuon. Pörssisähkö kun on ilmaista parhaimmillaan, niin sähkö-autoilukin on ns. ilmaista. Oman ajokäyttäytymisen suhteen voi muokata tuota haluamakseen. Omani on että kun alle 80kwh jäljellä niin niin piuha kiinni! Tulee mitä tulee, mut aina on ollut täysi aamulla. ts. aina on säkö halvinta öisin ja oikeastaan ilmaista. Kuten tänä yönäkin!
Niin, no tuolla perustella voi melkein laittaa jo käsin ne halvimmat tunnit auton omasta ajastuksesta, jos kerran aikoo säätää sitä tuntimäärää käsin tarpeen mukaan?
 
En tiedä mitä kuukausimaksullista tässä tarkoitetaan, mutta Defan Power (ei kuukausimaksuja) ei ainakaan ole tietoinen auton varaustasosta, vaan lataa käyttäjän määrittelemään kellonaikaan mennessä niin monena halvimpana tuntina, mitä käyttäjä on sovelluksesta määrittänyt. Esimerkiksi lataus päällä 5 halvimpana tuntina aamu kymmeneen mennessä.

Käsittääkseni type2 tietoliikenne ei tue jostain syystä auton varaus tason juttelelemista laturille päin.
 
1756798720210.png

Tuolta tuo näyttää Elli-latausaseman app.ssa kuva 1 ja kuva 2 on finngridin apistä. Ihan hyvin osui optimointi tummennetut kohdat ekassa kuvassa.
 
Niin, no tuossa on vaan just se, että jos tarvitseekin ladata vain 10kWh, niin se lataus tuskin osuu halvimpaan tuntiin.

Se on sitten ihan toinen tarina, että onko sillä epäoptimaalisuudella mitään merkitystä.
Ehkäpä Optimoinnin tasosäädöllä (2-3h) ihan riittävän tarkka ajoitus. Mutta ei kokemusta kun tuota 10kwh latausta en ole ikinä tarvinnut...
Autosta ajastus toki vaikka minuutin tarkkuudella jos sitä jostain syystä tarvitsee. 🤔
 
Viimeksi muokattu:
Voi ottaa aina tuon tason missä vain 2 tuntia otetaan halvimman mukaan, silloin kattaa just tuon. Pörssisähkö kun on ilmaista parhaimmillaan, niin sähkö-autoilukin on ns. ilmaista. Oman ajokäyttäytymisen suhteen voi muokata tuota haluamakseen. Omani on että kun alle 80kwh jäljellä niin niin piuha kiinni! Tulee mitä tulee, mut aina on ollut täysi aamulla. ts. aina on säkö halvinta öisin ja oikeastaan ilmaista. Kuten tänä yönäkin!
Missä sähkön hinta on ilmaista? Caruna Oy alueella jo 3 x 25 A liittymällä on 8 c/kWh hintaa, jos sähkön hinta pörssissä on 0 €/kWh. Eli karkeasti laskien voi pelata tuolla 1/2-alueella tuolla hinnan ”optimoinnilla”. Mihin nyt sitten kullakin sattuu osumaan tuo pörssin keskihintainen lukema, niin se ei tarkoita, että sähkö sitten olisi just tuohon hintaan.
 
Aika vähänen siirtohinta meillä... Nopeasti laskettuna tuo lataus makso 1,75Eur ja sama Caruna alueella 5,70Eur ja pääsee 400+ km.ä. Eli sadalle km.lle hintaa tulee vain 43 senttia /100km Caruna "alella" 1,43eur /100km. Vastaavalla Bensa autolla 8,25eur/100km.
 
Missä sähkön hinta on ilmaista? Caruna Oy alueella jo 3 x 25 A liittymällä on 8 c/kWh hintaa, jos sähkön hinta pörssissä on 0 €/kWh. Eli karkeasti laskien voi pelata tuolla 1/2-alueella tuolla hinnan ”optimoinnilla”. Mihin nyt sitten kullakin sattuu osumaan tuo pörssin keskihintainen lukema, niin se ei tarkoita, että sähkö sitten olisi just tuohon hintaan.
Aika suuria eroja noissa siirtohinnoissa on. Caruna Espoon alueella hinta on noin 5 senttiä, kun taas itäsuomessa taitaa olla alueita joilla hinta kipuaa 15 senttiin. Kyllä tuo 5 snt+0 snt pörssihinta on aikalailla ilmaista ajelua. Esim. itselläni on kriisivuosien loppupäässä otettu kiinteä soppari jonka kokonaishinta (7,5+5 snt) on halvempi kuin pelkkä siirtomaksu joillain alueilla.

Ja ihan toisiin asioihin:
Mitä tulee latureihin, niin huomasin että olisihan se 22 kW laturi ja johdotus voinut olla ihan ok. Onhan noita yksivaiheisena lataavia autoja vielä vaikka kuinka paljon liikkeellä, enkä minä ole ainoa joka tota laturia käyttää (tuttuja yövieraita voi tulla ja esim. jos talon myy voi se olla pieni valtti). Hintaeroahan tuolla olisi tullut tuskin satastakaan. Ei tuo nyt harmitakaan, mutta hintaeron olisin voinut näin jälkikäteen ajateltuna maksaa.
 
Ja ihan toisiin asioihin:
Mitä tulee latureihin, niin huomasin että olisihan se 22 kW laturi ja johdotus voinut olla ihan ok. Onhan noita yksivaiheisena lataavia autoja vielä vaikka kuinka paljon liikkeellä, enkä minä ole ainoa joka tota laturia käyttää (tuttuja yövieraita voi tulla ja esim. jos talon myy voi se olla pieni valtti). Hintaeroahan tuolla olisi tullut tuskin satastakaan. Ei tuo nyt harmitakaan, mutta hintaeron olisin voinut näin jälkikäteen ajateltuna maksaa.
Ja tosisaan toinen juttu on se, että valikoima ja ominaisuudet voivat erota, jos valitsee 11 kW sijasta 22 kW-mallin eli siltäkin kantilta se voi olla se juttu. Tässä puntaroin itse saman haasteen kanssa, mutta ei tuo 22 kW toisi tosiaan merkittäviä lisäkuluja kaikkeen verrattuna, mutta vaikea nähdä isompaa hyötyäkään.
 
Go-e charger. Täsmälleen tämä kombo käytössä neljättä vuotta.

Edit. Linkki tekemääni automaatioon juurikin tuolle kombolle. Toimii pienillä virityksillä muidenkin laturien kanssa
Moi, onko sinulla Joku integraatio käytössä, jonka avulla home assistant tunnistaa tuon latauslaitteen anturit?

edit. Go-e seinässä ja automaation tekoa mietin.
 
go-e geminissähän on suoraan mqtt home assistant asetus jolla HAS löytää sen. Se ei ole yhtä kattava kuin tuo integraatio, mutta ei ole ekstra riippuvuuksia.
 
go-e geminissähän on suoraan mqtt home assistant asetus jolla HAS löytää sen. Se ei ole yhtä kattava kuin tuo integraatio, mutta ei ole ekstra riippuvuuksia.
Kiitos vinkistä, olen koittanut ohjeita löytää, jotta hass löytäisi tuon go-e chargerin, mutta tuloksetta. Onko vinkkiä kattavaan asennusohjeeseen?
 
Kiitos vinkistä, olen koittanut ohjeita löytää, jotta hass löytäisi tuon go-e chargerin, mutta tuloksetta. Onko vinkkiä kattavaan asennusohjeeseen?
Enpä ole törmännyt erilliseen ohjeeseen. Itselläni riitti että yhdistin go-e:n olemassaolevaan mqtt brokeriin jota HAS jo kuunteli ja näppäsin go-e:n asetuksesta mqtt homeassistant asetuksen päälle.

Jos sinulla ei vielä ole mqtt brokeria, pitää sinun asentaa sellainen joko HAOS:n lisäosana (taitaa olla nimeltään mosquitto) tai ajaa vaikka nosquittoa samalla koneella jos HAS pyörii erillään.

Pieni varoituksen sana siitä että go-e:n sekunnin välein päivittyvät arvot voivat olla aika kova pala home assistantin tietokannalle, varsinkin jos se on esim. raspberry pi:n sd-kortilla.

Lisää kannattaa kysellä palstan home assistant ketjussa.
 
Ei ole vielä sähköautoa talossa, mutta olen pohtinut miten ihmeessä kustannusten jako käytännössä taloudessa toimii jossa useita paristokäyttöisiä autoja. Polttiksella ajaessahan se on helppoa, kun jokainen tankkaa ja maksaa omat autonsa itse, ei tarvitse kenenkään suorittaa mitään laskutoimituksia sen suhteen. Sähköllä sitten taas kaikki "tankkaus" on samalla laskulla kaiken muun talouden sähkönkulutuksen kanssa. Ajomäärästä ja autojen sekä käyttäjien määrästä riippuen menee mielestäni aika nopeasti aika vaikeaksi kulujen järkevä kohdistaminen. Puhumattakaan siitä, jos mukana olisi vielä vaikka työpaikan, tai mahdollisesti oman yrityksen auto/autoja.
 
Ei ole vielä sähköautoa talossa, mutta olen pohtinut miten ihmeessä kustannusten jako käytännössä taloudessa toimii jossa useita paristokäyttöisiä autoja. Polttiksella ajaessahan se on helppoa, kun jokainen tankkaa ja maksaa omat autonsa itse, ei tarvitse kenenkään suorittaa mitään laskutoimituksia sen suhteen. Sähköllä sitten taas kaikki "tankkaus" on samalla laskulla kaiken muun talouden sähkönkulutuksen kanssa. Ajomäärästä ja autojen sekä käyttäjien määrästä riippuen menee mielestäni aika nopeasti aika vaikeaksi kulujen järkevä kohdistaminen. Puhumattakaan siitä, jos mukana olisi vielä vaikka työpaikan, tai mahdollisesti oman yrityksen auto/autoja.

EVCCllä mahdollista tarkastella latausten kustannuksia ja kilowatteja autokohtaisesti kunhan kaikki autot konffattu evcchen.
1756926803226.png
 
Ei ole vielä sähköautoa talossa, mutta olen pohtinut miten ihmeessä kustannusten jako käytännössä taloudessa toimii jossa useita paristokäyttöisiä autoja. Polttiksella ajaessahan se on helppoa, kun jokainen tankkaa ja maksaa omat autonsa itse, ei tarvitse kenenkään suorittaa mitään laskutoimituksia sen suhteen. Sähköllä sitten taas kaikki "tankkaus" on samalla laskulla kaiken muun talouden sähkönkulutuksen kanssa. Ajomäärästä ja autojen sekä käyttäjien määrästä riippuen menee mielestäni aika nopeasti aika vaikeaksi kulujen järkevä kohdistaminen. Puhumattakaan siitä, jos mukana olisi vielä vaikka työpaikan, tai mahdollisesti oman yrityksen auto/autoja.
Ei ole tästä tullut muijan kanssa vielä riitaa
 
Ei ole vielä sähköautoa talossa, mutta olen pohtinut miten ihmeessä kustannusten jako käytännössä taloudessa toimii jossa useita paristokäyttöisiä autoja. Polttiksella ajaessahan se on helppoa, kun jokainen tankkaa ja maksaa omat autonsa itse, ei tarvitse kenenkään suorittaa mitään laskutoimituksia sen suhteen. Sähköllä sitten taas kaikki "tankkaus" on samalla laskulla kaiken muun talouden sähkönkulutuksen kanssa. Ajomäärästä ja autojen sekä käyttäjien määrästä riippuen menee mielestäni aika nopeasti aika vaikeaksi kulujen järkevä kohdistaminen. Puhumattakaan siitä, jos mukana olisi vielä vaikka työpaikan, tai mahdollisesti oman yrityksen auto/autoja.
Monessa laturissa on mahdollista lätkällä valita käyttäjä, ja energiankulutuksen pystyy yksilöimään käyttäjittäin.

Lisäksi kotilatauksessa puhutaan joistain sadoista kilowateista kuukausittain per auto, että sillä ei ole mitään merkitystä. Joitain euroja/kymppejä.
Eri asia tietenkin jos kyse on esim. Alivuokralaisesta tai useampi talous on saman laskun alla.
 
Monessa laturissa on mahdollista lätkällä valita käyttäjä, ja energiankulutuksen pystyy yksilöimään käyttäjittäin.
Lisäksi kotilatauksessa puhutaan joistain sadoista kilowateista kuukausittain per auto, että sillä ei ole mitään merkitystä. Joitain euroja/kymppejä.
Eri asia tietenkin jos kyse on esim. Alivuokralaisesta tai useampi talous on saman laskun alla.
Kulutus tietenkin riippuu ihan ajomäärästä. Helpostikin voi olla autoa kohti 5-10tkm ajoa kuukaudessa tai enemmän, jolloin puhutaan tuhansista kilowateista per auto per kk ja sähkön hinta myös seilaa koko ajan, joten pelkän kulutuksen perusteella ei voi kustannuksia jakaa, vaikka autojen latausmäärän saisikin jonkin tagin perusteella eriteltyä. Samoin voi olla tilanne, että yhdelle autolle tulee ajoa paljon, toiselle taas erittäin vähän.
Jos autot on vain koristeena pihassa ja kulutus on pieni, tai jos talouden kaikki varat on yhden tilin takana ja kaikki tulot ja menot on aina yhteistä summista riippumatta, silloin tietysti asia on yksinkertaisempi.

Aika yleinen ja hyvä mallihan on se, että vaikkapa puolisoilla on omat tilinsä omien asioidensa hoitoon ja sitten yhteinen taloustili josta maksetaan yhteisiä kuluja, kuten esim talon sähkölasku. Jos tällaiseen talouteen hankitaan kaksi sähköautoa, menee koko homma vaikeaksi mikäli kustannukset haluaisi jyvittää edelleen samaan malliin, ellei siihen ei mitään viisasta järjestelmää ole olemassa. Vaikuttaa myös monimutkaiselta, jos aina sähkölaskun sekä siirtolaskun tullessa pitäisi alkaa laskemaan ja siirtelemään rahaa edestakaisin.
 
Kulutus tietenkin riippuu ihan ajomäärästä. Helpostikin voi olla autoa kohti 5-10tkm ajoa kuukaudessa tai enemmän, jolloin puhutaan tuhansista kilowateista per auto per kk ja sähkön hinta myös seilaa koko ajan, joten pelkän kulutuksen perusteella ei voi kustannuksia jakaa, vaikka autojen latausmäärän saisikin jonkin tagin perusteella eriteltyä. Samoin voi olla tilanne, että yhdelle autolle tulee ajoa paljon, toiselle taas erittäin vähän.
Jos autot on vain koristeena pihassa ja kulutus on pieni, tai jos talouden kaikki varat on yhden tilin takana ja kaikki tulot ja menot on aina yhteistä summista riippumatta, silloin tietysti asia on yksinkertaisempi.

Aika yleinen ja hyvä mallihan on se, että vaikkapa puolisoilla on omat tilinsä omien asioidensa hoitoon ja sitten yhteinen taloustili josta maksetaan yhteisiä kuluja, kuten esim talon sähkölasku. Jos tällaiseen talouteen hankitaan kaksi sähköautoa, menee koko homma vaikeaksi mikäli kustannukset haluaisi jyvittää edelleen samaan malliin, ellei siihen ei mitään viisasta järjestelmää ole olemassa. Vaikuttaa myös monimutkaiselta, jos aina sähkölaskun sekä siirtolaskun tullessa pitäisi alkaa laskemaan ja siirtelemään rahaa edestakaisin.
Home assistant, niin voi kaikille tileille laskea pörssisähkön mukaiset kustannukset kulutuksen mukaan. Onnistunee muillakin automaatiojärjestelmillä yhtälailla.

Nykyään ei enää.tule paljoa kilometrejä, mutta viimeisen vuoden aikana kilometrejä vajaa 32000 ja ladattu 5140kWh. Latauksen keskihintaa en jaksa kaivella, mutta kaiken sähkön keskihinta on ollut alle 11snt/kWh. Autoa ladattu yöllä joten se on tuon alle.
Näin ollen tuolle lataukselle on tullut hintaa noin 50e/kk. Ei tuo ainakaan meillä ole ollut taloudessa merkittävä kulu.
 
Kulutus tietenkin riippuu ihan ajomäärästä. Helpostikin voi olla autoa kohti 5-10tkm ajoa kuukaudessa tai enemmän, jolloin puhutaan tuhansista kilowateista per auto per kk ja sähkön hinta myös seilaa koko ajan, joten pelkän kulutuksen perusteella ei voi kustannuksia jakaa, vaikka autojen latausmäärän saisikin jonkin tagin perusteella eriteltyä. Samoin voi olla tilanne, että yhdelle autolle tulee ajoa paljon, toiselle taas erittäin vähän.
Jos autot on vain koristeena pihassa ja kulutus on pieni, tai jos talouden kaikki varat on yhden tilin takana ja kaikki tulot ja menot on aina yhteistä summista riippumatta, silloin tietysti asia on yksinkertaisempi.

Aika yleinen ja hyvä mallihan on se, että vaikkapa puolisoilla on omat tilinsä omien asioidensa hoitoon ja sitten yhteinen taloustili josta maksetaan yhteisiä kuluja, kuten esim talon sähkölasku. Jos tällaiseen talouteen hankitaan kaksi sähköautoa, menee koko homma vaikeaksi mikäli kustannukset haluaisi jyvittää edelleen samaan malliin, ellei siihen ei mitään viisasta järjestelmää ole olemassa. Vaikuttaa myös monimutkaiselta, jos aina sähkölaskun sekä siirtolaskun tullessa pitäisi alkaa laskemaan ja siirtelemään rahaa edestakaisin.
10tkm kuukaudessa ei kyllä kauhean helposti tule, sehän tarkoittaa että ajetaan yli 300km joka ikinen päivä. Tai Helsingistä Rovaniemelle ja takaisin joka viikonloppu plus sellaiset 3500km muuta ajoa, eli jos nyt vaikka Lapin reissu kestää kaksi päivää, niin se tarkoittaisi jokainen arkipäivä 160km.

Olen ehkä vanhanaikainen, mutta en tajua, miksi parisuhteessa jokainen sentti pitää laskea noin tarkasti. Kai sitä nyt suurinpiirtein osaa arvioida missä suhteessa ajoa on?
 
Vuoden vaihteessa muuten ilmeisesti astuu voimaan laki, että liikekiinteistöillä pitää 10% parkkipaikoista olla latauspisteitä. Suko ei kai riitä, pitää olla 11kW. Saattaa olla, että itsellä lykkäntyy kotiaseman laitto jos töissä voi ladata.
 
Vuoden vaihteessa muuten ilmeisesti astuu voimaan laki, että liikekiinteistöillä pitää 10% parkkipaikoista olla latauspisteitä. Suko ei kai riitä, pitää olla 11kW. Saattaa olla, että itsellä lykkäntyy kotiaseman laitto jos töissä voi ladata.
Onko tälle jokin lähde?

Saattaa olla, että itsellä lykkäntyy kotiaseman laitto jos töissä voi ladata.
Toivottavasti työnantajan sähköenergialle asettama hinta on sinulle suotuisa, jos tuollaisia pisteitä joskus tulee. Itse en ehkä kuitenkaan laskisi pelkästään sen varaan, vaan hankkisin kotiaseman, jos tarvetta ja mahdollisuutta on.
 
10tkm kuukaudessa ei kyllä kauhean helposti tule, sehän tarkoittaa että ajetaan yli 300km joka ikinen päivä. Tai Helsingistä Rovaniemelle ja takaisin joka viikonloppu plus sellaiset 3500km muuta ajoa, eli jos nyt vaikka Lapin reissu kestää kaksi päivää, niin se tarkoittaisi jokainen arkipäivä 160km.
Nyt takerrutaan taas ihan epäolennaiseen. Hyvinkin monella ihmisellä ajot pyörii 50-100tkm/vuosi, johan siellä nurkilla ollaan jos työmatka on reilu 100km ja sitten vähän muuta ajoa päälle. Eikä se absoluuttinen kilometrilukema nyt varsinaisesti edes ole se pointti tässä.
Monessakin eri skenaariossa voi saman sähköliittymän takana olla useampia eri autoja latauksessa (muitakin kuin esimerkiksi pariskunnan omat autot) ja niistä halutaan todelliset toteutuneet kulut saada jyvitettyä täsmällisesti oikealle käyttäjälle summan suuruudesta tai pienuudesta riippumatta.

Olen ehkä vanhanaikainen, mutta en tajua, miksi parisuhteessa jokainen sentti pitää laskea noin tarkasti. Kai sitä nyt suurinpiirtein osaa arvioida missä suhteessa ajoa on?
Kuten todettu, tässä ei välttämättä ole kysymys parisuhteesta, esimerkiksi voi olla se jonkun mainitsema alivuokralainen. Ja mitä summiin tulee, helposti voidaan puhua vaikka useista sadoista euroista per auto per kk. Vuodessa puhutaan vähintäänkin useista tuhansista. Sen energian hinta myös vaihtelee ihan merkittävästi latausajasta riippuen samallakin ajomäärällä, joku lataa yöllä 10cent hinnalla harkiten ja vaikkapa sitä alivuoralaista taas ei kiinnosta yhtään ja ladataan päivällä 60cent hinnalla kaikki. Arvioimalla tai pelkästää kilometrejä tai energiamäärää tuijottamalla kustannusten jako voi mennä metsään hyvinkin merkittävästi. Mielestäni aika leväperäistä rahankäyttöä olisi jo se, jos vaikka puhuttaisiinkin vain joistakin kympeistä kuukaudessa, joilla lataisi ilmaiseksi vaikka juuri sen alivuokralaisensa autoa.

Hieman ihmettelen, jos tähän ei vielä oikeasti mitään helppoa ja varmaa ratkaisua ole keksitty. Ehkä ollaan autojen sähköistymisessä vielä sen verran alkuvaiheessa, että sellainen järjestelmä vielä odottaa itseään. Yksi "helppohan" olisi esimerkiksi jokin ihan uudenlainen järjestelmä, jossa jollakin tavalla olisi esimerkiksi sähkömittari ja laturi samaa laitetta ja sitten myös lasku/liittymä olisi laturikohtainen tms. tai joku muu vastaava tapa, että se autojen lataukseen käytetty energialasku lähtisi suoraan oikealle autolle tai käyttäjälle, ilman että sitä sekoitettaisiin kiinteistön muuhun sähkölaskuun ensinkään.
 
Nyt takerrutaan taas ihan epäolennaiseen. Hyvinkin monella ihmisellä ajot pyörii 50-100tkm/vuosi, johan siellä nurkilla ollaan jos työmatka on reilu 100km ja sitten vähän muuta ajoa päälle. Eikä se absoluuttinen kilometrilukema nyt varsinaisesti edes ole se pointti tässä.
Monessakin eri skenaariossa voi saman sähköliittymän takana olla useampia eri autoja latauksessa (muitakin kuin esimerkiksi pariskunnan omat autot) ja niistä halutaan todelliset toteutuneet kulut saada jyvitettyä täsmällisesti oikealle käyttäjälle summan suuruudesta tai pienuudesta riippumatta.


Kuten todettu, tässä ei välttämättä ole kysymys parisuhteesta, esimerkiksi voi olla se jonkun mainitsema alivuokralainen. Ja mitä summiin tulee, helposti voidaan puhua vaikka useista sadoista euroista per auto per kk. Vuodessa puhutaan vähintäänkin useista tuhansista. Sen energian hinta myös vaihtelee ihan merkittävästi latausajasta riippuen samallakin ajomäärällä, joku lataa yöllä 10cent hinnalla harkiten ja vaikkapa sitä alivuoralaista taas ei kiinnosta yhtään ja ladataan päivällä 60cent hinnalla kaikki. Arvioimalla tai pelkästää kilometrejä tai energiamäärää tuijottamalla kustannusten jako voi mennä metsään hyvinkin merkittävästi. Mielestäni aika leväperäistä rahankäyttöä olisi jo se, jos vaikka puhuttaisiinkin vain joistakin kympeistä kuukaudessa, joilla lataisi ilmaiseksi vaikka juuri sen alivuokralaisensa autoa.

Hieman ihmettelen, jos tähän ei vielä oikeasti mitään helppoa ja varmaa ratkaisua ole keksitty. Ehkä ollaan autojen sähköistymisessä vielä sen verran alkuvaiheessa, että sellainen järjestelmä vielä odottaa itseään. Yksi "helppohan" olisi esimerkiksi jokin ihan uudenlainen järjestelmä, jossa jollakin tavalla olisi esimerkiksi sähkömittari ja laturi samaa laitetta ja sitten myös lasku/liittymä olisi laturikohtainen tms. tai joku muu vastaava tapa, että se autojen lataukseen käytetty energialasku lähtisi suoraan oikealle autolle tai käyttäjälle, ilman että sitä sekoitettaisiin kiinteistön muuhun sähkölaskuun ensinkään.
Esitin tähän toimivan, edullisen ja olemassaolevan ratkaisun. Home assistant. Maksaa 100 euroa, ja saat kaiken tuon. Lisäksi ajastus edullisille tunneille.
Ei vaadi suurta väkertämistä, valmiit palikat asennat ja se on siinä. Autokohtaisesti kuukausittaiset kulutukset hintoineen.

Lisäksi saat kaupanpäälle toimivan pörssisähkön hinnan mukaan optimoidun latauksen ja kuormanohjauksen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 912
Viestejä
4 907 702
Jäsenet
79 084
Uusin jäsen
Banlu6

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom