Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
375
Miten se tarkemmin onnistui katoamaan? Irtosi ja et enää löytänyt? Oliko siis vaarana, että kaasu jäisi pohjaan eikä palaisi nolla-asentoon itsestään?

Kyselen siksi, kun harkitsen itsekin vastaavaa laitetta, mutta etenen "turvallisuus ensin" ajatuksella.
Jousi siis irtosi siellä kaasukahvan sisällä, palautustoiminta katosi... Täysille toi painovoiman vaikutuksesta heittää, jos ei pidä siitä kiinni, mutta pystyy ajaan, kun pitää sen käsin halutussa asennossa ja pysähtyyn kun pitää sitä käsin nollilla. Ja tietty toi jarru tappaa sen kaasun. Pikkusen hankala ajaa noin ja tietty riski jos yllättävässä paikassa päättää pettää.

Samanmoinen kaasukahva se näyttää olevan kyllä monessa muussakin vastaavassa esim. Xiaomeissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 039
Miten se tarkemmin onnistui katoamaan? Irtosi ja et enää löytänyt? Oliko siis vaarana, että kaasu jäisi pohjaan eikä palaisi nolla-asentoon itsestään?

Kyselen siksi, kun harkitsen itsekin vastaavaa laitetta, mutta etenen "turvallisuus ensin" ajatuksella.
Oletusasetuksena kaasu joka tapauksessa jää päälle kun vakionopeussäätimen tapainen aktivoituu, eli "vaarallisesti" on tarkoituskin ajaa.

Tämän saa asetuksista pois, mutta en ole vielä jaksanut säätää.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
173
Vihdoin koko ketju luettu läpi. Vähän toista viikkoa siinä meni. Juuri ostin max g30:sen Verkkokaupasta ja huomenna pitäis mennä duunin jälkeen hakemaan noutovarastolta. Eiköhän toi mun noin 5-6km duunimatkalle ole ihan soiva peli.
Tuolle matkalle todella kelpo peli. Itse mennyt nyt 1kk duuniin joka päivä ja matkani on 8,1km
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 026
Miten sen nyt ottaa...Luuletko ettei täällä porukka tiedä miten voi käydä jos kaatuu skuutilla? Huonosti voi käydä jopa kävellessä jos kaatuu/horjahtaa ja lyö päänsä sopivasti.

Herää kysymys että olikohan edes kypärää päässä joka olisi jotain voinut auttaa? Melkonen artikkeli taas kun ensin lukee että "Sähköpotkulaudalla kaatunut bloggaaja...." ja sitten heti alempana kuvan tekstissä lukee "Olin sähköskootterionnettomuudessa,....." huoh :facepalm:
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
173
Oliko alkoholilla/muilla päihteillä osuutta asiaan?! Sitäkään ei kerrota ja tosiaan oliko suojavarustus asianmukainen? Hölmö uutinen suorastaan..

Edit. kerran olen humalassa ajanut skuutilla, mitään ei kylläkään käynyt, mutta viimeiseksi kerraksi jäi, oli sen verran pelottava kokemus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
310
Miten sen nyt ottaa...Luuletko ettei täällä porukka tiedä miten voi käydä jos kaatuu skuutilla? Huonosti voi käydä jopa kävellessä jos kaatuu/horjahtaa ja lyö päänsä sopivasti.

Herää kysymys että olikohan edes kypärää päässä joka olisi jotain voinut auttaa? Melkonen artikkeli taas kun ensin lukee että "Sähköpotkulaudalla kaatunut bloggaaja...." ja sitten heti alempana kuvan tekstissä lukee "Olin sähköskootterionnettomuudessa,....." huoh :facepalm:
Veikaan että yhdellä kädellä ajettu blogikamera toisessa kädessä kun 15km/h nopeudesta on tuolla tavalla saatu kaaduttua ja ruhjottua naama sekä muisti pois.
Kypärää ei varmasti ollut päässä eikä pienintäkään ajokokemusta myöskään.
 

donpeksi

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
768
Luulen että suurin osa sähköpotkulautaonnettomuuksista tapahtuu keskusta-alueilla vuokralaitteilla. Usein myös humalassa.

Tässä keskustelussa taitaa suurin osa omistaa oman laudan tai suunnittelee hankkivansa semmoisen.

Tavallaan joo, sopii tähän keskusteluun sillä otsikossa on sähköpotkulauta. Sisällöltään uutinen ei varmasti tuo kenellekään mitään uutta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 039
Eihän tuo tosiaan mikään herättävä yllätys ole, että multitaskaava diginatiivi kaatuu vaikka millä kaksipyörävehkeellä liikenteessä. Etenkään vuokraamon kännimopolla, jolla näiden on tapana ajella turpa täynnä.
 
Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
692
Mut vaikka oman potkulaudan omistaisikin ja lukisi aiheenpiirin foorumeita niin voi olla silti ihan surkea kuski :D
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
173
Tänään saapui xiaomin pumppu mikä muutes on törkeen hyvä, laitoin 50psi (3,5bar) molempiin renkaisiin. Millaisilla paineilla porukka ylipäätänsä ajelee?
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 026
Tänään saapui xiaomin pumppu mikä muutes on törkeen hyvä, laitoin 50psi (3,5bar) molempiin renkaisiin. Millaisilla paineilla porukka ylipäätänsä ajelee?
Mikäs skuutti sulla olikaan ja käytitkö sitä m365 mukana tullutta täyttöletkua? Itsekkin laitoin 4pv sitten amazonista tulemaan itelleni moisen :) Tulikos sen mukana adapterit että sopii kaikille yleisimmille venttiileille; dunlop, presta ja Schrader?
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
173
Mikäs skuutti sulla olikaan ja käytitkö sitä m365 mukana tullutta täyttöletkua? Itsekkin laitoin 4pv sitten amazonista tulemaan itelleni moisen :) Tulikos sen mukana adapterit että sopii kaikille yleisimmille venttiileille; dunlop, presta ja Schrader?
Ninebot max itsellä. Ei tarvinnut mitään erillisiä adaptereita. Kyllä siinä tuli joo mukana erilaisia päitä eri venttiileille.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Tänään heitti skuutti kuski hienot ukemit kun käytin koiria aamulla, koirat nurmikolla tien sivussa nuuskimassa ja katoin jo pitkältä kun kuski porhaltaa tulemaan ja otin itsekkin pari askelta sivuun nurmikon puolelle että koiratkin ymmärtää olla siinä paikoillaan eikä lähde sinne tielle eteen. Kuski alkaa katsomaan maisemia ja alkaa valumaan mua kohti ja otan vielä askeleen numikolle ja eiku tulee vain mua kohti ja huudan "HEI VARO!" kuski pelästyy kun on 10cm päässä asflatin reunasta tulossa mua kohti, eturengas poikittain (ajoi yhdellä kädellä) ja mua hipoen siitä nenilleen sinne nurmikolle(onneksi) kun ei jalat pysynyt perässä ja skuutti perässä.

Ketään ei juuri sattunut mutta jos en olisi seurannut ja jo ennakkon väistänyt niin pahasti olisi käynnyt kun 100kg ukko+skuutti tulee päälle. Oli kuski vähän nolona ja kovin pyyteli anteeksi ettei keskittynyt ajamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
173
1597753829314.png


Siinähän olisi tyylikäs kypärä scuuttailuun, koska menee hiukan yli 25km/h niin perus pyöräilykypärä taitaa olla vähän liian hepponen.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Kävin hakemassa Tokmannista renkaanpaikkaussprayn, kun vituttaa täyttää eturengasta 2-3 kertaa päivässä.

Renkaan pinnassa näkyy muutamia pikkukiviä uponneena ja ilmeisesti niistä pääsee vuotamaan ilmaa pihalle.

Jos tuo paikkausaine ei auta, pitää varmaan seuraavaksi ostaa kamelinpaskaa tai kokonaan uusi rengas.

Renkaanpaikkausspray 500 ml

 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Noniin. Kävin pyörittämässä paikka-aineet renkaaseen ja tuli taas huomattua, että 8 km kohdilla jalkapohjat ja kämmenet huusivat hoosiannaa, vaikka käytän aina ajohanskoja (kengät voisi olla paremmat).

1.jpg


2.jpg
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
Tänään heitti skuutti kuski hienot ukemit kun käytin koiria aamulla, koirat nurmikolla tien sivussa nuuskimassa ja katoin jo pitkältä kun kuski porhaltaa tulemaan ja otin itsekkin pari askelta sivuun nurmikon puolelle että koiratkin ymmärtää olla siinä paikoillaan eikä lähde sinne tielle eteen. Kuski alkaa katsomaan maisemia ja alkaa valumaan mua kohti ja otan vielä askeleen numikolle ja eiku tulee vain mua kohti ja huudan "HEI VARO!" kuski pelästyy kun on 10cm päässä asflatin reunasta tulossa mua kohti, eturengas poikittain (ajoi yhdellä kädellä) ja mua hipoen siitä nenilleen sinne nurmikolle(onneksi) kun ei jalat pysynyt perässä ja skuutti perässä.

Ketään ei juuri sattunut mutta jos en olisi seurannut ja jo ennakkon väistänyt niin pahasti olisi käynnyt kun 100kg ukko+skuutti tulee päälle. Oli kuski vähän nolona ja kovin pyyteli anteeksi ettei keskittynyt ajamiseen.
Heh, vähän kuin sanoisi että: "Olin skootterillani ajamassa pyörätiellä 15km/h, kun mies koirien kanssa tuli vastaan, mies vasemalla ja koirat oikealla puolella.. Soitin kohteliaasti äänimerkkiä, tästä mies ja koirat vauhkoontuivat.
Pääsin juuri ohi ja koirat vetivät miehen kumoon."

Ketään ei juuri sattunut, mutta jos mies olisi edes samalla puolella koirien kanssa, ei tarvitsisi pelätä kaistan yli menevää flexiä. Pahasti olisi käynyt, jos ne vasikan kokoiset koirat olisi minut kiinni saannut. Oli koirien omistaja vähän nolona.



Ja tämähän on omaperäistä huumoriani.
Ja kyllä, omistan koiran ja minulla, sekä emännällä on sähköpotkulaudat.
 

donpeksi

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
768
Usein tuntuu sattuvan ja tapahtuvan juuri niille henkilöille, jotka ovat asiaa vastaan oli aihe mikä tahansa.

Vilpoisa tarina jokatapauksessa.
 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
375
Jousi siis irtosi siellä kaasukahvan sisällä, palautustoiminta katosi... Täysille toi painovoiman vaikutuksesta heittää, jos ei pidä siitä kiinni, mutta pystyy ajaan, kun pitää sen käsin halutussa asennossa ja pysähtyyn kun pitää sitä käsin nollilla. Ja tietty toi jarru tappaa sen kaasun. Pikkusen hankala ajaa noin ja tietty riski jos yllättävässä paikassa päättää pettää.

Samanmoinen kaasukahva se näyttää olevan kyllä monessa muussakin vastaavassa esim. Xiaomeissa.
Sain ton korjattua kohtuu helposti chatin kautta saamillani ohjeilla. Mulle sopii kyllä aika hyvin tässä se mahdollisuus, että saa fixata tarvittaessa itse ja saa siihen ohjeet ja tarvittaessa osat. Tommosessa pikkuhommassa itselle vähempi vaivaa, kuin lähettää scuutti viikoksi huoltoon. Puhumattakaan normi tapauksissa, jonnekki takuuhuoltoon määrättömäksi ajaksi tai Kiinan ostosten kans joutuu todennäköisesti korjaan kumminki itse .
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Itsellä pitäisi käydä hakemassa uudet gripit. Alkaa Xiaomissa kaasukahvan puoli olla kulunut. Saisi samalla päivitettyä kestävämmät sekä mukavammat gripit. Juuri esim tärinää vaimentamaan yms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
191
Itsellä pitäisi käydä hakemassa uudet gripit. Alkaa Xiaomissa kaasukahvan puoli olla kulunut. Saisi samalla päivitettyä kestävämmät sekä mukavammat gripit. Juuri esim tärinää vaimentamaan yms.
Sama homma edessä. ~1900 km ajettu, gripit on aika kuluneet. Ilmoittele mihin päädyit?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
96
Onko kellään tiedossa augmenttiin kampanjakoodia? AESFR15 ei toiminut. Tässä harkinnassa ollut laudan hankinta. Mi Pro 2 ja tän Augment Econ välillä pähkäillyt että kumman hankkisi..
 
Liittynyt
19.08.2020
Viestejä
1
Minkälaisia kilometrimääriä m365/365pron akut on kestäneet? Eli alkaako esim 1000 kilometrin jälkeen huomaan eroa tyhjenemisessä?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Ninebot MAX-G30 alla ja ajettu 1162km, eikä mitään muutosta vaikka lataan akut aina pienenkin ajomatkan jälkeen täyteen. Joskus jopa 2-3 kertaa päivässä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 039
Eikä paljon saisi ollakaan muutosta. Jos heitetään hatusta paremman kännimopon realistiseksi käyttömatkaksi noin 30 km, vastaa 1000 km vasta noin 30 täyttä sykliä. Jos käytetyllä lataus- ja purkuvirralla kennojen elinikä hylkyrajaan(kapasiteettia jäljellä vaikkapa 75% nimellisestä) olisi 300 sykliä, on niiden käyttöiästä teoriassa vasta 10% kulutettu. Jos sama käyttömäärä tehdään suurelta osin ilman syväpurkamista, pitäisi käsittääkseni rasituksen olla jopa tätä vähäisempi - kunhan latauksen loppujännite ei ole yhtään yläkanttiin.

Yhdistettynä verrattain nopeaan vanhenemiseen varastoitaessa korkeassa varaustilassa huoneenlämmössä tästä voidaan päätellä, että laadukkaan akun kalenteri-elinikään ei inhimillinen ajomäärä välttämättä edes paljon vaikuta.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
173
Ohhoh, olipas huomattava muutos ajettaessa (ninebot max), kun laittoi ilmanpaineet renkaihin kuntoon. Ennen 2,5 nyt 3,5bar. Kulkua keskimäärin 2km/h lisää (ei siis huippunopeuteen), akkua ei kulunut yhtä paljon kuin ennen, moottorin lämpötila ~3-4° vähemmän, muutenkin tuntui meno huomattavasti ryhdikkäämmältä.
 
Liittynyt
18.07.2020
Viestejä
91
Mulla on Xiaomi M365, ja se on tehnyt pari kertaa siten että kesken ajon häviää tehot kokonaan, kuuluu piippausta hetken aikaa, ja sitten sammuu. Käyntiin ei lähde, kuin vasta sitten kun käyttää laturia kiinni. Eli joutuu taluttamaan himaan. Olisiko kenelläkään hajua kuinka vikaa voisi lähteä selvittämään? Tuossa Xiaomi Home sovelluksessa ei näytä äkkiseltään katsottuna olevan mitään error tietoja saatavilla.

Edit: pitäisi yrittää varmaan kuunnella error piippaukset, hieman haasteellinen kun vika on satunnainen ja tulee ennakoimatta tien päällä. Kilometrejä laudalla on takana 1200, voisikohan vika liittyä esim jonkin liitoksen hapettumiseen (on ajettu märälläkin säällä). Takavalo näyttäisi olevan pimentynyt, ei varmaan se kuitenkaan aiheuta tätä.

EDIT2:

Joltain foorumilta luin että oli ollut samaa ongelmaa ja epäilivät syyksi takavalon kaapelin aiheuttamaa vikaa. Pitääpä tsekata ja korjata kaapeli. Tosin vahvistusta ei tullut sille että se olisi vian aiheuttaja.

Ps. kannattaa vaihtaa täyskumirenkaat, on ihan paras keksintö eikä tarvitse enää kärsiä rengasrikkoja. Itse tilasin nämä XScooter Mi Scooter M365 puhkeamaton rengas red. Nämä sammumisongelmat tosin ilmenivät vasta täyskumirenkaiden kanssa, en tiedä onko asialla yhteyttä. Kyllähän lauta ainakin täristää vähän enemmän, voisiko se laittaa rakenteet vähän lujemmalle. Siitä huolimatta hyvä vaihdos, mieluummin mä korjailen sähkövikoja kuin rengasrikkoja. :)
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Ohhoh, olipas huomattava muutos ajettaessa (ninebot max), kun laittoi ilmanpaineet renkaihin kuntoon. Ennen 2,5 nyt 3,5bar. Kulkua keskimäärin 2km/h lisää (ei siis huippunopeuteen), akkua ei kulunut yhtä paljon kuin ennen, moottorin lämpötila ~3-4° vähemmän, muutenkin tuntui meno huomattavasti ryhdikkäämmältä.
Tässä syy miksi olen yrittänyt puhua rengaspaineiden tärkeydestä :thumbsup:

Kokeilin tänään vaihteeksi 3,5 baria kummassakin renkaassa työmatkalla (noin 2,1km suuntaansa) ja akkua oli vielä 91% jäljellä kotiin palatessa.

Yleensä akun varaus on heitellyt 87-88 % hujakoilla pienemmällä 2,6 barin rengaspaineella.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
310
"Nämä sammumisongelmat tosin ilmenivät vasta täyskumirenkaiden kanssa"

No siinäpä se tulikin, onhan tästä ollut paljon juttua eri puolilla että täyskumisiin ei kannata koskea pitkällä tikullakaan ellei halua sitten muita ongelmia ja epämukavaa ajokokemusta.
Kumithan näissä Xiaomeissa ei kyllä puhkeile mitenkään usein vaikka niin moni väittää, ilmanpaine kun on kohillaan niin kyllä kestää ja kumien vaihtokin käy hetkessä.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
624
Tuhat kilometriä pääs FLJ T11 laudalla ilman ongelmia, nyt alkanu takarengas tyhjenemään niin että parin päivän välein pitää lisätä. Ihan autonrenkaan venttiilit niin voinee autonrenkaanpaikkausainetta laittaa sisään? Toisaalta autonrenkaaseen saa laittaa niin paljon kun putelista menee, miten lie laudan kans?
 
Liittynyt
18.07.2020
Viestejä
91
Speksien mukaan Essential-mallissa huippunopeus, toimintamatka ja max nousukulma hieman pienemmät. Eli suomeksi sanottuna vähemmän tehoa. Olisko siis hieman pienempi akusto ja moottori, josta johtuen aavistuksen edullisempi hinta.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Uutta mallia odoteltiin nelisen vuotta ja speksit laskevat.

Mikähän järki tuossa on?

Ilmoitettu toimintamatka optimiolosuhteissa 20km eli realistisesti 10km

Hieno päivitys mallistoon.
Ei kyllä harmita yhtään että päivitti normi mallista prohon. Ei noissa uusissa tullut oikeastaan mitään "uutta" saati mullistavaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 039
Kohta tulee talvi, vaikka sietämätön helleaalto vielä jatkuu. Kännimopon talvikäyttöä ajatellen mietin ensin ostavani kenties jopa nastalliset talvirenkaat(kausivaihto olisi kyllä todella kyistä hommaa, vaikka takapyörään hommaisi toisen vanteen). Liukkaan pinnan ajoa demonstroivia videoita katsottuani, asiaa mietittyäni ja vähäistä ajokokemusta saatuani päädyin siihen, että taidan vaan ajaa tavallisilla sileähköillä renkailla kelin mukaan harkiten, jos kylmänä vuodenaikana tekee mieli ajaa.

Onko foorumin pidempään k-mopoilleilla näkemystä siitä, miten talviajo hyvillä keleillä sujui edeltävinä eteläisen Suomen mitättöminä talvina? Tuliko paljon ajopäiviä? Tampereella ainakin näin vuokraamojen rojuilla ajettavan viime talvena, vaikka melko vähäisessä määrin viime kesään tai etenkin tähän kesään verrattuna.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Mikä näistä nykyisistä potkulaudoista on nyt ihan puhtaasti laadukkain, jos unohdetaan tehot ja toimintamatkat? Laadukkaimmin tehty, parhaiten kestävä?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 553
Viestejä
4 166 073
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom