Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
372
@sähkisss Vähän tosiaan näyttää siltä että tuli otettua vähän liian hyvä diili. Mutta ihan mielenkiinnosta jos jaksat luvan napata laitteesta niin nähdään minkä mallin kopio se on.
Tuskin se auttaa ongelmaa rajaamaan mutta ihan mielenkiinnosta. Toivottavasti ei ollut kovin kallis.

Jarrujen sensoreita ei taida kalliimmissakaan vehkeissä olla joten tuskin tässäkään. Ei ainakaan takalevyjarrussa, olettaen että siinä on sellainen kuten yleensä on.
Eturenkaan moottorijarrua ei taida maallikko pystyä ensinnäkään paskomaan tai säätämään kohdilleen. Mutta ehkä tuossa on joku normaalista poikkeava jarrumekanismi mikä selviäisi kuvasta.

Jos päädyt myymään pois niin voi siitä joku harrastelija ottaa varaosat tai hyödyntää vehjettä muutoin jos haluaa oman kennoston akkuja sinne asentaa.
 
Liittynyt
16.05.2022
Viestejä
22
@sähkisss Vähän tosiaan näyttää siltä että tuli otettua vähän liian hyvä diili. Mutta ihan mielenkiinnosta jos jaksat luvan napata laitteesta niin nähdään minkä mallin kopio se on.
Tuskin se auttaa ongelmaa rajaamaan mutta ihan mielenkiinnosta. Toivottavasti ei ollut kovin kallis.

Jarrujen sensoreita ei taida kalliimmissakaan vehkeissä olla joten tuskin tässäkään. Ei ainakaan takalevyjarrussa, olettaen että siinä on sellainen kuten yleensä on.
Eturenkaan moottorijarrua ei taida maallikko pystyä ensinnäkään paskomaan tai säätämään kohdilleen. Mutta ehkä tuossa on joku normaalista poikkeava jarrumekanismi mikä selviäisi kuvasta.

Jos päädyt myymään pois niin voi siitä joku harrastelija ottaa varaosat tai hyödyntää vehjettä muutoin jos haluaa oman kennoston akkuja sinne asentaa.
tässäpä kuva skodusta:

 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Kaveri oli ostanut viime syksynä alennusmyynnistä FitNord Swift+ sähköpotkulaudan ja vasta reilu viikko sitten oli ottanut sen paketista pois.

Takarenkaassa oli 0 baria ilmaa ja eturenkaaseen ei saatu ollenkaan lisättyä, kun sisäkumi on asetettu väärin vanteelle, eikä siihen pääse käsiksi kun kanttaa reiän reunaan.

Myyntipuheissa luvataan 30 kilometrin matkaa optimiolosuhteissa ja ei päässyt kuin noin 9 kilometriä ja akussa vilkkui viimeinen palkki kotiin tullessa.

25km/h kulki tasaisella suoralla, mutta mäkiin hyytyi tosi pahasti ja isommat mäet piti potkia.

Ehkä tuolla saa sen 2 kilsaa lisämatkaa kun saa renkaisiin oikeat paineet.

Paska fiilis jäi, kun jouduttiin palamaan lähtöruutuun akun loppumisen vuoksi. Olisi ollut hyvä sää ajella vähän enemmän ja pysähdellä välillä nauttimaan aurinkoisesta säästä.

IMG_20220516_152935.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Oli muuten harvinaisen päräyttävä kokemus kun ajoin elämäni ensimmäistä kertaa Kontio cruiserilla, eikä välttämättä hyvässä mielessä. Vähän väänsi kahvasta niin tuntui että koko vehje lähtee perseen alta, eikä tuo muutenkaan kovin vakaalta tuntunut tämmöisen alla jonka painopiste ei ole jaloissa. Sitä kun on tottunut polttomoottoripäristimiin ja suristimiin, niin sähkövehkeen heti alkava vääntö yllätti. Tuli vähän semmoinen olo että enpä koske moisiin vehkeisiin enää, saattoi johtua siitäkin että en ole ajanut edes polkupyörällä sitten vuoden miekka ja kilpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Ei kyllä nyt oikeen kuvasta saa selvää et mikä helvetin abominaatio tää on, mut näyttäs ainakin olevan hihnavetonen moottori ja dekkikin näyttää sen verran paksulta et tää taitaa olla lyijyakullinen?
Kaveri oli ostanut viime syksynä alennusmyynnistä FitNord Swift+ sähköpotkulaudan ja vasta reilu viikko sitten oli ottanut sen paketista pois.

Takarenkaassa oli 0 baria ilmaa ja eturenkaaseen ei saatu ollenkaan lisättyä, kun sisäkumi on asetettu väärin vanteelle, eikä siihen pääse käsiksi kun kanttaa reiän reunaan.

Myyntipuheissa luvataan 30 kilometrin matkaa optimiolosuhteissa ja ei päässyt kuin noin 9 kilometriä ja akussa vilkkui viimeinen palkki kotiin tullessa.

25km/h kulki tasaisella suoralla, mutta mäkiin hyytyi tosi pahasti ja isommat mäet piti potkia.

Ehkä tuolla saa sen 2 kilsaa lisämatkaa kun saa renkaisiin oikeat paineet.

Paska fiilis jäi, kun jouduttiin palamaan lähtöruutuun akun loppumisen vuoksi. Olisi ollut hyvä sää ajella vähän enemmän ja pysähdellä välillä nauttimaan aurinkoisesta säästä.
No, nää on taas näitä. Osta halpaa paskaa ja ihmettele kun paska onkin yllättäen paskaa. Ymmärrän kyl sen ettei välttämättä mitään kovin kattavaa taustatutkimusta laitteista viititä tehdä, eikä toi hintaansa nähden ainakaan mitenkään suoraan huuda päin naamaa et ei kannata ostaa, mut speksilistaa kattoessa huomaa et ainakin ilmotetussa kantamasssa on se 20km löysää mukana. 230Wh akku 36v jännitteellä on about 6400mAh, eli oikeesti aika säälittävän kokonen ja se 10km voi olla tolla jo aika tiukassa. Luonnollisesti pienessä akussa alkaa sit jännite nopeasti tippumaan ja sitä myötä se tehokin sit hiipuu.

Eihän toi nyt sinällänsä muuten kiinnostais, mut tosi usein näkee näitä tapauksia et ostetaan jotain aika luokatonta tavaraa halvalla, todetaan huonoks ja unohdetaan koko homma. Meneehän siinä maku koko hommaan jos paskalla vehkeellä joutuu ensituntumia touhuun ottamaan, mikä on mun mielestä aika sääli.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
372
Onpas villin näköinen kapistus. Voin sanoa etten ole koskaan ennen nähnyt tuon näköistä sähköskuuttia. Tuo eturengas on suoraan sanoen kamala. Ei minkäänlaista jarrua ja muutenkin aika heppoisen näköinen. Takarenkaassa sijaitsee siis jarru ja moottori. Ensimmäisenä tulee mieleen että ehkä ei kovin kaksinen jarrusysteemi, mutta toisaalta nyt ymmärrän sen että jarrujen säätö saattaisi vaikuttaa asiaan.

Tuon kanssa en kyllä osaa edes arvailla miten edetä. Ei taida myyjää saada tilille touhuistaan enää. En usko että tuo on teidän ajossa ehtinyt mennä tuollaiseksi vaan ongelma lienee ollut jo olemassa hyvinkin ennen sitä.

Jos juniori vielä tuon jälkeen haluaa skuuttailla niin matalan budjetin vehkeenä Xiaomi Mi Essential (tai Essential Lite, sama vehje, eri nimi) ei ole kallis ja käytettynä (tosin en ihmettele jos et käytettyä halua enää ostaa) varmasti löytyy vielä parempaan hintaan kun ensiskuutin ostajat haluavat pidempiä matkoja ajavan skuutin ja myyvät Essentiaalejaan pois.
Ei Essential ole paras skuutti mutta se on Xiaomin laatua kuitenkin ja vaikka kantama on vain 20km yhdellä latauksella niin kevyelle juniorille tuo kantama voi jopa olla hyvin lähellä todellista.

Kaveri oli ostanut viime syksynä alennusmyynnistä FitNord Swift+ sähköpotkulaudan ja vasta reilu viikko sitten oli ottanut sen paketista pois.
Meillä rouvalla on sama laite ja kyllä se pötkyttää ylämäkiin ihan kiitettävällä väännöllä. Eikä hän se kaikista hentoisin kukkanen ole, vaikka ei myöskään laudan kantavuuden yläpäässäkään. Voitaisi ehkä ensi viikonloppuna yrittää ottaa pieni testi kantaman suhteen, Ellen sitten lainaa tässä viikolla hänen laitettaan ja käy itse kokeilemassa että kauanko sillä menee ja miten nousee mäkiä aikuisen ukon painon alla.

Mutta selkeästi tuossa on jotakin mätää koska 9km on aivan liian vähän. Ei taida riittää edes perusmallin Swiftille kantamaksi, jos ajattelee että siihen olisi jossakin välissä lipsahtanut pienempi akku.

Sisärenkaan saattaisi saada kalasteltua tuolta kärkipihdeillä ehkä. Ehkä. Mutta ensimmäisenä kokeilisin takuuhommaa. Äkkiseltään tulee mieleen joku asiakaspalautettu tuote joka on tarkistamatta laitettu uudestaan myyntiin.
Vihainen puhelu myyjälle ja uusi vehje tilalle. Tai kaupan purku kokonaan. Ei tuo paskin laite ole mutta samalla rahalla varmasti saa paremmankin.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
...Meillä rouvalla on sama laite ja kyllä se pötkyttää ylämäkiin ihan kiitettävällä väännöllä. Eikä hän se kaikista hentoisin kukkanen ole, vaikka ei myöskään laudan kantavuuden yläpäässäkään. Voitaisi ehkä ensi viikonloppuna yrittää ottaa pieni testi kantaman suhteen, Ellen sitten lainaa tässä viikolla hänen laitettaan ja käy itse kokeilemassa että kauanko sillä menee ja miten nousee mäkiä aikuisen ukon painon alla.

Mutta selkeästi tuossa on jotakin mätää koska 9km on aivan liian vähän. Ei taida riittää edes perusmallin Swiftille kantamaksi, jos ajattelee että siihen olisi jossakin välissä lipsahtanut pienempi akku.

Sisärenkaan saattaisi saada kalasteltua tuolta kärkipihdeillä ehkä. Ehkä. Mutta ensimmäisenä kokeilisin takuuhommaa. Äkkiseltään tulee mieleen joku asiakaspalautettu tuote joka on tarkistamatta laitettu uudestaan myyntiin.
Vihainen puhelu myyjälle ja uusi vehje tilalle. Tai kaupan purku kokonaan. Ei tuo paskin laite ole mutta samalla rahalla varmasti saa paremmankin.
Oli kuulemma ottanut sillä isommalla akulla, mutta ehkä reilut 100kg on tuolle laudalle liikaa.

Olivat sanoneet liikkeessä, että voi jarruttaa painamalla kantapäällä lokasuojaa rengasta vasten.

Hirvittää koko ajatus kun siellä lokarissa menee takavalon johdot.

Onko tosiaan näin, kun laudassa on kuitenkin levyjarru takana ja nyt kaverin laudassa on lokasuoja löysä (voi painaa sormella alas, mutta palautuu toki takaisin) ja vinossa vasemmalle (ehkä sen pitääkin olla).
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
372
Oli kuulemma ottanut sillä isommalla akulla, mutta ehkä reilut 100kg on tuolle laudalle liikaa.

Olivat sanoneet liikkeessä, että voi jarruttaa painamalla kantapäällä lokasuojaa rengasta vasten.

Hirvittää koko ajatus kun siellä lokarissa menee takavalon johdot.

Onko tosiaan näin, kun laudassa on kuitenkin levyjarru takana ja nyt kaverin laudassa on lokasuoja löysä (voi painaa sormella alas, mutta palautuu toki takaisin) ja vinossa vasemmalle (ehkä sen pitääkin olla).
On siinä se taittuva takalokari. Vaimo sitä käyttää ensimmäisenä jarrunaan hidastukseen. Itselle tosi vieras käsite kun tottunut tuohon käsijarruun mitä omassa käytän.
En tosiaan koe välttämättömänä sitä lokarijarrua.

Tuo Swift+ on tosiaan isompi akku mutta se kävi mielessä että jos se on ollut asiakkaalla käytössä/kokeilussa aiemmin ja sinne on pienempi akku vaihdettu eikä liike palautettaessa ole tarkistanut sitä. Niissähän on se irtoakku. Tai sitten tuo kantama vain on huono.
Mä katson jos huomenna saisin laudan ajoon niin saataisiin vähän verrokkia siitä mitä se voisi olla.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
On siinä se taittuva takalokari. Vaimo sitä käyttää ensimmäisenä jarrunaan hidastukseen. Itselle tosi vieras käsite kun tottunut tuohon käsijarruun mitä omassa käytän.
En tosiaan koe välttämättömänä sitä lokarijarrua.

Tuo Swift+ on tosiaan isompi akku mutta se kävi mielessä että jos se on ollut asiakkaalla käytössä/kokeilussa aiemmin ja sinne on pienempi akku vaihdettu eikä liike palautettaessa ole tarkistanut sitä. Niissähän on se irtoakku. Tai sitten tuo kantama vain on huono.
Mä katson jos huomenna saisin laudan ajoon niin saataisiin vähän verrokkia siitä mitä se voisi olla.
Kaveri asuu naapuritalossa ja pitää pyytää näyttämään akun arvot.
 
Liittynyt
15.03.2021
Viestejä
45
Panasonicin akku Fitnordissa, harvinaista.

Toisaalta hintaa 200€ enemmän kuin lähes identtisen oloisessa X7.

Lisäksi Fitnord on Kuntokaupan jokin oma brändi. Tällaisiin on ärsyttävä etsiä osia aikanaan, kun vuoden aikana voi olla eri osia käytetty, ja lyöty sitten Fitnordin tarrat aina päälle.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Kaveri sanoi, että oli ostanut lisäakun erikseen ja se oli maksanut 79€. Oli kuulemma kestänyt noin 5km kun yht'äkkiä lauta olisi pysähtynyt ja kuulunut joku ääni akusta, eikä se enää latautunut.

Oli 2 palkkia akussa jäljellä ja oli joutunut potkimaan 3 kilometriä kotiin.

Hän oli eilen palauttanut hajonneen akun ja saanut rahat takaisin.

Onkohan häntä nyt kusetettu ja se nyt laudassa olevat "tehoakku" olisi myös jotain muuta kuin luvattu?

Kaveri soitti liikkeeseeen ja nyt jännätään kuitenkin miten käy kun se eturenkaan venttiili on semmoisessa kohdassa, ettei voi pumpata.

On melkein pakko mennä virhevastuun piiriin, vaikka alennuslaudassa ei olisi takuu enää voimassa ja laudalla on ajettu varmaan maksimissaan 25-30 kilsaa.

Tästä oppi sen, että pakkaus on aina avattava heti ja tutkia että kaikki on kunnossa.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
On siinä se taittuva takalokari. Vaimo sitä käyttää ensimmäisenä jarrunaan hidastukseen. Itselle tosi vieras käsite kun tottunut tuohon käsijarruun mitä omassa käytän.
En tosiaan koe välttämättömänä sitä lokarijarrua.

Tuo Swift+ on tosiaan isompi akku mutta se kävi mielessä että jos se on ollut asiakkaalla käytössä/kokeilussa aiemmin ja sinne on pienempi akku vaihdettu eikä liike palautettaessa ole tarkistanut sitä. Niissähän on se irtoakku. Tai sitten tuo kantama vain on huono.
Mä katson jos huomenna saisin laudan ajoon niin saataisiin vähän verrokkia siitä mitä se voisi olla.
Tässä on kuva kaverin akusta.

Onko ns. tehoakku vai vakioakku?

akku.jpg
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Sarjanumeroa lukuunottamatta aivan identtiset merkinnät, eli tuon mukaan pitäisi olla ihan oikea + -version isompi akku.
Eli hippasen yli satakiloisen alla kantomatka jää 9-10 kilometriin, joka on ihan täysin riittämätön aikuisen alla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Eli hippasen yli satakiloisen alla kantomatka jää 9-10 kilometriin, joka on ihan täysin riittämätön aikuisen alla.
Ei nyt kovin oudolta kuulosta jos tohon jäiskin, mut onhan siinä vielä mahollisuus et jos kaveris on jättäny akun täyteen tai tyhjäks syksystä eteenpäin niin se akkukin ois vähän kärsiny siinä samalla ja lähteny pari kilsaa rangesta pois.

Ei se pari km kyllä tota pelastais, et uutta lautaa kattelemaan jos sattuu vielä kiinnostamaan.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Ei nyt kovin oudolta kuulosta jos tohon jäiskin, mut onhan siinä vielä mahollisuus et jos kaveris on jättäny akun täyteen tai tyhjäks syksystä eteenpäin niin se akkukin ois vähän kärsiny siinä samalla ja lähteny pari kilsaa rangesta pois.

Ei se pari km kyllä tota pelastais, et uutta lautaa kattelemaan jos sattuu vielä kiinnostamaan.
Sanoin samaa kun tultiin takaisin ja kovasti kyseli paljon mulla on akkua jäljellä (oli 83%) :)
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
372
Eli hippasen yli satakiloisen alla kantomatka jää 9-10 kilometriin, joka on ihan täysin riittämätön aikuisen alla.
Jos halutaan tarkka vertailukohta niin mä voin napata 24kg kahvakuulan mukaan reppuun tai laudan päälle niin päästään lähelle. Nousut ja laskut menee sitten vähän lotolla mutta varmasti jonkinmoinen osviitta saadaan siitä onko kaikki Fitnordit kuraa vai onko sattunut kaverillesi maanantaikappale.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Jos halutaan tarkka vertailukohta niin mä voin napata 24kg kahvakuulan mukaan reppuun tai laudan päälle niin päästään lähelle. Nousut ja laskut menee sitten vähän lotolla mutta varmasti jonkinmoinen osviitta saadaan siitä onko kaikki Fitnordit kuraa vai onko sattunut kaverillesi maanantaikappale.
Tässä ei ollut edes kovin isoja nousuja.

Satomäestä Ala-Tikkurilan Lidliin ja poikettiin matkalla Lidlin vieressä (samalla puolella jokea) noin 400m päässä Keravanjoella penkeillä istumassa ja sitten ajettiin Heurekan kautta hiekkatietä Tikkurilankoskelle grillipaikalle hetkeksi aikaa istumaan ja siitä sitten takaisin.

Editoin tähän vielä ajoreitin. Punainen lähtö ja vihreä paluu.

ajoreitti.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Jos halutaan tarkka vertailukohta niin mä voin napata 24kg kahvakuulan mukaan reppuun tai laudan päälle niin päästään lähelle. Nousut ja laskut menee sitten vähän lotolla mutta varmasti jonkinmoinen osviitta saadaan siitä onko kaikki Fitnordit kuraa vai onko sattunut kaverillesi maanantaikappale.
Ei toi oikeasti 36v 6.4Ah akulle mitenkään oudon kuulonen lukema oo, etenkin jos laudan päällä painoa yli 100kg. Mulla oli aikoinaan Essentialissa käytössä pelkästään se vakioakku (eli 36v 5.1Ah) ja siinä vaiheessa kun nopeusrajottimen otti pois ja pikkasen nosti tehoa et se sinne 25kmh jakso edes jokseenkin päästä, niin se kantama oli mun painon alla jo siinä 10km max tai alle. Ja mulla jää paino siihen 70kg nurkille.

Voisin kuvitella et about samoissa teholuokissa noi molemmat pyörii. Eihän se nyt ihan 1:1 vertaus oo mut ei siitä kyllä mihinkään pääse että molempien (sekä Essentialin että ton Fitnordin) akut on sen verran pieniä ettei niillä kovinkaan pitkää reissua pääse tekemään. Sen kyllä haluaisin tietää et millasilla olosuhteilla toi 30kmg range on tosta saatu pihalle, varmaankin se klassinen 15km/h, 60kg kuski tasasella maalla jossain hallissa ilman tuulta. Jos sitäkään.
 

AkQ

Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
268
Itse vaihdoin jo tuon kans ja siihen sopii esim. tuo: https://www.fruugo.fi/6070-65-tubel...MIz5LXrZLj9wIVjACLCh3KUQQ2EAQYASABEgIaUfD_BwE
Kannattaa suosiolla hajoittaa vanha rengas kokonaan esim.mattoveitsellä. Uutta ei saa paikalleen käsivoimin. Kävin Vianorilla koneella laittamassa, ei ottanu mitään maksua.

Uuteen saa ilmat ja paikoilleen isolla kompuralla ja ilman venttiiliä sen laudan mukana tulleen jatkokappaleen avulla.
Hmmh pystyisitkö valottamaan hieman lisää?
Sullakinko on Inmotion S1 ja tuo rengas sopii?
Seurasitko jotain youtube guidea vai miten sait tietää menettelytavan?
Eikö tuon renkaan sisällä ole jotain sisäkumia, jota tulisi varoa? Jos on, niin miten ulkorenkaan voi puukottaa niin ettei sisäkumi tuhoudu? Vai oonko ihan hakoteillä.

Jos et seurannut mitään guidea tms, niin voisitko kirjoittaa hieman tarkemmin miten renkaanvaihto-prosessi etenee?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Hmmh pystyisitkö valottamaan hieman lisää?
Sullakinko on Inmotion S1 ja tuo rengas sopii?
Seurasitko jotain youtube guidea vai miten sait tietää menettelytavan?
Eikö tuon renkaan sisällä ole jotain sisäkumia, jota tulisi varoa? Jos on, niin miten ulkorenkaan voi puukottaa niin ettei sisäkumi tuhoudu? Vai oonko ihan hakoteillä.

Jos et seurannut mitään guidea tms, niin voisitko kirjoittaa hieman tarkemmin miten renkaanvaihto-prosessi etenee?
Tubeless renkaat, eli ei sisäkumia, eli ei tartte varoa.

En nyt oikeen tiiä et mitä tosta renkaanvaihdosta nyt oikeen edes vois sanoa, pitäs olla sen verran yksinkertanen homma ettei siihen nyt ihan kauheasti vinkkejä löydy. Leikkaa se vanha rengas pois ellet jaksa nitkuttaa, laita uus paikalleen, pidä huolta et pyörimissuunta on oikea. Varmaan jotain muovisia rengastyökalujakin ois ihan hyvä olla kun noita ei tosiaan ihan pelkillä käsillä saa kokonaan paikoilleen ja metalliset tuppaa naarmuttamaan sen moottorin vähän ikävän näköseks. Alhaalla video missä Max G30 rengasta vaihdetaan, mut sen pitäs aikalailla olla sama prosessi tossa kun rengas on samankokonen ja moottorikin on about samanlainen fyysisiltä mitoiltansa.



Renkaan koon saat parhaiten selville sillä et katot sen siitä kyljestä. Googleen sit numerot ja tilaat jonkun. Veikkaan kyl et toi Max G30 rengas sopii, mut kannattaa tosiaan varmistaa. Myyjällekkin voisit kokeilla laittaa viestiä ja kattoa et lähettäiskö ne vararenkaan ilmasiks. Ei välttämättä lähetä, mut tuskin yrittämälläkään mitään menettää, laita noi kuvat vaikka mukaan.
 
Liittynyt
12.12.2021
Viestejä
5
Ensimmäistä sähköpotkulautaa hankkimassa ja mitään tietoa näistä ei oikeen ole. Tulisi pääsääntöisesti työmatka ajeluun (n. 4km suunta) ja muuhun hupiajeluun. :D Kuskin ruhossa painoa sen 75kg ja budjetti on noin 500-600e luokkaa. E-Way E600 tutkaillut onko hyvä tuohon hintaan vai onko parempaakin tarjolla? Mieluusti saisi lauta olla semmoinen mikä ei ensimmäisestä vesisateesta hajoaisi:hmm:
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Ensimmäistä sähköpotkulautaa hankkimassa ja mitään tietoa näistä ei oikeen ole. Tulisi pääsääntöisesti työmatka ajeluun (n. 4km suunta) ja muuhun hupiajeluun. :D Kuskin ruhossa painoa sen 75kg ja budjetti on noin 500-600e luokkaa. E-Way E600 tutkaillut onko hyvä tuohon hintaan vai onko parempaakin tarjolla? Mieluusti saisi lauta olla semmoinen mikä ei ensimmäisestä vesisateesta hajoaisi:hmm:
Jos jaksaisit lukea vaikka 3-4 sivua taakse päin.

Nämä asiat on juuri käyty läpi moneen kertaan ja en usko että kukaan jaksaa papukaijana toistaa samoja asioita.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
372
Ensimmäistä sähköpotkulautaa hankkimassa ja mitään tietoa näistä ei oikeen ole. Tulisi pääsääntöisesti työmatka ajeluun (n. 4km suunta) ja muuhun hupiajeluun. :D Kuskin ruhossa painoa sen 75kg ja budjetti on noin 500-600e luokkaa. E-Way E600 tutkaillut onko hyvä tuohon hintaan vai onko parempaakin tarjolla? Mieluusti saisi lauta olla semmoinen mikä ei ensimmäisestä vesisateesta hajoaisi:hmm:
Mä lähtisin kehumaan luotetuimpana merkkinä Xiaomia.
Sarjasta löytyy mallit: Essential, m365, 1S, 2 Pro, ja 3. Hinnat järjestyksessä halvimmasta eteenpäin. Erona pitkälti akun kantama, jossakin määrin moottorin teho myös. Saatavilla mallia Nordic ja Global. Nordic menee 20km/h, Global 25km/h, mutta halutessaan voi ohjelmistojen kanssa kikkailla ja avata vauhdit aina 32km/h asti. Laillinen maksimi toki vain 25km/h, mutta jos ei Globalia löydy ja vauhti kiinnostaa niin Nordicin saa myös menemään sen.
Essential on ei oikein ole hintansa väärtti ja kolmonen on ehkä vähän ylihinnoiteltu verrattuna siihen että se ei ole suuri päivitys kakkoseen. Pro2:n hinta on Gigantissa alta 500€ mikä on aika hyvä, mutta ulkomailta saat ehkä halvemmallakin.

Jos taas on halua laittaa vähän enemmän rahaa kiinni niin Segway Ninebot G30 Max on 700€+ ja akku kestää vielä pidempään kuin Pro 2:ssa. Laadultaan myös hyvä vehje. Xiaomia parempi ehkä jopa.

Molempiin näihin saa kännykkäohjelman joilla näkee ajotietoja ja voi päivittää ohjelmistoa ja tarvittaessa säätääkin niitä, mutta se ei ole valmistajan sallimaa, eli takuu raukeaa jos rassaat itse ohjelmistoja. Sen lisäksi kumpaankin merkkiin saa varaosia helposti.

Näiden lisäksi löytyy E-Way ja E-Wheels merkeiltä laitteita mutta nämä lienevät vähän kopiovehjeluokkaa. Sitten löytyy myös eksoottisempia merkkejä kuten Inokim, Vsett, Niu yms jotka varmasti ovat hyviä, mutta ehkä vähän hintavampia ja varaosahommat saattavat olla hankalampia.

Kyllä halvemmalla tai kopiomerkilläkin peruskuski ajelee aikansa, mutta jos haluaa miellyttävää ja vikavapaata ajoa ja aikoo harrastaa pidempään niin kannattaa katsoa laatuvehkeitä mieluummin. Jälleenmyyntikin on helpompaa sitten.

Pikkuisen verran sadetta nuo monet kestävät, mutta märän kelin IP-luokituksia ei taida ainakaan Xiaomilta löytyä, lieneekö enemmän sertifikaatin hinnan vuoksi. Ninebotissa taitaa kautta linjan olla roiskevesikestävyys.

Tärkeimpänä nyrkkisääntönä sanoisin että kun katsot että maksimivauhti on 25km/h niin saat laillisen vehkeen. Nopeampiakin myydään mutta ne ovat vain yksityisille teille tai metsään tarkoitettuja. Akun kantama ei myöskään koskaan ole todellisuudessa se mitä ilmoitetaan. Omalla painollasi saatat hyvinkin saada 75% ilmoitetusta kantamasta toteutumaan, siinä kun painavampi saa ehkä vain puolet.

Kaksi kovinta luottopeliä varmaan siis olisivat nuo Xiaomi Mi Pro2 ja Segway Ninebot G30 Max. Jälkimmäistä myydään 30km/h maksimeilla myös eli kannattaa katsoa että hommaa laillisen jos ei Poliisin kanssa halua näppäillä jos jää kiinni.
Kantamat näille ovat 45km ja 68km ja hinnat ~500€ ja ~750€.

Jos käytettyä katselet niin saa olla aika tarkkana että saa ehjän eikä pilalle rällättyä, eli aloittelijalle en suosittelisi ellei myyjä ole tuttu tai sellainen jonka saat tilille myöhemmin.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
372
Jos jaksaisit lukea vaikka 3-4 sivua taakse päin.

Nämä asiat on juuri käyty läpi moneen kertaan ja en usko että kukaan jaksaa papukaijana toistaa samoja asioita.
Hupsista.

No niin, ei se mennytkään editillä kuin piti vaan pisti uuden viestin mitä ei anna poistaa. Spämmätään nyt sit.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 894
Sarjasta löytyy mallit: Essential, m365, 1S, 2 Pro, ja 3. Hinnat järjestyksessä halvimmasta eteenpäin. Erona pitkälti akun kantama, jossakin määrin moottorin teho myös. Saatavilla mallia Nordic ja Global. Nordic menee 20km/h, Global 25km/h, mutta halutessaan voi ohjelmistojen kanssa kikkailla ja avata vauhdit aina 32km/h asti. Laillinen maksimi toki vain 25km/h, mutta jos ei Globalia löydy ja vauhti kiinnostaa niin Nordicin saa myös menemään sen.
Essential on ei oikein ole hintansa väärtti ja kolmonen on ehkä vähän ylihinnoiteltu verrattuna siihen että se ei ole suuri päivitys kakkoseen.
Millä mittapuulla kolmonen on parannus pro 2 verrattuna? Kolmonen ei ole pro-sarjaa ja akkukin on merkittävästi pienempi eli sama kuin 1S:n.
Pro 2:n hintakin on sikäli edullinen, että Essential, 1S ja 3 on syytä jättää suosiolla kauppaan. Essential on huonoin mahdollinen, noihin kahteen muuhun mainittuun verrattuna tehottomampi ja vielä pienempi akku.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 653
Toisaalta kiinnostaa, mikä vakuutus on vain 5km rajalla. Itsellä on kolmelta suunnalta voimassa ja yhdessäkään ei todellakaan ole noin lyhyttä etäisyyttä.
Onhan noita toki olemassa, omassakin todetaan näin: "vakuutus sisältää poikkeuksellisesti turvan tapaturman aiheuttamien kulujen varalle myös päivittäisessä elinympäristössä".
 
Liittynyt
12.12.2021
Viestejä
5
Mä lähtisin kehumaan luotetuimpana merkkinä Xiaomia.
Sarjasta löytyy mallit: Essential, m365, 1S, 2 Pro, ja 3. Hinnat järjestyksessä halvimmasta eteenpäin. Erona pitkälti akun kantama, jossakin määrin moottorin teho myös. Saatavilla mallia Nordic ja Global. Nordic menee 20km/h, Global 25km/h, mutta halutessaan voi ohjelmistojen kanssa kikkailla ja avata vauhdit aina 32km/h asti. Laillinen maksimi toki vain 25km/h, mutta jos ei Globalia löydy ja vauhti kiinnostaa niin Nordicin saa myös menemään sen.
Essential on ei oikein ole hintansa väärtti ja kolmonen on ehkä vähän ylihinnoiteltu verrattuna siihen että se ei ole suuri päivitys kakkoseen. Pro2:n hinta on Gigantissa alta 500€ mikä on aika hyvä, mutta ulkomailta saat ehkä halvemmallakin.

Jos taas on halua laittaa vähän enemmän rahaa kiinni niin Segway Ninebot G30 Max on 700€+ ja akku kestää vielä pidempään kuin Pro 2:ssa. Laadultaan myös hyvä vehje. Xiaomia parempi ehkä jopa.

Molempiin näihin saa kännykkäohjelman joilla näkee ajotietoja ja voi päivittää ohjelmistoa ja tarvittaessa säätääkin niitä, mutta se ei ole valmistajan sallimaa, eli takuu raukeaa jos rassaat itse ohjelmistoja. Sen lisäksi kumpaankin merkkiin saa varaosia helposti.

Näiden lisäksi löytyy E-Way ja E-Wheels merkeiltä laitteita mutta nämä lienevät vähän kopiovehjeluokkaa. Sitten löytyy myös eksoottisempia merkkejä kuten Inokim, Vsett, Niu yms jotka varmasti ovat hyviä, mutta ehkä vähän hintavampia ja varaosahommat saattavat olla hankalampia.

Kyllä halvemmalla tai kopiomerkilläkin peruskuski ajelee aikansa, mutta jos haluaa miellyttävää ja vikavapaata ajoa ja aikoo harrastaa pidempään niin kannattaa katsoa laatuvehkeitä mieluummin. Jälleenmyyntikin on helpompaa sitten.

Pikkuisen verran sadetta nuo monet kestävät, mutta märän kelin IP-luokituksia ei taida ainakaan Xiaomilta löytyä, lieneekö enemmän sertifikaatin hinnan vuoksi. Ninebotissa taitaa kautta linjan olla roiskevesikestävyys.

Tärkeimpänä nyrkkisääntönä sanoisin että kun katsot että maksimivauhti on 25km/h niin saat laillisen vehkeen. Nopeampiakin myydään mutta ne ovat vain yksityisille teille tai metsään tarkoitettuja. Akun kantama ei myöskään koskaan ole todellisuudessa se mitä ilmoitetaan. Omalla painollasi saatat hyvinkin saada 75% ilmoitetusta kantamasta toteutumaan, siinä kun painavampi saa ehkä vain puolet.

Kaksi kovinta luottopeliä varmaan siis olisivat nuo Xiaomi Mi Pro2 ja Segway Ninebot G30 Max. Jälkimmäistä myydään 30km/h maksimeilla myös eli kannattaa katsoa että hommaa laillisen jos ei Poliisin kanssa halua näppäillä jos jää kiinni.
Kantamat näille ovat 45km ja 68km ja hinnat ~500€ ja ~750€.

Jos käytettyä katselet niin saa olla aika tarkkana että saa ehjän eikä pilalle rällättyä, eli aloittelijalle en suosittelisi ellei myyjä ole tuttu tai sellainen jonka saat tilille myöhemmin.
Kiitos nopeasta vastauksesta! Okei elikkäs E-Way taitaa jäädä hyllyyn.. Xiaomi Mi PRO 2 sähköpotkulauta
Olisiko tähän hintaan järkiostos tämmöselle peruskuskille ja ilmeisesti siis kuitenkin jos pieni sade pääsee yllättään niin uskaltaa huoletta päästellä ilman että heti hajoaa käteen? Ja tuolla Pro 2 varmaa riittää tehoa sen verta ettei jokaiseen mäkeen hyydy?
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
372
Kiitos nopeasta vastauksesta! Okei elikkäs E-Way taitaa jäädä hyllyyn.. Xiaomi Mi PRO 2 sähköpotkulauta
Olisiko tähän hintaan järkiostos tämmöselle peruskuskille ja ilmeisesti siis kuitenkin jos pieni sade pääsee yllättään niin uskaltaa huoletta päästellä ilman että heti hajoaa käteen? Ja tuolla Pro 2 varmaa riittää tehoa sen verta ettei jokaiseen mäkeen hyydy?
Ei nämä mitkään mitään petoja ylämäessä ole mutta itse ajelen Pro2:lla 80-85kg ruholla. On tullut hiukan säädettyä ja laitettua isommat renkaat, mikä ei helpota ylämäkivääntöä ollenkaan. Välillä saattaa sitkuttaa 15km/h vauhtia mäet ylös. Paha verrata kokemuksia kun ei ole oikein samoja mäkiä.

Veden puolesta Xiaomi on suojattu kyllä roiskeilta, mutta tosiaan sitä IP-luokitusta ei ole eli kosteusvahinkoja et saa takuun piikkiin. Mutta sateella ei ole kiva ajaa kyllä, renkaat roiskivat reisille vettä aika iloisesti. Mutta jos nyt sateeseen yllättäen joutuu niin ei tarvitse autokyytiä hommata samantien. Ohjauspaneelin ehkä suojaisin joko teipillä tai erikseen myytävällä silikonikuorella.

Kannattaa katsoa YouTubesta video tai pari malleista jotka kiinnostavat. Sieltä voi irrota jotakin vinkkejä joita ei ole tajunnut miettiä aiemmin.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 894
Valmistajan mukaan on. Mutta kuten mainitsin, se ei ole hintansa arvoinen verrattuna kakkoseen.
kolmonen on ehkä vähän ylihinnoiteltu verrattuna siihen että se ei ole suuri päivitys kakkoseen.
Aika selvästi sanot, ettei ole suuri päivitys. Eli edelleen: Missä suhteessa on parempi vs pro 2?

Esim tuolla ei missään kohtaa kerrota olevan pro 2:n korvaaja. Ainoastaan parannettu jarru mainitaan mutta muuten on kyllä vaikea nähdä syitä, miksi 1S:n tasoinen laite olisi parempi kuin pro 2. Laitatko vaikka sen linkin, jossa valmistaja perustelee tuon paremmaksi? Ja koska myös itse listasit paremmaksi niin kerrotko myös perustelut sille?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Kyllä se on MAX G30 ja sitten kun ostaa ekaa lautaa ei tajua heti miten tärkeää on hankkia kestävä lauta mihin saa varaosia helposti ja niitäkin tarvitsee hankkia harvoin.

Perustelen asiaa esim. tubeless renkailla, kun jatkuvasti saa kuulla kun sisäkumillisia saa olla paikkaamassa ja ei mielleellään kannata hankkia etuvetoista ja 10" renkaat on ihan eri maailmasta ajaa kuin kuin jotkut 8" pimpulat.

Lisään vielä sisäänrakennetun laturin, eli mukana tarvitsee vain piuhan.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
372
Asiaton käytös
Aika selvästi sanot, ettei ole suuri päivitys. Eli edelleen: Missä suhteessa on parempi vs pro 2?

Esim tuolla ei missään kohtaa kerrota olevan pro 2:n korvaaja. Ainoastaan parannettu jarru mainitaan mutta muuten on kyllä vaikea nähdä syitä, miksi 1S:n tasoinen laite olisi parempi kuin pro 2. Laitatko vaikka sen linkin, jossa valmistaja perustelee tuon paremmaksi? Ja koska myös itse listasit paremmaksi niin kerrotko myös perustelut sille?
Voi pyhä yksinkertaisuus. Onko nyt oikeasti unohtunut kypärä matkasta skuutilla kaatuessasi?
Mä en ole listannut kolmosta paremmaksi kuin kakkonen. Enkä ole väittänyt sitä miksikään korvaajaksi. Xiaomi on julkaissut kolmosen nyt uutena pienin parannuksin muunmuassa taittomekanismiin, painoon, akun käyttöön ja takajarrujen toimintaan.
Sitten laitteiden välillä on tietysti se että isommalla rahalla saa isomman akun. Tarkkaa matematiikkaa en lähde näiden välillä suorittamaan koska uudella aina vähän rahastetaan, mutta sanoisin että hinta/akku -suhde on varmasti lähellä toisiaan näissä.

Ja rautalankaversiona vielä sama: Mi3 on uudempi mutta ei ole hintansa arvoinen verrattuna Pro2:n.

Lisäkysymykset voit sitten esittää Googlelle. Minä en ole henk.koht. Googlesi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Kyllä se on MAX G30 ja sitten kun ostaa ekaa lautaa ei tajua heti miten tärkeää on hankkia kestävä lauta mihin saa varaosia helposti ja niitäkin tarvitsee hankkia harvoin.

Perustelen asiaa esim. tubeless renkailla, kun jatkuvasti saa kuulla kun sisäkumillisia saa olla paikkaamassa ja ei mielleellään kannata hankkia etuvetoista ja 10" renkaat on ihan eri maailmasta ajaa kuin kuin jotkut 8" pimpulat.

Lisään vielä sisäänrakennetun laturin, eli mukana tarvitsee vain piuhan.
Max G30 on joo parempi mitä Pro 2, mut ei se Pro 2 myöskään täysin paska valinta oo. Riippuu aikalailla siitä et paljonko on valmis investoimaan siihen lautaan, Pro 2 saa suomestakin alle 500€ ja Max G30 on nyt varmaan halvimmillaan sen about 610€ jos DHGatesta tilaa, mut sekin on sit ilman takuuta (mikä ei kyllä itelle henk.koht tuo lisäarvoa juurikaan kun takuuseen ei kulutusosat taida mennä, mut jos vaikka akku tai controlleri pamahtaa niin sit ehkä ois kiva olla se takuu)

Molempiin saa yhtä helposti varaosia ja halutessaan sitä voi tuunailla aikalailla siihen pisteeseen asti ettei kummassakaan hirveesti orkkispalikoita oo. Akkujen puolesta painii about samassa sarjassa, 551wh (G30) ja 474wh (Pro 2) on suht lähellä toisiaan kuitenkin. Molemmista saa firmistä rassattua ja huippunopeutta kutiteltua about samaan pisteeseen vakioakulla.

En kyllä oo ite hiffannu et mikä ongelma porukalla on sisäkumillisten kanssa jos ovat niitä paikkaamassa joka toinen viikko. Kerkesin ajella omalla M365:llä sen +1700km ilman et oli ongelmia renkaiden kanssa. Eikä oo vieläkään, mut ei vaan lauta enää itessään oo käytössä. Toki vaihdoin tohon aikoinaan ne 10" renkaat et sinänsä, mut sisäkumilliset nekin on. Pitää ilmanpaineen vaan jiirissä niin ei tuu pinch flatteja.

Max G30 on takavetonen samalla kun noi Xiaomit on etuvetoja. Takaveto luonnollisesti mukavempi ja turvallisempi ajaa et ei siinä, se menee automaattisesti Ninebotin plussaks. Samoten noi 10" renkaat, ne kyllä saa Xiaomiinkin kiinni jos jaksaa nähdä vaivaa ja ostaa ne renkaat + vaihtaa ne, ja ne on kyllä oikeasti huomattavasti mukavemmat ajaa mitä ne 8.5" orkkikset. Ja kuuleman mukaan Max G30 on parhaiten vesieristetty lauta suoraan paketista, mut oon mä kyllä omalla M365:llä joutunu kaatosateessakin ajamaan himaan ja ei se vielä ainakaan räjähtäny oo tai mitään menny rikki.

Et oikeastaan tiivistäisin homman niin et jos 610€ Max G30 kotiinkuljetettuna DHGatelta ei aiheuta ongelmia niin sit se. Mut jos takuuta sun muuta haluaa niin sit taitaa mennä väkisinkin Xiaomin puolelle, Max G30 kun suomessa maksaa sen +700€ järjestään.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Max G30 on joo parempi mitä Pro 2, mut ei se Pro 2 myöskään täysin paska valinta oo. Riippuu aikalailla siitä et paljonko on valmis investoimaan siihen lautaan, Pro 2 saa suomestakin alle 500€ ja Max G30 on nyt varmaan halvimmillaan sen about 610€ jos DHGatesta tilaa, mut sekin on sit ilman takuuta (mikä ei kyllä itelle henk.koht tuo lisäarvoa juurikaan kun takuuseen ei kulutusosat taida mennä, mut jos vaikka akku tai controlleri pamahtaa niin sit ehkä ois kiva olla se takuu)

Molempiin saa yhtä helposti varaosia ja halutessaan sitä voi tuunailla aikalailla siihen pisteeseen asti ettei kummassakaan hirveesti orkkispalikoita oo. Akkujen puolesta painii about samassa sarjassa, 551wh (G30) ja 474wh (Pro 2) on suht lähellä toisiaan kuitenkin. Molemmista saa firmistä rassattua ja huippunopeutta kutiteltua about samaan pisteeseen vakioakulla.

En kyllä oo ite hiffannu et mikä ongelma porukalla on sisäkumillisten kanssa jos ovat niitä paikkaamassa joka toinen viikko. Kerkesin ajella omalla M365:llä sen +1700km ilman et oli ongelmia renkaiden kanssa. Eikä oo vieläkään, mut ei vaan lauta enää itessään oo käytössä. Toki vaihdoin tohon aikoinaan ne 10" renkaat et sinänsä, mut sisäkumilliset nekin on. Pitää ilmanpaineen vaan jiirissä niin ei tuu pinch flatteja.

Max G30 on takavetonen samalla kun noi Xiaomit on etuvetoja. Takaveto luonnollisesti mukavempi ja turvallisempi ajaa et ei siinä, se menee automaattisesti Ninebotin plussaks. Samoten noi 10" renkaat, ne kyllä saa Xiaomiinkin kiinni jos jaksaa nähdä vaivaa ja ostaa ne renkaat + vaihtaa ne, ja ne on kyllä oikeasti huomattavasti mukavemmat ajaa mitä ne 8.5" orkkikset. Ja kuuleman mukaan Max G30 on parhaiten vesieristetty lauta suoraan paketista, mut oon mä kyllä omalla M365:llä joutunu kaatosateessakin ajamaan himaan ja ei se vielä ainakaan räjähtäny oo tai mitään menny rikki.

Et oikeastaan tiivistäisin homman niin et jos 610€ Max G30 kotiinkuljetettuna DHGatelta ei aiheuta ongelmia niin sit se. Mut jos takuuta sun muuta haluaa niin sit taitaa mennä väkisinkin Xiaomin puolelle, Max G30 kun suomessa maksaa sen +700€ järjestään.
Eikö Pro 2 ole kuitenkin sisärenkaat?

Mulla sepeli rikkoi keväällä etunakin ja olin ihan että mitä vittua jos joudun tilaamaan uuden kumin, mutta onneksi litku pelasti ja tosiaan kohtaa 4000 kilsaa samoilla ajanut.

jos joku alkaa mussuttamaan edessä olevasta rumpujarrusta, ei ole ollut mitään ongelmia ja miten ennen vanhaan autoilla ajettiin rumpujarruilla 100 000 kilometriä ennen jarrupalojen vaihtoa.

Tosin vaikka etujarru ei toimisi, jarrukahvan vääntäminen antaa elekronisti tiedon moottorille jarruttaa, eli etu- ja takarengas jarruttaa samaan aikaan.

Jarrut on myös autoista tutut ABS-jarrut, eli ei lukkiudu. Pienempi mahdollisuus ryssiä ja kaatua.

Tämän enempää en keksi mutta safety first.

EDIT: Olen tehnyt monta kertaa jarrutestin hiekkatiellä ja se tekee semmoisen tsuh tsuh tsuh jarrutuksen ja mutkassa jos lukitsee ei hyvä ja tuolla tyylillä pysyähtyy autokin oikein ja nopeammin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Eikö Pro 2 ole kuitenkin sisärenkaat?

Mulla sepeli rikkoi keväällä etunakin ja olin ihan että mitä vittua jos joudun tilaamaan uuden kumin, mutta onneksi litku pelasti ja tosiaan kohtaa 4000 kilsaa samoilla ajanut.

jos joku alkaa mussuttamaan edessä olevasta rumpujarrusta, ei ole ollut mitään ongelmia ja miten ennen vanhaan autoilla ajettiin rumpujarruilla 100 000 kilometriä ennen jarrupalojen vaihtoa.

Tosin vaikka etujarru ei toimisi, jarrukahvan vääntäminen antaa elekronisti tiedon moottorille jarruttaa, eli etu- ja takarengas jarruttaa samaan aikaan.

Jarrut on myös autoista tutut ABS-jarrut, eli ei lukkiudu. Pienempi mahdollisuus ryssiä ja kaatua.
On joo, mun käsityksen mukaan kaikissa Xiaomeissa on sisäkumit. Mut kuten sanoin niin ahkeralla paineiden tsekkauksella (kerran viikossa) on homma skulannut. Noi kyllä päästää ilmaakin pihalle aika ahkeraan jostain syystä, et kyl sen aina tsekkauksen yhteydessä sai laittaa sen 50psi taas tauluun. Ei se paljoa päästäny mut sillä xiaomin sähköpumpulla oli helppo pistää takas siihen mihin halus niin mikspä ei, joku 46-47psi se oli aina tarkistuksen yhteydessä muistaakseni.

Ja joo ainakin +30kmh vauhdeissa toi rumpujarru tai xiaomin pieni levyjarru on kyl aika laiha lohtu. Enemmän se moottori tosiaan siinä jarruttaa ja siinä pitää vähän kans oppia se et se jarrutusmatka pitenee mitä kovempaa menee, luonnollisesti.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
On joo, mun käsityksen mukaan kaikissa Xiaomeissa on sisäkumit. Mut kuten sanoin niin ahkeralla paineiden tsekkauksella (kerran viikossa) on homma skulannut. Noi kyllä päästää ilmaakin pihalle aika ahkeraan jostain syystä, et kyl sen aina tsekkauksen yhteydessä sai laittaa sen 50psi taas tauluun. Ei se paljoa päästäny mut sillä xiaomin sähköpumpulla oli helppo pistää takas siihen mihin halus niin mikspä ei, joku 46-47psi se oli aina tarkistuksen yhteydessä muistaakseni.

Ja joo ainakin +30kmh vauhdeissa toi rumpujarru tai xiaomin pieni levyjarru on kyl aika laiha lohtu. Enemmän se moottori tosiaan siinä jarruttaa ja siinä pitää vähän kans oppia se et se jarrutusmatka pitenee mitä kovempaa menee, luonnollisesti.
Kuten tiedät monet eivät niitä paineita tsekkaa?

Mulla on etulaukussa kompurapumppu ja siihen keikki yleisimmät adapterit, yleistyökalu semmoinen missä on vääntöpihdit, linkkarit ja muut.

Kerran näin muuten spandeksin orpona kun tutki kumia ja teki mieli vaan kilistää kelloa ja mennä ohi, mutta pysäytin nohevana viereen ja koitin kysyä mikä hätänä.

Ei aluksi halunnut apua mutta sanoi, että kumi puhki ja hänellä ei ole pumppua (sehän painaa kuitenkin joku 50g).

Mä sanoin, että mulla on etulaukussa paineilmapullo missä on paikka-ainetta ja akkukompurapumppu.

Apu kelpasi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Kuten tiedät monet eivät niitä paineita tsekkaa?

Mulla on etulaukussa kompurapumppu ja siihen keikki yleisimmät adapterit, yleistyökalu semmoinen missä on vääntöpihdit, linkkarit ja muut.

Kerran näin muuten spandeksin orpona kun tutki kumia ja teki mieli vaan kilistää kelloa ja mennä ohi, mutta pysäytin nohevana viereen ja koitin kysyä mikä hätänä.

Ei aluksi halunnut apua mutta sanoi, että kumi puhki ja hänellä ei ole pumppua (sehän painaa kuitenkin joku 50g).

Mä sanoin, että mulla on etulaukussa paineilmapullo missä on paikka-ainetta ja akkukompurapumppu.

Apu kelpasi.
Ei varmaan tsekkailekkaan, kai ne sit tykkää vaihdella niitä renkaita sit senkin edestä. Mitähän siinä menee, ainakin minuutti tai kaks kun kerran viikkoon kattoo paineet. Tubelessien kanssa ei niin justiinsa mut sisäkumillisten kanssa alkaa sit jo olemaan, liian pehmeet renkaat niin jokasessa kanttarissa alkaa olemaan jo mahollisuus saada se sisäkumi sopivasti nipistettyä johonkin väliin ja sitä kautta sit reikä.

Ite en kanna pumppua mukana mut vois olla kyllä ihan fiksu idea ostaa joku pieni laukku minne vois viskata pumppua, paikka-ainetta ja jotain muuta tarpeellista jos sattuu joskus käymään jotain. Mitään kovin kattavaa huoltoa tienpäällä ei kyllä tehdä mut tärkeintä ois päästä himaan siitä mahollisimman helposti, jos se onnistuis ilman taluttamista niin aina parempi.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Ei varmaan tsekkailekkaan, kai ne sit tykkää vaihdella niitä renkaita sit senkin edestä. Mitähän siinä menee, ainakin minuutti tai kaks kun kerran viikkoon kattoo paineet. Tubelessien kanssa ei niin justiinsa mut sisäkumillisten kanssa alkaa sit jo olemaan, liian pehmeet renkaat niin jokasessa kanttarissa alkaa olemaan jo mahollisuus saada se sisäkumi sopivasti nipistettyä johonkin väliin ja sitä kautta sit reikä.

Ite en kanna pumppua mukana mut vois olla kyllä ihan fiksu idea ostaa joku pieni laukku minne vois viskata pumppua, paikka-ainetta ja jotain muuta tarpeellista jos sattuu joskus käymään jotain. Mitään kovin kattavaa huoltoa tienpäällä ei kyllä tehdä mut tärkeintä ois päästä himaan siitä mahollisimman helposti, jos se onnistuis ilman taluttamista niin aina parempi.
Mulla on se paikka-aine ihan sen takia kanssa mukana kun kuljetaan minä ajan sähkikisellä ja kaksi lasta polkupyörillä ja jos jotain käy saa edes kotimatkan ilman itkua.

Ostin muuten Biltemasta paikkaussarjan myös.

Sitä kamelinpaskaa ja noi saa mahtumaan hyvin etulaukkuun.

Tuossa on kolme jotain hiilidioksipulloa tms. mukana ja niillä saa autonrenkaankin täyteen.

 
Liittynyt
04.01.2021
Viestejä
18
Hmmh pystyisitkö valottamaan hieman lisää?
Sullakinko on Inmotion S1 ja tuo rengas sopii?
Seurasitko jotain youtube guidea vai miten sait tietää menettelytavan?
Eikö tuon renkaan sisällä ole jotain sisäkumia, jota tulisi varoa? Jos on, niin miten ulkorenkaan voi puukottaa niin ettei sisäkumi tuhoudu? Vai oonko ihan hakoteillä.

Jos et seurannut mitään guidea tms, niin voisitko kirjoittaa hieman tarkemmin miten renkaanvaihto-prosessi etenee?
Tosiaan tubeless ja ei kannata sääliä vanhaa kumia. Itse en ryhtyny uuden kanssa lämpimillä vesillä ym. kikkailemaan, vaan suoraan Vianorille, joka laitto sen koneella paikalleen. Meni ehkä 5 min. Meikäläisellä oli uus kumi sen verran jäykkä et käsipelillä ei toivoakaan. Ilmat sisään sen jälkeen noin ku kuvasin, eli ilman venttiiliä jatkopalan avulla, ni kumi lopahtaa paikoilleen n. 8 barin paikkeilla muistaakseni.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: AkQ
Liittynyt
15.03.2021
Viestejä
45
Hintavertailussa kannattaa huomioida jälleenmyyntiarvo. Veikkaan et G30 max ja Xiaomin pro2 hintaero jälleenmyydessä olisi melkeinpä(?) sitä samaa kuin uutena.

Samalla voisin sanoa, että älkää ostako sellaista romua, joka makaa ennen 5-vuotta korjauskelvottomana. Skuuttien akut kunkuitenkin melko törkyistä ilmastolle, ottaen huomioon paljon skuutilla ajetaan jos skuutti kestää vain ”muutaman vuoden”. Autollakin täällä Suomessa saa ajaa kymmeniä tuhansia, jotta tuo akun co2 kompensoituu vr. polttikseen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
Kyllä se on MAX G30 ja sitten kun ostaa ekaa lautaa ei tajua heti miten tärkeää on hankkia kestävä lauta mihin saa varaosia helposti ja niitäkin tarvitsee hankkia harvoin.

Perustelen asiaa esim. tubeless renkailla, kun jatkuvasti saa kuulla kun sisäkumillisia saa olla paikkaamassa ja ei mielleellään kannata hankkia etuvetoista ja 10" renkaat on ihan eri maailmasta ajaa kuin kuin jotkut 8" pimpulat.

Lisään vielä sisäänrakennetun laturin, eli mukana tarvitsee vain piuhan.
Tähän voisin kyllä lausua toisen mielipiteen.

Itse hankin umpikumirenkailla ja jousituksella olevan laudan. Mukana ei tarvitse pitää mitään pumppuja eikä muita, eikä laudalla koko käyttöhistorian aikana ole tarvinnut tehdä muuta kuin ladata. En ole edes katsonut renkaita, oletan että siellä alla ne on. ;)

Omien kokemusten mukaan ilman jousitusta ilmarenkailla meno on aika epämukavaa verrattuna jousitettuun umpikumiin. Muutoin G30 on varmasti tätä ES4 lautaa parempi.

Ehkä tässä on se ero etten pidä tätä minään harrastuksena, vaan ainut mielenkiinto on helppoon liikkumiseen.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
En ole koskaan ajanut umpikumeilla, mutta voisin kuvitella hampaidenpaikkojen putoavan varsinkin mukulakivikaduilla?

Kai niitäkin on jollain tavalla joustavia olemassa.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
372
Itsellä tulee paljon varattua pohkeilla epätasaisuuksiin, eli jos mukulaa tai kuoppia edessä niin nousen vähän päkiöille/varpaille, niin tärinät menee "iskareille". Tuttua puuhaa kun on tullut paljain jaloin juostua parisen vuotta.

Ilmarenkailla mennään omalla laudalla mutta kyllä vähän kiinnostelee kokeilla minkälaista on jousitetulla tai täuskumisella ajella.

Tällä hetkellä kun on nuo kympit alla niin välystä lolasuojiin ei ole hirveästi. Eturenkaassa välillä rahisee kivasti kun menee kivi väliin. Kyllä ne sieltä pois tulevat myös. Ehkä seuraavaksi täyskuminen kymppi, ainakin eteen. Mutta ei ennen kuin vanhat hajoaa.
 
Liittynyt
15.04.2022
Viestejä
54
On nuo vuokralaudat Porissa (bird, swup, joe) sellaisia räpellyksiä että alta pois. Noista kolmesta ainoastaan bird kulkee 25 km/h mutta tärisee niin että legot tippuu suusta. Huoh, taas odotellaan sitä kuuluisaa hobbyhallin toimitusta. Tänään piti olla uusi lauta perillä..

Mitä taas tuohon G30 vs Pro2 vääntöön tulee, niin kummatkin on tuhnumoottoreillaan silkkaa roskaa tuohon hintaan. Kyllähän ne jotain neuvolassa punnittavia kuljettaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
On nuo vuokralaudat Porissa (bird, swup, joe) sellaisia räpellyksiä että alta pois. Noista kolmesta ainoastaan bird kulkee 25 km/h mutta tärisee niin että legot tippuu suusta. Huoh, taas odotellaan sitä kuuluisaa hobbyhallin toimitusta. Tänään piti olla uusi lauta perillä..

Mitä taas tuohon G30 vs Pro2 vääntöön tulee, niin kummatkin on tuhnumoottoreillaan silkkaa roskaa tuohon hintaan. Kyllähän ne jotain neuvolassa punnitavia kuljettaa.
Joo ei noi vuokralaudat mukavia ajettavia oo, ne kun on vähän pakko rakentaa tankiks kun porukka kohtelee niitä parhaimmillaankin ihan vitun huonosti.

Mitä noihin moottoreihin tulee niin aika hyvin demonstroitu tietämättömyyttä. Eihän sitä ookkaan kun useemmalla sivulla puhuttu siitä et sillä moottorin nimellisäteholla tai huipputehollakaan ei oo ihan kauheesti väliä, vaan kontrolleri määrittelee mitä sinne lykitään. Ei se kovinkaan ennenkuulumatonta oo et noista kutitellaan virtarajoja pikkasen ylöspäin ja ollaankin siellä kilowatin nurkilla sit.
 
Liittynyt
25.01.2022
Viestejä
150
On nuo vuokralaudat Porissa (bird, swup, joe) sellaisia räpellyksiä että alta pois. Noista kolmesta ainoastaan bird kulkee 25 km/h mutta tärisee niin että legot tippuu suusta. Huoh, taas odotellaan sitä kuuluisaa hobbyhallin toimitusta. Tänään piti olla uusi lauta perillä..

Mitä taas tuohon G30 vs Pro2 vääntöön tulee, niin kummatkin on tuhnumoottoreillaan silkkaa roskaa tuohon hintaan. Kyllähän ne jotain neuvolassa punnittavia kuljettaa.
Tuollaisella Joe:n laudalla ajelin Porissa noin kk sitten, kun viereen tuli sähköpyöräilijä. Tokaisi vaan että tuntuu nuo laudat aika kovaa menevän, kun häneltäkin loppui pyörästä sähköavustus samassa vauhdissa. Eli taitaa sekin about 25km/h ottaa vauhtia, ja mulla vielä painoa semmoinen 130kg :whistling:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 559
Viestejä
4 204 034
Jäsenet
70 917
Uusin jäsen
Zlama

Hinta.fi

Ylös Bottom