Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juuri näin.Kakskakkosta varten pitää olla autotkin sitä tukevat ja tarve ajaa runsaasti, koska tällä normi 11:lla tulee joka yö hyvin täyteen.![]()
Jos sähköliittymän korotukselle on tarvetta niin melkein kannattaisi nostaa tuohon hintaan. Mikään ei estä caruna espoota muuttamasta hinnoittelu malliansa, kun tarpeeksi energiaviraston kanssa kinaavat. Sinänsä 35A nallitkin on vähän naftit 22 kW latausteholle
Talo lämpenee maalämmöllä ja se ottaa verkosta normitilanteessa aika rauhalliset 1,8 kW, mutta vikatilanteessa 9 kW kun sähkövastukset lähtee käyntiin. Talvellahan tuo vikaantuu jos on ollakseen. Olisi kiva jos se ei haittaisi auto(je)n latausta siinä kohtaa. Ehkä se korotus on ihan ok ottaa nyt ihan vaikka talon jälleenmyyntiarvoa ajatellen.Juuri näin.
Mulla on kaksi Wallbox Pulsar Plussaa ja 3x25A pääsulakkeet. Talo lämpiää kaukolämmöllä.
Hyvin lataa yössä kahta autoa. 01-07 olen ajastanut lataamaan. Kuormanhallinta kun on, niin molemmat ottavat yhtä aikaa ja piikkiteho pyörii jossain 17kW paikkeilla. Eli tollaisen 100kWh pystyisi tossa 6h ikkunassa lataamaan.
Mulla auto tukisi 22kW latausta ja laturitkin on 22kW , mutta en näe mitään järkeä muuttaa pääsulakekokoa. Mä maksoin asennettuna 2v sitten koko paketista 2100€.
Wallbox tai vastaava on hyvä, kun noita voi ketjuttaa, jos tulee tarve useammalle laturille. Meilläkin on ollut nyt 3 sähköautoa 2 vuotta, niin mitenkään ei yhdellä laturilla ois pärjännyt. Kahdenkin auton kanssa on todella mukava, että on molemmille omat laitteet.
Laitat kuormanhallinnan samalla. Lataus ottaasitten aina maksimit mitä on saatavilla.Talo lämpenee maalämmöllä ja se ottaa verkosta normitilanteessa aika rauhalliset 1,8 kW, mutta vikatilanteessa 9 kW kun sähkövastukset lähtee käyntiin. Talvellahan tuo vikaantuu jos on ollakseen. Olisi kiva jos se ei haittaisi auto(je)n latausta siinä kohtaa. Ehkä se korotus on ihan ok ottaa nyt ihan vaikka talon jälleenmyyntiarvoa ajatellen.
Wallbox vaikuttaa ihan järkevältä vaihtoehdolta. Ehkä kiinnostavimpina se ja Defa tällä hetkellä.
Kyllähän siinä varmaan kk maksukin nousee reilusti? Vanhassa talossa oli 35A pääsulakkeet ja perus maksu joka kk melkein 50e kalliimpi kuin nykyisessä 25A sulakkeessa. Carunan verkko molemmlssa… Kuormanhallinnan hinnan säästää aika nopeasti. Itse ostin alennusmyynnistä sen id charger pro ja nyt olisi viimein tarkoitus saada se seinään vuotta myöhemmin. 600e urakkatarjouksia tullut sisältäen vikavirrat ja kuormanhallintamuuntajat keskukseen + työtJos sähköliittymän korotukselle on tarvetta niin melkein kannattaisi nostaa tuohon hintaan. Mikään ei estä caruna espoota muuttamasta hinnoittelu malliansa, kun tarpeeksi energiaviraston kanssa kinaavat. Sinänsä 35A nallitkin on vähän naftit 22 kW latausteholle
Kyllähän siinä varmaan kk maksukin nousee reilusti? Vanhassa talossa oli 35A pääsulakkeet ja perus maksu joka kk melkein 50e kalliimpi kuin nykyisessä 25A sulakkeessa. Carunan verkko molemmlssa… Kuormanhallinnan hinnan säästää aika nopeasti. Itse ostin alennusmyynnistä sen id charger pro ja nyt olisi viimein tarkoitus saada se seinään vuotta myöhemmin. 600e urakkatarjouksia tullut sisältäen vikavirrat ja kuormanhallintamuuntajat keskukseen + työt
Juuri näin. Caruna Espoolla ei vaikuta kuukausimaksuun käytännössä ollenkaan. Ero 2x25 ja 2x63 välillä on muutamia senttejä kuussa. Siksi tuo tuli tarjoaja mainittua ensimmäisessä viestissä. Liittymän korottaminen 3x25 -> 3x35 ei eroa hinnaltaan kovinkaan merkittävästi kuormanhallinnan lisäämiseen verrattuna.Ei enää liity kotilataukseen mutta Caruna Espoon alueella ei vaikuta muistaakseni jotain (herrasmies)sopimuksia tekivät aikoinaan kun kaupunki myi Fortumille ja eriytetty yhtiörakenne säilynyt toistaiseksi.
Oliko mitä kaikkia nippeleitä tarjouksissa? Osa vikiksistä ihan hinnakkaita töihin arviolta nelisen tuntia matkoineen.
Ei ole tarkemmin eritelty tuotekoodeja, mutta vikavirtajohdonsuojakatkaisijalla lukee tarjouksessa ja kun puhelimessa puhuttiin yhden tarjoajan kanssa niin tämä siis se kallein vaihtoehto mutta vie vähiten tilaa keskuksessa. Lisäksi 3x virtamuunnin, 3x piirikorttiliitin ja n. 10m kaapelointia mmj +cat6 sekä kiinnitystarvikkeet.Oliko mitä kaikkia nippeleitä tarjouksissa? Osa vikiksistä ihan hinnakkaita töihin arviolta nelisen tuntia matkoineen.
OT mut ohan se ihan *****moista pelleilyä et Espoo omin hinnoin ja muualla tälleen. Asuikohan Jyrki Käteinen & co Espoossa?Juuri näin. Caruna Espoolla ei vaikuta kuukausimaksuun käytännössä ollenkaan. Ero 2x25 ja 2x63 välillä on muutamia senttejä kuussa.
Kyllä tolle on ihan järkevät perusteet.OT mut ohan se ihan *****moista pelleilyä et Espoo omin hinnoin ja muualla tälleen. Asuikohan Jyrki Käteinen & co Espoossa?
![]()
Ei ole tarkemmin eritelty tuotekoodeja, mutta vikavirtajohdonsuojakatkaisijalla lukee tarjouksessa ja kun puhelimessa puhuttiin yhden tarjoajan kanssa niin tämä siis se kallein vaihtoehto mutta vie vähiten tilaa keskuksessa. Lisäksi 3x virtamuunnin, 3x piirikorttiliitin ja n. 10m kaapelointia mmj +cat6 sekä kiinnitystarvikkeet.
290e oli tavaran osuus. Tästä ehkä 100e(?) tulee kuormanhallinnan nippeleistä jos olin hereillä kun puhelimessa juteltiin
OT mut ohan se ihan *****moista pelleilyä et Espoo omin hinnoin ja muualla tälleen. Asuikohan Jyrki Käteinen & co Espoossa?
![]()
No eivät oikeastaan jos on kuormantasaus kunnossa. Hyvä vaan jos voi halvimpien tuntien aikana ostaa sähköt akkuun.Sinänsä 35A nallitkin on vähän naftit 22 kW latausteholle
Ei siinä ole mitään pelleilyä että Espoolaiset maksavat Espoon sähköverkon ylläpidon ja kehityksen ja syrjäkyläläiset hoitavat omat hommansa ihan itsekseen.OT mut ohan se ihan *****moista pelleilyä et Espoo omin hinnoin ja muualla tälleen. Asuikohan Jyrki Käteinen & co Espoossa?
Juuri selitit, miksi tätä voi pitää pelleilynä.Ei siinä ole mitään pelleilyä että Espoolaiset maksavat Espoon sähköverkon ylläpidon ja kehityksen ja syrjäkyläläiset hoitavat omat hommansa ihan itsekseen.
Tämä oli aikoinaan Espoon kunnanvaltuuston vaatimus, jotta antoivat luvat sähköverkkojen myyntiin: ostajan piti pitää Espoon verkot erillään muista sähköverkoista ja kustannukset piti laskea muusta maasta erillään.
Sattuneista syistä tuli aikoinaan viime vuosikymmenellä tehtyä 3x35 -> 3x25 A pienennys sulakepohjat ja sulakkeet vaihtamalla kun ois perusmaksu pompsahtanut...Mutta tosiaan täkäläisesti (Caruna) kustannus on 25A 35A siirrossa kertamaksuna vähän reilu tuhat euroa (1000-1200e) ja kuukausittainen kustannus tosiaan lähes tuplautuu.
Tämä. Itsellä kesti ainakin reilu vrk että verme päivitti itsensä LTE yli ja että sai lisättyä Ellin sovellukseen.Miksi et anna sen LTE:n olla päällä?
Laita se automaattinen ohjelmistopäivitys päälle ja katso aamulla uudestaan?
Og ketjussa keskustelua siitä, että LTE pois ja wifiin, niin sitten lähtee päivittyyn. Tarttee laittaa LTE päälle ja ihmetellä huomenna lisää.Tämä. Itsellä kesti ainakin reilu vrk että verme päivitti itsensä LTE yli ja että sai lisättyä Ellin sovellukseen.
Siis miten olet kuormanhallinnan toteuttanut?Jahans, lataus katkeaa itekseen. Manuaalin mukaan kuormanhallinta rajoittaa. Mikähän siinä, kun taivaalta tulee yli omien tarpeiden.
![]()
![]()
![]()
Ei kai kuormanhallinnan pitäisi keskyttää latausta , vain rajoittaa ? Tuskin se muu käyttö on sulakkeet punaisina paahtamista nyt kumminkaan.Manuaalin mukaan kuormanhallinta rajoittaa.
Keskeyttää se jo menee alle tietyn rajan. Oisko 6A? Jos yksikin vaihe jää alle 6A, saattaa lataus mennä seis (tauolle)zEi kai kuormanhallinnan pitäisi keskyttää latausta , vain rajoittaa ? Tuskin se muu käyttö on sulakkeet punaisina paahtamista nyt kumminkaan.
OT mut ohan se ihan *****moista pelleilyä et Espoo omin hinnoin ja muualla tälleen. Asuikohan Jyrki Käteinen & co Espoossa?
Siis miten olet kuormanhallinnan toteuttanut?
Edit: Lisäys, jos et ole tehnyt kuormanhallintaa latausasemalla, niin ovatko DIPit väärin laturilla?
Ei kai kuormanhallinnan pitäisi keskyttää latausta , vain rajoittaa ? Tuskin se muu käyttö on sulakkeet punaisina paahtamista nyt kumminkaan.
Ok. Eli jos olet tehnyt sen suoraan laturin keloilla, niin varmaan dipit asetettu väärin tai keskuksen kuorman mittarissa jotain.Kaksi kertaa kokeilin latausta. Kuormanhallinta ei nyt toimi oikein. Pitäisikö jostain apista tai hallintasivulta nähdä talon hetkellinen kuorma?
Kuormanhallinta ihan laturin päässä. Talossa 3x25 nallit. Sähköpääkeskuksessa Shellyn 50A coilit, yksi per vaihe. 25+15m cat-kaapelilla näiden veto. RJ45 jatkopala välissä.
Dipit näin:
![]()
No ei pitäisi olla mitään ongelmaa, kun taivaalta tuli aurinkoenergiaa ja ylijäämää meni muutenkin myyntiin.
Pitää avata sähkökaappi ja katsoa missä ne muuntajat on. Yhdessä katsottiin, minä enemmän oppilaana, että laitettiin sähkömittarilta tuleviin vaiheisiin. Pitää vielä testata, että pistän kiukaan päälle ja katson nouseeko konffaussivun vaihekohtaiset kulutukset. Nyt ääneen kirjoittaessa tulee vaan mieleen, että eihän niissä kahdessa vaiheessa välttämättä ollut mitään liikennettä mittarista taloon päin, koska taivaalta tuli toiseen suuntaan.Ja mittaus varmasti oikeassa kohdassa?
Mulla sähkäri laittoi ensin virtamittarin väärään väliin… meillä tosin ulkona yksi kaappi ja talossa sisällä toinen. Laittoi talolle meneviin kaapeleihin, jolloin ulkokeskuksen kulutus jäi huomioimatta.. Itse sitä ihmettelin ihan maalaisjärjellä ja eihän se oikein ollut. Kaksi laturia kun on, niin toisen kuorma ois jäänyt huomioimatta (jaa muu ulkokeskuksen kulutus)
Tietämättä onko tämä kovinkin yleinen setuppi..
Ei koska tämä oli niin halpa ja tavoitteena on ohjata tätä tulevaisuudessa HA:n kautta. 3+ vuotta olen ladannut sähköautoa tavallisesta voimavirtapistokkeesta ja ihan hyvin on onnistunut optimointi halvoille tunneille ja aurinkoaikaan.Ja ihan mielenkiinnosta, eikö olisi parempi olla aurinkosähkön hanskaava laturi, niin ei tarttisi myydä ylijäämää, vaan voisi ladata aurinkosähköllä ja ei tarttisi siirtoja ja veroja maksaa?
Edit. Vai ymmärsinkö jotain väärin?
Miten toi toiseen suuntaan menee? Siis tekninen toteutus/kaapelointi.Pitää avata sähkökaappi ja katsoa missä ne muuntajat on. Yhdessä katsottiin, minä enemmän oppilaana, että laitettiin sähkömittarilta tuleviin vaiheisiin. Pitää vielä testata, että pistän kiukaan päälle ja katson nouseeko konffaussivun vaihekohtaiset kulutukset. Nyt ääneen kirjoittaessa tulee vaan mieleen, että eihän niissä kahdessa vaiheessa välttämättä ollut mitään liikennettä mittarista taloon päin, koska taivaalta tuli toiseen suuntaan.
Ei koska tämä oli niin halpa ja tavoitteena on ohjata tätä tulevaisuudessa HA:n kautta. 3+ vuotta olen ladannut sähköautoa tavallisesta voimavirtapistokkeesta ja ihan hyvin on onnistunut optimointi halvoille tunneille ja aurinkoaikaan.
EDIT: Pistin saunan ja uunin päälle. Selkeästi nyt on niin, että 1. ja 2. vaiheet ei näy oikein.
![]()
![]()
Mulla Wallbox säätää välillä 3x6A - 3x16A muun kuorman mukaan. Luulis nyt noin muidenkin toimivan?Tais selvitä. Cattikaapelit oli wagoissa ja niissä oli sellainen pieni puristinliitin. Kahdesta se puristinliitin pysy kyllä wagon sisällä, mutta rj-karva liikkui siellä sisällä. Eli kahden virtamuuntajan toinen johto irti. Otin holkit pois ja pistin karvan suoraan wagoon. Nyt tuli kuorma hallintasivulle oikein.
Auto lataukseen. Lataa hienosti eikä ainakaan lyhyessä testissä katkennut. Sitten testaamaan: sauna, uuni ja vedenkeitin päälle. Laturissa kaikki valot keltaisena eikä lataa. Sauna ja uuni pois päältä, jatkoi latausta. Kaippa se toimi oikein. Oisin ajatellut, että se laskee syöttöä, mutta katkaisikin kokonaan. Pitää vielä ajan kanssa perehtyä tuohon kuormanhallintaan ja sen sielunelämään.
Sen verran tuohon Ellin pätkimiseen pitää lisätä, että kun latauslaite vaihtui EVbox Livoon, niin nyt pystyy lataamaan 6A virralla ja lataus ei katkea itsekseen. En tiedä oliko Ellin laturiyksilössä jokin vika, mutta kerrottakoon kuitenkinPysyykö teillä lataus käynnissä 6A virralla?
Olen pari päivää kokeillut ja tuntuu, että 6A pätkii latausta=auto ilmoittaa satunnaisesti 30-60min välein, että lataus keskeytyi (Syy; sähkökatko, lataus on päätetty, hätäpysäytys painettu tms).
8A-16A virroilla lataus toimii sujuvasti. Laturina Elli Connect ja autona Kia e-Niro. Nyt kun aurinko paistaa, niin olisi kiva lirutella pienellä teholla. 8A virralla tulee 5,5kw latausteho ja aurinko tuottaa n.3,5kw.
Tämä kuuluu jo aurinkoketjuun, mutta itseasiassa maksimiteho on aika lähellä tuota 3,5kw ollut viimevuonnakin, vaikka on 6,88kwp järjestelmä. Syy siinä, että paneelit on asennettu kahdelle lappeelle. Ehkäpä katkaisen yhden vaiheen sulakkeelta, niin saa lataustehoa pudotettua.
--> Mitä tapahtuu/onko riskejä, mikäli vaiheita pudottaa tai ottaa käyttöön auton ollessa latauksessa? Jos laittaisi vaikka Shellyllä vaiheohjauksen
We regret to inform you that EVBox Everon services for your account and charging stations will end as of 1 October 2025 (“service end-date"). We recommend you migrate your stations to another platform operator before the end-date. This unfortunate event is part of the solvent wind-down of the EVBox Everon business. You received this message because according to our administration you have an account with charging stations activated on EVBox Everon https://evbox.everon.io. As from the service end-date:
If you want your charging station(s) to continue to be connected online, we recommend taking the following actions
· Chargein | More information · Monta | More information · Backcharge | More information For a broader list of backends supporting EVBox products, see our FAQ.
As part of the migration process, we may need to share your data with your new platform operator. For any information on data processing by your new service provider, please consult their privacy policy. If you have any further questions, check our FAQ and please do not hesitate to contact our team via https://everon.io/support. After selecting your new operator, please reach out to them for any questions regarding migration of your station. We sincerely appreciate your understanding during this time and thank you for being a part of our journey. Best regards, EVBox B.V. |
19.4A + 6A > 25AEDIT: Pistin saunan ja uunin päälle. Selkeästi nyt on niin, että 1. ja 2. vaiheet ei näy oikein.
![]()
Piti toki laittaa omaan viestiin "varmaan Joensuussa", jotta välittyisi huumori@t-man83 Kaikkea sitä kuuleekin, mutta kuulostaa luonnolliselta![]()
Onko kuotmanhallinta toteutettu energiamittarilla?Onkos täällä suosituksia kolmivaiheiselle kWh-mittarille, josta saisi laturin kulutustiedot helposti Home Assistantiin? Tulee vain auton kulutuksen ja kustannusten seurantaan, ei ole tarkoitus tehdä ohjauksia. Laturi on joitain vuosia sitten asennettu Garo GLBDC kuormanhallinnalla, jos sillä on merkitystä. Tiedossa nyt ainakin on Shelly ja Home Wizard, mutta onko muita? Laturiin tietty saisi kiinni etähallintapalikan, mutta en sitten tiedä onko se yhtään sen helpompi tapa toteuttaa asiaa.
Joo kyllähän tuossa kuormanhallinnassa on hieno näyttö ja paljon tietoa vaiheista, mutta tosiaan perin kurjasti se näyttää koko talon tiedot…Onko kuotmanhallinta toteutettu energiamittarilla?
GNM3D-LP mittarissa on impulssiledi (1000imp/kWh). Tästä saa vitosen komponenteilla energiankulutuksen ja tehon homeassistantiin (home assistant.glow googleen). Vaihekohtaisia tietoja ei näin tosin saa.
Edit. Ja tietenkään tämä ei mittaa laturiin menevää energiaa, vaan koko taloutta, joten ei käykään. Tuli ajatusvirhe...
Shrlly toimii hyvin. Vanhassa asunnossa oli käytössä. Nappasin muutossa mukaan ja lojuu laatikossa joutilaana.Joo kyllähän tuossa kuormanhallinnassa on hieno näyttö ja paljon tietoa vaiheista, mutta tosiaan perin kurjasti se näyttää koko talon tiedot…
Kyllä täällä ainakin jatkaa toimintaansa, kaikki vikat päivitykset ajettuna sisälle.Hajosiko jollain muulla evcc+Elli päivityksessä?
Mitään muuta en tehnyt kuin evcc päivitti..
eebus ] ERROR 2025/06/22 12:48:33 websocket server error: http: Server closed
Using config file: /config/evcceetun.yaml
starting evcc: 'EVCC_DATABASE_DSN=/data/evcc.db evcc --config /config/evcceetun.yaml'
[main ] INFO 2025/06/22 12:48:33 evcc 0.204.3
[main ] INFO 2025/06/22 12:48:33 using config file: /config/evcceetun.yaml
[eebus ] INFO 2025/06/22 12:48:33 Local SKI: <postettuesiltä>
[main ] INFO 2025/06/22 12:48:33 listening at :7070
[main ] FATAL 2025/06/22 12:48:34 decoding failed due to the following error(s):
'' has invalid keys: maxgridsupplywhilebatterycharging
[main ] FATAL 2025/06/22 12:48:34 will attempt restart in: 15m0s
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.