- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 9 635
Onhan tuo aivan absurdi ajomäärä. Kuinka pitkän ajan kuluessa, millaisessa käytössä, ja ihan oikeasti? Paljonkohan on mennyt osia?
Noin 20-30 TechBBS-käyttäjätunnusta on tunnistettu, että ne on kaapattu kirjautumalla ja vaihtamalla sähköpostiosoite uuteen. Tunnuksilla on yritetty kaupata foorumin kauppa-alueella Steamin ja Verkkokauppa.comin lahjakortteja ja maksutavaksi on ilmoitettu kryptovaluutat BTC, Eth ja LTC. Lue lisää
Kaipaisin suosituksia jostain kunnon vempeleestä (max 2000e vois olla about ). Olen ihan noobi näissä eikä oikeen energiaa mennä tähän kaninkoloon tuntikausiksi, päiviksi tai viikoiksi miettimään mikä voisi olla hyvä laite seuraavaksi.
Vsett 8 on ollut yhden kesän mutta vaikka 39kmh vauhti riittääkin hyvin niin ei jaksa mäkiä mitä lähistölläni on. Eli 15-astetta ei riitä ilmeisesti, ellei sitten toinen moottori auttaisi tässä radikaalisti? Taitaa olla jotain 25-astetta tuo lähin mäki mitä pitäis jaksaa, ja se ei ole päällystetty edes joten pitokin on ongelma. Samoin tuon Vsett 8:n liipasin kaasu on todella vaikea käyttää hitaissa "kävely" vauhdeissa, en tiedä onko se rikki vai onko tuo normaalia kun ei ole kokemusta muista laitteista. Pitää mennä nytkytellen kun kaasu ei tuppaa alkuun tehdä mitään ja sitten kun tekee niin tekee liikaa. Todella ärsyttävä kaupunkiajossa. Tykkään vaan ajaa mutta en säätää/huoltaa näitä. Liipasinkaasu on muuten mieluinen itselleni koska kärsin kroonisista jännetupeista ja peukkukaasu rasittaa enempi kättä.
Eli vaatimukset olettaisin olevan mallia:
-Alas taittuvat hantaakit pikalukoilla (ihan must säilytyksen takia)
-Moottorit edessä ja takana (ihan must)
-Jousitus edessä ja takana (ihan must)
-Cruise control (ihan must)
-Mahdollisuus koeajaa tai sitten pitää olla palautusmahdollisuus
-Mielellään sellainen missä varaosiakin saatavilla
-Massaa pitäs kestää semmonen 110kg
Ei mitenkään poikkeuksellinen linjaus. Vastaavalla lailla aseista saa puhua mutta ei siitä mistä niitä kannattaa laittomasti hankkia.Linjaus taisi olla joskus, niin että täällä sai puhua kyllä tehokkaista potkulaudoista vapaasti, mutta ei niiden ostoon liittyvistä seikoista ja mistä näitä kannattaa ostaa.
Tuo on kyllä muuten harmistus. Ei tarvii paljoa leveämpi olla että ajo olisi huomattavasti vakaampaa. Tosin mukana kuljettelu on silloin ajoittain hiukan haastavampaa kun tanko on kuitenkin laudan levein osa. Ehkä kuitenkin tuon pienen kompromissin itsekin tekisin.Omaan mieleen tuo G30Max on aika kiikkerä, kun tankokin taitaa olla 10-15 cm kapeampi kuin omat hartiat.
Osta nami! Tarkoitus oli sellainen hankkia mutta hurahdin sähkömaastopyöräilyyn tuli sitte ostettua sellane. Itsellä on g30 max II ja leluha se onKaipaisin suosituksia jostain kunnon vempeleestä (max 2000e vois olla about ). Olen ihan noobi näissä eikä oikeen energiaa mennä tähän kaninkoloon tuntikausiksi, päiviksi tai viikoiksi miettimään mikä voisi olla hyvä laite seuraavaksi.
Vsett 8 on ollut yhden kesän mutta vaikka 39kmh vauhti riittääkin hyvin niin ei jaksa mäkiä mitä lähistölläni on. Eli 15-astetta ei riitä ilmeisesti, ellei sitten toinen moottori auttaisi tässä radikaalisti? Taitaa olla jotain 25-astetta tuo lähin mäki mitä pitäis jaksaa, ja se ei ole päällystetty edes joten pitokin on ongelma. Samoin tuon Vsett 8:n liipasin kaasu on todella vaikea käyttää hitaissa "kävely" vauhdeissa, en tiedä onko se rikki vai onko tuo normaalia kun ei ole kokemusta muista laitteista. Pitää mennä nytkytellen kun kaasu ei tuppaa alkuun tehdä mitään ja sitten kun tekee niin tekee liikaa. Todella ärsyttävä kaupunkiajossa. Tykkään vaan ajaa mutta en säätää/huoltaa näitä. Liipasinkaasu on muuten mieluinen itselleni koska kärsin kroonisista jännetupeista ja peukkukaasu rasittaa enempi kättä.
Eli vaatimukset olettaisin olevan mallia:
-Alas taittuvat hantaakit pikalukoilla (ihan must säilytyksen takia)
-Moottorit edessä ja takana (ihan must)
-Jousitus edessä ja takana (ihan must)
-Cruise control (ihan must)
-Mahdollisuus koeajaa tai sitten pitää olla palautusmahdollisuus
-Mielellään sellainen missä varaosiakin saatavilla
-Massaa pitäs kestää semmonen 110kg
Ei kuitenkaan kyse IHAN samasta asiasta. Toinen luvanvarainen, toisen saa ostaa kuka vaan ilman lupia. Jos haluaisin omalla kotiradalla ajella tehokkaammaalla laudalla, en voi kysyä suosituksia mistä ostaa, outo linjaus kylläkin. Mutta mennään mitä annetaan, ja sovitaan että ampumase = sähköpotkulauta.Ei mitenkään poikkeuksellinen linjaus. Vastaavalla lailla aseista saa puhua mutta ei siitä mistä niitä kannattaa laittomasti hankkia.
Enemmän taitaa olla kyse valittajalla katkeruudesta kun monet kuitenkin tykkäävät ihan lailliselle pelillä ajella ettei sitten tule sanomista. Varsinkin kun foorumi kuitenkin on ikärajaton ja nuorempiin väki varmasti lukee vinkkejä.
Asioiden kärjistäminen on kivaa, varsinkin jos sillä ei ole keskustelun kannalta oikeaa merkitystä.Ei kuitenkaan kyse IHAN samasta asiasta. Toinen luvanvarainen, toisen saa ostaa kuka vaan ilman lupia. Jos haluaisin omalla kotiradalla ajella tehokkaammaalla laudalla, en voi kysyä suosituksia mistä ostaa, outo linjaus kylläkin. Mutta mennään mitä annetaan, ja sovitaan että ampumase = sähköpotkulauta.
Onko nyt todellakin niin, että myynnissä olevista tuotteista ei voi edes täällä keskustella ilman bannia tai moitettaG30Max taitaa olla jytkyin lauta josta täällä saa keskustella. Kaikki muu tuntuu menevän rikollisuuden puolelle ja niistä kysyminen tässä keskustelussa on sama asia kuin laittomista aseista tiedustelu.![]()
Se nytkähtely johtuu kanttiaalto kontrollerista. Nyt alkaa olemaan uudemmissa laitteissa myös siniaalto kontrolleria, jolloin kaasun annostelu on pehmeää ja ei "hyökkää" tyyliin ON/OFF. Kanttiaalto kontrollerillakin varustetulla pystyy annostelemaan rauhallisemmin, mutta vaatii herkempää sormituntumaaKaipaisin suosituksia jostain kunnon vempeleestä (max 2000e vois olla about ). Olen ihan noobi näissä eikä oikeen energiaa mennä tähän kaninkoloon tuntikausiksi, päiviksi tai viikoiksi miettimään mikä voisi olla hyvä laite seuraavaksi.
Vsett 8 on ollut yhden kesän mutta vaikka 39kmh vauhti riittääkin hyvin niin ei jaksa mäkiä mitä lähistölläni on. Eli 15-astetta ei riitä ilmeisesti, ellei sitten toinen moottori auttaisi tässä radikaalisti? Taitaa olla jotain 25-astetta tuo lähin mäki mitä pitäis jaksaa, ja se ei ole päällystetty edes joten pitokin on ongelma. Samoin tuon Vsett 8:n liipasin kaasu on todella vaikea käyttää hitaissa "kävely" vauhdeissa, en tiedä onko se rikki vai onko tuo normaalia kun ei ole kokemusta muista laitteista. Pitää mennä nytkytellen kun kaasu ei tuppaa alkuun tehdä mitään ja sitten kun tekee niin tekee liikaa. Todella ärsyttävä kaupunkiajossa. Tykkään vaan ajaa mutta en säätää/huoltaa näitä. Liipasinkaasu on muuten mieluinen itselleni koska kärsin kroonisista jännetupeista ja peukkukaasu rasittaa enempi kättä.
Eli vaatimukset olettaisin olevan mallia:
-Alas taittuvat hantaakit pikalukoilla (ihan must säilytyksen takia)
-Moottorit edessä ja takana (ihan must)
-Jousitus edessä ja takana (ihan must)
-Cruise control (ihan must)
-Mahdollisuus koeajaa tai sitten pitää olla palautusmahdollisuus
-Mielellään sellainen missä varaosiakin saatavilla
-Massaa pitäs kestää semmonen 110kg
Noh saa crossipyöriäkin ostaa kuka tahansa mistä tahansa Suomen liikkeestä, taikka esim. ei-tieliikennekäytössä olevia mönkijöitä. Niillä molemmilla ei silti ole mitään asiaa liikenteeseen, mutta niistä saa silti puhua täysin vapaasti foorumeilla,Asioiden kärjistäminen on kivaa, varsinkin jos sillä ei ole keskustelun kannalta oikeaa merkitystä.
Sovitaanko niin että laittomat aseet ovat laittomia ja yli 25km/h kulkevat sähköpotkulaudat ovat tieliikennekäytössä laittomia.
Kiitos, tuo oli uutta tietoa. Epäilinkin että joko kontrollerissa vikaa tai sitten ominaisuus ja mietin että saiskohan vanhaan peliin vaihdettua järkevämmän kontrollerin mutta ei vaan ole jaksanu lähtee tähän kanin koloon kun sieltä ei löydä pois ikuna.Se nytkähtely johtuu kanttiaalto kontrollerista. Nyt alkaa olemaan uudemmissa laitteissa myös siniaalto kontrolleria, jolloin kaasun annostelu on pehmeää ja ei "hyökkää" tyyliin ON/OFF. Kanttiaalto kontrollerillakin varustetulla pystyy annostelemaan rauhallisemmin, mutta vaatii herkempää sormituntumaa![]()
Tämähän lähti äkkiä laukalle. En muista moisesta kuulleeni. Ettei nyt vaan käynyt niin että pari käyttäjää kehitti kiukun säännöstä, jollaista ei ole.Mielestäni täysin naurettava päätös foorumilla
Viitattuun viestiin, jossa oli maininta viestin lopussa, että tieliikennelaki on hallussa sähköpotkulautojen tehojen osalta, siihen ei tarvita lisätietoja, kääntyi lukijan silmissä agressiiviseksi viestiksi? Tietysti muotoilu oli toinen mutta tarkoitusperä sama.Tämähän lähti äkkiä laukalle. En muista moisesta kuulleeni. Ettei nyt vaan käynyt niin että pari käyttäjää kehitti kiukun säännöstä, jollaista ei ole.
On täällä jatkuvasti keskusteltu myös sellaisista sähköpotkulaudoista, jotka eivät täytä kevyen sähköajoneuvon suomalaisia kriteereitä. Enkä muista että tätä olisi yritetty estää.
Ensimmäinen hassun sarkastinen viesti aiheesta taisi olla vittuilua siitä, että joskus täällä vähän valistetaan. Tässä viitattiin selvästi viime kertaan kun joku kyseli hyvin riidanhaluisesti laittomista monsteriskoottereista ilmoittaen heti avauksessa, että lain noudattaminen tai turvallisuus ei sitten kiinnosta.
Saksassa kielletty, eli voi olla hankala löytää moista ominaisuutta EU-vehkeistäEli vaatimukset olettaisin olevan mallia:
-Cruise control (ihan must)
Kaikissa laudoissa on mahdollisuus cruiseen, se on vain yleensä koodattu pois käytöstä...Saksassa kielletty, eli voi olla hankala löytää moista ominaisuutta EU-vehkeistä
Mitä nyt narinaan tulee, nämä on vaan disclaimer - huomautuksia että rajottamattomat teholaudat on a) vaarallisia ja b) poliisi sakottaa.
Olisi mukava tietää moniko on saanut sakot? Viime kesänäki useita kertoja näin tehokkaita lautoja ja poliisit lähettyvillä mutta ei niitä tuntunut kiinnostavan.Saksassa kielletty, eli voi olla hankala löytää moista ominaisuutta EU-vehkeistä
Mitä nyt narinaan tulee, nämä on vaan disclaimer - huomautuksia että rajottamattomat teholaudat on a) vaarallisia ja b) poliisi sakottaa.
Esimerkkinä tähän esim. mopot. Käytännössä melkein kaikki ovat "laittomia". Nuoret virittävät ne järjestäen. Kaikki enduro-malliset sen melkein 80 kmh suoraan ilman sen suurempia toimenpiteitä.Olisi mukava tietää moniko on saanut sakot? Viime kesänäki useita kertoja näin tehokkaita lautoja ja poliisit lähettyvillä mutta ei niitä tuntunut kiinnostavan.
Cruise ja rajoitukset on päällä juuri Saksaan viedyissä laitteissa. Suurin osa laitteista myydään kuitenkin ihan rajoittamattomana Euroopassa.Saksassa kielletty, eli voi olla hankala löytää moista ominaisuutta EU-vehkeistä
Mitä nyt narinaan tulee, nämä on vaan disclaimer - huomautuksia että rajottamattomat teholaudat on a) vaarallisia ja b) poliisi sakottaa.
Ihan mielenkiintoinen ja sopiva kompromissi. Hieman kevyempi, joskin käytännössä yhtä isokokoinen sekä tonnin halvempi kuin esim. Segway P100SE. Äkkiseltään ainut miinus on 30km huonompi range. Testejä odotellessa.![]()
Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra | Xiaomi Global
Ride bold, explore ahead,Dual suspension system,Bump cushioning for a smooth ride.www.mi.com
Xiaomi Scooter 4 Ultra. Hinta 1000€. Ehkäpä jos nopeus ei olisi rajoitettu tuohon, mutta uusimmissa firmware on ollut lukittu.
Ehkä hieman paranoidia mutta ei olisi kiva nähdä tai kuulla jonkun lähtevän mun laudalla ajelemaan selän takaa kun on kävelemässä siltä pois mutta vielä BT:n rangella. Pitäisi olla jonkinlainen kättelykin luurin kautta eikä pelkkä haistelu. Tai sitten olen vaan liian paranoiditollanen langaton avain - projekti vois olla mielenkiintonen lisä G30:seen, ihan vaa kaasukahvan johdon väliin ujuttas arduino-piirin joka haistelee onko tiettyä bluetooth laitetta kantaman sisällä
Toisaalta kun ajat sen sen 2000 euron sähköpyörän viereen, se sähköpyörä varmaan lähtee ennen sun skootteria.Ehkä hieman paranoidia mutta ei olisi kiva nähdä tai kuulla jonkun lähtevän mun laudalla ajelemaan selän takaa kun on kävelemässä siltä pois mutta vielä BT:n rangella. Pitäisi olla jonkinlainen kättelykin luurin kautta eikä pelkkä haistelu. Tai sitten olen vaan liian paranoidi![]()
Pointtihan on että jos lähtee niin ei kymmentä metriä pitemmälle pääse. En usko että tarvitsee kättelyjä jos signaalin voimakkuutta mitataanEhkä hieman paranoidia mutta ei olisi kiva nähdä tai kuulla jonkun lähtevän mun laudalla ajelemaan selän takaa kun on kävelemässä siltä pois mutta vielä BT:n rangella. Pitäisi olla jonkinlainen kättelykin luurin kautta eikä pelkkä haistelu. Tai sitten olen vaan liian paranoidi![]()
Itse asiassa voi olla... pyörätiellä käytettävä nopeusrajoitus on korkeintaan sama kuin viereisellä tiellä, ellei muuta osoiteta. Toisin sanoen pyörillekin on nopeusrajoitukset.Jos sitä ei mopoksi pääse tulkitsemaan, sehän rinnastuu edelleen polkupyöräilyyn, eikä 30 km/h polkupyöräilyssäkään ole itsessään mitään kiellettyä tai moitittavaa. Jotkut fillarithan on ihan erityisesti suunniteltu tätä suurempiinkin nopeuksiin. Ja kai sitä saa pienipyöräiselläkin polkupyörällä sotkea kovaa jos jaksaa.
Aikas tiukat säännöt, mutta ymmärrettävää vuokralautojen takiaUutta sääntöä ja säädöstä pukkaa
LVM arviomuistio
Pääkohdat:
1) Kielletään sähköpotkulautojen pysäköinti jalkakäytävillä, pyöräteillä ja maastossa. Pysäköinti olisi sallittua ajoradalla ja erikseen osoitetuilla paikoilla.
2) Yhtenäistetään sähköpotkulautailun liikennesääntöjä niin, että kaikkiin sähköpotkulautoihin sovelletaan pyöräilyä koskevia liikennesääntöjä.
3) Lisätään lakiin uudet liikenteenohjauslaitteet mikroliikkumisen ohjaamista varten ja tarkennetaan nykyisten liikenteenohjauslaitteiden selityksiä.
4) Mahdollistetaan jalkakäytävälle ja pyörätielle virheellisesti pysäköityjen sähköpotkulautojen siirtäminen välittömästi kaikissa tilanteissa.
5) Asetetaan 0,5 promillen raja sähköpotkulaudan kuljettamiselle ja polkupyöräilyyn. Sanktioidaan promillerajan noudattamatta jättäminen ja lisätään poliisille oikeus puhalluttaa minkä tahansa ajoneuvon kuljettaja ja tehdä hänelle huumausainepikatesti epäillyn päihtymyksen toteamiseksi.
Edittiä. kuun loppuun aikaa antaa lausunto jos on jotakin fiksua kommentoitavaa: www.lausuntopalvelu.fi.
Ylinopeus on eri asia eikä lainkaan liity edelliseen.Itse asiassa voi olla... pyörätiellä käytettävä nopeusrajoitus on korkeintaan sama kuin viereisellä tiellä, ellei muuta osoiteta. Toisin sanoen pyörillekin on nopeusrajoitukset.
Iltasanomien uutisen mukaan promilleraja koskisi vain yhteiskäytössä olevia laitteita, eli vuokravehkeitä.Uutta sääntöä ja säädöstä pukkaa
LVM arviomuistio
Pääkohdat:
1) Kielletään sähköpotkulautojen pysäköinti jalkakäytävillä, pyöräteillä ja maastossa. Pysäköinti olisi sallittua ajoradalla ja erikseen osoitetuilla paikoilla.
2) Yhtenäistetään sähköpotkulautailun liikennesääntöjä niin, että kaikkiin sähköpotkulautoihin sovelletaan pyöräilyä koskevia liikennesääntöjä.
3) Lisätään lakiin uudet liikenteenohjauslaitteet mikroliikkumisen ohjaamista varten ja tarkennetaan nykyisten liikenteenohjauslaitteiden selityksiä.
4) Mahdollistetaan jalkakäytävälle ja pyörätielle virheellisesti pysäköityjen sähköpotkulautojen siirtäminen välittömästi kaikissa tilanteissa.
5) Asetetaan 0,5 promillen raja sähköpotkulaudan kuljettamiselle ja polkupyöräilyyn. Sanktioidaan promillerajan noudattamatta jättäminen ja lisätään poliisille oikeus puhalluttaa minkä tahansa ajoneuvon kuljettaja ja tehdä hänelle huumausainepikatesti epäillyn päihtymyksen toteamiseksi.
Edittiä. kuun loppuun aikaa antaa lausunto jos on jotakin fiksua kommentoitavaa: www.lausuntopalvelu.fi.
Tämä oli tosiaan hämmentävästi lausuttu. Ehkä tällä voidaan tarkoittaa sitä, että alle 15 km/h huippunopeuteen kykenevät ajokit ovat nykyisellään jalankulkuun rinnastettavia, eikä ero ole silminnähtävä. Nämä tosin ovat olleet harvinaisia ja ongelma on tullut lähinnä virhetulkinnasta, jota on jopa täällä mouhotettu. Muistan pariinkin kertaan jonkun ilmoittautuneen ja julistaneen harhaluuloaan, että jalkakäytävällä saisi perus-xiaomilla ajaa kunhan on "ykkönen päällä"."Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) esittää, että sähköpotkulautailijoita koskisivat jatkossa samat liikennesäännöt kuin polkupyöräilijöitä."
Eikö niitä nimenomaan polkupyörien liikennesäännöt ole tähänkin asti koskeneet? Vai mitkä sitten? Eikö ne alle 25km/h vehkeet nimenomaan polkupyöriin ole rinnastettu?
Jaahas Segwayltäkin tuli näemmä pari päivää sitten tälle suora kilpailija Ninebot KickScooter MAX G2, jossa on vähän erilainen juositus edessä ja takana, 10" "puhkeamattomat" renkaat, 70km range ja 900W (peak) moottori. Hintaa ei suoraan paljastettu mutta esittelyssä puhuttiin "best scooter below 1000 euros". Samalla julkaistiin kolme muutakin kevyempää mallia F2, E2 ja C2.![]()
Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra | Xiaomi Global
Ride bold, explore ahead,Dual suspension system,Bump cushioning for a smooth ride.www.mi.com
Xiaomi Scooter 4 Ultra. Hinta 1000€. Ehkäpä jos nopeus ei olisi rajoitettu tuohon, mutta uusimmissa firmware on ollut lukittu.
Tuohan on vain G30 varustettuna jousituksella.Jaahas Segwayltäkin tuli näemmä pari päivää sitten tälle suora kilpailija Ninebot KickScooter MAX G2, jossa on vähän erilainen juositus edessä ja takana, 10" "puhkeamattomat" renkaat, 70km range ja 900W (peak) moottori. Hintaa ei suoraan paljastettu mutta esittelyssä puhuttiin "best scooter below 1000 euros". Samalla julkaistiin kolme muutakin kevyempää mallia F2, E2 ja C2.
Tässä tuo esittely:
Ehkä toiveesi vähän haastaa fysiikan lakeja kun jousitus vaatii väkisin tilaa ja vielä enemmän rakenteellista kestävyyttä ja akku on se painavin komponentti. Toki jollain eksoottisimmilla ja samalla huomattavasti kalliimmilla valmistusmateriaaleilla tohon voitaisiin päästä. G30 seuraajahan toi tosiaan taitaa olla mutta aika rajallisestihan tossa nyt on innovoitavaa ja onhan tossa nyt jousituksen lisäksi myös tehokkaampi moottori (350W/700W vs. 450W/900W). Akku vaikuttaa tosiaan samalta ja noi muutama lisäkilsa rangea on ilmeisesti haettu noilla "pitkän rangen" renkailla ja epämääräisellä "RideyLONG" teknologialla.Tuohan on vain G30 varustettuna jousituksella.
E: Ja tällä en tarkoita etteikö tuote olisi kiinnostava kuten tuo toisenkin ison merkin laite - päinvastoin. Nämähän ovat juuri sitä kategoriaa joka minua kiinnostaa.
Tarkoitan että ero vanhaan on vähäinen. Lähinnä siis se, että on vakiona jousitettu. Se näyttäisi vieläpä ilman mitään isompia ulkonevia keihäitä ja saksia tehdyltä, eli noin niinkuin kuluttajatuotteen turvallisuutta ajatellen. Paino on kasvanut turhan paljon, vieläpä identtisellä akulla. Seuraava edistysaskel olisi se, että jousitettu peli samalla tai suuremmalla akulla painaisi saman kuin jousittamaton G30.
Pidän enemmän tuosta Xiaomin linkkutyyppisestä jousituksesta. Liikevaraa on enemmän. Tehokkaampi moottori ei lämmitä jos nopeutta ei saa vapautettua. Ylämäessä menee paremmin, mutta se on pieni ilo.Jaahas Segwayltäkin tuli näemmä pari päivää sitten tälle suora kilpailija Ninebot KickScooter MAX G2, jossa on vähän erilainen juositus edessä ja takana, 10" "puhkeamattomat" renkaat, 70km range ja 900W (peak) moottori. Hintaa ei suoraan paljastettu mutta esittelyssä puhuttiin "best scooter below 1000 euros". Samalla julkaistiin kolme muutakin kevyempää mallia F2, E2 ja C2.
Tässä tuo esittely:
Jooh kyllähän toi Xiaomin jousitus vaikuttaa vähän mielenkiintoisemmalta. Kestävyysnäkökulmasta Segway voisi olla ehkä vähän vähemmän riskialtis mutta kai ne sen Xiaomillakin ovat mitoittaneet. Xiaomissahan on myös hieman tehokkaampi moottori eli G2 450W/900W vs Xiaomi 500W/940W. Itselle tehokkaamman moottorin suurin etu on juuri toi ylämäkivääntö kun musta ei ole oikein käytännön merkitystä kiihdyttääkö siihen 25km/h rajottimeen kolmessa vai neljässä sekunnissa. Vai viittasitko nyt nimenomaan rajottimen kiertämisen mahdollisuuteen ja sitä kautta tehojen/nopeuden oikeaan vapauttamiseen? Itseä ei ole oikein siihenkään kiinnostanut lähteä kun käytännön aikasäästö skuutin ajomatkoilla on kuitenkin niin pieni ja akku kestää vielä vähemmän. Ainut missä pientä lisänopeutta kaipaisi on kun pitäisi pyöräilijöitä ohitella.Pidän enemmän tuosta Xiaomin linkkutyyppisestä jousituksesta. Liikevaraa on enemmän. Tehokkaampi moottori ei lämmitä jos nopeutta ei saa vapautettua. Ylämäessä menee paremmin, mutta se on pieni ilo.
Kaikki tuotekehitys haastaa ja joskus myös vähäistä enemmän. Tuo heittoni siitä, että G30:n noin 19 kilon painoon voisi mahduttaa myös jousituksen eikä jousitetun vastaavan välttämättä tarvitse painaa viittä kiloa enempää, ei ole vielä kovin kunnianhimoista vaikka toki iso pala kerralla. Nyt vaan kävi niin ettei siitä kakusta ollut haukattu edes pientä nurkkaa vaan "tuotekehitystä" jatketaan tekemättä sitä, bolt-on-periaatteella.Ehkä toiveesi vähän haastaa fysiikan lakeja kun jousitus vaatii väkisin tilaa ja vielä enemmän rakenteellista kestävyyttä. Toki jollain eksoottisimmilla ja samalla huomattavasti kalliimmilla valmistusmateriaaleilla tohon voitaisiin päästä. G30 seuraajahan toi tosiaan taitaa olla mutta aika rajallisestihan tossa nyt on innovoitavaa
Sitähän ei tiedetä. Saattaa olla erona pelkkä painatus ja tehtaan säätö. Se G30:n moottori kestää myös selvästi suurempaa ajovirtaa kuin niissä vakiona käytetään.onhan tossa nyt jousituksen lisäksi myös tehokkaampi moottori (350W/700W vs. 450W/900W)
tästä heräsi kiinnostus oikeastaan, vuokralautojen parkkeeraus on täysin eri asia kuin yksityisten lautojen parkkeeraus.4) Mahdollistetaan jalkakäytävälle ja pyörätielle virheellisesti pysäköityjen sähköpotkulautojen siirtäminen välittömästi kaikissa tilanteissa.
Millaista sanaharkkaa? Käsitän ettei tässä ehdoteta jalkakäytävälle pysäköinnin kieltoa, vaan halutaan mahdollistaa väärin pysäköityjen välitön siirto. Eihän nytkään ole tietääkseni ongelmaa kuin korkeintaan kotipoliisien kanssa, jos pysäköi oikein. Oikeinhan tarkoittaa - mikäli täytyy jättää jalkakäytävälle - ettei tuki väylää, aiheuta vaaraa, peitä ovia jne.Veikkauksia tuleeko sanaharkkaa parkkipirkkojen kanssa? vuokralautoja kun ei lukita pyörätelineisiin...
Haluatko perustella väitteesi?Kaikissa laudoissa on mahdollisuus cruiseen, se on vain yleensä koodattu pois käytöstä...
Iltasanomat on tapansa mukaan tulkinnut jotain omiaan. Tuo muistio nimenomaisesti kertoo, että koskee sekä yhteiskäyttöisiä, että yksityisomisteisia. Ja kaikilta osin.Iltasanomien uutisen mukaan promilleraja koskisi vain yhteiskäytössä olevia laitteita, eli vuokravehkeitä.
Jutussa mainitaan että ainakin omalla polkupyörällä ajaessa ei olisi tuota rajaa vaan mentäisiin vanhan kaavan mukaan.
Edit: Tiedä sitten miten muut säännökset, kun ei tuossa jutussa keskitytty kuin promillerajaan.
@MrB pastesi pääkohtia ja jatkoksi kannattaa lukea linkattua aineistoa niin kokonaisuus alkaa paljastua.Millaista sanaharkkaa? Käsitän ettei tässä ehdoteta jalkakäytävälle pysäköinnin kieltoa, vaan halutaan mahdollistaa väärin pysäköityjen välitön siirto. Eihän nytkään ole tietääkseni ongelmaa kuin korkeintaan kotipoliisien kanssa, jos pysäköi oikein. Oikeinhan tarkoittaa - mikäli täytyy jättää jalkakäytävälle - ettei tuki väylää, aiheuta vaaraa, peitä ovia jne.
Lisäksi pohtivat, ettei lautoja saisi pysäköidä maastossakaan.6.3.2 Kielletään kevyiden sähköajoneuvojen ja jalankulkua avustavien tai korvaavien liikkumisvälineiden pysäköinti jalkakäytävällä ja pyörätiellä kokonaan
Vaikutukset
Muutos selkeyttäisi jalkakäytävälle ja pyörätielle pysäköimistä. Kevyttä sähköajoneuvoa ja jalankulkua avustavaa tai korvaavaa liikkumisvälinettä ei saisi pysäköidä jalkakäytävälle eikä pyörätielle.
Muutos parantaisi sekä jalkakäytävien ja pyöräteiden liikenneturvallisuutta että niiden esteettömyyttä.
Ja sitten vielä pitkä copy-paste vakuuttamisesta ja rekisteröinnistä.Pysäköintisäännösten tarkistamisen yhteydessä tulisi vielä arvioida erikseen, pitäisikö kevyiden sähkö-
ajoneuvojen pysäköinti maastossa kieltää maastoliikennelain 4 §:ssä. Muutoksella varmistettaisiin se,
ettei kevyitä sähköajoneuvoja pysäköidä esimerkiksi puistoihin ja muille maastoksi katsottaville alueille.
Kyllä nuo kannattaa lukea läpi. Hyvin on toteutumassa arvattavissa ollut eli ensin perseillään ja sen seurauksena saadaan aika kasa pykäliä lisää.Intressi ajoneuvojen rekisteröintiin voi tulla vakuutusvelvollisuuden kautta. Liikennevakuutuslaissa
(460/2016) säädettyä vakuutusvelvollisuutta ollaankin ulottamassa myös sähkömoottorilla varustettuihin polkupyöriin ja kevyisiin sähköajoneuvoihin, jos ne ovat moottoriajoneuvojen käyttöön liittyvän vastuun varalta otettavasta vakuutuksesta ja vakuuttamisvelvollisuuden voimaansaattamisesta annetun
direktiivin 2009/103/EY muuttamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä
(EU) 2021/2118 määriteltyjä ajoneuvoja. Muutosdirektiivin mukaan ajoneuvolla tarkoitetaan moottoriajoneuvoa, joka kulkee yksinomaan mekaanisella voimalla maata mutta ei raiteita pitkin ja jonka suurin
rakenteellinen nopeus on yli 25 kilometriä tunnissa tai suurin nettopaino on yli 25 kilogrammaa ja suurin
rakenteellinen nopeus yli 14 kilometriä tunnissa. Direktiivissä tarkoitettuna ajoneuvona ei kuitenkaan
pidetä polkupyörää, vaikka siinä olisi polkemista avustava sähkömoottori tai niin kutsuttu lähtöavustus.
Lähtöavustustoiminnon tarkoituksena on avustaa liikkeelle lähdössä ja helpottaa pyöräilijää esimerkiksi
hänen taluttaessaan polkupyörää ylämäkeen.
Sosiaali- ja terveysministeriön laatiman työryhmämietinnön perusteella direktiivissä oleva uusi määritelmä laitettaisiin kansallisesti täytäntöön muuttamalla liikennevakuutuslaissa olevaa ajoneuvon määritelmää. Työryhmämietintöön sisältyvän kansallisen määritelmän mukaan ajoneuvolla tarkoitettaisiin
sellaista moottoriajoneuvoa, joka kulkee yksinomaan mekaanisella voimalla maata mutta ei raiteita pitkin, ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on yli 25 kilometriä tunnissa tai suurin nettopaino on yli 25 kilogrammaa. Kansallinen ajoneuvon määritelmä olisi yksinkertaisempi kuin direktiivin määritelmä.
Liikennevakuutuslain muutokset tarkoittaisivat sitä, että enemmän kuin 25 kilogrammaa painavat kevyet sähköajoneuvot ja jalankulkua avustavat tai korvaavat liikkumisvälineet tulisi vakuuttaa yksinomaan vammaisten käyttöön tarkoitettuja sähköpyörätuoleja ja muita vastaavia rekisteröintivelvollisuuden ulkopuolelle jääviä kevytrakenteisia ajoneuvoja lukuun ottamatta. Tällöin liikennevakuutusyhtiöille
saattaisi syntyä rekisteröinti-intressi, jos ne haluaisivat edistää vakuutusvelvollisuuden noudattamisen
valvontaa
nimenomaan näitä kotipoliiseja ketkä ei osaa tervettä järkeä käyttää.Millaista sanaharkkaa? Käsitän ettei tässä ehdoteta jalkakäytävälle pysäköinnin kieltoa, vaan halutaan mahdollistaa väärin pysäköityjen välitön siirto. Eihän nytkään ole tietääkseni ongelmaa kuin korkeintaan kotipoliisien kanssa, jos pysäköi oikein. Oikeinhan tarkoittaa - mikäli täytyy jättää jalkakäytävälle - ettei tuki väylää, aiheuta vaaraa, peitä ovia jne.