Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
227
Oon miettinyt kesäksi uutta lautaa. Muutaman viiden sadan laudan omistaneena ajattelin jos kerran panostaisi eikä joutuisi joka toinen kevät päivittämään.

Kaksi ideaa on ollut nyt.

Kaabo Wolf warrior 11+
VSETT 11+

Vaatimuksena lähinnä yleinen kestävyys, mäkien kiipeämiskyky sekä akun koko.
Ajo tapahtuu enimmäkseen työmatka-ajona rajoitettuna sääntöjen mukaan, eli en etsi lautaa joka kulkee maksimit. Akkujen koot toisaalta menee tehojen mukaan eikä 500w lautoja ole olemassa isoilla akuilla.

Vsetissä olisi hieman isompi akku mutta onko se tuon 700 euron hintaeron arvoinen.

Kaabo merkkinä taitaa yleisesti olevan suositumpi ja varaosien saatavuus parempaa. Olen tällä hetkellä hieman kallistunut kaabon suuntaan.

Muitakin voi suositella +/-2k hintaluokassa.

En etsi tietoa tieliikennelaista, vakuutuksista tai niiden puutteista.

Mites kaabo mantis king gt tai nami burn e2?

Itse olen näitä pähkäillyt seuraavaksi skootiksi.
 
Liittynyt
22.08.2020
Viestejä
83
On nää viime talvet ollut uskomattomia, ei pahemmin laudalla ajella. Onkos ketään teistä ajanut?
Itse olen kyllä ajanut koko talven läpi tuollaisella etelä-suomessa. Mittarissa nyt vajaa 3000km reilulta 2 vuodelta ja mitään ei oo hajonnut ja kaikki on toiminut. Mitä nyt eturengas on ainoastaan aivan täysin sileä (alkuperäiset renkaat edessä/takana) :D

Nuevo E-twow GT SE En Oferta (2022) - Distribuidor Oficial Patinete E-twow GT SE En Oferta (2022) - Distribuidor Oficial

1673557619184.png
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Ei mitään toivoa, että olisin päässyt eilen tai tänään tekemään skuutilla kauppareissuja.

Pyörätiet loskassa ja täynnä isoja lätäköitä, ainakin täällä Vantaalla.
 

Ihime

Tukijäsen
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 260
Ei mitään toivoa, että olisin päässyt eilen tai tänään tekemään skuutilla kauppareissuja.

Pyörätiet loskassa ja täynnä isoja lätäköitä, ainakin täällä Vantaalla.
Siellä tuli just joku papparainen e-scootilla vastaan kun kotia pyöräili. Tiet ihan jäässä ja saa kieli keskellä suuta mennä pyörälläkin vaikka nastarenkaat alla :).
Edit. Eikä toki kypäärää päässä, mitäpä suotta.
 
Liittynyt
22.08.2020
Viestejä
83
Ei mitään toivoa, että olisin päässyt eilen tai tänään tekemään skuutilla kauppareissuja.

Pyörätiet loskassa ja täynnä isoja lätäköitä, ainakin täällä Vantaalla.
Kyllä sitä ajaa vaan kummasti pystyy kevyesti lumisilla teilläkin ja myös jäisillä tieosuuksillakin, jos vaan on hiekoitettu. Pitää vain ajaa kelin mukaan, vauhti pois, jarrutukset hitaan kaavan mukaan, ei äkkinäisiä käännöksiä, rauhalliset liikkeet, ennakoida reilusti, sekä harjoittelua :)

Ainoastaan, jos satanut paksulti lunta ja teitä ei ole aurattu, niin silloin ei ole mitään asiaa, kun sileä eturengas ei pidä lainkaan ja eteneminen ei onnistu millään lailla.

Turvallista se ei toki siitä tee :D Alamäkipyöräilykypärä leukasuojalla päässä kesät/talvet toki aina ajon aikana.

Tänään juuri tulin himaan tuolta lätäköiden läpi :)
 
Liittynyt
25.05.2019
Viestejä
8
Mikä olisi hyvä/edullinen sähköpotkulauta kun pitäisi päivittäin ajella juna-asemalle n. 5km suuntaansa, ja lauta junaan mukaan? Onko esim. sahkopotkulaudat.fi:n käytetyt laudat ihan toimivia pelejä? Plussaa jos talvellakin pääsee ajamaan saman matkan, mutta ei tosiaan mitään maratoneja ole tarkoitus laudalla vedellä.
 
Liittynyt
22.08.2020
Viestejä
83
Mikä olisi hyvä/edullinen sähköpotkulauta kun pitäisi päivittäin ajella juna-asemalle n. 5km suuntaansa, ja lauta junaan mukaan? Onko esim. sahkopotkulaudat.fi:n käytetyt laudat ihan toimivia pelejä? Plussaa jos talvellakin pääsee ajamaan saman matkan, mutta ei tosiaan mitään maratoneja ole tarkoitus laudalla vedellä.
Jos tuolta liikkeestä katsot, niin varmastikin perus ajoon näistä jokin malli:

 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Äsken käytiin pojan kanssa lautojen kanssa kaupassa ja ihan hyvin onnistui ajaminen.

Perjantaista lähtien tulee taas pakkasta ja sitten ajamiset taas loppuu.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
379
Tätä lautaa saa helposti alta 200€ käytettynä.

Akku finaalissa tai jotain muuta isompaa ongelmaa? Kannattaa ainakin ennen ostoa selvittää syy hinnan alhaisuuteen.
Halvimmillaankin on tullut vastaan satasta kovemmalla hinnalla ja silloinkin kunto on ollut vaihteleva.
Joissain Tori.fi:n kaltaisissa huijaripesäkkeissä moisia hintoja voi ehkä näkyä, mutta ne on ihan oma lukunsa.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Akku finaalissa tai jotain muuta isompaa ongelmaa? Kannattaa ainakin ennen ostoa selvittää syy hinnan alhaisuuteen.
Halvimmillaankin on tullut vastaan satasta kovemmalla hinnalla ja silloinkin kunto on ollut vaihteleva.
Joissain Tori.fi:n kaltaisissa huijaripesäkkeissä moisia hintoja voi ehkä näkyä, mutta ne on ihan oma lukunsa.
Viime syksynä ostin lapsille kyseisen laudan käytettynä 180€ hintaan.

Oli ajettu karvan verran alle 1000 km ja akkujen kunto hyvä ja lisäksi oli laitettu etujousitus.

Ei tarvinnut edes vaihtaa firmistä, kun kulkua on tasaisella 32 ja lähdössä ei tarvitse alkupotkua maasta.

Näihin hintoihin on myyty sähköpotkulautoihin liittyvissä FB-ryhmissä.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
460
Viime syksynä ostin lapsille kyseisen laudan käytettynä 180€ hintaan.
Oli ajettu karvan verran alle 1000 km ja akkujen kunto hyvä ja lisäksi oli laitettu etujousitus.
Ei tietysti kilometrit anna välttämättä täyttä kuvaa kunnosta, akkukapasiteetti on voinut kärsiä kylmästä/kuumasta jos ei ole kunnolla säilytetty

Kannattaa tarkistaa akun kunto vaikka m365 toolsilla ennen kuin antaa rahat käteen
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
379
Viime syksynä ostin lapsille kyseisen laudan käytettynä 180€ hintaan.

Oli ajettu karvan verran alle 1000 km ja akkujen kunto hyvä ja lisäksi oli laitettu etujousitus.

Ei tarvinnut edes vaihtaa firmistä, kun kulkua on tasaisella 32 ja lähdössä ei tarvitse alkupotkua maasta.

Näihin hintoihin on myyty sähköpotkulautoihin liittyvissä FB-ryhmissä.
Ei sitten olekan ihme, ettei moisia alehintoja ole tullut vastaan, kun en Naamakirjaa käytä. :oops:
Olisin silti erittäin varovainen jos tuolla hinnalla tarjottaisiin (vrt. pelkän akun hinta), mutta mikäs siinä jos tavara on kuranttia.

Olisipa aikoinaan omaa lautaa hankkiessa säästänyt kuukauden verran kauemmin ja hankkinut Pro-mallin...
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Ei sitten olekan ihme, ettei moisia alehintoja ole tullut vastaan, kun en Naamakirjaa käytä. :oops:
Olisin silti erittäin varovainen jos tuolla hinnalla tarjottaisiin (vrt. pelkän akun hinta), mutta mikäs siinä jos tavara on kuranttia.

Olisipa aikoinaan omaa lautaa hankkiessa säästänyt kuukauden verran kauemmin ja hankkinut Pro-mallin...
Ostin vuosien takaiselta tuttavalta ja lautaa on aina säilytetty sisätiloissa.

Enemmän riskejä tietysti kun ostaa tuntemattomalta.

Kaikin puolin hyvässä kunnossa, paitsi tietenkin muutamia naarmuja mitä tulee ihan normaalikäytössäkin.

IMG_20220827_190330.jpg DSC04540.JPG
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
379
Ostin vuosien takaiselta tuttavalta ja lautaa on aina säilytetty sisätiloissa.

Enemmän riskejä tietysti kun ostaa tuntemattomalta.

Kaikin puolin hyvässä kunnossa, paitsi tietenkin muutamia naarmuja mitä tulee ihan normaalikäytössäkin.

Ostajan tunteminen luonnollisesti auttaa arvioinnissa ja omakin kyyti luonnollisestikin säilytetään sisätiloissa.
Naarmuilta ja muulta luonnolliselta kulumaltahan ei oikein voi välttyä.

Onko tuo punainen viritys takarenkaan venttiilissä venttiilinjatke?
Tuntuisi ulotuvan aika paljon sivulle, mutta se johtunee perspektiivistä.
 
Liittynyt
25.05.2019
Viestejä
8
Ei sitten olekan ihme, ettei moisia alehintoja ole tullut vastaan, kun en Naamakirjaa käytä. :oops:
Olisin silti erittäin varovainen jos tuolla hinnalla tarjottaisiin (vrt. pelkän akun hinta), mutta mikäs siinä jos tavara on kuranttia.

Olisipa aikoinaan omaa lautaa hankkiessa säästänyt kuukauden verran kauemmin ja hankkinut Pro-mallin...
Joo, ehkä näin asiasta muutenkin ulapalla olevana Facebookin liian hyvää ollakseen totta -tarjoukset ei taida olla se paras vaihtoehto. Mietin myös jos satsaisi hitusen enemmän ja päästelisi koko matkan laudalla, tulee yhteensä joku 25km, voisi ainakin mielessään kuvitella että miten paljon säästää kun ei tarvitse ostaa HSL-lippua.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 762
Jos nyt olisi 800€ käytettävissä ja pitäisi hankkia kevyehkö alle 20kg lauta, joka kulkee mukavasti 35-40km/h, taittuu helposti kasaan ja akku kestäisi 30km, niin mikä olisi valinnan kohde? Ninebot G30:n uudet ilmeisesti on softalukittu, joten se ei ole enää mahdollista ellei tiedä saavansa vanhaa varastoa.
 
Liittynyt
22.08.2020
Viestejä
83
Jos nyt olisi 800€ käytettävissä ja pitäisi hankkia kevyehkö alle 20kg lauta, joka kulkee mukavasti 35-40km/h, taittuu helposti kasaan ja akku kestäisi 30km, niin mikä olisi valinnan kohde? Ninebot G30:n uudet ilmeisesti on softalukittu, joten se ei ole enää mahdollista ellei tiedä saavansa vanhaa varastoa.
Jos voit joustaa rangesta hieman, niin tästä: E-TWOW GT SL with bluetooth 700W 48V - 7.8Ah Color Grey

Jos parit sataset lisää, niin saat nuo kaikki:
 

donpeksi

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
768
Jos voit joustaa rangesta hieman, niin tästä: E-TWOW GT SL with bluetooth 700W 48V - 7.8Ah Color Grey

Jos parit sataset lisää, niin saat nuo kaikki:
Valmistajan ilmoittamista rangeista voi ottaa surutta puolet pois vastaamaan todellisuutta.

Tuo kalliimman laudan akun kestävyys jää siis 17,5 - 22,5 kilometriin.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
460
Ninebot G30:n uudet ilmeisesti on softalukittu, joten se ei ole enää mahdollista ellei tiedä saavansa vanhaa varastoa.
tämähän ei sinänsä ole ongelma, uuden laudan rekisteröinnin yhteydessä ilmoitetaan käyttömaa ja sen mukaan appi sit asettaa laudan firmikseen rajotukset.
esim USA on rajoittamaton, mutta jos laittaa vaikka Saksan niin tulee kaikki lapsilukot ja vähän päälle.
Suomen asetuksilla tulee vaan se 25km/h nopeusrajotus

softalukitus vaan meinaa ettei sitä voi jälkikäteen enää muuttaa ilman että aletaan uudelleenohjelmoimaan controlleria
 
Liittynyt
02.02.2023
Viestejä
3
Jos nyt olisi 800€ käytettävissä ja pitäisi hankkia kevyehkö alle 20kg lauta, joka kulkee mukavasti 35-40km/h, taittuu helposti kasaan ja akku kestäisi 30km, niin mikä olisi valinnan kohde? Ninebot G30:n uudet ilmeisesti on softalukittu, joten se ei ole enää mahdollista ellei tiedä saavansa vanhaa varastoa.
Jos kiinnostaa niin olisi mahdollisesti myynnissä dualtron mini.laudalla ajettu noin. 1600km akku 17.5ah.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 762
tämähän ei sinänsä ole ongelma, uuden laudan rekisteröinnin yhteydessä ilmoitetaan käyttömaa ja sen mukaan appi sit asettaa laudan firmikseen rajotukset.
esim USA on rajoittamaton, mutta jos laittaa vaikka Saksan niin tulee kaikki lapsilukot ja vähän päälle.
Suomen asetuksilla tulee vaan se 25km/h nopeusrajotus

softalukitus vaan meinaa ettei sitä voi jälkikäteen enää muuttaa ilman että aletaan uudelleenohjelmoimaan controlleria
Näiden firmistä on päässyt tai joutunut muokkaamaan, että saa lisää tehoja, moottorijarrutusta pois jne. Erinomainen juttu, mutta ei onnistu ilmeisesti uusilla kaupasta ostetuilla
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 762
Jos kiinnostaa niin olisi mahdollisesti myynnissä dualtron mini.laudalla ajettu noin. 1600km akku 17.5ah.
Ei ole suoranaisesti tulossa omaan käyttöön, joten käytetty huoltotarpeellinen ei välttämättä nyt ole paras ratkaisu. Jos olet luopumassa, niin laita yv:llä sijaintia, hintaa, kuntotietoa jne.
 
Liittynyt
02.02.2023
Viestejä
3
Lauta kaikinpuolin kunnossa, eihän näissä mitään huollontarvetta ole, renkaita vaihtelee. Näissä dualtroneissa on muutenkin laatu ihan eri kun noissa ns.tusina laudoissa. Helsinki sijainti hintaa voidaan katsoa. Itsellä sähköpyörä niin jää niinku vähän ylimääräseksi ltänä lauta.
 
Liittynyt
22.08.2020
Viestejä
83
Valmistajan ilmoittamista rangeista voi ottaa surutta puolet pois vastaamaan todellisuutta.

Tuo kalliimman laudan akun kestävyys jää siis 17,5 - 22,5 kilometriin.
Toki näin perus sääntönä, että vähentää saa hiukan aina. Kuitenkin juuri tuolla isommalla versiolla (10,5A akulla) olen itse ajanut kesällä aikoinaan laudan ollessa uusi 29km matkan akkua säästellen. Nyt mittarissa 3000km ja kantama siellä 24km nurkilla. Reippaalla kaasun käytöllä kantama on sitten sen 16-17km.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Lauta kaikinpuolin kunnossa, eihän näissä mitään huollontarvetta ole, renkaita vaihtelee. Näissä dualtroneissa on muutenkin laatu ihan eri kun noissa ns.tusina laudoissa. Helsinki sijainti hintaa voidaan katsoa. Itsellä sähköpyörä niin jää niinku vähän ylimääräseksi ltänä lauta.
Joo ja mulla jää helmikuun alussa ylimääräiseksi potkulauta kun on toi koira. Täällähän on myös kauppa-alue, johon ei tosin uunituoreella tunnuksella pääse ja ihan syystä. Eikä paljon haise skämmiltä.
 
Liittynyt
02.02.2023
Viestejä
3
Joo ja mulla jää helmikuun alussa ylimääräiseksi potkulauta kun on toi koira. Täällähän on myös kauppa-alue, johon ei tosin uunituoreella tunnuksella pääse ja ihan syystä. Eikä paljon haise skämmiltä.
No kaupat tehdään tietysti naamatusten, en ymmärrä miten voi skämmätä. No mutta eihän tämä tosiaan kuulu tähän säikeeseen, joten jätän tähän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Oon miettinyt kesäksi uutta lautaa. Muutaman viiden sadan laudan omistaneena ajattelin jos kerran panostaisi eikä joutuisi joka toinen kevät päivittämään.

Kaksi ideaa on ollut nyt.

Kaabo Wolf warrior 11+
VSETT 11+

Vaatimuksena lähinnä yleinen kestävyys, mäkien kiipeämiskyky sekä akun koko.
Ajo tapahtuu enimmäkseen työmatka-ajona rajoitettuna sääntöjen mukaan, eli en etsi lautaa joka kulkee maksimit. Akkujen koot toisaalta menee tehojen mukaan eikä 500w lautoja ole olemassa isoilla akuilla.

Vsetissä olisi hieman isompi akku mutta onko se tuon 700 euron hintaeron arvoinen.

Kaabo merkkinä taitaa yleisesti olevan suositumpi ja varaosien saatavuus parempaa. Olen tällä hetkellä hieman kallistunut kaabon suuntaan.

Muitakin voi suositella +/-2k hintaluokassa.

En etsi tietoa tieliikennelaista, vakuutuksista tai niiden puutteista.
Molemmat aika huonoja vaihtoehtoja. Vanhaa kamaa jo niinsanotusti ja painoa noista molemmista löytyy vähän liikaakin. Ei sillä oo mitään väliä kuinka iso ukko on ku ei näitten kannettavuudessa se ongelma oo se paino vaan ihan vaan se fyysinen koko ja mistä sen otteen nyt sattuu saamaankaan. Molemmat on noista kans "vaan" 60v vehkeitä ja samat tehot ja isommankin akun saat oikeastaan huomattavasti pienemmässäkin paketissa jo nykysin, pääasiassa sen takia et nyt on siirrytty jo pitkälti käyttämään 21700 kennoja noiden vanhojen 18650 kennojen sijasta.

Kannattavin veto on aikalailla edelleenkin uittaa kiinasta suoraan valmistajalta lauta. Ite läpikävin ton prosessin ööh, 2021 kesällä. Menihän siinä vitun kauan et se lauta saapu (6kk...) ja välissä tuntu et onkohan sieltä mitään tulossakaan, mut tuli mitä pitikin ja kaikki skulannu siitä lähtien ongelmitta. Takuutahan ei toki sit varsinaisesti oo ellei satu jotain pamahtamaan aikalailla suoraan paketista tai ekan parinsadan kilsan aikana, mut varaosiakin saa noilta valmistajilta suoraan tilattua, eikä noissa oikeastaan mitään muuta oikeasti kallista oo kun akut. Se säästökin mikä tulee valmistajalta tilatessa on kuitenkin parhaimmillaan sellasta about tonnin luokkaa.

Noissa sit vaan kannattaa ottaa huomioon valmistaja ja se et minkä akun se lauta on syöny. Saa paskoilla kiina-akuilla, mut lisää maksamalla usein on tarjolla ihan laatuvalmistajankin kennoista kasattua akkua, pääasiassa Samsung, LG ja Panasonic. Kiinakennoja ei kenenkään kannata ottaa ihan vaan siitäkin syystä et niissä menee herkemmin asiat vituiks ja lopputulos on yleensä todella huono jos akun kanssa käy jotain. Toki samalla tehtaallahan noi akkupaketit kasataan, et ei sen puoleen, mut onpahan yks riski eliminoitu pois kun kennot on ainakin laadukkaat.

Varmaan tän hetken kiinnostavimmat laudat itelle olis Teverun Fighter 11+, tos on 60v/35ah akku ja sinewave-kontrollerit, eli rangea riittää ja kaasua on kivempi operoida sinewavejen ansiosta, helpompi pitää tasanen nopeus pienemmissäkin vauhdeissa. Painoa tolla on yllättävän pienet 35kg ja tulee 11" tubeless renkaillakin. Voin tälleen perus sisäkumeilla varustetun laudan omistavana sanoa et sä ehdottomasti haluat tubelessit, jo senkin takia et tehokkaimmissa laudoissa on noissa non-tubeless malleissa halkaistava vanne joka on vaihtelevaa vahvuutta valmistajien välillä, yleensä just jotain kiinametallia joka helposti murtuu jos painoa laudalla vähänkään enemmän ja ajat sopivasti jostain kanttarista alas. Plus sisäkumithan puhkee helpommin muutenkin.

Toinen on sit Unicoolin/Unigogon G4 (taitaa mennä jälkimmäisellä nimellä nykyään jonkun yhdistymisen jälkeen?). Aikalailla identtiset speksit, eli 60v/35ah akku, kontrollerit varmaan about samat, pitäis olla sinewavet, yllätyn jos ei ole. Erona suurimmaks osaks se et G4 on sit 12" tubelessit ja painoa se 10kg enemmän, eli toi painais sit jo 45kg. Pelastavana tekijänä ton painon suhteen on se et tossa on sit irrotettava akku, eli kantamista voi helpottaa sillä et irrottaa akun ja kantaa sit erikseen. Toi G4 on Titanin valmistama, eli saman lafkan joka esimerkiks noi Vsettitkin tekee. Titan on myös Zero 10x OEM ja aika monen muunkin laudan joita ollaan sit eri nimillä uudelleenbrändäilty, mut samalta tehtaalta aika moni lauta kuitenkin sit loppujenlopuks tulee. Vsett on vaan rajattu silleen et sitä ei suoraan valmistajalta saa ostettua ollenkaan.

Hinnoista mulla ei oo ajankohtaista tietoa, mut veikkaisin et samalla tavalla noidenkin hinnat on kärsiny inflaatiosta kun kaikki muukin. Titanin löytää helpoiten alibabasta ja tilaaminenhan menee silleen hassusti et pitää ekana laittaa viestiä ja kysellä hintaa, noi on parhaimmillaan vaan suuntaa antavia noi hinnat mitä tuolla ilmotetaan. Vastaavat kyllä nopeasti ja lontoota puhuvat ihan sujuvasti. Tilausprosessikin on siinä mielessä mutkaton et tullit ei jää asiakkaalle maksettavaks vaan kauppias hoitaa ne, lauta lähtee sit kiinasta venäjän kautta junalla puolaan ja tän pätkän aikana seurantaa ei juurikaan ole. Puolasta sit sen kantoon nappaa UPS josta sit pystyykin seurata matkaa kotiovelle asti.

Oma lauta on tuolta alibabasta Titanin kautta tosiaan ostettu. Menihän siinä aikaa kauan, mut se oli osittain kans siitä et siinä lähettämisessäkin kesti kun noissa akkukennoissa oli saatavuusongelmia koronan takia. Säästin kuitenkin niin helvetin pitkän pennin et ei se toisaalta haitannu. Toi takuuhommakin on mun mielestä aikalailla yks lysti, kyllähän se valmistajakin sille takuun myöntää mut en oo joutunu kokeilemaan et miten toimii sit käytännössä. Nää on onneks vähän sellasia laitteita et ei näissä oikeasti muita kuluvia osia ole ku jarrut ja renkaat, akku toki kanssa mut sitku siinä on lataussyklit täynnä niin alkaa lauta olemaan muutenkin roskiskamaa jo. Ykskään takuu ei kuitenkaan kata minkäänlaisia vesivahinkoja ja en nyt nopeasti keksi et mikä muu näissä poksuis omia aikojaan, jos joku kontrolleri pamahtaa niin sellasenkin saa about satasella tilattua uuden kuitenkin, nekään ei poksu ellei oo lämmönsiirtymisessä ongelmaa tai jostain syystä sähköjarrut säädetty turhan vahvaks ja sieltä lähtee jotain virtapiikkiä ja suojaukset pettää. Samasta syystä suosittelen et sähköjarru olis matalimmalla mahdollisella asetuksella tai kokonaan pois päältä, jykevimmissä laudoissa on hydrauliset jarrut edessä ja takana ja niillä kyllä pysähtyy fiksuista nopeuksista (25-30kmh) aikalailla välittömästi ilmankin sähköjarruja, ainakin huomattavasti nopeammin mitä tollaset perinteisemmät sähköjarru + yks levyjarru kombot samoista nopeuksista, ehkä vähemmän yllättäen mut kuitenkin.

Huomioitavaa et "IS:n tietojen mukaan ehdotetaan", eli ekaks IS:n tiedot pitäs pitää paikkaansa ja toiseks pitäs ehdotus mennä läpikin. Ei oo varmaankaan tän kesän juttuja vielä.

Toiseks on eri asia kanssa et kuinka moni ton 1kw/25kmh rajojen sisälle menevä lauta painaa yli 25kg? Ei kovinkaan moni, et tää ei esimerkiks Max G30, Xiaomi tai juurikaan muitakaan laillisia lautoja koske mitenkään. Laittomien lautojen kanssa sit aikalailla yks lysti kun ne ei muutenkaan mee kumpienkaan raamien sisään, eikä siitä mitään lisämaksuja tuu kiinnijäädessä vaikka se painais 250kg ku se vakuutuspakko olis jokatapauksessa siinä vaiheessa kun tehoa on enemmän ku 1kw tai nopeus on yli 25kmh. Tai jos tulee niin ei kai se enää siinä konkurssissa juurikaan tunnu.
 
Liittynyt
31.12.2018
Viestejä
476
Ehdin jo säikähtää. Ei kuitenkaan koske tavallisia sähköpotkulautoja eikä sähköpyöriä.
Alkaakohan poliisi pysäyttämään lautailijoita ja punnitsemaan laudan painon? :rofl: Painaako vuokralaudat edes 25 kg? Ja mikä estää vuokrafirmoja poistamasta vähän painoa ettei tarvitse kalliita vakuutuksia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Alkaakohan poliisi pysäyttämään lautailijoita ja punnitsemaan laudan painon? :rofl: Painaako vuokralaudat edes 25 kg? Ja mikä estää vuokrafirmoja poistamasta vähän painoa ettei tarvitse kalliita vakuutuksia?
Kyl ne aika tankkereita on ja ne on suurin osa vaan jykevämpiä Max G30 lautoja joka itessään painaa jo sen 19kg muistaakseni. Helposti hurahtaa sinne 25kg tienoille jos on isompaa akkua ja jousitusta yms, veikkaisin ainakin et Tierit ja Voit painaa yli 25kg.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Tätä juttua on nyt kans päivitetty, IS väittää et 1kw tehoraja olis kanssa poistumassa, eli pakollinen vakuutus tulis yli 25kg ja/tai yli 25kmh kulkeville vehkeille.

Eli summa summarum, ei vaikuta suurimpaan osaan laudoista ollenkaan, vaikka meniskin läpi ja olis totta. Isompiin lautoihin vaikuttais positiivisesti, sillä toi poikkeuksellisen typerä 1kw raja poistuis ja ainut raja olis enää 25kmh, jonka pystyy aika moneen järeempäänkin lautaan toteuttamaan suhteellisen yksinkertasestikkin. Toki sit toi 25kg raja aiheuttaa sen et joku vakuutus pitäis olla, mut nähtäväks jää et mitä siitä sit tullaan haluamaan. Jos maksaa liikaa niin eihän sitä sit kukaan oikeen tule ottamaankaan, mikä on ehkä vähän turhankin todellinen skenaario ottaen huomioon et paljonko näillä vehkeillä ajellaan onnettomuuksia, pääasiassa vuokralaudalla.
 
Liittynyt
22.08.2020
Viestejä
83
Kyl ne aika tankkereita on ja ne on suurin osa vaan jykevämpiä Max G30 lautoja joka itessään painaa jo sen 19kg muistaakseni. Helposti hurahtaa sinne 25kg tienoille jos on isompaa akkua ja jousitusta yms, veikkaisin ainakin et Tierit ja Voit painaa yli 25kg.
Kyllä varmasti painaa yli 25kg, mutta jos tuollainen laki tulee, niin tottakai tekevät uudet heppoisemmat laudat. Nyt ne on tehty kestämään kovaa käyttöä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 359
En ehkä ihan ymmärrä mitä tolla tavoitellaan. Käytännössähän yksityiskäytön skuuteista lähinnä noi yli tonnin maksavat ison akun ~100km mallit ylittävät tuon 25kg eli todella niche käyttäjämäärät. Enkä sitten tiedä miten tota käytännössä sovelletaan noiden vuokraskuuttien kanssa eli yrityksetkö tossa joutuu jotain vakuutuksia hommaamaan (ehkä teoriassa järkevä tavoite mutta miten näkyy hinnoissa). Toki näin yksityiskäytön näkökulmasta typerää ettei nyt sitten oikein kannatakaan hommata tommosta pitkän rangen parempaa skuuttia.
 
Liittynyt
02.05.2021
Viestejä
8
Osaako kukaan sanoa pystyykö swoop es600x mallista ottamaan rajoitinta pois? Onko mahdollista sovelluksen kautta tai poistamalla rajoitinjohto, mikäli sellainen kyseisessä mallissa on?
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
460
haisee niin taksimafian ulina tossa lainsäädännössä taas....

Ninebot G30 Max alkaa olemaan jo siinä painorajalla(paketissa lukee "Battery powered vehicle 23.8kg)
Mutta irrotettavaa akkuahan ei painoon lasketa eli pikaliitin ja jatkojohdolla repuun
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
199
Ainakin täkäläiset TIER:n skuutit tuntuu painavan 25+kg, tiedä sitten paljon ne tosiaan painaa, mutta lyödäänkö vetoa, että toteutuessaan vakuutuslakiin tulee poikkeus yritysomisteisista skuuteista. Suomalaiset vakuutusyhtiöt tietäen hinta on posketon yksityisille ja jos yritykset joutuisivat saman maksamaan, kaatuisi tai katoaisi kyseiset yritykset suomesta aika äkkiä. Tai sitten tilalle tulisi jotain rimpuloita ja koko homma ottaa takapakkia vauhdilla.

Taksit saa ulista, ei sitä tänne kuulu niin kuin ei taksejakaan nykyään kun niitä tilaa.

Se on johtoportaassa helppo huudella että ei se parikymppiä kuussa tee mitään.
 
Liittynyt
22.11.2022
Viestejä
4
Varmaan jostain löytyypi jo vastaus tähän kysymykseen, mutta en jaksa kaikkia postauksia lukea lävitse. Eli kysymys kuuluupi. Pystyykö e-way e350 akun vaihtamaan ja mitä tulee huomioida akun vaihdossa? Liittimet näyttää kaikissa monissa skuuteissa olevan samat. Joten riittääkö että akku on 36V ja akku on oikean kokoinen?
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
379
Nyt löytyi pitkään etsityt suuntavilkut omaan M365:een. Ottavat virtansa sisäisesti, eli ei tarvitse patterien tai virtapankkien kanssa pelehtiä. Tuli sitten samalla uudet jarrutkin hankittua, kun selvisi vanhoista puuttuneen toinen jarrupaloja kolossaan pitävä pieni magneetti. Nyt kun vielä löytäisi jossain välissä sen verran ylimääräistä aikaa, että ehtisi asennella... :hmm:
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
199
Meneehän nuo fillarillakin sekoilut kotivakuutukseen, miksi skuuteille pitäis erikseen alkaa säätämään poikkeuksen poikkeusta jos muuten samalla lainsäädännöllä mennään...
Niin miksi pitäisi? Tuo nyt oli vain ajatus mikä tuskin toteutuu. Pisti vaan miettimään, koska jos vakuutuslaki muuttuu uutisen mukaan, sillä on melkoisia vaikutuksia. Suurin osa törppöilijöistä joita olen nähnyt ihan livenäkin ajelee juuri vuokravehkeillä. Muutaman kerran ajokautena olen noita itsekkin käyttänyt ja olen tykännyt kun ei joka paikkaan tarvitse kantaa omaa kulkinetta mukana, varsinkin kun se on isokokoisemmille väpyttimille "hieman" hankalaa kun usein fillarikin tuntuu mahdottomalta (julkinen liikenne). Minusta vaan näyttää että tulevaisuudessa vuokraskuutilla töröilyt maksaa jatkossa yksityinen nätisti laudalla ajava.
Toki niitä peeloja on omillakin laudoilla mutta lyhyen kokemukseni perusteella kovin vähän, vertaa vuokralautoihin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Ihan mielenkiinnosta, mikä ero G30 Max ja G30 Max II, painoero kuulostaa ihmeelliseltä, kuvittelin, että ainoa ero on moottorissa?
Samaa voisin kysyä, en ole päässyt uudempaa punnitsemaan eikä ole mitään muistikuvaa miten lähelle vanhemman version paino täsmää. Spekseissä kuitenkin on tuollainen ero. Liekö nämä ilmoitettu eri rengasvarustuksella, eli uudemmassa painavimmalla mahdollisella? Maxissa kuluttajatuotteena käsitykseni mukaan on Ninebotilla aina tubeless-ilmarenkaat, mutta ehkä tämä ei ollut alkuperäinen suunnitelma tai ehkä erehdyn ja jossain myydäänkin umpikumiversiota.

Onko niissä moottorissa eroa? Olen tähän saakka kuvitellut, että ykkösmallin kahdesta moottoriversiosta toista on käytetty kakkosmallissa.

Mikäli todellinen 1200 gramman ero on ilman mitään laskutapaeroa, luonnollinen selitys voisi olla esimerkiksi rungon materiaalivahvuuden muutos.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
350
Tässä jutussa mainitaan pariinkin otteeseen, että sähköpotkulaudan maksiminopeus saa olla 35 km/h. Nyt siis kaikki virittämään lautoja! Kiitos, Iltalehti!

Mun silmään pistää erityisesti kohdat joissa mainitaan että yli 35km/h kulkeva lauta luokiteltaisiin mopoksi ja se että näiden lautojen suurin sallittu on 25km/h.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 296
Viestejä
4 156 646
Jäsenet
70 406
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom