Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
30.03.2022
Viestejä
75
Noista kuormista sen verran tuskin tommonen pieni ylikuorma rikkoo mitään ja eihän tuskin mikään heti noista hajoo jos reilustikkin kuormittaa yli. Paikat vaan alkaa väsymään. Tulee nopeemmin väljää lisää. Vähitellen saattaa alkaa tulemaan säröä ja sitten murtumia ja jossain vaiheessa voi sitten napsahtaa kerralla ja tietty joku 30km/h on jo kova vauhti sukeltaa asfaltille polvilleen tai naamalleen jne. Ilman jousitusta vielä tietysti kaikki iskut korostuu ja varsinkin jos surutta paukuttaa menemään täysillä kaikkia kiveyksiä vastaan, kun nuo pienet pyörät ei ylitä epätasaisuuksia niinku vaikka 28" fillarin renkaat tekee. Eli onhan se ajotyylistäkin kiinni.
 
Liittynyt
24.08.2018
Viestejä
36
Onko porukka mittaillut matkoja pro 2 mitä päässyt? Taitaa olla pisimmällä ramgella 500€ hintaluokassa
Työmatkoja, reilu 11 km yhteen suuntaan, oon tehnyt sillä kakkos vaihteella, niin akkua on jäänyt jäljelle noin 30% kotiin tullessa. Nopeimmalla vaihteella tuo ei varmaan onnistuisi.
Tuntuu että firmiksen päivityksen jälkeen Pro2:n kantama olisi parantunut.. Muilla samoja kokemuksia?
 

Kamis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
588
Joo joo kumpa jengi käyttäis kypärää kun ajelevat laudalla

Joku asfaltti ihottuma on nyt pientä verrattuna siihen jos on kallo halki sairaalassa kuolaamassa sangyssä. Kyllä se iho siitä paranee ajan kanssa kunhan kypärä on ollut päässä
Itse käytän rullaluistelussa tämmöisiä hanskoja, noissa tulee mukana myös nahkainen suoja jonka voi laittaa tuon muovin tilalle. Yleensä kun kaatuu niin sitä kaatuu eteen päin, ja ensimmäisenä ottaa kämmenillä vastaan, ja jos kämmen suojia ei ole niin jälki on todella pahaa.

 
Liittynyt
28.09.2021
Viestejä
52
Työmatkoja, reilu 11 km yhteen suuntaan, oon tehnyt sillä kakkos vaihteella, niin akkua on jäänyt jäljelle noin 30% kotiin tullessa. Nopeimmalla vaihteella tuo ei varmaan onnistuisi.
Tuntuu että firmiksen päivityksen jälkeen Pro2:n kantama olisi parantunut.. Muilla samoja kokemuksia?
Okei vähän siinä hilkulla on. Ollaankohan yhtään saman painoisia itse painan sen 70-75kg.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 110
Tämä tuli ostettua ku laskin että autoa seisottamalla säästän jopa 6€ lapseton vrk. Tolla jatkossa liikutaan ja muijan pandalla loput. On se näppärä vekotin ja hyvin kulkee 80-85kg alla.

 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 840
Joo joo kumpa jengi käyttäis kypärää kun ajelevat laudalla

Joku asfaltti ihottuma on nyt pientä verrattuna siihen jos on kallo halki sairaalassa kuolaamassa sangyssä. Kyllä se iho siitä paranee ajan kanssa kunhan kypärä on ollut päässä
Jäi vähän avoimeksi lainaus viestistäni missä en missään kohdassa ainakaan kannustanut kypärättömyyteen. Ainoastaan totesin, ettei se fillarikypärä riitä jokaiseen tilanteeseen.

Toisaalta päivän uutinen valitettavasti kertoo sen, miksi suuri osa ei kypärää käytä:
Ajetaan siis vuokralaudoilla ja / tai kännissä. Kummassakaan ei kypärä aivan helposti päähän eksy eikä asiaa kovin helpolla edes korjaa. Kännissä ei mietitä ja vuokralauta otetaan alle helppouden vuoksi, helppouteen taas harva yhdistää kypärän kantamisen mukana.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 840
Onko porukka mittaillut matkoja pro 2 mitä päässyt? Taitaa olla pisimmällä ramgella 500€ hintaluokassa
Käytännössä jokaisesta vähänkin tunnetummasta laudasta löytyy tästä ketjusta kommentit eri laudoista, eri painoisilla ajajilla ja eri oloissa. Mitään ainoaa oikeaa vastausta ei toisaalta voi olla, sikäli moni asia vaikuttaa.

Pro 2 ei merkittävästi poikkea Prosta. Sen osalta olen itsekin kirjoitellut kokemukset. Softa taisi tällä hetkellä lupailla 24km täydellä akulla, mistä kaikesta sitten arpookaan. Ja toisaalta esim tuossa postauksessa mainittu: https://bbs.io-tech.fi/threads/saehkoeskootterit-saehkoepotkulaudat.40778/post-11006851
Jokseenkin rauhallista nopeutta mutta mukana myös mäkeä. Repun kera se luokkaa sata kiloa laudalla ja 45% akku lenkin jälkeen. Vastaavasti 20km on aika liki raja-arvoa reippaammin ajaen. En ainakaan itse laske sen varaan, että pidemmälle pääsisi samalla yhdistelmällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Jäi vähän avoimeksi lainaus viestistäni missä en missään kohdassa ainakaan kannustanut kypärättömyyteen. Ainoastaan totesin, ettei se fillarikypärä riitä jokaiseen tilanteeseen.

Toisaalta päivän uutinen valitettavasti kertoo sen, miksi suuri osa ei kypärää käytä:
Ajetaan siis vuokralaudoilla ja / tai kännissä. Kummassakaan ei kypärä aivan helposti päähän eksy eikä asiaa kovin helpolla edes korjaa. Kännissä ei mietitä ja vuokralauta otetaan alle helppouden vuoksi, helppouteen taas harva yhdistää kypärän kantamisen mukana.
Vuokralaudat on kyllä ihan oma numeronsa jo verrattuna noihin omiin vehkeisiin. Sitä on aina vähän hankala arvioida et kuinka kokenut kuski siinä vuokralaudalla on, onko ottanut ekaa kertaa käyttöön ja lähtenyt terassilta pienessä hiprakassa? Liikennesäännötkin näillä usein tuntuu olevan vähän hakusessa. Onneks yöajaminen noilla on jo Helsingissä kielletty kokonaan, mut vantaalla esimerkiks tietääkseni ei. Huippunopeuskin on "vaan" 20.

Mut toisaalta myönnettäköön et noitten vuokralautojen kanssa on tosi hankala keksiä tapaa et miten porukka saatais käyttämään kypärää. Kanna omaa mukana? Epäilen et kukaan lähtee siihen. Laudassa itessään jossain lokerossa kypärä? Hyi saatana, en pukis päähäni missään tapauksessa oikeastaan.

Oman laudan kanssa helppo käyttää kypärää kun matka alkaa suoraan kotoa ja se kypärä kulkee mukana siinä missä lautakin. Käytän ite ihan suosiolla sellasta n. 1kg painosta full face kypärää niin on se leukakin sit suojattu. Ehkä näyttää hölmöltä ja aika moni kattoo hetken aikaa et mitä helvettiä, mut siinäpähän kattovat, ei se mua juurikaan kiinnosta. Tähän lisäks tosin vaan hanskat, mut toki jotkut kyynär ja polvisuojat ois varmaan kanssa ihan fiksuja lisäyksiä, kun ei noi omatkaan vauhdit hiljasilla teillä oo siinä 25kmh rajotettuna. Helpostihan kyllä 25kmh vauhdistakin kaatuessa saa solisluuta tai rannetta napsautettua poikki jos oikeen kunnolla täräyttää. Et siinä mielessä en tiedä voiko näitten kanssa ihan hirveen pahasti edes ylimitottaa suojavarusteita. Sama sääntö tähänkin pätee kun muuhunkin, pukeudu sitä kaatumista varten.

Suojavarusteet on kans aina päällä, oli sit matka se reilu kilometri kauppaan tai pidempi lenkki. Ei se matkan pituus kuitenkaan sitä kato et voiko jotain sattua, vaikkakin ehkä pienempi mahdollisuus lyhyellä matkalla kuitenkin on ihan loogisesti. Toi kypäräkin on kuitenkin ollu ihan jees +30c helteilläkin ja aina oon kuitenkin ihan pitkissä housuissa ja pitkähihasessa paidassakin ajellu, ei huvita ajatus piirtää lihaliidulla muutamat raidat omalla iholla tohon asfalttiin.

Jokanen saa toki käyttää varusteita tai olla käyttämättä. Uskon kyllä et on onnellisempi kaatuessaan jos on edes se kypärä kun se et sitä ei olis.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 840
Vuokralaudat on kyllä ihan oma numeronsa jo verrattuna noihin omiin vehkeisiin. Sitä on aina vähän hankala arvioida et kuinka kokenut kuski siinä vuokralaudalla on, onko ottanut ekaa kertaa käyttöön ja lähtenyt terassilta pienessä hiprakassa? Liikennesäännötkin näillä usein tuntuu olevan vähän hakusessa. Onneks yöajaminen noilla on jo Helsingissä kielletty kokonaan, mut vantaalla esimerkiks tietääkseni ei. Huippunopeuskin on "vaan" 20.
Kun omilla laudoilla ajelevia katselee niin valitettavasti on pakko sanoa, että siellä se arviointi on mahdotonta jos vuokrapeleillä vaikeaa. Lautojen määrä kun kasvaa melkoista tahtoa ja kuten täälläkin on monesti nähty, ensimmäinen ajatus kokemattomallakin tuntuu olevan "saako tämän kulkemaan miten lujaa?"

Liikennesäännöistä en ole mitenkään samaa mieltä. Jos säännöt eivät ole hallinnassa, toiminta on riski riippumatta kulkupelistä. Se säännöistä välittämätön on riski riippumatta liikkumismuodosta.

Myöskään yöajan onni ei ole täydellinen niin pitkään kun ei kata omistuslautoja. Nopeusrajoitusten muodossa siihen on todella vaikea mennä joten tapa on kielto. Valitettavaa mutta helposti totta.

Mut toisaalta myönnettäköön et noitten vuokralautojen kanssa on tosi hankala keksiä tapaa et miten porukka saatais käyttämään kypärää. Kanna omaa mukana? Epäilen et kukaan lähtee siihen. Laudassa itessään jossain lokerossa kypärä? Hyi saatana, en pukis päähäni missään tapauksessa oikeastaan.
Tästä ollaan aivan samaa mieltä. Joku yhteinen kypärä on niin mahdoton ajatus, ettei sellaista kannata edes harkita ellei joku keksi "sisähuppua" tms, jolla voidaan järkevöittää tuota. Ehkä joku keksii jonkin ratkaisun tähän. Jos ei keksi, kypäräpakko ja vuokralaudat eivät tule koskaan sopimaan järkevällä tavalla yhteen. Pakko kun kuitenkin on se ainoa tapa saada käyttöaste korkeaksi.

Oman laudan kanssa helppo käyttää kypärää kun matka alkaa suoraan kotoa ja se kypärä kulkee mukana siinä missä lautakin. Käytän ite ihan suosiolla sellasta n. 1kg painosta full face kypärää niin on se leukakin sit suojattu. Ehkä näyttää hölmöltä ja aika moni kattoo hetken aikaa et mitä helvettiä, mut siinäpähän kattovat, ei se mua juurikaan kiinnosta. Tähän lisäks tosin vaan hanskat, mut toki jotkut kyynär ja polvisuojat ois varmaan kanssa ihan fiksuja lisäyksiä, kun ei noi omatkaan vauhdit hiljasilla teillä oo siinä 25kmh rajotettuna
Tuossa on juuri se, mitä itsekin mainitsin. Riskin arviointi ja niin edelleen. Moralisoimatta nopeuksista niin tottakai, varusteet on valittava nopeuden mukaisesti. Osa kuitenkin ajelee niillä todella tehokkailla laudoilla maastossa ja muualla joten varusteiden on pakko olla mainitsemasi kaltaista kypärää ja paljon muutakin.

Mutta valitettavasti laudan kanssa varusteet ovat osin silti ongelma. Niille ei kaikilla ja jokaisessa käytössä ole paikkaa ja pelkkä kypäräkin on hieman haastava jätettävä vartioimatta laudan kanssa.

Suojavarusteet on kans aina päällä, oli sit matka se reilu kilometri kauppaan tai pidempi lenkki. Ei se matkan pituus kuitenkaan sitä kato et voiko jotain sattua, vaikkakin ehkä pienempi mahdollisuus lyhyellä matkalla kuitenkin on ihan loogisesti. Toi kypäräkin on kuitenkin ollu ihan jees +30c helteilläkin ja aina oon kuitenkin ihan pitkissä housuissa ja pitkähihasessa paidassakin ajellu, ei huvita ajatus piirtää lihaliidulla muutamat raidat omalla iholla tohon asfalttiin.
Matkan pituus ei toki varsinaisesti vaikuta mutta matkan laatu kyllä. Ja itse vertaan toisaalta lautaa fillariin. Jos kesähelteellä lähden fillarilla, ei siinä ole pitkiä hihoja, ei pitkiä lahkeita jne. Lämpöä riittää vähemmälläkin ja jonkun normin pitkähihaisen suojaava vaikutus on täysi nolla. Vastaavasti hanskat tottakai jos vähänkin pidemmälle polkemassa jne.
En siis näe omalta kohdaltani mitään iloa jostain pitkähihaisesta paidasta ajaessa kauppaan ja takaisin. Vastaavasti laittaisin kyllä kyynär ja rannesuojat jos lähtisin vaikkapa ajelemaan fillarilla alamäkiajoa tai järeällä laudalla hakemaan rajoja soratiellä.

Jokanen saa toki käyttää varusteita tai olla käyttämättä. Uskon kyllä et on onnellisempi kaatuessaan jos on edes se kypärä kun se et sitä ei olis.
Tottakai ja olen itsekin omasta "mainostetusta kuolemattomuudesta" huolimatta samaa mieltä. Siis että harmia varusteista ei ole.

Oma pointti on silti enemmän sitä, että yhtä ainoaa ratkaisua ei ole eikä kaikki sovi kaikille. Se oma lautailuprofiili on kuitenkin määrävin tekijä ja osalla tosiaan on pakko olla todella järeää varustusta jos aikoo selvitä vähin vaurioin. Toinen ääripää on taas se kävelyvauhtia kaupalle ajeleva joten liki sama vahinko syntyy ilman lautaakin kompuroidessa. Eli ei mitään silmät ummessa muista mallin ottamista vaan ihan oikeasti se aikaisemmin mainitsemani riskiarvion teko.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Omien lautojen osuus on kyllä tänäkin kesänä noussu taas ihan huomattavasti. Tosi paljon alkanut näkymään M365 lankkuja tuolla liikenteessä. Yleensä ottaen niillä ajellaan kyllä ihan siististi ja just sitä 25kmh nopeutta. Suojavarusteisiin harvemmin kiinnittäny huomiota mut on sitä valitettavan usein huomannu et se kypärä on jätetty pois.

Mitä nyt taas vertaa vuokralautoihin niin monesti tulee vastaan kun vanhempi vetelee laudalla ja siinä on joku pikkuskidi roikkumassa edessä tangosta. Luonnollisesti ilman mitään suojavarusteita. Helsingin keskustaan kun taas menee niin ei kovinkaan kummallinen näky oo nähdä kun nuoret vetelee jopa kolmipäällä menemään, aikuisia sit näkyy ihan jatkuvasti lätkyttämässä kakspäällä. Mainitsemattakaan et idiootimmat yksilöt on jotain kuminpolttoa harrastamassa noilla ja yleisesti vaan perseilee pitkin paikkoja. Järjenvastasta touhuahan toi on, et tohon oikeastaan perustan sen väitteen et lähtökohtasesti omistuslaudoilla ajetaan nätimmin kun niissä pitää jo vähän kiinnittää huomiota miten siitä vehkeestä pitää huolta yms. Ei se toki niilläkään perseilemistä estä, mut huomattavasti harvemmin sitä kyllä niillä näkee.

Tosta yöajan hommasta oon kyllä täysin eri mieltä. Täydellisessä maailmassa ei tartteis rajoittaa kumpaakaan, mut aika nopeasti kyllä ymmärtää kans miks ne vuokralautojen käyttö rajotetaan ainakin viikonloppuöisin ihan kokonaan. Se on vaan karu fakta et porukka ajelee niillä sit sellasessa kunnossa missä ei olis asiaa kun kävelykin tuntuu olevan hippasen huteraa jo, mikä sit taaseen näkyy sairaalojen tilastoissa ikävästi. Harmillista et ihmisiä pitää suojella omalta tyhmyydeltään rajottamalla, mut toisaalta onhan rattijuopumuksenkin sanktiot pääasiassa olemassa sen takia et koitetaan rangaistuksen pelolla saada ihmiset pysymään pois ratista jos ei oo ajokunnossa. Tässä on vaan jo järeemmät aseet käytössä ja mun mielestä ihan hyväkin niin, se niitten reaktiotesti mitä kokeiltiin viime vuonna on aivan täysin yhtä tyhjän kanssa kun voit vaikka missata kaikki ja silti puhelin ilmoittaa vaan et parempi ehkä jos et aja, mut saat ajaa jos haluat.

En käytännössä nää yhtäkään järkevää syytä rajoittaa omistuslautojen käyttöä. Se nyt vaan on huomattavasti helpompaa sen baarireissun jälkeen napata vuokralauta tuhannen tuiterissa ja kokeilla sovittaa hampaita katukivetyksen kanssa, kun taas omistuslaudassa on sellanen pikku kätsi et sitä todennäkösesti joutuis raahaamaan koko illan mukana paikasta toiseen, mikä on vähän ikävää ja veikkaan et moni paikka ei tästä touhusta innostuiskaan. Ei se toki mahdotonta ole, mut kyllä mä oon ihan suosiolla jättäny lautani himaan jos lähössä terassille yms. Se on aika iso riippakivi kuitenkin kuljetella mukana.

Ja lainatakseni tota sun laittamaa linkkiä niin poliisi ei tosiaan kaiketi saa puhalluttaa sähköpotkulautailijoita, eikä näille käsittääkseni mitään promillerajaa olla asetettukkaan. Ton ongelman takia ollaan päädytty just siihen et täyskielto, mut veikkaan et vaikka promilleraja oliskin niin poliiseilla ei riittäis resurssit alkaa puhalluttamaan kaikkia. Ja jos taas promilleraja saatais, niin sit on argumentit varmaan aika vähissä miksei omistuslaudalla sais ajella millon tahansa, oletuksena et on selvinpäin. Sama periaatteessa pätis vuokralautoihinkin, mut sit taas ne resurssit ja ihmisten harkintakyvyn heikkous.

Ei tää kuitenkaan täydellinen tilanne vieläkään oo, koska promillerajaa ei ole ja puhallutus ei oo sallittua. Eli jos siistissä humalassa tuut vastaan missä on reaktiokyky jo kuitenkin täyttä paskaa, niin ei siinä varmaan kukaan ala sakkoa kirjottelemaan. Vasta silminnähtävässä tuiterissa toi sit tapahtuu. Eli omistuslaudalla voi edelleenkin perseillä viikonloppuöisin vapaasti Helsinginkin keskustassa humalassa, mut mä jotenkin veikkaan et niitä ei kauheesti katukuvassa näy, verrattuna siihen et jos ne vuokralaudatkin ois sallittuja.

Tokihan tää rajotus koskee vaan viikonloppuöitä ja käsittääkseni rajattu pitkälti Helsinkiin, mut mun mielestä se on parempi kun ei mitään. Siinä vois muutenkin tulla aika paljon ongelmia jos oikeasti yritettäis omistuslautojakin pistää saman sääntelyn pariin, vuokralaudat kuitenkin on palvelu ja firmat saa ite päättää et mihin kellonaikaan ja millon ne tarjoaa noita palveluita, omien vehkeiden kanssa menee sit jo mutkikkaammaks.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
151
Ostin G30E verkkokaupasta ja ajelin nyt muutaman päivää työmatkat sujuvasti. Uskaltaa varmaan pienessä sateessa ajella myös? Ja mitä kaikkea lisävarusteita suosittelette hankkimaan ja jos haluaa käyttää myös talvella baanalla niin jotain talvirenkaita laitteelle?
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 840
Omien lautojen osuus on kyllä tänäkin kesänä noussu taas ihan huomattavasti. Tosi paljon alkanut näkymään M365 lankkuja tuolla liikenteessä. Yleensä ottaen niillä ajellaan kyllä ihan siististi ja just sitä 25kmh nopeutta
Ja kun päästään ensi kesään, omien määrä kasvaa varmasti jälleen oikein reilusti. Ei tuota kehitystä enää helposti pysäytä. Samaten toki monella se lauta on vakio ja hyvä niin. Se nopeuksien osalta perseilevä osuus on pieni mutta esimerkiksi täällä liian hyvin edustettu.

Mitä nyt taas vertaa vuokralautoihin niin monesti tulee vastaan kun vanhempi vetelee laudalla ja siinä on joku pikkuskidi roikkumassa edessä tangosta. Luonnollisesti ilman mitään suojavarusteita. Helsingin keskustaan kun taas menee niin ei kovinkaan kummallinen näky oo nähdä kun nuoret vetelee jopa kolmipäällä menemään, aikuisia sit näkyy ihan jatkuvasti lätkyttämässä kakspäällä. Mainitsemattakaan et idiootimmat yksilöt on jotain kuminpolttoa harrastamassa noilla ja yleisesti vaan perseilee pitkin paikkoja.
No tästä on kyllä helppo olla samaa mieltä. Paras näkemäni on äkkiä muistellen viisi samalla laudalla ja tätähän on vaikea estää, valitettavasti.

Mutta se vanhempi + lapsi ei ole mikään vuokralautojen "ominaisuus". Täällä on useampi oman laudan omaava kertonut, miten laki ei koske ja tottakai voi olla lapsi mukana. Eli valitettavasti niillä omilla laudoilla tuota on ainakin omiin silmiin osunut paljon enemmän.

Tahallinen vuokralautojen tuhoaminen taas on kokonaan oma asiansa. Siihen kun keksisi joku lääkkeen, samalla vähenisi niin moni muukin vastaava.
Tosta yöajan hommasta oon kyllä täysin eri mieltä. Täydellisessä maailmassa ei tartteis rajoittaa kumpaakaan, mut aika nopeasti kyllä ymmärtää kans miks ne vuokralautojen käyttö rajotetaan ainakin viikonloppuöisin ihan kokonaan. Se on vaan karu fakta et porukka ajelee niillä sit sellasessa kunnossa missä ei olis asiaa kun kävelykin tuntuu olevan hippasen huteraa jo, mikä sit taaseen näkyy sairaalojen tilastoissa ikävästi.
Nyt jäi hieman avoimeksi, missä mielessä eri mieltä. Tulkitsen kuitenkin rajoittamisen vuoksi, en minkään yksittäisen kommentin kanssa eri mieltä olemiseksi.

Itsekään en pidä rajoittamisesta mutta perustelut niin selvät, ettei tuota voi mitenkään sanoa huonoksi päätökseksi. Tosin lähinnä rajoitusten suhteen, kokonaan kielto on omiaan tuottamaan harmia monelle juuri siinä kohdassa, jossa julkisia ei ole tarjolla. Jokainen ei kuitenkaan ajele humalassa, oli kellonaika mitä tahansa.
Mutta tuo on asia, jonka päättävät muut. Täällä voi lähinnä olla jotain mieltä päätöksistä.
En käytännössä nää yhtäkään järkevää syytä rajoittaa omistuslautojen käyttöä. Se nyt vaan on huomattavasti helpompaa sen baarireissun jälkeen napata vuokralauta tuhannen tuiterissa ja kokeilla sovittaa hampaita katukivetyksen kanssa, kun taas omistuslaudassa on sellanen pikku kätsi et sitä todennäkösesti joutuis raahaamaan koko illan mukana paikasta toiseen, mikä on vähän ikävää ja veikkaan et moni paikka ei tästä touhusta innostuiskaan. Ei se toki mahdotonta ole, mut kyllä mä oon ihan suosiolla jättäny lautani himaan jos lähössä terassille yms. Se on aika iso riippakivi kuitenkin kuljetella mukana.
Ja lainatakseni tota sun laittamaa linkkiä niin poliisi ei tosiaan kaiketi saa puhalluttaa sähköpotkulautailijoita, eikä näille käsittääkseni mitään promillerajaa olla asetettukkaan. Ton ongelman takia ollaan päädytty just siihen et täyskielto, mut veikkaan et vaikka promilleraja oliskin niin poliiseilla ei riittäis resurssit alkaa puhalluttamaan kaikkia.
Eihän tuossa lopulta ole kyse kaikkien puhalluttamisesta vaan mahdollisuudesta puhalluttaa jos on epäily kännissä ajamisesta. Nykyisellään se silmämääräinen arviointi on varsin epäkelpo tapa hoitaa asia.
Toki turha säätely on turhaa mutta tässä kohdassa pidän itse käsittämättömänä, ettei uuteenkaan liikennelakiin saatu sisällytettyä tämän kaltaisia. Millään moottorikäyttöisellä ei tulisi saada ajaa kännissä ja fillarinkin osalta rajoitus olisi paikallaan.
Eli omistuslaudalla voi edelleenkin perseillä viikonloppuöisin vapaasti Helsinginkin keskustassa humalassa, mut mä jotenkin veikkaan et niitä ei kauheesti katukuvassa näy, verrattuna siihen et jos ne vuokralaudatkin ois sallittuja.
Veikkaamalla ei voita. Mitä enemmän omia lautoja tulee, sitä enemmän myös niillä kuljetaan. Onhan se kulkeminen ilmaista vs vuokrapeli.
Ja mitäpä tämä vuokrapelien kielto vaikuttaa... Aivan, lisää omien käyttöä ilman mitään nopeusrajoja jne.
Tokihan tää rajotus koskee vaan viikonloppuöitä ja käsittääkseni rajattu pitkälti Helsinkiin, mut mun mielestä se on parempi kun ei mitään. Siinä vois muutenkin tulla aika paljon ongelmia jos oikeasti yritettäis omistuslautojakin pistää saman sääntelyn pariin, vuokralaudat kuitenkin on palvelu ja firmat saa ite päättää et mihin kellonaikaan ja millon ne tarjoaa noita palveluita, omien vehkeiden kanssa menee sit jo mutkikkaammaks.
Kun meillä on nyt jo lautoja, jotka vaativat kännyyn yhteyttä säännöllisesti ja "pitkäaikaisen vuokrauksen" lautaa, jossa ehdoissa on mahdollisuuksia vaikka mihin, voi jatkossa olla odotettavissa paljon kaikkea. Vanhoja, olemassa olevia ei voi helposti lisätä tuollaiseen mutta vrt dronet. Tarpeeksi vahinkoa ja riski koko eu-tason tiukasta kontrollista on valmis.
Eivätkä firmat omasta halustaan säätele, "toive" tulee muualta ja käytännössä sitä on noudatettava.

Ja vaikka rajoituksia ei suoraan lautaan saa, on aika lyhyt matka linjata maksiminopeus siihen alennettuun. Luonnollisesti poliisi ei ehdi eikä voi valvoa kaikkia mutta koska myös puuttumiskynnys voidaan säätää niin 15 km/h rajoitus ja omalla laudalla tutkan mukaan 30 km/h on todella helposti sanktioitavissa.

Valitettavasti itse epäilen rajoituksia tulevan reilusti lisää. Aivan liian monen lautailijan käytös on omiaan edesauttamaan sitä. Lopulta kaikki kärsivät.
 
Liittynyt
30.04.2017
Viestejä
8
Onko Kenelläkään kokemuksia Niu KQi3 Pro:sta?
Se kiinnostaisi ostaa koska on takavetoinen, astinlaudan etu-ja takareunat kääntyy ylöspäin ja toimintamatkaa luvataan 50km. Luulisin että ainakin edessä ylöskääntyvä reuna olisi hyvä jos pitäisi tehdä nopea jarrutus niin voisi ottaa takakenon ja nojata siihen reunaan. Samoin jonkin kuopan yli ajaessa voisi ehkä kevittää keulaa takareunaan nojaten ja "kaasua" painaen. Tiedoissa sanotaan " Ohjaustanko on tavanomaista korkeampi ja soveltuu myös pidemmille kuskeille." Onkohan tuo haitta kun en kauhean pitkä ole?
Verkkokauppa.com 699€
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
478
Onko Kenelläkään kokemuksia Niu KQi3 Pro:sta?
Se kiinnostaisi ostaa koska on takavetoinen, astinlaudan etu-ja takareunat kääntyy ylöspäin ja toimintamatkaa luvataan 50km. Luulisin että ainakin edessä ylöskääntyvä reuna olisi hyvä jos pitäisi tehdä nopea jarrutus niin voisi ottaa takakenon ja nojata siihen reunaan. Samoin jonkin kuopan yli ajaessa voisi ehkä kevittää keulaa takareunaan nojaten ja "kaasua" painaen. Tiedoissa sanotaan " Ohjaustanko on tavanomaista korkeampi ja soveltuu myös pidemmille kuskeille." Onkohan tuo haitta kun en kauhean pitkä ole?
Verkkokauppa.com 699€
Tukeva lauta ja hyvät jarrut edessä ja takana. Renkaisiin pumppaan sähköpumpulla ilmaa kerran viikossa, muuta ei ole tarvinnut tehdä ja pidän myös takavedosta. Olen 173 ja minulle lauta sopii ja leveänä on kiva kun voi helposti vaihtaa jalkojen asentoa. Akku riittää minulle, viimeksi ajoin Helsingin keskusta Matinkylä ja takaisin 33 km ja akkua oli jäljellä appin mukaan 33%. Painoa on noin 75 kg ja hyvä keli. Keulaa usein tulee nostettua ihan tangosta nykäisemällä ja samalla painoa taakse. 48 V akku tuo lisää puhtia.

Miinuksena on, että tätä ei ilmeisesti voi modata niin kuin yleisempiä malleja. Jenkeille tätä myydään 32 km/h versiona, mutta tätä ei taida saada itse flashättyä. Aika painava on kanniskella (20 kg), kun 5 porrasta joudun kantamaan. Jos range riittää, niin voisi harkita NIUn kevyempiä malleja. Laturi on aika kolho ja iso, olisi kiva olla kuten Ninebotissa sisällä laudassa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 004
Tuota uudempaa mallia on jo jonkun aikaa halunnut, mutta kun vanhempikin toimii, niin jääköön.
Eipä tuossa ilma ehdi karkailemaan letkua irrottaessa. Soiva peli kun mikä. :cool:
Eilen kävin postista tuon Xiaomin 1S pumpun ja testattu potkulautaan sekä auton renkaisiin. On kyllä helkutin hyvä laitos, suosittelen varauksetta jokaiselle laudan omistajalle! Nyt viitsii kerran viikossa katsoakin / täyttää paineet kun aikaa menee max 30s per rengas eikä mene 10-15 minuuttia turatessa jalkapumpuilla jonka suutinta aseteltava uudelleen ja uudelleen, täytettävä monta kertaa kun karkaa ilmat suutinta irrottaessa ja lopuksi vielä arvottava jäikö sinne nyt oikea määrä ilmaa vai ei. Myös autoon tosi näppärä, ei enää tarvitse jonotella huoltiksille ja taistella likaisten ja kankeiden täyttöletkujen kanssa.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
227
Eilen kävin postista tuon Xiaomin 1S pumpun ja testattu potkulautaan sekä auton renkaisiin. On kyllä helkutin hyvä laitos, suosittelen varauksetta jokaiselle laudan omistajalle! Nyt viitsii kerran viikossa katsoakin / täyttää paineet kun aikaa menee max 30s per rengas eikä mene 10-15 minuuttia turatessa jalkapumpuilla jonka suutinta aseteltava uudelleen ja uudelleen, täytettävä monta kertaa kun karkaa ilmat suutinta irrottaessa ja lopuksi vielä arvottava jäikö sinne nyt oikea määrä ilmaa vai ei. Myös autoon tosi näppärä, ei enää tarvitse jonotella huoltiksille ja taistella likaisten ja kankeiden täyttöletkujen kanssa.
Jos löytyy Ryobi one+ vehkeitä kannattaa ostaa tuo Ryobi R18ppi-0 one+. Edullinen ilman akkua
 
Liittynyt
03.11.2019
Viestejä
146
Vielä noista ninebot maxin liittimen sulamisesta.

Otin yhteyttä tukesiin kuten täällä ehdotettiin ja sieltä tuli sitten tämmöinen:

"Siirrämme alla liitteenä olevan markkinavalvonta-asian hallintolain 21 §:n nojalla toimivaltaisen viranomaisen Tukesin käsiteltäväksi.

Ajoneuvo on ilmoituksen perusteella ostettu www.Geekbuying.com verkkosivulta, jossa ajoneuvon maksiminopeudeksi ilmoitetaan 30km/h. Ajoneuvo ei näin ole ajoneuvolain 82/2021 29 §:n mukainen kevyt sähköajoneuvo. Ajoneuvo ei myöskään voi olla asetuksen (EU) 168/2013 mukainen L-luokan ajoneuvo 2 artiklan 2 kohdan j) perusteella, koska siinä ei ole yhtään istuinta. Ajoneuvo ei siis kuulu ajoneuvolain soveltamisalaan eikä näin Traficomin toimivaltaan eikä sitä saisi käyttää tieliikenteessä. "

Itsehän olin rajoittanut m 365 toollsilla tuon laitteen 25 km tunnissa.. Laitteet ovat täysin samoja oli ne sitten mitä
mallia tahansa, ainoastaan asetukset ovat erilaisia. Ilmeisesti liittimet kusee kaikissa. Ihme pomputtelua.
Onkohan täällä jollain kokemusta, että ihan Suomesta ostettu (ja "laillinen") peli olisi sulattanut liittimet?
 
Liittynyt
31.05.2022
Viestejä
20
Vielä noista ninebot maxin liittimen sulamisesta.

Otin yhteyttä tukesiin kuten täällä ehdotettiin ja sieltä tuli sitten tämmöinen:

"Siirrämme alla liitteenä olevan markkinavalvonta-asian hallintolain 21 §:n nojalla toimivaltaisen viranomaisen Tukesin käsiteltäväksi.

Ajoneuvo on ilmoituksen perusteella ostettu www.Geekbuying.com verkkosivulta, jossa ajoneuvon maksiminopeudeksi ilmoitetaan 30km/h. Ajoneuvo ei näin ole ajoneuvolain 82/2021 29 §:n mukainen kevyt sähköajoneuvo. Ajoneuvo ei myöskään voi olla asetuksen (EU) 168/2013 mukainen L-luokan ajoneuvo 2 artiklan 2 kohdan j) perusteella, koska siinä ei ole yhtään istuinta. Ajoneuvo ei siis kuulu ajoneuvolain soveltamisalaan eikä näin Traficomin toimivaltaan eikä sitä saisi käyttää tieliikenteessä. "

Itsehän olin rajoittanut m 365 toollsilla tuon laitteen 25 km tunnissa.. Laitteet ovat täysin samoja oli ne sitten mitä
mallia tahansa, ainoastaan asetukset ovat erilaisia. Ilmeisesti liittimet kusee kaikissa. Ihme pomputtelua.
Eise tosiaan ihan noin mene. Sama asia kun ostaa mopon joka kulkee sen sallitun 45km/h mutta sit vedottaiski siihen että jostain on lukenut niiden ilman rajoittimia kulkevan 80km/h joka ei ole sallittua joten siihen vedoten plaaplaa :D ;)
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
24
Nyt on vähä alle viikon ajan ollut tuo Ninebot F30D ja mitä nyt lueskellut niin uusin firmware ilmeisesti aika paskaa (myös muissa F-malleissa). Omassa range pitäisi olla 30km ja ajoin n.6-7km (painoa itellä n. 80kg) ja akku näytti kotiin päästyä 57%. Samoin myös virittelyt ei onnistu, tai onnistuisi jos saisi vanhemman firmiksen sisään mutta se ei onnistu enää ainakin mitä redditin sivuilta luin (vaatii kai jonkun controllerin vaihdon) ja kaikki apit ja ohjelmat testattu läpi. Menin tietenkin heti laudan saatua sen päivittämään uusimpaan..

Vähän ärsyttää tuo 20km/h vauhti kun mielellään menis vaikka edes sen 25-30km/h kun se tuntuu jo paljon vauhdikkaammalta mitä nyt alamäessä sain sen menemään. Saas nähä pitäiskö vaihtaa lautaa vai odotella jospa tulis jotain uusia kikkoja/päivityksiä. Mietin laudan palautusta mutta ei taida onnistuakkaan sekään jos sitä on käytetty.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 840
Vielä noista ninebot maxin liittimen sulamisesta.

Otin yhteyttä tukesiin kuten täällä ehdotettiin ja sieltä tuli sitten tämmöinen:

"Siirrämme alla liitteenä olevan markkinavalvonta-asian hallintolain 21 §:n nojalla toimivaltaisen viranomaisen Tukesin käsiteltäväksi.

Ajoneuvo on ilmoituksen perusteella ostettu www.Geekbuying.com verkkosivulta, jossa ajoneuvon maksiminopeudeksi ilmoitetaan 30km/h. Ajoneuvo ei näin ole ajoneuvolain 82/2021 29 §:n mukainen kevyt sähköajoneuvo. Ajoneuvo ei myöskään voi olla asetuksen (EU) 168/2013 mukainen L-luokan ajoneuvo 2 artiklan 2 kohdan j) perusteella, koska siinä ei ole yhtään istuinta. Ajoneuvo ei siis kuulu ajoneuvolain soveltamisalaan eikä näin Traficomin toimivaltaan eikä sitä saisi käyttää tieliikenteessä. "

Itsehän olin rajoittanut m 365 toollsilla tuon laitteen 25 km tunnissa.. Laitteet ovat täysin samoja oli ne sitten mitä
mallia tahansa, ainoastaan asetukset ovat erilaisia. Ilmeisesti liittimet kusee kaikissa. Ihme pomputtelua.
Siis oikeasti menit kertomaan tilanneesi laudan maailmalta ja ihmettelet vastausta? Laitoitko vielä "ilmeisesti kusee kaikissa" mukaan?

Sitäpaitsi tuon kaltainen on aivan normaali tapa. Jos olisit kertonut laitteen Suomesta hankituksi, Trafi olisi ottanut siihen kantaa ja sen perusteella katsottu, mikä taho mahdollisesti selvittää asiaa eteenpäin. Nyt kyse ei ollut tieliikennekäyttöön soveltuvasta joten ei toki kuulu Trafin tontille.

Eise tosiaan ihan noin mene. Sama asia kun ostaa mopon joka kulkee sen sallitun 45km/h mutta sit vedottaiski siihen että jostain on lukenut niiden ilman rajoittimia kulkevan 80km/h joka ei ole sallittua joten siihen vedoten plaaplaa :D ;)
Miltä osin ei mene noin?

Tuossa on pyydetty Trafin kantaa asiaan ja se on täsmälleen noin jos et ole muuta esittänyt. Harmaatuotu, sellaisenaan laiton lauta ja siinä kaikki.
En myöskään ole millään tavalla yllättynyt, jos Tukesilta tulee sanomista palovaarallisen laitteen tuonnista maahan. Tässähän on mitä ilmeisemmin suoraan kerrottu ostetun maailmalta joten itse siinä on maahantuoja ja itse vastaa.

Ei ole millään tasolla Trafin tehtävä tutkia, onko laitteissa ero vain firmiksessä vai muutoinkin. Kyllä ne todisteet on sinne itse esitettävä ja niiden tulee olla riittävän luotettavia. Sama Tukesin osalta. Myöskään he eivät voi aivan tuosta vaan yhdistää maailmalta hankittua virallisia reittejä maahan tuotuihin.

Eli kyllä tämä asia meni nyt valitettavasti vihkoon.
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
162
Laitetaan tänne myös kun osu tuolta silmään.
Kontio Kruiser 2.0 tarjouksessa siis Tokmannissa hintaan 749e.

 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 840
Laitetaan tänne myös kun osu tuolta silmään.
Kontio kruiser tarjouksessa siis Tokmannissa.

Ja linkin takana siis lopulta Kontio Kruiser ja 749€ 10.7. asti...

"hieman" hämäävää kun foorumi poimii jokseenkin mitä sattuu noihin kuvauksiin.
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
162
Ja linkin takana siis lopulta Kontio Kruiser ja 749€ 10.7. asti...

"hieman" hämäävää kun foorumi poimii jokseenkin mitä sattuu noihin kuvauksiin.
Jeps, korjasin ton linkin osoittamaan oikeeseen postaukseen, oli napattu tuolta "kaikki hyvät tarjoukset" langasta, sen takia näytti toi kuvaus mitä sattu.
 
Liittynyt
30.04.2017
Viestejä
8
Laitetaan tänne myös kun osu tuolta silmään.
Kontio Kruiser 2.0 tarjouksessa siis Tokmannissa hintaan 749e.

Muuten hyvä mutta Tokmannin sivujen mukaan on loppunut verkkokaupasta ja kaikista myymälöistä. Varmaan laittaneet niitä 2kpl myyntiin siihen hintaan niin saavat niistä kiinnostuneet katsomaan muitakin niiden tuotteita. Ihan tyypillistä Tokmannilla että kaikki hyvät tarjoustuotteet on aina loppu.
 

Kamis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
588
Mitä tulee suojiin niin nämä vastaa eri suojat kuin pyörä. Pyörällä kaatuu yleensä aina onnettomuuden seurauksena ja se kaatuminen silloin holtiton, missä lyödään yleensä pää. Rullilla liikuttaessa kaatuminen johtuu yleensä ajovirheestä tai kuopasta, silloin lähetään eteen päin ja täytyy olla jotkin suojat millä otetaan vastaan. Monesti näkee varsinkin rullailijoita pelkkä kypärä päässä, enkä ymmärrä sitä logiiggaa, miten he kuvittelevat kaatuvan.

Kypärää tarvitsee ainoastaan silloin jos joutuu onnettomuuteen ja kaatuminen on hallitsematonta, mutta ne kämmensuojat edes jotain kun otata käsillä asvalttiin vastaan ja pitää liukua siinä. Kypärää kannattaa pitää päässä, mutta se on idiotismia jos kuvittelee että se suojaa lopulta mitään yleensä. Kannattaa varmaan ainakin kerran mielessä kaatua niin tajuaa että mitä suojia tarvitsee siinä tilanteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.06.2022
Viestejä
25
Nyt on 350km ajettu e-way e-600. Ei kyllä ole mitään huonoa sanottavaa, paitsi range, joka tuossa mallissa ei ole kummoinen. Vauhdikasta ajoa ehkä 17km ja sen jälkeen menee tasaisella ihan ok, mutta ei jaksa mäkiä. Pisin lenkki on 20km. Lahti on mäkistä maastoa.. Varusteiden kanssa painoa max 85kg. Ja tosiaan kannataa alkuunsa kiristellä ohjaustangon ja ehkä lokasuojan kahta ruuvia. Honeycomb-Renkaat tuntuu nyt paremmalta kun aluksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Kypärää kannattaa pitää päässä, mutta se on idiotismia jos kuvittelee että se suojaa lopulta mitään yleensä.
Niin no, se suojaa kaikista pahimmalta. Minkä takia se onkin just se yks suojaväline mikä pitäs olla. Ja jos pitää ottaa vaan yks niin ottakaa se kypärä.

Oli se kaatumistapa mikä tahansa niin pää on se mikä kannattaa olla ekana suojattuna, sen ymmärtää tyhmempikin. Vaikka sä lähtisitkin jostain kuopasta lentoon, niin ei se mikään takuuvarma juttu ole et vaikka käsillä kerkeetkin ottamaan vastaan niin pää ei kolahtais samassa rytäkässä.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 428
Eikös ne päävammat olleet nimen omaan lisääntyneet tilastojen mukaan sähkölautojen yleistyessä suhteessa polkupyöräilijöihin, jotka taas kaatuessaan saavat suhteessa enemmän alaraajavammoja? Näin ainakin muistan viikko pari sitten haastatellun asiantuntijan puhuneen aamutöllössä.

Muutenkin jotkut kämmensuojat niin...noh, jos verinen pippa pelottaa, niin onhan ne ihan paikallaan ja varmaan vähentää niitä verinaarmuja, mutta enemmän noissa suojaushommissa olisi tarkoitus yrittää vältellä murtumia eikä parissa päivässä itsekseen parantuvia ihorikkoja. Eli kypärän lisäksi lähtisin seuraavaksi pukemaan rannesuojia, jotka edes vähän auttaa siinä hommassa.

Toki voihan sitä aina oman suojautumislogiikkansa perustaa tilastojen sijaan pelkkään mutuunkin. Darwin vaan saattaa palkita niistä päättelyketjuista toivottua huonommin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
736
Oisko jollain ehdottaa toimivaa puhelinpidikettä lautaan jostain näistä perus kivijalkakaupoista? Pyörin taas varmaan yhden 10km ylimääräistä reissulla kun ei jaksa kaivaa puhelinta taskusta ja ei ole ympäristö välttämättä tuttua reissuilla :D Voisi helpottaa jos saisi luurin tankoon mistä voisi välillä pysähtyessään kurkata ollaanko about oikealla hehtaarilla vai vedetty kilometritolkulla jo ohitse

Ja tässä kohtaa nimenomaan jostain perus kivijalkakaupasta. Ei jaksa kiinasta odotella kun ei tälle kesälle enää kerkeä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Oisko jollain ehdottaa toimivaa puhelinpidikettä lautaan jostain näistä perus kivijalkakaupoista? Pyörin taas varmaan yhden 10km ylimääräistä reissulla kun ei jaksa kaivaa puhelinta taskusta ja ei ole ympäristö välttämättä tuttua reissuilla :D Voisi helpottaa jos saisi luurin tankoon mistä voisi välillä pysähtyessään kurkata ollaanko about oikealla hehtaarilla vai vedetty kilometritolkulla jo ohitse

Ja tässä kohtaa nimenomaan jostain perus kivijalkakaupasta. Ei jaksa kiinasta odotella kun ei tälle kesälle enää kerkeä

Tätä on moni suositellu, omaa kokemusta ei oo vaikka pari kertaa itekin tuskaillu saman asian kanssa kun jotain hiekkateitä vetelee menemään nii se on jokasessa risteyksessä pysähdyttävä ja puhelin taskusta et matka jatkuu. Ei muuten haittais mut tulee matkalle ajallisesti pituutta aika helvetisti lisää.

Tärkeintähän tossa puhelintelineessä on se et se a) pitää sen puhelimen paikallaan vaikka mikä ois ja b) ei värisytä sitä. Jälkimmäinen sen takia ku kameran optinen kuvanvakaaja ei tosta ihan kauheasti tykkää.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 850
Kaipaisin toista laturia Zero 10X:ään (52V 23Ah versio), koska toivoisin kiiretilanteita varten latausnopeuteen vauhtia. Näköjään saa myös ns. teholatureita. Enpä tiedä pitäisikö vain ottaa toinen peruslaturi (laudassa 2 latausporttia) Alista 43 eurolla, vai teholaturi - suosituksia? Noissa teholatureissa näyttäis monissa olevan tuulettimet, enkä nyt ainakaan sellaista halua hurisemaan. Ja vaikuttaako kahden laturin/teholaturin käyttö pidemmän päälle selvästi akkua heikentävästi?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 850
Oisko jollain ehdottaa toimivaa puhelinpidikettä lautaan jostain näistä perus kivijalkakaupoista? Pyörin taas varmaan yhden 10km ylimääräistä reissulla kun ei jaksa kaivaa puhelinta taskusta ja ei ole ympäristö välttämättä tuttua reissuilla :D Voisi helpottaa jos saisi luurin tankoon mistä voisi välillä pysähtyessään kurkata ollaanko about oikealla hehtaarilla vai vedetty kilometritolkulla jo ohitse

Ja tässä kohtaa nimenomaan jostain perus kivijalkakaupasta. Ei jaksa kiinasta odotella kun ei tälle kesälle enää kerkeä
Mulla tullut kaikki tilaukset Alista tänä kesänä n. 2,5 vkossa, eli hyvinkin voi ehtiä vielä heinäkuulle. Tällaisen tilasin itselleni noin vko sitten. Ei siis vielä ole tullut, mutta kuvissa näyttää mahdollisesti yhdeltä toimivimmista, mistä noita selasin hyvän tovin:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
736

Tätä on moni suositellu, omaa kokemusta ei oo vaikka pari kertaa itekin tuskaillu saman asian kanssa kun jotain hiekkateitä vetelee menemään nii se on jokasessa risteyksessä pysähdyttävä ja puhelin taskusta et matka jatkuu. Ei muuten haittais mut tulee matkalle ajallisesti pituutta aika helvetisti lisää.

Tärkeintähän tossa puhelintelineessä on se et se a) pitää sen puhelimen paikallaan vaikka mikä ois ja b) ei värisytä sitä. Jälkimmäinen sen takia ku kameran optinen kuvanvakaaja ei tosta ihan kauheasti tykkää.
Juuh, ehkä se vois tuommosen hakea testiin jos ei parempia ehdotuksia putkahtele

Mulla tullut kaikki tilaukset Alista tänä kesänä n. 2,5 vkossa, eli hyvinkin voi ehtiä vielä heinäkuulle. Tällaisen tilasin itselleni noin vko sitten. Ei siis vielä ole tullut, mutta kuvissa näyttää mahdollisesti yhdeltä toimivimmista, mistä noita selasin hyvän tovin:
Kylkyl, mutta 2.5vko on kovin pitkä aika jos lomalla on nyt ja ajelee päivittäin. Ei sillä, voisihan kiinasta tilata jonkun testiin myöhemmäksi kun eihän nuo mitään maksa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Kaipaisin toista laturia Zero 10X:ään (52V 23Ah versio), koska toivoisin kiiretilanteita varten latausnopeuteen vauhtia. Näköjään saa myös ns. teholatureita. Enpä tiedä pitäisikö vain ottaa toinen peruslaturi (laudassa 2 latausporttia) Alista 43 eurolla, vai teholaturi - suosituksia? Noissa teholatureissa näyttäis monissa olevan tuulettimet, enkä nyt ainakaan sellaista halua hurisemaan. Ja vaikuttaako kahden laturin/teholaturin käyttö pidemmän päälle selvästi akkua heikentävästi?
Vaikuttaahan se mut tuskin kukaan mitään tarkempaa tutkimusta on suorittanut et kuinka paljon ja millä latausnopeudella. Tossa tilanteessa ostaisin 5a teholaturin ja kiiretilanteissa käyttäisin sit sitä, joo siinä on se tuuletin mut jos kiireessä pitää virtaa saada niin kaipa sen vaimean hurinan sit sen aikaa kestää?

Näissä on yleensä ihan hyvä vaan todeta et ei kannata murehtia liikaa. Käyttötavaraa nääkin on ja herkemmin mua rupeais vituttamaan se et pitäs tasapainotella 20-80% latauksen välillä ja latailla aina hitaasti vaikka oliskin kiire lähteä johonkin. En kyllä silti välttämättä joka kerta tolla 5a laturilla latailis vaan jos on varaa odotella niin sit sillä hitaalla vakiolaturilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
736
Vaikuttaahan se mut tuskin kukaan mitään tarkempaa tutkimusta on suorittanut et kuinka paljon ja millä latausnopeudella. Tossa tilanteessa ostaisin 5a teholaturin ja kiiretilanteissa käyttäisin sit sitä, joo siinä on se tuuletin mut jos kiireessä pitää virtaa saada niin kaipa sen vaimean hurinan sit sen aikaa kestää?

Näissä on yleensä ihan hyvä vaan todeta et ei kannata murehtia liikaa. Käyttötavaraa nääkin on ja herkemmin mua rupeais vituttamaan se et pitäs tasapainotella 20-80% latauksen välillä ja latailla aina hitaasti vaikka oliskin kiire lähteä johonkin. En kyllä silti välttämättä joka kerta tolla 5a laturilla latailis vaan jos on varaa odotella niin sit sillä hitaalla vakiolaturilla.
Mulla on about vastaavalla akulla oleva versio ja ostin juurikin 5A laturin tuulettimella. Hörisee se vähän kun kotona latailee, mutta päivällä nyt muutenkin on mekkalaa. Hyvänä puolena tuossa on että kerkeää ennen nukkumaanmenoa lataamaan lähtökohtaisesti normikäytössä niin saa akun pois latauksesta yöksi ja aamulla sitten virtaa riittää. Vakiolaturia pidän duunipaikalla niin jos ei jaksa kotona latailla niin voi työpäivän aika puksutella sillä vähän hitaammin täyteen. 5A on vielä imo ihan siedettävä latausvirta tuon kokoiselle akulle, joten en ole huolissani akun hiipumisesta. Käyttökamaa nämä kuitenkin on

Kiinalaturi on tämmöinen 48.46€ 33% OFF|54.6v 5a Battery Charger Bike 48v Lithium 48 Volt Li-ion 54.6v 5a Smart Intelligent For 10ah 15ah 48v 20ah Battery Charger 13s - Chargers - AliExpress
Tuolla tais olla useampaa eri mallia eri akuille / tehoille / liittimille. Hyvin on toiminut so far
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
736

Tätä on moni suositellu, omaa kokemusta ei oo vaikka pari kertaa itekin tuskaillu saman asian kanssa kun jotain hiekkateitä vetelee menemään nii se on jokasessa risteyksessä pysähdyttävä ja puhelin taskusta et matka jatkuu. Ei muuten haittais mut tulee matkalle ajallisesti pituutta aika helvetisti lisää.

Tärkeintähän tossa puhelintelineessä on se et se a) pitää sen puhelimen paikallaan vaikka mikä ois ja b) ei värisytä sitä. Jälkimmäinen sen takia ku kameran optinen kuvanvakaaja ei tosta ihan kauheasti tykkää.
No heitinpä nyt vielä iltapuhteiksi oluen reppuun ja köröttelin parikymmentä kilsaa mutkan biltemaan. Ruuvailin paikalle ja ajelin takaisin luuri telineessä ja ensivaikutelman perusteella ainakin tuntuu että kaippa se luuri tuossa pysyy. Yllättävän vähän edes tärisi tangossa, toki itsellä on laudassa edessä ja takana jousitus. Kyllä tuo nyt kympin hinnan väärtti ensihätään on. Saipahan ajella takaisin vähän eri reittiä eikä tarvinnut pysähtyä kilometrin välein kurkkaamaan karttaa kun jotain kinttupolkuja tuolla metikössä ajeli
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 850
Vaikuttaahan se mut tuskin kukaan mitään tarkempaa tutkimusta on suorittanut et kuinka paljon ja millä latausnopeudella. Tossa tilanteessa ostaisin 5a teholaturin ja kiiretilanteissa käyttäisin sit sitä, joo siinä on se tuuletin mut jos kiireessä pitää virtaa saada niin kaipa sen vaimean hurinan sit sen aikaa kestää?

Näissä on yleensä ihan hyvä vaan todeta et ei kannata murehtia liikaa. Käyttötavaraa nääkin on ja herkemmin mua rupeais vituttamaan se et pitäs tasapainotella 20-80% latauksen välillä ja latailla aina hitaasti vaikka oliskin kiire lähteä johonkin. En kyllä silti välttämättä joka kerta tolla 5a laturilla latailis vaan jos on varaa odotella niin sit sillä hitaalla vakiolaturilla.
Kiitos inputista. Olisko se nyt ihan hullua, jos tilaan toisen vakiolaturin? Nykyinen näyttäis olevan 1,7 A ja oletan, että uusi olisi saman. Puoltavana tuossa on halvempi hinta ja se, että 2x1,7 eli 3,4 A olisi varmaan suht koht riittävä niihin harvempiin tilanteisiin, kun tarvii tuplalatausnopeuden. Ei sitten myöskään lähde riskeeraamaan 5 A virtoja yhden liittimen kanssa. Noista ei koskaan tiedä, miten laadukkaasti toteutettu johto- ja liitinyksilöt sattuneet. Ja sitten tietysti se tuuletin ja sen melu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
736
Kiitos inputista. Onko se nyt ihan hullua, jos tilaan toisen vakiolaturin? Nykyinen näyttäis olevan 1,7 A ja oletan, että uusi olisi saman. Puoltavana tuossa on halvempi hinta ja se, että 2x1,7 eli 3,4 A olisi varmaan ihan riittävä niihin harvempiin tilanteisiin, kun tarvii tuplalatausnopeuden.
Jos lataat kotona aina niin kai se nyt noinkin menee. Mutta jos latailee myös muualla niin nihkeä raahata paria laturia eri lokaatioon. En tiedä mitä vakiolaturi maksaa mihin viittaat mutta ei tuommonen perus 5A laturikaan nyt kovin montaa kymppiä ole
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 850
Jos lataat kotona aina niin kai se nyt noinkin menee. Mutta jos latailee myös muualla niin nihkeä raahata paria laturia eri lokaatioon. En tiedä mitä vakiolaturi maksaa mihin viittaat mutta ei tuommonen perus 5A laturikaan nyt kovin montaa kymppiä ole
Halvin hinta vakiolaturille toimareineen mitä löysin oli Alista 43€.


Noi teholaturit näyttää painavammila ja lienee varmaan isompiakin, joten ehkä ero kahteen peruslaturiin ei tässä suhteessa ole iso? Lisäksi vakiolatureille voisi etsiä tai tehdä itse kaksihaaraisen seinäjohdon, jolloin tulisi vain yksi johdonpätkä lisää.
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Muuten hyvä mutta Tokmannin sivujen mukaan on loppunut verkkokaupasta ja kaikista myymälöistä. Varmaan laittaneet niitä 2kpl myyntiin siihen hintaan niin saavat niistä kiinnostuneet katsomaan muitakin niiden tuotteita. Ihan tyypillistä Tokmannilla että kaikki hyvät tarjoustuotteet on aina loppu.
Sieltä Tokmannin verkkokaupasta saa vielä kullanvärisenä ja useammassa tokmannissakin. En toki tiedä kuka haluaa ton 12ah akullisen ostaa.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 257
Oon tässä itekki ruvennu tälälistä miettimään, että auton peräkontissa pitäis silloin tällöin ja/tai ajelis jotain pikkumatkoja.

Onko näissä varkausongelmat nyt millä tasolla, että varastellaanko näitä vai onko näissä hyvät turvajutut tms.? Ei taida oikein tolppaankaan kiinni saada tms.? Varastetaanko näitä aktiivisesti?

Tyyliin jos meen paikalliseen jääkiekko-otteluun, niin voinko huristella paikalle ja se löytyy vieläkin siitä, kun peli ohi? Tai jättää laitteen festarialueen ulkopuolelle tms. ja kellään ei oo motivaatiota varastaa, koska joku älyohjaus sen tekee huonoksi ideaksi kun tuotetta ei saa käyttöön?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Onko näissä varkausongelmat nyt millä tasolla, että varastellaanko näitä vai onko näissä hyvät turvajutut tms.? Ei taida oikein tolppaankaan kiinni saada tms.? Varastetaanko näitä aktiivisesti?
Mitäpä lottoat? Samaan tapaan varastellaan kuin polkupyöriä. Ei ole mitään "turvajuttuja". Tolppaan saa kiinni oikein mainiosti, mutta eipä se varkauksia estä. Hyvin aktiivisesti niitä nussitaan pahoilla alueilla. Toisaalta taas koko Suomi ei ole samanlaista persereikää, jossa kuulee lähinnä molotusta tai piripuhetta. Ihmisasutuksen oloisissa paikoissa tuskin yhtään potkulautaa pöllitään ihmisiässä, vaikka ne vain jättäisi nojalleen kun jossain käy.

Tyyliin jos meen paikalliseen jääkiekko-otteluun, niin voinko huristella paikalle ja se löytyy vieläkin siitä, kun peli ohi? Tai jättää laitteen festarialueen ulkopuolelle tms. ja kellään ei oo motivaatiota varastaa, koska joku älyohjaus sen tekee huonoksi ideaksi kun tuotetta ei saa käyttöön?
Jossain jäähallilla ongelma ei ole siinä, että joku känniläinen tai muu mulkku lainaisi. Ongelma on siinä, että se viedään ja myydään torissa, eikä ole tekniikkaa tai yleistä järkeä sitä estämään. Miten olisikaan? Ei ole edes autoissa. Niiden myytäväksi varastamisen käytännössä sivistyneessä maassa estää ison koon ohessa se, että ne rekisteröidään ja kaupankäynti varastetulla tavaralla olisi liki mahdottomuuteen vaivalloista.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 850
Siitä lähtee varmaan tommoset uusiksi Zero 10X:n latureiksi kaksin kappalein, kun halvalla löytyi. Eli 2 ja 3 ampeerin laturit. Tuon 2 A:n laturi ei näytä (alkuperäiseltä) vakiolaturilta, mutta on kakskymppiä halvempi, niin kokeillaan josko hoitaisi homman.



edit: Tilattu. 46,44€ molemmat laturit posteineen. Halpaa, jos vain toimii.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 802
Onko näissä varkausongelmat nyt millä tasolla, että varastellaanko näitä vai onko näissä hyvät turvajutut tms.? Ei taida oikein tolppaankaan kiinni saada tms.? Varastetaanko näitä aktiivisesti?

Tyyliin jos meen paikalliseen jääkiekko-otteluun, niin voinko huristella paikalle ja se löytyy vieläkin siitä, kun peli ohi? Tai jättää laitteen festarialueen ulkopuolelle tms. ja kellään ei oo motivaatiota varastaa, koska joku älyohjaus sen tekee huonoksi ideaksi kun tuotetta ei saa käyttöön?
Varastellaan kyllä. Itse käytän jykevää taittolukkoa ja laitan aina tolppaan tai pyörätelineeseen kiinni. Ajatus että lukkoa ei saa sekunneissa auki ja joutuisi yleiselläpaikalla tovin äheltämään isoilla työkaluilla varastaakseen laudan.
Perinteisen vaijerilukon taas saattaa saada leikattua poikki yhdenkäden katkaisupihdeillä nopeammin kuin avaimella avatessa.

Sovelluslukkoja löytyy myös laudoista, mutta kuka tahansa voi ne helposti ohittaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
736
Varastellaan kyllä. Itse käytän jykevää taittolukkoa ja laitan aina tolppaan tai pyörätelineeseen kiinni. Ajatus että lukkoa ei saa sekunneissa auki ja joutuisi yleiselläpaikalla tovin äheltämään isoilla työkaluilla varastaakseen laudan.
Perinteisen vaijerilukon taas saattaa saada leikattua poikki yhdenkäden katkaisupihdeillä nopeammin kuin avaimella avatessa.

Sovelluslukkoja löytyy myös laudoista, mutta kuka tahansa voi ne helposti ohittaa.
Itsellä on perus kryptoniten U-lukko. Lukituksen valitettavasti joutuu tekemään tuolta eturenkaan paikkeilta rungosta jolloin voimapihdit saa tuettua maata vasten. Tuo kryptonite ehkä juuri ja juuri kestää perus voimapihdit, mutta perinteiset narut napsahtaa kyllä keskellä päivääkin sekunnissa auki. Eipä sitä lautaa kyllä tule oikein lukittuna jätettyä kuin keskellä päivää johonkin pyörätelineeseen kun itse lähistöllä käy jossain. Paskalla tuurilla lähtee tietty tuommosellakin käytöllä, mutta ilokseni olen huomannut että moni muu lukitsee lautansa jollain euron lukoilla eli oma lauta ei ole helpoin kohde parkissa yleensä :D

Tää on ihan hyvä kun saa tukeva kiinnitymekanismin tankoon niin kulkee ongelmitta aina mukana Kryptonite Evolution Standard U-lukko | Motonet Oy
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
324
e-wau 600max hajosi alle kävelin verkkokauppaan ja antoivat suoraan rahat takaisin pitkälti valittamatta.

Tilalle otin E-6075FRS saa nähdä millainen on kun saapuu. Valitsin jousituksen takia.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
209
Tietääköhän kukaan onko augmenttiin tällä hetkellä mitään alekoodia? Pari v takaperin kun tein ensimmäisen tilauksen oli hyvä alekamppanja päällä, mutta ehkä bisnes jo pyörii ettei sellaisia tarvi?

En tiedä onko täällä suosittelukoodit sallittuja, jos ei, niin pahoittelut etukäteen ja poistakaa tämä: FRQ4U -> tuolla pitäisi saada 5% pois jos ei parempaa löydy.

Hankin tosiaan pari vuotta takaperin emännälle sellaisen ES One 10 ja ihan tyytyväisenähän tuo on ajanut. Ei ole vikaa tullut, mitä nyt heijastin tarrat ei meinaa perässä pysyä. Hän on tosin alta 60kg, että kovin kovassa painorasituksessa tuo ei ole ollut. Nyt tässä juurikin se soppari loppumassa ja mietin että pitäisikö uusia vai olisiko jotain parempaa diiliä tarjolla. Skootterihan on nyt joku uusi malli ja ilmeisesti kai tehokkaampi, että en tiedä onko se nyt mitenkään paras tarjous - mutta ei varmasti huonoin tällaiseen rentoon pöristelyyn.

Emännälle tuli hankittua myös tuohon ylimääräinen akku, mikä EI ole yhteensopiva sitten tuon uuden mallin kanssa. Alustavasti aspa on meinannut että voisivat vaihtaa senkin sitten uudempaan malliin ilman välirahaa, mutta katsotaanhan kuinka tehdään.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 834
Onko muille jalankulkijat alkanut jotain ulista? Itse paahdoin ohi jalankulkijasta täyttä 25km vauhtia vähän ennen liikenneympyrää johon hidastin ja ylitin, hän oli jalankulkijoiden puolella tietä eli ihan siis niinkuin pitää. Kuulin perästä kun ukko huutaa että pysähdy saatana. En jaksanut alkaa katsomaan mikä sen ongelma oli vai olisinko vahingossa tiputtanut jotain omaa omaisuutta. Oli kaikki kamat tallessa kun kotiin tulin niin kai se olisi vaan halunnut jotain meuhkata. Kypäräkin asiallisesti päässä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 525
Viestejä
4 165 421
Jäsenet
70 420
Uusin jäsen
TuplaT

Hinta.fi

Ylös Bottom