Sähköauton kotilataus

Elli ID. Charger Pro (jos vanhaa mallia saa vielä jostain halvalla), Shelly Pro 3EM ja evcc HAOS päälle oli aika edullinen toteuttaa kuormanhallinta mielessä. Vaatii myös harrastuneisuutta.

Edit: Eikö se Go-E + sen oma kuormanhallinta ole kuitenkin spektrin halvemmasta päästä? Se on ainakin helppo implementaatio ja standalone.

Edit2: + ja jos tuo uusi siirtomaksun malli toteutuu koko valtakuntaan, niin liekö tuo 3x35A ja 22kw laturi wörtti? Kristallipalloa ei ole.

Viimeksi muokattu:
Olen tässä katsellut latausasemia tulevaa plugaria varten sillä varauksella että 11 kW sähköautolataus voi jossain kohtaa tarpeellista. Kohteena omakotitalo jossa tällä hetkellä 3x25A liittymä (Caruna Espoo, korotus 3x35A sulakkeille maksaa n. 500 €). Ajatus oli hankkia 11 kW tai 22 kW asema kuormantasauksella ja rajoittaa se 11 kW teholle kunnes mahdollinen isompi teho kiinnostaa ja liittymä päivittyisi.

Asiat jotka itseä kiinnostaa on kuormantasaus, kulutuksen seuranta ja kiinteä asennus (vaivattomuus, sähköt pitää jokatapauksessa vetää autokatokseen).

Ylimääräisiä ominaisuuksia jotka ovat plussaa olisi kaikenlainen integrointi kodin järjestelmiin, mutta tällä hetkellä ei ole mitään paneeleja tai muuta joka siitä hyötyisi joten ei vaikuta ostopäätökseen ellei ole kaksi muuten vastaavaa laturia suht samaan hintaan.

Muutama vaihtoehto on löytynyt ihan Googlella ja täältä selaamalla. go-e pro on aika kallis, mutta sisältää sitten paljon toistaiseksi turhaa integrointimahdollisiutta ja Defa vaikuttaa ihan ok:lta peruslaturilta. Hinnat kuormanhallinnalla näyttäisi olevan noin 1400 € vs 950 € (ilman asennusta). Onkohan jotain muita kiinnostavia kiinteitä malleja kuin nuo?

Jos sähköliittymän korotukselle on tarvetta niin melkein kannattaisi nostaa tuohon hintaan. Mikään ei estä caruna espoota muuttamasta hinnoittelu malliansa, kun tarpeeksi energiaviraston kanssa kinaavat. Sinänsä 35A nallitkin on vähän naftit 22 kW latausteholle

Kakskakkosta varten pitää olla autotkin sitä tukevat ja tarve ajaa runsaasti, koska tällä normi 11:lla tulee joka yö hyvin täyteen. :comp:

Vaikkei sitä pääsulaketta korota niin saahan sillä 22 kw laturilla kuitenkin irti n. 17 kw parhaillaan, mutta vaatii kuormanhallinnan

Kakskakkosta varten pitää olla autotkin sitä tukevat ja tarve ajaa runsaasti, koska tällä normi 11:lla tulee joka yö hyvin täyteen. :comp:
Juuri näin.

Mulla on kaksi Wallbox Pulsar Plussaa ja 3x25A pääsulakkeet. Talo lämpiää kaukolämmöllä.
Hyvin lataa yössä kahta autoa. 01-07 olen ajastanut lataamaan. Kuormanhallinta kun on, niin molemmat ottavat yhtä aikaa ja piikkiteho pyörii jossain 17kW paikkeilla. Eli tollaisen 100kWh pystyisi tossa 6h ikkunassa lataamaan.

Mulla auto tukisi 22kW latausta ja laturitkin on 22kW , mutta en näe mitään järkeä muuttaa pääsulakekokoa. Mä maksoin asennettuna 2v sitten koko paketista 2100€.

Wallbox tai vastaava on hyvä, kun noita voi ketjuttaa, jos tulee tarve useammalle laturille. Meilläkin on ollut nyt 3 sähköautoa 2 vuotta, niin mitenkään ei yhdellä laturilla ois pärjännyt. Kahdenkin auton kanssa on todella mukava, että on molemmille omat laitteet.

Jos sähköliittymän korotukselle on tarvetta niin melkein kannattaisi nostaa tuohon hintaan. Mikään ei estä caruna espoota muuttamasta hinnoittelu malliansa, kun tarpeeksi energiaviraston kanssa kinaavat. Sinänsä 35A nallitkin on vähän naftit 22 kW latausteholle
Juuri näin.

Mulla on kaksi Wallbox Pulsar Plussaa ja 3x25A pääsulakkeet. Talo lämpiää kaukolämmöllä.
Hyvin lataa yössä kahta autoa. 01-07 olen ajastanut lataamaan. Kuormanhallinta kun on, niin molemmat ottavat yhtä aikaa ja piikkiteho pyörii jossain 17kW paikkeilla. Eli tollaisen 100kWh pystyisi tossa 6h ikkunassa lataamaan.

Mulla auto tukisi 22kW latausta ja laturitkin on 22kW , mutta en näe mitään järkeä muuttaa pääsulakekokoa. Mä maksoin asennettuna 2v sitten koko paketista 2100€.

Wallbox tai vastaava on hyvä, kun noita voi ketjuttaa, jos tulee tarve useammalle laturille. Meilläkin on ollut nyt 3 sähköautoa 2 vuotta, niin mitenkään ei yhdellä laturilla ois pärjännyt. Kahdenkin auton kanssa on todella mukava, että on molemmille omat laitteet.
Talo lämpenee maalämmöllä ja se ottaa verkosta normitilanteessa aika rauhalliset 1,8 kW, mutta vikatilanteessa 9 kW kun sähkövastukset lähtee käyntiin. Talvellahan tuo vikaantuu jos on ollakseen. Olisi kiva jos se ei haittaisi auto(je)n latausta siinä kohtaa. Ehkä se korotus on ihan ok ottaa nyt ihan vaikka talon jälleenmyyntiarvoa ajatellen.

Wallbox vaikuttaa ihan järkevältä vaihtoehdolta. Ehkä kiinnostavimpina se ja Defa tällä hetkellä.

Talo lämpenee maalämmöllä ja se ottaa verkosta normitilanteessa aika rauhalliset 1,8 kW, mutta vikatilanteessa 9 kW kun sähkövastukset lähtee käyntiin. Talvellahan tuo vikaantuu jos on ollakseen. Olisi kiva jos se ei haittaisi auto(je)n latausta siinä kohtaa. Ehkä se korotus on ihan ok ottaa nyt ihan vaikka talon jälleenmyyntiarvoa ajatellen.

Wallbox vaikuttaa ihan järkevältä vaihtoehdolta. Ehkä kiinnostavimpina se ja Defa tällä hetkellä.
Laitat kuormanhallinnan samalla. Lataus ottaasitten aina maksimit mitä on saatavilla.

Ton 9kW päälle jää vielä 8kW lataukseen yöllä (tuskin juuri muuta kulutusta).

Riittää yhden auton kanssa varmasti.

Itse otin Nordic plugin kautta defa power latausaseman kuormanhallinnalla ja pörssisähkön seurannalla asennettuna , oli hyvää palvelua . Sitä voisin itse suositella

Kyllähän siinä varmaan kk maksukin nousee reilusti? Vanhassa talossa oli 35A pääsulakkeet ja perus maksu joka kk melkein 50e kalliimpi kuin nykyisessä 25A sulakkeessa. Carunan verkko molemmlssa… Kuormanhallinnan hinnan säästää aika nopeasti. Itse ostin alennusmyynnistä sen id charger pro ja nyt olisi viimein tarkoitus saada se seinään vuotta myöhemmin. 600e urakkatarjouksia tullut sisältäen vikavirrat ja kuormanhallintamuuntajat keskukseen + työt

Kyllähän siinä varmaan kk maksukin nousee reilusti? Vanhassa talossa oli 35A pääsulakkeet ja perus maksu joka kk melkein 50e kalliimpi kuin nykyisessä 25A sulakkeessa. Carunan verkko molemmlssa… Kuormanhallinnan hinnan säästää aika nopeasti. Itse ostin alennusmyynnistä sen id charger pro ja nyt olisi viimein tarkoitus saada se seinään vuotta myöhemmin. 600e urakkatarjouksia tullut sisältäen vikavirrat ja kuormanhallintamuuntajat keskukseen + työt

Ei enää liity kotilataukseen mutta Caruna Espoon alueella ei vaikuta muistaakseni jotain (herrasmies)sopimuksia tekivät aikoinaan kun kaupunki myi Fortumille ja eriytetty yhtiörakenne säilynyt toistaiseksi.

Oliko mitä kaikkia nippeleitä tarjouksissa? Osa vikiksistä ihan hinnakkaita töihin arviolta nelisen tuntia matkoineen.

Ei enää liity kotilataukseen mutta Caruna Espoon alueella ei vaikuta muistaakseni jotain (herrasmies)sopimuksia tekivät aikoinaan kun kaupunki myi Fortumille ja eriytetty yhtiörakenne säilynyt toistaiseksi.

Oliko mitä kaikkia nippeleitä tarjouksissa? Osa vikiksistä ihan hinnakkaita töihin arviolta nelisen tuntia matkoineen.
Juuri näin. Caruna Espoolla ei vaikuta kuukausimaksuun käytännössä ollenkaan. Ero 2x25 ja 2x63 välillä on muutamia senttejä kuussa. Siksi tuo tuli tarjoaja mainittua ensimmäisessä viestissä. Liittymän korottaminen 3x25 -> 3x35 ei eroa hinnaltaan kovinkaan merkittävästi kuormanhallinnan lisäämiseen verrattuna.

Se on tilanne tällä hetkellä, eikä se poissulje kuormanhallinnan tarvetta. Hyvä se on kuitenkin huomioida.

Ei ole tarkemmin eritelty tuotekoodeja, mutta vikavirtajohdonsuojakatkaisijalla lukee tarjouksessa ja kun puhelimessa puhuttiin yhden tarjoajan kanssa niin tämä siis se kallein vaihtoehto mutta vie vähiten tilaa keskuksessa. Lisäksi 3x virtamuunnin, 3x piirikorttiliitin ja n. 10m kaapelointia mmj +cat6 sekä kiinnitystarvikkeet.

290e oli tavaran osuus. Tästä ehkä 100e(?) tulee kuormanhallinnan nippeleistä jos olin hereillä kun puhelimessa juteltiin

Juuri näin. Caruna Espoolla ei vaikuta kuukausimaksuun käytännössä ollenkaan. Ero 2x25 ja 2x63 välillä on muutamia senttejä kuussa.
OT mut ohan se ihan *****moista pelleilyä et Espoo omin hinnoin ja muualla tälleen. Asuikohan Jyrki Käteinen & co Espoossa?

Screenshot_20250614_082607_Drive.jpg

OT mut ohan se ihan *****moista pelleilyä et Espoo omin hinnoin ja muualla tälleen. Asuikohan Jyrki Käteinen & co Espoossa?

Kyllä tolle on ihan järkevät perusteet.

Caruna Espoon verkko on tiheästi asutulla alueella, jossa kulut per liittymä varmasti pienemmät kuin haja-asutusalueella.

Ei ole tarkemmin eritelty tuotekoodeja, mutta vikavirtajohdonsuojakatkaisijalla lukee tarjouksessa ja kun puhelimessa puhuttiin yhden tarjoajan kanssa niin tämä siis se kallein vaihtoehto mutta vie vähiten tilaa keskuksessa. Lisäksi 3x virtamuunnin, 3x piirikorttiliitin ja n. 10m kaapelointia mmj +cat6 sekä kiinnitystarvikkeet.

290e oli tavaran osuus. Tästä ehkä 100e(?) tulee kuormanhallinnan nippeleistä jos olin hereillä kun puhelimessa juteltiin

Ihan järkevältä kuulostaa vvjsk maksa noin satasen alveineen tukusta, jos kuormanhallinta toisen satasen, kaapelit euron metri ja loput noin 60 € katetta.

Verkko ja hinnoittelu samoilla perusteilla, kun muissakin kaupunkiyhtiöissä. Hauskana yksityiskohtana Caruna espoo toimii myös Joensuun keskustassa

Statistiikka

Viestiketjuista
279 778
Jäsenet
77 977
Uusin jäsen
jukkisk88

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom