Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
265
3 vuotta vanha Kontio Kruiser premium pack versiossa erikoinen ongelma, viikko sitten veto loppui yllättäen vaikka akussa oli reilusti varausta, laitteen näyttö sekosi ensin ja sitten meni täysin mustaksi. Otin heti akun virtapiuhan irti ja laitoin takasin, toimi 100 metriä ja taas sama vika.

Sitten huomasin, että akun virtapiuha ei pysy kunnolla akussa kiinni vaan on löysä, tilasin sitten uuden virtapiuhan, asensin sen eilen, sen jälkeen ajoin noin 4km ja laite pelasi normaalisti
Kotiopäin lähtiessä sama vika ilmeentyi noin 1km ajon jälkeen, virtapiuhan ottamalla pois ja takaisin, pääsin ehkä 10 metriä eteenpäin ja samaa vikaa pukkaa.

Mistähän voisi johtua?
Akku voi olla tullut tiensä päähän myös. Itellä oli samanlainen ongelma keväällä vastaavanlaisessa (eri merkki) cruiserissa.

Toisella akulla toimi normaalisti, toisella teki tuollaista. Akun kun latasi "täyteen" toimi muutamia kilometrejä normaalisti, mutta ekan kerran kun katkas, irrotti virtapiuhannja laitto takaisin, niin sen jälkeen maksimissaan päässi muutaman sata metriä kerrallaan.
 
Liittynyt
19.01.2019
Viestejä
96
Akku voi olla tullut tiensä päähän myös. Itellä oli samanlainen ongelma keväällä vastaavanlaisessa (eri merkki) cruiserissa.

Toisella akulla toimi normaalisti, toisella teki tuollaista. Akun kun latasi "täyteen" toimi muutamia kilometrejä normaalisti, mutta ekan kerran kun katkas, irrotti virtapiuhannja laitto takaisin, niin sen jälkeen maksimissaan päässi muutaman sata metriä kerrallaan.
Kiitos infosta, näin se voi tosiaan olla, täydellä akulla tosiaan toimii hyvin jonkin aikaa.
 
Liittynyt
29.08.2020
Viestejä
68
Ensimmäinen renkaanvaihto käynnissä G30 laudan eturenkaaaseen, sen ihmeemmin asiaan perehtymättä ja täynnä urheilumieltä ajattelin, että pienen vuodon voisi paikata sisäpuolelta kunhan saa renkaan pois vanteelta. Varustuksena minulla oli tarvittavat avaimet sekä yksi bilteman rengasrauta (onneksi löytyi pari isoa talttameisseliä lisäksi). Olipas se mielenkiintoinen urakka, lopulta pelastukseni oli laittaa korokkeet renkaan alapuolelle (toi paineen oikeisiin paikkoihin ja suojeli akselia) ja nousta seisomaan vanteen päälle! Tuntui, että pelkästään raudalla ja meisseleillä vääntämällä olisi ainoastaan rikkonut vanteen. Lopulta rengas antautui ja sen irrotus vanteesta menikin kohtalaisen helposti tämän jälkeen, valitettavasti hieno visioni paikkauksesta kariutui siihen, että huomasin renkaassa olleet paikkausvaahdot edellisen omistajan jäljiltä.

Nyt siis tarvittaisiin uutta kumia tilalle, jos teiltä ei tule parempia ehdotuksia niin tämä lähtee tilaukseen:
Ensin meinasin ottaa samasta puljusta halvimman renkaan, mutta pelottelut sen kovuudesta ja asennusvaikeuksista eivät houkutelleet.. Laakerissa tuntuu hienoista karkeutta, mutta ei mielestäni mitään huolestuttavaa. Venttiilin ostan myös samalla, vaikka se ei vesitestissä vuotanutkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 722
Ensimmäinen renkaanvaihto käynnissä G30 laudan eturenkaaaseen, sen ihmeemmin asiaan perehtymättä ja täynnä urheilumieltä ajattelin, että pienen vuodon voisi paikata sisäpuolelta kunhan saa renkaan pois vanteelta. Varustuksena minulla oli tarvittavat avaimet sekä yksi bilteman rengasrauta (onneksi löytyi pari isoa talttameisseliä lisäksi). Olipas se mielenkiintoinen urakka, lopulta pelastukseni oli laittaa korokkeet renkaan alapuolelle (toi paineen oikeisiin paikkoihin ja suojeli akselia) ja nousta seisomaan vanteen päälle! Tuntui, että pelkästään raudalla ja meisseleillä vääntämällä olisi ainoastaan rikkonut vanteen. Lopulta rengas antautui ja sen irrotus vanteesta menikin kohtalaisen helposti tämän jälkeen, valitettavasti hieno visioni paikkauksesta kariutui siihen, että huomasin renkaassa olleet paikkausvaahdot edellisen omistajan jäljiltä.

Nyt siis tarvittaisiin uutta kumia tilalle, jos teiltä ei tule parempia ehdotuksia niin tämä lähtee tilaukseen:
Ensin meinasin ottaa samasta puljusta halvimman renkaan, mutta pelottelut sen kovuudesta ja asennusvaikeuksista eivät houkutelleet.. Laakerissa tuntuu hienoista karkeutta, mutta ei mielestäni mitään huolestuttavaa. Venttiilin ostan myös samalla, vaikka se ei vesitestissä vuotanutkaan.
Vakionahan noissa Max G30 renkaissa on se pistosuojageeli joka on ihan kätevä olla. Eli sellasta ite ehdottaisin niin ei oo heti taas vaihtokunnossa se rengas.

Eli tää vaikka

 
Liittynyt
26.07.2021
Viestejä
46
Morjesta.

Tänään tuli vaihdettua Augment ES ONE 10 skuuttiin takarengas ulko- ja sisäkumeineen. Vaihdon jälkeen normaalisti ajoon, ajoin ehkä 50 metriä, kaikki pelas täysin kunnes jarrutin eikä sen jälkeen kaasu vastaa mihinkään. Nopeusmittari toimii, jarruvalot toimii mutta kaasua kun painaa niin tenkkapoo - ei liiku mihinkään. Mikähän homma? Skuutti kuiten etuvetoinen eikä eturenkaaseen oo tarvinnu koskaan koskea. Apuja otetaan vastaan.
Veikkaisin että jarrutuksen tunnistus on päällä jostain syystä. Anturi tälle on jarrukahvan alla, siitä lähtisin liikkeelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
391
Kannattaa kysellä vaikka pyörähuolloista vaihtavatko noita renkaita. Turussa oleva huolto tekee vaihtoja, ja sinne voi lähettää Matkahuollolla kamppeen laitettavaksi. Sähköpotkulautojen huolto – Sähköpotkulaudat.fi
No niin tämä asia sai päätöksen. Järvenpäästä löytyi Eego niminen paja, jonka kanssa saatiin taas pyöreä kumi taakse. Tässä tapauksessa romuna olleesta vastaavasta vaihdettiin koko moottori renkaineen vanhan tilalle. Toki alkuperäinen vaihtoehto oli vaihtaa kumi, mutta ei oltu ihan 100 varmoja onko kyseessä nyt oikea kumi, joten tuo oli varavaihtoehtona. E-wayn verkkokauppa meinaan myy erikokoista kumia tuohon vaihtokumina, kuin mitä alkuperäisen kumin kyljessä lukee. Kumi olisi kyllä ollut sopiva, mutta viimehetkillä vanne murtui. Aika kovaa saa pakottaa tollasta kumia.

No itse olen kuitenkin tyytyväinen lopputulemaan ja ei maksanut kuin 55€. Eli ei voi kuin suositella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 497
Täällä Tampereen alueella Piketa (takuu)huoltaa muidenkin valmistajien skuutit. Tiketti Witt as:n kautta (josta muuten tuli tanskaksi vastaus) ja sitten Piketa ilmoitti, että vehkeen saa tuoda huoltoon. Siinä ei ollut mitään valittamista. Sen sijaan Wittin sivuilla annetaan ymmärtää, ettei takuu ole voimassa, jos laudalla on ajettu jossain muualla kuin kuivalla ja putsatulla asfaltilla aurinkoisena sunnuntai-iltapäivänä.

Luin jostain ulkomaankieliseltä sivulta, että laakereissa on ollut suojattuja malleja vaihtelevasti. Tyypillistä kiinantouhua. Luultavasti suojamattomia laakereita on tarjolla halvemmalla, niin niitä on sitten käytetty.
Vielä pari kyssäriä eli mistä sää siis ostit skuutin ja käytitkö jälleenmyyjää millään tavalla vai suoraan Witille viestiä ja toisena minkälainen huoltoaika tossa käytännössä Piketan kanssa oli eli kauan skuutti oli pois käytöstä?

Itsellä tuli nyt G2 Maxin yksi tyyppivioista vastaan eli about viimeisen kuukauden tai kaksi skuutin sisäinen laturi pätki latausta satunnaisesti latauksen aikana eli piippasi keskeyttäen latauksen ja jatkoi about minuutin päästä uudelleen kuitenkin niin että sai kyllä skuutin ladattua täyteen. Noh nyt se sitten yhtäkkiä pamautti kämpästä sulakkeen ja samalla hiljeni sisäinen laturi kokonaan eli meni sitten vissiin kokonaan särki. Itse ostin ton ulkomailta Voltes.eusta vuosi sitten toukokuussa eli äppsin mukaan 428 päivää omistettu ja 885km ajettu. Nyt pitäisi sitten arpoa lähteekö yrittämään Voltesin kautta vai suoraan viestiä Ninebotille tai Wittille joka on ilmeisesti Suomen maahantuoja. Tai sitten jos on laiska ja välttää huoltokatkot niin ostaa vaan Ninebotin pikalaturin itse ja jättää sisäisen laturin rikkinäiseksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 722
Vielä pari kyssäriä eli mistä sää siis ostit skuutin ja käytitkö jälleenmyyjää millään tavalla vai suoraan Witille viestiä ja toisena minkälainen huoltoaika tossa käytännössä Piketan kanssa oli eli kauan skuutti oli pois käytöstä?

Itsellä tuli nyt G2 Maxin yksi tyyppivioista vastaan eli about viimeisen kuukauden tai kaksi skuutin sisäinen laturi pätki latausta satunnaisesti latauksen aikana eli piippasi keskeyttäen latauksen ja jatkoi about minuutin päästä uudelleen kuitenkin niin että sai kyllä skuutin ladattua täyteen. Noh nyt se sitten yhtäkkiä pamautti kämpästä sulakkeen ja samalla hiljeni sisäinen laturi kokonaan eli meni sitten vissiin kokonaan särki. Itse ostin ton ulkomailta Voltes.eusta vuosi sitten toukokuussa eli äppsin mukaan 428 päivää omistettu ja 885km ajettu. Nyt pitäisi sitten arpoa lähteekö yrittämään Voltesin kautta vai suoraan viestiä Ninebotille tai Wittille joka on ilmeisesti Suomen maahantuoja. Tai sitten jos on laiska ja välttää huoltokatkot niin ostaa vaan Ninebotin pikalaturin itse ja jättää sisäisen laturin rikkinäiseksi.
Voltesin kautta, jos EU sisänen kauppa nii 2v takuu joka voimassa. Lähtökohtasestihan jälleenmyyjä noi hoitaa.

Mut jos se on tyyppivika jota ei olla viititty korjata, eli ne laturit on edelleen paskaa ja poksuu miten huvittaa, niin en nää ratkaseeko sen vaihtaminen uuteen sitä perimmäistä ongelmaa, eli sitä et se laturi on vaan huono. Max G30 latureissa en oo kuullu olevan vikaa niin kai sitten tossa on vaihteeks säästetty. Ite ehkä tekisin niin et vaihdattaisin sen takuussa uuteen kertaalleen (todnäk joudut asentamaan sen ite, eli avaamaan laudan, repimään vanhan ulos ja laittamaan uuden tilalle, ei pitäs olla vaikee homma) mut samalla tilaisin sen pikalaturin. Käyttää näitä sit tilanteen vaatiessa miten haluaa.

Tai no, näemmä ovat julkasseet tuon vaihdosta ihan videonkin koska on oletettavasti sen verran laaja ongelma, ja näytöstäis et toi ympyrän muotonen latausliitin menee kanssa ton mötikän kautta, eli mahollisuudet on et jos se on pamahtanu paskaks niin ei se porttikaan toimi.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 497
Voltesin kautta, jos EU sisänen kauppa nii 2v takuu joka voimassa. Lähtökohtasestihan jälleenmyyjä noi hoitaa.

Mut jos se on tyyppivika jota ei olla viititty korjata, eli ne laturit on edelleen paskaa ja poksuu miten huvittaa, niin en nää ratkaseeko sen vaihtaminen uuteen sitä perimmäistä ongelmaa, eli sitä et se laturi on vaan huono. Max G30 latureissa en oo kuullu olevan vikaa niin kai sitten tossa on vaihteeks säästetty. Ite ehkä tekisin niin et vaihdattaisin sen takuussa uuteen kertaalleen (todnäk joudut asentamaan sen ite, eli avaamaan laudan, repimään vanhan ulos ja laittamaan uuden tilalle, ei pitäs olla vaikee homma) mut samalla tilaisin sen pikalaturin. Käyttää näitä sit tilanteen vaatiessa miten haluaa.

Tai no, näemmä ovat julkasseet tuon vaihdosta ihan videonkin koska on oletettavasti sen verran laaja ongelma, ja näytöstäis et toi ympyrän muotonen latausliitin menee kanssa ton mötikän kautta, eli mahollisuudet on et jos se on pamahtanu paskaks niin ei se porttikaan toimi.

Toi on Redditin höpinöiden perusteella identtinen sisäinen laturi G30:n kanssa ja jonkin verran ollut tuolla Redditissä kommenttia myös vastaavista ongelmista G30:n kanssa. Mut joo mietin kans et kai tää on hyvä tekosyy ostaa se pikalaturi niin saa pidettyä skuutin käyttökunnossa huoltoa selvitellessä ja on sit backup jos hajoaa uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 722
Toi on Redditin höpinöiden perusteella identtinen sisäinen laturi G30:n kanssa ja jonkin verran ollut tuolla Redditissä kommenttia myös vastaavista ongelmista G30:n kanssa. Mut joo mietin kans et kai tää on hyvä tekosyy ostaa se pikalaturi niin saa pidettyä skuutin käyttökunnossa huoltoa selvitellessä ja on sit backup jos hajoaa uudelleen.
Nojoo, periaatteessa se voi olla identtinen kun jännitteet mätsää kuitenkin molemmissa vehkeissä. Mut se mitä on saattanu käydä on se et osissa on alettu säästämään ja sen takia noita on ruvennu poksumaan. En tosiaan ihan kauheasti muista kuulleeni et noita ois porsinu Max G30 kanssa kuitenkaan, ainakaan sillonku tuli vielä aktiivisemmin seurattua näitä hommia.

Mut on noi pikalaturit ihan kivoja. Voi heittää reppuun ja ladata vaikka kesken matkan jos tarvetta tulee ja ei mee ihan tuhottomasti aikaa venaillessakaan. Toki taitaa toi 5a laturi edelleenkin sen 3h viedä tyhjästä täyteen, mut pysähtyy syömään niin jossain vähän vajaassa tunnissakin saa jo ihan kivasti jerkkua takas.
 

Mstk

Aina pitää säätää...
Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
816
Sinne katosi näköjään DHGatesta Ninebot G30, G2 ja tuo koko kauppa (sumtop2019eur). Alista näkyy vielä löytyvän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.01.2019
Viestejä
96
Akku voi olla tullut tiensä päähän myös. Itellä oli samanlainen ongelma keväällä vastaavanlaisessa (eri merkki) cruiserissa.

Toisella akulla toimi normaalisti, toisella teki tuollaista. Akun kun latasi "täyteen" toimi muutamia kilometrejä normaalisti, mutta ekan kerran kun katkas, irrotti virtapiuhannja laitto takaisin, niin sen jälkeen maksimissaan päässi muutaman sata metriä kerrallaan.
Päivitystä tähän asiaan, ostin kaverilta uudemman käytetyn akun. Nyt on pelannut hyvin, eli tosiaan oma akku oli kyykähtänyt. Vanha akku oli valmistettu joulukuussa 2020.
 

Mstk

Aina pitää säätää...
Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
816
Onko tietoa kuinka ninebot max g2 E mallin saa kulkemaan 35km/h? Käsittääkseni kontrolleri rajoittaa vauhdin 25km/h..
Mitä ilmeisemmin firmisversiossa 1.4.8 korjattiin tuo, että XiaoDashilla sai muutettua laitteen sarjanumerolla laitteen "global" malliksi ja täten suoraan Ninebot apissa regionia muuttamalla jenkkiläksi -> 35 km/h. Samoin BLE Scanner metodi ei toimi enää juuri noilla EU malleilla. Pikaisella Googletuksella ainoa tällä hetkellä toimiva keino on korvata laudan kontrolleri esim. Alista löytyvillä. Valittavana on myös 40km/h kontrolleri, toimivat normi Ninebot sovelluksella kaikilla herkuilla (kuuleman mukaan).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.03.2024
Viestejä
160
Jokohan on kohta laudat kielletty, sen verran somessa näkyy nyt kieltovaatimuksia tai vähintään kypäräpakkoa. Suomessa kun ollaan ei taitaisi jäädä pelkkien vuokralautojen kieltoon.
E: Lisättäköön, että moni noista poliitikkoja ja mm. joku poliisi, eli ei ihan tyhjää huutelua.
 
Viimeksi muokattu:

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 061
Jokohan on kohta laudat kielletty, sen verran somessa näkyy nyt kieltovaatimuksia tai vähintään kypäräpakkoa. Suomessa kun ollaan ei taitaisi jäädä pelkkien vuokralautojen kieltoon.
E: Lisättäköön, että moni noista poliitikkoja ja mm. joku poliisi, eli ei ihan tyhjää huutelua.
Onhan se vähän ristiriitaista että pyörälle on kypäräpakko mutta potkulaudalle ei. Väittäisin että polkupyörä on kuitenkin aika paljon turvallisempi vempele. Esim ajovirheen seurauksena tieltä suistuminen tai kanttaria päin ajo ei ole niin paha koska pyörässä on isot renkaat ja se jatkaa matkaansa ainakin jonkinlaisten esteiden yli. Potkulauta tökkää paljon helpommin.

Eihän noita tietysti valvota mitenkään, mutta ihan perusteltua olisi silti mielestäni kypäräpakko.
 
Liittynyt
25.03.2024
Viestejä
160
Onhan se vähän ristiriitaista että pyörälle on kypäräpakko mutta potkulaudalle ei. Väittäisin että polkupyörä on kuitenkin aika paljon turvallisempi vempele. Esim ajovirheen seurauksena tieltä suistuminen tai kanttaria päin ajo ei ole niin paha koska pyörässä on isot renkaat ja se jatkaa matkaansa ainakin jonkinlaisten esteiden yli. Potkulauta tökkää paljon helpommin.

Eihän noita tietysti valvota mitenkään, mutta ihan perusteltua olisi silti mielestäni kypäräpakko.
Valvomattomuuden lisäksi epäilyttää auttaisiko joku kympin pyöräilykypärä juuri mitään, aika monesti naama edellä mennään tonttiin. Ennemmin lähtisin toteuttamaan keinoja kuten
- jo toimivaksi todistettu vuokralautoihin nopeusrajoituksia tai kokonaan pois tiettyihin aikoihin
- poliisi valvomaan kännissä ajavia, aiheuttavat suuren osan vakavista onnettomuuksista. Joko tämä oltiin kieltämässä, vähän semmoista muistelen?
- alaikäisiltä voisi kieltää kokonaan

En tähän hätään onnistunut mitään lähdettä löytämään, mutta suunnilleen kaikki ongelmat ainakin näyttää tulevan vuokralaudoista, ärsyttää jos pilaavat tämänkin. Asiaa muutenkin melkoisesti paisuteltu, mitä nyt vilkuilin läpi erilaisia tilastoja niin ei tämä näytä olevan juurikaan pyöräilyä vaarallisempaa.
 
Liittynyt
01.12.2018
Viestejä
136
En tähän hätään onnistunut mitään lähdettä löytämään, mutta suunnilleen kaikki ongelmat ainakin näyttää tulevan vuokralaudoista, ärsyttää jos pilaavat tämänkin.
Vuokralaudalla ei kuitenkaan voi painaa kehä1:stä 100kmh nopeudella, kuten joku näyttää omalla(?) laudallaan tekevän. Samoin tämän kaverin lauta, joka juuri ajoi toisen hengettömäksi ei kuvien perusteella ollut vuokraverme. Väitän että suurempi riski hengen menetyksestä liittyy näihin itse omistettaviin järjettömiä nopeuksia kuuleviin vehkeisiin.
 
Liittynyt
25.03.2024
Viestejä
160
Vuokralaudalla ei kuitenkaan voi painaa kehä1:stä 100kmh nopeudella, kuten joku näyttää omalla(?) laudallaan tekevän. Samoin tämän kaverin lauta, joka juuri ajoi toisen hengettömäksi ei kuvien perusteella ollut vuokraverme. Väitän että suurempi riski hengen menetyksestä liittyy näihin itse omistettaviin järjettömiä nopeuksia kuuleviin vehkeisiin.
Siinähän se olisikin hyvä syy kieltää sen takia, että jotkut eivät noudata lakeja. Jos nyt ajelee satasta taitaisi sitä ajella siltikin vaikka laudat olisi kielletty.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
250 443
Viestejä
4 360 259
Jäsenet
72 642
Uusin jäsen
Deknus

Hinta.fi

Ylös Bottom