Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 126
Kyselen kaverin puolesta:

Mikä on paras sähkövatkain jos pitäisi ajella hiekkateitä noin 60km päivittäin ilman mahdollisuutta ladata kesken työpäivän?
Sähköfillari varmaan, mutta riittääkö missään näissä isopyöräisissä lätkyttimessä range noin pitkälle? Kaveri on invalidi eli normi sähköfillari ei käy vaan pitäisi olla sellainen missä ei itse tarvitse tehdä muuta kuin seistä/istua ja ohjata. Budjettiraja kuulemma 500-1000e.

En keksinyt itse heti mitään, mutta en näistä kyllä mitään ymmärräkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 653
Nyt tuli E600 Max haettua gigantista 399 hinnalla. Kokeilin iPhonella SoftTuner appia, mihin loggasin tunnuksilla wilfa ja wilfa ja laitoin nopeudeksi unlimited. Eli 1 min homma, positiivinen yllätys. E-wayn omaan appiin en edes koskenut. 50% akulla kulkee max 37 km/h 75 kg painolla. En tiedä saisiko Android-version vanhalla SoftTunerilla enemmänkin irti mutta luulen, etta taidan tyytyä tuohon vajaaseen 40 km/h. Sitäkin käytän vain alueilla missä on järkevä käyttää. Kuten aikaisemmissakin viesteissä puhutaan, aika vastuutonta kulkea jalankulkijoiden seassa yli 25 km/h.

Laudasta sen verran että ohjaustangon näyttö on sitä uutta mallia ja takalokasuoja on tuettu. Verrattuna Xiaomin PRO 2 tehoja ja kantamaa on paljon enemmän ja muutenkin laatu vaikuttaa paremmalta. Pikaisella tastillä 399 e hintaan nähden vaikuttaa varsin hyvältä laudalta. Töyssyt tuntuu mutta ei mitenkään erityisen häiritsevästi. Tosin en ole kokeillut jousitettua lautaa. Ostinkin eBaysta 30e etujousituksen (G30 front suspension eBay) jossa laatu tosin mietityttää. Ei oo kivaa jos se hajoaa n. 40 km/h -vauhdissa. YouTubesta löytyy jonkin verran (ScootLetsGo) videoita ilmeisesti samasta jousituksesta ja arviot on ollut pääosin ok mutta esim. ruostumista on havaittu. Takajousitus ois kans kiva mutta eBayn versiot näyttää sellaisilta virityksiltä että taidan jättää väliin ainakin toistaiseksi.
Hyvä juttu jos noin vaivatta onnistu koko prosessi, tohon en oo ite törmännykkään. Teoriassahan tolla 48v akulla sais kovemmatkin vauhdit tarvittaessa, mut paha sanoa mihin se controlleri on rajotettu. 40kmh on kyllä tolle jo vähän siinä ja tässä kun käytännössä sama vehje kun Max G30, eli ei juurikaan niille nopeuksille suunniteltu.

Mitä tohon jousitukseen tulee niin tolla 30€ hinnalla saat 30€ jousituksen. En välttämättä ite luottais, varsinkaan jos tarkotuksena paikoitellen tykitellä neljääkymppiä, sillä toi jos antaa missään vaiheessa periks niin seurauksena varmaan ollaankin sit naamallaan asfaltissa.

400€ hintaan kyllä ihan ok diili, toivottavasti on vaan ne aikasemmat virheet korjattu jo tuosta viimesimmästä erästä.
Kyselen kaverin puolesta:

Mikä on paras sähkövatkain jos pitäisi ajella hiekkateitä noin 60km päivittäin ilman mahdollisuutta ladata kesken työpäivän?
Sähköfillari varmaan, mutta riittääkö missään näissä isopyöräisissä lätkyttimessä range noin pitkälle? Kaveri on invalidi eli normi sähköfillari ei käy vaan pitäisi olla sellainen missä ei itse tarvitse tehdä muuta kuin seistä/istua ja ohjata. Budjettiraja kuulemma 500-1000e.

En keksinyt itse heti mitään, mutta en näistä kyllä mitään ymmärräkään.
Tolla budjetilla ei oo mitään noihin vaatimuksiin olemassa. Tai ehkä ihan tonnin ylärajassa saattais joku kiinavimpain löytyä jolla alle 15kmh vauhteja körötellessä saattais just ja just päästä tohon 60km rangeen, mutta toi todellinen 60km range on ihan huippupäänkin malleille todella paljon pyydetty, etenkin jos se pitäis saada ajettua kohtuullisessa ajassa. Voisin kuitenkin veikata et ei kaveriaskaan kauheasti naurattais ajella neljää tuntia tota 60km pätkää. Eikä naurattais ajella 25kmh nopeudellakaan, eli tässä jo pitää olla vähän järeempää kalustoa alla. Saahan sähköpyöriäkin sellasia mitkä kulkee ihan vaan kaasusta ilman tarvetta polkea, mut nekin on myös laittomia. Mut tähän tarkotukseen ei kyllä laillista peliä varmaan löydykkään niin taitanee olla yks lysti.
6-8v käyttäjät. eiköhän aja harjoitteluasian. toivotaan
Siihen varmasti joo ajaa, eipä tossa kovaa rahallista menetystä oo jos ovatkin täysin paskoja ja ainahan ne voi viedä takas. Suurempi ongelma varmaan sit kun pitää alkaa parempia vehkeitä ostamaan :dead:
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 384
Eikös joihinkin noihin Kontion tyyppisiin istuttaviin invamopoihin saanut kiinni tupla-akut, joilla tuo 60 km pitäisi onnistua aika helposti?
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
161
Sen verran tullut selattua nyt lautoja et kysästäänpä vielä täältäkin suosituksia.
  • Maks 700e
  • Nopeuden puolesta sais mennä sen 25kmh
  • Rangen osalta ois mukava jos sen 20km vaikka pääsis varmuudella
  • "Nice to have" jos pääsee jonkun softan kanssa ihmettelee laudan ominaisuuksia, ei tarvii siis nopeutta olla sotkemassa
  • Oma paino ~120kg
Painon puolesta taitaa toi G30 jäädä pois, mut kattelin sit tuota F40E:tä joskin toi range sit vähä epäilyttää et pääseekö ees tuota 20km.
Wilfan härpättimiä kattonu myös mutta ne taitaa olla kyl pois suljettu laatuongelmien takia.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
226
Sen verran tullut selattua nyt lautoja et kysästäänpä vielä täältäkin suosituksia.
  • Maks 700e
  • Nopeuden puolesta sais mennä sen 25kmh
  • Rangen osalta ois mukava jos sen 20km vaikka pääsis varmuudella
  • "Nice to have" jos pääsee jonkun softan kanssa ihmettelee laudan ominaisuuksia, ei tarvii siis nopeutta olla sotkemassa
  • Oma paino ~120kg
Painon puolesta taitaa toi G30 jäädä pois, mut kattelin sit tuota F40E:tä joskin toi range sit vähä epäilyttää et pääseekö ees tuota 20km.
Wilfan härpättimiä kattonu myös mutta ne taitaa olla kyl pois suljettu laatuongelmien takia.

Suosittelen selaamaan kyseistä ketjua esim 20 sivua taaksepäin niin löydät vastauksia. Samat kysymykset esitetään joka päivä.. :)
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
161
Suosittelen selaamaan kyseistä ketjua esim 20 sivua taaksepäin niin löydät vastauksia. Samat kysymykset esitetään joka päivä.. :)
Tätä ketjua on tullut katottua ja seurattua aika paljon mutta monien muiden kyselijöiden kohdalla ei oo tota elopainoa kertynyt ihan niin paljon ku meikäläisellä.
Vaikuttaa valikoimaan aika reippaasti ku monien lautojen suositus se 100 kg.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 653
Eikös joihinkin noihin Kontion tyyppisiin istuttaviin invamopoihin saanut kiinni tupla-akut, joilla tuo 60 km pitäisi onnistua aika helposti?
Jos ostaa niillä 1,2kwh "tehoakuilla" niin sit onnistuu helpostikin. Normiakuille ei luvata kun 60km optimiolosuhteissa. Tolla toki sit hintaakin jotain ihan muuta kun se tonni, niin ei välttämättä realistinen vaihtoehto. Tää siis ihan Kontion vehkeestä.

Ja edelleenkin se 60km ajeleminen 25kmh laitteella on varmaan parhaimmallakin säällä vähän ikävää hommaa. Puhumattakaan siitä et jos sattuu vaikka satamaan ja silti pitäis töihin lähteä. Jotenkin vaan kuulostaa siltä et tollaselle matkalle kannattaa keksiä jo jotain muuta melkeenpä.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
379
Okei. Minulla tosiaan sammuu vehe kun on kaksi palkkia akkua jäljellä. Ohjelman range näytti vielä 13km kun sain laturiin
Onhan kennot balansoitu? Jos ei, niin saattaa BMS pätkäistä kyydin ennen aikojaan, kun joku kenno on tyhjempi.
Seuraavan latauksen yhteydessä älä irroita heti kun akku on "täynnä", vaan jätä lataamaan ja anna BMS:n huolehtia balansoinnista.
Toimenpidettä ei tarvotse tehdä joka kerta, vaan esim. kuukauden välein on ihan riittävästi.

Jos ei korjaannu, niin voipi olla joku kenno susi.


EDIT: Olikin uusi lauta ja asia käsitelty myöhemmin ketjussa. Tätä se taas on, kun vastailee sitä mukaa kun lukee. :cautious:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
379
Pistetääs kokemuksia itsekkin näin parin päivän käytön jälkeen.
Työmatka on siis n.600m assalle-junalla, yksi vaihto-1,5km työpaikalle. Käveleminen otti pannuun eikä juna-aikataulut meneet hyvin; joko joka päivä 10min miinusta tai 40min plussaa.
Fillarin olis voinu hommaa duunin päähän mutta ei paljon kiinnostanu jättää yöks asemalle. Eikä raijata junasta toiseen vaihtoineen päivineen. Plus kesähelteessä ei paljon kiinnosta kävellä hikipäässä ja sitten siirtyä tulikuumaan junaan hikoilemaan.

Hommasin sitten Xioamin Electric Scooter 3:n ja sillä käynyt nyt kolmatta päivää töissä. Pelkästään positiivista kokemusta. Kodin päässä 6-7min kävely kutistui 1min 40s skuuttaukseen, lauta kulkee mukavasti junassa ja siirtymisiin laiturilta toiseen ja duunin päässä 20min kävely vaihtui n.4,5min skuuttaukseksi. Työpävänä tulee joka päivä 10min plussaa ja silti kotona samaan aikaan kun autollakin.

Suosittelen kyllä kaikille jotka haluavat ajan säästöä ja mukavuutta kuitenkin joukkoliikennettä käyttäen.

Itse laudassa riittää kohtaisesti vääntöä vaikka kiloja on enemmän kuin "sallittu". Muutama jyrkempi ylämatka on matkalla, mutta pujottelemalla tai pari kestaa potkimalla menee oikein sopuisasti.
Saas nähdä muuttuuko mieli ekan kerran kun sateessa joutuu ajamaan, mutta sadeviitta on kyllä varalla.
Siihen näytön päälle kun hankit silikonisuojuksen tai teet vastaavan oman patentin, niin ei pienet sadekuurot haittaa.
Itselläni M365:ssä tämä ja 2-puoleisella teipillä kiinni reunojen sisäpuolelta. Ei ole sateet haitanneet.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
379
Lahden fillaripiste kertoi puhelimessa että 13 baariin saakka löytyy painetta. Paikalle kun pääsin, heti kommentti "Jos olisin tiennyt että kyseessä on sähköpotkulauta ni en olis kyllä ruvennu ollenkaa .."
Kokeili kahdella eri kompuralla laittaa painetta, poistamatta venttiilin sielua. Ei kuulemma tarvinnut poistaa, eikä sillä olisit ollut mitään väliä. Kun eihän se pidä sitten ilmaa muutenkaan. Ilmaa ei mennyt kummallakaan yrityksellä renkaaseen jotakuinkin ollenkaan. Rengas ei silminnähden paisunut ollenkaan. Rasvaa olisi ollut, muttei suostunut laittamaan kun kyseessä on potkulaudan rengas, liian ahdas väli tai jotain.
Neuvoivat menemään autonrengasliikkeeseen.
Huomenna uusi yritys johonkin muualle.
Asenteellisuus paistoi läpi jo heti kommentista ja... villi arvaus: Ilmeisesti heppu siksi tahallaan ryssi koko homman, ettet vain uudestaan tulisi?
Sielu olisi ehdottomasti pitänyt olla pois jarruttamasta, rasvan käyttöä unohtamatta ja ilmeisesti siksi rengas ei noussutkaan paikalleen... ja siitä johtuen se ei myöskään pitänyt ilmaa.
Nyt sitten tiedät vastaisuudessa millainen palvelualttius kyseisessa paikassa on ja osaat välttää sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
379
Älypuhelinten kautta ihmisille on opetettu tällainen paha tapa.
OT, mutta...
Ei vastaavaa tapaa itselläni. Joudun päivittäin kuittaamaan "myöhemmin", kun luuri on hakenut Android-päivityksen ja kyselee jatkuvasti josko asennettaisiin se.
Luuri on S9 ja Android 8, enkä voi päivittää ilman puhelujen nauhoitukseen käytetyn sovelluksen takia. Siitä hyvin kyseenalainen "kiitos" Googlelle.
Luurin hakemaa päivitystä ei tunnu edes saavan pois luurista ja siten lopettaa nuo päivittäiset kyselyt.
Ja ei, ei pitäisi automaattisesti luurin edes etsiä päivityksiä, mutta niin vain on jostain tullut mokoma kiusaamaan.



Skuutissa (M365) ensimmäinen päivitys meni puolivahingossa käyttöönoton yhteydessä läpi, mutta ei tullut peruuttamatonta vahinkoa.
Heti sai virallinen sovellus lähdöt ja vielä samana päivänä vaihdoin vanhempiin formiksen versioihin, enkä ole uudestaan päivittänyt.
Hyvin on toiminut yli kaksi vuotta eikä ominaisuuksia ole "kadonnut".
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
379
Xiaomikin näemmä julkaisi vihdoin virallisesti Pro 2:n korvaajan eli Electric Scooter 4 Pron: Xiaomi Electric Scooter 4 Pro | Xiaomi Global

Merkittävin uudistus taitaa olla 10" tubeless renkaat. Muuten aika maltillista. Paperilla hieman tehokkaampi moottori mutta taitaa olla speksikikkailua eli +50W Rated / +100W MAX. Saa nähdä koska tulee Suomeen.
Kauan on tätä odotettu: "The 'strong binding' mechanism to ensure that others cannot bind your scooter without your approval."
Turvallisuuspuolella on siis tapahtunut edistystä, vaikka muut uudistukset ovat suurimmaksi osaksi MEH.

Devil is in details! Tämä melkeinpä tappoi kaiken mielenkiinnon:
"With the hardware level security capability and strong identity authentication, it can ensure only your Xiaomi Home APP can connect to your scooter."
Ei tosin vielä tiedä onko tuon laudan kanssa sitten vain Xiaomin omaan kökköappiin sidottu, riippuen lauseen painotuksesta.
 
Liittynyt
30.03.2022
Viestejä
75
Tätä ketjua on tullut katottua ja seurattua aika paljon mutta monien muiden kyselijöiden kohdalla ei oo tota elopainoa kertynyt ihan niin paljon ku meikäläisellä.
Vaikuttaa valikoimaan aika reippaasti ku monien lautojen suositus se 100 kg.
Itsellä ajopaino 115kg nurkilla.
Inmotion S1 toimii hyvin jousituksen puolesta jne.
Jaksaa sen reilu 30km/h alkuun kulkea hyvin, mutta sitten tietty vähän hiipuu kun akku kuluu.
Paras puoli on jousitus ja se että ohjaustanko on tarpeeksi korkealla, eikä tuolla munissa. Myös se, että on tarpeeksi tilaa isoille kengille laudalla.
Ja kohtuu rajussa käytössäkin sen 40km on rangea.
Mutta takuut ja varaosat sitten Suomessa on varmaan vähän hankalampi juttu. Eikä taida enää alle 600€ saada kotiin tuotuna mistään niinkuin keväällä sai.
Reilu tuhat rahaakin pyytävät jossain.
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
476
Kyselen kaverin puolesta:

Mikä on paras sähkövatkain jos pitäisi ajella hiekkateitä noin 60km päivittäin ilman mahdollisuutta ladata kesken työpäivän?
Sähköfillari varmaan, mutta riittääkö missään näissä isopyöräisissä lätkyttimessä range noin pitkälle? Kaveri on invalidi eli normi sähköfillari ei käy vaan pitäisi olla sellainen missä ei itse tarvitse tehdä muuta kuin seistä/istua ja ohjata. Budjettiraja kuulemma 500-1000e.

En keksinyt itse heti mitään, mutta en näistä kyllä mitään ymmärräkään.
Tiukalla budjetilla hakisin vähän käytettyä torista, esim. haulla kontio tjsp.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
379
BLE365Rec : BLE downgrade for M365/M365 pro - ScooterHacking.org

ostin st-linkin ja tarviiko mun vaa kytkeä nää johdot tuohon kontrolleriin sekä poistaa tästä pro-mallin piiristä nuo 2 transistoria.
Siis official äpillä päivitin vahingossa ja nyt ei enää custom firmikset toimi.

täytyykö mun myös jotain tehdä tällä st-linkillä sille piirilevylle joka on tuolla laudan pohjassa se johon menee ne kaikki johdot?
Transistoria? Tarkoittanet kondensaattoreita kuitenkin?
Varmista, että komponentit ovat oikeat, ennenkuin ne irti kolvailet!

Akkutilassa olevalle kontrollerille ei tehdä mitään.
Nythän tarkoitus on siis vain BLE downgradeta, jonka jälkeen vanhemman firmiksen (DRV) pitäisi mennä sisään normaalisti.
Sitten voikin modatun firmiksen tuupata sisään

Lue ohjeet huolella ja varmista myös, että käytät oikeaa tiedostoa (blePROrec.bat).
 
  • Tykkää
Reactions: Rxd
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
379
Näköjään jossain vaiheessa tullut Xiaomin pumpusta uusi malli, "Xiaomi Portable Electric Air Compressor 1S". Ei tuossa taida ihmeempiä eroja vanhaan olla, testien mukaan vajaa 50% nopeampi millä nyt ei liene ihmeempää merkitystä, toisena erona USB-C liitin mikä ihan hyvä uudistus. Tuli laitettua luurinetistä 49,90 eurolla tilaukseen, alkoi sen verran tökkiä tuo jalkapumpun kanssa värkkääminen. Sen oma mittari kun ei kovin tarkasti kerro painetta ja ilmaa lähtee renkaasta aika paljon jo irroittaessa pumppua + tarkastaessa paineen erillisellä painemittarilla. Tuon Xiaomin pumpun irroittamisessa ei taida hirveitä ilmaa ehtiä karkaamaan kun nopeasti ruuvaa?
Tuota uudempaa mallia on jo jonkun aikaa halunnut, mutta kun vanhempikin toimii, niin jääköön.
Eipä tuossa ilma ehdi karkailemaan letkua irrottaessa. Soiva peli kun mikä. :cool:
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
379
Tajuaa, mutta kun on täysille viritetty firmware ja hätäjarrutuksessa antoi virran takaisinsyötössä liikaa jerkkua takaisin :confused2:

Nyt on taas uusi kontrolleri ja totta vitussa laitoin saman firmiksen, mutta nyt pitää koittaa ajaa maltillisemmin.
Ennakoiva ajo olisi voinut säästää hätäjarrutukselta ja lompakkoa yhden kontrollerin hinnan verran + jonkun verran vaivaa? ;)
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
379
Mä pidän weak modessa ja en tiedä onko siitä virran takaisinotosta oikeasti mitään hyötyä, vai onko vaan plasebovaikusta.

Suurimmaksi osaksi kaikki kuitenkin ajaa kahva pohjassa ja ne alamäetkin. Veikkaan, että virran takaisinotosta lopullinen hyöty on 1% koko ajamisessa tehdystä matkasta.
Katselin joskus YouTubesta asian tiimoilta videon, jossa jannu lasketteli kilometrejä pitkän alamäen.
Lopputlos oli, että eipä KERSistä ole käytännössä hyötyä ja haittaa vaan vapaalla rullailua.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
Transistoria? Tarkoittanet kondensaattoreita kuitenkin?
Varmista, että komponentit ovat oikeat, ennenkuin ne irti kolvailet!

Akkutilassa olevalle kontrollerille ei tehdä mitään.
Nythän tarkoitus on siis vain BLE downgradeta, jonka jälkeen vanhemman firmiksen (DRV) pitäisi mennä sisään normaalisti.
Sitten voikin modatun firmiksen tuupata sisään

Lue ohjeet huolella ja varmista myös, että käytät oikeaa tiedostoa (blePROrec.bat).
Kiitos.
Miepä infoon kunhan tässä kesän aikana alan touhuileen että miten käypi
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
161
Itsellä ajopaino 115kg nurkilla.
Inmotion S1 toimii hyvin jousituksen puolesta jne.
Jaksaa sen reilu 30km/h alkuun kulkea hyvin, mutta sitten tietty vähän hiipuu kun akku kuluu.
Paras puoli on jousitus ja se että ohjaustanko on tarpeeksi korkealla, eikä tuolla munissa. Myös se, että on tarpeeksi tilaa isoille kengille laudalla.
Ja kohtuu rajussa käytössäkin sen 40km on rangea.
Mutta takuut ja varaosat sitten Suomessa on varmaan vähän hankalampi juttu. Eikä taida enää alle 600€ saada kotiin tuotuna mistään niinkuin keväällä sai.
Reilu tuhat rahaakin pyytävät jossain.
Kiitti vinkistä.
Dhgaten suunnalta näytti löytyvän kohtuu hintaan.
Click
 
Liittynyt
22.07.2019
Viestejä
29
Lähti ninebot max g30 luotettavin mielin dhgatesta tilaukseen hintaan n.599e kuponkeineen. Oisko jotain hyvää lisävarustelistaa heittää linkkeineen (lukkoa, säilytystaskuu, puhelintelinettä)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 245
IMG-20220627-WA0001.jpeg


Monorimmistä lohkesi jousen yläpään ripustus jyrkässä alamäessä jossa oli karkeaa soraa.
Rakenteensa takia toi aiheuttaa sen että ohjausakselin alapää osuu renkaaseen ja lukitsee sen heti.
Onneksi tällä kertaa edessä ei ollut kiinteitä esteitä vaan ainoastaan terävää soraa joka aika hyvin repi nahkaa auki.
Tällä kertaa selvittiin siis viikon saikulla turvonneiden sormien ja olkapään takia, sekä kypärän uusimisella.
Bonuksena siistit stigmat.
IMG_20220627_130707.jpg
 
Liittynyt
30.03.2022
Viestejä
75
Kiitti vinkistä.
Dhgaten suunnalta näytti löytyvän kohtuu hintaan.
Click
Ok. Mutta en osaa yhtään sanoa sitten miten varaosapuoli ja takuu hoituu. Kannattaa kattoo vähän onko minkälainen myyjä jne. Ninebotit sen puoleen varmoja mitä täälläkin mainostettu. Mutta miten sitten kulkee painon alla. Ainakin niihin taitaa saada vähän firmwarepäivityksillä lisää kulkua.
 
Liittynyt
04.07.2022
Viestejä
13
Suositelkaa verkkokauppaa mistä tilata ulkoinen akkupaketti E-way E-600 ilman maxia?
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
379


Monorimmistä lohkesi jousen yläpään ripustus jyrkässä alamäessä jossa oli karkeaa soraa.
Rakenteensa takia toi aiheuttaa sen että ohjausakselin alapää osuu renkaaseen ja lukitsee sen heti.
Onneksi tällä kertaa edessä ei ollut kiinteitä esteitä vaan ainoastaan terävää soraa joka aika hyvin repi nahkaa auki.
Tällä kertaa selvittiin siis viikon saikulla turvonneiden sormien ja olkapään takia, sekä kypärän uusimisella.
Bonuksena siistit stigmat.
Ai prkles, rullis! Ihan myötäelän fyysisiä vahinkoja ajatellessa ja olen pahoillani niistä. Sulla ei ollut edes yksinkertaisia muutaman euron Tokmannin "pyöräilyhanskoja" jotka itselläni aika hiton typerästi kunnon kypärän... tavallaan "korvikkeena", koska "ainahan voi vähän käsillä ottaa vastaan"... paitsi kun ei äkkiä voikaan?

Aloittelijoille Noin pahan näköistä tulee kun ei ole mitään välissä! Kypärä (ja hanskat, etc.) on tärkeä juttu, ihan tosissaan! Eli kypärä, ajohanskat ja niin paljon suojaa kun sielu sietää! Kumpi näyttää nolommalta? Kunnon suojat, vai paikat auki? F... that, mä mielummin nololta näytän kuin pikkuvauhdistakin paikat auki!

J.K. : Minähän olen tietysti kuolematon ja minua ei pikkujutut koske ja... Oh, crap! Toi sattuu! :eek:
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
379
Ok. Mutta en osaa yhtään sanoa sitten miten varaosapuoli ja takuu hoituu. Kannattaa kattoo vähän onko minkälainen myyjä jne. Ninebotit sen puoleen varmoja mitä täälläkin mainostettu. Mutta miten sitten kulkee painon alla. Ainakin niihin taitaa saada vähän firmwarepäivityksillä lisää kulkua.
DHGate + takuu? Jos on DOA niin hoitunee. Ulkopuolella sen, ei parane pidättää henkeä. Jos on ihan poikkeuksellisen hyvä myyjä, niin voi vähän enemmän hoitua, yleensä vähemmän.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
24
Onko muut saanu tota Ninebot F30D viriteltyä mitenkään kun ei tunnut mikään softa toimivan. Esim tässä scooterhacking utilityssä kun koitan vaihtaa region 25-30km/h niin lauta piippailee joku 3 kertaa eikä mitään tapahdu. Onko noihin nyt laitettu jotkut rajoitukset vai mikähän on pielessä?

Ilmeisesti joillain muillakin ongelmia tuon kanssa. Pitäs kokeilla saako jotenkin resetoita ja laitettua vanhemman firmiksen sisään jos siitä olis apua kun se alko heti päivittämään tota kun laudan hommasin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 822
Ai prkles, rullis! Ihan myötäelän fyysisiä vahinkoja ajatellessa ja olen pahoillani niistä. Sulla ei ollut edes yksinkertaisia muutaman euron Tokmannin "pyöräilyhanskoja" jotka itselläni aika hiton typerästi kunnon kypärän... tavallaan "korvikkeena", koska "ainahan voi vähän käsillä ottaa vastaan"... paitsi kun ei äkkiä voikaan?

Aloittelijoille Noin pahan näköistä tulee kun ei ole mitään välissä! Kypärä (ja hanskat, etc.) on tärkeä juttu, ihan tosissaan! Eli kypärä, ajohanskat ja niin paljon suojaa kun sielu sietää! Kumpi näyttää nolommalta? Kunnon suojat, vai paikat auki? F... that, mä mielummin nololta näytän kuin pikkuvauhdistakin paikat auki!

J.K. : Minähän olen tietysti kuolematon ja minua ei pikkujutut koske ja... Oh, crap! Toi sattuu! :eek:
Eipä se mukavaa ole kun ottaa kontaktia maahan. Onneksi tuostakin silti selviää varsin pienellä.

Nopeudesta ei mainittu mitään mutta ilmeisesti reilusti koska jyrkkä alamäki kerrottu. Mielestäni tärkein huomioitava asia tässä kohdassa on silti tuo Monorim. Se laudan tuunaaminen voi tuntua kivalta idealta mutta kun ns. laatuosakin on tuon kaltaista "suunnittelua", lisää osa tuunauksista reilusti vahingon riskiä.
En oikeasti edes ymmärrä, miksi laadukkaampi valmistajakin tekee tuon kaltaista tuotetta. Mutta toivottavasti kuva saa miettimään, kannattaako hankkia varsinkaan sitä halvinta mahdollista ja riskeerata. Ja aivan sama koskee toki myös osin niiden halvimpien, täysin tuntemattoman merkkisten lautojen hankkimista.

Mitä niihin suojiin jne tulee niin itse olen toki kuolematon. En jaksa pukea mitään haarniskaa päälleni varsinkaan näin kesähelteillä ja lyhyillä matkoilla. Luonnollisesti toki tiedostan ottavani jonkin tason riskin tässä kohdassa mutta jokainen harkitsee itse sen kestettävän riskitason.
Lautaa pidän toki itse myös pitämään kunnossa eikä mitään maksiminopeuksia olla edes haettu. Eilen viimeksi ajelin D päällä rauhallisesti (nykyfirmiksellä maksimi noin 21-22km/h) parinkympin lenkin. Näin siis tuttua, hyvin rauhallista reittiä kaukana keskustasta. Kyllä, otin riskin mutta kyllä, pidin sen kestettävänä.

En missään tapauksessa kehota olemaan käyttämättä suojia. Pointti on enemmän se riskitason arviointi ja myös ymmärrys siitä, miten kilometri rauhallisesti kauppaan ja takaisin on aivan eri kuin ne täälläkin säännöllisesti esiin nousevat järjettömät nopeudet ja yleinen perseily. Pienessä nopeudessa selviää monesti asfaltti-ihottumalla ilman suojiakin, viittä kymppiä lyhtypylvääseen tms taas en lähtisi kokeilemaan kevyellä pyöräilykypärällä tai vastaavalla vaan itse katsoisin jo motoristipuolen varusteisiin. Tai no, mieluiten jättäisin perseilemättä.

Ja suojien osalta miettisin kyllä sen ajoympäristönkin. Suoralla tiellä on aika turvallista vs alikulut ja vastaavat joissa et voi nykyään olla koskaan varma, tuleeko vastaan spandex vai lauta sen puoli sataa mittarissa hyvin yllättäen päälle. Voi siis olla aivan perusteltua suojautua muiden aiheuttamia riskejäkin vastaan.

Ps. Niillä Tokmannin hanskoilla suojelee toki vähän kämmeniä mutta soratielle en lähtisi yhtään kovemmilla nopeuksilla ilman koko kättä suojaavaa hanskaa.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
226
Tätä ketjua on tullut katottua ja seurattua aika paljon mutta monien muiden kyselijöiden kohdalla ei oo tota elopainoa kertynyt ihan niin paljon ku meikäläisellä.
Vaikuttaa valikoimaan aika reippaasti ku monien lautojen suositus se 100 kg.
Juu. Itsellä painoa noin 100kg vaikka on kauppaostokset repussa hienosti tuo ninebotti g30 II maxi jaksaa mennä. Iscooter i9 pro löytyy myös mutta siinä on akussa vikaa. Sehän on luokiteltu 120kg. Kumpaakin voin suositella
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
226
Onhan kennot balansoitu? Jos ei, niin saattaa BMS pätkäistä kyydin ennen aikojaan, kun joku kenno on tyhjempi.
Seuraavan latauksen yhteydessä älä irroita heti kun akku on "täynnä", vaan jätä lataamaan ja anna BMS:n huolehtia balansoinnista.
Toimenpidettä ei tarvotse tehdä joka kerta, vaan esim. kuukauden välein on ihan riittävästi.

Jos ei korjaannu, niin voipi olla joku kenno susi.


EDIT: Olikin uusi lauta ja asia käsitelty myöhemmin ketjussa. Tätä se taas on, kun vastailee sitä mukaa kun lukee. :cautious:
Tässä edelleen odottelen uutta akkua laitteeseen tai rahoja takaisin.. vähän kestää :D
 
Liittynyt
28.09.2021
Viestejä
52
Ensi viikolla ajattelin hakea laudan. Budjettina 650€. Paljon olis eri vaihtoehtoja mutta en oikein osaa päättää. Jos sen 25km/h kulkis ja range saisi olla noin 75kg kuskin kanssa todellista sen 35-40km. Suosituksia?
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Tässä yrittänyt nyt etsiskellä FAT:ia itselle ja on tämä jumalauta yksi työmaa! Siis miten vaikeaa voi olla ihmisten ymmärtää, että jos se laite toimii vain ja ainoastaan sähköllä niin se olennaisin tieto mitä laitteesta pitää kertoa on, että kuinka iso akku siinä laitteessa on! Niin ei jumankekka kun saa kissojen ja koirien kanssa etsiä ilmoituksista niitä tietoja. Seuraavaksi tärkein tietenkin sen akun kunto.
 
Liittynyt
08.01.2022
Viestejä
65
Sen verran tullut selattua nyt lautoja et kysästäänpä vielä täältäkin suosituksia.
  • Maks 700e
  • Nopeuden puolesta sais mennä sen 25kmh
  • Rangen osalta ois mukava jos sen 20km vaikka pääsis varmuudella
  • "Nice to have" jos pääsee jonkun softan kanssa ihmettelee laudan ominaisuuksia, ei tarvii siis nopeutta olla sotkemassa
  • Oma paino ~120kg
Painon puolesta taitaa toi G30 jäädä pois, mut kattelin sit tuota F40E:tä joskin toi range sit vähä epäilyttää et pääseekö ees tuota 20km.
Wilfan härpättimiä kattonu myös mutta ne taitaa olla kyl pois suljettu laatuongelmien takia.
En laskisi tuota G30 lautaa pois. Itsellä painoa noin115kg eikä ole ongelmia. Toki jyrkemmissä mäissä jään vaimosta reippaasti (jolla samanlainen lauta) ja range asettuu 35-40km väliin. Ajettiinpa olosuhteiden pakosta kahdestaankin tuolle kerran ja mitään ei hajonnut vajaan 200kg kuormalla.
 
Liittynyt
04.07.2022
Viestejä
13
En laskisi tuota G30 lautaa pois. Itsellä painoa noin115kg eikä ole ongelmia. Toki jyrkemmissä mäissä jään vaimosta reippaasti (jolla samanlainen lauta) ja range asettuu 35-40km väliin. Ajettiinpa olosuhteiden pakosta kahdestaankin tuolle kerran ja mitään ei hajonnut vajaan 200kg kuormalla.
Pääseeko tuohon 35-40km ilman että tiputtaa max nopeutta 25km/h alle? E-Way E600lla pääsee noin 15km täydellä kaasua turhia säästelemättä pyörätietä pitkin jonka jälkeen yksi palkki akkua jäljellä. Alko vähän jurppimaan se kun kaveri ajaa Xiaomi Pro 2:lla 20km, joten tässä on vissiin laudan vaihto edessä.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
augmentin potkulauta on kestävä. 150 kg painolla ajettua kymmenkunta kilometri. 180 kg kans kokeiltiin mutta vain pihan ympäri, ei mennyt rikki.
 
Liittynyt
08.01.2022
Viestejä
65
Pääseeko tuohon 35-40km ilman että tiputtaa max nopeutta 25km/h alle? E-Way E600lla pääsee noin 15km täydellä kaasua turhia säästelemättä pyörätietä pitkin jonka jälkeen yksi palkki akkua jäljellä. Alko vähän jurppimaan se kun kaveri ajaa Xiaomi Pro 2:lla 20km, joten tässä on vissiin laudan vaihto edessä.
Vaihtelevaa nopeutta ajellen 30km kohdalla n 40% akkua jäljellä. Pitemmät siirtymät 25kmh mutta kaupungissa nopeus luonnollisesti vaihtelee. Tuon pidempää matkaa en ole ajanut, joten arvioin että 40 prosentilla pääsee vielä vähintään 5-10km.
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
161
En laskisi tuota G30 lautaa pois. Itsellä painoa noin115kg eikä ole ongelmia. Toki jyrkemmissä mäissä jään vaimosta reippaasti (jolla samanlainen lauta) ja range asettuu 35-40km väliin. Ajettiinpa olosuhteiden pakosta kahdestaankin tuolle kerran ja mitään ei hajonnut vajaan 200kg kuormalla.
Kiitos!
Juuri tän kaltaisia kokemuksia myös ko. laudan osalta kaipasin että onko kavereita joilla paukkuu tuo 100 kg yli.
Ehkä se tuohon on kuitenkin kallistuttava, sen verran on kehuja saanut.
 
Liittynyt
28.09.2021
Viestejä
52
Onko porukka mittaillut matkoja pro 2 mitä päässyt? Taitaa olla pisimmällä ramgella 500€ hintaluokassa
 
Liittynyt
28.09.2019
Viestejä
167
Eipä se mukavaa ole kun ottaa kontaktia maahan. Onneksi tuostakin silti selviää varsin pienellä.

Nopeudesta ei mainittu mitään mutta ilmeisesti reilusti koska jyrkkä alamäki kerrottu. Mielestäni tärkein huomioitava asia tässä kohdassa on silti tuo Monorim. Se laudan tuunaaminen voi tuntua kivalta idealta mutta kun ns. laatuosakin on tuon kaltaista "suunnittelua", lisää osa tuunauksista reilusti vahingon riskiä.
En oikeasti edes ymmärrä, miksi laadukkaampi valmistajakin tekee tuon kaltaista tuotetta. Mutta toivottavasti kuva saa miettimään, kannattaako hankkia varsinkaan sitä halvinta mahdollista ja riskeerata. Ja aivan sama koskee toki myös osin niiden halvimpien, täysin tuntemattoman merkkisten lautojen hankkimista.

Mitä niihin suojiin jne tulee niin itse olen toki kuolematon. En jaksa pukea mitään haarniskaa päälleni varsinkaan näin kesähelteillä ja lyhyillä matkoilla. Luonnollisesti toki tiedostan ottavani jonkin tason riskin tässä kohdassa mutta jokainen harkitsee itse sen kestettävän riskitason.
Lautaa pidän toki itse myös pitämään kunnossa eikä mitään maksiminopeuksia olla edes haettu. Eilen viimeksi ajelin D päällä rauhallisesti (nykyfirmiksellä maksimi noin 21-22km/h) parinkympin lenkin. Näin siis tuttua, hyvin rauhallista reittiä kaukana keskustasta. Kyllä, otin riskin mutta kyllä, pidin sen kestettävänä.

En missään tapauksessa kehota olemaan käyttämättä suojia. Pointti on enemmän se riskitason arviointi ja myös ymmärrys siitä, miten kilometri rauhallisesti kauppaan ja takaisin on aivan eri kuin ne täälläkin säännöllisesti esiin nousevat järjettömät nopeudet ja yleinen perseily. Pienessä nopeudessa selviää monesti asfaltti-ihottumalla ilman suojiakin, viittä kymppiä lyhtypylvääseen tms taas en lähtisi kokeilemaan kevyellä pyöräilykypärällä tai vastaavalla vaan itse katsoisin jo motoristipuolen varusteisiin. Tai no, mieluiten jättäisin perseilemättä.

Ja suojien osalta miettisin kyllä sen ajoympäristönkin. Suoralla tiellä on aika turvallista vs alikulut ja vastaavat joissa et voi nykyään olla koskaan varma, tuleeko vastaan spandex vai lauta sen puoli sataa mittarissa hyvin yllättäen päälle. Voi siis olla aivan perusteltua suojautua muiden aiheuttamia riskejäkin vastaan.

Ps. Niillä Tokmannin hanskoilla suojelee toki vähän kämmeniä mutta soratielle en lähtisi yhtään kovemmilla nopeuksilla ilman koko kättä suojaavaa hanskaa.

Joo joo kumpa jengi käyttäis kypärää kun ajelevat laudalla

Joku asfaltti ihottuma on nyt pientä verrattuna siihen jos on kallo halki sairaalassa kuolaamassa sangyssä. Kyllä se iho siitä paranee ajan kanssa kunhan kypärä on ollut päässä
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
236 388
Viestejä
4 146 867
Jäsenet
70 248
Uusin jäsen
arm257

Hinta.fi

Ylös Bottom