• Käyttäjätunnuksia kaapattu - Myy lahjakortteja

    Noin 20-30 TechBBS-käyttäjätunnusta on tunnistettu, että ne on kaapattu kirjautumalla ja vaihtamalla sähköpostiosoite uuteen. Tunnuksilla on yritetty kaupata foorumin kauppa-alueella Steamin ja Verkkokauppa.comin lahjakortteja ja maksutavaksi on ilmoitettu kryptovaluutat BTC, Eth ja LTC. Lue lisää

Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
9 635
Onhan tuo aivan absurdi ajomäärä. Kuinka pitkän ajan kuluessa, millaisessa käytössä, ja ihan oikeasti? Paljonkohan on mennyt osia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
403
Kaipaisin suosituksia jostain kunnon vempeleestä (max 2000e vois olla about ). Olen ihan noobi näissä eikä oikeen energiaa mennä tähän kaninkoloon tuntikausiksi, päiviksi tai viikoiksi miettimään mikä voisi olla hyvä laite seuraavaksi.

Vsett 8 on ollut yhden kesän mutta vaikka 39kmh vauhti riittääkin hyvin niin ei jaksa mäkiä mitä lähistölläni on. Eli 15-astetta ei riitä ilmeisesti, ellei sitten toinen moottori auttaisi tässä radikaalisti? Taitaa olla jotain 25-astetta tuo lähin mäki mitä pitäis jaksaa, ja se ei ole päällystetty edes joten pitokin on ongelma. Samoin tuon Vsett 8:n liipasin kaasu on todella vaikea käyttää hitaissa "kävely" vauhdeissa, en tiedä onko se rikki vai onko tuo normaalia kun ei ole kokemusta muista laitteista. Pitää mennä nytkytellen kun kaasu ei tuppaa alkuun tehdä mitään ja sitten kun tekee niin tekee liikaa. Todella ärsyttävä kaupunkiajossa. Tykkään vaan ajaa mutta en säätää/huoltaa näitä :D. Liipasinkaasu on muuten mieluinen itselleni koska kärsin kroonisista jännetupeista ja peukkukaasu rasittaa enempi kättä.

Eli vaatimukset olettaisin olevan mallia:
-Alas taittuvat hantaakit pikalukoilla (ihan must säilytyksen takia)
-Moottorit edessä ja takana (ihan must)
-Jousitus edessä ja takana (ihan must)
-Cruise control (ihan must)
-
Mahdollisuus koeajaa tai sitten pitää olla palautusmahdollisuus
-Mielellään sellainen missä varaosiakin saatavilla
-Massaa pitäs kestää semmonen 110kg
 

donpeksi

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
707
G30Max taitaa olla jytkyin lauta josta täällä saa keskustella. Kaikki muu tuntuu menevän rikollisuuden puolelle ja niistä kysyminen tässä keskustelussa on sama asia kuin laittomista aseista tiedustelu. :smoke:
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
574
Linjaus taisi olla joskus, niin että täällä sai puhua kyllä tehokkaista potkulaudoista vapaasti, mutta ei niiden ostoon liittyvistä seikoista ja mistä näitä kannattaa ostaa.
Harmillisesti suurinosa vähänkään jykevämmistä laudoista menee yli tuon 1kW rajan. Omaan mieleen tuo G30Max on aika kiikkerä, kun tankokin taitaa olla 10-15 cm kapeampi kuin omat hartiat. Nyt olen miettinyt josko 3d tulostaisi pienet 3cm jatkot molemmille puolille tankoa, mutta tämä vaatisi, että tangon sisällä olevaa jäykistettä pitäisi vähän dremelillä poistaa. Kerran jo tuon dremelöinnin jo aloitin, mutta tuumasin, että ei sitä julkea kerrostalokämpässä tehdä, kun senverran kovaa meteliä pitää.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 045
Kaipaisin suosituksia jostain kunnon vempeleestä (max 2000e vois olla about ). Olen ihan noobi näissä eikä oikeen energiaa mennä tähän kaninkoloon tuntikausiksi, päiviksi tai viikoiksi miettimään mikä voisi olla hyvä laite seuraavaksi.

Vsett 8 on ollut yhden kesän mutta vaikka 39kmh vauhti riittääkin hyvin niin ei jaksa mäkiä mitä lähistölläni on. Eli 15-astetta ei riitä ilmeisesti, ellei sitten toinen moottori auttaisi tässä radikaalisti? Taitaa olla jotain 25-astetta tuo lähin mäki mitä pitäis jaksaa, ja se ei ole päällystetty edes joten pitokin on ongelma. Samoin tuon Vsett 8:n liipasin kaasu on todella vaikea käyttää hitaissa "kävely" vauhdeissa, en tiedä onko se rikki vai onko tuo normaalia kun ei ole kokemusta muista laitteista. Pitää mennä nytkytellen kun kaasu ei tuppaa alkuun tehdä mitään ja sitten kun tekee niin tekee liikaa. Todella ärsyttävä kaupunkiajossa. Tykkään vaan ajaa mutta en säätää/huoltaa näitä :D. Liipasinkaasu on muuten mieluinen itselleni koska kärsin kroonisista jännetupeista ja peukkukaasu rasittaa enempi kättä.

Eli vaatimukset olettaisin olevan mallia:
-Alas taittuvat hantaakit pikalukoilla (ihan must säilytyksen takia)
-Moottorit edessä ja takana (ihan must)
-Jousitus edessä ja takana (ihan must)
-Cruise control (ihan must)
-
Mahdollisuus koeajaa tai sitten pitää olla palautusmahdollisuus
-Mielellään sellainen missä varaosiakin saatavilla
-Massaa pitäs kestää semmonen 110kg

Noilla on parhaat testit, joissa on mukana erittäin jyrkän mäen mäkitesti.

Kai noita saa tilattua Kiinasta ilman nopeusrajoitinta.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
311
Linjaus taisi olla joskus, niin että täällä sai puhua kyllä tehokkaista potkulaudoista vapaasti, mutta ei niiden ostoon liittyvistä seikoista ja mistä näitä kannattaa ostaa.
Ei mitenkään poikkeuksellinen linjaus. Vastaavalla lailla aseista saa puhua mutta ei siitä mistä niitä kannattaa laittomasti hankkia.
Enemmän taitaa olla kyse valittajalla katkeruudesta kun monet kuitenkin tykkäävät ihan lailliselle pelillä ajella ettei sitten tule sanomista. Varsinkin kun foorumi kuitenkin on ikärajaton ja nuorempiin väki varmasti lukee vinkkejä.

Omaan mieleen tuo G30Max on aika kiikkerä, kun tankokin taitaa olla 10-15 cm kapeampi kuin omat hartiat.
Tuo on kyllä muuten harmistus. Ei tarvii paljoa leveämpi olla että ajo olisi huomattavasti vakaampaa. Tosin mukana kuljettelu on silloin ajoittain hiukan haastavampaa kun tanko on kuitenkin laudan levein osa. Ehkä kuitenkin tuon pienen kompromissin itsekin tekisin.
Vaimolta löytyy Fitnordin lauta jossa mielenkiintoisena ominaisuutena oli tangon päihin kierteellä ruuvattavat kädensijat. Itse lautaa kokeillessani onnistuin kerran ruuvaamaan toisen irti kun ajon aikana kumigrippiä pyörittelin. Mutta tällainen ratkaisu laudoissa olisi näppärä siinä mielessä jos niihin saisi varaosana sitten hiukan leveämpiä kahvoja niin halutessaan. Ei tarvitsisi kuin ruuvata kiinni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
403
Kiinasta en kyllä ala tilaamaan mitään arvokasta, never ever. Segwayn tuotteet ei myöskään saa oikeen viisaria värähtämään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
222
Kaipaisin suosituksia jostain kunnon vempeleestä (max 2000e vois olla about ). Olen ihan noobi näissä eikä oikeen energiaa mennä tähän kaninkoloon tuntikausiksi, päiviksi tai viikoiksi miettimään mikä voisi olla hyvä laite seuraavaksi.

Vsett 8 on ollut yhden kesän mutta vaikka 39kmh vauhti riittääkin hyvin niin ei jaksa mäkiä mitä lähistölläni on. Eli 15-astetta ei riitä ilmeisesti, ellei sitten toinen moottori auttaisi tässä radikaalisti? Taitaa olla jotain 25-astetta tuo lähin mäki mitä pitäis jaksaa, ja se ei ole päällystetty edes joten pitokin on ongelma. Samoin tuon Vsett 8:n liipasin kaasu on todella vaikea käyttää hitaissa "kävely" vauhdeissa, en tiedä onko se rikki vai onko tuo normaalia kun ei ole kokemusta muista laitteista. Pitää mennä nytkytellen kun kaasu ei tuppaa alkuun tehdä mitään ja sitten kun tekee niin tekee liikaa. Todella ärsyttävä kaupunkiajossa. Tykkään vaan ajaa mutta en säätää/huoltaa näitä :D. Liipasinkaasu on muuten mieluinen itselleni koska kärsin kroonisista jännetupeista ja peukkukaasu rasittaa enempi kättä.

Eli vaatimukset olettaisin olevan mallia:
-Alas taittuvat hantaakit pikalukoilla (ihan must säilytyksen takia)
-Moottorit edessä ja takana (ihan must)
-Jousitus edessä ja takana (ihan must)
-Cruise control (ihan must)
-
Mahdollisuus koeajaa tai sitten pitää olla palautusmahdollisuus
-Mielellään sellainen missä varaosiakin saatavilla
-Massaa pitäs kestää semmonen 110kg
Osta nami! Tarkoitus oli sellainen hankkia mutta hurahdin sähkömaastopyöräilyyn tuli sitte ostettua sellane. Itsellä on g30 max II ja leluha se on :D
 
Liittynyt
04.12.2022
Viestejä
34
Ei mitenkään poikkeuksellinen linjaus. Vastaavalla lailla aseista saa puhua mutta ei siitä mistä niitä kannattaa laittomasti hankkia.
Enemmän taitaa olla kyse valittajalla katkeruudesta kun monet kuitenkin tykkäävät ihan lailliselle pelillä ajella ettei sitten tule sanomista. Varsinkin kun foorumi kuitenkin on ikärajaton ja nuorempiin väki varmasti lukee vinkkejä.
Ei kuitenkaan kyse IHAN samasta asiasta. Toinen luvanvarainen, toisen saa ostaa kuka vaan ilman lupia. Jos haluaisin omalla kotiradalla ajella tehokkaammaalla laudalla, en voi kysyä suosituksia mistä ostaa, outo linjaus kylläkin. Mutta mennään mitä annetaan, ja sovitaan että ampumase = sähköpotkulauta.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
311
Ei kuitenkaan kyse IHAN samasta asiasta. Toinen luvanvarainen, toisen saa ostaa kuka vaan ilman lupia. Jos haluaisin omalla kotiradalla ajella tehokkaammaalla laudalla, en voi kysyä suosituksia mistä ostaa, outo linjaus kylläkin. Mutta mennään mitä annetaan, ja sovitaan että ampumase = sähköpotkulauta.
Asioiden kärjistäminen on kivaa, varsinkin jos sillä ei ole keskustelun kannalta oikeaa merkitystä.

Sovitaanko niin että laittomat aseet ovat laittomia ja yli 25km/h kulkevat sähköpotkulaudat ovat tieliikennekäytössä laittomia.
 
Liittynyt
22.08.2020
Viestejä
76
G30Max taitaa olla jytkyin lauta josta täällä saa keskustella. Kaikki muu tuntuu menevän rikollisuuden puolelle ja niistä kysyminen tässä keskustelussa on sama asia kuin laittomista aseista tiedustelu. :smoke:
Onko nyt todellakin niin, että myynnissä olevista tuotteista ei voi edes täällä keskustella ilman bannia tai moitetta :hmm: ??

Tuntuu ihan erään naapurimaan herran säännöltä. Toki foorumin ylläpitäjä ja tarjoaja voi itse laatia sääntönsä, mutta onhan tää keskustelu tällä foorumilla aika rajoittunutta, jos ei edes keskustella saa teoreettisella tasolla muista kuin G30 Max tai Xiaomi E-Way kategoriasta :)

Ne on täysin leluja kun isket 100kg ukon päälle ja 20kg repun selkään. Yritä sillä sitten ajaa 50-60km latauksella ja mäet ylös :D
 
Liittynyt
22.08.2020
Viestejä
76
Kaipaisin suosituksia jostain kunnon vempeleestä (max 2000e vois olla about ). Olen ihan noobi näissä eikä oikeen energiaa mennä tähän kaninkoloon tuntikausiksi, päiviksi tai viikoiksi miettimään mikä voisi olla hyvä laite seuraavaksi.

Vsett 8 on ollut yhden kesän mutta vaikka 39kmh vauhti riittääkin hyvin niin ei jaksa mäkiä mitä lähistölläni on. Eli 15-astetta ei riitä ilmeisesti, ellei sitten toinen moottori auttaisi tässä radikaalisti? Taitaa olla jotain 25-astetta tuo lähin mäki mitä pitäis jaksaa, ja se ei ole päällystetty edes joten pitokin on ongelma. Samoin tuon Vsett 8:n liipasin kaasu on todella vaikea käyttää hitaissa "kävely" vauhdeissa, en tiedä onko se rikki vai onko tuo normaalia kun ei ole kokemusta muista laitteista. Pitää mennä nytkytellen kun kaasu ei tuppaa alkuun tehdä mitään ja sitten kun tekee niin tekee liikaa. Todella ärsyttävä kaupunkiajossa. Tykkään vaan ajaa mutta en säätää/huoltaa näitä :D. Liipasinkaasu on muuten mieluinen itselleni koska kärsin kroonisista jännetupeista ja peukkukaasu rasittaa enempi kättä.

Eli vaatimukset olettaisin olevan mallia:
-Alas taittuvat hantaakit pikalukoilla (ihan must säilytyksen takia)
-Moottorit edessä ja takana (ihan must)
-Jousitus edessä ja takana (ihan must)
-Cruise control (ihan must)
-
Mahdollisuus koeajaa tai sitten pitää olla palautusmahdollisuus
-Mielellään sellainen missä varaosiakin saatavilla
-Massaa pitäs kestää semmonen 110kg
Se nytkähtely johtuu kanttiaalto kontrollerista. Nyt alkaa olemaan uudemmissa laitteissa myös siniaalto kontrolleria, jolloin kaasun annostelu on pehmeää ja ei "hyökkää" tyyliin ON/OFF. Kanttiaalto kontrollerillakin varustetulla pystyy annostelemaan rauhallisemmin, mutta vaatii herkempää sormituntumaa :)

Verkko on täynnä malleja, jotka sopivat sinulle näillä perusteilla. En tiedä uskaltaako tässä nyt sanoa mitään vaihtoehtoja. Kuitenkin, jos ehdoton edellytys on kokeilu ennen ostopäätöstä, niin googlaa esim. suomen liikkeet, jotka tarjoavat siten myös osassa malleissa koeajomahdollisuuden.

Kuitenkin, koeajo ei mielestäni ole "välttämättömyys" jos perehtyy edes hieman tuotteeseen ja arvosteluihin, joita youtube on täynnä. Tuohon n. 2000€ hintaluokkaan löytyy kyllä tuotteita.

Eikun katsastamaan :)
 
Liittynyt
22.08.2020
Viestejä
76
Asioiden kärjistäminen on kivaa, varsinkin jos sillä ei ole keskustelun kannalta oikeaa merkitystä.

Sovitaanko niin että laittomat aseet ovat laittomia ja yli 25km/h kulkevat sähköpotkulaudat ovat tieliikennekäytössä laittomia.
Noh saa crossipyöriäkin ostaa kuka tahansa mistä tahansa Suomen liikkeestä, taikka esim. ei-tieliikennekäytössä olevia mönkijöitä. Niillä molemmilla ei silti ole mitään asiaa liikenteeseen, mutta niistä saa silti puhua täysin vapaasti foorumeilla,

Mielestäni täysin naurettava päätös foorumilla, mutta foorumi-alustaa pyörittävällä toki aivan oikeus päättää asioista :)

Kenties, jos uusi lakiehdotus tulee voimaan ja poistuu 1000w tehoraja -> tilalle painoraja, niin tällöin laitteet rekisteröidään/vakuutetaan ja niillä ajellaan sitten sitä "25kmh" tieliikenteessä ja suljetulla omalla pellolla niin lujaa kuin sitten tahtoo :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
403
Se nytkähtely johtuu kanttiaalto kontrollerista. Nyt alkaa olemaan uudemmissa laitteissa myös siniaalto kontrolleria, jolloin kaasun annostelu on pehmeää ja ei "hyökkää" tyyliin ON/OFF. Kanttiaalto kontrollerillakin varustetulla pystyy annostelemaan rauhallisemmin, mutta vaatii herkempää sormituntumaa :)
Kiitos, tuo oli uutta tietoa. Epäilinkin että joko kontrollerissa vikaa tai sitten ominaisuus ja mietin että saiskohan vanhaan peliin vaihdettua järkevämmän kontrollerin mutta ei vaan ole jaksanu lähtee tähän kanin koloon kun sieltä ei löydä pois ikuna. :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
9 635
Mielestäni täysin naurettava päätös foorumilla
Tämähän lähti äkkiä laukalle. En muista moisesta kuulleeni. Ettei nyt vaan käynyt niin että pari käyttäjää kehitti kiukun säännöstä, jollaista ei ole.

On täällä jatkuvasti keskusteltu myös sellaisista sähköpotkulaudoista, jotka eivät täytä kevyen sähköajoneuvon suomalaisia kriteereitä. Enkä muista että tätä olisi yritetty estää.

Ensimmäinen hassun sarkastinen viesti aiheesta taisi olla vittuilua siitä, että joskus täällä vähän valistetaan. Tässä viitattiin selvästi viime kertaan kun joku kyseli hyvin riidanhaluisesti laittomista monsteriskoottereista ilmoittaen heti avauksessa, että lain noudattaminen tai turvallisuus ei sitten kiinnosta.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 566
Mielenkiintoinen keskustelu alkoi siitä, mistä on sallittua keskustella ja mistä ei. Välillä tätä lukeneena en ole missään vaiheessa huomannut, että keskustelua olisi koskaan rajattu kenenkään toimesta. Joku tai jotkut ovat nyt omassa päässään kehittänyt sellaisen teorian, että keskustelua rajataan.

Ainut, mikä rajaa keskustelua on kokemuksen ja näkemyksen puute. Valmistajia ja malleja on markkinoilla todella paljon.
 

donpeksi

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
707
Tämähän lähti äkkiä laukalle. En muista moisesta kuulleeni. Ettei nyt vaan käynyt niin että pari käyttäjää kehitti kiukun säännöstä, jollaista ei ole.

On täällä jatkuvasti keskusteltu myös sellaisista sähköpotkulaudoista, jotka eivät täytä kevyen sähköajoneuvon suomalaisia kriteereitä. Enkä muista että tätä olisi yritetty estää.

Ensimmäinen hassun sarkastinen viesti aiheesta taisi olla vittuilua siitä, että joskus täällä vähän valistetaan. Tässä viitattiin selvästi viime kertaan kun joku kyseli hyvin riidanhaluisesti laittomista monsteriskoottereista ilmoittaen heti avauksessa, että lain noudattaminen tai turvallisuus ei sitten kiinnosta.
Viitattuun viestiin, jossa oli maininta viestin lopussa, että tieliikennelaki on hallussa sähköpotkulautojen tehojen osalta, siihen ei tarvita lisätietoja, kääntyi lukijan silmissä agressiiviseksi viestiksi? Tietysti muotoilu oli toinen mutta tarkoitusperä sama.
Viitatussa viestissä kerrottiin laudan tarpeet ja käyttötarkoitus selkeästi sekä rajoittimen käyttö, joka on molempiin lautoihin saatavilla.
Jostain syystä keskustelu kääntyi ensimmäisestä vastauksesta lähtien jo siihen mitä yritettiin välttää loppukaneetissa. - Lauta on laiton sekä on hyvä että kulkee kovaa päästen poliiseja karkuun katkoen jäsenet.
En huomannut missä vaiheessa kysymyksessä oli, että turvallisuus ei kiinnosta.

Ei tehokkaista laudoista keskusteleminen säännöissä kiellettyä ole. Typerää narinaa osalta vastaajia kyllä saa aiheeseen liittyen sivuten täysin alkuperäisen kysymyksen tehden täysin irrelevantteja oletuksia.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
403
Eli vaatimukset olettaisin olevan mallia:
-Cruise control (ihan must)
Saksassa kielletty, eli voi olla hankala löytää moista ominaisuutta EU-vehkeistä

Mitä nyt narinaan tulee, nämä on vaan disclaimer - huomautuksia että rajottamattomat teholaudat on a) vaarallisia ja b) poliisi sakottaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 968
Saksassa kielletty, eli voi olla hankala löytää moista ominaisuutta EU-vehkeistä

Mitä nyt narinaan tulee, nämä on vaan disclaimer - huomautuksia että rajottamattomat teholaudat on a) vaarallisia ja b) poliisi sakottaa.
Kaikissa laudoissa on mahdollisuus cruiseen, se on vain yleensä koodattu pois käytöstä...
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
222
Saksassa kielletty, eli voi olla hankala löytää moista ominaisuutta EU-vehkeistä

Mitä nyt narinaan tulee, nämä on vaan disclaimer - huomautuksia että rajottamattomat teholaudat on a) vaarallisia ja b) poliisi sakottaa.
Olisi mukava tietää moniko on saanut sakot? Viime kesänäki useita kertoja näin tehokkaita lautoja ja poliisit lähettyvillä mutta ei niitä tuntunut kiinnostavan.
 
Liittynyt
22.08.2020
Viestejä
76
Olisi mukava tietää moniko on saanut sakot? Viime kesänäki useita kertoja näin tehokkaita lautoja ja poliisit lähettyvillä mutta ei niitä tuntunut kiinnostavan.
Esimerkkinä tähän esim. mopot. Käytännössä melkein kaikki ovat "laittomia". Nuoret virittävät ne järjestäen. Kaikki enduro-malliset sen melkein 80 kmh suoraan ilman sen suurempia toimenpiteitä.

Haastattelin viime kesänä useita "mopojannuja" ja kaikki laitteet kulki heillä 80-100 välissä. Osa oli vaihtanut myös sylinterin 80 kuutioiseksi, tehopakoputkea, kaasuttimen vaihtoa ja ratasvaihtoja eteen ja taakse.

Ei poliisit näihinkään puutu, jos ajetaan nätisti eikä keulita, kaahailla häiritsevästi liikenteen seassa ja miksi pitäisi puuttua jos ajetaan oikein. Kenellä siihen aika riittäisikään edes.

Ei se nätisti ajeleminen tietenkään näistä laitteista laillista tee ja kolaritilanteissa tai korvaustilanteessa jää musta pekka käteen laitteen omistajalle.

Kuitenkin tiivistäen miksi puuttua hanakasti, jos ajetaan kaikkien sääntöjen mukaisesti.
 
Liittynyt
22.08.2020
Viestejä
76
Saksassa kielletty, eli voi olla hankala löytää moista ominaisuutta EU-vehkeistä

Mitä nyt narinaan tulee, nämä on vaan disclaimer - huomautuksia että rajottamattomat teholaudat on a) vaarallisia ja b) poliisi sakottaa.
Cruise ja rajoitukset on päällä juuri Saksaan viedyissä laitteissa. Suurin osa laitteista myydään kuitenkin ihan rajoittamattomana Euroopassa.

A) eivät ole kuin osaamattomien käsissä B) kyllä sakottaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
403
Taitaa rajoittua harkinnat Vsett 8+ tai 9+ malleihin vaan nyt kun tuossa vanhassa 8:ssa on vaan niin paljon asioita mitä rakastan. Ensinäkin NFC-ajonesto, en ymmärrä miksei kaikki käytä moista. Paljon kätevämpi kuin avain, itse en tuohon tottumisen jälkeen avainta ala käyttämään. Tykkään että avaimet on nipussa ja ei todellakaan huvita jättää killumaan virtalukkoon ajon ajaksi :D Toinen on tuon jousitus joka tuntuu vaan niin hyvältä itselle. Tosin vertailukohtaa ei ole kun en muita jousitettuja ole ajanut. Ja näköjään tuo 8:n surkea näyttö onkin päivitetty jo 8+:ssa kirkkaampaan joten se on houkuttelevin oikeestaan. En tartte enempää rangea tai muutakaan. Vaikea tosin sanoa meneekö se 8+ näitä mäkiä ylös mitä vieressä on mutta luulisi että toinen moottori lisää tekisi tehtävänsä vaikka spekseissä lukeekin molemmilla malleilla nousukyky 15-astetta mikä on jokseenkin outoa mielestäni. Jos tehoa ja kontaktipintaa maahan on tuplat niin eihän se voi pitää paikkaansa ettei tuplaversio jaksa enempää. Ainakin oma logiikkani näin sanoo.

Pitäs myös keksiä missä tuon vanhan huollattaisi myyntikuntoonkin ensin. Tarttisi uuden takarenkaan ja etujarrun kaapelin vaihdon ainakin. Teoriassa kai nuo itsekkin vaihtaisi mutten ole varma jaksaako. Varsinkin renkaiden vaihdon kanssa tuntuu ihmiset painivan joten ei oikeen nappaisi sotia moisen kanssa. Ainoa asia VSett:ssä mikä vähän epäilyttää no tuo varaosien saatavuus Suomessa. Esim tuota vanhan jarrukaapelia ei meinaa löytyä.

"vähän" oli ottanut kipeetä tuo alapään kiristysruuvi vai mikälie nimeltään onkaan, oli osunut johonkin ja kovaa jossain kohtaa ja oli melkosen vaikea saada se pois ilman että leikkasi kaapelin katki ylempää. Jostain syystä kuvittelin että tuohon voisi saada pelkästään pään vaihdettua mutta eihän se niin mene vaan koko kaapeli pitää vaihtaa sittenkin. Vieressä kuva uudesta kaapelista ja ruuvista :lol:. Ei vaaan sitäkään Sveitsistä asti viittisi tilata kun tulee hintaa yli 60e posteineen, toistaiseksi ainoa paikka mistä löysin.
Jarrukaapeli_old.jpegJarrukaapeli_uus.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 188
Paikallistin talvihuollossa monorimmin kolinan laakereihin.
Noissa "koiranluissa" on alunperin käytetty 8x19x6mm 698zz laakereita joissa on 2mm reunus ulkopuolella
Koska koiranluu on 10mm paksu, laakereiden väliin jää 2mm rako eikä siellä ole mitään holkkia jolloin niiden liika kiristäminen tuhoaa laakerit (kaikki 16 olivat aivan romuna).
Vaihdoin kaikki laakerit uusiin joissa ei ole tuota reunusta ja ne siten pystyy kiristämään kunnolla yhteen.
Kolina häipyi, kunhan keli paranee ja saa ajettua muutaman sata kilometriä niin näkee ratkaisiko tuo ongelman pysyvästi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 271

Xiaomi Scooter 4 Ultra. Hinta 1000€. Ehkäpä jos nopeus ei olisi rajoitettu tuohon, mutta uusimmissa firmware on ollut lukittu.
Ihan mielenkiintoinen ja sopiva kompromissi. Hieman kevyempi, joskin käytännössä yhtä isokokoinen sekä tonnin halvempi kuin esim. Segway P100SE. Äkkiseltään ainut miinus on 30km huonompi range. Testejä odotellessa.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
403
tollanen langaton avain - projekti vois olla mielenkiintonen lisä G30:seen, ihan vaa kaasukahvan johdon väliin ujuttas arduino-piirin joka haistelee onko tiettyä bluetooth laitetta kantaman sisällä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
403
tollanen langaton avain - projekti vois olla mielenkiintonen lisä G30:seen, ihan vaa kaasukahvan johdon väliin ujuttas arduino-piirin joka haistelee onko tiettyä bluetooth laitetta kantaman sisällä
Ehkä hieman paranoidia mutta ei olisi kiva nähdä tai kuulla jonkun lähtevän mun laudalla ajelemaan selän takaa kun on kävelemässä siltä pois mutta vielä BT:n rangella. Pitäisi olla jonkinlainen kättelykin luurin kautta eikä pelkkä haistelu. Tai sitten olen vaan liian paranoidi :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
104
Ehkä hieman paranoidia mutta ei olisi kiva nähdä tai kuulla jonkun lähtevän mun laudalla ajelemaan selän takaa kun on kävelemässä siltä pois mutta vielä BT:n rangella. Pitäisi olla jonkinlainen kättelykin luurin kautta eikä pelkkä haistelu. Tai sitten olen vaan liian paranoidi :)
Toisaalta kun ajat sen sen 2000 euron sähköpyörän viereen, se sähköpyörä varmaan lähtee ennen sun skootteria.

Omat laitteet alkaa 6k km jälkeen näyttää siltä että pyörät pöllitään ennen mun lautaa. Yleensäkin en pahemmin puhdistele lautaa tai pyörää. Ja on tullut ajettua laitteilla Helsinki / Vantaa alueilla paljon.

Otan yleensä xiaomi 365sen jos pitää jättää vähän hurjemmalle alueelle. Laite on vuodelta 2019 ja arvo on varmaan satanen plus. Pyörät ovat varmasti nisteille parempia kohteita..

Mutta jos olisi 2ke pyörä tai lauta niin sitten kyllä voisi vähän ahistaa jättää johinkin hämärään paikkaan.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
403
Ehkä hieman paranoidia mutta ei olisi kiva nähdä tai kuulla jonkun lähtevän mun laudalla ajelemaan selän takaa kun on kävelemässä siltä pois mutta vielä BT:n rangella. Pitäisi olla jonkinlainen kättelykin luurin kautta eikä pelkkä haistelu. Tai sitten olen vaan liian paranoidi :)
Pointtihan on että jos lähtee niin ei kymmentä metriä pitemmälle pääse. En usko että tarvitsee kättelyjä jos signaalin voimakkuutta mitataan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
403
Jaa eli meinasit että se haistelee koko ajan sitä ja tappaa virrat jos ei saa kontaktia? Se kuulostaisi varsin näppärältä ratkaisulta kyllä jos saat futaamaan.
 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
315
Jos sitä ei mopoksi pääse tulkitsemaan, sehän rinnastuu edelleen polkupyöräilyyn, eikä 30 km/h polkupyöräilyssäkään ole itsessään mitään kiellettyä tai moitittavaa. Jotkut fillarithan on ihan erityisesti suunniteltu tätä suurempiinkin nopeuksiin. Ja kai sitä saa pienipyöräiselläkin polkupyörällä sotkea kovaa jos jaksaa.
Itse asiassa voi olla... pyörätiellä käytettävä nopeusrajoitus on korkeintaan sama kuin viereisellä tiellä, ellei muuta osoiteta. Toisin sanoen pyörillekin on nopeusrajoitukset.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 098
Uutta sääntöä ja säädöstä pukkaa
LVM arviomuistio

Pääkohdat:

1) Kielletään sähköpotkulautojen pysäköinti jalkakäytävillä, pyöräteillä ja maastossa. Pysäköinti olisi sallittua ajoradalla ja erikseen osoitetuilla paikoilla.

2) Yhtenäistetään sähköpotkulautailun liikennesääntöjä niin, että kaikkiin sähköpotkulautoihin sovelletaan pyöräilyä koskevia liikennesääntöjä.

3) Lisätään lakiin uudet liikenteenohjauslaitteet mikroliikkumisen ohjaamista varten ja tarkennetaan nykyisten liikenteenohjauslaitteiden selityksiä.

4) Mahdollistetaan jalkakäytävälle ja pyörätielle virheellisesti pysäköityjen sähköpotkulautojen siirtäminen välittömästi kaikissa tilanteissa.

5) Asetetaan 0,5 promillen raja sähköpotkulaudan kuljettamiselle ja polkupyöräilyyn. Sanktioidaan promillerajan noudattamatta jättäminen ja lisätään poliisille oikeus puhalluttaa minkä tahansa ajoneuvon kuljettaja ja tehdä hänelle huumausainepikatesti epäillyn päihtymyksen toteamiseksi.

Edittiä. kuun loppuun aikaa antaa lausunto jos on jotakin fiksua kommentoitavaa: www.lausuntopalvelu.fi.
 
Liittynyt
31.12.2018
Viestejä
460
Uutta sääntöä ja säädöstä pukkaa
LVM arviomuistio

Pääkohdat:

1) Kielletään sähköpotkulautojen pysäköinti jalkakäytävillä, pyöräteillä ja maastossa. Pysäköinti olisi sallittua ajoradalla ja erikseen osoitetuilla paikoilla.

2) Yhtenäistetään sähköpotkulautailun liikennesääntöjä niin, että kaikkiin sähköpotkulautoihin sovelletaan pyöräilyä koskevia liikennesääntöjä.

3) Lisätään lakiin uudet liikenteenohjauslaitteet mikroliikkumisen ohjaamista varten ja tarkennetaan nykyisten liikenteenohjauslaitteiden selityksiä.

4) Mahdollistetaan jalkakäytävälle ja pyörätielle virheellisesti pysäköityjen sähköpotkulautojen siirtäminen välittömästi kaikissa tilanteissa.

5) Asetetaan 0,5 promillen raja sähköpotkulaudan kuljettamiselle ja polkupyöräilyyn. Sanktioidaan promillerajan noudattamatta jättäminen ja lisätään poliisille oikeus puhalluttaa minkä tahansa ajoneuvon kuljettaja ja tehdä hänelle huumausainepikatesti epäillyn päihtymyksen toteamiseksi.

Edittiä. kuun loppuun aikaa antaa lausunto jos on jotakin fiksua kommentoitavaa: www.lausuntopalvelu.fi.
Aikas tiukat säännöt, mutta ymmärrettävää vuokralautojen takia
 
Liittynyt
17.08.2020
Viestejä
80
Uutta sääntöä ja säädöstä pukkaa
LVM arviomuistio

Pääkohdat:

1) Kielletään sähköpotkulautojen pysäköinti jalkakäytävillä, pyöräteillä ja maastossa. Pysäköinti olisi sallittua ajoradalla ja erikseen osoitetuilla paikoilla.

2) Yhtenäistetään sähköpotkulautailun liikennesääntöjä niin, että kaikkiin sähköpotkulautoihin sovelletaan pyöräilyä koskevia liikennesääntöjä.

3) Lisätään lakiin uudet liikenteenohjauslaitteet mikroliikkumisen ohjaamista varten ja tarkennetaan nykyisten liikenteenohjauslaitteiden selityksiä.

4) Mahdollistetaan jalkakäytävälle ja pyörätielle virheellisesti pysäköityjen sähköpotkulautojen siirtäminen välittömästi kaikissa tilanteissa.

5) Asetetaan 0,5 promillen raja sähköpotkulaudan kuljettamiselle ja polkupyöräilyyn. Sanktioidaan promillerajan noudattamatta jättäminen ja lisätään poliisille oikeus puhalluttaa minkä tahansa ajoneuvon kuljettaja ja tehdä hänelle huumausainepikatesti epäillyn päihtymyksen toteamiseksi.

Edittiä. kuun loppuun aikaa antaa lausunto jos on jotakin fiksua kommentoitavaa: www.lausuntopalvelu.fi.
Iltasanomien uutisen mukaan promilleraja koskisi vain yhteiskäytössä olevia laitteita, eli vuokravehkeitä.
Jutussa mainitaan että ainakin omalla polkupyörällä ajaessa ei olisi tuota rajaa vaan mentäisiin vanhan kaavan mukaan.

Edit: Tiedä sitten miten muut säännökset, kun ei tuossa jutussa keskitytty kuin promillerajaan.
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
769
"Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) esittää, että sähköpotkulautailijoita koskisivat jatkossa samat liikennesäännöt kuin polkupyöräilijöitä."

Eikö niitä nimenomaan polkupyörien liikennesäännöt ole tähänkin asti koskeneet? Vai mitkä sitten? Eikö ne alle 25km/h vehkeet nimenomaan polkupyöriin ole rinnastettu?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
9 635
"Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) esittää, että sähköpotkulautailijoita koskisivat jatkossa samat liikennesäännöt kuin polkupyöräilijöitä."

Eikö niitä nimenomaan polkupyörien liikennesäännöt ole tähänkin asti koskeneet? Vai mitkä sitten? Eikö ne alle 25km/h vehkeet nimenomaan polkupyöriin ole rinnastettu?
Tämä oli tosiaan hämmentävästi lausuttu. Ehkä tällä voidaan tarkoittaa sitä, että alle 15 km/h huippunopeuteen kykenevät ajokit ovat nykyisellään jalankulkuun rinnastettavia, eikä ero ole silminnähtävä. Nämä tosin ovat olleet harvinaisia ja ongelma on tullut lähinnä virhetulkinnasta, jota on jopa täällä mouhotettu. Muistan pariinkin kertaan jonkun ilmoittautuneen ja julistaneen harhaluuloaan, että jalkakäytävällä saisi perus-xiaomilla ajaa kunhan on "ykkönen päällä".

Lisäksi "sähköpotkulauta" ei käsittääkseni toistaiseksi ole mikään lainsäädännössä määritelty termi. Nämä tavallisimmathan ovat "kevyitä sähköajoneuvoja"(enintään 25 km/h, enintään 1 kW ja muilta osin polkupyörän vaatimusten mukainen).

Promilleraja polkupyöräilyyn kuulostaa erittäin drakoniselta ja luultavasti tai toivottavasti tyssää perustuslaillisuusarvioontiin. Jokin raja pitää olla siinä, miten rajusti perustarpeita kuten liikkumista voidaan rajoittaa. Rattijuopumus on kaukaa haettu vertailu, ja pyöräilyä(sekä täten siihen rinnastettavaa liikkumista) voi läheisemmin verrata jalankulkuun. Liikutaan sameissa vesissä, jos aletaan laatia kieltoja jotka ovat jo hyvin lähellä näkövammaisten kävelykieltoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.08.2020
Viestejä
76
En löytänyt mitään mainintaa vakuuttamisesta mistä oli aiemmin jonkinlaista puhetta julkisuudessa ja 1KW rajan poistoa tai painorajaa. Ehkä näin ihan hyvä. Vakuutus olisi luultavamminkin tappanut koko liikkumisvälineen.

Mielestäni vuokralautojen promilleraja on "ok", koska se meno kesällä on aivan käsittämätöntä. Aina ihmetellyt sitä touhua :) Täys seipäissä ajaa nuoret tytötkin ilman kypärää ja usein jopa kaksi päällä. Ajellaan tien reunasta reunaan seilaten. Pää edellä siitä asfalttiin tai johonkin tien betoniporsaaseen, niin se on luultavasti taputeltu siinä.

Polkupyöräilyyn promilleraja tuntuu kyllä melko lailla mahdottomalta mielestäni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 271

Xiaomi Scooter 4 Ultra. Hinta 1000€. Ehkäpä jos nopeus ei olisi rajoitettu tuohon, mutta uusimmissa firmware on ollut lukittu.
Jaahas Segwayltäkin tuli näemmä pari päivää sitten tälle suora kilpailija Ninebot KickScooter MAX G2, jossa on vähän erilainen juositus edessä ja takana, 10" "puhkeamattomat" renkaat, 70km range ja 900W (peak) moottori. Hintaa ei suoraan paljastettu mutta esittelyssä puhuttiin "best scooter below 1000 euros". Samalla julkaistiin kolme muutakin kevyempää mallia F2, E2 ja C2.

Tässä tuo esittely:

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
9 635
Jaahas Segwayltäkin tuli näemmä pari päivää sitten tälle suora kilpailija Ninebot KickScooter MAX G2, jossa on vähän erilainen juositus edessä ja takana, 10" "puhkeamattomat" renkaat, 70km range ja 900W (peak) moottori. Hintaa ei suoraan paljastettu mutta esittelyssä puhuttiin "best scooter below 1000 euros". Samalla julkaistiin kolme muutakin kevyempää mallia F2, E2 ja C2.

Tässä tuo esittely:

Tuohan on vain G30 varustettuna jousituksella.

E: Ja tällä en tarkoita etteikö tuote olisi kiinnostava kuten tuo toisenkin ison merkin laite - päinvastoin. Nämähän ovat juuri sitä kategoriaa joka minua kiinnostaa.

Tarkoitan että ero vanhaan on vähäinen. Lähinnä siis se, että on vakiona jousitettu. Se näyttäisi vieläpä ilman mitään isompia ulkonevia keihäitä ja saksia tehdyltä, eli noin niinkuin kuluttajatuotteen turvallisuutta ajatellen. Paino on kasvanut turhan paljon, vieläpä identtisellä akulla. Seuraava edistysaskel olisi se, että jousitettu peli samalla tai suuremmalla akulla painaisi saman kuin jousittamaton G30.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 271
Tuohan on vain G30 varustettuna jousituksella.

E: Ja tällä en tarkoita etteikö tuote olisi kiinnostava kuten tuo toisenkin ison merkin laite - päinvastoin. Nämähän ovat juuri sitä kategoriaa joka minua kiinnostaa.

Tarkoitan että ero vanhaan on vähäinen. Lähinnä siis se, että on vakiona jousitettu. Se näyttäisi vieläpä ilman mitään isompia ulkonevia keihäitä ja saksia tehdyltä, eli noin niinkuin kuluttajatuotteen turvallisuutta ajatellen. Paino on kasvanut turhan paljon, vieläpä identtisellä akulla. Seuraava edistysaskel olisi se, että jousitettu peli samalla tai suuremmalla akulla painaisi saman kuin jousittamaton G30.
Ehkä toiveesi vähän haastaa fysiikan lakeja kun jousitus vaatii väkisin tilaa ja vielä enemmän rakenteellista kestävyyttä ja akku on se painavin komponentti. Toki jollain eksoottisimmilla ja samalla huomattavasti kalliimmilla valmistusmateriaaleilla tohon voitaisiin päästä. G30 seuraajahan toi tosiaan taitaa olla mutta aika rajallisestihan tossa nyt on innovoitavaa ja onhan tossa nyt jousituksen lisäksi myös tehokkaampi moottori (350W/700W vs. 450W/900W). Akku vaikuttaa tosiaan samalta ja noi muutama lisäkilsa rangea on ilmeisesti haettu noilla "pitkän rangen" renkailla ja epämääräisellä "RideyLONG" teknologialla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 566
Jaahas Segwayltäkin tuli näemmä pari päivää sitten tälle suora kilpailija Ninebot KickScooter MAX G2, jossa on vähän erilainen juositus edessä ja takana, 10" "puhkeamattomat" renkaat, 70km range ja 900W (peak) moottori. Hintaa ei suoraan paljastettu mutta esittelyssä puhuttiin "best scooter below 1000 euros". Samalla julkaistiin kolme muutakin kevyempää mallia F2, E2 ja C2.

Tässä tuo esittely:

Pidän enemmän tuosta Xiaomin linkkutyyppisestä jousituksesta. Liikevaraa on enemmän. Tehokkaampi moottori ei lämmitä jos nopeutta ei saa vapautettua. Ylämäessä menee paremmin, mutta se on pieni ilo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 271
Pidän enemmän tuosta Xiaomin linkkutyyppisestä jousituksesta. Liikevaraa on enemmän. Tehokkaampi moottori ei lämmitä jos nopeutta ei saa vapautettua. Ylämäessä menee paremmin, mutta se on pieni ilo.
Jooh kyllähän toi Xiaomin jousitus vaikuttaa vähän mielenkiintoisemmalta. Kestävyysnäkökulmasta Segway voisi olla ehkä vähän vähemmän riskialtis mutta kai ne sen Xiaomillakin ovat mitoittaneet. Xiaomissahan on myös hieman tehokkaampi moottori eli G2 450W/900W vs Xiaomi 500W/940W. Itselle tehokkaamman moottorin suurin etu on juuri toi ylämäkivääntö kun musta ei ole oikein käytännön merkitystä kiihdyttääkö siihen 25km/h rajottimeen kolmessa vai neljässä sekunnissa. Vai viittasitko nyt nimenomaan rajottimen kiertämisen mahdollisuuteen ja sitä kautta tehojen/nopeuden oikeaan vapauttamiseen? Itseä ei ole oikein siihenkään kiinnostanut lähteä kun käytännön aikasäästö skuutin ajomatkoilla on kuitenkin niin pieni ja akku kestää vielä vähemmän. Ainut missä pientä lisänopeutta kaipaisi on kun pitäisi pyöräilijöitä ohitella. :)
Toki tää kaikki on vaan paperispeksivertailua. Toivottavasti joku ESG tai muu kunnollinen taho ottaa noi rinnakkaistestiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
9 635
Ehkä toiveesi vähän haastaa fysiikan lakeja kun jousitus vaatii väkisin tilaa ja vielä enemmän rakenteellista kestävyyttä. Toki jollain eksoottisimmilla ja samalla huomattavasti kalliimmilla valmistusmateriaaleilla tohon voitaisiin päästä. G30 seuraajahan toi tosiaan taitaa olla mutta aika rajallisestihan tossa nyt on innovoitavaa
Kaikki tuotekehitys haastaa ja joskus myös vähäistä enemmän. Tuo heittoni siitä, että G30:n noin 19 kilon painoon voisi mahduttaa myös jousituksen eikä jousitetun vastaavan välttämättä tarvitse painaa viittä kiloa enempää, ei ole vielä kovin kunnianhimoista vaikka toki iso pala kerralla. Nyt vaan kävi niin ettei siitä kakusta ollut haukattu edes pientä nurkkaa vaan "tuotekehitystä" jatketaan tekemättä sitä, bolt-on-periaatteella.

Sähköpotkulaudat varsin uutena mainstream-tuotteena eivät ole mitenkään pitkälle suunniteltuja vaan paremminkin alkutekijöissään. Eivät nykyaikaiset moottorisahatkaan kehittyneet huippuunsa parissa vuodessa. Nyt potkulaudoissa on materiaalina perustason pursoalumiinia sun muuta halpaa bulkkia. Kuluttajahinta on kuitenkin tuotteeseen verrattuna hyvin korkea. Edistyneempien materiaalien käyttöön ja rakennesuunnitteluun on vielä paljon löysiä ihan matalalla roikkuvia hedelmiä poimien ilman hirveän kalliita erikoismateriaaleja. Ammattimoottorisahan hinta sisältäen sen kehitystyön ja materiaalit on tällä hetkellä samaa luokkaa kuin potkulaudan, ja se on nyt tai 20 vuotta sitten selvästi kevyempi kuin 45 vuotta sitten. Nykyään kehitystyö on magnitudia nopeampaa kuin kylmän sodan aikana ja tuotekin on massoittain kuluttajille myytävä.
onhan tossa nyt jousituksen lisäksi myös tehokkaampi moottori (350W/700W vs. 450W/900W)
Sitähän ei tiedetä. Saattaa olla erona pelkkä painatus ja tehtaan säätö. Se G30:n moottori kestää myös selvästi suurempaa ajovirtaa kuin niissä vakiona käytetään.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
403
4) Mahdollistetaan jalkakäytävälle ja pyörätielle virheellisesti pysäköityjen sähköpotkulautojen siirtäminen välittömästi kaikissa tilanteissa.
tästä heräsi kiinnostus oikeastaan, vuokralautojen parkkeeraus on täysin eri asia kuin yksityisten lautojen parkkeeraus.
Veikkauksia tuleeko sanaharkkaa parkkipirkkojen kanssa? vuokralautoja kun ei lukita pyörätelineisiin...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
165
Neuvoja kaivataan, flj etujarru vuoti nesteet pihalle löysän liitoksen takia, youtube videon perusteella onnistuis nesteen lisäys, vaikkakin aika hommalta vaikutti. jollain kokemusta nesteen lisäämisestä "suljettuun" järjestelmään? Vai tilaako vaa suosiolla kokonaan uuden jarrusetin?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
9 635
Veikkauksia tuleeko sanaharkkaa parkkipirkkojen kanssa? vuokralautoja kun ei lukita pyörätelineisiin...
Millaista sanaharkkaa? Käsitän ettei tässä ehdoteta jalkakäytävälle pysäköinnin kieltoa, vaan halutaan mahdollistaa väärin pysäköityjen välitön siirto. Eihän nytkään ole tietääkseni ongelmaa kuin korkeintaan kotipoliisien kanssa, jos pysäköi oikein. Oikeinhan tarkoittaa - mikäli täytyy jättää jalkakäytävälle - ettei tuki väylää, aiheuta vaaraa, peitä ovia jne.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 717
Kaikissa laudoissa on mahdollisuus cruiseen, se on vain yleensä koodattu pois käytöstä...
Haluatko perustella väitteesi?
En valitettavasti usko, että tunnet kaikkia lautoja. Ja jos valmistaja suoraan ilmoittaa, ettei cruisea ole niin olet silti sitä mieltä, että laudassa on sellainen ja se on tuosta vaan enabloitavissa?

Iltasanomien uutisen mukaan promilleraja koskisi vain yhteiskäytössä olevia laitteita, eli vuokravehkeitä.
Jutussa mainitaan että ainakin omalla polkupyörällä ajaessa ei olisi tuota rajaa vaan mentäisiin vanhan kaavan mukaan.

Edit: Tiedä sitten miten muut säännökset, kun ei tuossa jutussa keskitytty kuin promillerajaan.
Iltasanomat on tapansa mukaan tulkinnut jotain omiaan. Tuo muistio nimenomaisesti kertoo, että koskee sekä yhteiskäyttöisiä, että yksityisomisteisia. Ja kaikilta osin.
Muutoinkin on selvää, ettei ole millään tasolla järkevää erotella noita. Se tekisi valvonnasta käytässössä mahdotonta.

Millaista sanaharkkaa? Käsitän ettei tässä ehdoteta jalkakäytävälle pysäköinnin kieltoa, vaan halutaan mahdollistaa väärin pysäköityjen välitön siirto. Eihän nytkään ole tietääkseni ongelmaa kuin korkeintaan kotipoliisien kanssa, jos pysäköi oikein. Oikeinhan tarkoittaa - mikäli täytyy jättää jalkakäytävälle - ettei tuki väylää, aiheuta vaaraa, peitä ovia jne.
@MrB pastesi pääkohtia ja jatkoksi kannattaa lukea linkattua aineistoa niin kokonaisuus alkaa paljastua.

Eli kyllä ehdotetaan kieltoa. Pohditaan myös sitä, missä lautoja sitten tulisi parkkeerata. Mutta tuossa tuo kielto-osuus.
6.3.2 Kielletään kevyiden sähköajoneuvojen ja jalankulkua avustavien tai korvaavien liikkumisvälineiden pysäköinti jalkakäytävällä ja pyörätiellä kokonaan

Vaikutukset
Muutos selkeyttäisi jalkakäytävälle ja pyörätielle pysäköimistä. Kevyttä sähköajoneuvoa ja jalankulkua avustavaa tai korvaavaa liikkumisvälinettä ei saisi pysäköidä jalkakäytävälle eikä pyörätielle.
Muutos parantaisi sekä jalkakäytävien ja pyöräteiden liikenneturvallisuutta että niiden esteettömyyttä.
Lisäksi pohtivat, ettei lautoja saisi pysäköidä maastossakaan.
Pysäköintisäännösten tarkistamisen yhteydessä tulisi vielä arvioida erikseen, pitäisikö kevyiden sähkö-
ajoneuvojen pysäköinti maastossa kieltää maastoliikennelain 4 §:ssä. Muutoksella varmistettaisiin se,
ettei kevyitä sähköajoneuvoja pysäköidä esimerkiksi puistoihin ja muille maastoksi katsottaville alueille.
Ja sitten vielä pitkä copy-paste vakuuttamisesta ja rekisteröinnistä.
Intressi ajoneuvojen rekisteröintiin voi tulla vakuutusvelvollisuuden kautta. Liikennevakuutuslaissa
(460/2016) säädettyä vakuutusvelvollisuutta ollaankin ulottamassa myös sähkömoottorilla varustettuihin polkupyöriin ja kevyisiin sähköajoneuvoihin, jos ne ovat moottoriajoneuvojen käyttöön liittyvän vastuun varalta otettavasta vakuutuksesta ja vakuuttamisvelvollisuuden voimaansaattamisesta annetun
direktiivin 2009/103/EY muuttamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä
(EU) 2021/2118 määriteltyjä ajoneuvoja. Muutosdirektiivin mukaan ajoneuvolla tarkoitetaan moottoriajoneuvoa, joka kulkee yksinomaan mekaanisella voimalla maata mutta ei raiteita pitkin ja jonka suurin
rakenteellinen nopeus on yli 25 kilometriä tunnissa tai suurin nettopaino on yli 25 kilogrammaa ja suurin
rakenteellinen nopeus yli 14 kilometriä tunnissa. Direktiivissä tarkoitettuna ajoneuvona ei kuitenkaan
pidetä polkupyörää, vaikka siinä olisi polkemista avustava sähkömoottori tai niin kutsuttu lähtöavustus.
Lähtöavustustoiminnon tarkoituksena on avustaa liikkeelle lähdössä ja helpottaa pyöräilijää esimerkiksi
hänen taluttaessaan polkupyörää ylämäkeen.

Sosiaali- ja terveysministeriön laatiman työryhmämietinnön perusteella direktiivissä oleva uusi määritelmä laitettaisiin kansallisesti täytäntöön muuttamalla liikennevakuutuslaissa olevaa ajoneuvon määritelmää. Työryhmämietintöön sisältyvän kansallisen määritelmän mukaan ajoneuvolla tarkoitettaisiin
sellaista moottoriajoneuvoa, joka kulkee yksinomaan mekaanisella voimalla maata mutta ei raiteita pitkin, ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on yli 25 kilometriä tunnissa tai suurin nettopaino on yli 25 kilogrammaa. Kansallinen ajoneuvon määritelmä olisi yksinkertaisempi kuin direktiivin määritelmä.

Liikennevakuutuslain muutokset tarkoittaisivat sitä, että enemmän kuin 25 kilogrammaa painavat kevyet sähköajoneuvot ja jalankulkua avustavat tai korvaavat liikkumisvälineet tulisi vakuuttaa yksinomaan vammaisten käyttöön tarkoitettuja sähköpyörätuoleja ja muita vastaavia rekisteröintivelvollisuuden ulkopuolelle jääviä kevytrakenteisia ajoneuvoja lukuun ottamatta. Tällöin liikennevakuutusyhtiöille
saattaisi syntyä rekisteröinti-intressi, jos ne haluaisivat edistää vakuutusvelvollisuuden noudattamisen
valvontaa
Kyllä nuo kannattaa lukea läpi. Hyvin on toteutumassa arvattavissa ollut eli ensin perseillään ja sen seurauksena saadaan aika kasa pykäliä lisää.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
403
Millaista sanaharkkaa? Käsitän ettei tässä ehdoteta jalkakäytävälle pysäköinnin kieltoa, vaan halutaan mahdollistaa väärin pysäköityjen välitön siirto. Eihän nytkään ole tietääkseni ongelmaa kuin korkeintaan kotipoliisien kanssa, jos pysäköi oikein. Oikeinhan tarkoittaa - mikäli täytyy jättää jalkakäytävälle - ettei tuki väylää, aiheuta vaaraa, peitä ovia jne.
nimenomaan näitä kotipoliiseja ketkä ei osaa tervettä järkeä käyttää.
esim. jos lautaparkki on liikeen viereisen kadun varrella, mutta fillariteline on siinä liikkeen oven vieressä niin alkaako kuulumaan hikinen ujellus että "vieppä lautasi sille varatulle paikalle!"
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
217 058
Viestejä
3 858 009
Jäsenet
66 412
Uusin jäsen
moti55

Hinta.fi

Ylös Bottom