Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
381
Xiaomikin näemmä julkaisi vihdoin virallisesti Pro 2:n korvaajan eli Electric Scooter 4 Pron: Xiaomi Electric Scooter 4 Pro | Xiaomi Global

Merkittävin uudistus taitaa olla 10" tubeless renkaat. Muuten aika maltillista. Paperilla hieman tehokkaampi moottori mutta taitaa olla speksikikkailua eli +50W Rated / +100W MAX. Saa nähdä koska tulee Suomeen.
Kauan on tätä odotettu: "The 'strong binding' mechanism to ensure that others cannot bind your scooter without your approval."
Turvallisuuspuolella on siis tapahtunut edistystä, vaikka muut uudistukset ovat suurimmaksi osaksi MEH.

Devil is in details! Tämä melkeinpä tappoi kaiken mielenkiinnon:
"With the hardware level security capability and strong identity authentication, it can ensure only your Xiaomi Home APP can connect to your scooter."
Ei tosin vielä tiedä onko tuon laudan kanssa sitten vain Xiaomin omaan kökköappiin sidottu, riippuen lauseen painotuksesta.
 
Liittynyt
30.03.2022
Viestejä
75
Tätä ketjua on tullut katottua ja seurattua aika paljon mutta monien muiden kyselijöiden kohdalla ei oo tota elopainoa kertynyt ihan niin paljon ku meikäläisellä.
Vaikuttaa valikoimaan aika reippaasti ku monien lautojen suositus se 100 kg.
Itsellä ajopaino 115kg nurkilla.
Inmotion S1 toimii hyvin jousituksen puolesta jne.
Jaksaa sen reilu 30km/h alkuun kulkea hyvin, mutta sitten tietty vähän hiipuu kun akku kuluu.
Paras puoli on jousitus ja se että ohjaustanko on tarpeeksi korkealla, eikä tuolla munissa. Myös se, että on tarpeeksi tilaa isoille kengille laudalla.
Ja kohtuu rajussa käytössäkin sen 40km on rangea.
Mutta takuut ja varaosat sitten Suomessa on varmaan vähän hankalampi juttu. Eikä taida enää alle 600€ saada kotiin tuotuna mistään niinkuin keväällä sai.
Reilu tuhat rahaakin pyytävät jossain.
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
488
Kyselen kaverin puolesta:

Mikä on paras sähkövatkain jos pitäisi ajella hiekkateitä noin 60km päivittäin ilman mahdollisuutta ladata kesken työpäivän?
Sähköfillari varmaan, mutta riittääkö missään näissä isopyöräisissä lätkyttimessä range noin pitkälle? Kaveri on invalidi eli normi sähköfillari ei käy vaan pitäisi olla sellainen missä ei itse tarvitse tehdä muuta kuin seistä/istua ja ohjata. Budjettiraja kuulemma 500-1000e.

En keksinyt itse heti mitään, mutta en näistä kyllä mitään ymmärräkään.
Tiukalla budjetilla hakisin vähän käytettyä torista, esim. haulla kontio tjsp.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
381
BLE365Rec : BLE downgrade for M365/M365 pro - ScooterHacking.org

ostin st-linkin ja tarviiko mun vaa kytkeä nää johdot tuohon kontrolleriin sekä poistaa tästä pro-mallin piiristä nuo 2 transistoria.
Siis official äpillä päivitin vahingossa ja nyt ei enää custom firmikset toimi.

täytyykö mun myös jotain tehdä tällä st-linkillä sille piirilevylle joka on tuolla laudan pohjassa se johon menee ne kaikki johdot?
Transistoria? Tarkoittanet kondensaattoreita kuitenkin?
Varmista, että komponentit ovat oikeat, ennenkuin ne irti kolvailet!

Akkutilassa olevalle kontrollerille ei tehdä mitään.
Nythän tarkoitus on siis vain BLE downgradeta, jonka jälkeen vanhemman firmiksen (DRV) pitäisi mennä sisään normaalisti.
Sitten voikin modatun firmiksen tuupata sisään

Lue ohjeet huolella ja varmista myös, että käytät oikeaa tiedostoa (blePROrec.bat).
 
  • Tykkää
Reactions: Rxd
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
381
Näköjään jossain vaiheessa tullut Xiaomin pumpusta uusi malli, "Xiaomi Portable Electric Air Compressor 1S". Ei tuossa taida ihmeempiä eroja vanhaan olla, testien mukaan vajaa 50% nopeampi millä nyt ei liene ihmeempää merkitystä, toisena erona USB-C liitin mikä ihan hyvä uudistus. Tuli laitettua luurinetistä 49,90 eurolla tilaukseen, alkoi sen verran tökkiä tuo jalkapumpun kanssa värkkääminen. Sen oma mittari kun ei kovin tarkasti kerro painetta ja ilmaa lähtee renkaasta aika paljon jo irroittaessa pumppua + tarkastaessa paineen erillisellä painemittarilla. Tuon Xiaomin pumpun irroittamisessa ei taida hirveitä ilmaa ehtiä karkaamaan kun nopeasti ruuvaa?
Tuota uudempaa mallia on jo jonkun aikaa halunnut, mutta kun vanhempikin toimii, niin jääköön.
Eipä tuossa ilma ehdi karkailemaan letkua irrottaessa. Soiva peli kun mikä. :cool:
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
381
Tajuaa, mutta kun on täysille viritetty firmware ja hätäjarrutuksessa antoi virran takaisinsyötössä liikaa jerkkua takaisin :confused2:

Nyt on taas uusi kontrolleri ja totta vitussa laitoin saman firmiksen, mutta nyt pitää koittaa ajaa maltillisemmin.
Ennakoiva ajo olisi voinut säästää hätäjarrutukselta ja lompakkoa yhden kontrollerin hinnan verran + jonkun verran vaivaa? ;)
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
381
Mä pidän weak modessa ja en tiedä onko siitä virran takaisinotosta oikeasti mitään hyötyä, vai onko vaan plasebovaikusta.

Suurimmaksi osaksi kaikki kuitenkin ajaa kahva pohjassa ja ne alamäetkin. Veikkaan, että virran takaisinotosta lopullinen hyöty on 1% koko ajamisessa tehdystä matkasta.
Katselin joskus YouTubesta asian tiimoilta videon, jossa jannu lasketteli kilometrejä pitkän alamäen.
Lopputlos oli, että eipä KERSistä ole käytännössä hyötyä ja haittaa vaan vapaalla rullailua.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Transistoria? Tarkoittanet kondensaattoreita kuitenkin?
Varmista, että komponentit ovat oikeat, ennenkuin ne irti kolvailet!

Akkutilassa olevalle kontrollerille ei tehdä mitään.
Nythän tarkoitus on siis vain BLE downgradeta, jonka jälkeen vanhemman firmiksen (DRV) pitäisi mennä sisään normaalisti.
Sitten voikin modatun firmiksen tuupata sisään

Lue ohjeet huolella ja varmista myös, että käytät oikeaa tiedostoa (blePROrec.bat).
Kiitos.
Miepä infoon kunhan tässä kesän aikana alan touhuileen että miten käypi
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
163
Itsellä ajopaino 115kg nurkilla.
Inmotion S1 toimii hyvin jousituksen puolesta jne.
Jaksaa sen reilu 30km/h alkuun kulkea hyvin, mutta sitten tietty vähän hiipuu kun akku kuluu.
Paras puoli on jousitus ja se että ohjaustanko on tarpeeksi korkealla, eikä tuolla munissa. Myös se, että on tarpeeksi tilaa isoille kengille laudalla.
Ja kohtuu rajussa käytössäkin sen 40km on rangea.
Mutta takuut ja varaosat sitten Suomessa on varmaan vähän hankalampi juttu. Eikä taida enää alle 600€ saada kotiin tuotuna mistään niinkuin keväällä sai.
Reilu tuhat rahaakin pyytävät jossain.
Kiitti vinkistä.
Dhgaten suunnalta näytti löytyvän kohtuu hintaan.
Click
 
Liittynyt
22.07.2019
Viestejä
29
Lähti ninebot max g30 luotettavin mielin dhgatesta tilaukseen hintaan n.599e kuponkeineen. Oisko jotain hyvää lisävarustelistaa heittää linkkeineen (lukkoa, säilytystaskuu, puhelintelinettä)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 253
IMG-20220627-WA0001.jpeg


Monorimmistä lohkesi jousen yläpään ripustus jyrkässä alamäessä jossa oli karkeaa soraa.
Rakenteensa takia toi aiheuttaa sen että ohjausakselin alapää osuu renkaaseen ja lukitsee sen heti.
Onneksi tällä kertaa edessä ei ollut kiinteitä esteitä vaan ainoastaan terävää soraa joka aika hyvin repi nahkaa auki.
Tällä kertaa selvittiin siis viikon saikulla turvonneiden sormien ja olkapään takia, sekä kypärän uusimisella.
Bonuksena siistit stigmat.
IMG_20220627_130707.jpg
 
Liittynyt
30.03.2022
Viestejä
75
Kiitti vinkistä.
Dhgaten suunnalta näytti löytyvän kohtuu hintaan.
Click
Ok. Mutta en osaa yhtään sanoa sitten miten varaosapuoli ja takuu hoituu. Kannattaa kattoo vähän onko minkälainen myyjä jne. Ninebotit sen puoleen varmoja mitä täälläkin mainostettu. Mutta miten sitten kulkee painon alla. Ainakin niihin taitaa saada vähän firmwarepäivityksillä lisää kulkua.
 
Liittynyt
04.07.2022
Viestejä
13
Suositelkaa verkkokauppaa mistä tilata ulkoinen akkupaketti E-way E-600 ilman maxia?
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
381


Monorimmistä lohkesi jousen yläpään ripustus jyrkässä alamäessä jossa oli karkeaa soraa.
Rakenteensa takia toi aiheuttaa sen että ohjausakselin alapää osuu renkaaseen ja lukitsee sen heti.
Onneksi tällä kertaa edessä ei ollut kiinteitä esteitä vaan ainoastaan terävää soraa joka aika hyvin repi nahkaa auki.
Tällä kertaa selvittiin siis viikon saikulla turvonneiden sormien ja olkapään takia, sekä kypärän uusimisella.
Bonuksena siistit stigmat.
Ai prkles, rullis! Ihan myötäelän fyysisiä vahinkoja ajatellessa ja olen pahoillani niistä. Sulla ei ollut edes yksinkertaisia muutaman euron Tokmannin "pyöräilyhanskoja" jotka itselläni aika hiton typerästi kunnon kypärän... tavallaan "korvikkeena", koska "ainahan voi vähän käsillä ottaa vastaan"... paitsi kun ei äkkiä voikaan?

Aloittelijoille Noin pahan näköistä tulee kun ei ole mitään välissä! Kypärä (ja hanskat, etc.) on tärkeä juttu, ihan tosissaan! Eli kypärä, ajohanskat ja niin paljon suojaa kun sielu sietää! Kumpi näyttää nolommalta? Kunnon suojat, vai paikat auki? F... that, mä mielummin nololta näytän kuin pikkuvauhdistakin paikat auki!

J.K. : Minähän olen tietysti kuolematon ja minua ei pikkujutut koske ja... Oh, crap! Toi sattuu! :eek:
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
381
Ok. Mutta en osaa yhtään sanoa sitten miten varaosapuoli ja takuu hoituu. Kannattaa kattoo vähän onko minkälainen myyjä jne. Ninebotit sen puoleen varmoja mitä täälläkin mainostettu. Mutta miten sitten kulkee painon alla. Ainakin niihin taitaa saada vähän firmwarepäivityksillä lisää kulkua.
DHGate + takuu? Jos on DOA niin hoitunee. Ulkopuolella sen, ei parane pidättää henkeä. Jos on ihan poikkeuksellisen hyvä myyjä, niin voi vähän enemmän hoitua, yleensä vähemmän.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
24
Onko muut saanu tota Ninebot F30D viriteltyä mitenkään kun ei tunnut mikään softa toimivan. Esim tässä scooterhacking utilityssä kun koitan vaihtaa region 25-30km/h niin lauta piippailee joku 3 kertaa eikä mitään tapahdu. Onko noihin nyt laitettu jotkut rajoitukset vai mikähän on pielessä?

Ilmeisesti joillain muillakin ongelmia tuon kanssa. Pitäs kokeilla saako jotenkin resetoita ja laitettua vanhemman firmiksen sisään jos siitä olis apua kun se alko heti päivittämään tota kun laudan hommasin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 866
Ai prkles, rullis! Ihan myötäelän fyysisiä vahinkoja ajatellessa ja olen pahoillani niistä. Sulla ei ollut edes yksinkertaisia muutaman euron Tokmannin "pyöräilyhanskoja" jotka itselläni aika hiton typerästi kunnon kypärän... tavallaan "korvikkeena", koska "ainahan voi vähän käsillä ottaa vastaan"... paitsi kun ei äkkiä voikaan?

Aloittelijoille Noin pahan näköistä tulee kun ei ole mitään välissä! Kypärä (ja hanskat, etc.) on tärkeä juttu, ihan tosissaan! Eli kypärä, ajohanskat ja niin paljon suojaa kun sielu sietää! Kumpi näyttää nolommalta? Kunnon suojat, vai paikat auki? F... that, mä mielummin nololta näytän kuin pikkuvauhdistakin paikat auki!

J.K. : Minähän olen tietysti kuolematon ja minua ei pikkujutut koske ja... Oh, crap! Toi sattuu! :eek:
Eipä se mukavaa ole kun ottaa kontaktia maahan. Onneksi tuostakin silti selviää varsin pienellä.

Nopeudesta ei mainittu mitään mutta ilmeisesti reilusti koska jyrkkä alamäki kerrottu. Mielestäni tärkein huomioitava asia tässä kohdassa on silti tuo Monorim. Se laudan tuunaaminen voi tuntua kivalta idealta mutta kun ns. laatuosakin on tuon kaltaista "suunnittelua", lisää osa tuunauksista reilusti vahingon riskiä.
En oikeasti edes ymmärrä, miksi laadukkaampi valmistajakin tekee tuon kaltaista tuotetta. Mutta toivottavasti kuva saa miettimään, kannattaako hankkia varsinkaan sitä halvinta mahdollista ja riskeerata. Ja aivan sama koskee toki myös osin niiden halvimpien, täysin tuntemattoman merkkisten lautojen hankkimista.

Mitä niihin suojiin jne tulee niin itse olen toki kuolematon. En jaksa pukea mitään haarniskaa päälleni varsinkaan näin kesähelteillä ja lyhyillä matkoilla. Luonnollisesti toki tiedostan ottavani jonkin tason riskin tässä kohdassa mutta jokainen harkitsee itse sen kestettävän riskitason.
Lautaa pidän toki itse myös pitämään kunnossa eikä mitään maksiminopeuksia olla edes haettu. Eilen viimeksi ajelin D päällä rauhallisesti (nykyfirmiksellä maksimi noin 21-22km/h) parinkympin lenkin. Näin siis tuttua, hyvin rauhallista reittiä kaukana keskustasta. Kyllä, otin riskin mutta kyllä, pidin sen kestettävänä.

En missään tapauksessa kehota olemaan käyttämättä suojia. Pointti on enemmän se riskitason arviointi ja myös ymmärrys siitä, miten kilometri rauhallisesti kauppaan ja takaisin on aivan eri kuin ne täälläkin säännöllisesti esiin nousevat järjettömät nopeudet ja yleinen perseily. Pienessä nopeudessa selviää monesti asfaltti-ihottumalla ilman suojiakin, viittä kymppiä lyhtypylvääseen tms taas en lähtisi kokeilemaan kevyellä pyöräilykypärällä tai vastaavalla vaan itse katsoisin jo motoristipuolen varusteisiin. Tai no, mieluiten jättäisin perseilemättä.

Ja suojien osalta miettisin kyllä sen ajoympäristönkin. Suoralla tiellä on aika turvallista vs alikulut ja vastaavat joissa et voi nykyään olla koskaan varma, tuleeko vastaan spandex vai lauta sen puoli sataa mittarissa hyvin yllättäen päälle. Voi siis olla aivan perusteltua suojautua muiden aiheuttamia riskejäkin vastaan.

Ps. Niillä Tokmannin hanskoilla suojelee toki vähän kämmeniä mutta soratielle en lähtisi yhtään kovemmilla nopeuksilla ilman koko kättä suojaavaa hanskaa.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
227
Tätä ketjua on tullut katottua ja seurattua aika paljon mutta monien muiden kyselijöiden kohdalla ei oo tota elopainoa kertynyt ihan niin paljon ku meikäläisellä.
Vaikuttaa valikoimaan aika reippaasti ku monien lautojen suositus se 100 kg.
Juu. Itsellä painoa noin 100kg vaikka on kauppaostokset repussa hienosti tuo ninebotti g30 II maxi jaksaa mennä. Iscooter i9 pro löytyy myös mutta siinä on akussa vikaa. Sehän on luokiteltu 120kg. Kumpaakin voin suositella
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
227
Onhan kennot balansoitu? Jos ei, niin saattaa BMS pätkäistä kyydin ennen aikojaan, kun joku kenno on tyhjempi.
Seuraavan latauksen yhteydessä älä irroita heti kun akku on "täynnä", vaan jätä lataamaan ja anna BMS:n huolehtia balansoinnista.
Toimenpidettä ei tarvotse tehdä joka kerta, vaan esim. kuukauden välein on ihan riittävästi.

Jos ei korjaannu, niin voipi olla joku kenno susi.


EDIT: Olikin uusi lauta ja asia käsitelty myöhemmin ketjussa. Tätä se taas on, kun vastailee sitä mukaa kun lukee. :cautious:
Tässä edelleen odottelen uutta akkua laitteeseen tai rahoja takaisin.. vähän kestää :D
 
Liittynyt
28.09.2021
Viestejä
52
Ensi viikolla ajattelin hakea laudan. Budjettina 650€. Paljon olis eri vaihtoehtoja mutta en oikein osaa päättää. Jos sen 25km/h kulkis ja range saisi olla noin 75kg kuskin kanssa todellista sen 35-40km. Suosituksia?
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Tässä yrittänyt nyt etsiskellä FAT:ia itselle ja on tämä jumalauta yksi työmaa! Siis miten vaikeaa voi olla ihmisten ymmärtää, että jos se laite toimii vain ja ainoastaan sähköllä niin se olennaisin tieto mitä laitteesta pitää kertoa on, että kuinka iso akku siinä laitteessa on! Niin ei jumankekka kun saa kissojen ja koirien kanssa etsiä ilmoituksista niitä tietoja. Seuraavaksi tärkein tietenkin sen akun kunto.
 
Liittynyt
08.01.2022
Viestejä
66
Sen verran tullut selattua nyt lautoja et kysästäänpä vielä täältäkin suosituksia.
  • Maks 700e
  • Nopeuden puolesta sais mennä sen 25kmh
  • Rangen osalta ois mukava jos sen 20km vaikka pääsis varmuudella
  • "Nice to have" jos pääsee jonkun softan kanssa ihmettelee laudan ominaisuuksia, ei tarvii siis nopeutta olla sotkemassa
  • Oma paino ~120kg
Painon puolesta taitaa toi G30 jäädä pois, mut kattelin sit tuota F40E:tä joskin toi range sit vähä epäilyttää et pääseekö ees tuota 20km.
Wilfan härpättimiä kattonu myös mutta ne taitaa olla kyl pois suljettu laatuongelmien takia.
En laskisi tuota G30 lautaa pois. Itsellä painoa noin115kg eikä ole ongelmia. Toki jyrkemmissä mäissä jään vaimosta reippaasti (jolla samanlainen lauta) ja range asettuu 35-40km väliin. Ajettiinpa olosuhteiden pakosta kahdestaankin tuolle kerran ja mitään ei hajonnut vajaan 200kg kuormalla.
 
Liittynyt
04.07.2022
Viestejä
13
En laskisi tuota G30 lautaa pois. Itsellä painoa noin115kg eikä ole ongelmia. Toki jyrkemmissä mäissä jään vaimosta reippaasti (jolla samanlainen lauta) ja range asettuu 35-40km väliin. Ajettiinpa olosuhteiden pakosta kahdestaankin tuolle kerran ja mitään ei hajonnut vajaan 200kg kuormalla.
Pääseeko tuohon 35-40km ilman että tiputtaa max nopeutta 25km/h alle? E-Way E600lla pääsee noin 15km täydellä kaasua turhia säästelemättä pyörätietä pitkin jonka jälkeen yksi palkki akkua jäljellä. Alko vähän jurppimaan se kun kaveri ajaa Xiaomi Pro 2:lla 20km, joten tässä on vissiin laudan vaihto edessä.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
augmentin potkulauta on kestävä. 150 kg painolla ajettua kymmenkunta kilometri. 180 kg kans kokeiltiin mutta vain pihan ympäri, ei mennyt rikki.
 
Liittynyt
08.01.2022
Viestejä
66
Pääseeko tuohon 35-40km ilman että tiputtaa max nopeutta 25km/h alle? E-Way E600lla pääsee noin 15km täydellä kaasua turhia säästelemättä pyörätietä pitkin jonka jälkeen yksi palkki akkua jäljellä. Alko vähän jurppimaan se kun kaveri ajaa Xiaomi Pro 2:lla 20km, joten tässä on vissiin laudan vaihto edessä.
Vaihtelevaa nopeutta ajellen 30km kohdalla n 40% akkua jäljellä. Pitemmät siirtymät 25kmh mutta kaupungissa nopeus luonnollisesti vaihtelee. Tuon pidempää matkaa en ole ajanut, joten arvioin että 40 prosentilla pääsee vielä vähintään 5-10km.
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
163
En laskisi tuota G30 lautaa pois. Itsellä painoa noin115kg eikä ole ongelmia. Toki jyrkemmissä mäissä jään vaimosta reippaasti (jolla samanlainen lauta) ja range asettuu 35-40km väliin. Ajettiinpa olosuhteiden pakosta kahdestaankin tuolle kerran ja mitään ei hajonnut vajaan 200kg kuormalla.
Kiitos!
Juuri tän kaltaisia kokemuksia myös ko. laudan osalta kaipasin että onko kavereita joilla paukkuu tuo 100 kg yli.
Ehkä se tuohon on kuitenkin kallistuttava, sen verran on kehuja saanut.
 
Liittynyt
28.09.2021
Viestejä
52
Onko porukka mittaillut matkoja pro 2 mitä päässyt? Taitaa olla pisimmällä ramgella 500€ hintaluokassa
 
Liittynyt
28.09.2019
Viestejä
169
Eipä se mukavaa ole kun ottaa kontaktia maahan. Onneksi tuostakin silti selviää varsin pienellä.

Nopeudesta ei mainittu mitään mutta ilmeisesti reilusti koska jyrkkä alamäki kerrottu. Mielestäni tärkein huomioitava asia tässä kohdassa on silti tuo Monorim. Se laudan tuunaaminen voi tuntua kivalta idealta mutta kun ns. laatuosakin on tuon kaltaista "suunnittelua", lisää osa tuunauksista reilusti vahingon riskiä.
En oikeasti edes ymmärrä, miksi laadukkaampi valmistajakin tekee tuon kaltaista tuotetta. Mutta toivottavasti kuva saa miettimään, kannattaako hankkia varsinkaan sitä halvinta mahdollista ja riskeerata. Ja aivan sama koskee toki myös osin niiden halvimpien, täysin tuntemattoman merkkisten lautojen hankkimista.

Mitä niihin suojiin jne tulee niin itse olen toki kuolematon. En jaksa pukea mitään haarniskaa päälleni varsinkaan näin kesähelteillä ja lyhyillä matkoilla. Luonnollisesti toki tiedostan ottavani jonkin tason riskin tässä kohdassa mutta jokainen harkitsee itse sen kestettävän riskitason.
Lautaa pidän toki itse myös pitämään kunnossa eikä mitään maksiminopeuksia olla edes haettu. Eilen viimeksi ajelin D päällä rauhallisesti (nykyfirmiksellä maksimi noin 21-22km/h) parinkympin lenkin. Näin siis tuttua, hyvin rauhallista reittiä kaukana keskustasta. Kyllä, otin riskin mutta kyllä, pidin sen kestettävänä.

En missään tapauksessa kehota olemaan käyttämättä suojia. Pointti on enemmän se riskitason arviointi ja myös ymmärrys siitä, miten kilometri rauhallisesti kauppaan ja takaisin on aivan eri kuin ne täälläkin säännöllisesti esiin nousevat järjettömät nopeudet ja yleinen perseily. Pienessä nopeudessa selviää monesti asfaltti-ihottumalla ilman suojiakin, viittä kymppiä lyhtypylvääseen tms taas en lähtisi kokeilemaan kevyellä pyöräilykypärällä tai vastaavalla vaan itse katsoisin jo motoristipuolen varusteisiin. Tai no, mieluiten jättäisin perseilemättä.

Ja suojien osalta miettisin kyllä sen ajoympäristönkin. Suoralla tiellä on aika turvallista vs alikulut ja vastaavat joissa et voi nykyään olla koskaan varma, tuleeko vastaan spandex vai lauta sen puoli sataa mittarissa hyvin yllättäen päälle. Voi siis olla aivan perusteltua suojautua muiden aiheuttamia riskejäkin vastaan.

Ps. Niillä Tokmannin hanskoilla suojelee toki vähän kämmeniä mutta soratielle en lähtisi yhtään kovemmilla nopeuksilla ilman koko kättä suojaavaa hanskaa.

Joo joo kumpa jengi käyttäis kypärää kun ajelevat laudalla

Joku asfaltti ihottuma on nyt pientä verrattuna siihen jos on kallo halki sairaalassa kuolaamassa sangyssä. Kyllä se iho siitä paranee ajan kanssa kunhan kypärä on ollut päässä
 
Liittynyt
30.03.2022
Viestejä
75
Noista kuormista sen verran tuskin tommonen pieni ylikuorma rikkoo mitään ja eihän tuskin mikään heti noista hajoo jos reilustikkin kuormittaa yli. Paikat vaan alkaa väsymään. Tulee nopeemmin väljää lisää. Vähitellen saattaa alkaa tulemaan säröä ja sitten murtumia ja jossain vaiheessa voi sitten napsahtaa kerralla ja tietty joku 30km/h on jo kova vauhti sukeltaa asfaltille polvilleen tai naamalleen jne. Ilman jousitusta vielä tietysti kaikki iskut korostuu ja varsinkin jos surutta paukuttaa menemään täysillä kaikkia kiveyksiä vastaan, kun nuo pienet pyörät ei ylitä epätasaisuuksia niinku vaikka 28" fillarin renkaat tekee. Eli onhan se ajotyylistäkin kiinni.
 
Liittynyt
24.08.2018
Viestejä
36
Onko porukka mittaillut matkoja pro 2 mitä päässyt? Taitaa olla pisimmällä ramgella 500€ hintaluokassa
Työmatkoja, reilu 11 km yhteen suuntaan, oon tehnyt sillä kakkos vaihteella, niin akkua on jäänyt jäljelle noin 30% kotiin tullessa. Nopeimmalla vaihteella tuo ei varmaan onnistuisi.
Tuntuu että firmiksen päivityksen jälkeen Pro2:n kantama olisi parantunut.. Muilla samoja kokemuksia?
 

Kamis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
588
Joo joo kumpa jengi käyttäis kypärää kun ajelevat laudalla

Joku asfaltti ihottuma on nyt pientä verrattuna siihen jos on kallo halki sairaalassa kuolaamassa sangyssä. Kyllä se iho siitä paranee ajan kanssa kunhan kypärä on ollut päässä
Itse käytän rullaluistelussa tämmöisiä hanskoja, noissa tulee mukana myös nahkainen suoja jonka voi laittaa tuon muovin tilalle. Yleensä kun kaatuu niin sitä kaatuu eteen päin, ja ensimmäisenä ottaa kämmenillä vastaan, ja jos kämmen suojia ei ole niin jälki on todella pahaa.

 
Liittynyt
28.09.2021
Viestejä
52
Työmatkoja, reilu 11 km yhteen suuntaan, oon tehnyt sillä kakkos vaihteella, niin akkua on jäänyt jäljelle noin 30% kotiin tullessa. Nopeimmalla vaihteella tuo ei varmaan onnistuisi.
Tuntuu että firmiksen päivityksen jälkeen Pro2:n kantama olisi parantunut.. Muilla samoja kokemuksia?
Okei vähän siinä hilkulla on. Ollaankohan yhtään saman painoisia itse painan sen 70-75kg.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 120
Tämä tuli ostettua ku laskin että autoa seisottamalla säästän jopa 6€ lapseton vrk. Tolla jatkossa liikutaan ja muijan pandalla loput. On se näppärä vekotin ja hyvin kulkee 80-85kg alla.

 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 866
Joo joo kumpa jengi käyttäis kypärää kun ajelevat laudalla

Joku asfaltti ihottuma on nyt pientä verrattuna siihen jos on kallo halki sairaalassa kuolaamassa sangyssä. Kyllä se iho siitä paranee ajan kanssa kunhan kypärä on ollut päässä
Jäi vähän avoimeksi lainaus viestistäni missä en missään kohdassa ainakaan kannustanut kypärättömyyteen. Ainoastaan totesin, ettei se fillarikypärä riitä jokaiseen tilanteeseen.

Toisaalta päivän uutinen valitettavasti kertoo sen, miksi suuri osa ei kypärää käytä:
Ajetaan siis vuokralaudoilla ja / tai kännissä. Kummassakaan ei kypärä aivan helposti päähän eksy eikä asiaa kovin helpolla edes korjaa. Kännissä ei mietitä ja vuokralauta otetaan alle helppouden vuoksi, helppouteen taas harva yhdistää kypärän kantamisen mukana.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 866
Onko porukka mittaillut matkoja pro 2 mitä päässyt? Taitaa olla pisimmällä ramgella 500€ hintaluokassa
Käytännössä jokaisesta vähänkin tunnetummasta laudasta löytyy tästä ketjusta kommentit eri laudoista, eri painoisilla ajajilla ja eri oloissa. Mitään ainoaa oikeaa vastausta ei toisaalta voi olla, sikäli moni asia vaikuttaa.

Pro 2 ei merkittävästi poikkea Prosta. Sen osalta olen itsekin kirjoitellut kokemukset. Softa taisi tällä hetkellä lupailla 24km täydellä akulla, mistä kaikesta sitten arpookaan. Ja toisaalta esim tuossa postauksessa mainittu: https://bbs.io-tech.fi/threads/saehkoeskootterit-saehkoepotkulaudat.40778/post-11006851
Jokseenkin rauhallista nopeutta mutta mukana myös mäkeä. Repun kera se luokkaa sata kiloa laudalla ja 45% akku lenkin jälkeen. Vastaavasti 20km on aika liki raja-arvoa reippaammin ajaen. En ainakaan itse laske sen varaan, että pidemmälle pääsisi samalla yhdistelmällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 660
Jäi vähän avoimeksi lainaus viestistäni missä en missään kohdassa ainakaan kannustanut kypärättömyyteen. Ainoastaan totesin, ettei se fillarikypärä riitä jokaiseen tilanteeseen.

Toisaalta päivän uutinen valitettavasti kertoo sen, miksi suuri osa ei kypärää käytä:
Ajetaan siis vuokralaudoilla ja / tai kännissä. Kummassakaan ei kypärä aivan helposti päähän eksy eikä asiaa kovin helpolla edes korjaa. Kännissä ei mietitä ja vuokralauta otetaan alle helppouden vuoksi, helppouteen taas harva yhdistää kypärän kantamisen mukana.
Vuokralaudat on kyllä ihan oma numeronsa jo verrattuna noihin omiin vehkeisiin. Sitä on aina vähän hankala arvioida et kuinka kokenut kuski siinä vuokralaudalla on, onko ottanut ekaa kertaa käyttöön ja lähtenyt terassilta pienessä hiprakassa? Liikennesäännötkin näillä usein tuntuu olevan vähän hakusessa. Onneks yöajaminen noilla on jo Helsingissä kielletty kokonaan, mut vantaalla esimerkiks tietääkseni ei. Huippunopeuskin on "vaan" 20.

Mut toisaalta myönnettäköön et noitten vuokralautojen kanssa on tosi hankala keksiä tapaa et miten porukka saatais käyttämään kypärää. Kanna omaa mukana? Epäilen et kukaan lähtee siihen. Laudassa itessään jossain lokerossa kypärä? Hyi saatana, en pukis päähäni missään tapauksessa oikeastaan.

Oman laudan kanssa helppo käyttää kypärää kun matka alkaa suoraan kotoa ja se kypärä kulkee mukana siinä missä lautakin. Käytän ite ihan suosiolla sellasta n. 1kg painosta full face kypärää niin on se leukakin sit suojattu. Ehkä näyttää hölmöltä ja aika moni kattoo hetken aikaa et mitä helvettiä, mut siinäpähän kattovat, ei se mua juurikaan kiinnosta. Tähän lisäks tosin vaan hanskat, mut toki jotkut kyynär ja polvisuojat ois varmaan kanssa ihan fiksuja lisäyksiä, kun ei noi omatkaan vauhdit hiljasilla teillä oo siinä 25kmh rajotettuna. Helpostihan kyllä 25kmh vauhdistakin kaatuessa saa solisluuta tai rannetta napsautettua poikki jos oikeen kunnolla täräyttää. Et siinä mielessä en tiedä voiko näitten kanssa ihan hirveen pahasti edes ylimitottaa suojavarusteita. Sama sääntö tähänkin pätee kun muuhunkin, pukeudu sitä kaatumista varten.

Suojavarusteet on kans aina päällä, oli sit matka se reilu kilometri kauppaan tai pidempi lenkki. Ei se matkan pituus kuitenkaan sitä kato et voiko jotain sattua, vaikkakin ehkä pienempi mahdollisuus lyhyellä matkalla kuitenkin on ihan loogisesti. Toi kypäräkin on kuitenkin ollu ihan jees +30c helteilläkin ja aina oon kuitenkin ihan pitkissä housuissa ja pitkähihasessa paidassakin ajellu, ei huvita ajatus piirtää lihaliidulla muutamat raidat omalla iholla tohon asfalttiin.

Jokanen saa toki käyttää varusteita tai olla käyttämättä. Uskon kyllä et on onnellisempi kaatuessaan jos on edes se kypärä kun se et sitä ei olis.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 866
Vuokralaudat on kyllä ihan oma numeronsa jo verrattuna noihin omiin vehkeisiin. Sitä on aina vähän hankala arvioida et kuinka kokenut kuski siinä vuokralaudalla on, onko ottanut ekaa kertaa käyttöön ja lähtenyt terassilta pienessä hiprakassa? Liikennesäännötkin näillä usein tuntuu olevan vähän hakusessa. Onneks yöajaminen noilla on jo Helsingissä kielletty kokonaan, mut vantaalla esimerkiks tietääkseni ei. Huippunopeuskin on "vaan" 20.
Kun omilla laudoilla ajelevia katselee niin valitettavasti on pakko sanoa, että siellä se arviointi on mahdotonta jos vuokrapeleillä vaikeaa. Lautojen määrä kun kasvaa melkoista tahtoa ja kuten täälläkin on monesti nähty, ensimmäinen ajatus kokemattomallakin tuntuu olevan "saako tämän kulkemaan miten lujaa?"

Liikennesäännöistä en ole mitenkään samaa mieltä. Jos säännöt eivät ole hallinnassa, toiminta on riski riippumatta kulkupelistä. Se säännöistä välittämätön on riski riippumatta liikkumismuodosta.

Myöskään yöajan onni ei ole täydellinen niin pitkään kun ei kata omistuslautoja. Nopeusrajoitusten muodossa siihen on todella vaikea mennä joten tapa on kielto. Valitettavaa mutta helposti totta.

Mut toisaalta myönnettäköön et noitten vuokralautojen kanssa on tosi hankala keksiä tapaa et miten porukka saatais käyttämään kypärää. Kanna omaa mukana? Epäilen et kukaan lähtee siihen. Laudassa itessään jossain lokerossa kypärä? Hyi saatana, en pukis päähäni missään tapauksessa oikeastaan.
Tästä ollaan aivan samaa mieltä. Joku yhteinen kypärä on niin mahdoton ajatus, ettei sellaista kannata edes harkita ellei joku keksi "sisähuppua" tms, jolla voidaan järkevöittää tuota. Ehkä joku keksii jonkin ratkaisun tähän. Jos ei keksi, kypäräpakko ja vuokralaudat eivät tule koskaan sopimaan järkevällä tavalla yhteen. Pakko kun kuitenkin on se ainoa tapa saada käyttöaste korkeaksi.

Oman laudan kanssa helppo käyttää kypärää kun matka alkaa suoraan kotoa ja se kypärä kulkee mukana siinä missä lautakin. Käytän ite ihan suosiolla sellasta n. 1kg painosta full face kypärää niin on se leukakin sit suojattu. Ehkä näyttää hölmöltä ja aika moni kattoo hetken aikaa et mitä helvettiä, mut siinäpähän kattovat, ei se mua juurikaan kiinnosta. Tähän lisäks tosin vaan hanskat, mut toki jotkut kyynär ja polvisuojat ois varmaan kanssa ihan fiksuja lisäyksiä, kun ei noi omatkaan vauhdit hiljasilla teillä oo siinä 25kmh rajotettuna
Tuossa on juuri se, mitä itsekin mainitsin. Riskin arviointi ja niin edelleen. Moralisoimatta nopeuksista niin tottakai, varusteet on valittava nopeuden mukaisesti. Osa kuitenkin ajelee niillä todella tehokkailla laudoilla maastossa ja muualla joten varusteiden on pakko olla mainitsemasi kaltaista kypärää ja paljon muutakin.

Mutta valitettavasti laudan kanssa varusteet ovat osin silti ongelma. Niille ei kaikilla ja jokaisessa käytössä ole paikkaa ja pelkkä kypäräkin on hieman haastava jätettävä vartioimatta laudan kanssa.

Suojavarusteet on kans aina päällä, oli sit matka se reilu kilometri kauppaan tai pidempi lenkki. Ei se matkan pituus kuitenkaan sitä kato et voiko jotain sattua, vaikkakin ehkä pienempi mahdollisuus lyhyellä matkalla kuitenkin on ihan loogisesti. Toi kypäräkin on kuitenkin ollu ihan jees +30c helteilläkin ja aina oon kuitenkin ihan pitkissä housuissa ja pitkähihasessa paidassakin ajellu, ei huvita ajatus piirtää lihaliidulla muutamat raidat omalla iholla tohon asfalttiin.
Matkan pituus ei toki varsinaisesti vaikuta mutta matkan laatu kyllä. Ja itse vertaan toisaalta lautaa fillariin. Jos kesähelteellä lähden fillarilla, ei siinä ole pitkiä hihoja, ei pitkiä lahkeita jne. Lämpöä riittää vähemmälläkin ja jonkun normin pitkähihaisen suojaava vaikutus on täysi nolla. Vastaavasti hanskat tottakai jos vähänkin pidemmälle polkemassa jne.
En siis näe omalta kohdaltani mitään iloa jostain pitkähihaisesta paidasta ajaessa kauppaan ja takaisin. Vastaavasti laittaisin kyllä kyynär ja rannesuojat jos lähtisin vaikkapa ajelemaan fillarilla alamäkiajoa tai järeällä laudalla hakemaan rajoja soratiellä.

Jokanen saa toki käyttää varusteita tai olla käyttämättä. Uskon kyllä et on onnellisempi kaatuessaan jos on edes se kypärä kun se et sitä ei olis.
Tottakai ja olen itsekin omasta "mainostetusta kuolemattomuudesta" huolimatta samaa mieltä. Siis että harmia varusteista ei ole.

Oma pointti on silti enemmän sitä, että yhtä ainoaa ratkaisua ei ole eikä kaikki sovi kaikille. Se oma lautailuprofiili on kuitenkin määrävin tekijä ja osalla tosiaan on pakko olla todella järeää varustusta jos aikoo selvitä vähin vaurioin. Toinen ääripää on taas se kävelyvauhtia kaupalle ajeleva joten liki sama vahinko syntyy ilman lautaakin kompuroidessa. Eli ei mitään silmät ummessa muista mallin ottamista vaan ihan oikeasti se aikaisemmin mainitsemani riskiarvion teko.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 660
Omien lautojen osuus on kyllä tänäkin kesänä noussu taas ihan huomattavasti. Tosi paljon alkanut näkymään M365 lankkuja tuolla liikenteessä. Yleensä ottaen niillä ajellaan kyllä ihan siististi ja just sitä 25kmh nopeutta. Suojavarusteisiin harvemmin kiinnittäny huomiota mut on sitä valitettavan usein huomannu et se kypärä on jätetty pois.

Mitä nyt taas vertaa vuokralautoihin niin monesti tulee vastaan kun vanhempi vetelee laudalla ja siinä on joku pikkuskidi roikkumassa edessä tangosta. Luonnollisesti ilman mitään suojavarusteita. Helsingin keskustaan kun taas menee niin ei kovinkaan kummallinen näky oo nähdä kun nuoret vetelee jopa kolmipäällä menemään, aikuisia sit näkyy ihan jatkuvasti lätkyttämässä kakspäällä. Mainitsemattakaan et idiootimmat yksilöt on jotain kuminpolttoa harrastamassa noilla ja yleisesti vaan perseilee pitkin paikkoja. Järjenvastasta touhuahan toi on, et tohon oikeastaan perustan sen väitteen et lähtökohtasesti omistuslaudoilla ajetaan nätimmin kun niissä pitää jo vähän kiinnittää huomiota miten siitä vehkeestä pitää huolta yms. Ei se toki niilläkään perseilemistä estä, mut huomattavasti harvemmin sitä kyllä niillä näkee.

Tosta yöajan hommasta oon kyllä täysin eri mieltä. Täydellisessä maailmassa ei tartteis rajoittaa kumpaakaan, mut aika nopeasti kyllä ymmärtää kans miks ne vuokralautojen käyttö rajotetaan ainakin viikonloppuöisin ihan kokonaan. Se on vaan karu fakta et porukka ajelee niillä sit sellasessa kunnossa missä ei olis asiaa kun kävelykin tuntuu olevan hippasen huteraa jo, mikä sit taaseen näkyy sairaalojen tilastoissa ikävästi. Harmillista et ihmisiä pitää suojella omalta tyhmyydeltään rajottamalla, mut toisaalta onhan rattijuopumuksenkin sanktiot pääasiassa olemassa sen takia et koitetaan rangaistuksen pelolla saada ihmiset pysymään pois ratista jos ei oo ajokunnossa. Tässä on vaan jo järeemmät aseet käytössä ja mun mielestä ihan hyväkin niin, se niitten reaktiotesti mitä kokeiltiin viime vuonna on aivan täysin yhtä tyhjän kanssa kun voit vaikka missata kaikki ja silti puhelin ilmoittaa vaan et parempi ehkä jos et aja, mut saat ajaa jos haluat.

En käytännössä nää yhtäkään järkevää syytä rajoittaa omistuslautojen käyttöä. Se nyt vaan on huomattavasti helpompaa sen baarireissun jälkeen napata vuokralauta tuhannen tuiterissa ja kokeilla sovittaa hampaita katukivetyksen kanssa, kun taas omistuslaudassa on sellanen pikku kätsi et sitä todennäkösesti joutuis raahaamaan koko illan mukana paikasta toiseen, mikä on vähän ikävää ja veikkaan et moni paikka ei tästä touhusta innostuiskaan. Ei se toki mahdotonta ole, mut kyllä mä oon ihan suosiolla jättäny lautani himaan jos lähössä terassille yms. Se on aika iso riippakivi kuitenkin kuljetella mukana.

Ja lainatakseni tota sun laittamaa linkkiä niin poliisi ei tosiaan kaiketi saa puhalluttaa sähköpotkulautailijoita, eikä näille käsittääkseni mitään promillerajaa olla asetettukkaan. Ton ongelman takia ollaan päädytty just siihen et täyskielto, mut veikkaan et vaikka promilleraja oliskin niin poliiseilla ei riittäis resurssit alkaa puhalluttamaan kaikkia. Ja jos taas promilleraja saatais, niin sit on argumentit varmaan aika vähissä miksei omistuslaudalla sais ajella millon tahansa, oletuksena et on selvinpäin. Sama periaatteessa pätis vuokralautoihinkin, mut sit taas ne resurssit ja ihmisten harkintakyvyn heikkous.

Ei tää kuitenkaan täydellinen tilanne vieläkään oo, koska promillerajaa ei ole ja puhallutus ei oo sallittua. Eli jos siistissä humalassa tuut vastaan missä on reaktiokyky jo kuitenkin täyttä paskaa, niin ei siinä varmaan kukaan ala sakkoa kirjottelemaan. Vasta silminnähtävässä tuiterissa toi sit tapahtuu. Eli omistuslaudalla voi edelleenkin perseillä viikonloppuöisin vapaasti Helsinginkin keskustassa humalassa, mut mä jotenkin veikkaan et niitä ei kauheesti katukuvassa näy, verrattuna siihen et jos ne vuokralaudatkin ois sallittuja.

Tokihan tää rajotus koskee vaan viikonloppuöitä ja käsittääkseni rajattu pitkälti Helsinkiin, mut mun mielestä se on parempi kun ei mitään. Siinä vois muutenkin tulla aika paljon ongelmia jos oikeasti yritettäis omistuslautojakin pistää saman sääntelyn pariin, vuokralaudat kuitenkin on palvelu ja firmat saa ite päättää et mihin kellonaikaan ja millon ne tarjoaa noita palveluita, omien vehkeiden kanssa menee sit jo mutkikkaammaks.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
151
Ostin G30E verkkokaupasta ja ajelin nyt muutaman päivää työmatkat sujuvasti. Uskaltaa varmaan pienessä sateessa ajella myös? Ja mitä kaikkea lisävarusteita suosittelette hankkimaan ja jos haluaa käyttää myös talvella baanalla niin jotain talvirenkaita laitteelle?
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 866
Omien lautojen osuus on kyllä tänäkin kesänä noussu taas ihan huomattavasti. Tosi paljon alkanut näkymään M365 lankkuja tuolla liikenteessä. Yleensä ottaen niillä ajellaan kyllä ihan siististi ja just sitä 25kmh nopeutta
Ja kun päästään ensi kesään, omien määrä kasvaa varmasti jälleen oikein reilusti. Ei tuota kehitystä enää helposti pysäytä. Samaten toki monella se lauta on vakio ja hyvä niin. Se nopeuksien osalta perseilevä osuus on pieni mutta esimerkiksi täällä liian hyvin edustettu.

Mitä nyt taas vertaa vuokralautoihin niin monesti tulee vastaan kun vanhempi vetelee laudalla ja siinä on joku pikkuskidi roikkumassa edessä tangosta. Luonnollisesti ilman mitään suojavarusteita. Helsingin keskustaan kun taas menee niin ei kovinkaan kummallinen näky oo nähdä kun nuoret vetelee jopa kolmipäällä menemään, aikuisia sit näkyy ihan jatkuvasti lätkyttämässä kakspäällä. Mainitsemattakaan et idiootimmat yksilöt on jotain kuminpolttoa harrastamassa noilla ja yleisesti vaan perseilee pitkin paikkoja.
No tästä on kyllä helppo olla samaa mieltä. Paras näkemäni on äkkiä muistellen viisi samalla laudalla ja tätähän on vaikea estää, valitettavasti.

Mutta se vanhempi + lapsi ei ole mikään vuokralautojen "ominaisuus". Täällä on useampi oman laudan omaava kertonut, miten laki ei koske ja tottakai voi olla lapsi mukana. Eli valitettavasti niillä omilla laudoilla tuota on ainakin omiin silmiin osunut paljon enemmän.

Tahallinen vuokralautojen tuhoaminen taas on kokonaan oma asiansa. Siihen kun keksisi joku lääkkeen, samalla vähenisi niin moni muukin vastaava.
Tosta yöajan hommasta oon kyllä täysin eri mieltä. Täydellisessä maailmassa ei tartteis rajoittaa kumpaakaan, mut aika nopeasti kyllä ymmärtää kans miks ne vuokralautojen käyttö rajotetaan ainakin viikonloppuöisin ihan kokonaan. Se on vaan karu fakta et porukka ajelee niillä sit sellasessa kunnossa missä ei olis asiaa kun kävelykin tuntuu olevan hippasen huteraa jo, mikä sit taaseen näkyy sairaalojen tilastoissa ikävästi.
Nyt jäi hieman avoimeksi, missä mielessä eri mieltä. Tulkitsen kuitenkin rajoittamisen vuoksi, en minkään yksittäisen kommentin kanssa eri mieltä olemiseksi.

Itsekään en pidä rajoittamisesta mutta perustelut niin selvät, ettei tuota voi mitenkään sanoa huonoksi päätökseksi. Tosin lähinnä rajoitusten suhteen, kokonaan kielto on omiaan tuottamaan harmia monelle juuri siinä kohdassa, jossa julkisia ei ole tarjolla. Jokainen ei kuitenkaan ajele humalassa, oli kellonaika mitä tahansa.
Mutta tuo on asia, jonka päättävät muut. Täällä voi lähinnä olla jotain mieltä päätöksistä.
En käytännössä nää yhtäkään järkevää syytä rajoittaa omistuslautojen käyttöä. Se nyt vaan on huomattavasti helpompaa sen baarireissun jälkeen napata vuokralauta tuhannen tuiterissa ja kokeilla sovittaa hampaita katukivetyksen kanssa, kun taas omistuslaudassa on sellanen pikku kätsi et sitä todennäkösesti joutuis raahaamaan koko illan mukana paikasta toiseen, mikä on vähän ikävää ja veikkaan et moni paikka ei tästä touhusta innostuiskaan. Ei se toki mahdotonta ole, mut kyllä mä oon ihan suosiolla jättäny lautani himaan jos lähössä terassille yms. Se on aika iso riippakivi kuitenkin kuljetella mukana.
Ja lainatakseni tota sun laittamaa linkkiä niin poliisi ei tosiaan kaiketi saa puhalluttaa sähköpotkulautailijoita, eikä näille käsittääkseni mitään promillerajaa olla asetettukkaan. Ton ongelman takia ollaan päädytty just siihen et täyskielto, mut veikkaan et vaikka promilleraja oliskin niin poliiseilla ei riittäis resurssit alkaa puhalluttamaan kaikkia.
Eihän tuossa lopulta ole kyse kaikkien puhalluttamisesta vaan mahdollisuudesta puhalluttaa jos on epäily kännissä ajamisesta. Nykyisellään se silmämääräinen arviointi on varsin epäkelpo tapa hoitaa asia.
Toki turha säätely on turhaa mutta tässä kohdassa pidän itse käsittämättömänä, ettei uuteenkaan liikennelakiin saatu sisällytettyä tämän kaltaisia. Millään moottorikäyttöisellä ei tulisi saada ajaa kännissä ja fillarinkin osalta rajoitus olisi paikallaan.
Eli omistuslaudalla voi edelleenkin perseillä viikonloppuöisin vapaasti Helsinginkin keskustassa humalassa, mut mä jotenkin veikkaan et niitä ei kauheesti katukuvassa näy, verrattuna siihen et jos ne vuokralaudatkin ois sallittuja.
Veikkaamalla ei voita. Mitä enemmän omia lautoja tulee, sitä enemmän myös niillä kuljetaan. Onhan se kulkeminen ilmaista vs vuokrapeli.
Ja mitäpä tämä vuokrapelien kielto vaikuttaa... Aivan, lisää omien käyttöä ilman mitään nopeusrajoja jne.
Tokihan tää rajotus koskee vaan viikonloppuöitä ja käsittääkseni rajattu pitkälti Helsinkiin, mut mun mielestä se on parempi kun ei mitään. Siinä vois muutenkin tulla aika paljon ongelmia jos oikeasti yritettäis omistuslautojakin pistää saman sääntelyn pariin, vuokralaudat kuitenkin on palvelu ja firmat saa ite päättää et mihin kellonaikaan ja millon ne tarjoaa noita palveluita, omien vehkeiden kanssa menee sit jo mutkikkaammaks.
Kun meillä on nyt jo lautoja, jotka vaativat kännyyn yhteyttä säännöllisesti ja "pitkäaikaisen vuokrauksen" lautaa, jossa ehdoissa on mahdollisuuksia vaikka mihin, voi jatkossa olla odotettavissa paljon kaikkea. Vanhoja, olemassa olevia ei voi helposti lisätä tuollaiseen mutta vrt dronet. Tarpeeksi vahinkoa ja riski koko eu-tason tiukasta kontrollista on valmis.
Eivätkä firmat omasta halustaan säätele, "toive" tulee muualta ja käytännössä sitä on noudatettava.

Ja vaikka rajoituksia ei suoraan lautaan saa, on aika lyhyt matka linjata maksiminopeus siihen alennettuun. Luonnollisesti poliisi ei ehdi eikä voi valvoa kaikkia mutta koska myös puuttumiskynnys voidaan säätää niin 15 km/h rajoitus ja omalla laudalla tutkan mukaan 30 km/h on todella helposti sanktioitavissa.

Valitettavasti itse epäilen rajoituksia tulevan reilusti lisää. Aivan liian monen lautailijan käytös on omiaan edesauttamaan sitä. Lopulta kaikki kärsivät.
 
Liittynyt
30.04.2017
Viestejä
8
Onko Kenelläkään kokemuksia Niu KQi3 Pro:sta?
Se kiinnostaisi ostaa koska on takavetoinen, astinlaudan etu-ja takareunat kääntyy ylöspäin ja toimintamatkaa luvataan 50km. Luulisin että ainakin edessä ylöskääntyvä reuna olisi hyvä jos pitäisi tehdä nopea jarrutus niin voisi ottaa takakenon ja nojata siihen reunaan. Samoin jonkin kuopan yli ajaessa voisi ehkä kevittää keulaa takareunaan nojaten ja "kaasua" painaen. Tiedoissa sanotaan " Ohjaustanko on tavanomaista korkeampi ja soveltuu myös pidemmille kuskeille." Onkohan tuo haitta kun en kauhean pitkä ole?
Verkkokauppa.com 699€
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 664
Viestejä
4 187 981
Jäsenet
70 777
Uusin jäsen
juafuhe

Hinta.fi

Ylös Bottom